We zijn nog niet bezig met aanleuning.
Yamcha, goof, aimee? Of iemand anders, zin om te beoordelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Ik bedoelde juist, dat als je dat voor elkaar hebt, dat losse enzoDat je dan wél weer contact moet gaan houden
Aimee schreef:Magic-lover: eerst stuwkracht ontwikkelen, daarna draagkracht
Dit lijkt me een fijn uitgangspunt om de kracht te ontwikkelen om met de tijd te kunnen gaan dragen
magic_lover schreef:daar heb je ook wel weer een punt, het paardje van de op de foto's die ik poste moet ook langzamer (tegen verzameling aan) gereden worden, om wat meer op achter te komen, zodat die achterhand sterker word.
heel veel paarden worden over hun tempo gereden, dat is dan ook weer niet goed.
WinBinChes schreef:Waarom?
MoniqueB schreef:Hallo allemaal. leuk topic is dit. Wat ik vooral leuk vind om te lezen is dat er zoveel mensen zijn die nadenken over wat ze aan het doen zijn met hun paard en wat ze nog beter kunnen doen om hun eigen kennis en kunnen te verbeteren zodat het paard gezond blijft.![]()
Wat mij opviel is de qoute die ik heb aangehaald. Ik beoefen de klassieke dressuur en daar werk je precies andersom. Daar wordt de stuwkracht eerst omgezet in draagkracht en als het paard voldoende draagkracht heeft ontwikkeld in beide achterbenen dan komt de stuwkracht er weer bij om bijvoorbeeld een goed gedragen midden- of uitgestrekte draf te laten zien. Waarom wordt er eerst aan de draagkracht gewerkt omdat het doel van de rijkunst de verzameling is en de voorbereiding van de verzameling wordt gedaan dmv rechtrichten. De eerste drie tredes van het rechtrichten zijn lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden. Deze drie elementen moeten altijd aanwezig zijn in welke oefening dan ook. Zelfs in de hoogste verzameling.
Bij de rechtrichtende buigingsarbeid wordt gewerkt dmv buiging binnenachterbeen (schouder voor, schouder binnenwaarts), buiging buitenachterbeen dmv travers en uiteindelijk buiging beide achterbenen (de verzameling).
Hieronder een foto van mij en Thijs (het paard van bbreedveld). Op deze foto loopt Thijs wat men ook wel noemt "bergopwaarts" en dit is bereikt door eerst zijn stuwkracht om te zetten in draagkracht en dat ook tijdens de rechtrichtende buigingsarbeid steeds weer te onderhouden. En Thijs is nog niet eens zo heel lang in training.
Voor wie het leuk vindt, op het topic "liefhebbers van Academische rijkunst" heb ik een foto verslagje gemaakt van een training van Thijs. viewtopic.php?f=156&t=720394&st=0&sk=t&sd=a&start=700
Ik wilde jullie deze invalshoek eens laten zien over hoe het ook kan. In de praktijk heb ik namelijk gemerkt dat er ook paarden zijn die in hun natuurlijke scheefheid alleen maar worden versterkt door het flink voorwaarts rijden . Deze paarden kunnen dan gebaat zijn bij het terugbrengen van het tempo, en eerst werken aan draagkracht van beide achterbenen.
Misschien ook weer een beetje stof tot nadenken
magic_lover schreef:ik vind ookal rijd je met 'geen' druk, je altijd wat positieve druk (contact) mag hebben, en moet houden, als je geen 'druk' voelt in je handen lijkt mij ook niet goed, dat zou dan betekenen dat ie achter de teugel kruipt.
je rijd hem immers met je been naar je hand......
als je dan van voor loslaat of niet begrensd, zou betekenen dat ie helemaal uit elkaar valt.....
Aimee schreef:Ik denk dat je de insteek van mijn bericht niet helemaal hebt begrepen
Eerder noemde Goofy deze volgorde en dat heeft niets met rijtechnische opleiding te maken, maar met de fysieke mogelijkheid van je paard. Een jong paard moet eerst kracht van achteren ontwikkelen om te kunnen dragen. Die kracht ontwikkeld hij niet door gelijk op draagkracht te trainen, daarmee overbelast je een jong paard alleen maar. Anderzijds heeft stuwkracht trainen niets te maken met over het tempo rijden en/of een hoog tempo rijden. Bovendien gaat een paard niet gelijk verzameld als je het tempo terug brengt... in tegendeel zelfs. Grote kans dat hij fysiek nog helemaal niet in staat is om genoeg door te treden met het achterbeen, simpelweg omdat hij daar de kracht nog niet voor heeft. Hij zal dus alleen maar gaan sloffen en het effect van je training is weg. Niet vervelend bedoeld, maar op die foto van Thijs zie ik ook geen paard dat actief van achteren doortreed
TaeBo schreef:Ik vind dit een SUPER topic. (Al gaat het wel een paar dagen duren eer ik alles gelezen heb hoor.. haha)
Duurt wel even maar na een minuut of 10/15 is ie dan lekker ontspannen, heerlijk licht in mijn handen. Maar zo gauw als ik hem in draf zet, is alles gelijk weg...neus omhoog en dan vooral sneller en sneller willen gaan. Ik ben hem dan echt helemaal kwijt. Nu heb ik op de eerste paar pagina's van dit topic gelezen over van achter naar voren rijden. DAt probeer ik ook, maar als ik in draf meer ben geef, om die achterhand te stimuleren, dan vliegt ie gelijk weg. Ik kan hem dan ook niet in het zelfde tempo houden. Wat ik achter activeer, kan ik voor niet tegenhouden omdat hij dan gewoon gaat rennen en drukt dan nog meer zijn rug eruit.
Nu is hij ook behoorlijk scheef (linksgebogen) dus ik doe heel veel rechtrichtende oefeningen. Maar helaas helpt dit in draf totaal niet. Met de slof erom gaat het een heel stuk beter. Die hangt dan na een poosje gewoon los en het tempo is dan ook goed controleerbaar. Maar zo gauw als de slof eraf gaat, gaat die neus direct omhoog, net als het tempo...
Heeft er iemand een tip??
Aimee schreef:WinBinChes schreef:Waarom?
Omdat je een paard anders nooit tussen twee benen en twee handen krijgt.
magic_lover schreef:ik vind ookal rijd je met 'geen' druk, je altijd wat positieve druk (contact) mag hebben, en moet houden, als je geen 'druk' voelt in je handen lijkt mij ook niet goed, dat zou dan betekenen dat ie achter de teugel kruipt.
je rijd hem immers met je been naar je hand......
als je dan van voor loslaat of niet begrensd, zou betekenen dat ie helemaal uit elkaar valt.....
WinBinChes schreef:MyWishMax schreef:Ik bedoelde juist, dat als je dat voor elkaar hebt, dat losse enzoDat je dan wél weer contact moet gaan houden
Waarom?
WinBinChes schreef:Waarom zou je dat willen? Een paard wat op eigen benen loopt is dat niet nodig...
WinBinChes schreef:Dan loopt je paard ook niet op eigen benen als hij dat doet. Contact is niet meer dan de gewicht van de teugel.
Aimee schreef:WinBinChes schreef:Waarom zou je dat willen? Een paard wat op eigen benen loopt is dat niet nodig...
Omdat dit over dressuur rijden gaat. Gewoon op eigen benen laten lopen en er verder niet aan rijden, dan bereik je het doel van dressuur nooit. Takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten, verzameling. Zelfs het eerste begrip wordt niet bereikt als je wat je er van achter in stopt er aan de voorkant maar gewoon uit laat vloeien, in plaats van de energie in je paard houden door het op te vangen middels een contact met de mond.
Skipper schreef:Volgens mij bedoelen jullie beiden ongeveer hetzelfde.
Doordat de achterhand meer erbij komt krijg je van voren meer te verwerken, dat betekend niet dat je moet vasthouden, maar inderdaad ontspannen, maar je moet wel contact blijven houden in de aanleuning, je teugels moeten niet in boogje houden dan is als het ware de lijn van achter naar voren verbroken.
Doordat er meer kracht van achter in zit die ipv naar voren weg gestuwd wordt nu meer dragend moet worden moet je dit wel op een of andere manier opvangen. Zonder de begrenzing van voren zou in prinicpe paard alleen maar meer gaan stuwen.
Maar aanleuning, begrenzen en iets meer te verwerken krijgen van voren betekend inderdaad niet dat je vast moet houden maar dat ook juist los moet kunnen laten. Alleen dan niet in de zin van teugels in boogjes maar in zin van ademende hand.
MyWishMax schreef:WinBinChes schreef:
Waarom?
Omdat boogjes in de teugels ook niet goed zijn.