duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:22

Ik kan even nu alleen voor mezelf spreken, het is combi van bij mij, zowel hand en zit. Kan ook aan africhtingsniveau liggen van mijn paard en mij Lachen

Gister weer bij clinc gemerkt dat ik met aantal keer draf - halthouden - draf niet-progressief paar keer wat stevigere ophouding moest maken met mijn hand. (stevig, dus niet op rem trekken Knipoog ) Toen dat kwartje viel (bij ons beiden Haha! ) kon ik hem erna veel meer alleen op mijn zit terugrijden en had ik minder nodig met mijn hand.

Dus om die zithulp te kunnen geven en voor mijn paard om hem te begrijpen hadden we het in het begin! nodig om ook de hand er bij te houden, later konden we dit dus verfijnen en meer op zit en minder met hand doen.

Was verder wel fijne clinic trouwens, van voren naar achter en heel erg naar mijn hand toe moeten rijden. Met de draf - halthouden - draf oefening kwam hij uiteindelijk heel mooi op achterhand en daardoor ook fijner en opgerichter van voren.

Terwijl hij toch op voorhand is gebouwd en graag op voorhand loopt en moeilijk op achterhand komt.

Veel schakelen in de gangen maar altijd minimaal op basistempo, niet nog verder terugverzamelen onder het basistempo.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:25

Daar heb je absoluut gelijk in skipper. Mate van africhting zal zeker een rol spelen. Maar je snapt iig wel wat ik bedoel?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:27

Dat was idd duidelijk WBC Ja

Heb binnenkort trouwens les Centered Riding, ben benieuwd wat ik van haar kan leren mbt zit en rijden op mijn zit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:28

Dat lijkt mij ook nog wel eens wat! Naar mijn idee ben je kwa zit nooit uitgeleerd!

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:40

Hermelientje schreef:
TaeBo schreef:
Ik vind dit een SUPER topic. (Al gaat het wel een paar dagen duren eer ik alles gelezen heb hoor.. haha Haha!)

Duurt wel even maar na een minuut of 10/15 is ie dan lekker ontspannen, heerlijk licht in mijn handen. Maar zo gauw als ik hem in draf zet, is alles gelijk weg...neus omhoog en dan vooral sneller en sneller willen gaan. Ik ben hem dan echt helemaal kwijt. Nu heb ik op de eerste paar pagina's van dit topic gelezen over van achter naar voren rijden. DAt probeer ik ook, maar als ik in draf meer ben geef, om die achterhand te stimuleren, dan vliegt ie gelijk weg. Ik kan hem dan ook niet in het zelfde tempo houden. Wat ik achter activeer, kan ik voor niet tegenhouden omdat hij dan gewoon gaat rennen en drukt dan nog meer zijn rug eruit.

Nu is hij ook behoorlijk scheef (linksgebogen) dus ik doe heel veel rechtrichtende oefeningen. Maar helaas helpt dit in draf totaal niet. Met de slof erom gaat het een heel stuk beter. Die hangt dan na een poosje gewoon los en het tempo is dan ook goed controleerbaar. Maar zo gauw als de slof eraf gaat, gaat die neus direct omhoog, net als het tempo...

Heeft er iemand een tip??

Volgens mij hebben we het hier nog niet over gehad.
Altijd moeilijk om advies te geven op afstand maar ik denk dat hoe fijn en goed jijzelf ook alles wilt doen het toch moet beginnen met dat je paard gehoorzaam moet zijn. Als je paard voor het been is of je hebt hem voor het been gemaakt dan kan het zomaar gebeuren dat hij besluit lekker hard te gaan in plaats van actiever. (Ik ga er nu wel van uit dat je alles vraagt met een lichte beenhulp). Net zo goed als dat hij niet zachter mag gaan uit zichzelf mag hij ook niet harder dan jij wilt. Dus korte ophouding maken zou ik zeggen en gaat hij dan toch door je hand heen lopen zet hem echt stop en begin opnieuw. Nooit constant druk op het bit houden want daar gaan ze van wegvluchten of op hangen en beide wil je juist niet. Verder geen rechte lijnen rijden en vooral niet de hele tijd de hoefslag volgen, dus veel wenden en voltes. Probeer dan 1 tempo te handhaven of je nu rechtuit gaat of door een wending. Niet te lang hetzelfde doen, dus probeer je paard ervan te overtuigen dat jij het tempo bepaalt. Voorwaarts op zachte beenhulp, terug zoveel mogelijk door met je zit kleinere bewegingen te maken (niet meer meezitten).

Als het met slof wel werkt en zonder niet dan denk ik dat hij toch steun zoekt op de teugel, terwijl hij juist zelf zijn hoofd moet dragen. Zonder slof en getrek "dwing" je hem zijn eigen hoofd te dragen, dat is moeilijker dus daar rent hij voor weg.
Al die hulpteugels werken volgens mij niet of maar heel even of je vervangt meestal het ene probleem door het andere, zoals een nog schever paard.

Ik ben geen expert dit zijn gewoon dingetjes die mij geholpen hebben maar misschien is jouw probleem wel heel anders.

Ik geen hem idd maar lichte beenhulpen. Dat kan bij hem ook niet anders, hij is altijd al vlug geweest.

Ik hoor alleen iedereen erover dat je voor niks in je handen mag hebben, dat je feitelijk alleen het gewicht van de teugels moet voelen maar dat is bij mijn paard helemaal niet mogelijk. Hij hangt als een gek in mijn handen, haal ik de druk eraf door de teugel te laten vieren (laat m natuurlijk niet gelijk helemaal los hangen, maar blijf wel contact houden), dan vliegt het tempo direct omhoog. Binnen no time vliegen we weer door de bak, waardoor ik m weer moet inhouden van voren want op je zit krijg je hem niet terug. En dan hangt ie weer aan je armen, visueuze cirkel dus...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:50

Toch gaan trainen op je zit. Anders krijg je het niet voor elkaar, dan blijf je in de cirkel zitten en die moet je doorbreken en dat is erg moeilijk

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:19

WinBinChes schreef:
Een paard is niet op eigen benen als je er voor het eerst erop zit. En wat ik al eerder zei, wat je erin stopt hoef je niet in de mond op te vangen. Ik probeer jullie aan het denken te zetten. Waarom vang je op in de mond. Een zeer gevoelig deel van het paard. Waarbij je met een beetje pech ook nog eens lamme armen krijgt van het gewicht. Wat is er mis met het opvangen in de zit? In mijn ogen zijn je handen niks meer dan een verbinding naar het welzijn van het paard. Bij goed contact voel je daar wanneer er spanning op treedt. De rest doe je met zit en been. Waar komt het op je zit en been rijden vandaan denken jullie? Dat slaat niet alleen op het terug in tempo rijden. Ook opvangen kan op je zit. Dat is in mijn ogen ook wenselijker dan het opvangen in je hand.

Er zijn meer wegen die naar rome leiden. En geen zijn verkeerde routes, ik zeg dus niet dat wat er hier gezegd wordt fout is, maar ik probeer jullie om buiten je veilige en vertrouwde gedachtegang te laten denken. Dat het ook anders kan.

Ik zeg dat je het opvangt middels een contact met de mond, niet dat je alles opvangt met je handen. Ook als je de energie van achteruit opvangt met je zit, zul je contact met de mond moeten houden om een relatieve bolling in de rug van je paard te creëren. Ook als je opvangt met je zit, zal de druk in je hand per trainingsfase verschillen en niet omdat je er zelf met druk aan de voorkant aanhangt.
Verder breng je me hiermee niet uit m'n vertrouwde gedachtengang. Integendeel zelfs. Ik heb jaren les gehad op die manier, ben echter wijzer geworden door mijn ervaringen op internationale dressuurstallen. Daarmee zeg ik niet dat ik het goed kan, maar ik weet inmiddels wel dat je er niet komt met het idee dat je nooit druk krijgt in je hand.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:39

Aimee, ik zeg ook niet dat je geen druk moet hebben. Maar dat je het opvangen van de energie met je zit doet en het behoud van de aanleuning met je hand. Hetzelfde als je wat je nu hier eigenlijk zegt.

Maar wat je veel ziet is dat er veel teveel wordt tegenhouden met de hand, en op deze mensen doel ik dan ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:52

Ik wou ook nooit druk in de hand maar ben er wel van terug gekomen met Wrangler. Zie mijn profiel hoe het in het begin ging, ik kreeg geen enkele verbinding van achteren naar voren Haha! Toen moest ik van Jo mijn paard 'als een opgespannen veer in een doosje' proberen te rijden door tegen een stille hand aan te rijden maar dus zonder wat ik er van achteren instopte van voren gewoon weer te laten lopen. En nu zijn we zo ver dat ik hem inmiddels aan de voorkant vaak 'los kan laten' (wel op contact maar zonder druk) omdat Wrangler nu zelf 'de veer' opgespannen laat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:55

Het behoud van aanleuning met je hand zal echter een groot deel van de verschillende trainingsfasen meer gewicht inhouden dan enkel het gewicht van de teugel Knipoog

Er wordt zeker erg veel terug gewerkt met de hand... die mensen hebben er echter niets aan om te horen dat ze alles maar los moeten gooien aan de voorkant Lachen

Kijk nog eens naar de foto's die ik plaatste van het bruine paard. Die gaf gruwelijk veel druk aan de voorkant, maar als ik het contact had verbroken, was ik hem helemáál kwijt geraakt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:56

Urielle schreef:
Ik wou ook nooit druk in de hand maar ben er wel van terug gekomen met Wrangler. Zie mijn profiel hoe het in het begin ging, ik kreeg geen enkele verbinding van achteren naar voren Haha! Toen moest ik van Jo mijn paard 'als een opgespannen veer in een doosje' proberen te rijden door tegen een stille hand aan te rijden maar dus zonder wat ik er van achteren instopte van voren gewoon weer te laten lopen. En nu zijn we zo ver dat ik hem inmiddels aan de voorkant vaak 'los kan laten' (wel op contact maar zonder druk) omdat Wrangler nu zelf 'de veer' opgespannen laat.

Heel mooi omschreven Ja

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:49

ik denk dat de meesten hier wel hetzelfde bedoelen en hetzelfde idee hebben, maar het gewoon op een andere manier formuleren Haha!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:57

Marieke op Max
viewtopic.php?f=10&t=838403

Kleine reactie op Marieke op Max: Marieke lijkt op de foto's nogal strakke, stramme armen en handen te hebben. Ik vind dat je dat ook aan de bewegingen van Max kan zien. Bij de foto's waar jij op Max zit, ziet het er losser uit....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:07

TaeBo schreef:
Ik geen hem idd maar lichte beenhulpen. Dat kan bij hem ook niet anders, hij is altijd al vlug geweest.

Ik hoor alleen iedereen erover dat je voor niks in je handen mag hebben, dat je feitelijk alleen het gewicht van de teugels moet voelen maar dat is bij mijn paard helemaal niet mogelijk. Hij hangt als een gek in mijn handen, haal ik de druk eraf door de teugel te laten vieren (laat m natuurlijk niet gelijk helemaal los hangen, maar blijf wel contact houden), dan vliegt het tempo direct omhoog. Binnen no time vliegen we weer door de bak, waardoor ik m weer moet inhouden van voren want op je zit krijg je hem niet terug. En dan hangt ie weer aan je armen, visueuze cirkel dus...

Vlug en loperig is iets heel anders dan voor het been. Ik ken eigenlijk geen 1 paard die nog zo hard wil op het moment dat het je lukt om hem aan het werk te zetten. Dit is allemaal best wel lastig zonder goede instructie en het is een lange weg volgens mij om goed te leren paardrijden.
Ik weet niet of je ook boeken hebt maar Paardrijden met gevoel deel I en vooral deel II vond ik zelf best handig voor tips over specifieke situaties. Misschien dat de meer ervaren mensen hier je nog meer adviezen kunnen geven. Leuk paard heb je trouwens!

Aanvulling: eigenlijk zou de druk van je teugel moeten afkomen niet omdat jij loslaat maar omdat je hem van achteren actiever maakt. Het paard moet nageven niet de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 30-09-07 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:13

Als je te vroeg het tempo terugbrengt schiet je je doel voorbij. Er is dan zeker geen sprake van verzameling. Je bereikt op de lange termijn het tegenovergestelde. Wat jij in de praktijk ervaart is een korte termijn effect, maar zeker geen verbetering.[/quote]

Wat jij in de praktijk ervaart is een korte termijn effect, maar zeker geen verbetering.[/quote]
Ik kan geen betere zin bedenken dan deze! Ik heb meer friezen op foto's gezien in dit topic en die liepen veel beter van achter en door de rug dan deze..... Ik ben geen voorstander van de door Moniek beschreven training. Maar bovenstaande zin zegt voor mij genoeg, en is er eentje om in je oren te knopen! ("je" is in het algemeen bedoeld!)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:23

Aimee schreef:
Het behoud van aanleuning met je hand zal echter een groot deel van de verschillende trainingsfasen meer gewicht inhouden dan enkel het gewicht van de teugel Knipoog

Er wordt zeker erg veel terug gewerkt met de hand... die mensen hebben er echter niets aan om te horen dat ze alles maar los moeten gooien aan de voorkant Lachen

Kijk nog eens naar de foto's die ik plaatste van het bruine paard. Die gaf gruwelijk veel druk aan de voorkant, maar als ik het contact had verbroken, was ik hem helemáál kwijt geraakt.

Ik denk dat die juist moeten losgooien en van daaruit weer oppakken. Je zal zeker wel meer druk hebben als je wat hoger rijdt. Maar dat heb ik zelf niet ervaren en neem dat gerust van je aan. Hopelijk kom ik met dit paard verder en kan ik het zelf ervaren. Deze gaat namelijk niet meer weg Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:25

magic_lover schreef:
ik denk dat de meesten hier wel hetzelfde bedoelen en hetzelfde idee hebben, maar het gewoon op een andere manier formuleren Haha!

Dat idee heb ik ook. In mijn ogen is druk en contact 2 verschillende dingen. Het eerst wil je niet en het tweede juist wel.
Maar het zal ook per paard verschillen. De mijne mag graag hangen. Dus ik heb veel minder contact. Zodat hij niet kan hangen en zodat hij leert om zichzelf te dragen. Voorheenn liet ik maar hangen en dat is Zwaar

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:26

had het met mijn eigen ook, veelste veel van voor vastpakken en tegen houden, nou toen vervolgens met een los teugeltje rijden, en moest opeens alles met mijn zit oplossen, mocht absoluut niet aan de teugels komen, tja dat ging dus niet, en was ook verdomd lastig... maar heb nu ervaard hoe het ook kan en ik wil het niet meer zoals eerder hoor... kwam er geregeld met lamme armen af.... nu niet meer.
ze blijft ineens ook een stuk beter onder mij, en maakt haar passen af, maakt ze ruimer, laat de rug mooi los en ga zo maar door, en allemaal komt het zo'n beetje weg omdat ik haar van voor teveel vast hield.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:00

WinBinChes schreef:
Ik denk dat die juist moeten losgooien en van daaruit weer oppakken. Je zal zeker wel meer druk hebben als je wat hoger rijdt. Maar dat heb ik zelf niet ervaren en neem dat gerust van je aan. Hopelijk kom ik met dit paard verder en kan ik het zelf ervaren. Deze gaat namelijk niet meer weg Haha!

Doel je met je eerste zin op dat grote bruine paard? Lachen

Mbt het hangen en wel/niet druk willen. De jonge merrie die ik nu rijd, was panisch voor alles wat haar mond ook maar aan zou kunnen raken toen ik met haar begon. Ik ben ontzettend blij dat ik haar nu zover heb dat ze het accepteert dat ik niet alleen de teugels vasthoud, maar ook contact op de mond kan nemen. Het is al helemaal haleluja als ze zelf het bit opzoekt en ik daar enigzins druk op krijg van achteruit Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:28

Nee daarmee doel ik niet op het bruine paard. Daarmee doel ik op de schop en trek ruiters om het even grof bij naam te noemen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:31

Daarnet de fries gereden Knipoog
Afbeelding

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:10

Citaat:
Vlug en loperig is iets heel anders dan voor het been. Ik ken eigenlijk geen 1 paard die nog zo hard wil op het moment dat het je lukt om hem aan het werk te zetten. Dit is allemaal best wel lastig zonder goede instructie en het is een lange weg volgens mij om goed te leren paardrijden.
Ik weet niet of je ook boeken hebt maar Paardrijden met gevoel deel I en vooral deel II vond ik zelf best handig voor tips over specifieke situaties. Misschien dat de meer ervaren mensen hier je nog meer adviezen kunnen geven. Leuk paard heb je trouwens!

Aanvulling: eigenlijk zou de druk van je teugel moeten afkomen niet omdat jij loslaat maar omdat je hem van achteren actiever maakt. Het paard moet nageven niet de ruiter.

Bedankt voor jullie adviezen. Morgen ga ik wat dingen uitproberen...ben benieuwd...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:55

WinBinChes schreef:
Dat idee heb ik ook. In mijn ogen is druk en contact 2 verschillende dingen. Het eerst wil je niet en het tweede juist wel.
Maar het zal ook per paard verschillen. De mijne mag graag hangen. Dus ik heb veel minder contact. Zodat hij niet kan hangen en zodat hij leert om zichzelf te dragen. Voorheenn liet ik maar hangen en dat is Zwaar

Dat type paard had ik ook altijd gereden. En toen Wrangler. Hoe losser je de teugel liet hoe dieper hij het zocht. En op een gegeven moment zat ik met een paard dat met zijn neus door het zand ging, ik had de teugels nog bij het gespje vast en hoe meer ik dreef hoe harder hij door de bak rauste. Nagelbijten / Gniffelen
Zo zie je maar, je bent nooit uitgeleerd!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:59

WinBinChes schreef:
Ik ga weer even flauw doen, maar vertel eens waarom is dat dan niet goed. Met alleen zeggen dat het niet goed is betekent nogniet dat het daadwerkelijk niet goed is.

vroeger deed ik wat mij verteld werdt. Als het anders was dan dat ik had geleerd was dat in mijn ogen fout. Maar dan ga je er zelf bijnadenken en volgt niet klakkeloos het woord van een ander op. Dan kom je achter dat wat je eerder als fout zag, misschien helemaal niet fout is. Andersom net zo goed.

Omdat ik dat aan mijn pony merk Haha! Die kan je heel goed op je zit rijden, maar je moet wel heel licht contact houden. Hij zal dan nog niet goed genoeg afgericht zijn, voor jouw manier misschien Lachen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:34

Wat een intressant topic!

Ik ben er sinds gisteren mee bezig geweest, heb ook wat instructie gehad.

Mijn paard werkt heel weinig van achteren, en loopt ook niet door de rug.

Ben goed bezig geweest, met been= actie
En niet teveel met voor bezig zijn, reactie is momenteel belangrijker.

Zal wat foto's gaan zoeken van mijn merrie
Laatst bijgewerkt door parouscha op 01-10-07 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt