Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:28

Hou ons op de hoogte en blijf je gevoel volgen :)
Edit, wat Sizzle ook al aangaf, stapwerk is denk ik heel goed voor jouw paard, omdat ze daar maximaal moeten bewegen. Was je paard bijna hoefbevangen of spierbevangen?

Marocje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:47

Dat weten we niet: ik sluit spierbevangen niet uit, maar de DA had het over bevangen, en keek en voelde bij de hoeven. Hij had vreemde plekken op zijn lichaam alsof ie een sixpack aan het kweken was, maar de DA heeft het aan haar collega's in Utrecht (kliniek) laten zien, en die zeiden dat ie echt te dik was. Vandaar het graasmasker dus. Maar het gaat nu wel heel snel weer beter, dus echt bevangen was hij nog niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:56

Heb je bloed laten onderzoeken? Als je aan spierbevangenheid denkt zou je ook nog vit E met selenium kunnen geven. Hoewel spierbevangenheid meestal acuut is, paard wil na 5 minuten niet meer lopen, komt een lichtere vorm van verzuring ook voor. Dit kun je in het bloed zien.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:02

Nee, dat is niet gedaan. Baalde daar achteraf wel van, want de DA had hem wel een spuit gegeven (Fentanyl) en ik heb hem drie dagen metacam gegeven. Ik had dus beter gelijk om een bloedonderzoek kunnen vragen, nu is het zo vaag.. Mij werd dus magnesium geadviseerd door degene die morgen komt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:06

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:28

Marocje schreef:
Nee, dat is niet gedaan. Baalde daar achteraf wel van, want de DA had hem wel een spuit gegeven (Fentanyl) en ik heb hem drie dagen metacam gegeven. Ik had dus beter gelijk om een bloedonderzoek kunnen vragen, nu is het zo vaag.. Mij werd dus magnesium geadviseerd door degene die morgen komt.

liep hij beter met metacam?Het ziet er uit of zijn hele lijf vastzit en pijn doet.Hij krabbelt echt.Hopelijk weet je snel wat het is....wel een erg leuke pony trouwens!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:34

Hoefbevangen en spierbevangen zijn ook 2 compleet verschillende maar pijnlijke aandoeningen waarbij ze stram lopen. Fentanyl en Metacam zijn beide pijnstillers, geeft nog geen uitsluiting over wat het is of was maar is wel van belang om te weten waar je met je training op moet letten. Ik snap niet dat tegen hoefbevangen aan niet helemaal, dat heeft een paard of niet, anders zijn er geen symptomen lijkt mij. Plus dat is vaak gerelateerd aan een onderliggende aandoening. Spierbevangen kan wel in lichtere mate voorkomen én klachten geven. Ik zou toch uitzoeken wat het dan precies was, waar de DA aan dacht.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 11-08-15 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:36

de medicatie voor de twee aandoeningen ontlopen elkaar niet veel.Ontstekingsremmers.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:02

Da is vorige week zaterdag geweest. Vrijdag liep hij al niet goed, maar dat ging wat beter met longeren. Zaterdag wilde/kon hij amper lopen. Op haar advies een nacht in de stal gedaan met hooi, en dus een spuit gehad en de metacam. Die zondag liep hij nog veel slechter, wat vnl kwam door de beperkte beweging. Na een rustige wandeling liep hij al beter. Maandag en dinsdag in de wei en gewandeld, en hij liep weer wat beter. De Da wist het niet en heeft foto's gemaakt om haar collega's te vragen. Daar heb ik dus woensdag antwoord van gehad.
Donderdag zat ik er weer op met het nieuwe zadel, Vrijdag begonnen met de magnesium. Zaterdag tweede keer erop gezeten. Zondag gelongeerd wanneer dit filmpje dus gemaakt dus gemaakt is..

Zometeen komt de cranio sacraal therapeut..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:07

Gefeliciteerd Marocje!

Ik vind het altijd zo jammer dat best veel d.a.'s nog zo vaak nog boxrust adviseren.... In een aantal gevallen is dat natuurlijk ook nodig, maar is er door de jaren heen veel verandert en intussen is men er bij mensen al achter dat echte rust vaak niet goed is.

Maar goed, hij lijkt nu iets beter en de cranio sacraal therapeut komt zo. Veel succes en ik ben benieuwd of die iets voor je pony kan doen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:14

Dank je wel [***]!

Ja, dat was dus iets wat ik ook erg jammer vind. Ik ben normaal echt heel meegaand en wil graag opvolgen wat er geadviseerd wordt. Maar dat ik hem zo slecht van stal haalde, daar schrok ik van.. Dit kon nooit beter zijn, hij had beweging nodig, de ruimte.. Dus daarom het graasmasker om, dan krijgt ie nog maar 1/5 binnen. Maar ik zag echt heel snel al verschil, dus ik geloof niet dat ie bevangen was, maar er wel tegenaan zat? Maarja, dat strookt weer niet met het wel of niet hebben..

Hoop zo meer duidelijkheid te krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:21

Ik ben geen expert wat hoefbevangen of spierbevangen betreft, maar in beide gevallen is lichte beweging wel aan te raden. Tenzij een paard natuurlijk zó spierbevangen is dat hij echt niet meer wil lopen.

Voor hb paarden is beweging toch ook een must, zorgt voor een goede werking van het hoefmechanisme, betere doorbloeding en daardoor snellere afvoer van afvalstoffen. Maar ook in dit geval is de ernst van de bevangenheid leidend.

Als ik jouw pony zo zie denk ik persoonlijk niet direct aan hb. Eerder aan een spierprobleem.

Ik heb overigens een pony die ook veel te dik is, maar dat wil niet automatisch zeggen dat ze hb zijn. Wel goed dat je hem een masker hebt omgedaan.

edit: ik heb je filmpje nogmaals bekeken en nu iets nauwkeuriger, maar als je goed kijkt zie je op de momenten dat hij echt strekt, dus met zijn neusje naar de grond gaat, ook dat hij meteen een paar passen ruimer met zijn achterbenen loopt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:01

Marocje gefeliciteetd met je verjaardag.

Ik zou ook eerst n bloed onderzoek laten doen. En gewoon op eigen tempo laten stappen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:22

Marocje, gefeliciteerd met je verjaardag.

Vervelend dat je pony zo stram loopt en de dierenarts niet echt weet wat het is. Mijn shetlander is twee jaar geleden bevangen geraakt. Die begon op het harde wat moeilijker te lopen en een paar dagen erna liep hij helemaal niet meer. Die had ook op bepaalde plekken vetjes zitten (o.a. achter zijn oksels), maar de typische harde manenkam heeft hij nooit gehad. Hij is toen getest op cushing (wat hij in lichte mat ook had), moest toen de acute fase voorbij was toch echt weer in beweging komen. Hij krijgt nu magnesium en Glucobalance, werkt 5 dagen in de week (om zijn stofwisseling op gang te houden) en heeft een graasmasker op. En hij doet het momenteel super goed (hij doet ook aan stretchen :D )

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:52

Heerlijk gelongeerd vandaag. Het duurde even voor hij echt ontspannen was, heb ook toch nog maar een knoop in de chambon gelegd om hem te helpen en dat werkte super goed. Hij kon nog steeds horizontaal komen maar hij was nu denk ik niet bang om in de chambon te stappen. Ben ook dit keer op zijn makkelijke kant begonnen en toen ik wisselde van kant was hij helemaal los. Daarna nog balkje er bij gelegd dat vond hij wel leuk. Heb de neiging om morgen weer te longeren maar ik geef hem toch rust want gisteren is hij ook gelongeerd door bijrijder.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:27

Marocje gefeliciteerd! Wel een domper op je verjaardag, zo'n stijf paardje :( Hopelijk kan de therapeut iets voor jullie betekenen.

Die werklust herken ik xxdomiixx!! Ik ga nu het liefst iedere dag, nu hij zo soepel is. Moet echt uitkijken dat ik hem niet overbelast. Want het wordt steeds leuker!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:32

Thanks!

Ben echt heel blij dat ik Ilze Merrebach heb laten komen, wat ontzettend fijn en leerzaam voor ons! Mijn pony genoot er echt van, en je zag hem zichtbaar opknappen. Ze heeft hem maar een klein stukje zien lopen (van de wei naar stal, dat zijn 10 passen en een keertje omgedraaid) Ze zag en voelde al snel waar het zat, helaas heb ik niet meegeschreven maar geluisterd, dus ben ook veel kwijt/nog niet opgeslagen. Ik kon haar altijd mailen als ik nog vragen heb, dus dat is fijn.

Maar idd voornamelijk (rechts) achter. Hij gebruikt de achterhand niet goed om dit te onzien. Ze heeft het me aangewezen: ipv dat hij doorbuigt door de knie (?) houdt ie zich strak. Het was nog niet zo erg dat hij zijn rug hol trekt, maar erop rijden nu maakt dit zeker niet beter. Ze heeft hem dus behandeld, en hij strekte zich heel mooi zelf telkens, op de plek waar ze net klaar was. Dit legde ze ook uit, dat hij ervaarde dat het echt weer los was en lekker kon strekken. Dit zag ik bij de achterbenen, rug en zijn nek.

Ook hebben we het gehad over zijn voer, want dat hij er last van heeft is wel duidelijk. Het blijkt dus zo te zijn dat het ene paard prima op zo'n groot weiland kan, terwijl het andere paard hier altijd problemen mee zal hebben. Dit was geen kwestie van wennen, wat eigelijk mijn hoop was..

Magnesium geven was een hele goede keuze, en hield ik hem op dit gras dan adviseerde zij ook Glucobalance (Wat grappig dat dit bij jou ook zo was Damian!)

Nu moet hij drie dagen gewoon rustig zijn gang gaan, wandelen kon wel (geen 10 km zoals ik van de week deed..) en zondag even longeren om te kijken hoe ie loopt. Als ie beter liep, beginnen met werken aan de hand. Vond ik het nog geen verbetering, nog even met rust laten.

Ik ben overigens heel blij met jullie eerlijke advies en ideeen! Ik vond het nl best eng om deze filmpjes te plaatsen, omdat ze natuurlijk alles behalve goed zijn. Maar toch zeer waardelvolle tips gekregen en andere ideeen, dus ik ben heel erg benieuwd hoe het vanaf hier verder gaat..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:43

Gefeliciteerd Marocje!

Ik ben net terug van wedstrijd en weer een winstpunt rijker. 186 :)
Ik heb de eerste 20 minuten halsstrekkend los gestapt en daarna rustig rondgedraafd en gestapt. Daarna wat opgepakt, maar eigenlijk mist ze daar nog de kracht voor. Toch netjes de proef doorgekomen en nu voor eerst geen opmerking meer over tempocontrole ( lees errug voorwaarts, vluchten) :o
Had een 7 voor halsstrekken :D

Zijn er mensen die nig tips hebben voor instructie in Friesland op deze manier?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:03

Wat goed Ankem! En vooral dat jij er zelf een goed gevoel over hebt, die punten zijn dat een fijne bijkomstigheid, haha

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:07

Marocje gefeliciteerd en Ankum ook!! :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 09:14

Ik zie via pb en ook op het topic een aantal dingen die me opvallen.

Het strekken van de hals wordt soms als rijkunstig doel op zich beschouwd waar het slechts een instap is in de staat van losgelatenheid waarin we ons paard willen brengen.
Losgelatenheid is een mentale staat die zich uit in een lichamelijke.
Een losgelaten paard voelt zich veilig, het staat niet onder druk maar wordt beschermd door zijn ruiter, het is bereid er een eenheid mee te vormen, er is geen weerstand en geen stress, het paard is open en naief, het volgt.
Een losgelaten paard heeft vertrouwen en kan zich daarom ontspannen.
Een paard eenmaal in een staat van losgelatenheid gebruikt bij het voorwaarts gaan zijn hele lijf op een natuurlijke en gezonde manier.
In deze staat vragen we het paard in een gebruikshouding en van hier uit gaan we het verder trainen als rijpaard.
Een gebrukshouding is afhankelijk van de bouw van het paard en zijn niveau van africhting (=kracht) maar gemiddeld heeft het in het begin hierin de hals net boven de horizontale lijn en de neus 5cm voor de verticaal.

Het tweede dat me opvalt is dat men vaak de neiging heeft het strekken te bespoedigen door gebruik te maken van het bit.
Vrijwel altijd is dan het resultaat een paard dat de hals niet laat vallen maar rond naar beneden buigt.
Hier is geen losgelatenheid, hier is sprake van het het paard in een afgedwongen houding plaatsen.
De meeste paarden zijn braaf, ze doen alles.
Losgelatenheid is vooral niet doen, ontspannen zijn en bewegen met zo min mogelijk onnodige inspanning.
Vanuit die efficiënte manier van bewegen gaan we op den duur het paard vragen zich in te spannen.
Het is essenetieel om dit te doorzien, het bewegen met zo min mogelijk onnodige inspanning.

Nog even het oude FEI art 401 Het doel van de dressuur voor diegenen die niet het hele topic hebben gelezen.
(Het kan ook nooit kwaad om het wéér een keer te lezen, hoe meer je het leest en de intentie probeert toe te passen hoe meer je ervan begrijpt.)
Dit artikel samen met het Scala der Ausbildung is waar het dit topic om draat, dus niet om het stretchen...
Het FEI art omkadert met liefde en respect voor het paard, gebaseerd op de lange en intense ervaring van vele vele mensen, het doel van de dressuur.
Er staat geen woord teveel en geen woord te weinig, ieder woord weegt.
Het is een tekst waar een ieder die met goede bedoelingen bezig is met de africhting van zijn paard zijn werk telkens weer aan kan afmeten.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen. (losgelatenheid en tact)
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen. (Schwung)
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren. (verzameling)
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning. (aanleuning en nageeflijkheid)

Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan. (rechtgerichtheid)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:48

Ik merk dat veel mensen vinden dat een paard niet aan het werk is tijdens het halsstrekken, 'hij loopt uit elkaar' wanneer je de neus niet beïnvloed met je hand.

Hierdoor ga ik wel eens twijfelen, maar als me gisteren weer opvalt dat hij aan het veranderen is qua bespiering, weet ik gewoon dat ik op de goede weg ben :) ik zag nu naast de hals, een positief verschil van de bespiering achter het zadel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:14

Starbreeze schreef:
Ik merk dat veel mensen vinden dat een paard niet aan het werk is tijdens het halsstrekken, 'hij loopt uit elkaar' wanneer je de neus niet beïnvloed met je hand.

Hierdoor ga ik wel eens twijfelen, maar als me gisteren weer opvalt dat hij aan het veranderen is qua bespiering, weet ik gewoon dat ik op de goede weg ben :) ik zag nu naast de hals, een positief verschil van de bespiering achter het zadel.

Herkenbaar.
Ik volg mijn hand overal naar toe en uit eindelijk zoekt zij zelf de grond op.

Onze stal waar wij staan lacht ons sowieso uit op de manier van omgaan...

Iedeteen plukt maar en zet maar bij met n slof... ze doen maar...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:16

Ja ze moeten er doorheen gereden worden Maralyn, snap dat dan ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:26

Ik verbaas me over het soort stallen waar jullie allemaal lijken te staan. Ik ken eigenlijk niet veel mensen die niet bewust met hun paard omgaan.
Dat wil niet zeggen dat ik het met iedereens wijze eens ben, maar echte grove trekkers zie ik eigenlijk niet zoveel.
Misschien komt dat omdat mijn paarden in groepsstalling staan. Dat trekt natuurlijk minder wannabee publiek.
Ik zet trouwens onder bepaalde omstandigheden ook wel eens een slofteugel aan een paard hoor. Dar is dan meestal om een bepaald patroon te kunnen doorbreken.
Dat maakt mij niet gelijk een rukker en plukker.