duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 15:03

Hier een aantal foto's van Shirengo.
We zijn nog niet bezig met aanleuning.
Yamcha, goof, aimee? Of iemand anders, zin om te beoordelen? Haha!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:07

MyWishMax schreef:
Ik bedoelde juist, dat als je dat voor elkaar hebt, dat losse enzo Knipoog Dat je dan wél weer contact moet gaan houden Lachen

Waarom?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:22

Aimee schreef:
Magic-lover: eerst stuwkracht ontwikkelen, daarna draagkracht Knipoog
Dit lijkt me een fijn uitgangspunt om de kracht te ontwikkelen om met de tijd te kunnen gaan dragen Lachen

Hallo allemaal. leuk topic is dit. Wat ik vooral leuk vind om te lezen is dat er zoveel mensen zijn die nadenken over wat ze aan het doen zijn met hun paard en wat ze nog beter kunnen doen om hun eigen kennis en kunnen te verbeteren zodat het paard gezond blijft. OK dan!

Wat mij opviel is de qoute die ik heb aangehaald. Ik beoefen de klassieke dressuur en daar werk je precies andersom. Daar wordt de stuwkracht eerst omgezet in draagkracht en als het paard voldoende draagkracht heeft ontwikkeld in beide achterbenen dan komt de stuwkracht er weer bij om bijvoorbeeld een goed gedragen midden- of uitgestrekte draf te laten zien. Waarom wordt er eerst aan de draagkracht gewerkt omdat het doel van de rijkunst de verzameling is en de voorbereiding van de verzameling wordt gedaan dmv rechtrichten. De eerste drie tredes van het rechtrichten zijn lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden. Deze drie elementen moeten altijd aanwezig zijn in welke oefening dan ook. Zelfs in de hoogste verzameling.

Bij de rechtrichtende buigingsarbeid wordt gewerkt dmv buiging binnenachterbeen (schouder voor, schouder binnenwaarts), buiging buitenachterbeen dmv travers en uiteindelijk buiging beide achterbenen (de verzameling).

Hieronder een foto van mij en Thijs (het paard van bbreedveld). Op deze foto loopt Thijs wat men ook wel noemt "bergopwaarts" en dit is bereikt door eerst zijn stuwkracht om te zetten in draagkracht en dat ook tijdens de rechtrichtende buigingsarbeid steeds weer te onderhouden. En Thijs is nog niet eens zo heel lang in training.
Afbeelding

Voor wie het leuk vindt, op het topic "liefhebbers van Academische rijkunst" heb ik een foto verslagje gemaakt van een training van Thijs. viewtopic.php?f=156&t=720394&st=0&sk=t&sd=a&start=700

Ik wilde jullie deze invalshoek eens laten zien over hoe het ook kan. In de praktijk heb ik namelijk gemerkt dat er ook paarden zijn die in hun natuurlijke scheefheid alleen maar worden versterkt door het flink voorwaarts rijden . Deze paarden kunnen dan gebaat zijn bij het terugbrengen van het tempo, en eerst werken aan draagkracht van beide achterbenen.

Misschien ook weer een beetje stof tot nadenken Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:25

daar heb je ook wel weer een punt, het paardje van de op de foto's die ik poste moet ook langzamer (tegen verzameling aan) gereden worden, om wat meer op achter te komen, zodat die achterhand sterker word.

heel veel paarden worden over hun tempo gereden, dat is dan ook weer niet goed.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:26

magic_lover schreef:
daar heb je ook wel weer een punt, het paardje van de op de foto's die ik poste moet ook langzamer (tegen verzameling aan) gereden worden, om wat meer op achter te komen, zodat die achterhand sterker word.

heel veel paarden worden over hun tempo gereden, dat is dan ook weer niet goed.

Klopt helemaal. Wino en ik zijn ook flink in tempogeminders. Wel zeg ik er even bij dat ze wel actief moeten blijven

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:56

Dat is nou precies waar ik het gister avond met mijn instructrice overhad, Winerieke ging meer zweven dus maakte de passen langer en rustiger,, maar ze was voorderest niet aan het been dus ik probeerde het erin te rijden, waardoor ze over tempo ging lopen. Waardoor ze de passen niet meer afmaakte en heel slordig werd, It's all my mistake Tong uitsteken Tong uitsteken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:07

WinBinChes schreef:
Waarom?

Omdat je een paard anders nooit tussen twee benen en twee handen krijgt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:20

ik vind ookal rijd je met 'geen' druk, je altijd wat positieve druk (contact) mag hebben, en moet houden, als je geen 'druk' voelt in je handen lijkt mij ook niet goed, dat zou dan betekenen dat ie achter de teugel kruipt.

je rijd hem immers met je been naar je hand...... Lachen
als je dan van voor loslaat of niet begrensd, zou betekenen dat ie helemaal uit elkaar valt.....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:28

MoniqueB schreef:
Hallo allemaal. leuk topic is dit. Wat ik vooral leuk vind om te lezen is dat er zoveel mensen zijn die nadenken over wat ze aan het doen zijn met hun paard en wat ze nog beter kunnen doen om hun eigen kennis en kunnen te verbeteren zodat het paard gezond blijft. OK dan!

Wat mij opviel is de qoute die ik heb aangehaald. Ik beoefen de klassieke dressuur en daar werk je precies andersom. Daar wordt de stuwkracht eerst omgezet in draagkracht en als het paard voldoende draagkracht heeft ontwikkeld in beide achterbenen dan komt de stuwkracht er weer bij om bijvoorbeeld een goed gedragen midden- of uitgestrekte draf te laten zien. Waarom wordt er eerst aan de draagkracht gewerkt omdat het doel van de rijkunst de verzameling is en de voorbereiding van de verzameling wordt gedaan dmv rechtrichten. De eerste drie tredes van het rechtrichten zijn lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden. Deze drie elementen moeten altijd aanwezig zijn in welke oefening dan ook. Zelfs in de hoogste verzameling.

Bij de rechtrichtende buigingsarbeid wordt gewerkt dmv buiging binnenachterbeen (schouder voor, schouder binnenwaarts), buiging buitenachterbeen dmv travers en uiteindelijk buiging beide achterbenen (de verzameling).

Hieronder een foto van mij en Thijs (het paard van bbreedveld). Op deze foto loopt Thijs wat men ook wel noemt "bergopwaarts" en dit is bereikt door eerst zijn stuwkracht om te zetten in draagkracht en dat ook tijdens de rechtrichtende buigingsarbeid steeds weer te onderhouden. En Thijs is nog niet eens zo heel lang in training.
Afbeelding

Voor wie het leuk vindt, op het topic "liefhebbers van Academische rijkunst" heb ik een foto verslagje gemaakt van een training van Thijs. viewtopic.php?f=156&t=720394&st=0&sk=t&sd=a&start=700

Ik wilde jullie deze invalshoek eens laten zien over hoe het ook kan. In de praktijk heb ik namelijk gemerkt dat er ook paarden zijn die in hun natuurlijke scheefheid alleen maar worden versterkt door het flink voorwaarts rijden . Deze paarden kunnen dan gebaat zijn bij het terugbrengen van het tempo, en eerst werken aan draagkracht van beide achterbenen.

Misschien ook weer een beetje stof tot nadenken Knipoog

Ik denk dat je de insteek van mijn bericht niet helemaal hebt begrepen Lachen
Eerder noemde Goofy deze volgorde en dat heeft niets met rijtechnische opleiding te maken, maar met de fysieke mogelijkheid van je paard. Een jong paard moet eerst kracht van achteren ontwikkelen om te kunnen dragen. Die kracht ontwikkeld hij niet door gelijk op draagkracht te trainen, daarmee overbelast je een jong paard alleen maar. Anderzijds heeft stuwkracht trainen niets te maken met over het tempo rijden en/of een hoog tempo rijden. Bovendien gaat een paard niet gelijk verzameld als je het tempo terug brengt... in tegendeel zelfs. Grote kans dat hij fysiek nog helemaal niet in staat is om genoeg door te treden met het achterbeen, simpelweg omdat hij daar de kracht nog niet voor heeft. Hij zal dus alleen maar gaan sloffen en het effect van je training is weg. Niet vervelend bedoeld, maar op die foto van Thijs zie ik ook geen paard dat actief van achteren doortreed Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:35

magic_lover schreef:
ik vind ookal rijd je met 'geen' druk, je altijd wat positieve druk (contact) mag hebben, en moet houden, als je geen 'druk' voelt in je handen lijkt mij ook niet goed, dat zou dan betekenen dat ie achter de teugel kruipt.

als je dan van voor loslaat of niet begrensd, zou betekenen dat ie helemaal uit elkaar valt.....

Precies Lachen

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:40

Laat maar.. foto doet het niet..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:22

Aimee schreef:
Ik denk dat je de insteek van mijn bericht niet helemaal hebt begrepen Lachen
Eerder noemde Goofy deze volgorde en dat heeft niets met rijtechnische opleiding te maken, maar met de fysieke mogelijkheid van je paard. Een jong paard moet eerst kracht van achteren ontwikkelen om te kunnen dragen. Die kracht ontwikkeld hij niet door gelijk op draagkracht te trainen, daarmee overbelast je een jong paard alleen maar. Anderzijds heeft stuwkracht trainen niets te maken met over het tempo rijden en/of een hoog tempo rijden. Bovendien gaat een paard niet gelijk verzameld als je het tempo terug brengt... in tegendeel zelfs. Grote kans dat hij fysiek nog helemaal niet in staat is om genoeg door te treden met het achterbeen, simpelweg omdat hij daar de kracht nog niet voor heeft. Hij zal dus alleen maar gaan sloffen en het effect van je training is weg. Niet vervelend bedoeld, maar op die foto van Thijs zie ik ook geen paard dat actief van achteren doortreed Bloos

Sorry Moniek, ik ben het ook zeker niet met je eens. In tegendeel zelfs! De scheefheid van het paard wordt niet versterkt door het voorwaarts rijden. Maar er zijn een aantal 'dingen' die je eerst zal moeten oplossen en in orde moet maken. Het rechtrichten in dit geval (waar jij het over hebt) doe je zeker wel met voorwaarts rijden.

Als je te vroeg het tempo terugbrengt schiet je je doel voorbij. Er is dan zeker geen sprake van verzameling. Je bereikt op de lange termijn het tegenovergestelde. Wat jij in de praktijk ervaart is een korte termijn effect, maar zeker geen verbetering.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:28

Ik vind dit een SUPER topic. (Al gaat het wel een paar dagen duren eer ik alles gelezen heb hoor.. haha Haha!)

Ik weet niet of het al eerder is aangegeven (lees ik over een paar dagen dus) maar mijn probleem is het volgende:

Ik stap lukt het me nu aardig om hem ontspannen te laten lopen. Duurt wel even maar na een minuut of 10/15 is ie dan lekker ontspannen, heerlijk licht in mijn handen. Maar zo gauw als ik hem in draf zet, is alles gelijk weg...neus omhoog en dan vooral sneller en sneller willen gaan. Ik ben hem dan echt helemaal kwijt. Nu heb ik op de eerste paar pagina's van dit topic gelezen over van achter naar voren rijden. DAt probeer ik ook, maar als ik in draf meer ben geef, om die achterhand te stimuleren, dan vliegt ie gelijk weg. Ik kan hem dan ook niet in het zelfde tempo houden. Wat ik achter activeer, kan ik voor niet tegenhouden omdat hij dan gewoon gaat rennen en drukt dan nog meer zijn rug eruit.

Nu is hij ook behoorlijk scheef (linksgebogen) dus ik doe heel veel rechtrichtende oefeningen. Maar helaas helpt dit in draf totaal niet. Met de slof erom gaat het een heel stuk beter. Die hangt dan na een poosje gewoon los en het tempo is dan ook goed controleerbaar. Maar zo gauw als de slof eraf gaat, gaat die neus direct omhoog, net als het tempo...

Heeft er iemand een tip??

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:18

TaeBo schreef:
Ik vind dit een SUPER topic. (Al gaat het wel een paar dagen duren eer ik alles gelezen heb hoor.. haha Haha!)

Duurt wel even maar na een minuut of 10/15 is ie dan lekker ontspannen, heerlijk licht in mijn handen. Maar zo gauw als ik hem in draf zet, is alles gelijk weg...neus omhoog en dan vooral sneller en sneller willen gaan. Ik ben hem dan echt helemaal kwijt. Nu heb ik op de eerste paar pagina's van dit topic gelezen over van achter naar voren rijden. DAt probeer ik ook, maar als ik in draf meer ben geef, om die achterhand te stimuleren, dan vliegt ie gelijk weg. Ik kan hem dan ook niet in het zelfde tempo houden. Wat ik achter activeer, kan ik voor niet tegenhouden omdat hij dan gewoon gaat rennen en drukt dan nog meer zijn rug eruit.

Nu is hij ook behoorlijk scheef (linksgebogen) dus ik doe heel veel rechtrichtende oefeningen. Maar helaas helpt dit in draf totaal niet. Met de slof erom gaat het een heel stuk beter. Die hangt dan na een poosje gewoon los en het tempo is dan ook goed controleerbaar. Maar zo gauw als de slof eraf gaat, gaat die neus direct omhoog, net als het tempo...

Heeft er iemand een tip??

Volgens mij hebben we het hier nog niet over gehad.
Altijd moeilijk om advies te geven op afstand maar ik denk dat hoe fijn en goed jijzelf ook alles wilt doen het toch moet beginnen met dat je paard gehoorzaam moet zijn. Als je paard voor het been is of je hebt hem voor het been gemaakt dan kan het zomaar gebeuren dat hij besluit lekker hard te gaan in plaats van actiever. (Ik ga er nu wel van uit dat je alles vraagt met een lichte beenhulp). Net zo goed als dat hij niet zachter mag gaan uit zichzelf mag hij ook niet harder dan jij wilt. Dus korte ophouding maken zou ik zeggen en gaat hij dan toch door je hand heen lopen zet hem echt stop en begin opnieuw. Nooit constant druk op het bit houden want daar gaan ze van wegvluchten of op hangen en beide wil je juist niet. Verder geen rechte lijnen rijden en vooral niet de hele tijd de hoefslag volgen, dus veel wenden en voltes. Probeer dan 1 tempo te handhaven of je nu rechtuit gaat of door een wending. Niet te lang hetzelfde doen, dus probeer je paard ervan te overtuigen dat jij het tempo bepaalt. Voorwaarts op zachte beenhulp, terug zoveel mogelijk door met je zit kleinere bewegingen te maken (niet meer meezitten).

Als het met slof wel werkt en zonder niet dan denk ik dat hij toch steun zoekt op de teugel, terwijl hij juist zelf zijn hoofd moet dragen. Zonder slof en getrek "dwing" je hem zijn eigen hoofd te dragen, dat is moeilijker dus daar rent hij voor weg.
Al die hulpteugels werken volgens mij niet of maar heel even of je vervangt meestal het ene probleem door het andere, zoals een nog schever paard.

Ik ben geen expert dit zijn gewoon dingetjes die mij geholpen hebben maar misschien is jouw probleem wel heel anders.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 01:30

Aimee schreef:
WinBinChes schreef:
Waarom?

Omdat je een paard anders nooit tussen twee benen en twee handen krijgt.

Waarom zou je dat willen? Een paard wat op eigen benen loopt is dat niet nodig...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 01:31

magic_lover schreef:

Dan loopt je paard ook niet op eigen benen als hij dat doet. Contact is niet meer dan de gewicht van de teugel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:21

WinBinChes schreef:
MyWishMax schreef:
Ik bedoelde juist, dat als je dat voor elkaar hebt, dat losse enzo Knipoog Dat je dan wél weer contact moet gaan houden Lachen

Waarom?

Omdat boogjes in de teugels ook niet goed zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:57

WinBinChes schreef:
Waarom zou je dat willen? Een paard wat op eigen benen loopt is dat niet nodig...

Omdat dit over dressuur rijden gaat. Gewoon op eigen benen laten lopen en er verder niet aan rijden, dan bereik je het doel van dressuur nooit. Takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten, verzameling. Zelfs het eerste begrip wordt niet bereikt als je wat je er van achter in stopt er aan de voorkant maar gewoon uit laat vloeien, in plaats van de energie in je paard houden door het op te vangen middels een contact met de mond.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:01

WinBinChes schreef:
Dan loopt je paard ook niet op eigen benen als hij dat doet. Contact is niet meer dan de gewicht van de teugel.

Een paard loopt altijd op eigen benen Haha! Haha! Haha!

Sorry, flauw.
Het gewicht van je contact zal per trainingsfase verschillen. Je wilt immers dat je paard gaat zakken in de achterhand en gaat rijzen in de voorhand. Dat bereik je door van achteren in je hand te rijden. Daardoor krijg je druk in je hand.... niets mis mee.... je traint door, je paard wordt sterker, gaat meer van achteren naar de hand en wordt vanzelf lichter. Vervolgens kun je een stapje verder in de training, je kunt je paard nog wat meer van achteren door rijden waardoor je weer meer druk in je hand krijgt. Door de training wordt je paard sterker, kan hij ook dit stukje activiteit aan en wordt de druk in je hand weer minder. Enz. Enz. Enz. Enz.
Dit is een voortdurend proces in je dressuurmatige training.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:00

Dat eerste ben ik met je eens, maar alles wat je erin stopt van achteren van je op met je zit, niet met je hand. Contact met de mond is nooit veel. Dat kan met gegrenzing soms wat meer zijn, maar daarna laat je los. Je hand is in principe te alle tijde ontspannen en dus heb je nooit veel druk in je hand. Paard moet zichzelf dragen. Niet de ruiter het paard wat je nu veel ziet. Een paard kan zelfs verzamelen met boogjes in de teugels. Het wordt als fout gezien omdat het niet bij het hedendaagse plaatje hoort.

Dus het is niet automatisch zo dat je veel druk in je handen krijgt bij meer verzameling. Dat is maar net op welke manier je traint. De ruiterhand dient altijd weer los te laten en dat is wat veel mensen vergeten.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:06

Volgens mij bedoelen jullie beiden ongeveer hetzelfde.

Doordat de achterhand meer erbij komt krijg je van voren meer te verwerken, dat betekend niet dat je moet vasthouden, maar inderdaad ontspannen, maar je moet wel contact blijven houden in de aanleuning, je teugels moeten niet in boogje houden dan is als het ware de lijn van achter naar voren verbroken.

Doordat er meer kracht van achter in zit die ipv naar voren weg gestuwd wordt nu meer dragend moet worden moet je dit wel op een of andere manier opvangen. Zonder de begrenzing van voren zou in prinicpe paard alleen maar meer gaan stuwen.

Maar aanleuning, begrenzen en iets meer te verwerken krijgen van voren betekend inderdaad niet dat je vast moet houden maar dat ook juist los moet kunnen laten. Alleen dan niet in de zin van teugels in boogjes maar in zin van ademende hand.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:07

Aimee schreef:
WinBinChes schreef:

Omdat dit over dressuur rijden gaat. Gewoon op eigen benen laten lopen en er verder niet aan rijden, dan bereik je het doel van dressuur nooit. Takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten, verzameling. Zelfs het eerste begrip wordt niet bereikt als je wat je er van achter in stopt er aan de voorkant maar gewoon uit laat vloeien, in plaats van de energie in je paard houden door het op te vangen middels een contact met de mond.

Een paard is niet op eigen benen als je er voor het eerst erop zit. En wat ik al eerder zei, wat je erin stopt hoef je niet in de mond op te vangen. Ik probeer jullie aan het denken te zetten. Waarom vang je op in de mond. Een zeer gevoelig deel van het paard. Waarbij je met een beetje pech ook nog eens lamme armen krijgt van het gewicht. Wat is er mis met het opvangen in de zit? In mijn ogen zijn je handen niks meer dan een verbinding naar het welzijn van het paard. Bij goed contact voel je daar wanneer er spanning op treedt. De rest doe je met zit en been. Waar komt het op je zit en been rijden vandaan denken jullie? Dat slaat niet alleen op het terug in tempo rijden. Ook opvangen kan op je zit. Dat is in mijn ogen ook wenselijker dan het opvangen in je hand.

Er zijn meer wegen die naar rome leiden. En geen zijn verkeerde routes, ik zeg dus niet dat wat er hier gezegd wordt fout is, maar ik probeer jullie om buiten je veilige en vertrouwde gedachtegang te laten denken. Dat het ook anders kan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:13

Skipper schreef:
Volgens mij bedoelen jullie beiden ongeveer hetzelfde.

Doordat de achterhand meer erbij komt krijg je van voren meer te verwerken, dat betekend niet dat je moet vasthouden, maar inderdaad ontspannen, maar je moet wel contact blijven houden in de aanleuning, je teugels moeten niet in boogje houden dan is als het ware de lijn van achter naar voren verbroken.

Doordat er meer kracht van achter in zit die ipv naar voren weg gestuwd wordt nu meer dragend moet worden moet je dit wel op een of andere manier opvangen. Zonder de begrenzing van voren zou in prinicpe paard alleen maar meer gaan stuwen.

Maar aanleuning, begrenzen en iets meer te verwerken krijgen van voren betekend inderdaad niet dat je vast moet houden maar dat ook juist los moet kunnen laten. Alleen dan niet in de zin van teugels in boogjes maar in zin van ademende hand.

Dit komt een heel eind in de richting Skipper. Dat heb je mooi vertaald. Maar vang je op? In je hand? In je zit? Als je in je hand opvangt, waar controleer je de aanleuning dan mee? De aanleuning wordt gecontroleert in de hand, denk dat we het daar allemaal wel mee eens zijn. Wordt het niet verwarrend als je ook nog een gaat opvangen in je hand? Dat kan je dan in het ogen van het paard beter op de zit doen. Dat is hij immers al gewend als jij een overgang met je zit maakt! Je vangt op met je zit en hij komt terug. Ipv terug te rijden naar een langzamere gang rij je door waardoor hij meer gaat zitten. Het principe is exact hetzelfde, maar je vangt op in je zit ipv je hand. Natuurlijk zul je hier meer contact hebben in de mond dan wanneer je lang en laag rijdt, maar nog altijd minder dan wanneer je opvangt in je hand.

Het kan allebei. Het is maar net waar je jezelf goed bij voelt. Maar ik rijdt dus op deze manier. Wat door veel als fout wordt gezien, maar mijn paard loopt er echt niet minder om dan een ander paard. Het is maar net waar jij je fijn bij voelt. En nog veel belangrijker waar het paard zich fijn bij voelt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:16

MyWishMax schreef:
WinBinChes schreef:

Waarom?

Omdat boogjes in de teugels ook niet goed zijn.

Ik ga weer even flauw doen, maar vertel eens waarom is dat dan niet goed. Met alleen zeggen dat het niet goed is betekent nogniet dat het daadwerkelijk niet goed is.

vroeger deed ik wat mij verteld werdt. Als het anders was dan dat ik had geleerd was dat in mijn ogen fout. Maar dan ga je er zelf bijnadenken en volgt niet klakkeloos het woord van een ander op. Dan kom je achter dat wat je eerder als fout zag, misschien helemaal niet fout is. Andersom net zo goed.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:18

Even voor de duidelijk. Ik zeg niet dat iemand het fout doet! Voordat iemand zich aangesproken gevoelt. Ik wil alleen laten zien dat er ook andere mogelijkheden zijn om hetzelfde te bereiken. En dat dat niet per definitie fout hoeft te zijn