Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bertie schreef:Ik heb nog nooit zoveel filmpjes op Youtube zitten kijken als de laatste tijd.![]()
Vooral als je zoekt naar 'een mooi voorbeeld van' vind je dat juist NIET.![]()
een voorbeeld van een Friese wiebelkont vind ik dezeeigenlijk wel. Het gaat alleen om het eerste deeltje van de video, want het gaat háár vooral om de galop. Ze rijdt het paard wel wat over tempo, maar de wiebelkont is er nog steeds.
Dezeis ook wel aardig als voorbeeld, omdat het een nogal sloom tempo betreft. Voor dressuurmensen, dan. Ik begon me al af te vragen of het wiebelen te maken zou kunnen hebben met een gebrek aan impuls. Maar je kunt nou niet bepaald zeggen dat het eerste filmpje een gebrek aan impuls liet zien ..
Vanaf ongeveer 1:25 begint de draf. Je hoeft bepaald het filmpje niet uit te zien, hoor.
Tja, als je op zoek bent naar een specifiek voorbeeld komt er echt van álles voorbij.
Hier werd bijvoorbeeld gevraagd of dat wiebelen van een (Friese) kont HD-achtig was. Misschien kom je dan wel uit bij wat vreemde vormen de beweging van TWH.
Als je er niet tegen kunt moet je niet gaan kijken. Ik vind het in ieder geval niet fijn, en de trainingsmethoden al helemaal niet.![]()
http://www.youtube.com/watch?v=0kYb0er9 ... re=related
Agossie schreef:bertie schreef:Kennelijk wordt in dat geval vooral het heupgewricht gebruikt om de beweging te maken, en in mindere mate de buiging van de andere gewrichten.
Zou dat te vergelijken zijn met een hond die HD heeft?
Sjolvir schreef:JoycexLynn12 schreef:Sjolvir je zit Toobs niet in de weg, dat moet je niet zeggen hoor! Zo´n ontzettend mega drama is je filmpje ECHT niet.
Je zegt zelf dat dit al jullie mindere punten zijn, hoe fijn kan ie dan wel niet zijn als het goed gaat!!
Niet zo negatief hoor, jullie zijn een hartstikke leuke combi en erg goed op weg, je wèèt namelijk hoe en wat.
Je wilt niet weten hoe vreselijk ik me heb gevoeld toen ik niet eens meer op hem durfde te stappen...
Echt was zooo kwaad op mezelf... snapte er geen bal van...
Moet je eerst van jezelf accepteren dat je bang bent en dan met slof gaan rijden omdat je anders niet meer durft..
Stalgenoten dachten dat Toobs wel in de verkoop zou gaan, maar die waren gek!
Ga zo'n heerlijk dier niet verkopen, ga er mee leren leven!
En aan relaties moet je werken, dus dan maar keihard werken aan ons vertrouwen, wat nu steeds meer groeit.
We zijn er nog niet.
Hij doet niet meer gek, maar nu ben ik bang, dat ik weer bang wordt als het wel eens mis gaat...
Dus dat is de reden dat ik nog steeds met slof rijdt. (logica van niks, maar ja...)
In plaats van van draaien en rennen, wordt het nu meer, vol in de ankers en ho!
(die ken ik van Sjol, daarbij wel eens half tussen haar oren gehangen, kort nekje, dus dat zit je al snel)
Maar die veranderde reactie zie ik als teken dat hij mij nu ook gaat vertrouwen en heeft geleerd dat ik hem
niet spreekwoordelijk de afgrond in jaag.
Ook aan de hand zie je dat terug.
Met de schaatsers laatst, vond hij oprecht eng, dat mag..
Maar hij mag niet mens over straat slepen...
Nu is het rondje om mens en weer kijken, snurksnuiffuit en kijken.. weer eens draaien, maar hij blijft bij me.
Ging vervolgens wel op zijn plaat met zo'n draai actie, maar ook bij overeind komen bleef hij bij me,
snuivend...
Zijn reactie is dus ondertussen omgevormd door denk ik zijn vertrouwen in mij,
nu moet ik hem nog leren vertrouwen...
Vriendjes worden is lange lange lange weg.
R_ali_R schreef:MyWishMax: Ik vindt je overgang galop draf wat abrupt. Het achterwaarts is wat diep maar zal door oefening wel goed komen. Je beenligging in het achterwaarts vindt
ik eigenlijk wat te ver naar achterliggen. Als je weg gaat draven geeft hij vanvoor een klein hupsje enig idee hoe dat komt? Geef je hem niet genoeg ruimte of weg te draven?
freeride schreef:Ik heb beide filmpjes volledig uitgekeken: mij valt 2 dingen op, de wiebelkont wordt veroorzaant door de zware bitten en bedie friezen lopen in zo'n semi-pleasuredrafje,dat is niet echt draven, de galop die slecht is van die eerste fries zal zo blijven als ze geen lange stukken rechtuit gaat galloperen met een mild bit en lange teugels...zolang er S&T of zo'n fijn scharenbit(2e filmpje)inhangt, zullen deze 2 niet deftig en met lef en trots de baan door durven.
Ik weet precies wat zo'n wiebelkont doet als je erop zit, en ook hoe je die eruit rijdt...en helaas ook hoe lang dat duurt en hoe consequent je naar voren moet rijden,denken en zijn daarvoor.
Pion schreef:Pfoe wat gaat dit hard opeens!
Ik heb vandaag weer voor het eerst serieus gereden sinds +/- 1 week.
Gisteren haar aan de longe gehad en dat voorspelde niet veel braafheid voor vandaag.
Was abnormaal druk op stal maar daar moeten we ook maar aan wennen.
Aan het begin was ze super gespannen, hangen, de grond in willen lopen.
Toch verder gereden, en ondanks dat ze wat te rond liep liet ze wel los en heb ik nog even heerlijk gereden.
Ondanks rennende en spelende kinderen.
Braaf paard
Ook een kleine overwinning.
Dat ze wat te rond loopt op zulke momenten is voor mij van minder belang. Ga liever voor de ontspanning.
freeride schreef:erg off topic, maar toch:
Nee niet direct, maar er is binnen de koudbloeden en de amerikaanse paarden wel zoiets als PSSM:
dit veroorzaakt tying up, en inmiddels is bekend dat meer dan 85% van de koudbloeden dit heeft, daarom lopen die op hun heupen te buigen,
op de spieren en lichtere gewrichten is gewoon te pijnlijk.Van de amerikaanse paarden in europa wordt geschat dat 20 tot 50% dit heeft.
Er bestaan 2 types PSSM, de ene is simpel te testen de ander is ingrijpender(spierbiopt), binnen de meeste rassen kan dit voorkomen, en rommelig galloperen en buigen op de heup ipv opde rest vh been zijn de meest voorkomende symptomen bij dressurtypes en engelse volbloeden en arabieren en haflingers en kwpn-ers etc etc etc.
SpecialBel schreef:Dankjulliewel! daar kan ik wat mee
Pion schreef:Ik kan mij ergens herinneren dat wanneer de achterhand wijd gaat, er niet echt 'gedragen' wordt.
Kruisende voorbenen? Gevolg daarvan? Plaatsmaken voor achterbenen?
R_ali_R schreef:S_en_Z: Wat rij jij toch fijn,het is echt mijn doel om mijn paard zo aan de hulpen te krijgen. In het achterwaarts lijkt het
fijner te gaan nadat ze even hapert en jij een corrigeert. Wat me opvalt in stap is dat jij jouw armen ontzettend mee
beweegt op de een of andere manier stoort het me wat.
Lizzii schreef:Ja, gaat hier erg snel, heb zeker nog een uur nodig om alles door te lezen. Ook mijn dochter is stiekem beginnen meelezen op dit topic, en wat een motivatie heeft die ineens weer zeg ! Kmoest vanmorgen opslag haar les helemaal filmen
S_en_Z schreef:R_ali_R schreef:S_en_Z: Wat rij jij toch fijn,het is echt mijn doel om mijn paard zo aan de hulpen te krijgen. In het achterwaarts lijkt het
fijner te gaan nadat ze even hapert en jij een corrigeert. Wat me opvalt in stap is dat jij jouw armen ontzettend mee
beweegt op de een of andere manier stoort het me wat.
storen mijn armen/handen je of mijn bovenlichaam?bovenlichaam gaat teveel mee. handen doen exact wat ze horen te doen (bertie heeft ook ergens gereageerd)
dankje