Maris schreef:Misschien je bovenlichaam iets meer naar voren. Op de foto lijkt het in ieder geval of je zo een remmende invloed hebt op je paard ?
Maar dan ga je toch op de teugels hangen, omdat je dan toch minder balans hebt?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Een super goed filmpje met uitleg over de werking van de lange rugspier en de invloed hiervan op houding, rijden etc : http://www.atletischerijkunst.nl/pagina284.html
verastar1 schreef:weet iemand of je bij een dresuur wedstrijd aan de teugel moet lopen?
Mizsz_Kitty schreef:En het overstappen in de draf was juist minder toch?
Vond het wel een interessant filmpje om te zien, juist omdat dat paard de goede en mindere momenten afwisselde nog.
KarinvdM schreef:Als een paard zou overstappen in draf zou dat betekenen dat hij achter wijd gaat en dat is niet gewenst. Als hij recht zou blijven sporen en daarbij overstapt dan zou hij zichzelf steeds moeten aantikken.
nicky_rilana schreef:Danique_G schreef:Nee maar ik dacht, omdat het een foto topic was.
Oh ja, weet ik nog wel, volgensmij was jij ook nogactief in het 'tegen bitloos rijden'-topic!
Nou ja bit of bitloos laat ik voor het gemak even in het midden.
Oke, maar wat is achter de teugel? Dat een paard het contact probeert te vermijden, dat kan bijvoorbeeld door achter de loodlijn te kruipen. Hoe ontstaat een paard dat contact vermijd? Naar mijn idee een ruwe hand (heb het nu over rijden met contact)
deze pony loopt achter de teugel, hij verbreekt zijn verbinding in zijn lijf en gaat er achter lopen, kijk maar naar de teugels die hangen los. als je pony zo loopt heb je echt helemaal niks in je handen alleen teugel
KarinvdM schreef:Als een paard zou overstappen in draf zou dat betekenen dat hij achter wijd gaat en dat is niet gewenst. Als hij recht zou blijven sporen en daarbij overstapt dan zou hij zichzelf steeds moeten aantikken.
Change3x schreef:
Mijn houding vind ik hier erg netjes. Het paard mag iets meer bij elkaar lopen naar mijn idee, het is allemaal een beetje 'lang' nu.. Iemand commentaar?
Appelmoes_11 schreef:Hmm... ik gebruik mijn teugels dan wel, maar tegen de hals aan ipv contact makeneen soort wijken voor druk (eerder wijken op aanraking, omdat ze de hulp en oefening kent) en inderdaad, het is natuurlijk bij iedereen de bedoeling om zoveel mogelijk op zit te rijden, maar dat spreekt voor zich.
Ik rem ook zonder teugelhulpen, dus op zit, en als ze daar niet op reageert pak ik mijn teugels erbij. Bijvoorbeeld: overgangen naar een langzamere gang zijn bij mijn pony heel makkelijk op alleen zit, maar voor halthouden moet ik meestal contact maken. Soms niet en dat is dan mooi meegenomen, dan hoef ik ook niet aan haar neus te zitten (daarmee bedoel ik natuurlijk niet een plotselinge ruk aan de teugels). Ik neem aan dat jij ook je zit gebruikt bij het remmen, geef je je teugelhulp dan tegelijk met je zithulp, of geef je ook eerst een zithulp en dan pas een ophouding als er geen respons komt, of nog iets heel anders?
Gut, we bedoelden dus echt hetzelfde met been eraanhet type been-als-een-natte-dweil-aan-je-paard dus. Helder, bedankt voor je antwoord!
Persoonlijk ben ik van mening dat alle optomingen op los contact gebruikt kunnen worden, maar niet alle optomingen geschikt zijn voor constante aanleuning. We zijn het dus alweer per ongeluk met elkaar eens
joyce B schreef:KarinvdM schreef:Als een paard zou overstappen in draf zou dat betekenen dat hij achter wijd gaat en dat is niet gewenst. Als hij recht zou blijven sporen en daarbij overstapt dan zou hij zichzelf steeds moeten aantikken.
Misschien bedoeld ze dat het achterbeen land voorbij de afdruk van het voorbeen?
Dat kan wel degelijk zonder aantikken als het paard goed afzet en een ruim zweefmoment heeft toch?
aantikken gebeurd vaak als ze voor niet snel genoeg weg zijn. Bijvoorbeeld doordat ze nog teveel op de voorhand lopen, en heb wel gehoord uit slapheid, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Dat hoor je wel eens bij jonge paarden en dat kon dan wel verbeteren als ze sterker werden.
Goede manier van bekappen en/of beslaan kan ook veel uitmaken (hoe beter de voorvoet kan afrollen, hoe sneller de voet weg kan. een smid kan ook het achterbeen iets vertragen door anders te bekappen/te beslaan is mij door een smid verteld)
Sharona95 schreef:Ik vraag me af wat jullie hierover te zeggen hebben, het zijn stills uit een filmpje:
Ik vind dat hij hier teveel achter de loodlijn komt, maar ik vind hem wel fijn over de benen lopen!
Hier vind ik hem veel fijner lopen, neusje er fijn uit en als ik het goed zie zijn bekken mooi gekanteld?
Dit was weer een van de eerste keren dat ik met hem reed na een val waardoor ik mijn sleutelbeen brak, en er was nogal wat spanning die dag. Ik rij hem liever wat lager dan je hier ziet!