Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almaz

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:26

Iedereen moet maar zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Dan maar minder mooi met cap(lekker belangrijk), ik hoef uiteindelijk niet langs de kramen. De caps van tegenwoordig zijn best wel leuk, ook voor het western rijden. Ik zelf vind dat allemaal niet zo belangrijk, als het maar goed zit. En zoals ik al eerder zei, de cap van tegenwoordig voel je bijna niet.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:32

detour schreef:
Je zou de de paarden eens moeten mee maken als er hier zwijnen tussen de bomen vandaan komen, er ontstaat niet bepaald een kennismakingsritueel..
Clown

Dan is een cap best een handig attribuut, mocht je ten val komen en op je hoofd landen of je kop tegen een voorbij vliegende boom stoten. Pling

Ja, je denkt een leuke bosrit te maken en dan kom je een wildzwijn tegen ... Duivel ... zoals wij deden. En dat was tussen paard en zwijn ook geen liefde op het eerste gezicht. Paard er vandoor, en groot gelijk heeft hij ... ik ben uit het zadel geslingerd met als gevolg m'n cap aan gruzelementen.

Vroeger reed ik nooit met cap, tegenwoordig altijd. Per saldo rijd ik ook liever zonder maar ik ken m'n verantwoordelijkheden en ik gebruik m'n verstand i.p.v. m'n gevoel. En dat vind ik gerechtvaardigd als je bedenkt dat een kwart van de kwetsuren die door paardrijden veroorzaakt worden bestaat uit hoofd -en hersenletsel. De paardensport staat te boek als derde op de ranglijst van risicosporten. Dat gedoe van "maak ik zelf wel uit" vind ik persoonlijk slap gedrag en een ontwijken van je eigen verantwoordelijkheid. Vind je een cap een probleem? Wees een beetje flink voor jezelf en zorg dat je eraan went.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:44

iedereen mág het ook zelf uitmaken,maar je mag ook best zeggen dat je dat slap vind.

ik denk niet dat mensen er hun cap om op zullen gaan zetten.

(ik draag m trouwens wel)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:08

Rani007 schreef:
detour schreef:
Je zou de de paarden eens moeten mee maken als er hier zwijnen tussen de bomen vandaan komen, er ontstaat niet bepaald een kennismakingsritueel..
Clown

Dan is een cap best een handig attribuut, mocht je ten val komen en op je hoofd landen of je kop tegen een voorbij vliegende boom stoten. Pling

Ja, je denkt een leuke bosrit te maken en dan kom je een wildzwijn tegen ... Duivel ... zoals wij deden. En dat was tussen paard en zwijn ook geen liefde op het eerste gezicht. Paard er vandoor, en groot gelijk heeft hij ... ik ben uit het zadel geslingerd met als gevolg m'n cap aan gruzelementen.

Vroeger reed ik nooit met cap, tegenwoordig altijd. Per saldo rijd ik ook liever zonder maar ik ken m'n verantwoordelijkheden en ik gebruik m'n verstand i.p.v. m'n gevoel. En dat vind ik gerechtvaardigd als je bedenkt dat een kwart van de kwetsuren die door paardrijden veroorzaakt worden bestaat uit hoofd -en hersenletsel. De paardensport staat te boek als derde op de ranglijst van risicosporten. Dat gedoe van "maak ik zelf wel uit" vind ik persoonlijk slap gedrag en een ontwijken van je eigen verantwoordelijkheid. Vind je een cap een probleem? Wees een beetje flink voor jezelf en zorg dat je eraan went.

Precies. Knipoog
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ach gut
"Dat overkomt mij niet, hoor"vind ik zo naief.. Alsof je in staat bent om je omgeving te bepalen en alles te voorkomen, zeker als je buiten rijdt.. Clown

Zie geregeld zwijnen in de buurt. Zou er ook vluchtdier van worden. Clown

Maar Snoevie, ieder zijn ding en weet je? Toen ik helm zag van degene die voor NL rijdt en die persoonlijk vrij goed ken, hoorde en zag wat er was gebeurd, werd ik wat meer wakker geschud. Juist dat soort verhalen van bekenden triggeren me het meeste. Bloos

En ben zelf ooit daarna zo'n 5 meter van een paard geslingerd, had toen eens geen cap op en reed bitloos. Never again, dier sloeg om bepaalde reden aan de kletter (eigenaar vraagt zicht nog steeds af wat het was, had het dier zelf gefokt en al 6 jaar), vanuit lang teugeltje in stap als een pijl uit een boog aan de kletter) en ik had geen bal te zeggen. Pakte bakstuk, om te trachten het dier op een cirkel te krijgen, dier zet hoefjes schrap, het scheen net een cartoon te zijn. Clown Beest daarna drie dagen niet te vangen, helemaal van slag, was best sneu. Ach gut

En ik ? Ik zag de bekende sterretjes en mag van geluk spreken dat ik nog redelijk normaal rondloop. Bloos
Maar die cap gaat nu op en van bitloos rijden ben ik genezen. ieder zijn ding. Haha! Vluchtdieren in combi met hun eigen persoonlijkheid en hun eigen manier van prikkels interpreteren, het is iets waar ik me door dit soort verhalen veel bewuster van ben geworden. Bloos

Alsof wij ze zo kunnen manipuleren dat we ze compleet kunnen reguleren. Het zijn onafhankelijk denkende wezens. dat maakt het ook zo boeiend.
Laatst bijgewerkt door detour op 28-09-08 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:09

@oomens waar staat dan dat ik mensen verplicht die geen cap op hebben op hun eigen paarden . ik dacht niet dat ik dat ergens had geschreven . iedereen moet het zelf weten . alleen zeg ik ik vind het dom . maar dat is MIJN menig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:10

detour schreef:
Clown

Ik kom ze 's nachts wel eens tegen en inderdaad is het verstandig daarop voorbreid te zijn.

Je kan een cap opzetten ter bescherming bij van, je kan er ook de paarden op voorbereiden en zo een val voorkomen. Wanneer je onverhoopt aangevallen wordt en valt is je hoofd stoten niet je grootste zorg Cool
Wij hebben zwarte iberico-varkens, nu zelfs een wildzwijn-hybride keiler, en laat de paarden daar mee in de paddock bij de stallen. Fotos al meermalen geplaatst op Bokt. Staat er ook 1 op mijn site; van mijn hengst met op hem verliefde zeug. Die twee gaan echt héél lief met elkaar om. Als ze in haar hok zit en hij daar los is, staat ze naar hem te gíllen en gaat hij een neuzel brengen.
Onze paarden zijn door voorbereiding ontspannen bij de zwijnen en ik kan ze zonder opwinding ontwijken.

Ik kom ook roedels verwilderde honden tegen en díe zijn 's nachts aanmerkelijk agressiever. Wederom door voorbereiding geen probleem wat de paarden betreft en ik neem een lange stok mee om indien nodig te kunnen 'ontmoedigen'. Wanneer je onverhoopt aangevallen wordt en valt is je hoofd stoten niet de grootste zorg.

In beíde situaties ís een helm zonder meer een keuzemogelijkheid. Er zijn ook voorbereidingen om een val te voorkómen.
Het ene sluit het ander uiteraard niet uit.
Het enige wat onverstandig is, is denken dat de helm alléén veilig is, want dat is in bovengenoemde situaties een vals gevoel van veiligheid.
Ik ervaar na voorbereiding de toegevoegde waarde van de cap als laag en kies voor niet dragen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:11

Snoevie schreef:
maarja vanaf de Z1 dressuur draagt men ineens ook een hoedje,of vanaf dat niveau is het toegestaan.....

Pling

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:18

Huertecilla schreef:
Snoevie schreef:
maarja vanaf de Z1 dressuur draagt men ineens ook een hoedje,of vanaf dat niveau is het toegestaan.....

Pling

hc

ken genoeg Z1 ruiters die met mijn eerste merrie echt niet naar buiten konden. Durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dat heel verkeerd had kunnen aflopen. Dat dier was kwestie van chemie met ruiter. Hoe meer druk, hoe meer gedonder,afblijven gold als goede afvloeier van spanning, die ze soms zelf opzocht.. Ze had groot gelijk. Pling

Ik vind dat idee met die varkens helemaal neit gek, HC, al denk ik niet dat je 100% kunt vertriouwen op je voorbereidend werk.

Wilde honden lijken me in vorm van roedel inderdaad geen pretje, al zijn zwijnen met jongen in het wild iets anders dan varkens aan huis, no offense. Knipoog
Wij hebben oko honden thuis en dat gaat het in het bos prima. Maar gedragscodes van wilde dieren kunnen bij zelfs het ge4domesticeerde paard heel verassende effecten geven. Clown

En een cap is idd niet afdoende voor het hele lichaam qua bescherming, maar het hoofd vind ik ontzettend kwetsbaar. Die vind ik voornamer dan ellebogen en schouders bv.
Met de cross komt er een bodyprotector bij en het gevoel van veiligheid geeft wat rust. Ik zie daar geen kwaad in. Sterker nog, vind het prettig. Knipoog
En ook dan geniet ik nog prima hoor, van het rijden. Als dier en ik maar contact hebben en samen genieten kunnen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:21

Ik rij ook altijd zonder cap.... dom? Ik weet het niet.
De laatste keer dat ik viel met cap had ik mijn oog en neus helemaal kapot.
Letsel was op de een of andere manier veroorzaakt door mijn cap!
Dit was overigens een goed passende veiligheidscap!

Dus nee, ik rij liever zonder. Dan zou ik nog eerder een bodyprotector om doen. Dat vind ik dan minstens zo belangrijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:22

detour schreef:
Een paard is een vluchtdier, prooidier, zijn vlubhtgedrag wordt veroorzaakt door een prikkel, - wat in het instinct om te overleven- ingebakerd is. Knipoog

Het dier zou niet anderes kunnen dan vluchten, net als een kat muizen vangt, een hond in een roedel leeft etc.

Maak svp je huiswerk. Je kan het zélfs op mijn site nalezen Knipoog
Normaal paardgedrag is dat ze niet eens vluchten bij een wolvenaanval!

Nogmaals, de perceptie van 'vluchtdier' is een kwestie van gebrek aan kennis en een door waarneming van dieren zonder andere uitweg verwrongen beeld.

Schríkken is een reflex, vluchten is gedrag en situationeel afhankelijk.

Nogmaals: als paarden vluchtdieren zouden zijn dient paardrijden op de openbare weg verboden te worden. Niet zo slim dus om dit verkeerde idee te ventileren.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:23

Ik lees liever Machteld van Dienrendonck of volg haar colleges. Knipoog

Jouw mening is wederom anders. Misschien zit jij er ook wel eens naast. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:30

detour schreef:
Wilde honden lijken me in vorm van roedel inderdaad geen pretje, al zijn zwijnen met jongen in het wild iets anders dan varkens aan huis, no offense. Knipoog

Ik heb een hybride keiler lopen.

Inderdaad niet agressief. Ik zoek echter geen duel en wil alleen gecontroleerd kunnen ontwijken. Geen schrikreactie omdat ze varkens kennen en vervolgens de volledige aandacht bij mijn aanwijzingen.

Het enige probleempje wat ik heb is met mijn hengst. Die reageert op de eventuele agréssie. Zowel bij de honden als bij de zwijnen wil hij eigenlijk liever in de aanval, wél een duel.
Hij heeft ze liever in het bereik van zijn voorpoten en happer. Ik ontwijk liever.
De succesfactor en grootste uitdaging ligt in op tijd de leiding van het ontwijken nemen.
Het scheelt enorm dat we verschillende gevechtservaringen met losgebroken hengsten in de campo hebben. Hij heeft nu erváringsvertrouwen in mijn leiderschap in conflictsuaties.
Het was voor míj ervaringsvertrouwen om bij deze incidenten te merken hoezeer hij zijn best doet om zijn roerganger niet te verliezen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:57

detour schreef:
Ik lees liever Machteld van Dienrendonck of volg haar colleges. Knipoog

Jouw mening is wederom anders. Misschien zit jij er ook wel eens naast. Haha!

Ik heb in deze geen mening. Neem over wat ik er in wetenschappelijke publicaties over lees.

Je hebt helemaal gelijk dat je niet weet wat je niet weet.
Ik ken geen publicatie van eigen onderzoek door M.v.Dierendock naar het vluchtgedrag van paarden onder ongedwongen omstandigheden. Als jij de publicatiedata ervan hebt en wil delen, dan zal ik dat asap bestellen en bestuderen.

Denk svp na over de consequentie van 'vluchtdier' voor de andere gebruikers van de openbare ruimte.
Dit argument wordt standaard gebruikt als excuus voor onvaardig ruitergedrag en is zéér riskant voor de ruiterij op de openbare weg.
Als daar wetenschappelijk onderbouwde data voor zou zijn, is een verbod op de openbare weg een fundamenteel recht van de samenleving.
Als elk paard in principe en in beginsel een onbetrouwbaar ongeleid projectiel van 500+ kilo is, dan hoort dit niet in de openbare ruimte.
Ik ben daarom blij dat ik dit in publicaties over het gedrag van paarden (nog) niet ben tegengekomen en dus de veiligheid van een paard als rijdier kan verdedigen.

hc

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:48

Huertecilla schreef:
Wij hebben zwarte iberico-varkens, nu zelfs een wildzwijn-hybride keiler, en laat de paarden daar mee in de paddock bij de stallen. Fotos al meermalen geplaatst op Bokt. Staat er ook 1 op mijn site; van mijn hengst met op hem verliefde zeug. Die twee gaan echt héél lief met elkaar om. Als ze in haar hok zit en hij daar los is, staat ze naar hem te gíllen en gaat hij een neuzel brengen.
Onze paarden zijn door voorbereiding ontspannen bij de zwijnen en ik kan ze zonder opwinding ontwijken.

In beíde situaties ís een helm zonder meer een keuzemogelijkheid. Er zijn ook voorbereidingen om een val te voorkómen.
Het ene sluit het ander uiteraard niet uit.
Het enige wat onverstandig is, is denken dat de helm alléén veilig is, want dat is in bovengenoemde situaties een vals gevoel van veiligheid.

Varkens in het algemeen zijn ontzettend intelligente en intrigrerende dieren. Voed een big of zelfs een jong wild zwijn op en je hebt er een geweldig huisdier aan! Ik ken een vrouw in Engeland die een jong wildzwijn beer verlaten in het bos vond, heeft hem mee naar huis genomen en hem thuis grootgebracht. Dit dier is uitgegroeid tot een geweldige beer, zowel in grootte als in karakter. Ze fietst ermee door de natuur en zelfs door het dorp waar ze woont, het zwijn blijft netjes (los) naast haar fiets draven.

Heel wat anders wordt het wanneer je een "echt" wild zwijn in het bos tegenkomt die z'n roedel wil verdedigen. Natuurlijk probeer je een dergelijke confrontatie te voorkomen, maar de bossen zijn hier dicht en in ons geval kruiste het pad van het zwijn met dat van het paard waar ik op reed (niet m'n eigen paard) elkaar met behoorlijke snelheid. Dat was hier ad hoc de risicofactor.

Mij hoor je niet zeggen dat de helm alleen veilig is, want dat beschermt slechts je hoofd. De rest van je lichaam is er ook nog. Waarom ik een helm draag is alleen om de risico's aan hoofdbeschadiging zoveel mogelijk te verkleinen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:58

Rani007 schreef:
detour schreef:
Clown

van dit soort antwoorden gaan mijn nekharen overeind staan!
Je hebt er namelijk geen ene sodemieter mee te maken!
Als ik het risico wil nemen om in een rolstoel te belanden (zoals jij denkt -want er zijn talloze andere scenarios mogelijk, mét en zonder cap) dan nog gaat het je niks aan!
Als jij zo redeneert neuk je dus altijd met condoom, rookt en drinkt niet, rijdt nooit door rood, te hard en met gordel, alleen in een auto met airbag enz enz.
Of ik het wel of niet mooi, lekker, prettig, veilig enz vind, kun jij niet bepalen!
Dus zet jij maar een cap op maar bemoei je niet met mijn of iemand anders' zaken! Die gaan je nl. niks aan!
En wilde zwijnen kom ik hier o.a. alleen tegen óp een paard. (mét cap, dat dan weer wel Knipoog )

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:23

Ik rij liever niet met cap. Waarom? Omdat ik mezelf veel fijner voel zonder cap op mn hoofd. Maar op het moment dat ik op een vreemd paard stap, zet ik hem op. Op de een of andere manier voel ik me dan net iets zekerder (zit tussen mn oren) en breng dat op het paard over. Dus op dat moment vind ik dat de beste keuze. Ken ik het paard beter en vind ik het verantwoord om de cap af te zetten, dan gaat die af. Dat kan na een uur zijn, maar dat kan ook maanden duren.
Ik ben het trouwens niet eens met de mensen die vinden dat een cap verplicht moet worden. Breng ik iemand anders in gevaar zonder cap? Nee. Het is dus enkel mijn zaak en niet dat van een ander. Dat is geen slap gedrag, dat is eigen verantwoording nemen. Wat ik eerder slap gedrag vind zijn de mensen die met cap en bodyprotector en weet ik wat nog meer op buitenrit gaan wat het paard is oh zo druk. En "als ik er af val dan wil ik niks breken". Denk na! Met zon druk paard ga je niet op buitenrit en ga je ook niet samen met allemaal andere mensen in de bak rijden zonder toestemming. Zon paard leer je eerst onder controle te houden. Want jij kan dan wel veilig vallen, wat zal er gebeuren met de mensen die het op hol geslagen paard tegenkomen wat nu bijvoorbeeld recht het verkeer in kan rennen? Deze mensen met bp en cap nemen in mijn ogen heel wat minder verantwoordelijkheid!Tegenover hun medemens en tegenover hun paard.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:12

mij maakt het niet uit of ze een cap gaan verplichten . ik heb hem toch wel op verplicht of niet verplicht .

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:15

Dan kan je beter niet rijden in het verkeer.Ieder paard, hoe bomvast het ook is, kan op hol slaan. Ik vind het ronduit onzin om te stellen dat mensen met cap of BP minder verantwoordelijkheid nemen tegenover medemens en hun paard. Integendeel. De kans is groter dat je nog mobiel bent als je van je paard af gevallen bent, de kans is dan groter dat je dan misschien nog kan ingrijpen en erger voorkomen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:21

volgens mij lees jij niet goed. Ze zegt nl. nergens dat mensen met een cap en bodyprotector minder verantwoordelijk zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:00

detour schreef:
Er zijn er idd genoeg die om die reden caploos rijden, het staat niet stoer. Clown
Misschien staat rolstoel charmanter..

En hier hebben we het aloude argument van de pro-cap patrouille weer.
Als je aangeeft geen cap op te willen zetten, dan is er altijd wel iemand die zegt:

"ja maar je kunt er dood aan gaan én/of je kunt levenslang invalide worden".
"lees het verhaal van barmat, en dan denk je wel na".

Nog afgezien van het feit dát ik al levenslang invalide ben, dus me door dat argument al niet meer zo ontzettend gehinderd voel Duivel Pling , geldt ook daarvoor: dat maakt ik toevallig zelf wil uit.

Er is geen wettelijk voorschrift en geen verzekeringsvoorschrift op basis waarvan ik mijn mening bij zou moeten stellen (of een boete riskeren), er zijn alleen maar heel veel niet eens overbezorgde, maar wel overbemoeizuchtige bokkers die menen dat hun argumentatie mij wel over de streep trekt.

En dat is dus niet zo. Dood gaan, doe je op veel verschillende manieren. En een val van een paard zou een risico-factor kunnen zijn, maar eerlijk gezegd is de kans dat ik op enig moment het dagelijks verkeer niet overleef vele malen groter. En ondanks de gruwelijke verhalen van verkeersslachtoffers en de bijbehorende statistieken van maatschappelijk aanvaarde verliezen in mensenlevens.. blijven mensen echt wel in die auto stappen. Paar veiligheidsdingies voor de vorm en misplaatste gevoelens van veiligheid vieren hoogtij.

Dan liever mijn eigen keuzes.

En Arabest: argument 1 tot en met 10 dan. Dat wil ik ZELF bepalen. Waar bemoeien jullie je mee?

En tenslotte: dat vluchtdierverhaal? antwoord: je moet je paard opvoeden en desensabiliseren. Mijn paard rent niet, mijn paard zakt. En kijkt dan gelukkig fatsoenlijk om zich heen.
In plaats van al die aandacht voor een cap kun je beter investeren in iemand die je leert om je zodanig met je paard om te gaan dat ze niet rennen maar gewoon te rijden zijn en alleen rennen als dat van jou ook mag.

Oh ja en wilde zwijnen vindt mijn paard wél vies ruiken, maar op wat gesnort na is ze gewoon te houden hoor Haha! Pling Het is ook wél zo handig om een bestuurbaar galopje bij de hand te hebben in die situaties.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:18

Weet je wat ik zo apart vind... als bokkers-met-cap argumenten geven of vragen waarom er geen cap gedragen wordt of met een vergelijking komen, er gelijk gesproken wordt over bemoeizucht...dat is wel lekker makkelijk natuurlijk.

@anya, natuurijk is het verkeer gevaarlijk, maar draag je daarom maar geen gordel meer? Het is toch gevaarlijk en dood ga ik toch?

Mij persoonlijk mag iemand helemaal zelf bepalen of hij of zij een cap opdoet ofniet, maar ik vraag me wel af in hoeverre 'de beleving van het paardrijden zonder cap' het aflegd tegen 'de beleving van het paardrijden met cap' om maar even in de 'termen' te blijven. Waarom is het uiterlijk belangrijker dan de veiligheid en hoe kan dat meedragen aan 'de beleving van paardrijden'?

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:25

vroeger vond ik de mensen die zonder cap reden altijd zo dom want ja het is wel je veiligheid, en daar blijf ik nog bij, hoewel ik toch nog wel eens zonder cap heb gereden op verzorgpony van een vriendin, zij reed des tijds ook steeds vaker zonder cap en dan hadden we meteen uit school geen cap mee, dus tja dan maar zonder, uiteindelijk er een keer van af gevallen(kon alleen maar denken houd je hoofd omhoog, precies op me kont gevallen Haha! ) geen schade e.d. maar toch zinsdien maar weer met gegaan, het blijf toch inderdaad een groot risico, bij manege waar ik les is het zoiezo verplicht, en op verzorgpaardjes doe ik heto okg ewoon, toch automatisme geworden;)
byee

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:01

zap schreef:
Weet je wat ik zo apart vind... als bokkers-met-cap argumenten geven of vragen waarom er geen cap gedragen wordt of met een vergelijking komen, er gelijk gesproken wordt over bemoeizucht...dat is wel lekker makkelijk natuurlijk.

@anya, natuurijk is het verkeer gevaarlijk, maar draag je daarom maar geen gordel meer? Het is toch gevaarlijk en dood ga ik toch?

Mij persoonlijk mag iemand helemaal zelf bepalen of hij of zij een cap opdoet ofniet, maar ik vraag me wel af in hoeverre 'de beleving van het paardrijden zonder cap' het aflegd tegen 'de beleving van het paardrijden met cap' om maar even in de 'termen' te blijven. Waarom is het uiterlijk belangrijker dan de veiligheid en hoe kan dat meedragen aan 'de beleving van paardrijden'?

Dat is erg persoonlijk en niet uit te leggen. Of kun jij uitleggen wáárom jou lievelingskleur dat is enz.
Ik zal toch een poging wagen; ik vind paardrijden vooral een soort vrijheid. Ik vind t geweldig om (vooral buiten) mijn paard met zo weinig mogelijke moeite overal langs, door, over enz te sturen. Mooie ritten te maken. Alles samen met paard. 'T liefst reed ik ook altijd zonder zadel maar voor haar welzijn gebruik ik dat meestal wel. Ik gebruik ook t liefst zo weinig mogelijk 'hulpmiddelen' zoals een bit enz. Een cap, veiligheidsgordel, bodyprotector enz passen daar voor mijn gevoel niet bij. Afgezien van t feit dat een cap me o.a. met z'n kinbandjes enz irriteert, hoor ik minder/anders, voel ik de wind niet enzovoort. Daarbij denk ik dat ie me toch niet genoeg beschermt, (lees de post van Oomens) weet ik wat ik wel, en juist niet ga doen, ken ik m'n paard, ken ik mezelf, de omgeving enz.
Om nog even te vergelijken; gebruik jij altijd een condoom? Want iedereen weet toch dat dat altijd veiliger is? Veiliger dan een cap! Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:05

ja aan een kant snap ik dat best sflj(enne condooms ontbreken bij mij trouwens niet Tong uitsteken )

ja het gedeelte over het zo goed kennen van je paard ben ik niet helemaal met je eens,maar als iedereen het meteen met elkaar eens was zou t ook zo saai worden he

rij jij ook bitloos?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:13

maar doe je dat ook nog als je 40jr getrouwd bent? Knipoog
En ja met m'n 'moeilijkste' paard rij ik bijna uitsluitend bitloos. Enige uitzondering is tijdens een westernwedstrijd (kan ik alleen maar kiezen tussen niet starten of met bit)