[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lauraatjxx

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:53

Wat fijn Bertie dat je man weer thuis is!

Ben vanochtend voor school naar mijn pony geweest en zijn been was dunner *\o/*
We hebben er toch voor gekozen om hem nog niet naar de Veearts te laten gaan omdat hij niet kreupel is. De vrouw die we er naar hebben laten kijken is ook DA maar doet vooral homeopathisch. We hebben nu een middeltje wat we 2 keer per dag in zijn mond moeten spuiten. Ik heb nu vooral goede hoop omdat zijn been een stuk dunner was dan gisteren :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:36

Fijn dat je man weer thuis is Bertie.
Jullie gaan wel heel hard. Ben steeds druk aan het bijlezen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:43

@ Bertie, WAT SUPERFIJN! *\o/*

@ Evelijn. Ik kan eigenlijk alleen zeuren over je houding.. := Paard vind ik in principe erg netjes lopen voor een paard dat eigenlijk altijd recreatief gereden is. (Ik weet hoe moeilijk het is om een paard dan dressuurmatig op te pakken!) Hij mag misschien wat meer buiten uit de schoft. Iets meer lengte in de hals. Goed, over je houding heb je het eigenlijk allemaal zelf al gezegd. Ik zie je dan ook op elke foto naar je paard kijken. Denk ook aan je voeten. (laatste foto, en 2e foto) Op de 2e foto draai je je voeten naar buiten, en je laatste foto trek je je hakken op. Probeer je tenen naar binnen te draaien, en je hakken beneden te houden! :D
Verder vind ik het een erg fijn beeld :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:47

Evelijn wat mij nog opvalt is dat je paard beide keren wat gebogen is maar ze oogt alsof ze wat over de buitenschouder weg loopt en zo het binnen achterbeen wat onlast. Probeer dus goed op te letten dat ondanks de buiging ze niet de buitenschouder weg gooit. Hou dus goed contact met de buitenkant en let op dat ze niet van de binnenteugel afkomt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:53

Bertie wat fijn dat de je man weer thuis is! :)
Ik dacht er van dan de week nog aan hoe het zou gaan, hadden je natuurlijk nog niet weer in het topic gezien. Maar erg fijn om te horen (uhh lezen! :P ) dat het goed gaat en je man dit ook zo'n warm topic vind! :D

Lytse_Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:45

Mij viel hetzelfde op als Joolien.
Ik heb meegelezen en ook ik vind het heel fijn voor je Bertie!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:01

Evelijn schreef:
@Bertie wat heerlijk voor je dat je man weer thuis is :) en wat fijn dat je weer in het topic bent.

Om het voor iedereen nog lastiger te maken op bij te lezen ... ik had vandaag les en heb even gevraagd of ze wat foto's kon nemen. Wil graag zelf ook zien hoe het gaat... die twee seconde dat ik in de spiegel kan kijken voldoet nauwelijks... en ik heb hier veel geleerd over hoe ik foto's kan beoordelen... dus eens zien of ik dat nou ook bij mezelf kan (altijd lastiger dan bij een ander).

Eerst een beetje info. Kafka is 20 (bijna 21) en eigenlijk altijd recreatief gereden (zijn wedstrijdresultaat was B+1 toen ik hem kocht) Heb hem bijna 6 jaar geleden gekocht en nu anderhalf jaar redelijk fanatiek bezig en ook begonnen met wedstrijdjes vorig jaar. Ik heb voor Kafka m.n. manege ervaring gehad en soms een verzorgpaard (waaronder Kafka toen ik tiener was en hij een guppie :D ). Maar goed we zijn beide ouder (en misschien een beetje wijzer :+)

Goed eerste foto
[ Afbeelding ]
Jemig.. mijn houding.. dat hoofd moet omhoog en onderbeen mag nog iets terug.
Linkervoorbeen is bijna weg terwijl rechterbeen nog staat..driehoek voor is groter dan achter. Dus ik moet takt nog beter gaan bewaren en hij moet nog iets verzamelen.
Mijn handen vind ik ook nog niet helemaal mooi (terwijl ik al veel minder gewicht in mijn hand heb dan ik heb gehad we hielden elkaar echt in balans door aan elkaar te trekken :o) ... Ik let dus al veel meer op mijn hand.. maar mag er nog meer aandacht aan besteden ook aan mijn teugellengte.. Kaak mag hij nog iets meer loslaten (ik denk dat ik moet beginnen met loslaten in mijn hand)

Tweede foto... nog een keer draf.
[ Afbeelding ]

Goed... ik kijk BLIJ, positief punt!... en hè ik kan best mijn hoofd een rechtop houden.
Met mijn handen en teugels ben ik nog niet tevreden.. probeer duidelijk hem wat in te buigen... maar we houden nog wat vast. Takt is wel wat beter... en ben ook redelijk tevreden over activiteit. Lijkt ook of hij staart loslaat... vind dit mooier beeld dan foto 1, maar ben er nog niet met de hals (en mijn handen/armen). Mijn teen mag ook wel wat meer naar binnen gedraaid.

Laatste foto... galop (wou ik vooral laten zien omdat ik zo blij ben met achterbeen... en wil weten of dat wel terecht is)
[ Afbeelding ]

Daarnaast is in deze foto wel heel veel rijtechnische fouten te zien die ik veel heb. Terugwerkende hand met te lange teugel.. eigen hoofd naar beneden geknikt.. onderbeen zwaait ergens heen. Moet echt meer gaan werken aan mijn eigen lichaamscontrole (en voor de mooi ook een stukje van mijn benen afzagen... of Kafka pokon voeren)

Goed weer lange post... ik hoop op feedback waar ik wat mee kan :)

En iedereen op bokt altijd maar mekkeren dat een paard boven de 12 oud is, moet je die van jou zien!
Heerlijk dier.
Fijne foto's *\o/* , zou wel tikje meer buitenhand eraan houden om zo schouder te begrenzen en binnenhand niet zo ver naar binnen doen,
voorkom je mee dat ie over buitenschouder neigt te vallen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:28

Ik heb weer heerlijk BLIJ gereden! Hebben aan het omstellen gewerkt en geprobeerd de achterhand echt goed mee te nemen. Veel schakelen, schijnovergangen enz. Ook als ik aangeef rustiger te draven, dat hij in dat tempo blijft tot ik zeg dat we weer een pasje voorwaards mee nemen. Het aan de teugel lopen was erg wisselend, dat wel. Hij was erg onrustig dus denk dat het daardoor komt. Ik heb voor het eerst gevoeld hoe hij in galop loopt met de achterhand erbij! Hij ging ineens echt springen met de achterhand, zijn billen kwamen wat meer omhoog. Kan dit kloppen? Wel had hij vandaag geloof ik wat last van zijn benen. Veel struikelen, en na een kwartier uitstappen, had hij nog last van zijn luchtwegen... We hebben dus in prenciepe rustig aan gedaan en toch hard gewerkt! Ben trots op mijn vent!

Kreeg de tip om mijn onderbenen meer naar achter te houden, omdat ik mijn hakken zover uitdruk gaan mijn benen naar voren. Ook hier heb ik op gelet. Is toch wel moeilijk! := Kom voor het eerst sinds JAREN met zo'n O benen gevoel van mijn paard af := van die zware benen, maar het is me gelukt. Door mijn hoofd spookte echt, benen naar achter, benen naar achter... Wel heb ik het gevoel dat ik hierdoor wat naar voren val, maar ik denk dat het een kwestie is van wennen.

Kortom, weer BLIJ gereden. Nu nog ff paardlief controleren op zijn benen. Zit me toch niet helemaal lekker.. Ff in de gaten houden ook.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:30

Pfoe.. Net met de trailer naar de les, vol goede moed!
Op proberen te stappen maar meneer draait opzij, nog maar een keer proberen maar hij lijkt boos. Iemand houdt hem even vast, meneer maakt een trapje. Niks voor hem? Even instructrice erna laten kijken, even laten stappen, stapt verder goed, draf ook goed. Zadel er maar eventjes afhalen. TADAA een flinke bult aan de zijkanten van zijn schoft en een heel klein stukje kapot boven op de schoft.

Achteraf denk ik: Daarom reageerde hij wat vel bij opzadelen! En eergisteren met het opstappen was hij ook al wat lastiger. STOM!

Maar weer terug naar huis en met een geprovoceerd deken (oud wollen slaapdeken + zweetdeken) aan op stal gezet. Hopen dat het dus een irritatie is van zijn deken en niks met zijn wervels en dergelijke. Als het over 2 dagen niet weg is bel ik de DA.

Moest dit even kwijt, baal er enorm van, heb nog nooit wat met hem gehad! Ohja, zouden jullie hem de komende 2 dagen wel gewoon in de wei zetten? En dan gewoon met zijn oude deken of een nieuw deken kopen dat wat verder over zijn schoft ligt? Zonder deken kan ook nog echt niet..

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:32

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:34

Eindelijk ik ga mijn haflingertje weer rijden :)
Foto's had ik al eens geplaatst.
Dus weer hard aan het werk haha :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:46

Levidepevi schreef:
Wat vinden jullie hiervan.
[ [url=[ [url=http://www.freebits.nl/view.php?filename=391Ellieeee.png]Afbeelding[/url] ]]Afbeelding[/url] ]

Eerst zeggen wat je er zelf van vindt. En wellicht dat je een wat duidelijkere foto kunt plaatsen of enkelen.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:46

Ik vind het opzich zelf wel netjes uitzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:47

Levidepevi schreef:
Ik vind het opzich zelf wel netjes uitzien!

Ja dat werkt niet he, ik vind mijn opa er ook netjes uit zien. Maar het gaat erom, wat zie je aan het lopen? Is je pony gespannen of ontspannen? Te diep, voor of achter de loodlijn?
Ik heb de foto nog niet gezien overigens.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:51

Afbeelding

Je had er iets te veel img om heen gezet :+
En uiteraard dat wat al gezegd is, het is niet een hele duidelijke foto en zelf eerst commentaar geven!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:53

Kristie 14, balen hoor, maar zo zie je maar weer, ze doen niets zonder reden.
Alleen het gedrag van hun vertalen naar wat er nou aan de hand is is zo moeilijk.

Hopelijk valt het mee.
Stond hij vroeger ook met die oude dekens buiten? Dan kan het wel, mits waterdicht, want ik weet niet wat voor weer het gaat worden.

Love Uggs, BlIJ voor jou.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:57

Kristie, wat vervelend! Kan je geen andere (warme) deken omdoen, met een dunne regendeken eroverheen? Gas staat nu niet in t land, maar staat wel elke dag heerlijk met zijn maatje in de bak, met lekker een berg hooi, en dan rustig een hele middag. Gas heeft dan ook een warme deken op, met daaroverheen een dunne regendeken. Warme deken blijft mooi schoon, word niet vies door het rollen etc. en je paard staat in prenciepe droog, door zijn regen deken. Daarbij is een regendeken lekker makkelijk schoon te maken.

Ohja, en Gas zijn rechter achterbeen was toch ietsjes warmer dan linksachter :n :( helaas, dus daar moeten we maar ff op letten. Kan zijn dat hij zich net toch even verstapt heeft. Stond ook de hele tijd op rust.

En dan nog iets! Ik heb voor het eerst met een lange teugel in draf kunnen rijden. Ik wou hem even een lange teugel geven in draf voordat ik ging uitstappen. (en toen de teugels nog op maat waren struikelde hij toch ff flink) En voor het eerst ging hij er niet vandoor, maar rustig met een lange teugel, zonder truikelen enz.! *\o/*

Sjolvir, Jeeeejj! Haha, helaas moet ik hem wel ff in de gaten houden met zijn been. Even mijn mobiel opladen en dan maar even eigenaresse w'appen..
Ga er van uit dat het morgen over is, maar toch, even aankijken dat been. En aangezien ik er zelf zondag pas weer ben.... -O-

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:59

Levidepevi schreef:
[ [url=[ [url=http://www.freebits.nl/view.php?filename=391Ellieeee.png]Afbeelding[/url] ]]Afbeelding[/url] ]

En het is al gezegd door de rest..
Een duidelijkere foto kunnen we makkelijker beoordelen. En we willen graag dat iemand zelf echt commentaar erbij zet. Wat vind je goed? Wat vind je slecht? Waar moet aan gewerkt worden? En als er dan nog dingen te beoordelen zijn, zijn wij er uiteraard om je te helpen.
Zo op het eerste gezicht zie ik namelijk een paardje dat het allemaal wel netjes doet, maar heel wat kantjes er vanaf loopt. Maar dat is van een foto van schuin voor zo moeilijk te beoordelen.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:01

Ja ben weer even met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik ALTIJD naar hem moet luisteren!
Hij heeft vorig jaar ook gewoon met dit deken gestaan, ik heb een deken dat waterdicht is waar hij mee binnen en buiten staat. Nu dan net een wollen deken met zweetdeken erover opgedaan maar daar kan hij niet mee buiten..

Dan toch maar een ander deken kopen morgen meteen? Eentje die wat verder over de schoft ligt? Of toch deze opdoen en misschien het wollen deken eronder houden, of een lap op de schoft leggen?

Fijn dat het zo goed ging Loveuggs! :-) Zou lekker zo door gaan! Natuurlijk wel dat been in de gaten houden inderdaad!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:50

Dan zou ik idd die wolle deken eronder houden, en dan een deken eroverheen. Als je er een lap onder legt, kan die die verliezen, en dan zit je nog met het probleem dat de deken op die plek ligt. Als het dan die deken is natuurlijk.

We zijn idd op de goede weg, kunnen steeds een beetje meer oppakken, en mee nemen tijdens het rijden. Zou zonde zijn als hij last krijgt van dat been, en we niet lekker verder gaan.. Dan kunnen we over een tijdje weer opnieuw beginnen... Hopen dat het alleen hierbij blijft..!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:10

Hoi allemaal! Ik probeer elke dag mee te lezen waar ik erg veel van mee kan nemen. Wat dus super handig is! :j
Ik ben erg veel bezig met voorwaarts rijden, wat meer los laten aan de voorkant (zelf meer ontspannen). Maandag had ik weer les na 2 weken en we hebben er hard aan gewerkt met resultaat! Hij zoekt al veel meer zélf mijn hand op en ik kan hem veel beter bij me houden én voorwaarts blijven rijden. Ik heb hier een foto van het rijden van gister. Zelf vind ik hem al een veel beter beeld geven als mijn filmpjes die ik hier eerder heb geplaatst. Ik vind hem al meer actief tonen vanuit achter en hij is meer ontspannen. Hij loopt wel te diep, en het lijkt alsof hij erg hangt maar zelf heb ik dit niet ervaren. Aan mijn eigen houding vind ik op deze foto opzich nog wel mee vallen alleen heb ik een beetje last van piano handjes. Wat vinden jullie er van? Al meer verbetering? :D
Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:24

Hoi flooredking!
Volgens mij heb je daar een heel knap ding onder je kont!
Het is niet de bedoeling dat je paard heel erg voorwaarts is. ( in de zin van hard gaan )
Je paard moet goed aan je been zijn, en met zijn achterhand eronder komen. Ik zie hier een paard dat nog behoorlijk op de voorhand loopt.. Je moet heel veel gaan schakelen, schijnovergangen enz enz. Dan komt de achterhand er veel mooier onder, en krijg je ook niet het idee op een foto dat hij hangt. En ook dan, gaat hij zijn hoofd wat meer dragen. Hij kruipt hier enorm achter de loodlijn. Wel zakt ie mooi uit de schoft! :j
Er hoeft dus niet meer lengte in zijn hals, maar met dat schakelen gaat dat neusje er wat meer uit.
Je bent al op de goede weg in elk geval! :j

Edit; ik heb even in je topic van je onderschrift gespiekt.
Ik vind dit qua aan de teugel lopen veel fijner ogen. Hij mag hier nog iets meer met het neusje eruit, maar vind het er veel fijner uitzien.

Afbeelding

Hij loopt hier dan nog wel op die voorhand, maar had hem er even stiekem bij gepakt om je te laten zien wat ik persoonlijk een fijn beeld vind.
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 13-03-13 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:26

ik vind dit al een hele positieve verandering floor! 100x beter dan de filmpjes, dit is veel vriendelijker, als je zo een uur rondstuurt is je paard 100% gelukkiger dan voorheen denk ik? minder verzet en minder weg willen rennen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:49

Bedankt allemaal voor jullie feedback :) Het klopt dat hij nog niet helemaal loslaat in de kaak... dat laatste kleine stukje is er nog niet... maar daar wil ik niet over gaan vechten... dan kan ik weer opnieuw beginnen. Denk ook dat hij wat wegloopt over buitenschouder... ik heb het idee dat ik ook nog niet voldoende controle kan blijven houden over mijn handen/armen. Doe al wel ruim jaar aan yoga dus lichaamsbesef groeit wel... en buikspieren ook wel.. maar nog niet voldoende controle.
Joolien geeft aan dat hij zo het binnenachterbeen ontlast... dat is bij beide draf foto's dus het witte voetje.. hmmppf.. daar doet hij los ook raar mee volgens mij zal nog eens gaan kijken.. als in dat hij beetje anders wegzet... misschien toch niet helemaal sterk genoeg in dat been? (Naast dat ik het dus ook niet mooi begrens)

Maar hij is dus eigenlijk al bejaarde... maar doe wel genoeg moeite om hem zo te houden (en hij voelt zich ook nog geen bejaarde al wil hij wel graag met veel respect worden behandeld en terecht natuurlijk) ... ik heb hem nog regelmatig aan het werk (5-6x per week).. probeer goed te luisteren naar wat hij aangeeft.. en veel weidegang, ruwvoer en poedertje. Hij ziet er beter uit dan toen hij 5 was... kijk maar in profiel... daar staat ook kort ons penny verhaal :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:57

@Evelijn. Wat bedoel je precies met "poedertje"?

Gas had trouwens weer last van zijn kuchje/ luchtwegen -O-
Wss dat er dit keer toch wat teveel stof in zijn kuil heeft gezeten.. Of niet vochtig genoeg is gemaakt..
(Moest ik even zeggen :+)