[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:20

Sjolvir heftig! En ik snap helemaal dat jij bang bent hoor! Een vriendschap met een paard dat je kunt lezen en schrijven met elkaar doe je niet in 3 weken.
Super dat de slof je daarbij nog wat kan helpen, komt ooit een punt dat je zegt dat ding is niet meer nodig! Je gebruikt hem volgens mij niet eens haha.
En zaterdag gewoon gaan starten! Ik heb ooit 1,5 week hartstikke beroerd gereden thuis en op wedstrijd 2 dikke punten.

Merel vind jullie echt steeds meer vooruit gaan, zeker als vergelijk met de foto's in het topic met de slof!
Jullie zijn echt weer goed op weg, super om te zien! Beeb word steeds meer losser dan voorheen, jullie kruipen langzaam terug naar het oude niveau.
Van de zomer weer starten?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:24

bertie schreef:
Ik heb nog nooit zoveel filmpjes op Youtube zitten kijken als de laatste tijd. :+
Vooral als je zoekt naar 'een mooi voorbeeld van' vind je dat juist NIET. :roll:

een voorbeeld van een Friese wiebelkont vind ik dezeeigenlijk wel. Het gaat alleen om het eerste deeltje van de video, want het gaat háár vooral om de galop. Ze rijdt het paard wel wat over tempo, maar de wiebelkont is er nog steeds.

Dezeis ook wel aardig als voorbeeld, omdat het een nogal sloom tempo betreft. Voor dressuurmensen, dan. Ik begon me al af te vragen of het wiebelen te maken zou kunnen hebben met een gebrek aan impuls. Maar je kunt nou niet bepaald zeggen dat het eerste filmpje een gebrek aan impuls liet zien ..
Vanaf ongeveer 1:25 begint de draf. Je hoeft bepaald het filmpje niet uit te zien, hoor.

Tja, als je op zoek bent naar een specifiek voorbeeld komt er echt van álles voorbij.
Hier werd bijvoorbeeld gevraagd of dat wiebelen van een (Friese) kont HD-achtig was. Misschien kom je dan wel uit bij wat vreemde vormen de beweging van TWH.
Als je er niet tegen kunt moet je niet gaan kijken. Ik vind het in ieder geval niet fijn, en de trainingsmethoden al helemaal niet. :r
http://www.youtube.com/watch?v=0kYb0er9 ... re=related

Ik heb beide filmpjes volledig uitgekeken: mij valt 2 dingen op, de wiebelkont wordt veroorzaant door de zware bitten en bedie friezen lopen in zo'n semi-pleasuredrafje,dat is niet echt draven, de galop die slecht is van die eerste fries zal zo blijven als ze geen lange stukken rechtuit gaat galloperen met een mild bit en lange teugels...zolang er S&T of zo'n fijn scharenbit(2e filmpje)inhangt, zullen deze 2 niet deftig en met lef en trots de baan door durven.
Ik weet precies wat zo'n wiebelkont doet als je erop zit, en ook hoe je die eruit rijdt...en helaas ook hoe lang dat duurt en hoe consequent je naar voren moet rijden,denken en zijn daarvoor.

edit, laatste filmpje nu ook gekeken.....WAL-GE-LIJK hoe oud zo zo'n paard zijn voor ie op is?
Laatst bijgewerkt door freeride op 16-02-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:37

Agossie schreef:
bertie schreef:
Kennelijk wordt in dat geval vooral het heupgewricht gebruikt om de beweging te maken, en in mindere mate de buiging van de andere gewrichten.

Zou dat te vergelijken zijn met een hond die HD heeft?

erg off topic, maar toch:
Nee niet direct, maar er is binnen de koudbloeden en de amerikaanse paarden wel zoiets als PSSM:
dit veroorzaakt tying up, en inmiddels is bekend dat meer dan 85% van de koudbloeden dit heeft, daarom lopen die op hun heupen te buigen,
op de spieren en lichtere gewrichten is gewoon te pijnlijk.Van de amerikaanse paarden in europa wordt geschat dat 20 tot 50% dit heeft.
Er bestaan 2 types PSSM, de ene is simpel te testen de ander is ingrijpender(spierbiopt), binnen de meeste rassen kan dit voorkomen, en rommelig galloperen en buigen op de heup ipv opde rest vh been zijn de meest voorkomende symptomen bij dressurtypes en engelse volbloeden en arabieren en haflingers en kwpn-ers etc etc etc.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:43

Wat een heerlijk topic nog steeds maar wat gaat het hard, ongelooflijk. Ik heb zo'n zin om te rijden, zeker na alle positieve inspiratie hier maar... ik ben al vanaf zaterdag ziek, balen dus. @Sjolvir: angst ken ik ook na een aantal behoorlijke vallen met blessures. Ook op het punt gestaan mijn paard te verkopen (want zo'n opgevoerde Shetlander kan hàrd, dat wil je echt niet weten). Toen ik het niet over mijn hart kon verkrijgen de hele boel omgegooid incl. andere instructrice gezocht, waar ik me niet hoefde te schamen voor mijn angst en onzekerheid, maar die met mij aan de slag ging. Met mijn lijf dat net zo vast zat als dat van mijn paard, zo verkrampt. Door haar krijg ik weer plezier in het rijden, zelfvertrouwen en vertrouwen in mijn paardje, hij is weer mijn maatje ondanks dat ik het soms best spannend vind. Ik kan heel emotioneel worden als Dúx weer zo zijn best heeft gedaan, zo braaf is, zo ontzettend bomproof, als we weer een denkbeeldige hindernis hebben genomen, onze grens hebben verlegd, er is niks mooiers te bedenken... Nu nog opknappen dan mag ik weer gelukkig...

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:56

Sjolvir:leuk paard gaaf dekje heb hem zelf ook. Ummm ik oefen zelf nog geen travers dus daar ga ik niks over zeggen, wel
vind ik dat je te lang blijft hangen in de oefening,het is nog niet bevestigd dus kan je niet beter korte stukkjes oefenen.
en niet zo vaak achter elkaar?
achterwaarts op het laatste stukje van de film zet je er zelf onder halt houden niet oke, is het dan niet beter om dan niet
veder te gaan met de oefening maar om het op nieuw in te zetten. Want als de voorbereiding al niet klopt gaat de oefening
ook nooit correct lukken.

JoycexLynn12: gefeliciteerd met je debuut, ik vind het fijn om naar te kijken.Het lijkt me een fijn paard.

CubaLibre: Als tip zou ik zeggen meer tempo wisselingen rijden en schijnovergangen. Als ik het goed zie loopt je paard op de
eerste 2 foto's in een valse knik. Als hij zo achter de teugel kruipt gelijk voorwaarts rijden, weer naar de hand toe.

2de foto ik weet niet wat je voor oefening aan het doen ben maar je binnenhand lijkt wat streng.
3de foto vindt ik het fijnst om naar te kijken paard galopeerd lekker ontspannen door.

S_en_Z: Wat rij jij toch fijn,het is echt mijn doel om mijn paard zo aan de hulpen te krijgen. In het achterwaarts lijkt het
fijner te gaan nadat ze even hapert en jij een corrigeert. Wat me opvalt in stap is dat jij jouw armen ontzettend mee
beweegt op de een of andere manier stoort het me wat.

_San87_ : als ik je tekst lees schrijf je dat hij moe is. Wat ik zie is dat je paard lijkt te hangen in de hand kijk maar
hoe ver het bit in de mond zit ook ga jij tegenhangen waardoor het er geforceerd uitziet. Wel vind ik hem fijn over de benen.

Als tip: als hij moe wordt en gaat hangen ga niet tegenhangen dat gaat nooit goed! Hand los en been geven.
ook als hij zich op rolt hand eraf en been laat hem zelf opzoek gaan naar de hand.

destiny88: volgens mij de eerste tinker in het topic wat leuk. ik vind hem fijn over de benen.
Ik vind je binnenhand wat streng waardoor je paard ook wat naar binnen kijkt.

liesdix: Ik vindt het fijn ogen. paard loopt wat op de voorhand en lijkt wat lang. Probeer hem meer op de achterhand
de krijgen, dan gaat het er nog fijner/beter uizien.

Amanda: het eerste wat me opvalt aan de eerste foto en me doet laten lachen is dat zijn achterbeen leterlijk en figuurlijk in de afdruk van het voorbeen
komt! Ik vind hem wel wat te diep lopen en hij valt op de voorhand. Op de derde foto vind ik hem mooi actief ook lijkt het achterbeen gelijk te zijn aan
het voorbeen. wat een verschil met foto vier!

VERAx: Ik heb eerder topics van jou gezien en het enige wat ik kan zeggen ga zo door! Wat is je pony enorm vooruit gegaan zeg!!

Bertie: Wat is dat laatste filmpje afschuwelijk zeg!!!!

SheeNegro: Ik vindt het fijn en ontspannen ogen maar wel war slompjes maar het stoort me niet. Je paard lijkt zijn staart ook iets rechter te dragen dan de vorige keer.
Als ik het me goed herinner was je bezig met een dierenarts en ostheopaat hoe is dat afgelopen??

MyWishMax: Ik vindt je overgang galop draf wat abrupt. Het achterwaarts is wat diep maar zal door oefening wel goed komen. Je beenligging in het achterwaarts vindt
ik eigenlijk wat te ver naar achterliggen. Als je weg gaat draven geeft hij vanvoor een klein hupsje enig idee hoe dat komt? Geef je hem niet genoeg ruimte of weg te draven?

SpecialBel: Ben het eens met MyWishMax.

pffff volgens mij wat dit het

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:13

Sjolvir schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Sjolvir je zit Toobs niet in de weg, dat moet je niet zeggen hoor! Zo´n ontzettend mega drama is je filmpje ECHT niet.
Je zegt zelf dat dit al jullie mindere punten zijn, hoe fijn kan ie dan wel niet zijn als het goed gaat!!

Niet zo negatief hoor, jullie zijn een hartstikke leuke combi en erg goed op weg, je wèèt namelijk hoe en wat.

Je wilt niet weten hoe vreselijk ik me heb gevoeld toen ik niet eens meer op hem durfde te stappen...
Echt was zooo kwaad op mezelf... snapte er geen bal van...
Moet je eerst van jezelf accepteren dat je bang bent en dan met slof gaan rijden omdat je anders niet meer durft..

Stalgenoten dachten dat Toobs wel in de verkoop zou gaan, maar die waren gek!
Ga zo'n heerlijk dier niet verkopen, ga er mee leren leven!
En aan relaties moet je werken, dus dan maar keihard werken aan ons vertrouwen, wat nu steeds meer groeit.
We zijn er nog niet.
Hij doet niet meer gek, maar nu ben ik bang, dat ik weer bang wordt als het wel eens mis gaat...
Dus dat is de reden dat ik nog steeds met slof rijdt. (logica van niks, maar ja...)

In plaats van van draaien en rennen, wordt het nu meer, vol in de ankers en ho!
(die ken ik van Sjol, daarbij wel eens half tussen haar oren gehangen, kort nekje, dus dat zit je al snel)
Maar die veranderde reactie zie ik als teken dat hij mij nu ook gaat vertrouwen en heeft geleerd dat ik hem
niet spreekwoordelijk de afgrond in jaag.
Ook aan de hand zie je dat terug.
Met de schaatsers laatst, vond hij oprecht eng, dat mag..
Maar hij mag niet mens over straat slepen...
Nu is het rondje om mens en weer kijken, snurksnuiffuit en kijken.. weer eens draaien, maar hij blijft bij me.
Ging vervolgens wel op zijn plaat met zo'n draai actie, maar ook bij overeind komen bleef hij bij me,
snuivend...
Zijn reactie is dus ondertussen omgevormd door denk ik zijn vertrouwen in mij,
nu moet ik hem nog leren vertrouwen...
Vriendjes worden is lange lange lange weg.

Over het stukje niet meer opstappen omdat je bang bent, ik kan er over mee praten en ik kan alleen maar respect voor je hebben!!!!
Jij gebruikt de slof voor dat extra stukje vertrouwen voor je zelf daar is niks mis mee!!!
Ik kan alleen maar zeggen zorg bij wat alles wat je doet je er goed bij voelt! Je komt er van zelf wel.
Mischien is het een idee als je er klaar voor bent om de slof af te bouwen en veder te gaan met een martingaal, zo heb ik het ook gedaan
al zat de martingaal zo los dat hij amper inwerking had als hij zijn kop in de lucht gooide om er van door te gaan maar het was het idee dat die er zat heeft mij enorm geholpen.

Succes veder en het komt vast wel goed alleen gaat het een tijdje duren voor jij je vertrouwen terug hebt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:28

R_ali_R schreef:
MyWishMax: Ik vindt je overgang galop draf wat abrupt. Het achterwaarts is wat diep maar zal door oefening wel goed komen. Je beenligging in het achterwaarts vindt
ik eigenlijk wat te ver naar achterliggen. Als je weg gaat draven geeft hij vanvoor een klein hupsje enig idee hoe dat komt? Geef je hem niet genoeg ruimte of weg te draven?

_/-\o_

Overgang galop/draf is net zoiets als draf/halt. Ik vergeet genoeg aan te vullen, dus paard zegt braaf: 'Okee, baas!' BOEM draf... Huppeltje met wegdraven is omdat hij het moeilijk vindt vanuit achterwaarts weg te draven. Daar mist hij nog de kracht om fijn weg te gaan. Vanuit halt gaat het wel netjes, maar misschien wat ik ook wat te laat met ontspannen :j Beenligging is nog zo overdreven om het duidelijk te houden. Ik kon hem bijna onzichtbaar achterwaarts laten gaan, maar dat is zo'n anderhalf jaar geleden en voor blessure geweest := Maar wel een punt om op te letten, het kan wel iets minder :=

EDIT: Dit is dus wat ik bedoel dat ik soms te grof ben in hulpen voor paard en hem het andere moment het zelf uit laat zoeken :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:34

voor SheeNegro.

Hm .. ik heb voor het idee van 'op de voorhand lopen' even een paar plaatjes gemaakt, ter illustratie. Want hij loopt SUPER op de voorhand. *\o/*
Daarom: dank je wel voor het filmpje! +:)+ +:)+
Heb 'zomaar ergens' even een still gemaakt, en ben daarmee aan de slag gegaan. Alle vier de plaatjes zijn van dezelfde still.

En het is echt 'zomaar' ergens geweest, want het hele beeld blijft steeds hetzelfde. Daar zou je wel mee aan het werk kunnen! :)

Hier de still uit de video:
Afbeelding

hier heb ik de bakrand even horizontaal gemaakt, en dan zie je dat hij in feite nóg meer op de kop loopt dan je zou denken van de eerste still:
Afbeelding

Hier heb ik het hoogste punt in de hals als uitgangspunt genomen. En je ziet al dat de NEK niet het hoogste punt is:
Afbeelding

En nu maak ik de NEK het hoogste punt .. hee, waar is die bakrand ineens naartoe geschoten? Die was toch eigenlijk horizontaal? :Y)
Afbeelding

WOW, er is werk aan de winkel, he? :j

DANK JE WEL voor de video. Ik begrijp heel goed dat je super je best doet.
Alleen .. de plaatjes willen nog niet zo lukken.
Minder aandacht voor 'die kop erbij', zou dat al een beetje kunnen helpen? Vast wel! <3

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:37

Pfoe wat gaat dit hard opeens!

Ik heb vandaag weer voor het eerst serieus gereden sinds +/- 1 week.
Gisteren haar aan de longe gehad en dat voorspelde niet veel braafheid voor vandaag. :+

Was abnormaal druk op stal maar daar moeten we ook maar aan wennen.
Aan het begin was ze super gespannen, hangen, de grond in willen lopen.
Toch verder gereden, en ondanks dat ze wat te rond liep liet ze wel los en heb ik nog even heerlijk gereden.
Ondanks rennende en spelende kinderen.
Braaf paard :))

Ook een kleine overwinning.
Dat ze wat te rond loopt op zulke momenten is voor mij van minder belang. Ga liever voor de ontspanning.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:49

freeride schreef:
Ik heb beide filmpjes volledig uitgekeken: mij valt 2 dingen op, de wiebelkont wordt veroorzaant door de zware bitten en bedie friezen lopen in zo'n semi-pleasuredrafje,dat is niet echt draven, de galop die slecht is van die eerste fries zal zo blijven als ze geen lange stukken rechtuit gaat galloperen met een mild bit en lange teugels...zolang er S&T of zo'n fijn scharenbit(2e filmpje)inhangt, zullen deze 2 niet deftig en met lef en trots de baan door durven.
Ik weet precies wat zo'n wiebelkont doet als je erop zit, en ook hoe je die eruit rijdt...en helaas ook hoe lang dat duurt en hoe consequent je naar voren moet rijden,denken en zijn daarvoor.

Ja, je kunt je natuurlijk wel ergeren aan die bitten of zo. Ik doe dat ook. :)
Maar daar gaat het hier niet over, want in NL zie ik die wiebel ook gewoon in de ring, op een trensje.
Ik heb geprobeerd een filmpje te vinden. En ben op zoek gegaan naar engelstalige filmpjes, omdat er daar nu eenmaal meer van zijn.
Het ging me niet om de rijkunstige onvolkomendheden. Of optoming. Het ging me om de 'wiebel'.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:51

Pion schreef:
Pfoe wat gaat dit hard opeens!

Ik heb vandaag weer voor het eerst serieus gereden sinds +/- 1 week.
Gisteren haar aan de longe gehad en dat voorspelde niet veel braafheid voor vandaag. :+

Was abnormaal druk op stal maar daar moeten we ook maar aan wennen.
Aan het begin was ze super gespannen, hangen, de grond in willen lopen.
Toch verder gereden, en ondanks dat ze wat te rond liep liet ze wel los en heb ik nog even heerlijk gereden.
Ondanks rennende en spelende kinderen.
Braaf paard :))

Ook een kleine overwinning.
Dat ze wat te rond loopt op zulke momenten is voor mij van minder belang. Ga liever voor de ontspanning.

Ha, Pion is weer terug! :)
Fijn bericht! :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:57

Leerzaam om te zien trouwens, die horizon op verschillende punten :j
Ziet er wel even heel raar uit haha.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:08

freeride schreef:
erg off topic, maar toch:
Nee niet direct, maar er is binnen de koudbloeden en de amerikaanse paarden wel zoiets als PSSM:
dit veroorzaakt tying up, en inmiddels is bekend dat meer dan 85% van de koudbloeden dit heeft, daarom lopen die op hun heupen te buigen,
op de spieren en lichtere gewrichten is gewoon te pijnlijk.Van de amerikaanse paarden in europa wordt geschat dat 20 tot 50% dit heeft.
Er bestaan 2 types PSSM, de ene is simpel te testen de ander is ingrijpender(spierbiopt), binnen de meeste rassen kan dit voorkomen, en rommelig galloperen en buigen op de heup ipv opde rest vh been zijn de meest voorkomende symptomen bij dressurtypes en engelse volbloeden en arabieren en haflingers en kwpn-ers etc etc etc.

Nou, eerlijk gezegd vind ik dit helemaal niet OT.
Ja, dit is een fototopic over 'aan de teugel'.
Er zijn ZOVEEL factoren die 'aan de teugel' beïnvloeden.
Rijtechnische factoren, fysieke factoren (van paard, of ruiter), foktechnische factoren, medische factoren ..
Ik vind het heel belangrijk om te leren. Het kan alleen maar helpen om met meer begrip te rijden, nietwaar?
Ja, inderdaad, dit topic springt zo nu en dan alle kanten op. Maar het komt STEEDS WEER terug bij de kern.
DANK JE WEL voor het aankaarten van PSSM! +:)+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:12

Er kwamen twee filmpjes voorbij van PRE's (of aanverwant).
Vraagje: achterhand wijd, kruisende voorbenen - waarop duidt dat?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:16

Ik kan mij ergens herinneren dat wanneer de achterhand wijd gaat, er niet echt 'gedragen' wordt.
Kruisende voorbenen? Gevolg daarvan? Plaatsmaken voor achterbenen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:18

SpecialBel schreef:
Dankjulliewel! daar kan ik wat mee :D

Probeer in beide handen evenveel te hebben. Nu lijkt het een beetje of je meer druk hebt op je binnenhand (pony kijkt ook ietsje naar binnen).
Je rijdt geen wending toch?
De achterhand mag er iets meer bij, lekker tempowisselingen maken en goed kijken waar je heen gaat (niet daar die leuke pony ;) ).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:37

Pion schreef:
Ik kan mij ergens herinneren dat wanneer de achterhand wijd gaat, er niet echt 'gedragen' wordt.
Kruisende voorbenen? Gevolg daarvan? Plaatsmaken voor achterbenen?

wegdrukken rug vasthouden achterin de rug en met teveel spanning in de hand en hals, te diep met de neus proberen het paard te laten scharen?

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:07

Ja, gaat hier erg snel, heb zeker nog een uur nodig om alles door te lezen. Ook mijn dochter is stiekem beginnen meelezen op dit topic, en wat een motivatie heeft die ineens weer zeg ! Kmoest vanmorgen opslag haar les helemaal filmen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:10

R_ali_R schreef:
S_en_Z: Wat rij jij toch fijn,het is echt mijn doel om mijn paard zo aan de hulpen te krijgen. In het achterwaarts lijkt het
fijner te gaan nadat ze even hapert en jij een corrigeert. Wat me opvalt in stap is dat jij jouw armen ontzettend mee

storen mijn armen/handen je of mijn bovenlichaam? ;) bovenlichaam gaat teveel mee. handen doen exact wat ze horen te doen (bertie heeft ook ergens gereageerd)

dankje :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:11

Lizzii schreef:
Ja, gaat hier erg snel, heb zeker nog een uur nodig om alles door te lezen. Ook mijn dochter is stiekem beginnen meelezen op dit topic, en wat een motivatie heeft die ineens weer zeg ! Kmoest vanmorgen opslag haar les helemaal filmen :)

super leuk..!

eh.. tot hoeveel paginas mag dit topic eigenlijk? anders moeten we gaan denken over een nieuwe op

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:18

Wat gaan jullie hard :D Mijn paard en ik staan helaas even stil nu vanwege een vage kreupelheid :( Balen!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:51

Eeeeeennnn... ademt weer uit! Wat een leeswerk, maar wàt interessant allemaal! Ik krijg elke keer zin om te rijden als ik in dit topic aan het lezen ben. Heerlijk!

S_en_Z, volgens mij tot 100. Misschien een HK topic van maken? Die gaan tot 500.

Ik ben even te slaperig om inhoudelijk te gaan reageren hoor... ;)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:56

S_en_Z schreef:
R_ali_R schreef:

storen mijn armen/handen je of mijn bovenlichaam? ;) bovenlichaam gaat teveel mee. handen doen exact wat ze horen te doen (bertie heeft ook ergens gereageerd)

dankje :)

ik bedoel het hoe jij het zegt, had het verkeerd verwoord

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 02:06

Poeh hé wat gaan jullie hard, lees continu bij maar gewoon geen tijd om te reageren (hoe graag ik ook wil). Ondanks dat ik dus thuis zit met een gebroken been, gaan jullie nog harden dan ik bij kan houden. _O-

Van S_en_Z hele fijne tips over de PB gehad waar ik echt fijn mee aan de slag kan ZONDER paard! En dat is wel fijn nu want ook ik krijg enorm veel zin in rijden door dit topic en dingen positiever te willen gaan benaderen en aanpakken etc. Wen al helemaal een andere manier van denken aan, was er al wel mee bezig maar dit topic helpt daar nog meer bij. Maar ik moet nog zeerk minimaal 2 maand wachten (ben hopelijk zo'n beetje op de helft nu....) voor ik er weer op kan. Dus die oefeningen voor op het 'droge' zonder paard ben ik echt super super blij mee! :D *\o/* Denk wel dat het me enorm gaat helpen...

Dit topic mag tot 100 pagina's, daarna moet er een nieuw topic komen. Of een HK topic van laten maken die mogen inderdaad tot 500 pagina's maar vidn ik eerlijk gezegd zonde, het is een heel praktisch en nuttig en interessant topic met heel veel kennis waar iedereen erg veel van leert. Dat hoort niet in de huiskamer thuis... Ik denk dat het raadzamer is om een nieuw topic te openen in dit zelfde forum gedeelte, wellicht een iets andere titel? Hoewel we inderdaad wel steeds op de kern terug komen.. Een goede openingspost is wel super super belangrijk! :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 02:21

Sjolvir prachtig trouwens dat verhaal over je laars!! _O_

Afgelopen weekend was ik mee met een vriendin van mij naar concours, super leuk en leerzaam! Even aandachtig mee zitten kijken naar de verschillende proeven en is kijken of ik meer kon zien dan; "nette proef, onrustige proef, fijn om naar te kijken, etc. etc." Nouja gewoon dingen die jullie bv. hier ook aanhalen, zal het vast niet altijd even goed gehad hebben maar wel leuk om gewoon te proberen. :j

Uiteindelijk kwam mijn instructrice ook nog binnen, heb haar nog nooit zien rijden ( :o ) ben echt op haar manier van les geven afgegaan, ze houd altijd zo goed die rust en ontspanning erin, frustratie is bij haar echt not done of met 'dwang' gaan rijden. Het enigste wat moet bij haar is SAMEN werken met je paard....

Nou goed, ze kwam de ring in, ik natuurlijk flink m'n aandacht erbij was nu toch wel een beetje nieuwsgierig geworden naar haar manier van rijden dan. Hoe rijd ze dan eigenlijk zelf? Misschien kan ik er nog wel wat van leren? In de kantine behoorlijk wat geroezemoes; "brave proef" "verliest veel impuls" "zie je wel dan krijg je zo'n giraffemomentje!" etc. etc. Ofwel genoeg commentaar, en ja ook ik vond het er braaf uitzien voor het MOOIE had het er gewoon wat 'spectaculairder' uit mogen zien, daar ben ik het mee eens maar toch vond ik het echt super hoe ze gereden had. Paard zag er 'attent' uit, wachtte op z'n amazone, een fijne ontspannen proef om naar te kijken. Ja 1 keer kwam het paard even behoorlijk omhoog, echt een giraffemomentje maar dit corrigeerde ze snel, maar rustig... Niks geen getrek of gepluk om het dier in "die dressuurhouding" te krijgen... :n

Ik heb nog meer respect voor haar gekregen dan ik al had, ben vast wel bevooroordeeld dat zeker.. Maar het heeft me wel weer bevestigt dat zij bij mij past qua instructie... Genoeg mensen die zoveel commentaar hadden, ze moest er o.a. veel meer aan rijden want dit was toch veel te braaf? Het paard is ook niet heet dus dat kon zat (nee zag je idd neit in de proef dat ie 'heet' is of een 'bonk spanning' o.i.d. waardoor je als ruiter toch voorzichtiger gaat rijden (op safe zeg maar..) Later hoorde ik haar zelf praten in de kantine, tegen iemand die vroeg hoe de proef gegaan was. Ze was tevreden wat ik eruit haalde, en jawel hoor toch wel wat spanning die ze voelde.. Tijdens het losrijden was hij wat bang van andere paarden waardoor ze toch wel met een wat gespannen paard los reed. Dat gevoel neem je natuurlijk snel mee de proef in, maar zoals zij is ontspanning en rust erin houden en haar proef zag er ook zo uit; ontspanning en rust!

Zo fijn, het bevestigde voor mij alleen maar....

Ook zat ruiters gezien die op gebeten lippen rond reden, er koste wat kost van alles uit wilden halen maar is dat nou wat we willen? Je bouwt dan volgens mij alleen maar meer spanning en frustratie bij jezelf en daarbij ook bij je paard op toch? Wat ook weer je gehele aanleuning en alles niet ten goede komt volgens mij.... Je gaat volgens mij juist verkrampen spieren vast zetten, wat willen we nou uiteindelijk? Juist een fijn en los paard (en ruiter) toch?