[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:59

Maris schreef:
Misschien je bovenlichaam iets meer naar voren. Op de foto lijkt het in ieder geval of je zo een remmende invloed hebt op je paard ?

Maar dan ga je toch op de teugels hangen, omdat je dan toch minder balans hebt?

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:03

iemand nog tips voor mij ?
Laatst bijgewerkt door Apple op 14-05-12 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:59

Maris schreef:
Een super goed filmpje met uitleg over de werking van de lange rugspier en de invloed hiervan op houding, rijden etc : http://www.atletischerijkunst.nl/pagina284.html

Heb deze ook bekeken, en daarin wordt dus aangegeven dat het eerder neerkomen van het achterbeen juist ruimte geeft aan de voorkant. Eerder in dit topic werd besproken dat voorbeen en achterbeen tegelijkertijd op de grond moeten komen.

Benieuwd naar meningen:

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:05

Ik wil graag een achterbeenlander, achterbeen eerst dus. Dat is overigens maar een fractie verschil hoor.
Als je gaat zoeken op oude berichten van Anna42 kom je over wel interessante informatie tegen.
Edit, dit topic was het geloof ik. [F-AM] Wat is een goede drafactie?
Dat topic is al een stuk ouder dan ik dacht... Ik word oud! :D
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 12-05-12 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizsz_Kitty

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:11

En het overstappen in de draf was juist minder toch?

Vond het wel een interessant filmpje om te zien, juist omdat dat paard de goede en mindere momenten afwisselde nog.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:33

weet iemand of je bij een dresuur wedstrijd aan de teugel moet lopen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:12

verastar1 schreef:
weet iemand of je bij een dresuur wedstrijd aan de teugel moet lopen?

Als je dit topic goed doorleest, zal je leren dat 'aan de teugel' geen op zichzelf staand iets is. Een correct gereden, goed gaand paard zal sowieso ook 'aan de teugel' zijn.

Is het erg dat in een B proef je paard nog niet 100% stil in aanleuning is (zijn hoofd stilhoudt) of dat hij af en toe nog voor de loodlijn komt? Zeker niet, het is niet voor niets de B van Beginner.
Is het erg als er geen aanleuning is, je met losse teugel rijdt, je paard de rug wegdrukt ed? Ja, dat is erg en zal zeker worden afgestraft.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:54

Mizsz_Kitty schreef:
En het overstappen in de draf was juist minder toch?

Vond het wel een interessant filmpje om te zien, juist omdat dat paard de goede en mindere momenten afwisselde nog.

Overstappen in de draf is minder goed? Ik zag toevallig vandaag bij mijn paard tijdens het longeren (met dubbele longe), dat hij in stap én draf flink "overstapt". Ik vraag me af waarom het overstappen in draf dan minder goed is? Hij loopt dan ook gewoon in een rustig tempo maar wel goed actief! :j

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:05

Bij de foto's van de pony valt het me op dat hij erg strak van voor lijkt.
Lastig dat hij zo sloom is, heb hier ook een pony staan die liever lui dan moe is.
Probeer ondanks dat hij sloom is van achter naar voren te rijden, en ook veel tempowisselingen te maken.
Misschien dat hij dan na een tijdje je hand gaat volgen.

Ik heb ook weer nieuwe foto's! Het valt me vooral op dat het zadel is verschoven..
Even de zadelmaker laten komen, dit kan niet zo.
Had btw 197 en 186 punten op dit concours.
Afbeelding

Valt hier erg op de voorhand. Ziet er ook niet uit met het zadel zo haha!
Afbeelding

Hier gaat iets een beetje mis, middengalop vind hij erg lastig. Zeker op een kleibodem haha.
Hij lijkt te kantelen, ik geef hem ruimte van voor, zodat hij in ieder geval de ruimte heeft, hij kruipt er namelijk dan ook snel achter.
Afbeelding

Beetje een vreemd moment, maar wel netjes iets voor de loodlijn.
Afbeelding

Wat vinden jullie?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:06

Waarom zou het overstappen in stap/draf niet goed zijn dan? :)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:10

geen idee, dat zei misz_kitty in haar post..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:47

Als een paard zou overstappen in draf zou dat betekenen dat hij achter wijd gaat en dat is niet gewenst. Als hij recht zou blijven sporen en daarbij overstapt dan zou hij zichzelf steeds moeten aantikken.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:55

Hmm, daar heb ik niet zo goed naar gekeken, dat ga ik eens doen, klinkt logisch :)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:08

Ik vraag me af wat jullie hierover te zeggen hebben, het zijn stills uit een filmpje:

Afbeelding
Ik vind dat hij hier teveel achter de loodlijn komt, maar ik vind hem wel fijn over de benen lopen!

Afbeelding
Hier vind ik hem veel fijner lopen, neusje er fijn uit en als ik het goed zie zijn bekken mooi gekanteld?

Dit was weer een van de eerste keren dat ik met hem reed na een val waardoor ik mijn sleutelbeen brak, en er was nogal wat spanning die dag. Ik rij hem liever wat lager dan je hier ziet!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:57

KarinvdM schreef:
Als een paard zou overstappen in draf zou dat betekenen dat hij achter wijd gaat en dat is niet gewenst. Als hij recht zou blijven sporen en daarbij overstapt dan zou hij zichzelf steeds moeten aantikken.

Dat klopt idd, rijd nu sinds een tijdje zonder springschoenen, ze tikt niet meer aan. Eerder wel....

En als ik naar de bodem kijkt stapte wel recht voor haar afdruk van de voorhoef.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:51

nicky_rilana schreef:
Danique_G schreef:
Nee maar ik dacht, omdat het een foto topic was.
Oh ja, weet ik nog wel, volgensmij was jij ook nogactief in het 'tegen bitloos rijden'-topic!
Nou ja bit of bitloos laat ik voor het gemak even in het midden.
Oke, maar wat is achter de teugel? Dat een paard het contact probeert te vermijden, dat kan bijvoorbeeld door achter de loodlijn te kruipen. Hoe ontstaat een paard dat contact vermijd? Naar mijn idee een ruwe hand (heb het nu over rijden met contact)

Afbeelding
deze pony loopt achter de teugel, hij verbreekt zijn verbinding in zijn lijf en gaat er achter lopen, kijk maar naar de teugels die hangen los. als je pony zo loopt heb je echt helemaal niks in je handen alleen teugel

?
Dat zeg ik er toch achter :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:56

KarinvdM schreef:

Misschien bedoeld ze dat het achterbeen land voorbij de afdruk van het voorbeen?
Dat kan wel degelijk zonder aantikken als het paard goed afzet en een ruim zweefmoment heeft toch?

aantikken gebeurd vaak als ze voor niet snel genoeg weg zijn. Bijvoorbeeld doordat ze nog teveel op de voorhand lopen, en heb wel gehoord uit slapheid, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Dat hoor je wel eens bij jonge paarden en dat kon dan wel verbeteren als ze sterker werden.

Goede manier van bekappen en/of beslaan kan ook veel uitmaken (hoe beter de voorvoet kan afrollen, hoe sneller de voet weg kan. een smid kan ook het achterbeen iets vertragen door anders te bekappen/te beslaan is mij door een smid verteld)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:08

Change3x schreef:
Afbeelding
Mijn houding vind ik hier erg netjes. Het paard mag iets meer bij elkaar lopen naar mijn idee, het is allemaal een beetje 'lang' nu. :). Iemand commentaar?

Je zit inderdaad netjes, let er wel op dat je in die bochten en wendingen niet terugwerkt met je binnenhand...
Je ziet nu dat je de wending teveel terugwerkt met je binnenhand en te weinig rijd met buiging om je binnenbeen. Je trekt het paard als ware de bocht om waardoor het iets kantelt.
Oefen tegen dat terugwerken met in de bochten juist je binnenhand iets naar voren te duwen voor je gevoel. Je hebt als het goed is je binnenteugel niet nodig om de bocht door te gaan. Met binnenbeen buitenteugel en je zit/houding kun je ook prima je paard een bocht rond sturen... Als je paard niet fijn buigt om je binnenbeen kun je die bocht eventueel doorrijden als een kleine volte, dan heb je elke bocht 2x de kans om je paard goed die bocht door te rijden ;)

Meer aan elkaar rijden kun je trainen door bijvoorbeeld kleine tempowisselingen te rijden (bij groot vallen ze juist eerder uit elkaar)
overgangen en schijnovergangen terug waarbij je moet blijven denken aan het voorwaarts blijven rijden in de overgangen terug. Of te wel, het aard moet snellere kleinere passen maken voor de overgang en in de schijnovergang en als reactie op je been een actievere pas maken ipv harder te lopen (actiever in sneller en hoger optillen/beter buigen) en daarbij van voren wel rond blijven en onder je/aan je zit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:18

@sofie189: misschien moet je eerst meer letten op het aan het been zijn van je pony en de handrem er even af halen... Ga eerst voorwaarts neerwaarts naar je hand toerijden tot je voelt dat je pony zijn/haar hals laat vallen en zelf de aanleuning opzoekt en daarin ontspant.
"Er door rijden" geeft tegenstrijdige hulpen, want je moet voorwaarts drijven, maar tegelijk houd je je pony van voor weer tegen. Bij mijn eigen pony geeft dat ook het effect dat hij dan niet meer voorwaarts is te krijgen en zich helemaal strak maakt in zijn lijf. Mijn pony gaat bijvoorbeeld met kop in de lucht lopen en onderhals er op als je mt korte teugels probeert hem er door te "rijden", terwijl als je hem eerst de hals naar horizontaal of lager laat zakken door hem meer ruimte te geven van voor, hij bij een ophouding en van achter naar voren rijden, juist eerder rond zal worden.

Juist niet vasthouden en echt naar je hand toerijden, en als je een halve ophouding maakt, dan vooral ook denken aan het weer ontspannen! van je hand.

Ik zelf vind dat op een volte of met achtjes en slangenvoltes, makkelijker dan op rechte lijnen...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:34

Appelmoes_11 schreef:
Hmm... ik gebruik mijn teugels dan wel, maar tegen de hals aan ipv contact maken :) een soort wijken voor druk (eerder wijken op aanraking, omdat ze de hulp en oefening kent) en inderdaad, het is natuurlijk bij iedereen de bedoeling om zoveel mogelijk op zit te rijden, maar dat spreekt voor zich.

Ik rem ook zonder teugelhulpen, dus op zit, en als ze daar niet op reageert pak ik mijn teugels erbij. Bijvoorbeeld: overgangen naar een langzamere gang zijn bij mijn pony heel makkelijk op alleen zit, maar voor halthouden moet ik meestal contact maken. Soms niet en dat is dan mooi meegenomen, dan hoef ik ook niet aan haar neus te zitten (daarmee bedoel ik natuurlijk niet een plotselinge ruk aan de teugels := ). Ik neem aan dat jij ook je zit gebruikt bij het remmen, geef je je teugelhulp dan tegelijk met je zithulp, of geef je ook eerst een zithulp en dan pas een ophouding als er geen respons komt, of nog iets heel anders?

Gut, we bedoelden dus echt hetzelfde met been eraan :') het type been-als-een-natte-dweil-aan-je-paard dus. Helder, bedankt voor je antwoord! :)

Persoonlijk ben ik van mening dat alle optomingen op los contact gebruikt kunnen worden, maar niet alle optomingen geschikt zijn voor constante aanleuning. We zijn het dus alweer per ongeluk met elkaar eens _O-

Ah kijk, dat vind ik leuk om te lezen, buiten het feit om dat we een andere optoming gebruiken, en de een zonder en de ander met contact rijd, verschillen we qua rijden dus niet enorm veel.
Als ik terug rijd geef ik voordat ik ook maar een enkele hulp naar het halthouden geef meestal eerst een kleine ophouding op de buitenteugel om de concentratie extra te verscherpen. Dan rijd ik met de zit en de beenhulpen (ondertussen uitademen), krijg ik daar te weinig of geen reactie geef ik een ophouding op twee teugels. Daarna herhaal ik het weer tot ik die ophouding op twee teugels niet nodig heb. Nog een opmerking over de ophouding op de buienteugel, mocht zij geconcenreerd genoeg zijn, gebruik ik die ook niet. Geheel van de situatie afhankelijk, maar als zij een beetje naar de omgeving aan het koekeloeren is, gebruik ik liever wel de ophouding op de buitenteugel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:36

@AndreaB
Wat een mooi paard! En wat loopt hij fijn zoals het lijkt op de foto's!

Ik denk dat je moeite hebt met je balans en zit en dat je daar aan moet werken zonder dat je tegelijkertijd ook aan je paard wilt werken.
Dus eerst werken aan je houding en zit op een balance-kruk, bal, nep-paard etc. zodat je er achter komt hoe het voelt om recht te zitten en welk spieren je dan aanspant en ontspant, en vervolgens zitles op je paard terwijl je paard netjes bijgezet is of gewoon braaf zijn rondjes doet aan de longe in niet te hoog tempo, en tenslotte pas je teugels er weer bijpakken en aan je paard werken...

Dat hoef je niet elke keer te doen, maar je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je elke week 1 of 2x je laat helpen aan de longe, en dat je de andere keren gewoon met je paard bezig bent en wel probeert dat gevoel van die zitlessen daar weer in terug te vinden.

Je moet zitten alsof je op de grond zou staan met gebogen knieën.
Bovenbeen los ontspannen langs het zadel, door je enkel veren en je onderbeen recht onder je houden zodat je niet achter je paard aan komt, maar recht boven je paard mee gaat in het voorwaartse. Tip: denk aan dat je bovenbeen meer verticaal houd, je knie wat in gebogen houding meer onder/in 1 lijn met je heupen leggen en bekken kantelen.
Je schouders regelmatig even losdraaien, of optillen en weer laten vallen doet je merken of je ze teveel aanspant tijden het rijden.

Wil je lijf niet? Dan zit jij misschien vast en is een fysio of sportmassage behandeling voor jezelf misschien een aanrader!
Zou ik ook moeten doen ;)

Met galopperen tempo niet te hoog en lekker laag en rond over de rug laten galopperen zodat je paard minder sterke en grote passen maakt die je nog niet uit kunt zitten. Gaat die te hard op de lange zijde, rijd dan na het aangalopperen of het uit de bocht komen een volte 15 meter of kleiner. Door het verkleinen van een volte gaat een paard meestal meer zitten en meer terug in tempo.

Hoe fijner je paard ontspannen en over de rug loopt, hoe makkelijker het is om je balans te vinden. Als je paard nog erg groot en ongecontroleerd loopt, dan is het veel moeilijker.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:03

joyce B schreef:
KarinvdM schreef:

Misschien bedoeld ze dat het achterbeen land voorbij de afdruk van het voorbeen?
Dat kan wel degelijk zonder aantikken als het paard goed afzet en een ruim zweefmoment heeft toch?

aantikken gebeurd vaak als ze voor niet snel genoeg weg zijn. Bijvoorbeeld doordat ze nog teveel op de voorhand lopen, en heb wel gehoord uit slapheid, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Dat hoor je wel eens bij jonge paarden en dat kon dan wel verbeteren als ze sterker werden.

Goede manier van bekappen en/of beslaan kan ook veel uitmaken (hoe beter de voorvoet kan afrollen, hoe sneller de voet weg kan. een smid kan ook het achterbeen iets vertragen door anders te bekappen/te beslaan is mij door een smid verteld)

Ja! dat bedoel ik!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:06

Wauw Joyce, jj geeft uitgebreid commentaar echt handig.

Vind zelf je paardje op de eerste foto fijner lopen dan de 2e, ik vind dat hij zich erg lang maakt op de tweede. Al heb je wel gelijk over zijn bekken, die kantelt fijner op foto 2. Mooi paard heb je!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:07

Sharona95 schreef:
Ik vraag me af wat jullie hierover te zeggen hebben, het zijn stills uit een filmpje:

Afbeelding
Ik vind dat hij hier teveel achter de loodlijn komt, maar ik vind hem wel fijn over de benen lopen!

Afbeelding
Hier vind ik hem veel fijner lopen, neusje er fijn uit en als ik het goed zie zijn bekken mooi gekanteld?

Dit was weer een van de eerste keren dat ik met hem reed na een val waardoor ik mijn sleutelbeen brak, en er was nogal wat spanning die dag. Ik rij hem liever wat lager dan je hier ziet!

Ik vind het juist andersom :) Onderste foto drukt hij zich er wat uit, bovenste foto komt hij meer aan elkaar. Achter de loodlijn hoeft niet negatief te zijn! Op internet wordt er veelal erg negatief over geschreven, maar vaak wordt het ook verward met achter de teugel. Dat is écht wat anders :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:10

Pletje heeft het mooi verwoord haha. Een stukje training meepakken waarbij ze wat achter de loodlijn komen hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, doe ik zelfs wel eens bewust in de training, wel zonder dwang natuurlijk.

Mijn paard kan bijvoorbeeld wat stijfjes zijn in het begin, dus ik rij hem dan lang en laag los, dan pak ik hem wat lager en ronder op en dan pas stel ik hem hoger in. Maar dat laatste doe ik lang niet altijd.