Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:45

Ik vind dat vooral de mensen met geen overgewicht erg kortzichtig zijn. Tuurlijk mag je in principe vertellen als je ziet dat een paard er echt moeite mee heeft dat dat zo is. Maar dat is wat anders dan dat je iemand zegt dat ie te dik is voor zn paard. En denk maar niet dat dat volkomen nieuw is voor zo'n iemand. Die hoort dergelijke opmerkingen de godganze dag door.
Stel nou, je barst van het zelfvertrouwen maar mensen smoezen achter je rug maar toch duidelijk hoorbaar dat het echt over jou gaat dat je bijvoorbeeld lelijk bent en meerdere malen per dag wordt je verteld hoe lelijk je bent. Denk jij dan echt dat s'avonds in de spiegel kijkt en denkt ik ben hardstikke knap ?
Dan kun je wel een bikkel zijn en een grote mond teruggeven en zeggen dat je je er niets van aantrekt maar dat zou betekenen
dat je een gevoelloos mens bent. Of zeg 20 keer per dag tegen iemand in een rolstoel dat hij echt niet kan lopen, denk je dat hij dat zelf niet ook al weet. En denk je dat hij daar vrolijker door wordt of denkt goh joh dat wist ik nog niet. En dat kortzichtige
gelul dat het hun eigen schuld is en dat zij het probleem tussen hun oren creeren en, zeg je dat ook tegen degene waar je net tegen hebt gezegd hoe lelijk hij is of tegen die invalide persoon?
Weet je, de meeste zijn ook slank geweest ooit of hebben ooit wel kunnen lopen, denken jullie nou echt dat ze het verschil niet merken ? Of blind zijn voor hun eigen speigelbeeld en maatje 38 kopen in de winkel ? Nee dus de meeste kiezen heel bewust een paard uit. En dat doen manege's dus ook als je daar aan komt zetten. En wat denken jullie die zo begaan zijn met het lot van het paard van een manege die omdat ze je geld willen je dan maar op een te iel paard proppen ! En jullie die het zo zielig vinden voor het paard terwijl het overgrote deel nog steeds zijn paard slacht als het niet meer "bruikbaar" is zonder ze een kans op genezing te gunnen al duurt en kost het even.
Sterker nog degenen die hier het hoogst van de toren blazen dat je iemand de waarheid mag zeggen en wat zeiken ze toch die dikkerds, komen bij mij over als a-sociaal, dus zonder sociaal
gevoel en kunnen zich blijkbaar niet verplaatsen in een ander.
Kortom gevoelloze onaardige personen die niemand ooit de hand reiken om ze te helpen. Ik vraag ook aan iedereen of ze denken dat mijn paard moeite met mij heeft en dan verwacht ik ook een eerlijk antwoord want daar vraag ik het voor. Maar inderdaad om nou heel de dag te horen te krijgen van mensen die blijkbaar denken dat ik het zelf nog niet wist dat ik lelijk, dik of invalide ben. Kunnen jullie nou zelf niet bedenken dat dat elk uur al gebeurt. Waarom begrijpen jullie dat nou toch niet? Of zijn jullie daar gewoon te stom voor ? Waarom gaan jullie niet naar een psycholoog om te leren omgaan met ander mensen, dat je mensen met jouw waarheid dus wel kan kwetsen. Je kunt mentaal heel sterk zijn en als het er vaak genoeg herhalend keer op keer ingestampt wordt van buitenaf dan breek je een keer en dan moet je maar weer naar de psycholoog voor een nieuwe sessie. Laat me niet lachen ! Als je een normaal mens bent met gevoel en een hart dan loop je het op om uiteindelijk afgebroken te worden. Zij die dit niet kunnen begrijpen en maar prat gaan op het feit dat ze zo nodig iedereen ongevraagd maar de waarheid moeten gaan vertellen zijn mensen die ik niet om me heen zou willen hebben in geen situatie, want jullie hebben geen gevoel of inlevingsvermogen en kunnen niet relativeren en zijn egoisten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:16

@perrokai: dit vind ik dus typisch een antwoord wat ik steeds bedoel met mijn reacties...
wáárom zou het zo zijn dat een dikkerd de hele dag reacties en gefluister achter zich aan krijgt?
ík heb daar namelijk nooit last van, tuurlijk gebeurd het soms, maar die enkele keer weegt niet op tegen normale/leuke contacten of de keren dat ik op straat/werk/winkels etc loop en er niets aan de hand is.
als mensen naar je kijken kun jeverschillende dingen denken:
de onzekere/negatieve variant: ow ze kijkt naar me omdat ik dik bent, zie je wel dat iedereen me dik vind
de laat maar waaien variant: waarom kijkt dat mens naar me? ach ik kijk ook naar anderen
de zelfverzekerde/positieve variant: hey die vrouw vind dvast dat ik een leuk truitje aanheb.. cool... heb ik tóch de juiste keuze gemaakt.

jij stelt het in je verhaal zóó negatief allemaal bah... verzwolgen onder (zelf?) medelijden met de dikkerds...
vind het zulk slap prutsmuts over het gaan naar de psych...niemand in dit topic geeft aan zomaar van de daken te brullen dat iemand te dik is... ik heb de ervaring dat dat(op een zéér zelden uitzondering) ook op straat en in het dagelijks leven ook niet gebeurd..... als je zó negatief in het denkbeeld zit en vind dat niemnad reactie mag geven op een dikkerd,(want stel je voor dat diegene dat al vaker hoort, dat ie gaat twijfelen aan zichzelf, dat ie helemaal gek wordt van die reacties) dan ligt dat aan je eigen gedachten en aan die van de dikkerd..

bah... ik hou niet slachtofferrolletje spelen.
tevens vind ik het verhaal van een rolstoel weer heel wat anders... een rolstoel heb je niet zelf in de hand, overgewicht wel!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:40

@Roossie, ik vind het heel knap van je dat zo kunt relativeren. Ik heb daar zelf wat meer moeite mee. Inderdaad door gebeurtenissen uit het verleden. Ik zou willen dat ik er net zo mee om kan gaan als jij doet. En ik voel me totaal geen slachtoffer maar wordt wel onzeker als mensen vervelende opmerkingen maken. Iedereen is helaas anders en niet mentaal zo sterk als een ander. Dus voor de mensen die zich ook zo voelen kan ik best sommige argumenten van Perrokai begrijpen. Niet alles, sommige dingen zoals in een rolstoel zitten vind ik te overtrokken, maar een aantal punten die zij/hij noemt zijn gewoon een feit en helaas voor veel personen de dagelijkse waarheid. Gelukkig voor jou niet. Als je sterk in je schoenen staat en sch*t aan de hele wereld hebt dan heb je daar minder last van, dat geloof ik direct. Helaas zijn niet alle mensen zo en kan je niet van de een op de andere dag je karakter veranderen en jezelf beschermen tegen sommige personen die bot of asociaal tegen je doen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:42

Snackie schreef:
Jeskoo schreef:
maar ik kon eerder niet goed doorzitten en snapte niet waar dat aan lag. Nu ik flink aan het afvallen ben (ben er nog lang niet) merk ik ineens dat ik beter begin door te zitten en andere oefeningen rustiger en makkelijker ga doen. Ik durf dan reeël te zijn tegenover mijzelf en toe te geven dat dat toch wel komt doordat ik aan het afvallen ben.

is dat echt zo?ik heb nooit kunnen doorzitten,ook toen ik minder zwaar was al nu niet.
nu wijt ik dat ook deels aan mijn paard, die eigenlijk te groot voor me is.

maar met minder kg's zal doorzitten ook makkelijker worden

Hihi, ja dat is echt zo, ik heb het zelf ervaren. Voor anderen misschien niet, maar voor mij werkt het gelukkig wel als ik wat kilo's kwijt raak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:42

Roossie22, en zo is het maar net.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:44

overgewicht heb je ook niet altijd zelf in de hand(maar meestal wel hoor)

ik vind het ook knap hoe roossie22 het beschrijft,zelf vind ik dat idd ook moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:56

Het lijkt wel of alleen mensen die te dik zijn asociale opmerkingen krijgen, denken jullie dat nu echt? Hoe kortzichtig zeg.

Ik had vroeger veel jeugdpuistjes, mensen zeiden altijd de godganse dag hoe ik er van af zou komen, door mij elke dag te WASSEN Vork , spulletje dit en dat, nee voor jouw geen chocola is slecht voor je huid Clown waar een hele groep mensen bij was bv op verjaardag, kom je in de tram ga je zitten, zit er een oetlul voor je draait zich om en roept keihard, IEWWW AIDS!!!! Clown

Ik was vroeger te mager, iedereen vond het nodig mij te vertellen dat ik vooral moest ETEN Vork , niet naar buiten mocht als het waaide, vind je dat nou mooi zo mager, bah wat eng! Dat is toch niks voor een vrouw!! Maar ik at wel 8 boterhammen tussen de middag. Was ik mijn lintworm aan het voeden.

Moet je eens horen hoe mannen, vrouwen kunnen afkammen, te dik, te dun, geen tieten, te grote tieten, stom haar, paardengebit, langer haar was ze nog knap nu met kort haar een pot en zo ken ik er nog wel een paar.

Nu nog, krijg ik dingen soms naar mijn hoofd dat ik denk, ben ik nou gek of hoe zit dat.
Maar laten we eerlijk zijn, als je gevoelig over je uiterlijk bent, doe er wat aan. Er zijn genoeg dingen waar je zelf wat mee kan doen. Soms vraag ik mij wel eens af of mensen bewust zich zo lelijk maken, bewust die lelijke strakke kleding aan trekken om hun vetrollen te accentueren, bewust zo een saai lelijk kapsel die overjarige grote bril. Je kunt van jezelf heel veel maken en als je er ziek van wordt dat ze naar je kijken, mensen kijken altijd. Soms denk ik wel eens dat ik pindakaas op mijn gezicht heb Clown omdat ik zo wordt aangekeken Cool . Maar als je het stoort en je wordt er ongelukkig van, wees spartaans en zet jezelf onder curatele.

Maar om zielig te doen en de hele wereld te laten weten dat als je dik bent, dan ben je zielig en mag er niet gekeken worden en als je op je paard zit er niet gezegd mag worden, het zadel is te klein ze zit op de lepel, ze is te zwaar voor haar paard. Denk gewoon ik ga zorgen dat ik dat overgewicht kwijt ga raken. Genoeg zijn er die er niet mee zitten, vrolijk hun leven leiden,gezellig leuk voor de dag komen.

Als ik eens wist wat mensen over mij zeggen, haha ik als stadse in deze o zo bekrompen burgelijke dorpsgemeenschap, wil het niet weten!!!! Koe Cool Denk dat ik dan niet meer naar buiten durf.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:57

Snoevie schreef:

ik vind het ook knap hoe roossie22 het beschrijft,zelf vind ik dat idd ook moeilijk

Lees je elke dag haar post en doe er wat mee.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:58

natuurlijk is het niet leuk als je dingen hoort die je liever niet wil horen, maar je geef zelf al aan jeskoo dat jouw gevoel bij iets komt door dingen uit het verleden.
dit is bij jou een oorzaak geweest. en dát probeer ik ook steeds te vertellen.... het is een eigen interpretatie aan adviezen, reacties en blikken geven, al dan niet door ervaring uit het verleden, maar uiteindelijk kan een blik van iemand op verschillende manier uitgelegd worden en hoe..dat is aan jezelf.
natuurlijk zie ik alles ook niet zo rooskleurig en leef echt niet elke dag met het 'schijtaandewereldgevoel' ... heb ook regelmatig een baaldag van mn vetrollen Duivel en als iemand dan maar naar me kijkt dat ik denk: kijk naar jezelf mens! maar hey... mn iniminislanke vriendinnen balen ook soms van hun vetrollen( welke?! denk ikdan Knipoog ) en dat je er onzeker van wordt... wie niet? ik bedoel...wanneer je een opmerking krijgt over iets dat je lief is(in dit geval je paard) en jijzelf, wordt je daar niet vrolijk van en ga je er tóch over nadenken en maakt je dat onzeker.

overgewicht heb je idd niet altijd zelf in de hand, maar er is een zéér grote groep mensen met overgwicht, waarvan een zéér klein gedeelte mensen er niets aan kan doen door medische problemen. maar altijd wanneer het over dikkerds gaat, komen de dikkerds ermee op de proppen( bedoel dit niet direct naar jou hoor, maar het gebeurd gewoon vaak)
prima dat je overgewicht hebt, prima dat je er niets aan doet., maar ga niet lopen klagen over een opmerking in een topic als'hoe vind je ons' of 'pas ik bij mijn paard' ... zie dan ook de realiteit in als het geen gezicht is en ga geen slachtoffer uithangen, want als je íemand de schuld moet geven, geef die dan aan jezelf...die kilo's komen er echt niet zomaar en de keuze voor j epaard heb je toch echt zelf gemaakt
(dit stuk dus tegen niemand persoonlijk hé, maar gewoon in het algemeen)

edit..russel idd! precies wat ik bedoel! iedereen heeft zn uiterlijke minpunten en wordt daar op aangesproken,gekeken etc etc hoe daarmee omgaat is aan jezelf!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:12

russel schreef:
Snoevie schreef:

ja zeg ik heb wel wat anders te doen dan elke dag haar post lezen Tong uitsteken

nee hoor,maar wie zegt dat ik er niks aan doe?
ik ben er juist hard mee bezig,maar daarom mag ik toch toegeven dat het moeilijk is?
dus vind ik het knap zoals zij het omschrijft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:55

Citaat:
Maar laten we eerlijk zijn, als je gevoelig over je uiterlijk bent, doe er wat aan. Er zijn genoeg dingen waar je zelf wat mee kan doen. Soms vraag ik mij wel eens af of mensen bewust zich zo lelijk maken, bewust die lelijke strakke kleding aan trekken om hun vetrollen te accentueren, bewust zo een saai lelijk kapsel die overjarige grote bril

Idd dat denk ik ook vaak hahaha. Wat is er nou leuker dan op een terrasje mensen kijken???
En ja, voor ik ga zitten ben ik ook al goed bekeken Tong uitsteken

Het is leuk naar andere te kijken en soms ook nuttig.
Dié kledingmissers zul je iig zelf niet meer maken Haha!
Andere dingen zie ik ook als "wil ik ook", das cool....

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:49

Ik denk idd ook dat het 'mensen kijken' helemaal niet altijd negatief hoeft te zijn maar het interpreteren daarvan ligt vaak bij jezelf. Wanneer ikzelf niet helemaal zeker ben over mijn kledingkeus vat ik blikken van anderen bijvoorbeeld sneller negatief op dan op een andere dag. Maar volgens mij dwalen we nu wel een beetje af van het topic...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:28

Perrokai jij reageert wel erg heftig over dik zijn. Wat ik nu schrijf klinkt misschien hard maar ik bedoel het niet onaadig. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat je aan je onzekerheid gaat werken en gaat proberen om wat zelfverzekerder in het leven te staan.

Ben zelf ook dik en kan tot nu toe nog niet echt de motivatie opbrengen om af te vallen. Maar wil absoluut niet dikker worden dan ik nu ben want ik wil wel op de meeste manegepaarden kunnen blijven rijden.

Maar ik hoor werkelijk nooit opmerkingen van mensen dat ze mij te dik vinden.

Dat iedereen zelf wel weet dat hij te dik is ben ik het ook niet mee eens. Dik worden gaat vaak heel geleidelijk. Eerst ben je slank, dan wat minder slank maar nog steeds redelijk dun en dan wordt je wat dikker. Je weet wel dat je dikker wordt maar te dik? Toen riep ik zelf ook wel eens oef ik wordt eigenlijk best dik. Dan riep er altijd wel iemand wel nee valt best mee je bent alleen niet superslank.
Ik had ook dat ik mij zelf wel normaal vond dus niet te dik maar dat ik anderen om mij heen eigenlijk wel erg dun vond. Stopte dus eigenlijk gewoon weg dat ik te dik aan het worden was.

Dus ik deed er ook nooit wat aan.

Werd pas echt met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik dik was toen anderen dat ook vonden. Niet dat ze dat tegen mij zeiden.

Maar weigerde ik vroeger een koekje dan zeiden ze ach doe niet zo ongezellig of jij kan het nog wel hebben.

Nu halen ze gelijk de trommel weg. Een iets botter iemand vraagt dan oh ben je op dieet.

Als ik toen ik wat dunner was in de winkel vroeg maakt deze broek mij niet dik zeiden ze doe niet zo gek je ben toch slank.

Nu zeggen ze nee hoor die broek kleed slank af.

Dat is het enig waaraan ik merk dat menen mij dik vinden. Er heeft werkelijk waar nog nooit iemand in mijn gezicht gezegd dat ik dik ben en er wordt nooit iets na mij geroepen. Dus ik snap niet dat anderen daar wel last van hebben.

Behalve als ik iemand van 130 kg zie dan stoot ik degene naast mij ook wel even aan van kijk eens. Dat kan je onaardig en kwetsend vinden maar mensen kijken nu eenmaal naar afwijkende dingen. En ja 130 kg is behoorlijk afwijkend van het gemiddelde. Net zoals Russel met haar erge puistjes, of iemand in een rolstoel, iemand met 1 been of met brandwonden of erge flaporen.

Puistjes of een rolstoel kun je niets aan doen. Maar aan dik zijn meestal wel.

Dikkerds moeten dus eens ophouden met zielig doen en wat aan hun eigen situatie gaan doen.

Perokai is blijkbaar erg onzeker. Nu kan ze daaraan gaan werken om zelf wat sterker en zekerder te worden maar ze kan ook zeggen mensen doen onaardig tegen me omdat ik dik ben dan hoeft ze niet aan haar onzekerheden te werken.

Of ja dat ik niet aangenomen wordt voor die nieuwe baan komt omdat ik dik ben. Tja zo hoef je je er niet mee bezig te houden dat je eigenlijk ook die ene belangrijke cursus mist.

Dikkere mensen gebruiken hun uiterlijk vaak als schild. Zo hebben ze altijd een excuus waarom een bepaald iets niet wil lukken. Je hoeft dan niet onder ogen te zien dat er eigenlijk wat anders aan de hand is.

Bovenstaande is behoorlijk off topic maar ik ik ben het er niet mee eens dat je niet tegen iemand zou mogen zeggen dat hij/ zij te dik is voor het paard. Dan is het maar kwetsend. Belang van het paard gaat dan voor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:15

wat is dat nou voor opmerking: dikkerds moeten ophouden met zielig doen en wat aan de situatie doen.
veel mensen sporten zich een ongeluk(sportschool ed.)alleen ben je dan niet a la minuut op een goed gewicht,dat kost even tijd.
je kan niet weten of iemand er wel of niet wat aan doet tenzij je het vraagt.
ik zou niet beledigd zijn door zo'n vraag,maar ben dan juist blij dat ik kan vertellen dat ik er niet bij ga zitten maar er iets aan doe.

*edit: niet iedere 'dikkerd' is/voelt zich zielig. dan zou het maar een zielige boel worden Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:37

hele andere vraag,zijn er ook speciale zadels die de druk van een zwaarder gewicht beter verdelen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:50

Snoevie schreef:
hele andere vraag,zijn er ook speciale zadels die de druk van een zwaarder gewicht beter verdelen?

Ja hoor, die zijn er zeker. Punt blijft echter dat dat zadel goed moet passen (aansluiten op de rug van het paard) en niet buiten het "draagkrachtige" gebied van de paardenrug moet komen te liggen.
m.a.w. Een zadel met lange 'stegen' (bomen) mag natuurlijk nooit zo lang zijn dat het voorbij de laatste rib komt en/of op de schouder moet liggen. Overigens zijn oude legerzadels / Maclellan zadels en eventueel westernzadels gemaakt om er gedurende langere tijd op te zitten. De Engelse zadels zijn eigenlijk sportzadels en niet geschikt voor langdurige ritten.
Zadels die beantwoorden aan jouw vraag zijn o.a. de Sommer Evolution, sommige modellen van Massimo, idem van Pegaso. Niet de goedkoopste maar deze zadels kunnen later nog enigszins aangepast worden. Verder moet je bij jezelf te rade gaan: als mijn achterwerk niet in het grootste model past en ik hang nog steeds met mijn billen over de lepel/cantle...moet ik dan nog wel op een paard klimmen Verder zijn er diverse lijstjes gepubliceerd in diverse bladen / websites etc. waarin de gewichtsverhouding "paard/mens" aan de orde komt.
Dit is een antwoord in een notendop...er komt nog veel meer bij het fenomeen ruiter/zadel/paard kijken Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:53

Snoevie schreef:
russel schreef:

ja zeg ik heb wel wat anders te doen dan elke dag haar post lezen Tong uitsteken

nee hoor,maar wie zegt dat ik er niks aan doe?
ik ben er juist hard mee bezig,maar daarom mag ik toch toegeven dat het moeilijk is?
dus vind ik het knap zoals zij het omschrijft.
[/quote]

je zit toch ook elke dag op bokt?
En een speciaal zadel, denk het niet. Het is ook niet minder eten of minder snoepen, het is vaak wát je eet en wanneer, hoe je het combineert. Als je naar een goede dieetist gaat, wordt je het uitgelegd. Je kunt heel veel eten, zoveel zelfs dat je er vol van zit en de eerste uren geen behoefte hebt aan wat dan ook. Van behoefte aan vet of suikerrijk eten kun je afkicken en dat gaat dan ook vanzelf als je de juiste dingen gaat eten. Sporten hoeft niet altijd vet te verbranden. Soms wordt je zelfs zwaarder omdat je spieren gaat kweken, maar om je lijf steviger te maken door sport is natuurlijk altijd mooier.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:24

ja daar heb je gelijk in,bokt is ook verslavend he Tong uitsteken

maar wat je over sport zegt klopt helemaal.
ik heb me ook aangemeld bij de dietiste.

ik hoop me ook prettiger in het rijden te voelen als ik wat afgevallen ben en ook dat is fijner voor het paard.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:25

Snoevie, als ik het zo hoor ben jij heel goed bezig, toppie

Weer even ontopic Knipoog :
En stond in de paard&co een stukje van Tineke Bartels over overgewicht en endurance rijden:
"Paarden hebben last van een te zware berijder op hun rug. Ze moeten moeite doen om hun evenwicht te blijven bewaren. Afvallen is dus noodzakelijk. Heb je overgewicht en niet de ambitie om af te vallen, dan kun je voor een oersterk paardenras als de merens of de fjord kiezen. Maar de vraag is dan of je met je overgewicht lange ritten moet gaan maken. Ik vind van niet."

(Dit zijn dus niet mijn woorden)
Wat vinden jullie daarvan? ik denk dat ze ergens wel een punt heeft, maar ik denk dat je paard ook wel went aan je gewicht. Als je (als wat zwaarder persoon) een stevig paardje koopt en daar gewoon rustig mee begint kan je er volgens mee op een gegeven moment best lange buitenritten mee maken Ja
Behalve als je echt te zwaar bent misschien, maar ja, dan ben je weer terug op het punt: Wanneer ben je te zwaar voor je paard Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:29

je hoort veel mensen roepen dat als je zwaarder bent je maar op een fjord of haf moet rijden,maar je kan die niet allemaal over een kam scheren,er zijn ook 'stevig uitziende' paarden met een zwakke rug.
niet iedere fjord is 'oersterk' en je hebt ook grotere iets fijner gebouwde paarden die wel meer kunnen hebben.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:52

eens met snoevie en ik denk soms dat de grens bij te zwaar en net wel erg klein is. Wanneer is iemand te zwaar?
Is een meisje die overgewicht heeft en rond de 100 kilo en 1.70 lang is erger dan een 100 kilo wegende kerel die toevallig 1.90 is?
Daarbij vind ik met een vingertje naar een sterker ras wijzen ook niet echt alles. Net wat snoevie zei.
Maar goed ik weet wel dat ik zelf niet snel op een klein fijn beestje zou stappen en dat echt veel te dikke mensen eigelijk niet moeten paardrijden. En dan heb ik echt over de zwaargewichten

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:07

Ik vind dat als je 100 kilo weegt het niet uitmaakt of je groot of klein bent..het gaat om het gewicht.

En over het algemeen is het natuurlijk wel zo dat een fjord bv sterker is en daardoor meer gewicht kan hebben dan andere paarden van dezelfde lengte. Natuurlijk zitten er ook fjorden tussen die idd een zwakke rug of beenproblemen oid hebben waardoor ze niet dat zware gewicht kunnen tillen. Maar dat geld ook voor een meisje van 60 kilo die op een arabier met rugproblemen gaat zitten.. het allerbelangrijkste is in eerste instantie of je paard gezond is, of je nou 10 of 1000 kilo weegt Clown

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:12

ik heb laats gejureert, bij de haarlemmermeer ruiters, en er kwam een comibie binnen dat je zegt nou waar moet dit heen zeg!! Nors opkijken

vrouw was lichtelijk TE zwaar, paard was gewoon mooi niet gek een gewoon kwpn'ertje.. erg mooi beest, vrouw reed haar proef waardeloos, en gewoon hobel de bobel dat je zegt, heeft u wel eens in de spiegel gekeken?? Verward

vrouw ging door zitten, en paard ging stappen jah wat wil je als je baas rond de 150 klio weegt, Verward en als dat op je rug gaat zitten bonken, datje ook zo iets heb van nou ik ga wel stappen, voor me ruggetje.. Ach gut
zelf het secatariaat zij het, kan je zulke mensen niet uit sluiten ?? nee dat kan niet, vind ik, aangezien hun ook hun sport beoefennen... Whoosh!

vind het allen gen mooi gezicht.. meer nie.. was mijn mening Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:20

wow 150 kg?dat is wel extreem hoor.......klinkt gek maar het is moeilijk te schatten wat iemand weegt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:22

150 kilo is écht enorm veel.