Poeh, ik ben natuurlijk geen expert in biomechanica, dus daar vraag je me wat.
Nee ik ben ook maar hoefsmid en mens, maar u schrijft tenminste nuchter en geeft een open zicht van de andere zijde waar ik persoonlijk niet bekend mee ben maar wel open voor sta. Mits dat wederzijds is en er niet zo vaag over gedaan wordt.Maar ik weet (o.a. van eigen ervaringen) dat paardrijden heel goed kan zijn voor lage rugklachten. Dit omdat (zeker in stap) het bekken op een gelijkmatige manier zowel naar boven en naar beneden als van links naar rechts wordt bewogen. Dat kan wonderen doen voor verstrakte (onder)rugspieren. Omdat je haaks op de paardenrug zit, is het ook een kwestie van balans, met een goede motivator (het is een eind naar beneden vanaf de rug van mijn paard

).
Dank voor uw antwoord, u geeft hierbij de bevestiging van het nuchtere beeld ik oer en van u gevormd had. Duidelijke uitleg, geen vag bewoording gewoon zoals het is en niet anders.Je hebt balimokrukken en speciale luchtkussens voor op je bureaustoel die dit effect nadoen en je rug soepel houden terwijl je tegelijkertijd beter in balans blijft. Ik vind ze ideaal.
Daar ben ik niet bekend mee, zal eens zoeken op google.Verder denk ik dat recht, balans en ontspanning in zoverre met elkaar te maken hebben, dat het lichaam in de ontspanning vaak al voor een groot deel in balans is. Was dat niet zo, dan zouden we als mensen voor- of achterover kukelen, of constant rondjes lopen en dat geldt voor een paard net zo goed. Het wordt een heel ander verhaal als we bovenop zijn paard gaan zitten en de natuurlijke balans gaan verstoren door er een tweede zwaartepunt bovenop te zetten, dat erg hoog zit en nogal instabiel is (iedereen die weleens van een paard is afgedonderd, weet waarover ik spreek, haha).
Met elkaar te maken hebben, daar kan ik u in volgen. Maar karel de lange, modie, nonbrado, carole klomp bijvoorbeeld geven de uitleg bijvoorbeeld. Dat balans en evenwicht een en hetzelfe zijn? Dat net zo voor recht en rechtgericht een en hetzelfde zijn? Dat is wat ik niet kan begrijpen en zeker niet met de uitleg die die personen geven?In mijn ogen zul je dan zowel je eigen lijf als dat van je paard moeten gaan trainen om beter in balans te komen samen. Als mens moet je een aantal reflexen afleren (wat knijpen/klemmen, foetusreflex etc) en een paard net zo goed (wijken voor druk op de juiste plaatsen en op sommigen weer niet - doet me denken aan dat verhaal van Mark Rashid die een paard aan de hand had geleerd te wijken voor druk en dat op de grond ging liggen toen hij erop ging zitten

). De kunst lijkt me dan om daarbij zoveel mogelijk te werken met de balans die er in de lichamen al zijn om zo met zoveel mogelijk ontspanning de benodigde aanpassingen te kunnen doen.
Dan denken we niet anders, de mens moet niet alleen zijn paard trainen maar ook met name zichzelf. Eerst aan de hand, longe enkel en dubbel, lange teugel trainen voor het rijden.
Bent u van mening dat het rechtrihten in de scholing hetzelfde is als het rechtrichten in de hoge scholing?