Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 11:47

murphy102 schreef:
nombrado schreef:
die discussie ga ik uit de weg over balans, en evenwicht...en je vakuitdrukkingen.

het filmpje heb ik weggeklikt
kreeg er behoorlijk pijn in mijn nek van dat paard zo te zien.
arm dier is lang nog niet sterk genoeg in achterhand, dit zo te laten zien.
dat kan je duidelijk zien aan de kracht die de ruiter nodig heeft het paard op de achterhand te krijgen.
vanvoornaarachterdus. dus in plaats van trek? is het snoksnoksnoksnok?

Jammer dat je het filmpje hebt weggeklikt.
Daarmee zeg je nl. dat je niet wílt leren.
Als iemand het weet is deze man het wel.

als deze man zo goed is (overigens boeit het mij niet hoe iemand heet en wie hij is, ik kijk naar het paard en ruiter)
en goede instructeur is...was ik eerst eens begonnen met de bewustwording van de zit en handgebruik van de ruiter....ipv op deze wijze het paard in een houding te boetseren

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:50

nombrado schreef:
je vergeet 1 heel belangrijk gegeven . Naast je ademhaling, je zit.
het kantelen (minimaal) van bekken, het spannen van de binnendijbeenspier.
dat is allemaal een begrenzende hulp.

Is geen antwoord op de vraag waar je met de energie naar toe gaat die je van achterenuit hebt opgewekt en dus aan de voorkant hebt gekregen.
Als je daar nl. niets mee doet, gaat het paard "kiepen", wordt hij nog zwaarder op de voorhand.
Laat je het voor los, dan schiet je er ook niets mee op, want dan heb je hetzelfde effect als iemand die de verwarming op 25 graden zet en vervolgens alle ramen en deuren open zet.
Dus zeg het maar.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:50

nombrado schreef:
die discussie ga ik uit de weg over balans, en evenwicht...en je vakuitdrukkingen.

dat kan je duidelijk zien aan de kracht die de ruiter nodig heeft het paard op de achterhand te krijgen.

Heb je het nu over het filmpje van Ingrid???????
:o? {:)-: :n |( -:(- :n :r _-:( :? :? :? :? :? :? :? :? :?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 11:52

vur schreef:
nombrado schreef:

Heb je het nu over het filmpje van Ingrid???????
:o? {:)-: :n |( -:(- :n :r _-:( :? :? :? :? :? :? :? :? :?

haha, ojoh, das ingrid.
wat zit zij dan met een vreselijk strak lijf en schouders zeg!
schouders helemaal geblokkeerd.
hoe kan dat paard dan lekker gaan bewegen. :(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 11:55

murphy102 schreef:
Jammer dat je het filmpje hebt weggeklikt.
Daarmee zeg je nl. dat je niet wílt leren.
Als iemand het weet is deze man het wel.

als je nu heeeeeeeeeeeeeel goed naar het filmpje had gekeken, dan had je gezien en ontdekt, waarom ik mijn binnendijbeenspier gebruik om een paard in energie terug te krijgen richting bv verzameling.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:58

Hadden wij het hier niet over de vraag die murphy en ik en vele anderen hadden of men zonder teugel hulpen rijden kan?

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 12:00

nou, ik dacht dat ik al aardig antwoord had gegeven...meer dan 1 keer.
waarom wordt er eigenlijk met handschoenen gereden? is daar een reden voor?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:07

Dacht dat u dat al wist, waarom bekijkt u niet het hele filmpje? Dan kunt u misschien begrijpen waarom wij uw uitleg zo mager vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:07

Nombrado het filmpje van de professor goed bekeken. Volgens mij past dit filmpje goed in jouw openings zin: "waar is het allemaal gebleven". Als je dit nog niet fijn en goed vindt dan wordt het voor mij moeilijk om je nog serieus te nemen in onze discussie. Ik vind dit heel fijn gereden. Tevens moet je toch heel enthousiast worden over het ademhaling verhaal en hoe belangrijk een goede ademhaling is voor het juiste paardrijden. Ik vind de uitleg goed en helder overkomen.
Ik moet nu stoppen want we gaan buitenrit maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:31

murphy102 schreef:
Mensen die Jip en Janneke-taal willen, een paar blz. terug, daarvan vraag ik mij af waaróm ze de Jip en Janneke-taal willen.
Iemand die een degelijke basis heeft en daar nog steeds aan werkt (ongeacht niveau) die persoon heeft alle begrippen meegekregen in zijn/haar eigen opleiding en die van diens paard.
Die heeft geleerd de theorie (ja, de goeie boekjestheorie, Cherie) om te zetten, te vertalen naar de praktijk.
Elke ruiter kan met goede instructie leren paardrijden.
Dus waarom Jip en Janneke-taal?
Dan is wellicht de basis niet of nauwelijks aanwezig.

Dat zou natuurlijk best kunnen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid of mogelijkheid gehad om meteen bij de eerste instructeur te achterhalen of deze nu wel de juiste dingen zegt en doet. En verder is het toch niet zo heel schandelijk dat er hier mensen zijn die gewoon om een eenvoudige (Jip en Janneke-uitleg) uitleg vragen? Het zijn waarschijnlijk mensen waaronder ik zelf die graag willen leren en zaken willen weten en daar is dit topic erg leuk voor. En ja, misschien ontbreekt het mij wel aan de basis of is deze nauwelijks aanwezig. Kleine moeite voor jullie om mij te helpen of begrijp ik het nu verkeerd? Het komt op mij persoonlijk een beetje denigrerend over. Net alsof ik eerst ergens een gedegen opleiding moet gaan volgen voordat ik hier op bokt dingen mag vragen. Ik wil gewoon graag mijn paard netjes en correct opleiden en dan heb ik het puur over de basis.

Trouwens een erg mooi filmpje dat professor plaatste. Grappig dat ik dit filmpje ook al eens voorbij heb zien komen tijdens een theoriemiddag bij mijn eigen instructie (die ik nog niet zo heel lang ken, ben nl geruime tijd op zoek geweest naar iemand die mij kon helpen).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:58

Nombrado, ik ben het met je eens dat Ingrid misschien wat stijf lijkt in haar lichaam, maar verder. Ik zie hier echt goed paardrijden (misschien dus niet helemaal perfect, maar het komt voor mij aardig in de buurt), dus ik viel bijna van mijn stoel van verbazing en kon me niet voorstellen dat je dat filmpje bedoelde. Vandaar mijn misschien wat overdreven reactie. Mijn excuses hiervoor.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:01

Professor schreef:
Dacht dat u dat al wist, waarom bekijkt u niet het hele filmpje? Dan kunt u misschien begrijpen waarom wij uw uitleg zo mager vinden.

Zou u voor uzelf willen spreken, dank u :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 14:10

vur schreef:
Nombrado, ik ben het met je eens dat Ingrid misschien wat stijf lijkt in haar lichaam, maar verder. Ik zie hier echt goed paardrijden (misschien dus niet helemaal perfect, maar het komt voor mij aardig in de buurt), dus ik viel bijna van mijn stoel van verbazing en kon me niet voorstellen dat je dat filmpje bedoelde. Vandaar mijn misschien wat overdreven reactie. Mijn excuses hiervoor.

Geeft niet hoor ;)
Ik kijk sec naar de beweging paard en de ruiter.....zie echt niet wie erop zit (en vind ik eigenlijk ook niet zo boeiend, al is het de koningin, alhoewel ik dat in dit geval wel grappig had gevonden hahaahahahha)

nee, zonder dollen. Zelf vind ik het belangrijk te kijken hoe een ruiter 1 wordt met het paard.
in dit geval, vind ik daar geen sprake van
ze is veel te veel voor bezig en focust zich te weinig op haar eigen zit, middelpunt en ontspanning
en die is nu juist zo belangrijk.
in de vertraging zie je haar zowat stuiteren...als dat aan de hand is, zit je als ruiter niet in je middelpunt en kan het paard ook niet veren in zijn rug.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:17

Ailill schreef:
Professor schreef:

Zou u voor uzelf willen spreken, dank u :)

Uw reactie begrijp ik geheel niet?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:21

Ik zag deze week op tv iemand, die alles in een heel mooi perspectief zette. Hij vroeg zich af hoe het in vredesnaam kon dat er mensen waren die op internet tijd besteedden aan het negatief doen over iets. Hij gaf als voorbeeld de rockgroep Metallica. Hij hield van die muziek, maar zag dat er op de filmpjes van Metallica op Youtube mensen gereageerd hadden die vertelden hoe afschuwelijk ze het vonden. Dus, zo besloot hij, die mensen gaan eerst naar muziek luisteren die ze niet mooi vinden, en vervolgens ook nog eens hun tijd besteden aan het vertellen aan andere mensen die ze niet kennen dat ze dat niet mooi vonden.
Dat deed me zo denken aan dit topic en wat voor verspilde energie het is om hierin te reageren tegen dat soort mensen, die me zelfs pb's gaan sturen om me te vertellen wat zij allemaal niet goed of mooi vinden, dat ik daardoor misschien wel jaren te laat heb beslist om me hier niet meer in te mengen.
Dus veel plezier allemaal, ik ga mezelf weer richten op positieve dingen, mijn eigen paarden en de wedstrijdsport, en wens jullie allemaal een hoop positiviteit toe voor 2013, maar vooral een heel goede gezondheid.

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 14:24

spiegelen is zo grappig ;-)
om te weten hoe het mooi is, moet je het leren voelen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:24

[***] schreef:
murphy102 schreef:
Mensen die Jip en Janneke-taal willen, een paar blz. terug, daarvan vraag ik mij af waaróm ze de Jip en Janneke-taal willen.
Iemand die een degelijke basis heeft en daar nog steeds aan werkt (ongeacht niveau) die persoon heeft alle begrippen meegekregen in zijn/haar eigen opleiding en die van diens paard.
Die heeft geleerd de theorie (ja, de goeie boekjestheorie, Cherie) om te zetten, te vertalen naar de praktijk.
Elke ruiter kan met goede instructie leren paardrijden.
Dus waarom Jip en Janneke-taal?
Dan is wellicht de basis niet of nauwelijks aanwezig.

Dat zou natuurlijk best kunnen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid of mogelijkheid gehad om meteen bij de eerste instructeur te achterhalen of deze nu wel de juiste dingen zegt en doet. En verder is het toch niet zo heel schandelijk dat er hier mensen zijn die gewoon om een eenvoudige (Jip en Janneke-uitleg) uitleg vragen? Het zijn waarschijnlijk mensen waaronder ik zelf die graag willen leren en zaken willen weten en daar is dit topic erg leuk voor. En ja, misschien ontbreekt het mij wel aan de basis of is deze nauwelijks aanwezig. Kleine moeite voor jullie om mij te helpen of begrijp ik het nu verkeerd? Het komt op mij persoonlijk een beetje denigrerend over. Net alsof ik eerst ergens een gedegen opleiding moet gaan volgen voordat ik hier op bokt dingen mag vragen. Ik wil gewoon graag mijn paard netjes en correct opleiden en dan heb ik het puur over de basis.

Trouwens een erg mooi filmpje dat professor plaatste. Grappig dat ik dit filmpje ook al eens voorbij heb zien komen tijdens een theoriemiddag bij mijn eigen instructie (die ik nog niet zo heel lang ken, ben nl geruime tijd op zoek geweest naar iemand die mij kon helpen).

Ik begrijp uw reactie over jip en janneke taal niet helemaal, wanneer men met een sport begint krijgt men de regels ook uitgelegd, en er zijn tientallen boekjes die deze taal behandelen leerboekjes, en murphy is een van de laatste die iemand denigreren wil. Maar het is grappig dat een leerfilmpje van mijn leermeester zelfs in Nederland getoond word door de instructie, maar niet geheel onbegrijpelijk.
Voordat Deurne gebouwd was sloten de Nederlandse instructeurs hun opleiding af met een examen bij Major a.D. Paul Stecken in Münster.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:26

Professor schreef:
Professor schreef:

Uw reactie begrijp ik geheel niet?

Dan doet u uw naam weinig eer aan ;)

In de eerste quote heeft u het over 'wij' en 'vinden', daar bedoelt u (neem ik aan) dit topic mee, mij dus ook. Laat ik nou net uw zienswijze/mening niet delen, dus ik vroeg u in mijn laatste bericht of u zo vriendelijk zou willen zijn om in het vervolg voor uzelf te spreken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 14:28

Ailill schreef:
In de eerste quote heeft u het over 'wij' en 'vinden', daar bedoelt u (neem ik aan) dit topic mee, mij dus ook. Laat ik nou net uw zienswijze/mening niet delen, dus ik vroeg u in mijn laatste bericht of u zo vriendelijk zou willen zijn om in het vervolg voor uzelf te spreken.

kvind het wel heel knap Ailill, dat je dit nog zo geduldig uitlegt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:29

nombrado schreef:
Ailill schreef:

kvind het wel heel knap Ailill, dat je dit nog zo geduldig uitlegt.

Niks knaps aan, ik vind het knapper dat mensen het niet begrijpen O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:35

@professor, ik geef zelf al aan dat ik het misschien verkeerd begrijp. Het komt op mij nl over alsof je niet om een simpele uitleg mag vragen. En nee, ik heb die tientallen boekjes waar u het over hebt niet gelezen. Zoals ik de tekst van Murphy en die van u lees, moet ik eerst maar eens die tientallen boekjes gaan lezen, want het is vervelend om iets in Jip en Janneke taal uit te leggen. En ik zou het gewoon fijn vinden om een simpele uitleg te lezen. U kent Murphy beter dan ik en soms komt geschreven tekst anders over dan bedoeld. En in dit geval kwam het op mij denigrerend over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:35

Ailill schreef:

En waarom bepaald u wat ik wel of niet moet schrijven? Dat is omdat meerdere hetzelfde vroegen, en nog steeds vinden dat het niet duidelijk uitgelegd is.
En u weet toch niet of "wij" in verbinding staan wat toch geheel normaal is.
Maar het is u waarschijnlijk ontgaan dat er enkele zijn die menen dat men kan rijden zonder teugelhulpen, en zonder deze is er werkelijk geen halve ophouding te rijden.
En daar gaat en ging het over, over de ophoudingen, en wanneer diegene die ik als wij aangeven een duidelijke uitleg gegeven hebben navragen over hoe men zonder teugelhulpen kan rijden dan komt er steeds of een persoonlijke aanval of het ontwijken van de vraag.
En wanneer u goed naleest dan kunt u dat beter begrijpen, er is geheel niets bijzonders eraan wanneer ik de vraag voor diegene herhaal die hetzelfde gevraagd hebben.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:38

[***] schreef:
@professor, ik geef zelf al aan dat ik het misschien verkeerd begrijp. Het komt op mij nl over alsof je niet om een simpele uitleg mag vragen. En nee, ik heb die tientallen boekjes waar u het over hebt niet gelezen. Zoals ik de tekst van Murphy en die van u lees, moet ik eerst maar eens die tientallen boekjes gaan lezen, want het is vervelend om iets in Jip en Janneke taal uit te leggen. En ik zou het gewoon fijn vinden om een simpele uitleg te lezen. U kent Murphy beter dan ik en soms komt geschreven tekst anders over dan bedoeld. En in dit geval kwam het op mij denigrerend over.

Dan weet u dat het niet zo bedoeld is, en murphy en ik zijn misschien wat strenger in ons taal gebruik, wij zijn of zouden van velen van u de vader of moeder kunnen zijn, daarom neem het ons niet kwalijk en vraag wanneer u een uitdruk niet begrijpt, of misschien een topic openen met paardentaal of zoiets, denk dat dat misschien een optie is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 14:38

pien_2010 schreef:
Nombrado het filmpje van de professor goed bekeken. Volgens mij past dit filmpje goed in jouw openings zin: "waar is het allemaal gebleven". Als je dit nog niet fijn en goed vindt dan wordt het voor mij moeilijk om je nog serieus te nemen in onze discussie. Ik vind dit heel fijn gereden. Tevens moet je toch heel enthousiast worden over het ademhaling verhaal en hoe belangrijk een goede ademhaling is voor het juiste paardrijden. Ik vind de uitleg goed en helder overkomen.
Ik moet nu stoppen want we gaan buitenrit maken.

pak het begin filmpje er maar eens bij.
je ziet daar de ruiter soepel meegaan in de beweging en veel onafhankelijker kunnen zitten dan filmpje van prof.
ze veert mee in haar lijf, waardoor het paard ook ontspannen kan meeveren in de rug
ze bouwt keurig het vanachter naar voor verhaal op naar totale verzameling . (en je ziet er best af en toe spanning komen, door publiek, klappen e.d., waardoor ze even het paard met haar hand moet terugnemen)
Nee, ik vind dit geen vergelijk...sorry

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:38

Professor schreef:
En waarom bepaald u wat ik wel of niet moet schrijven? Dat is omdat meerdere hetzelfde vroegen, en nog steeds vinden dat het niet duidelijk uitgelegd is.
En u weet toch niet of "wij" in verbinding staan wat toch geheel normaal is.
Maar het is u waarschijnlijk ontgaan dat er enkele zijn die menen dat men kan rijden zonder teugelhulpen, en zonder deze is er werkelijk geen halve ophouding te rijden.
En daar gaat en ging het over, over de ophoudingen, en wanneer diegene die ik als wij aangeven een duidelijke uitleg gegeven hebben navragen over hoe men zonder teugelhulpen kan rijden dan komt er steeds of een persoonlijke aanval of het ontwijken van de vraag.
En wanneer u goed naleest dan kunt u dat beter begrijpen, er is geheel niets bijzonders eraan wanneer ik de vraag voor diegene herhaal die hetzelfde gevraagd hebben.

U kan ook gewoon doen wat u gevraagd wordt.
Ookal zijn er meerdere die het zich afvroegen, is het imo netjes om voor jezelf te spreken en niet in de wij-vorm.