Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:Precies, dat bedoel iklaat ik het anders zeggen, ik geef al na voordat het paard nageeft........ maar ik sta nog meer toe als het paard nageeft.
Als ik me ontspan, totaal ontspan, dan voel ik dat het paard mij gelijk beter laat zitten, ruimer beweegt......
Vudress schreef:Je hebt helemaal gelijk, mits je scoren op wedstrijden als leidraad wilt nemen. Ik vind dat echter een heeel slechte leidraad...En kijk nou eens om je heen, wat zie je nou echt succesvol in Nederland rondrijden wat NIET in het laag- en rondsysteem rijdt? Vrijwel alles wat op de ouderwetsere, klassiekere manier rijdt scoort niet zo als Anky.
Karl66 schreef:Omdat het (mogelijk) ten koste gaat van de paarden.Als iemand zich liever met paardenlevenstijl dan met paardensport bezig houdt, dan zal niemand daar over vallen, waarom dan wel over het omgekeerde?
Karl66 schreef:Ik heb nooit beweerd dat ze zich er vroeger beter aan hielden. Daar was ik niet bijIk blijf het een beetje absurd vinden dat er aldoor geroepen wordt dat de FEI en de juries zich niet aan hun eigen regels houden, zoals ze vroeger wel deden. Vooral omdat in plaats van een proef te beoordelen men aldoor niet verder komt dan foto's van één enkel onderdeel, de piaffe.
KiWiKo schreef:vroegah was de wereld plat![]()
KiWiKo schreef:Ah, vandaar dat laag-diep-ROND toen nog niet nodig wasvroegah was de wereld plat![]()
Kafue schreef:Geen bokt en Anky was nog een amoebe...Maar goed vroeger was er ook geen tv,computer, internet enzo
Karl66 schreef:De MOGELIJKHEID is zeker wel geconstateerd (op verschillende vlakken). De discussie is in die zin eigenlijk: Wie geef je het voordeel van de twijfel? Het paard, of de ruiter?Waarom is er een hetze tegen iets wat mogelijk ten koste van het paard gaat? Vooral omdat die mogelijkheid nog steeds niet geconstateerd is.
Karl66 schreef:Verzameling is ongezond? Open daar maar een topic over, wordt vast drukMisschien moeten we een actiegroep tegen de pi/pa oprichten, dat is namelijk mogelijk ongezonder dan een in evenwicht gelopen draf en als recreatieruiters hebben we de extra wendbaarheid als gevolg van verzameling niet persé nodig
Vudress schreef:Dat eerste ook..., dat tweede is vooral de "kleem toe veem" voor LDR. Vraag is of dat op andere wijze niet even prima voor elkaar te krijgen is, en of de (vermeende) voordelen hierover van LDR opwegen tegen de (ook rijtechnische) nadelen ervan.Het rijtechnische nut? Flitsende reacties, op geen enkele manier weerstand in het lijf, absolute controle. (En dat laatste heeft niet met de hoofd/halshouding te maken, maar met de manier waarop je hulpen toepast.)
QQQQ schreef:Vudress schreef:Dat eerste ook..., dat tweede is vooral de "kleem toe veem" voor LDR. Vraag is of dat op andere wijze niet even prima voor elkaar te krijgen is, en of de (vermeende) voordelen hierover van LDR opwegen tegen de (ook rijtechnische) nadelen ervan.Het rijtechnische nut? Flitsende reacties, op geen enkele manier weerstand in het lijf, absolute controle. (En dat laatste heeft niet met de hoofd/halshouding te maken, maar met de manier waarop je hulpen toepast.)
QQQQ schreef:Karl66 schreef:Verzameling is ongezond? Open daar maar een topic over, wordt vast drukMisschien moeten we een actiegroep tegen de pi/pa oprichten, dat is namelijk mogelijk ongezonder dan een in evenwicht gelopen draf en als recreatieruiters hebben we de extra wendbaarheid als gevolg van verzameling niet persé nodig![]()
Mireille1970 schreef:Jij weet niet of dat al is gebeurt, en of dat niet nog altijd gebeurt. Jij DENKT van niet...1 zeker, 2 nog veel zekerder! Als dat op alle andere manieren ook voor elkaar was te krijgen in dezelfde gradatie was dat dan niet al gebeurt? Een wiel hoef je niet opnieuw uit te vinden. En LDR reden ze al ver voor Anky ook...
Mireille1970 schreef:Tegen de volgens jou niet aanwezige nadelen.En de voordelen wegen op tegen de niet aanwezige nadelen!
Mireille1970 schreef:Nu is extreem weer opeens geen "echte LDR"? En nee, sorry, dat wil ik een paard niet aandoen. Ik ken paarden die nog super blij op je af komen al staan ze met 4 benen rotstraal. Hoe "blij" ze ogen NA de training zegt mij niet zoveel. Hoe ze ogen tijdens de training zegt mij echter genoeg.Ervaar dat maar eens een tijdje... En nu niet roepen over die 10 minuten extreem, maar praten over het echte LDR, dus jarenlange opbouw en training in dat systeem en wat dat met je paard doet... en vertel mij dan maar eens of je paard er blijer of minder blij van werd.
Mireille1970 schreef:QQQQ schreef:"De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd. Sja, als dat in jouw geval je paard is, dan doe je niks verkeerd nee.
Ook nageven gaat voorwaarts neerwaarts (richting waarin ten alle tijden je hand gevolgd moet worden), terwijl als jij wacht tot het paard "los"laat, dit nageven naar achter gaat.
Nee hoor. Kwestie van hand stil eraan houden en met zit en been tegen hand aan rijden tot moment van nageven, na nageven alles ontspannen.
Zep schreef:Nee hoor, kan best in vele kleine stapjes.het principe van de weerstandbiedende hand, Ernest van Loon deed het al. Heb hier wel eens geprobeerd uit te leggen dat je een paard zéér diep kunt rijden op basis van exact hetzelfde principe maar dat wilde er hier niet in, want dat kan natuurlijk alleen maar als je héél hard trekt
QQQQ schreef:Mireille1970 schreef:Jij weet niet of dat al is gebeurt, en of dat niet nog altijd gebeurt. Jij DENKT van niet...1 zeker, 2 nog veel zekerder! Als dat op alle andere manieren ook voor elkaar was te krijgen in dezelfde gradatie was dat dan niet al gebeurt? Een wiel hoef je niet opnieuw uit te vinden. En LDR reden ze al ver voor Anky ook...Mireille1970 schreef:Tegen de volgens jou niet aanwezige nadelen.En de voordelen wegen op tegen de niet aanwezige nadelen!
Gewicht naar de voorhand verplaatsen, paard niet in staat stellen te zien waar ie heen gaat, dat zie jij totaal niet als nadeel, dat weet ik inmiddels.Mireille1970 schreef:Nu is extreem weer opeens geen "echte LDR"? En nee, sorry, dat wil ik een paard niet aandoen. Ik ken paarden die nog super blij op je af komen al staan ze met 4 benen rotstraal. Hoe "blij" ze ogen NA de training zegt mij niet zoveel. Hoe ze ogen tijdens de training zegt mij echter genoeg.Ervaar dat maar eens een tijdje... En nu niet roepen over die 10 minuten extreem, maar praten over het echte LDR, dus jarenlange opbouw en training in dat systeem en wat dat met je paard doet... en vertel mij dan maar eens of je paard er blijer of minder blij van werd.