Citaat:Professor, heeft u een mening over de teugelvoering van Philippe Karl en dan bedoel ik zijn "2 hoge handen"-theorie?! Hij gebruikt deze bij paarden die achter de teugel lopen om zodoende het paard letterlijk op de achterbenen te krijgen, ook al ontstaat daardoor even een holle rug bij het paard en loopt het paard zelfs ver over zijn natuurlijke hoofd-hals-houding heen. Horst Becker en Hinrichs zijn het niet met hem eens, want "dit zou het paard teveel uit balans halen". Zelf gebruikt Horst Becker wel de hoge hand, maar dan alleen de binnenhand. Gezegd moet echter worden dat deze meester, Philippe Karl, de paarden toch zeer snel daarna "voor elkaar" heeft. Dat kan waarschijnlijk dan ook alleen een grootmeester.
Wat is uw standpunt hierin?
Zal het proberen kort te maken, Philippe Karl heeft gelijk, hij werkt ook met een binnenhand die 1 finger hoger is dan de buitenhand. ( een hogere hand is gevoelvoller dan een lage hand bovendien ontlast het de druk op de lagen).
Horst Becker heeft dit afgekeken of beter Freddie Knie van Fillis, alleen passen zij het overdreven toe, dat is nu eenmaal in het circus normaal, men mag daar de hulpen zien omdat de leek in het publiek dat moet zien daar is niets mis mee maar niet Klassiek omdat die geen hulpen willen zien.
Lörke´s lijfspreuk, het zweet mag men niet zien of ruiken het moet er moeiteloos uit zien.
Mijn opvatting is, men leert dat de lijn elleboog pink 1 lijn is.
Het voordeel van stang en Trens is dat de hogere hand fijner werkt omdat het natuurlijker is voor de ruiter, het voordeel is dat een hoge hand niet hard is.
Daarom ook de binnenhand hoger, dan laat men het binnenbeen van het paard eruit die kan makkelijker naar voren treden omdat het bit in de mond ontlast word.
Niet alleen Karl rijd zo, Stensberg, Steinbrecht, Dreyhausen, Walzer, Lörke noem maar op.
Maar deze Meesters die konden theoretisch hun handen naast hun hoofd houden dan werkten zij nog fijn en zacht.
Denk dat de huidige ruiter niet de disipline hebben en het uithoudingsvermogen om het belangrijkste van het hele rijden de onafhankelijke zit, en dat zijn ook de handen.
Maar het beste voor de minder begaafde ruiters is nog altijd de lijn die ik hier eerder geschreven heb.