irmaz schreef:Uit de scan van 996981:
[ [url=m/qBPSa5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Uit dezelfde scan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janneke2 schreef:Ik zie trouwens erg wonderlijke dingen mbt het Skala.
Tempocontrole...?
De opbouw van de khns proeven...?
En waar zitten de zijgangen, de verticale balans en de horizontale balans...?
(Voor mij zijn het zes nuttige begrippen die ik "allemaal tegelijkertijd" toepas... Ik snap dat dit wonderlijk zal zijn voor wie begint met aanleuning of - wat correcter is - met tact en losgelatenheid...)
996981 schreef:irmaz schreef:Uit de scan van 996981:
[ [url=m/qBPSa5.jpg]Afbeelding[/url] ]
''Daarom mag men paarden, die uitgesproken onhandig zijn, de eerste tijd uitsluitend in draf rijden''
A. Hoeveel paarden zijn nog ''uitgesproken onhandig'' met de fokkerij van nu?
B. Hoe lang is ''de eerste tijd''? een dag, twee dagen, twee weken? een jaar?
C. Uitsluitend draf. Dus géén stap en zeker geen gymnastiserende, verzamelende oefeningen in stap.
De huidige opbouw van de proeven past dus wel degelijk bij het Skala en de visie van Steinbrecht. Het vragen van schouderbinnenwaarts, in stap, door onervaren ruiters, zéker niet.
irmaz schreef:996981 schreef:
A: gewoon even het hele hoofdstuk lezen, hij heeft het erover om paarden die galop aanbieden dit niet te verbieden, paarden die het niet aanbieden: niet mee galoperen voordat je aan een aantal voorwaarden voldaan hebt
B: dat hangt dus van het paard af![]()
C: wie heeft het over gymnastiserende, verzamelende oefeningen in stap gehad? Je blijft daar op terug komen. Schoudervoor kan wat mij betreft prima in draf maar ook in stap. b.v. van F-B schoudervoor, bij B aandraven en van B-H van hand veranderen. Of wat makkelijker A in draf, F-B schoudervoor, B-H van hand veranderen.
Ik heb het Skala eens bekeken maar volgens mij kan alles daarin, er wordt daar geen onderscheid gemaakt in de gang. Het is een beetje een rare verzameling van kreten waar sommige na elkaar moeten komen maar met name de kreten rechtgerichtheid en verzameling processen zijn die al vanaf het begin starten en pas volledig zijn op een bepaald punt.
Clasical schreef:Taktverlies treed meestal op door balansverlies.
Werken aan balans is werken aan behoud van takt.
Als je dagelijks oefent op een evenwichtsbalk te lopen train je aan balans, diverse spiergroepen moeten nauw samenwerken in een fractie van een seconde afwisselen in aanspanning en ontspanning.
Je leert je lichaam beheersen en je zwaartepunt vinden.
Wanneer je harder gaat lopen zal je dit opnieuw moeten hervinden maar je zal er zeker profijt van hebben.
Clasical schreef:Dat we allemaal wat anders zien daar waren we al achter.
Ik zie in de hedendaagse dressuur paarden die met een zuivere takt geboren zijn en die takt kwijtraken naarmate de opleiding vordert
996981 schreef:Het skala bestaat uit drie fases: de gewenningsfase, de ontwikkeling van stuwkracht en de ontwikkeling van draagkracht. De “losse bouwstenen” worden door elkaar gebruikt, je begint echt pas met de volgende fase, als de vorige voldoende beheerst wordt. Verzamelende oefeningen, als schoudervoor of schouderbinnenwaarts, horen dus per definitie niet thuis in de B proeven. De B proeven zijn gebaseerd op de gewenningsfase en bevatten dus “oefeningen” passend bij deze fase. De B proeven zijn niet gericht op de ontwikkeling van draagkracht. Verzamelende oefeningen horen daar dus ook niet thuis.
irmaz schreef:996981 schreef:Het skala bestaat uit drie fases: de gewenningsfase, de ontwikkeling van stuwkracht en de ontwikkeling van draagkracht. De “losse bouwstenen” worden door elkaar gebruikt, je begint echt pas met de volgende fase, als de vorige voldoende beheerst wordt. Verzamelende oefeningen, als schoudervoor of schouderbinnenwaarts, horen dus per definitie niet thuis in de B proeven. De B proeven zijn gebaseerd op de gewenningsfase en bevatten dus “oefeningen” passend bij deze fase. De B proeven zijn niet gericht op de ontwikkeling van draagkracht. Verzamelende oefeningen horen daar dus ook niet thuis.
Ja dat had ik gevonden. Die 3 fases vind ik dus onzin, je begint al met een vorm van rechtrichten vanaf de dag dat je er voor het eerst op stapt, 1 van je eerste doelen is toch om 'm op 2 teugels te kunnen rijden.
[ [url=m/T6kPKg.jpg]Afbeelding[/url] ]
irmaz schreef:996981 schreef:Dat mag je onzin vindeneen paard dat ontspannen voorwaarts gaat, met takt en losgelatenheid, is echter nooit heel scheef.
Precies en dus moet je eerst beginnen met rechtrichten als een jong paard dit niet van nature heeft
irmaz schreef:Je eerste fase is een paard dat met takt en losgelatenheid voorwaarts gaat. Jouw stelling is dat die nooit heel scheef kan zijn want anders zou die niet met takt en losgelatenheid rond kunnen lopen, toch?
Als het paard groen uit de wei komt en hij loopt scheef, dan kan hij dus niet aan de eerste fase voldoen. Dia zal dus eerst rechter gericht moeten worden voordat hij met takt en losgelatenheid kan lopen
996981 schreef:Mijn stelling is andersom. Dat een paard dat voldoende voorwaarts, in ontspanning gaat, nooit heel scheef is. Voorwaarts gaan heeft een rechtrichtende werking :j
Voor het deel wat het paard wel scheef is, gebruik je in de gewenningsfase gebogen lijnen (die dus ook gebruikt worden in de B proeven) Geen schouderbinnenwaarts of andere verzamelende en gymnastiserende oefeningen
996981 schreef:Kijk hier hoe mooi rechtrichten logisch opgebouwd wordt in moeilijkheidsgraad.
Stap 1: voltes en gebogen lijnen
Stap 2: wijken en wendingen om de voorhand
Stap 3: rijden van contrastelling
Stap 4: overgangen en tempowisselingen
Stap 5: schoudervoor
Stap 6: schouderbinnenwaarts
Stap 7: travers en renvers
Clasical schreef:Taktverlies treed meestal op door balansverlies.
Citaat:Als je dagelijks oefent op een evenwichtsbalk te lopen train je aan balans, diverse spiergroepen moeten nauw samenwerken in een fractie van een seconde afwisselen in aanspanning en ontspanning.
Citaat:Wanneer je harder gaat lopen zal je dit opnieuw moeten hervinden maar je zal er zeker profijt van hebben.
irmaz schreef:996981 schreef:Mijn stelling is andersom. Dat een paard dat voldoende voorwaarts, in ontspanning gaat, nooit heel scheef is. Voorwaarts gaan heeft een rechtrichtende werking :j
Voor het deel wat het paard wel scheef is, gebruik je in de gewenningsfase gebogen lijnen (die dus ook gebruikt worden in de B proeven) Geen schouderbinnenwaarts of andere verzamelende en gymnastiserende oefeningen
Nee, kan niet volgens jou, rechtrichten is pas in de 3e fase volgens het Skala
996981 schreef:Kijk hier hoe mooi rechtrichten logisch opgebouwd wordt in moeilijkheidsgraad.
Stap 1: voltes en gebogen lijnen
Stap 2: wijken en wendingen om de voorhand
Stap 3: rijden van contrastelling
Stap 4: overgangen en tempowisselingen
Stap 5: schoudervoor
Stap 6: schouderbinnenwaarts
Stap 7: travers en renvers
Kan best zijn dat dit opbouwend is in moeilijkheidsgraad maar dat zegt de tekst niet. Er staat dat er 7 oefeningen zijn die je kunt gebruiken en daar ben ik het mee eens en dus zou ik er graag een paar terugzien in de B. Ik heb al uitgelegd dat ik denk dat oefeningen langs de wand meer geschikt zijn voor onervaren ruiters dan grote voltes, dus zou ik beide in een B-proef al willen zien.
irmaz schreef:Kan best zijn dat dit opbouwend is in moeilijkheidsgraad maar dat zegt de tekst niet. Er staat dat er 7 oefeningen zijn die je kunt gebruiken en daar ben ik het mee eens en dus zou ik er graag een paar terugzien in de B. Ik heb al uitgelegd dat ik denk dat oefeningen langs de wand meer geschikt zijn voor onervaren ruiters dan grote voltes, dus zou ik beide in een B-proef al willen zien.
Janneke2 schreef:Clasical schreef:Taktverlies treed meestal op door balansverlies.
Helemaal mee eens!Citaat:Als je dagelijks oefent op een evenwichtsbalk te lopen train je aan balans, diverse spiergroepen moeten nauw samenwerken in een fractie van een seconde afwisselen in aanspanning en ontspanning.
Niet mee eens: je leert je zwaartepunt vinden door hele series oefeningen, die evenwichtsbalk is vooral 'diagnose', kijken of het al lukt.
En wat helpt is coördinatie, rust, core spieren, makkelijk kunnen bewegen 'in de houding waarvoor je gebouwd bent'.Citaat:Wanneer je harder gaat lopen zal je dit opnieuw moeten hervinden maar je zal er zeker profijt van hebben.
Gesteld dat het belangrijk is om niet van die evenwichtsbalk af te vallen heeft versnellen een functie.
Langzaam lopen heeft ook bij mensen een evenwichts-effect.
Clasical schreef:Uiteraard ook het mentale vlak.
Dat is in alles het uitgangspunt, respect voor het paard.
Werken aan deze balans eerst zonder ruitergewicht met steun vanaf de grond is mi een hele waardevolle.
MCE schreef:Clasical schreef:Uiteraard ook het mentale vlak.
Dat is in alles het uitgangspunt, respect voor het paard.
Werken aan deze balans eerst zonder ruitergewicht met steun vanaf de grond is mi een hele waardevolle.
dat is wat ik mis in dit topic, er zijn boeken vol geschreven hoe het moet
ik ben altijd bezig met hoe het kan, wat kan het paard en ruiter en daar gaan we verder zoeken naar balans en durchlässigkeit bij zowel paard als ruiter door kennis en kunde te vergaren wat bij die combinatie past en nuttig is, oefenen en herhalen een veelfout ervan
en dan maar hopen dat ik het steeds goed zie of het goed is en ik de ruiter dat kan aangeven