Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
detour schreef:Je zou de de paarden eens moeten mee maken als er hier zwijnen tussen de bomen vandaan komen, er ontstaat niet bepaald een kennismakingsritueel..
Dan is een cap best een handig attribuut, mocht je ten val komen en op je hoofd landen of je kop tegen een voorbij vliegende boom stoten.
Rani007 schreef:detour schreef:Je zou de de paarden eens moeten mee maken als er hier zwijnen tussen de bomen vandaan komen, er ontstaat niet bepaald een kennismakingsritueel..
Dan is een cap best een handig attribuut, mocht je ten val komen en op je hoofd landen of je kop tegen een voorbij vliegende boom stoten.
Ja, je denkt een leuke bosrit te maken en dan kom je een wildzwijn tegen ...... zoals wij deden. En dat was tussen paard en zwijn ook geen liefde op het eerste gezicht. Paard er vandoor, en groot gelijk heeft hij ... ik ben uit het zadel geslingerd met als gevolg m'n cap aan gruzelementen.
Vroeger reed ik nooit met cap, tegenwoordig altijd. Per saldo rijd ik ook liever zonder maar ik ken m'n verantwoordelijkheden en ik gebruik m'n verstand i.p.v. m'n gevoel. En dat vind ik gerechtvaardigd als je bedenkt dat een kwart van de kwetsuren die door paardrijden veroorzaakt worden bestaat uit hoofd -en hersenletsel. De paardensport staat te boek als derde op de ranglijst van risicosporten. Dat gedoe van "maak ik zelf wel uit" vind ik persoonlijk slap gedrag en een ontwijken van je eigen verantwoordelijkheid. Vind je een cap een probleem? Wees een beetje flink voor jezelf en zorg dat je eraan went.
detour schreef:Je zou de de paarden eens moeten mee maken als er hier zwijnen tussen de bomen vandaan komen, er ontstaat niet bepaald een kennismakingsritueel..
Snoevie schreef:maarja vanaf de Z1 dressuur draagt men ineens ook een hoedje,of vanaf dat niveau is het toegestaan.....
Huertecilla schreef:Snoevie schreef:maarja vanaf de Z1 dressuur draagt men ineens ook een hoedje,of vanaf dat niveau is het toegestaan.....
![]()
hc
detour schreef:Een paard is een vluchtdier, prooidier, zijn vlubhtgedrag wordt veroorzaakt door een prikkel, - wat in het instinct om te overleven- ingebakerd is.![]()
Het dier zou niet anderes kunnen dan vluchten, net als een kat muizen vangt, een hond in een roedel leeft etc.
detour schreef:Wilde honden lijken me in vorm van roedel inderdaad geen pretje, al zijn zwijnen met jongen in het wild iets anders dan varkens aan huis, no offense.
detour schreef:Ik lees liever Machteld van Dienrendonck of volg haar colleges.![]()
Jouw mening is wederom anders. Misschien zit jij er ook wel eens naast.
Huertecilla schreef:Wij hebben zwarte iberico-varkens, nu zelfs een wildzwijn-hybride keiler, en laat de paarden daar mee in de paddock bij de stallen. Fotos al meermalen geplaatst op Bokt. Staat er ook 1 op mijn site; van mijn hengst met op hem verliefde zeug. Die twee gaan echt héél lief met elkaar om. Als ze in haar hok zit en hij daar los is, staat ze naar hem te gíllen en gaat hij een neuzel brengen.
Onze paarden zijn door voorbereiding ontspannen bij de zwijnen en ik kan ze zonder opwinding ontwijken.
In beíde situaties ís een helm zonder meer een keuzemogelijkheid. Er zijn ook voorbereidingen om een val te voorkómen.
Het ene sluit het ander uiteraard niet uit.
Het enige wat onverstandig is, is denken dat de helm alléén veilig is, want dat is in bovengenoemde situaties een vals gevoel van veiligheid.
Rani007 schreef:van dit soort antwoorden gaan mijn nekharen overeind staan!detour schreef:Je zou de de paarden eens moeten mee maken als er hier zwijnen tussen de bomen vandaan komen, er ontstaat niet bepaald een kennismakingsritueel..
Ja, je denkt een leuke bosrit te maken en dan kom je een wildzwijn tegen ...... zoals wij deden. En dat was tussen paard en zwijn ook geen liefde op het eerste gezicht. Paard er vandoor, en groot gelijk heeft hij ... ik ben uit het zadel geslingerd met als gevolg m'n cap aan gruzelementen.
Vroeger reed ik nooit met cap, tegenwoordig altijd. Per saldo rijd ik ook liever zonder maar ik ken m'n verantwoordelijkheden en ik gebruik m'n verstand i.p.v. m'n gevoel. En dat vind ik gerechtvaardigd als je bedenkt dat een kwart van de kwetsuren die door paardrijden veroorzaakt worden bestaat uit hoofd -en hersenletsel. De paardensport staat te boek als derde op de ranglijst van risicosporten. Dat gedoe van "maak ik zelf wel uit" vind ik persoonlijk slap gedrag en een ontwijken van je eigen verantwoordelijkheid. Vind je een cap een probleem? Wees een beetje flink voor jezelf en zorg dat je eraan went.
detour schreef:Er zijn er idd genoeg die om die reden caploos rijden, het staat niet stoer.![]()
Misschien staat rolstoel charmanter..
zap schreef:Weet je wat ik zo apart vind... als bokkers-met-cap argumenten geven of vragen waarom er geen cap gedragen wordt of met een vergelijking komen, er gelijk gesproken wordt over bemoeizucht...dat is wel lekker makkelijk natuurlijk.
@anya, natuurijk is het verkeer gevaarlijk, maar draag je daarom maar geen gordel meer? Het is toch gevaarlijk en dood ga ik toch?
Mij persoonlijk mag iemand helemaal zelf bepalen of hij of zij een cap opdoet ofniet, maar ik vraag me wel af in hoeverre 'de beleving van het paardrijden zonder cap' het aflegd tegen 'de beleving van het paardrijden met cap' om maar even in de 'termen' te blijven. Waarom is het uiterlijk belangrijker dan de veiligheid en hoe kan dat meedragen aan 'de beleving van paardrijden'?