Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:39

Citaat:
Professor, heeft u een mening over de teugelvoering van Philippe Karl en dan bedoel ik zijn "2 hoge handen"-theorie?! Hij gebruikt deze bij paarden die achter de teugel lopen om zodoende het paard letterlijk op de achterbenen te krijgen, ook al ontstaat daardoor even een holle rug bij het paard en loopt het paard zelfs ver over zijn natuurlijke hoofd-hals-houding heen. Horst Becker en Hinrichs zijn het niet met hem eens, want "dit zou het paard teveel uit balans halen". Zelf gebruikt Horst Becker wel de hoge hand, maar dan alleen de binnenhand. Gezegd moet echter worden dat deze meester, Philippe Karl, de paarden toch zeer snel daarna "voor elkaar" heeft. Dat kan waarschijnlijk dan ook alleen een grootmeester.
Wat is uw standpunt hierin?

Zal het proberen kort te maken, Philippe Karl heeft gelijk, hij werkt ook met een binnenhand die 1 finger hoger is dan de buitenhand. ( een hogere hand is gevoelvoller dan een lage hand bovendien ontlast het de druk op de lagen).
Horst Becker heeft dit afgekeken of beter Freddie Knie van Fillis, alleen passen zij het overdreven toe, dat is nu eenmaal in het circus normaal, men mag daar de hulpen zien omdat de leek in het publiek dat moet zien daar is niets mis mee maar niet Klassiek omdat die geen hulpen willen zien.
Lörke´s lijfspreuk, het zweet mag men niet zien of ruiken het moet er moeiteloos uit zien.
Mijn opvatting is, men leert dat de lijn elleboog pink 1 lijn is.
Het voordeel van stang en Trens is dat de hogere hand fijner werkt omdat het natuurlijker is voor de ruiter, het voordeel is dat een hoge hand niet hard is.
Daarom ook de binnenhand hoger, dan laat men het binnenbeen van het paard eruit die kan makkelijker naar voren treden omdat het bit in de mond ontlast word.
Niet alleen Karl rijd zo, Stensberg, Steinbrecht, Dreyhausen, Walzer, Lörke noem maar op.
Maar deze Meesters die konden theoretisch hun handen naast hun hoofd houden dan werkten zij nog fijn en zacht.
Denk dat de huidige ruiter niet de disipline hebben en het uithoudingsvermogen om het belangrijkste van het hele rijden de onafhankelijke zit, en dat zijn ook de handen.
Maar het beste voor de minder begaafde ruiters is nog altijd de lijn die ik hier eerder geschreven heb.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:42

Citaat:
Als de voorbenen dan wel meer naar voren grijpen, krijg je toch een verschil in pasgrootte?
(dit is niet dat ik het er nie mee eens ben, maar puur het niet helemaal snappen hoe dit werkt)

Nee een denk fout is altijd dat de dragende en stuwende achterbenen ook krachtiger afdrukken, verzamelen is het te samen houden van het paard, een springpaard verzameld men ook bij het aanrijden van de sprong en desondanks worden de sprongen niet kleiner.
Het zweefmoment vergeet men ook nog.

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:43

denk dat bij de afzet van de sprong een paard ook behoorlijk verzameld is

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:44

murphy102 schreef:
Professor, heeft u een mening over de teugelvoering van Philippe Karl en dan bedoel ik zijn "2 hoge handen"-theorie?! Hij gebruikt deze bij paarden die achter de teugel lopen om zodoende het paard letterlijk op de achterbenen te krijgen, ook al ontstaat daardoor even een holle rug bij het paard en loopt het paard zelfs ver over zijn natuurlijke hoofd-hals-houding heen. Horst Becker en Hinrichs zijn het niet met hem eens, want "dit zou het paard teveel uit balans halen". Zelf gebruikt Horst Becker wel de hoge hand, maar dan alleen de binnenhand. Gezegd moet echter worden dat deze meester, Philippe Karl, de paarden toch zeer snel daarna "voor elkaar" heeft. Dat kan waarschijnlijk dan ook alleen een grootmeester.

Een stukje dat misschien helpt:
“Descente de mains” or “descente de jambes” are techniques riders use specifically in French classical dressage training. Trying to translate it word for word from French to English does not make sense. However, the terms can be defined as when the rider stops using his aids at a particular moment, leaving the horse alone to continue what he is doing.

“Descente de mains” is specific to the hand aids. It is when the rider stops using his hands when the frame, the balance, and the contact are correct. The horse continues the exercise without the support or direction of the rider’s hands and remains soft and light. You should feel only the weight of the reins in your hands. By allowing the aids to rest, the rider verifies and rewards the correctness of the frame and balance.

Edit: Karl benadert het ook letterlijk, je moet je handen eerst optillen om ze te kunnen laten zakken. Ik kan zo snel niet vinden waar z'n onderbouwing staat en waar het idee is begonnen.
Laatst bijgewerkt door ART_UMA op 21-02-11 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:46

art uma je hebt het hier over totaal verschillende dingen zie de link niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:48

ART_UMA schreef:
murphy102 schreef:

Een stukje dat misschien helpt:
“Descente de mains” or “descente de jambes” are techniques riders use specifically in French classical dressage training. Trying to translate it word for word from French to English does not make sense. However, the terms can be defined as when the rider stops using his aids at a particular moment, leaving the horse alone to continue what he is doing.

“Descente de mains” is specific to the hand aids. It is when the rider stops using his hands when the frame, the balance, and the contact are correct. The horse continues the exercise without the support or direction of the rider’s hands and remains soft and light. You should feel only the weight of the reins in your hands. By allowing the aids to rest, the rider verifies and rewards the correctness of the frame and balance.

Edit: Karl benadert het ook letterlijk, je moet je handen eerst optillen om ze te kunnen laten zakken. Ik kan zo snel niet vinden waar z'n onderbouwing staat en waar het idee is begonnen.

Kom hier op terug, met de Franse uitdrukkingen en uitleg hiervan Engels is mijn paardentaal niet past niet in de Klassieke kultuur.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:50

Professor schreef:
...met de Franse uitdrukkingen en uitleg hiervan ...
Mijn Frans is jammer genoeg erg slecht. Ik moet het dus met vertalingen doen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:55

Professor schreef:
Citaat:
Als de voorbenen dan wel meer naar voren grijpen, krijg je toch een verschil in pasgrootte?
(dit is niet dat ik het er nie mee eens ben, maar puur het niet helemaal snappen hoe dit werkt)

Nee een denk fout is altijd dat de dragende en stuwende achterbenen ook krachtiger afdrukken, verzamelen is het te samen houden van het paard, een springpaard verzameld men ook bij het aanrijden van de sprong en desondanks worden de sprongen niet kleiner.
Het zweefmoment vergeet men ook nog.

Hmm, dit vind ik moeilijk.

Eerst ff uw uitleg erhmm, begrijpen.. Bedoelt u dat het verzamelde paard een krachtigere afdruk heeft? Of dat dat een denk fout is? Dit begrijp ik niet helemaal uit de zin.

Daarnaast, de pasgroote word toch bekeken aan de driehoek die de benen met elkaar maken en die voor en achter evengroot zou moeten zijn? Ik begrijp nog niet helemaal hoe bij verzameling, waarbij het achterbeen meer onder de massa moet zijn, het paard met het achterbeen grotere passen kan maken als je vanuit verzameling een (nogsteeds verzamelde) uitgestrekte draf vraagt. Ergens in mijn hoofd zit er iets dat het erhm, heel logisch vind dat een verzameling vraagt dat de dragende fase langer word in verhouding tot de stuwende fase, en dat dus de paslengte, en dan het "naar achteren bewegen" van de achterbenen, korter word. (dat ze verder naar voren grijpen is dan weer wel logisch in mijn hoofd, stom hoofd, ik wil een nieuwe!)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:56

liberty22 schreef:
maar de neus is toch een fractie voor de loodlijn? ik weet u doelt op de ruimte tussen de atlas en de kaak maar deze is toch ruimschoots aanwezig
de atlas en c1 zitten zo inelkaar dat deze weinig ruimte overlaten voor flexi dus als je doelt opdat de neus er nog meer uit moet en de oprichting behouden ik denk dat het paard daar niet toe in staat is

Even gekopiëerd van een stukje van de tekst;

Door het openen van de hoek tussen de onderhals en de onderkaak maakt het paard zich langer en geeft daardoor meer ruimte aan de achterbenen om onder te treden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:56

ART_UMA schreef:
Professor schreef:
...met de Franse uitdrukkingen en uitleg hiervan ...
Mijn Frans is jammer genoeg erg slecht. Ik moet het dus met vertalingen doen.

Ben ik gelukkig niet de enige, mijn frans is om te janken zo slecht. Heb de hoop halverwege de middelbare school opgegeven.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:57

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:
maar de neus is toch een fractie voor de loodlijn? ik weet u doelt op de ruimte tussen de atlas en de kaak maar deze is toch ruimschoots aanwezig
de atlas en c1 zitten zo inelkaar dat deze weinig ruimte overlaten voor flexi dus als je doelt opdat de neus er nog meer uit moet en de oprichting behouden ik denk dat het paard daar niet toe in staat is

Even gekopiëerd van een stukje van de tekst;

Door het openen van de hoek tussen de onderhals en de onderkaak maakt het paard zich langer en geeft daardoor meer ruimte aan de achterbenen om onder te treden.

sorry ik snap niet waar je met het gekopieerde stukje heen wilt daar ik blijf bij bovenstaande, het gekopieerde stukje is toch gewoon in andere woorden wat je eerder al aangaf daarom blijft mijn antw. gelijk
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 21-02-11 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:58

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:22

Professor schreef:
Citaat:

Zal het proberen kort te maken, Philippe Karl heeft gelijk, hij werkt ook met een binnenhand die 1 finger hoger is dan de buitenhand. ( een hogere hand is gevoelvoller dan een lage hand bovendien ontlast het de druk op de lagen).
Horst Becker heeft dit afgekeken of beter Freddie Knie van Fillis, alleen passen zij het overdreven toe, dat is nu eenmaal in het circus normaal, men mag daar de hulpen zien omdat de leek in het publiek dat moet zien daar is niets mis mee maar niet Klassiek omdat die geen hulpen willen zien.
Lörke´s lijfspreuk, het zweet mag men niet zien of ruiken het moet er moeiteloos uit zien.
Mijn opvatting is, men leert dat de lijn elleboog pink 1 lijn is.
Het voordeel van stang en Trens is dat de hogere hand fijner werkt omdat het natuurlijker is voor de ruiter, het voordeel is dat een hoge hand niet hard is.
Daarom ook de binnenhand hoger, dan laat men het binnenbeen van het paard eruit die kan makkelijker naar voren treden omdat het bit in de mond ontlast word.
Niet alleen Karl rijd zo, Stensberg, Steinbrecht, Dreyhausen, Walzer, Lörke noem maar op.
Maar deze Meesters die konden theoretisch hun handen naast hun hoofd houden dan werkten zij nog fijn en zacht.
Denk dat de huidige ruiter niet de disipline hebben en het uithoudingsvermogen om het belangrijkste van het hele rijden de onafhankelijke zit, en dat zijn ook de handen.
Maar het beste voor de minder begaafde ruiters is nog altijd de lijn die ik hier eerder geschreven heb.

Dank u voor uw heldere uitleg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:23

Professor schreef:
Academische Reitkunst is een zelfbedacht iets, waardoor het intressanter klinkt, inwezen rijdt die Bent Barokke dressuur, dat is nog lang geen Klassieke Rijkunst.

wat de f*k is barokke dressuur?
weer een nieuwe term? ik zie nu van de bomen het bos niet meer ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:25

quadripes schreef:
jawel, maar voorwaarts/opwaarts dus met oprichting en verruiming vanuit de verzameling.

alles is voorwaarts, zelfs passage, piaffe en zelf achterwaarts

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:28

nombrado schreef:
Professor schreef:
Academische Reitkunst is een zelfbedacht iets, waardoor het intressanter klinkt, inwezen rijdt die Bent Barokke dressuur, dat is nog lang geen Klassieke Rijkunst.

wat de f*k is barokke dressuur?
weer een nieuwe term? ik zie nu van de bomen het bos niet meer ;)

barokke dressuur is uit de barokke tijd en typeert zich door gelijknamige zit de barokke zit die veel weg heeft van de huidige engelse zit ofwel wat je op tv vaak ziet. ;) ( overigens niet alleen de zit die deze tijd typeert)
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 22-02-11 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:29

nombrado schreef:
quadripes schreef:
jawel, maar voorwaarts/opwaarts dus met oprichting en verruiming vanuit de verzameling.

alles is voorwaarts, zelfs passage, piaffe en zelf achterwaarts

ik denk niet dat u dat tegen quiadripes hoeft te zeggen ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:30

Liberty, er bestaat de klassieke zit en de "verlichte" zit (Caprilli)

Klassiek = rechtop,
Verlicht = licht voorover hellend.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:33

ja en de remonte zit , en de engelse zit de barokke zit de italiaanse zit
zo kun je italiaans lichtrijden , engels lichtrijden bij barok deden ze niet aan lichtrijden

snap niet waarom je dat tegen mij zegt cherie waar doel je nu op?

caprillie introduceerde de verlichte zit tijdens de sprong om het paard te laten basculeren echter willen we dit niet alleen boven de sprong maar ook in de dressuur.
het lichtrijden gebeurd meer vanuit de knieen dan vanuit de stijgbeugels deze zit kan zowel bij het lichtrijden als bij het doorzitten gebruikt worden ook zie je deze zit veelvuldig gebruikt terug in het rijinstituut van egon van neiendorf

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:37

liberty22 schreef:
zo kun je italiaans lichtrijden , engels lichtrijden bij barok deden ze niet aan lichtrijden

De remonte-zit, voorover,
De engelse-zit, ???
De barokke-zit, klassiek, dus rechtop,
De italiaanse-zit, voorover, caprilli (was een italiaan)
De amerikaanse zit, nog verder voorover (de ren-zit)

Daar doel ik op :D
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 22-02-11 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:38

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:

De engelse-zit, ???

wat wil je van mij aan de hand van dit?

zie edith van mij , voorover zo kun je het echt niet stellen hoor , veels te kort door de bocht en totaal verkeerd beeld geeft deze woordkeus

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:42

cherie78 schreef:
Liberty, er bestaat de klassieke zit en de "verlichte" zit (Caprilli)

Klassiek = rechtop,
Verlicht = licht voorover hellend.

cherie78 schreef:
De engelse-zit, ???
De amerikaanse zit, nog verder voorover (de ren-zit)

liberty22 schreef:
wat wil je van mij aan de hand van dit?

zie edith van mij , voorover zo kun je het echt niet stellen hoor , veels te kort door de bocht en totaal verkeerd beeld geeft deze woordkeus

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:43

???

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:44

liberty22 schreef:
???

Laat maar :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:18

De verlichtezit, hoort bij het Klassiek rijden.
Barokke dressuur werd alleen in de Barokke tijd gereden het is een epoche in de geschiedenis elk Hof had zijn eigen Stallmeister die zijn eigen inbreng daarin had, paardrijden hoorde bij de opvoeding dus werd deze vaak zo eenvoudig als mogelijk gehouden.
Remonte zit, ook wel ontlastings zit genoemd is niet een vergelijk met de verlichte zit.
Wanneer men goed nadenkt kan men in de klassieke dressuur niet lichtrijden, bovendien totaal overbodig.
Lichtrijden is ontstaan om niet als ruiter te vermoeien en de troepen zo snel mogelijk leren rijden zodat ze zo fit mogelijk van punt a naar b kwamen.
Er is de dressuur zit, de springzit, de verlichtezit, de ontlastingszit(voor remonte) en de renzit.