[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:34

_iDj_ schreef:
Als je er vanuit gaat dat het paard van StableDoor en Bromfiets dezelfde zijn, is het apart dat je meer spanning en een minder stabielere zit zou aanmerken als beter ;)

Deze zin snap ik niet helemaal :o? Dus daarom maar even uitleg vragen :P Is dit een reactie op Bertie? Het is ook niet hetzelfde paard als StableDoor rijdt :D Wat ik probeerde te zeggen is dat haar galop als gang beter is als haar draf, dat ik er als een schaap op zit maakt de gang niet slechter :D Ik bedoel dus niet zo zeer dat dit een betere foto of een beter moment is dan de draffoto's, maar dat had ik misschien ook duidelijker moeten zeggen.

Bedankt trouwens voor je uitleg, nu je het zo zegt zie ik wat Bertie en jij bedoelen :j Ik ga kijken of ik me bewuster kan ontspannen als ik er op zit, hoewel dat wel moeilijk zal zijn := Dus nogmaals, als iemand goede instructie weet om daar mee aan de slag te gaan in mijn omgeving, hou ik me warm aanbevolen :D Mijn hele bedoeling van hier posten is natuurlijk om er wat van te leren en het te verbeteren.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:37

Gezien de uitleg die je geeft, snap je het wel denk ik Bromfiets? Het zinnetje was inderdaad een 'if-statement': ALS jij en StableDoor op hetzelfde paard reden op de foto's (wat dus niet het geval is, maar in Bertie's verwarring wél (gok ik)). :P Vét ingewikkeld %) 8)7

Met bewust zijn van het probleem, ben je in ieder geval al een heel eind *\o/*
Kan het zijn dat je het moeilijk vindt om te ontspannen in de galop, omdat je bang bent dat ze uit de galop valt?
Ik ken geen instructeurs is die regio, hopelijk weet iemand anders wat!

------------------------------
Ik heb geen ervaring met boomloos en kan er weinig zinnigs over zeggen. Ik ken vooral de verhalen van slechte drukverdeling bij de beugelophanging, maar ook verhalen dat het heerlijk is voor buitenritten :P

En alhoewel ik nu meer neig naar een "dressie-girl", heb ik mijn paard ooit gekocht om te gaan springen. Hij is alleen bang voor de mooie hindernissen op parcours 8-) Het idee was hem eerst dressuurmatig maar eens beter voor elkaar te krijgen, zodat springen en vooral controle beter zou gaan. _/-\o_

bromfiets

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:07

Idd ingewikkeld, maar dan snap ik hem wel :+

Ik ben niet bang dat ze er uit valt, ze heeft juist wat de neiging om in galop onder me uit te lopen. Maar ik rij zo dat als ik mijn bovenbenen aanspan, ze langzamer gaat (Vanuit het oogpunt dat ik haar op zo'n moment stoor in de beweging waardoor ze vertraagt). In stap en draf werkt dit heel goed en snapt ze ook wat ik bedoel, maar in galop raken we allebei een beetje het spoor bijster waardoor je dus deze plaatjes krijgt. Nu moet ik wel zeggen dat dat vooral op de rechterhand is, ik heb eigenlijk alleen spanning in mijn rechterbeen die ik dus naar buiten draai, optrek en aanspan. Linkerbeen kan ik wel laten hangen... Sowieso is een beetje mijn makke dat ik mijn gewicht meer naar links verplaats, dus mijn rechterbeen zou ook nog compensatie kunnen zijn om te voorkomen dat ik er aan de linkerkant afkukel :=

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:19

Dit zijn dan wel hele oude foto's..
Maargoed, iets zit me dwars.

Ik poste deze foto een tijd geleden op Facebook, en kreeg een reactie dat mijn paard haar achterbeen er te ver onder zet... := Ik zelf vind het juist erg fijn been gebruik! :D (Ik was hier pas 2 weken een combi, met mijn paard)
Afbeelding

Dan zou ze dat namelijk op deze (sorry voor de onduidelijkheid) ook doen:
Afbeelding
Afbeelding

Ben ik nou gek? :')

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:59

Ja ze zet hem er wel teveel onder. Aangezien zijn achterhoefafdruk niet in maar ver over z'n voorhoefafdruk

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:11

Ik ga nog een keer een poging wagen :D Ik had laatst een wedstrijdje op een manegepony en voor mijn gevoel ging het erg goed :) Ik was ook 2e van de 22 *\o/*

Afbeelding

Mijn eigen commentaar: Ik mag wat trotser rechtop zitten en mijn moet mijn handen rechtop houden en dragen. Ook mag ik mijn hakken wat meer uitdrukken. De pony loopt volgens mij achter de loodlijn, dus zijn neusje mag er meer uit (zeg ik dit goed?)

Afbeelding

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven, alleen hier heeft de pony zijn achterbeen al opgetild terwijl zijn voorbeen nog op de grond staat.

Ik moet nog heeeeeel veel leren, dus tips zijn heel erg welkom!

Edit: Ik zie nu ook nog dat zijn achterhoef niet in de afdruk van zijn voorhoef komt, hoe los je dit op?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:46

Ok Proficiat met zo hoog eindigen. KNap hoor met een manege paard. Maar het kan altijd veel beter. Dus hier komt hij dan.
Je houding zou je jouw onderbenen nog iets meer naar achteren kunnen leggen en dan net als nu je hakken naar beneden. Doe je goed dus die hakken :+ . Je handen mag je best iets hoger voor je houden en ontspan je hand, arm schouder want als je goed kijkt loopt je pony op de kop. Dus hangt heel erg op je handen (dus moet je zachter worden want pony geeft aan dat je te streng bent en of te stug dus hij ontwijkt de druk door zo opgekropt te lopen en dat is niet fijn voor de pony, dat heb jezelf dus goed gezien dat hij achter de teugel loopt!) en ga dus meer van achteren naar voren rijden.
Zoals je zelf al vraagt hoe los ik het op dat hij achteren meer in de afdruk van zijn voorhoef komt, of er over tja dan moet hij minder stijf zijn en meer los gewerkt en meer van achteren naar voren gereden worden (geef ik je zo nog een oefening voor).
MAAR op een manege pony is dat natuurlijk heel erg moeilijk want iedereen zit er op en het is een leerpony en dat komt de soepelheid en los gelatenheid niet ten goede van de pony's.
Dus geef hem van voren maar wat meer ruimte, ben maar zachter met je hand-arm-schouder. Leg je been maar iet wat meer naar achteren zodat je als hak zo netjes zoals op deze foto naar beneden is, paard op de juiste plek kunt masseren en dan help je hem om meer van achteren door te stappen.
Kleine oefening, als je op pony stapt in het begin, doe dan eens je ogen dicht en voel of je links-rechts achteren de pony voelt stappen. Als je dat voelt laat dan met een ontspannen lappenpoppenlijf je zelf mee gaan in de beweging zo van links-rechts-links recht.
Als dat goed gaat, drijf dan zachtjes met je been mee en vraag instructrice om jouw daarbij te helpen zodat je links -rechts- links rechts zachtjes meedrijft en met je zit pony rustig onder je houdt. Want pony mag niet versnellen maar wel verder onder treden zoals we dat noemen, dus achterhoef meer in of over voorhoef zetten.
Deze oefening kun je op alle pony's oefenen en komt je ruitergevoel ten goede en kan instructrice mee helpen want hoeft niet zo lang te duren en kun je iedere les even doen of paar keer kort in de les. Vraag maar gerust om hulp als je het niet voelt want dan leer je het voelen.
Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-01-13 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:51

@ michelle__: de afdruk van de achterhoef moet in de voorhoefafdruk komen óf 1-2 'hoeflengtes' erna.

@MeikexNorgia: de pony loopt inderdaad (ver) achter de loodlijn. Hij/zij loopt niet aan de teugel, maar achter de teugel. Ik denk dat jij verkeerde hulpen geeft. Wat doe jij precies om je pony aan de teugel te laten lopen? Want zoals ik het nu zie ziet het er niet zo fijn uit.
Ik zou hem lekker ruimte geven van voren en voorwaarts rijden. Was je zenuwachtig voor je proefje? Je zit namelijk een beetje gespannen. Probeer je bovenarmen lekker ontspannen naast je bovenlichaam te laten vallen, dan ontspannen je schouders denk ik ook meer (hier heb ik zelf ook moeite mee hoor!). Draag je handen wat meer en ga op je kont zitten. Klopt het dat je pony in je handen hangt? Het lijkt alsof je naar voren wordt getrokken.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:55

Wow ik had gisteren les op deze pony en mijn instructrice zei precies hetzelfde! :j heel Erg bedankt voor de tips ik ga er aan werken! :D

wienkecarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:57

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:37

wienkecarlo schreef:
Mijn arabier x nrps kruising Destiny.
http://i46.tinypic.com/34pgzyp.jpg
Wat vinden julie van haar?

In dit topic moet je eerst zelf commentaar geven op je eigen foto, dan doen wij het pas ;) :D

foto kan je trouwens zichtbaar maken als je dat wat je nu hebt geplaatst als link plaatst
als je de knop Img indurkt en de link tussen de ][ plaatst.
Heb je geen foto van de zijkant van je paard genomen, dan is het beter te beoordelen,
zo is het heel lastig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:42

_iDj_ schreef:
Ik heb geen ervaring met boomloos en kan er weinig zinnigs over zeggen. Ik ken vooral de verhalen van slechte drukverdeling bij de beugelophanging, maar ook verhalen dat het heerlijk is voor buitenritten :P

Ach wat is fijn, ik reed gewoon endurance op mijn dressuurzadel en die zat heerlijk, want ik had een fijn dressuur zadel voor mezelf uitgezocht,
dus kon ik daar ook rustig uren op rond toefen.

Heb wel eens boomloos gereden met mijn fjord (geleend zadel), maar vind mezelf te zwaar met druk verdeling (zitbotten die in je paard drukken,
is meer punt verdeling dan vlak verdeling). Vond een zadel wel fijn, dat zag er uit als gewoon dressuur zadel, was alleen wel boomloos,
je kan dan makkelijker voelen wat je paard doet, het geeft meer beweging, maar dat kan allicht soms ook tegen je werken.
Ik heb in ieder geval gewoon boom zadels.
Bij aantal boomloze zadels moet je wel goede passende dikte pad er onder hebben en dat ze op alle paarden passen is ook een fabeltje.

Van mattes of zo is er touwens nog een bont geval met beugels dat me wel heerlijk lijkt rijden.
Foutje het was Christ... http://www.die-sattelgalerie.de/epages/ ... /462/WB%22

@Michelle...., heb het idee dat je paard op deze foto's wat uitelkaar loopt en te gehaast naar voren wil, waarbij de energie ook naar voren weg kan,
hij wordt hier niet begrenst zeg maar, nu ben je alle energie kwijt door zijn "te grote" passen.
Wat op het strand nou ook weer niet zo verwonderlijk is.
Als je meer sprong omhoog wil, dus meer power, moet je paard die energie om leren zetten in kracht ipv snelheid naar voren.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 18-01-13 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

wienkecarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:47

Oké,
Ik heb ook nog een foto van de zijkant hoor!
http://i49.tinypic.com/oib0hj.jpg
Ik vind dat ze nog wel wat dieper moet.
Sorry voor de link,de afbeelding is groter dan 800 pixels.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:02

Wat zie je zelf op de foto?
Is de vraag die we altijd stellen aan mensen die een foto plaatsen, dus je eigen commentaar.

Probeer eens objectief te kijken, alsof je het zelf niet bent.
Het enigste dat je nu schrijft, is dat je vind dat ze wel wat dieper moet.
Wat zie je aan de ruiter? En wat aan het paard?

Kan je al verklappen dat ik het met je eigen commentaar niet eens ben. :D

edit, ik heb het commentaar af, jij ook?
Dan plaats jouw commentaar en dan plaats ik het mijne.
edit, na 17 minuten, joehoooeeeee waar ben je?? (zoekt in de verte starende smiley...)

Nou dan ik maar eerst... ^)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 18-01-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:21

wienkecarlo schreef:
Oké,
Ik heb ook nog een foto van de zijkant hoor!
http://i49.tinypic.com/oib0hj.jpg
Ik vind dat ze nog wel wat dieper moet.
Sorry voor de link,de afbeelding is groter dan 800 pixels.

Wat zie ik...
Een ruiter die er best wel netjes op zit, allicht wat stijf in de rug, die wat hol is.
Paard loopt met zijn neusje achter de loodlijn, dus dieper zou ik zeker niet willen,
juist het neusje eruit.
Paard krijgt nu valse knik door dat hij achter de loodlijn loopt.
Voobeen wordt dan verder weggezet dan nu.
Als je kijkt naar de driehoeken onder zijn voor en achtebenen zie je dat die net gelijk zijn, voor is groter dan achter.
Paard stuwt nog te veel en duikt op voorhand, moet meer dragen met zijn achterbenen.
Nu lijkt hij ook niet zijn rug fijn los te hebben en bol, zodat hij jou makkelijker kan dragen
en achterhand er makkelijker onder kan zetten.

Jij hebt het over dat je paard dieper moet lopen, ik neem aan dat je daarmee meer met zijn hoofd achter de loodlijn bedoeld en niet lager.
Lager is met zijn hoofd richting kniehoogte.
Even om eventuele spraakverwarring te voorkomen 8-)

wienkecarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:28

Ok.
Hebben julie iets aan nog een foto?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:30

Zeg jij je eigen mening eerst eens even dame. Zo liep je ook al te doen in kruisingen topic. Open lekker zelf een topic met je foto's dan in al dit soort SERIEUZE topics te spammen met je foto's... Ik denk dat ik je even ga TEMmen

wienkecarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:34

xDaantjxx schreef:
Zeg jij je eigen mening eerst eens even dame. Zo liep je ook al te doen in kruisingen topic. Open lekker zelf een topic met je foto's dan in al dit soort SERIEUZE topics te spammen met je foto's... Ik denk dat ik je even ga TEMmen

Rustig aan!
Sorry hoor,maar wat wil je dan?
Dat ik nooit meer foto's plaats?
Ik vind het gewoon leuk om in andere topics mijn paard te laten zien!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:38

Ja daarom zeg ik maak dan een eigen topic...
Daar komen heus wel mensen op af...
Kruising topic draait niet om rijden maar ook van paardje alleen etc...
Als je reactie wilt van oeh leuk beestje etc en misschien nog wat tips, kun je beste een RITP openen

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:39

Ik lees soms stukjes mee en vind het echt heel interessant wat voor commentraar er wordt gegeven, dus zou graag commentaar op mijn foto's willen :)

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik zelf zie, foto 1: Flavio loopt lekker actief en ruim. Ik heb goed contact met de teugels (vaak te lang, waardoor er een los-vast contact ontstaat), wel lijkt Flavio nog wat spanning in zijn nek, achter de kaak te hebben. Ook is hij (van zichzelf) erg scheef en rechtsgebogen, wat je duidelijk ziet aan zijn staart die hij altijd zo draagt. Ik zit wat te ver achterover en moet m'n handen rechtop houden, iets hoger/meer naar voren en sluiten/handen dicht (nu ontspan ik vanuit handen/pols, ipv armen/schouders, hier zet ik snel vast).

Foto 2: dit is alleen zijn hals, maar hier lijkt het wel of hij zich net iets meer ontspant (is echt net een halve volte verder). Ook vind ik zijn oortjes erg fijn tonen, ontspannen en op mij gericht. Z'n mond lijkt hij niet helemaal dicht te doen, weet niet zo goed wat ik hiervan moet maken. Hji heeft een vrij dik rubber bit (ijzeren bitje accepteert hij niet meer, zelfs niet na een weekje ermee rijden). Foto is iets scheef genomen, maar op beiden foto's vindt ik Flavio netjes op de loodlijn lopen, wel mag hij nog iets opgerichter, het deel richting de schoft mag nog iets ronder (maar dus niet dieper met zijn hoofd gaan lopen).
Laatst bijgewerkt door flavlip op 18-01-13 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:39

Wienkecarlo als je hier foto's of filmpje plaatst dan doe je dat omdat je wilt leren. Dus geef je eerst zelf commentaar wat je goed en niet goed vindt gaan. Vervolgens duiken anderen van dit topic erin. Gewoon LEUK foto's plaatsen daarvoor ga ik niet stinkend mijn best doen en mijn kostbare tijd besteden want geloof me foto's of filmpjes beargumenteren zodat er van geleerd kan worden is een serieuze bezigheid waar kennis geschonken wordt aan mensen die graag willen leren en waar ik in ieder geval lang mee bezig ben!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:40

+1 _/-\o_

wienkecarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:41

Oké,
Een beetje rustig aan iedereen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:41

ja mama :+ :+