Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:59

BBreedveld schreef:
Om toch eens even een link te slaan: Wat Nombrado zegt komt me wel bekend voor uit het Centered Riding en het academische rijden, nl. het principe dat je alleen met een goede balans kan ontspannen en daardoor met gemak kunt rijden en voldoende soepel bent.

Bent Branderup benadrukt daarbij dat je zeker wel rekening moet houden met je eigen bouw daarbij. Hij heeft zelf een enigszins holle rug van nature en zit ook zo te paard; zijn soepelheid en flexibiliteit zouden teveel afnemen als hij zijn natuurlijke bouw met spierspanning zou corrigeren. (Dat is natuurlijk wel iets heel anders dan bijvoorbeeld onderuitgezakt zitten).

En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:00

BBreedeveld, wat betreft Centered riding heb je gelijk in, maar ook daarbij worden de buikspieren gebruikt, de bovenbeenspieren aan de binnenzijde ook...
Als je compleet zou ontspannen zou je helemaal in elkaar zakken. Ik denk dat bij het ontspannen op het paard zitten er zeker wel spieren aangespannen zijn..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:03

Heb je gelijk in Soeke.

Maar als je van nature een erg holle rug zou hebben en je zou 'hangen en wurgen' in het perfecte plaatje willen passen, dan doe je je eigen lichaam en dat van je paard tekort omdat je dan teveen verspant.

In zoverre kan ik wel met Nombrado meegaan.

Bij mijzelf is dat altijd een hekel punt; ik ben nogal hypermobiel en moet dus een balans zien te vinden tussen ontspanning voor de flexibiliteit en aanspanning voor de stabiliteit. Dat is voor mij dus een bekend thema ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:05

BBreedveld schreef:
Heb je gelijk in Soeke.

Maar als je van nature een erg holle rug zou hebben en je zou 'hangen en wurgen' in het perfecte plaatje willen passen, dan doe je je eigen lichaam en dat van je paard tekort omdat je dan teveen verspant.

Helemaal gelijk in.. Heb ik ook hoor, dat ik snel mijn rug hol trek.
Ik probeer dan vooral goed mijn balans te vinden en mijn rug recht te maken zodat mijn bekken goed alle kanten op kan gaan met het paard mee.
Maar inderdaad best lastig...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:17

BBreedveld schreef:
Om toch eens even een link te slaan: Wat Nombrado zegt komt me wel bekend voor uit het Centered Riding en het academische rijden, nl. het principe dat je alleen met een goede balans kan ontspannen en daardoor met gemak kunt rijden en voldoende soepel bent.

Bent Branderup benadrukt daarbij dat je zeker wel rekening moet houden met je eigen bouw daarbij. Hij heeft zelf een enigszins holle rug van nature en zit ook zo te paard; zijn soepelheid en flexibiliteit zouden teveel afnemen als hij zijn natuurlijke bouw met spierspanning zou corrigeren. (Dat is natuurlijk wel iets heel anders dan bijvoorbeeld onderuitgezakt zitten).

Kunt u me dan uitleggen, hoe het dan zit met balans en evenwicht, recht en rechtgericht? U kan het een stuk beter uitleggen in nuchtere woorden?
En waarom juist paardrijden een goede (fysio)therapie is voor de rug en welke gang?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:29

Poeh, ik ben natuurlijk geen expert in biomechanica, dus daar vraag je me wat.

Maar ik weet (o.a. van eigen ervaringen) dat paardrijden heel goed kan zijn voor lage rugklachten. Dit omdat (zeker in stap) het bekken op een gelijkmatige manier zowel naar boven en naar beneden als van links naar rechts wordt bewogen. Dat kan wonderen doen voor verstrakte (onder)rugspieren. Omdat je haaks op de paardenrug zit, is het ook een kwestie van balans, met een goede motivator (het is een eind naar beneden vanaf de rug van mijn paard :D ).

Je hebt balimokrukken en speciale luchtkussens voor op je bureaustoel die dit effect nadoen en je rug soepel houden terwijl je tegelijkertijd beter in balans blijft. Ik vind ze ideaal.

Verder denk ik dat recht, balans en ontspanning in zoverre met elkaar te maken hebben, dat het lichaam in de ontspanning vaak al voor een groot deel in balans is. Was dat niet zo, dan zouden we als mensen voor- of achterover kukelen, of constant rondjes lopen en dat geldt voor een paard net zo goed. Het wordt een heel ander verhaal als we bovenop zijn paard gaan zitten en de natuurlijke balans gaan verstoren door er een tweede zwaartepunt bovenop te zetten, dat erg hoog zit en nogal instabiel is (iedereen die weleens van een paard is afgedonderd, weet waarover ik spreek, haha).

In mijn ogen zul je dan zowel je eigen lijf als dat van je paard moeten gaan trainen om beter in balans te komen samen. Als mens moet je een aantal reflexen afleren (wat knijpen/klemmen, foetusreflex etc) en een paard net zo goed (wijken voor druk op de juiste plaatsen en op sommigen weer niet - doet me denken aan dat verhaal van Mark Rashid die een paard aan de hand had geleerd te wijken voor druk en dat op de grond ging liggen toen hij erop ging zitten :D ). De kunst lijkt me dan om daarbij zoveel mogelijk te werken met de balans die er in de lichamen al zijn om zo met zoveel mogelijk ontspanning de benodigde aanpassingen te kunnen doen.

Buitenzinnig

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:33

grappig dat je zegt "van links naar Rechts bewegen" (je bekken)
Even vanuit mijzelf en mijn laatste weekend cursus Centered riding:
Je zitbeenknobbels die je in een voorwaartse opwaartse beweging voelt gaan zijn de achterbenen van het paard. Op het moment dat je voelt dat ze opzij gaan, gaan de achterbenen van het paard ook van links naar rechts (overdreven gezegt).
Wat ik altijd probeer, en ook probeer bij te brengen aan mijn lesklanten, is dat ze voelen wanneer ze welk achterbeen optillen, en ze dat ook kunnen stimuleren door sneller/langzamer mee te lopen, maar niet door meer druk op de zitbeenknobbels naar beneden te drukken.
Mocht er iemand anders over denken, hoor ik het graag hoor! Ben benieuwd of er meer zijn die er zo over denken

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:57

BBreedveld schreef:
Poeh, ik ben natuurlijk geen expert in biomechanica, dus daar vraag je me wat.

Nee ik ben ook maar hoefsmid en mens, maar u schrijft tenminste nuchter en geeft een open zicht van de andere zijde waar ik persoonlijk niet bekend mee ben maar wel open voor sta. Mits dat wederzijds is en er niet zo vaag over gedaan wordt.

Maar ik weet (o.a. van eigen ervaringen) dat paardrijden heel goed kan zijn voor lage rugklachten. Dit omdat (zeker in stap) het bekken op een gelijkmatige manier zowel naar boven en naar beneden als van links naar rechts wordt bewogen. Dat kan wonderen doen voor verstrakte (onder)rugspieren. Omdat je haaks op de paardenrug zit, is het ook een kwestie van balans, met een goede motivator (het is een eind naar beneden vanaf de rug van mijn paard :D ).

Dank voor uw antwoord, u geeft hierbij de bevestiging van het nuchtere beeld ik oer en van u gevormd had. Duidelijke uitleg, geen vag bewoording gewoon zoals het is en niet anders.

Je hebt balimokrukken en speciale luchtkussens voor op je bureaustoel die dit effect nadoen en je rug soepel houden terwijl je tegelijkertijd beter in balans blijft. Ik vind ze ideaal.

Daar ben ik niet bekend mee, zal eens zoeken op google.

Verder denk ik dat recht, balans en ontspanning in zoverre met elkaar te maken hebben, dat het lichaam in de ontspanning vaak al voor een groot deel in balans is. Was dat niet zo, dan zouden we als mensen voor- of achterover kukelen, of constant rondjes lopen en dat geldt voor een paard net zo goed. Het wordt een heel ander verhaal als we bovenop zijn paard gaan zitten en de natuurlijke balans gaan verstoren door er een tweede zwaartepunt bovenop te zetten, dat erg hoog zit en nogal instabiel is (iedereen die weleens van een paard is afgedonderd, weet waarover ik spreek, haha).

Met elkaar te maken hebben, daar kan ik u in volgen. Maar karel de lange, modie, nonbrado, carole klomp bijvoorbeeld geven de uitleg bijvoorbeeld. Dat balans en evenwicht een en hetzelfe zijn? Dat net zo voor recht en rechtgericht een en hetzelfde zijn? Dat is wat ik niet kan begrijpen en zeker niet met de uitleg die die personen geven?

In mijn ogen zul je dan zowel je eigen lijf als dat van je paard moeten gaan trainen om beter in balans te komen samen. Als mens moet je een aantal reflexen afleren (wat knijpen/klemmen, foetusreflex etc) en een paard net zo goed (wijken voor druk op de juiste plaatsen en op sommigen weer niet - doet me denken aan dat verhaal van Mark Rashid die een paard aan de hand had geleerd te wijken voor druk en dat op de grond ging liggen toen hij erop ging zitten :D ). De kunst lijkt me dan om daarbij zoveel mogelijk te werken met de balans die er in de lichamen al zijn om zo met zoveel mogelijk ontspanning de benodigde aanpassingen te kunnen doen.

Dan denken we niet anders, de mens moet niet alleen zijn paard trainen maar ook met name zichzelf. Eerst aan de hand, longe enkel en dubbel, lange teugel trainen voor het rijden.
Bent u van mening dat het rechtrihten in de scholing hetzelfde is als het rechtrichten in de hoge scholing?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:23

Tja, ik denk dat er soms weleens sprake is van bergipsverwarring. Daar liep en loop ik in ieder geval zelf tegenaan in mijn pogingen wat bij te leren.

Voorbeeldje: In de academische rijkunst spreekt men van een recht paard als het binnenvoor- en binnenachterhoef in hetzelfde spoor vallen op de hoefslag. Zou je echter van de volksmond 'recht' spreken, dan zou je eerder denken aan een paard dat zijn schouders aan beide zijden evenveer van de heup aan dezelfde zijde vandaan heeft, als aan de andere kant (door de torpedo-vorm van het paard zijn zijn schouders nu eenmaal smaller dan de heupen en zit er dan dus een klein verschil tussen de positie van de achterhoef en de voorhoef aan dezelfde zijde).

Zo spreek je allebei over 'recht' en heb je allebei gelijk en zul je het toch nooit eens worden.

Ik zou het echt niet weten, maar misschien kan je dat op een volte ook wel zo zien? Ik heb altijd geleerd dat de buiging van het paard in relatie moet staan tot de grootte van de volte. Is het een heel kleine volte, dan zou de binnenachterhoef dus aan de binnenzijde van de binnenvoorhoef kunnen vallen.

Andere mensen redeneren dat bij een volte de binnenvoor- en binnenachterhoeven in hetzelfde spoor moeten treden (wat meestal wel ongeveer het geval is omdat zulke kleine voltes niet zoveel gereden worden). Als je dat een vuistregel vindt, zou je dat als 'recht' kunnen zien en een paard dat bijvoorbeeld met achterhand uitzwaait en daardoor de binnenachterhoef aan de binnenzijde van de binnenvoorhoef zet, als fout kunnen betitelen.

Ga je dan redetwisten over of het al dan niet goed is, dat een paard binnenachter binnen binnenvoor zet, dan heb je weer ruzie en allebei gelijk. Hetgeen waar je vanuit gaat, verschilt namelijk.

Misschien wel hetzelfde met rechtrichten. Voor mij is het gewoon je paard uitbalanceren. En omdat je als het goed is steeds een beetje zwaardere oefeningen vraagt, zal je die balans steeds bij moeten stellen, want de spieren die alles voor elkaar moeten krijgen worden steeds een beetje meer uitgedaagd. Daarom lijkt het mij dat je nooit klaar bent met rechtrichten en het dus iets is dat je hele rijkunstige opleiding actueel blijft (of je nu telkens op hetzelfde paard rijdt of niet).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:35

Citaat:
deze eer komt mij niet toe
maar diegene die de wereld zoals ie is geschapen heeft
maar vermoedelijk begrijp je het natuurkundige wetenschappelijke verhaal niet helemaal.
een paard is zo geschapen en geevolueerd dat hij in balans kan lopen op 4 benen, zonder hiervan schade te ondervinden en last van zwaartekracht.
Een mens is geschapen om op 2 benen te lopen en zo zijn fundament zo funtioneel mogelijk kan gebruiken met de zwaartekracht.
snappie?

Diegene die dit geschreven heeft begrijpt werkelijk niets meer van zijn eigen schrijven.
Fundament is onderbouw, bij het rijden word het woord benut voor de ledematen die de voortbeweging geven of in stand houden.
Een mense met een paard te vergelijken is al niet intelligent aangezien de mens het enige zoogdier is wat rechtop staat, en daardoor een niet vergelijkbaar skelet heeft.
Bovendien wat rechtrichten aangaat, tja de een doet het met oefeningen voor zijn paard, de ander moet in zijn boven kamer zo eniges recht zetten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:38

Denk dat het uitbalanceren, het het woord balans veel te veel benut word te pas en te onpas.
Balanceren is continu corrigeren, dat moeten wij mensen, aangezien wij instabiel zijn.
Paarden zijn stabiel, die hebben bijna geen spierkracht nodig om te blijven staan.
Het een en ander heb ik al in een berichtje geschreven.
Laat u allen maar eerst eens goed gaan leren zitten, dan komt de rest vanzelf.
En verschillen van inzicht kan ik begrijpen, maar verschillen in het begrijpen van vakuitdrukkingen is eigenlijk bedroevend.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:56

Ik geloof dat ik even iets niet helemaal begrijp: zegt u nu dat balans en evenwicht niet hetzelfde zijn?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:02

BBreedveld schreef:
Ik geloof dat ik even iets niet helemaal begrijp: zegt u nu dat balans en evenwicht niet hetzelfde zijn?

Denkt u daarmaar eens over na.
Door verkeerde woorden te gebruiken krijgt men nl een spraakverwarring, dus de duidelijke Nederlandse vakuitdrukken gebruiken, en over dit punt hoeft men niet een discussie te beginnen.
Balance komt van balanceren.
Evenwicht heeft met zwaartepunt te doen, die bij een paard geheel anders is als de mens.
Daarom noemen wij het bij het rijden dus bij de paarden evenwicht.
De ruiter moet zijn balance houden.
De rest kan men over nadenken. :)*

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:05

Ook hier weer de verwarring, met balans en evenwicht, recht en rechtgericht.
Iets wat leeft heeft evenwicht? En een dood voorwerp kan balanceren? Maar balans is geen evenwicht? Evenwicht heeft toch mede te maken met het evenwichtsorgaan? Is er ook een balansorgaan?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:54

Ik voel me ernstig :o? maar u zult me toch even moeten helpen Professor. Ik begrijp het verschil tussen balans en evenwicht niet. Bedoelt u misschien dat balans iets is tussen twee voorwerpen en evenwicht ook binnen 1 voorwerp mogelijk is? Maar een mens kan toch ook in zijn eentje in balans zijn (koorddanser bijvoorbeeld)? Of bedoelt u dat balans een algemenere term is dan evenwicht?

Balance is voor zover ik weet geen Nederlands woord.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:15

Hallo allemaal, ik meld mij hier ook maar even. Heel interessant topic, lees het al enige tijd mee, maar ik had tot dusver geen goede bijdrage. Ik zal mijzelf eerst even voorstellen: ben een vrouw van 48 jaar en rijd recreatief paard (vooral dressuur). Ik ben zeer geïnteresseerd in de opleiding en scholing van paarden en (dus) ook in de biomechanica van het bewegen en rijden. Ben daarnaast geneeskundig onderlegd.

Wat ik de laatste pagina's mis in dit topic is de constatering dat de rug van een mens S-vormig is (althans hoort te zijn :D ), dwz iets bol in het gebied van borstwervels en iets hol in de lendenen. De rug van het paard is boogvormig met de holle kant naar boven . Deze natuurlijke vorm geeft de rug van de mens een grotere voor/achterwaartse beweeglijkheid en die van het paard een grotere beweeglijkheid naar boven en onder als dat het geval zijn zijn als de rug recht was geweest. Daarom kan de mens zijn rug als schokbreker gebruiken, mits de heupgewrichten voor de wervelkolom zijn geplaatst in verticale houding. En daarom kan ook het paard veren in zijn rug. De stabilisering van de rug gebeurt door de lange rechte spieren aan de rugzijde en in de buik en de door de schuine buikspieren. Niet door de dwarse buikspieren dus, die ook nagenoeg niet trainbaar zijn. Samen zorgen de lange rug en buikspieren en de schuine buikspieren ervoor dat de rug en het bekken in de juiste stand worden gehouden of dat de stand aangepast wordt. Dit aanpassen gebeurt continu zodra wij in beweging zijn. De lange rugspieren zitten aan de achterzijde van het bekken vast en de lange buikspieren aan de voorzijde en schaambeen. Verandering van de stand van de onderrug gaat dus altijd gepaard met een veranderde bekkenstand. Dat kan ook niet anders van het bekken zit aan de achterzijde vast aan de rug.

FaberSmid schreef:
Ook hier weer de verwarring, met balans en evenwicht, recht en rechtgericht.
Iets wat leeft heeft evenwicht? En een dood voorwerp kan balanceren? Maar balans is geen evenwicht? Evenwicht heeft toch mede te maken met het evenwichtsorgaan? Is er ook een balansorgaan?

FS dat is een goede vraag. Balans is volgens mij vooral het dynamische evenwicht dat steeds weer hersteld moet worden. Evenwicht is meer is statisch.
Professor, u zegt terecht dat de mens veel meer beìnvloed wordt door de zwaartekracht dan het paard. En dit maakt dat wij meer gewend zijn om onze balans aan te passen om in evenwicht te blijven dan het paard.

Wat betreft de rechte rug, dit zou voor het dragen van lasten biomechanisch zeer onvoordelig zijn. Een boogvorm is veel sterker en draagt dus gemakkelijker. Wij doen dit zelf als we een last dragen zoals Mindfields terecht opmerkt, maar ook het paard moet dit doen zo gauw wij erop gaan zitten. Het is bovendien biomechanisch zeer inspannend om de agonistische en antagonistische spieren even sterk aangespannen te houden. Het lichaam heeft altijd een voorkeur voor ofwel vooral de ene of vooral de andere. In rust zijn dat bij paard en mens dus vooral de lange rugspieren, maar bij het dragen van een last moeten dit in veel grotere mate de lange en schuine buikspieren zijn om de rug bol te maken. Een paard zal, dit alles niet wetende, ervoor kiezen om zijn rugspieren extra aan te spannen door het ruitergewicht, waardoor de rug nog holler wordt, hetgeen hem onherroepelijk rugpijn en slijtage bezorgt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:31

Welkom Dorino, interessante bijdrage van u. Toch blijven de miverstanden, levende wezels bezitten evenwicht(orgaan) en kunnen balanceren met voorwerpen. Zoals het bovenstaande voorbeeld van Bbreedveld. Een koordanser met zijn balanstok, als hij zijn evenwicht niet meer kan bewaren gebruikt hij zijn balansstok.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:36

FaberSmid schreef:
Welkom Dorino, interessante bijdrage van u. Toch blijven de miverstanden, levende wezels bezitten evenwicht(orgaan) en kunnen balanceren met voorwerpen. Zoals het bovenstaande voorbeeld van Bbreedveld. Een koordanser met zijn balanstok, als hij zijn evenwicht niet meer kan bewaren gebruikt hij zijn balansstok.

Daarom moet bij een paard zijn hoofd/hals ook zoveel mogelijk met rust worden gelaten.
Men moet dus niet: TREKKEN, SJORREN, SNOKKEN, ZAGEN, KNEDEN, SPELEN ENZ

De hals is nl de "balansstok" van het paard!!!

Tezamen met ....... vul maar in, voor degene die dit weten.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:47

FS, het klopt dat mensen en dieren een evenwichtsorgaan hebben. Daarmee detecteren zij hoe hun hoofd gepositioneerd is in de ruimte en of hun hoofd beweegt in enige richting. Maar wat daarnaast ook onmisbaar is is de zogenaamde proprioceptische informatie die uit de rest van het lichaam en de ledematen komt. Hier wordt gevoeld hoe de positie van het lichaam en de ledematen is en hoe hoog de spierspanning is op dat moment. Alle informatie samen, dus uit het evenwichtsorgaan en uit de rest van het lichaam, wordt verwerkt in de kleine hersenen. Zij zorgen er uiteindelijk voor dat mens en dier evenwicht en balans, lees evenwicht in beweging, hebben en gecoordineerd kunnen bewegen.

De balansstok van de koorddanser zorgt ervoor dat zijn basis vergroot wordt, dus veel breder dan het koord, waardoor het gemakkelijker wordt om de balans te herstellen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:00

Ten zeerste interessant, zoals u over evenwicht en balans schrijft. Ziet u de misverstanden, omdat evenwicht en balans als een gezien worden?
Zo net zo net zo recht(uit) en rechtgericht als een en hetzelfde? Een recht(uit) paard behoeft niet ook automatisch een rechtgericht paard te zijn? En een rechtgericht paard is niet automatisch een recht(uit) paard? Gezien het feit een rechtgericht paard zich in een dressuuroefening kan bevinden?

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:01

Modie, ik ben het helemaal met je eens dat er niet getrokken, gezaagd, etc. moet worden aan het hoofd van het paard. Ik geloof ook niet dat dat hier al beweerd is. Maar bepaalde manieren van belasten vragen een andere manier van bewegen dan zonder die belasting, om overbelasting en beschadiging te voorkomen. Het paard moet onder het ruitergewicht zijn rug omhoog brengen om rugklachten te voorkomen. En dit gaat nu eenmaal het gemakkelijkst door het hoofd te laten zakken. Het paard moet onder het ruitergewicht ook rechtgericht worden om been/ en rugklachten te voorkomen. Omdat het paard dit niet zelf begrijpt, zullen wij hem dat moeten uitleggen.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:02

FaberSmid schreef:
Ten zeerste interessant, zoals u over evenwicht en balans schrijft. Ziet u de misverstanden, omdat evenwicht en balans als een gezien worden?
Zo net zo net zo recht(uit) en rechtgericht als een en hetzelfde? Een recht(uit) paard behoeft niet ook automatisch een rechtgericht paard te zijn? En een rechtgericht paard is niet automatisch een recht(uit) paard? Gezien het feit een rechtgericht paard zich in een dressuuroefening kan bevinden?

Helemaal mee eens!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:30

is het alleen niet zo dat de ruiter het dier in balans rijd, en hier voor zijn eigen evenwicht nodig heeft? wat ik nu bemerk in het schrijven dat er van uit gegaan word dat het paard zijn eigen evenwicht moet zoeken, maar dit hoeft nog niet in balans te zijn.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:51

Juist moll paard moet zijn evenwicht behouden, maar wil niet automatisch zeggen dat het ook in balans is. Evenwicht en balans hebben met elkaar van doen, maar zijn niet een en hetzelfde. Net als recht(uit) en rechtrichten.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:34

Moll schreef:
is het alleen niet zo dat de ruiter het dier in balans rijd, en hier voor zijn eigen evenwicht nodig heeft? wat ik nu bemerk in het schrijven dat er van uit gegaan word dat het paard zijn eigen evenwicht moet zoeken, maar dit hoeft nog niet in balans te zijn.

mol

Volgens mij moet het paard ook zelf zijn evenwicht houden, dat kan de ruiter niet voor hem doen. Ook de ruiter moet een goed gevoel voor zijn eigen evenwicht hebben. Maar om in balans te kunnen bewegen heb je daarnaast een symmetrische krachtsontwikkeling en soepelheid nodig. Als je als paard of mens niet recht in je lichaam kunt zijn, dus niet symmetrisch, gebruik je je spieren ook asymmetrisch en dit leidt op den duur tot overbelasting. En daarmee zijn we weer bij de noodzaak tot rechtrichten van paard en ruiter gekomen :D .