Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:43

ThePast03 schreef:
Toch grappig dat mensen via hun beeldscherm kunnen zien waar mensen zich wel en niet mee beziggehouden hebben.
Als die mensen mij een nono noemen beschouw ik dat als compliment. :)

Natuurlijk hoeft men niet op grandprix nivo te rijden om commentaar te mogen geven. Maar een bepaalde rijkunstige basis is wel gewenst. En er zijn er hier een aantal die niet weten waarover ze praten. Die vallen met hun berichten dus behoorlijk door de mand.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:49

FloortjeS schreef:
Natuurlijk hoeft men niet op grandprix nivo te rijden om commentaar te mogen geven. Maar een bepaalde rijkunstige basis is wel gewenst. En er zijn er hier een aantal die niet weten waarover ze praten. Die vallen met hun berichten dus behoorlijk door de mand.

En hoe weet of bepaal jij dan wie dat wel heeft en wie niet? Vanaf een beeldscherm. Hoe kun je aan de hand van 1 of een paar posten van iemand zo zeker weten wat er wel en niet in iemands hoofd zit? Van sommige mensen weet je amper hoe oud ze zijn, laat staan wat ze rijden en wat ze gelezen/ gezien/ gelest/ gereden/ gevoeld hebben.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:50

FloortjeS schreef:

Als het om de techniek gaat heb je gelijk, dan is op zijn minst een basis gewenst. Maar dat kan ik ook zeggen van degene die alleen maar zeggen: fantastich, super etc.
Als het om wel of niet mooi vinden maakt het op zich niet zoveel uit wat je eigen ervaring is, dan komen we terug op het "Frans Bauer" verhaal.

Toch wil ik ook een uitzondering maken in dit verhaal. Er zijn ook mensen die enorm veel gevoel hebben en ook behoorlijk wat bereikt hebben maar niet een ster zijn in de theorie er omheen.
Ik vind het zo goedkoop en zo makkelijk om maar op de persoon te gaan spelen als een ander iets zegt wat jou niet aanstaat of waar je het niet mee eens bent. Als ze iets zeggen wat niet klopt, weerleg het met feiten en blijf gewoon volwassen.

Soms heb ik meer bewondering voor de boscrossers, die durven tenminste nog tussen die bordjes uit te komen en durven zelf nog wel een sprongetje te maken. :+

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:33

Ilzas schreef:
Vudress schreef:
Het zou jammer zijn als dat soort mensen straks de graadmeter van de sport gaan worden.

Nee, nu is de graadmeter van de sport het volk wat op de tribune staat te juigen... Nee, dat zijn kenners... Oke, zullen gerust mensen bij zitten die op enig niveau dressuur gereden hebben, maar daar zitten verder ook een hoop Penny's en sponsoren bij die van niks weten. Dan nog liever de mening van mensen die wellicht zelf ook niet op Lichte tour niveau hebben gereden, maar wel al 20, 30 jaar met paarden omgaan en wel een beetje verstand hebben van tact, regelmaat en ontspanning. Nu maakt dat domme juichende volk op de tribune de dienst uit.

Uhm. Ja dat is waar maar zonder dat publiek is er toch geen tribune??? Als iedereen zo goed kon rijden (of met zo veel show of wat dan ook) dan was er toch geen dergelijke competitie?

Zoals als ik naar voetbal kijk, als NONO (om maar even in de juiste sferen te blijven.. :P ) dan kan ik dat toch ook niet. En ik weet ook niet wat buitenspel is en wie op welk doel moet schieten zeg maar, dus dan juich ik misschien als de tegenpartij een doelpunt maakt... Denk dat dat met de tPennys en sponsoren die juichen als een paard hoog op gooit en takt verliest....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:14

saswes schreef:
om nog maar wat kolen op het vuur te gooien: ik heb op een Tinker (jawel Tinker) gereden die kon de spaanse pas in draf. dat is pas spectaculair. leek wel een beetje op wat totilas doet hhh

Er is zelfs een fries op bokt die zo mogelijk nog spectaculairder liep dan Totilas :j (ook spaanse pas in draf waar die beetje enthousiast over werd :)) )

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:44

Bomba schreef:
Om even een discussie op te laten laaien... Is Totilas nou niet te extreem? Ik vind het een fantastisch paard en hij zou ook werkelijk wel een fenomeen zijn, maar ik vind het geen mooi en evenwichtig beeld meer. Officieel is het zo dat de helling van het pijpbeen gelijk moet zijn aan die onderkant van het spaakbeen van het voorbeen (gezien de kracht juist vanuit de achterhand moet komen). Bij Totilas is dit absoluut niet het geval, ik heb een beetje het gevoel dat het bij hem enkel gaat om spektakel. Wat vinden jullie ervan?

Weet je wel hoe ongelofelijk invloedrijk jij bent Bomba. _/-\o_
Kijk eens naar de hellingen op de foto die de KNHS heeft afgebeeld op deze pagina over Totilas in Stuttgart.

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=272& ... yle=0&men=

Het topic kan dicht. :+

Bomba

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:55

Yearight.
Als dat te spectaculaire er bij Totilas nou eens uitging, zou ik hem misschien nog wel eens leuk gaan vinden! :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:20

Bomba schreef:
Yearight.
Als dat te spectaculaire er bij Totilas nou eens uitging, zou ik hem misschien nog wel eens leuk gaan vinden! :)

Totilas heeft in ieder geval een lekker "pratend" koppie :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:43

Praten doet ie zeker.... :=

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:10

Opwaarts, correcte lijnen, neusje voor de loodlijn.... prachtig!

Ben erg benieuwd welke Fries net zo loopt als Totilas hoor, en die Welsh Cob wordt ik ook steeds nieuwsgieriger naar. Zovéél wereldwonders waar ik het bestaan niet van weet!

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:07

Een "Vestilas" fokken dat lijkt me wel wat!
En om bij hetzelfde rastype te blijven zou een "Wollylas" helemaal het einde zijn.

Voor mij mag hij aan zijn fokcarriere beginnen! *D
Misschien komen er dan meer van die wereldwonders, dat zou absoluut niet verkeerd zijn.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:18

horseyfries schreef:
Opwaarts, correcte lijnen, neusje voor de loodlijn.... prachtig!

Ben erg benieuwd welke Fries net zo loopt als Totilas hoor!

Nou, ik neem aan die van jou toch? Met zoveel kennis in huis! Als jij niet weet hoe het moet en het er uit kan rijden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:29

denk dat horseyfries wel weet dat haar fries qua beweging niet echt in de buurt komt van een Totilas, al zou het de best bewegende Fries van het westelijk halfrond zijn :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:06

vestasiana schreef:
Een "Vestilas" fokken dat lijkt me wel wat!
En om bij hetzelfde rastype te blijven zou een "Wollylas" helemaal het einde zijn.

Voor mij mag hij aan zijn fokcarriere beginnen! *D
Misschien komen er dan meer van die wereldwonders, dat zou absoluut niet verkeerd zijn.

Het is, dat ik meer terug wil naar het basis-bloed, anders was het zelfs een idee voor het vosje 8-)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:30

KiWiKo schreef:
denk dat horseyfries wel weet dat haar fries qua beweging niet echt in de buurt komt van een Totilas, al zou het de best bewegende Fries van het westelijk halfrond zijn :D

Tsja, kennis is net zo goed weten wat je NIET kan vragen aan een paard... :)*

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:36

Mensen ik hoor nu al over zijn fokcarriere praten. maar goed in de sport is niet gelijk als vaderdier.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:40

Nou je moet er natuurlijk ook maar mee willen fokken. Ik zou een dier voor mijzelf willen fokken en dat moet gewoon gebruiksvriendelijk zijn en bruikbaar en een prettig karakter hebben. Wil helemaal niet beweren of Totilas dat wel of niet heeft, maar wat ik zie van Totilas, dat ie zijn benen in zijn nek kan gooien, ik hoef persoonlijk geen dier te hebben wat dat doet. Maar goed de "handels"fokkers, die voor de sport fokken, zullen dat waarschijnlijk wel enorm gaan waarderen. Kijk maar hoeveel er gefokt is met Jazz en Gribaldi. Het is gewoon commercieel interessant.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:42

Ilzas schreef:
Nou je moet er natuurlijk ook maar mee willen fokken. Ik zou een dier voor mijzelf willen fokken en dat moet gewoon gebruiksvriendelijk zijn en bruikbaar en een prettig karakter hebben. Wil helemaal niet beweren of Totilas dat wel of niet heeft, maar wat ik zie van Totilas, dat ie zijn benen in zijn nek kan gooien, ik hoef persoonlijk geen dier te hebben wat dat doet. Maar goed de "handels"fokkers, die voor de sport fokken, zullen dat waarschijnlijk wel enorm gaan waarderen. Kijk maar hoeveel er gefokt is met Jazz en Gribaldi. Het is gewoon commercieel interessant.

Buiten zijn aanleg is dat ook de graad van africhting en wat je ermee wil doen e.
Moest toti bij een gewone recreant terecht gekomen zijn (kans is er nooit geweest, maar stel ff) dan had dat dier een heel ander parcours doorlopen en waren zijn talenten mss niet optimaal benut of toch allessinds niet tot het paard dat wij nu kennen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:54

Als je er niet mee fokt, weet je sowieso niet of het een goed vaderdier is hé ;)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:57

horseyfries schreef:
Als je er niet mee fokt, weet je sowieso niet of het een goed vaderdier is hé ;)

Inderdaad. En er gaat heus mee gefokt worden hoor. En moet zeggen, ben er nog nieuwsgierig naar ook!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:02

Ik ook! Ook naar een "Vestilas"... (oeh, vloeken in de kerk.... ;) )

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:30

Zodra hij voor de dekdienst komt ga ik echtwel mijn jazzmerry door hem laten dekken. :j al vermoed ik dat dat een duur grapje gaat worden.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:35

ik begrijp niet dat iedereen er maar vanuit gaat dat hij net zo goed dekt als dat hij in de sport loopt.

Ook begrijp ik niet waarom sommige mensen zo'n anitphatie voor deze hengst hebben, denk dat dat meer met de ruiter die erop zit te maken heeft dan met het paard zelf.

Ik zie een vrolijk paard in de ring verschijnen met onzettend veel talent en lossigheid dat hij soms zelf nog niet weet waar hij zijn benen moet plaatsen.
Met inderdaad als gevolg wat tactfoutjes. Die bij de overige combinaties (op bijv Windsor) echt niet minder waren. Zijn achterhand mag ook echt nog wel beter, absoluut. Vergeet alleen niet door zijn spectaculaire voorbeengebruik zijn achterhand minder goed lijkt!!!
Ik kijk liever naar Edward en Tot dan Anky en Salinero.
Kijk nou eens goed naar het filmpje van Windsor, daar zie ik over het algemeen een tactmatige passga/piaffe en zijgangen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:38

Lach me dood als iedereen bij straks bij Totilas dekt, en vervolgens blijkt dat hij helemaal niet zo goed fokt! :D

Als mensen een Totilas willen, dek dan bij Gribaldi. Die heeft Totilas gemaakt he. :)

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:53

had ik maar zo een paard gelijk Totilas op stal staan wat een wereld wonder!!!!!!!