Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 07:50

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:16

Elk dier dat zich op benen of poten beweegt, heeft een
steunvlak.
Bij de staande mens licht het zwaartepunt in het midden van het lichaam, ongeveer 5 cm hoger dan het heupgewricht.
Het steunvlak van de mens is klein en , op slechts twee benen staande, balanceert de mens zijn zwaartepunt boven dat steunvlak.
In normale staande houding ligt het gemeenschappelijke zwaartepunt van romp hoofd en armen in een loodlijn die de as der heupgewrichten snijdt.
Het zwaartepunt van het lichaam boven de knie ligt vertikaal boven de as van de enkelgewrichten.
Dit gehel samenstel van boven elkaar geplaatste delen, die door zeer beweeglijke gewrichten aan elkaar verbonden zijn, is zeer labiel, zodat een voortdurende aktieve spanningsverdeling tussen strekkers en buigers nodis is om het menselijk lichaam overeind te houden. M.a.w.: in vergelijking met het paard kost het voor de mens meer spierarbeid, de mens is hier in het nadeel.
Door het kleine steunvlak is bij de mens een geringe beweging (b.v. veroorzaakt door verminderde werking der strekspieren van de rug en lende, waardoor de romp voorover gaat neigen) voldoende om het zwaartepunt buiten het steunvlak te brengen. Gebeurt dit dan zal de door de werking van de zwaartekracht dreigende val voorover alleen kunnen voorkomen door een been vooruit te plaatsen en aldus een nieuw steunvlak te scheppen onder het zwaartepunt. Dit geschied dus constant bij het lopen, zodat het lijkt of de zwaartekracht gunstig meewerkt met de voorbeweging en de taak van de spieren verlicht.

Bij het paard, dat een groot ondersteuningsvlak heeft, ligt het zwaartepunt op een ruime afstand achter de voorste begrenzing daarvan. De bewegingen van hoofd en hals zijn, niet in staat om het zwaartepunt vuiten het steunvlak te brengen, zoals dat bij de mens het geval is.
Hier volgt dat bij het paard de verschuiving van het zwaartepunt naar voren, de verplaatsing van een voorbeen niet noodzakelijk is, omdat hier geen sprake is van "een dreigende val voorover".
Een voorbeeld, dhr de Wit uit Noord-Holland.

Afbeelding

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:21

Hey, die spier naam ken ik..

Musculus transversus abdominis, staat als 1e in het rijtje belangrijke spieren genoemd in een boekje van Janice Dulak: "Pilates for the dressage rider".
Daarin staat ook hoe je de spier kan versterken.

Even verder gebladerd, maar het staat dan weer nergens specifiek genoemd als in 'doe oefening 5 en train die spier'.
Er staat wel bij het merendeel van de oefeningen "engage your abdominals" (hoe vertaal je dat?).

Het gebruikt wel uitgelegde oefeningen om daarmee bijv. het voorwaarts gaan op de zit te paard uit te leggen.
Daarbij worden geen spiernamen gebruikt, maar delen uit eerder geleerde oefeningen.

Oh en uitleg hoe je zorgt dat je voorover/achterover balans behoudt:
zitbeenknobbels op zijn plek houden, die balansspier onderhoudt stabiliteit onderlijf, bovenlijf 'open' en schouders naar achter en omlaag.

Gister heb ik voor het eerst in erg lange tijd vrijwillig gegaloppeerd en ik wiebelde voor-achter nog behoorlijk voor en in de overgang terug naar draf.
Eens proberen binnenkort of ik daar allemaal tegelijk aan kan denken bij die overgang.
Laatst bijgewerkt door Azmodania op 01-05-10 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:22

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:34

Azmodania schreef:
Gister heb ik voor het eerst in erg lange tijd vrijwillig gegaloppeerd en ik wiebelde voor-achter nog behoorlijk voor en in de overgang terug naar draf.
Eens proberen binnenkort of ik daar allemaal tegelijk aan kan denken bij die overgang.

ja , de overgangen daarin zijn moeilijk
zonder zadel heb ik altijd een onbalans in mijn lijf als ik op mijn jongste naar uittrekken rijd en weer terug
dat is nu mijn trainingspunt
waar blijf ik zitten en hoe behoud ik daarin mijn balans/middelpunt. zonder spanning.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:38

FaberSmid schreef:
Dan moet ik u teleurstellen professor, mijn training bestaat mede uit boxerstraining. Met mijn werk kunnen buikspieren de redding van beroep zijn. Daarbij willen de dames net als mannen, van een mooi uitzicht genieten.

hihi
http://www.google.nl/images?q=bouwvakke ... CBUQsAQwAA

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:59

Zonder spieren kan men niet bewegen, zonder spieren kan men niet zitten.
Een skelet is zo sterk als de spieren eromheen.
Denk dat men gewoon zit lessen moet nemen, en dat de zit altijd aan correctuur onderhevig is, en dat men dat zelf niet alleen kan, maar altijd correctuur nodig heeft.
Goed zitten leert men door disipline, en hard eraan te werken, het moet een automatisme worden iets wat onbewust word.
Wanneer men alleen aan zijn zit moet denken om goed te zitten is dat energie verspilling.
Een mooie zit is niet altijd een effectieve zit, omdat niet iedereen een perfekte lichaam´s verhouding heeft.
Daarom is het goed om regelmatig correcties op zijn zit te krijgen.
Maar om nu zo ver in de materie door te gaan is voor geen enkele ruiter belangrijk, belangrijk is dat men van begin af goed leert zitten.
Bovendien is het erg belangrijk dat men de bewegingen van het paard kan volgen, daaruit te werken aan een onafhankelijke zit, waartoe ook de handen behoren.
Dat onafhankelijke is het moeilijkste voor een mens, dat zijn reflexen benutten en ook kunnen uitschakelen, en wat men voelt is niet altijd de juiste beweging, die moet gecorrigeerd worden.
Net zo dat men loopt, wat automatisch gaat, daar denkt men niet nu moet ik die en die spier gebruiken, dat doet onze computer (hersenen).
Moet men leren zitten, en daaruit de hulpen geven.
Verwonderlijk is alleen in de hele discussie, dat wij het paard trainen en verwachten dat hij recht gericht is, maar dat wij zelf vaak nonchelant lopen en ons bewegen.
En dat is training en herhaaling, steeds weer oefenen en de spieren trainen.
En als ruiter is het niet relevant te weten welke spieren wel of niet bij zichzelf werken, het gaat erom dat diegene die ruiters leren zitten dit weten, en hoe het functioneert, en de ruiters gewoon goed leren zitten.
De meeste mensen zitten al verkeerd in een stoel, omdat zij hun spieren niet trainen, dan gaat het op de wervels en is een hernia voorprogrammeerd.
En op een paard heeft men het voordeel dat men wat moet doen om te blijven zitten, anders knikkert mer eraf. En het aangenaamste is dat men dat doet door in de bewegingen van het paard te blijven in elke situatie, en dat men zijn eigen lichaam beheerst, zodat men zijn paard door een goede zit, ook goede en duidelijke hulpen kan geven, die het kan begrijpen.
De vraag is, hoe kan een ruiter die zelf zich niet goed beweegt, een paard bijbrengen dat hij zich wel goed beweegt, en dat nog rechtgericht ook.
Dat kan alleen door goede instructie, die ook de mens corrigeert.
Disipline en hard zijn voor je zelf dus hard werken aan je zit, en dat blijft zolang je rijdt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:23

Professor schreef:
Disipline en hard zijn voor je zelf dus hard werken aan je zit, en dat blijft zolang je rijdt.

ik vind vooral ontspanning, recht en ontspannen, maar ook het plezier houden in het rijden belangrijk
of dat hard werken is? nee....paardrijden is voor ontspanning...., overgave en loslaten.
als je functioneel in je fundament beweegt, heb je nl geen moeite met paardrijden.
dan heb je een eigen balans, die je gebruikt met rijden.
ik had een keer een meisje van 11, had les, dat meisje zat goed in haar vel, was zelfverzekerd, had een enorm eigen balans en gevoel. reed op 1 van mijn paarden, was beginnend ruiter, en kon met de kleinste aanwijzingen van mij, alles uit het paard rijden. totaan de passage.
daarintegen heb ik hier zz ruiters gehad, die niks eruit kregen.
zet je aant denken toch?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:36

nombrado schreef:
Professor schreef:

ik vind vooral ontspanning, recht en ontspannen, maar ook het plezier houden in het rijden belangrijk
of dat hard werken is? nee....paardrijden is voor ontspanning...., overgave en loslaten.
als je functioneel in je fundament beweegt, heb je nl geen moeite met paardrijden.
dan heb je een eigen balans, die je gebruikt met rijden.
ik had een keer een meisje van 11, had les, dat meisje zat goed in haar vel, was zelfverzekerd, had een enorm eigen balans en gevoel. reed op 1 van mijn paarden, was beginnend ruiter, en kon met de kleinste aanwijzingen van mij, alles uit het paard rijden. totaan de passage.
daarintegen heb ik hier zz ruiters gehad, die niks eruit kregen.
zet je aant denken toch?

Goed paard rijden gaat gepaard met goed zitten, en een goede zit krijgt men door hard daaraan te werken, wat men aan het paard verplicht is.
En plezier in het rijden word daar niet door geremd, inspanning is geen vies woord.
Van het paard verlangt men wel dingen en zelf alleen maar plezier??
Werken kan zeer plezierig zijn, het zit in de mens anders word hij humeurig.
De laatste zinnen begrijp ik geen snars van, een goed ruiter die goed zit, hoeft niet S te kunnen rijden, en een passage laten rijden op een goed afgericht paard is geen probleem.
Fundament heet dat niet maar dat leert u misschien ook nog weleens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:01

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Dan moet ik u teleurstellen professor, mijn training bestaat mede uit boxerstraining. Met mijn werk kunnen buikspieren de redding van beroep zijn. Daarbij willen de dames net als mannen, van een mooi uitzicht genieten.

hihi
http://www.google.nl/images?q=bouwvakke ... CBUQsAQwAA

Is dat uw smaak uitzicht?

Iemand al antwoord op mijn vragen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:03

Professor schreef:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundering
het menselijk skelet....ofterwijl fundament?
of zou dit niet nodig zijn in een menselijk lichaam.... of paardenlichaam :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:19

nombrado schreef:
Professor schreef:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundering
het menselijk skelet....ofterwijl fundament?
of zou dit niet nodig zijn in een menselijk lichaam.... of paardenlichaam :+

Skelet is geen fundament.
Geraamte is geheel anders als fundament, fundament van zoogdieren zijn de benen, daar waar ze op staan.
U haalt zoveel vaktermen door elkaar, wat leuk is voor u misschien om alles nog zweveriger te maken, en nog moeilijker dan het in wezen is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:01

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Daarbij willen de dames net als mannen, van een mooi uitzicht genieten.

grote denkfout van de man....
vrouwen vinden uitzicht absoluut niet belangrijk :D
die gaan meer voor een complete man/krachtig(hier bedoel ik niet sterk mee maar zelfverzekerd , empatisch , en lief....
vandaar dat zo veel vrouwen van paarden houden :+

Selectief lezen kunt u zeer goed, bij deze speciaal voor u. Dames believen zowel mede ook net als de mannen van een mooi uitzicht.

Hoe zit het nu met balans en evenwicht, rechtuit en rechtgericht?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:13

nombrado schreef:
Mindfields schreef:
Als je dan toch die vergelijking wil doortrekken dan trek je hem verkeerd door nu.

Want je hebt het over hard lopen of langzaam lopen terwijl je zou moeten praten over gewicht op de juiste manier dragen.

Dus:

Wat doe jij als je een zware rugzak op je rug hebt?

Zou je je rug hol maken(vergelijking=de schoft wegdrukken)dan heb je binnen 10 minuten rugpijn in je onderrug. Dat hou je zelfs niet vol in een laag tempo. Er ontstaat dan teveel druk op je wervels omdat je spieren uitgeschakeld worden.

Maak je je rug bol, dan kunnen je rugspieren het gewicht dragen en kun je zelfs rennen zonder dat je rugpijn krijgt.

denk daar de zwaartekracht bij
en denk weer aan de man met de stenen op zijn hoofd op het filmpje
die gaat echt niet met rug hol of bol lopen want dan flikkeren al die stenen eraf.
de enige spieren die hij goed gebruikt zijn zijn bovenbeenspieren om de zwaarte te kunnen dragen
wb de rugzak op onze rug, zouden wij op handen en voeten moeten lopen om dit te kunnen ervaren als paard.
daarbij zal je je bekken moeten rechthouden..
je moet om functioneel te kunnen bewegen , in je fundament moeten lopen...zo ook een paard.
je fundament is je skelet, dat is bij ons rechtop lopen, waarbij de natuur dat zo bedoeld heeft
en bij een paard op 4 benen. daarbij hebben paarden ook een fundament en een middelpunt, net als wij.
train ook de achterbeenspieren van je paard, en hij zal in zijn fundament blijven lopen.

Uitreiking van de Droeftoeter Awards 2010:

En in de categorie De Zichzelf Meest Tegensprekende Persoon Van Dit Topic gaat de Droeftoeter dit jaar naar:

Nombrado!

Afbeelding

Eerst zeg je dat we mensen met paarden kunnen vergelijken zelfs als ze rechtop lopen(want je haalt er een filmpje bij van een vent met stenen op zn harses), vervolgens zeg je in 1 post dat je een rugzak niet kunt vergelijken want de mens loopt rechtop en een paard niet, maar je haalt wel weer die gast met zn volledige hunebed erbij!

Bijzonder!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:29

Mindfields schreef:

En in de categorie De Zichzelf Meest Tegensprekende Persoon Van Dit Topic gaat de Droeftoeter dit jaar naar:

Nombrado!

Afbeelding

Eerst zeg je dat we mensen met paarden kunnen vergelijken zelfs als ze rechtop lopen(want je haalt er een filmpje bij van een vent met stenen op zn harses), vervolgens zeg je in 1 post dat je een rugzak niet kunt vergelijken want de mens loopt rechtop en een paard niet, maar je haalt wel weer die gast met zn volledige hunebed erbij!

Bijzonder!

deze eer komt mij niet toe
maar diegene die de wereld zoals ie is geschapen heeft
maar vermoedelijk begrijp je het natuurkundige wetenschappelijke verhaal niet helemaal.
een paard is zo geschapen en geevolueerd dat hij in balans kan lopen op 4 benen, zonder hiervan schade te ondervinden en last van zwaartekracht.
Een mens is geschapen om op 2 benen te lopen en zo zijn fundament zo funtioneel mogelijk kan gebruiken met de zwaartekracht.
snappie?

Mindfields

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:33

Ja he he dat hoef je mij niet uit te leggen. Sjongejonge.

Het gaat er om dat zodra er een last op die rug gedragen gaat worden, hoe dat het beste gedaan kan worden.

Ruiters bevinden zich doorgaans niet op het hoofd van een paard dus vandaar dat die vergelijking al volledig mank gaat.

Het gaat erom dat als je je rug bol maakt, je je rugspieren opbolt tegen het gewicht aan, waardoor je dat veel makkelijker kunt dragen en ook geen pijn in je rug krijgt. Hou je je rug hol, voila binnen 5 minuten rugpijn.

Want we zijn nog steeds met zn allen(paard en mens) niet geevolueerd op het dragen van gewicht op onze rug hoor. Dus moeten we daar iets mee om dat zo goed mogelijk te doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:34

soeske schreef:
FaberSmid schreef:
Selectief lezen kunt u zeer goed, bij deze speciaal voor u. Dames believen zowel mede ook net als de mannen van een mooi uitzicht.

Nou zeker ;) Het oog wil ook wat 8-)

Soeske is het geen u beliefd dezelfde smaak als die van nonbrado, http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundering ?

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Hoe zit het nu met balans en evenwicht, rechtuit en rechtgericht?

als je alle informatie leest die ik de afgelopen dagen gepost heb, kom je het vast tegen :Z

Nee anders had ik het niet meerdere keren behoeve te vragen, u schrijft zichzelf steeds tegen en schrijft ook anderen na tegen schrijven ineens mee?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:37

nombrado schreef:
Mindfields schreef:

Nombrado!

Afbeelding

Bijzonder!

deze eer komt mij niet toe
maar diegene die de wereld zoals ie is geschapen heeft
maar vermoedelijk begrijp je het natuurkundige wetenschappelijke verhaal niet helemaal.
een paard is zo geschapen en geevolueerd dat hij in balans kan lopen op 4 benen, zonder hiervan schade te ondervinden en last van zwaartekracht.
Een mens is geschapen om op 2 benen te lopen en zo zijn fundament zo funtioneel mogelijk kan gebruiken met de zwaartekracht.
snappie?

Dit is nu wederom zo een goed voorbeeld, van het geen ik net aan u geschreven heb. U schrijft zichzelf keer op keer tegen, schrijft anderen tegen en dan ineens na. Lees uw eigen berichten maar eens terug, niet te geloven werkelijk waar u bent een bijzonder soort.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:38

Mindfields schreef:
Het gaat erom dat als je je rug bol maakt, je je rugspieren opbolt tegen het gewicht aan, waardoor je dat veel makkelijker kunt dragen en ook geen pijn in je rug krijgt. Hou je je rug hol, voila binnen 5 minuten rugpijn.

.

wat is er mis met recht? leg eens uit

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:40

FaberSmid schreef:
Dit is nu wederom zo een goed voorbeeld, van het geen ik net aan u geschreven heb. U schrijft zichzelf keer op keer tegen, schrijft anderen tegen en dan ineens na. Lees uw eigen berichten maar eens terug, niet te geloven werkelijk waar u bent een bijzonder soort.

wat snap je niet aan de uitleg....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:43

nombrado schreef:
Mindfields schreef:

.

wat is er mis met recht? leg eens uit

Recht is niet genoeg om je spieren genoeg op te bollen schat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:50

Professor schreef:
Daarom is het doel van het rijden de achterbenen dichterbij elkaar te krijgen,(zodat de achterbenen sporen in de voorbenen afdruk) en de voorhand iets voor, zodat in de rijbaan het paard met zijn wervelkolom paralell ten opzichte van het beschot gaat.

prof
wat bedoel je met dichterbij?
kan je dat uitleggen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:03

FaberSmid schreef:
Soeske is het geen u beliefd dezelfde smaak als die van nonbrado, http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundering ?

Nee, ik reageerde erop dat vrouwen ook graag een leuk uitzicht willen, in tegenstelling wat Nombrado denkt..
En de link naar de fundering van Wikipedia snap ik niet in deze context, het gaat hier om paardrijden, niet om funderingen bij gebouwen..

Of snapte ik je vraag nu even niet?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:26

soeske schreef:
FaberSmid schreef:

Nee, ik reageerde erop dat vrouwen ook graag een leuk uitzicht willen, in tegenstelling wat Nombrado denkt..
En de link naar de fundering van Wikipedia snap ik niet in deze context, het gaat hier om paardrijden, niet om funderingen bij gebouwen..

Of snapte ik je vraag nu even niet?

Excuses ik quote even het originele bericht, met de juiste link.
nombrado schreef:

Deze link is correct, dan kan u het vast beter begrijpen mijn fout excuses.

Wat betreft het onderwerp, is de vraag balans, evenwicht, recht en rechtgericht nog steeds open Nonbrado?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:56

Om toch eens even een link te slaan: Wat Nombrado zegt komt me wel bekend voor uit het Centered Riding en het academische rijden, nl. het principe dat je alleen met een goede balans kan ontspannen en daardoor met gemak kunt rijden en voldoende soepel bent.

Bent Branderup benadrukt daarbij dat je zeker wel rekening moet houden met je eigen bouw daarbij. Hij heeft zelf een enigszins holle rug van nature en zit ook zo te paard; zijn soepelheid en flexibiliteit zouden teveel afnemen als hij zijn natuurlijke bouw met spierspanning zou corrigeren. (Dat is natuurlijk wel iets heel anders dan bijvoorbeeld onderuitgezakt zitten).