DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:00

Heeft dit niet te maken met verschillende manieren van trainen? Laat elkaar in zijn waarde en laat ieder mens op zijn manier trainen en veroordeel niemand op de wijze waarop hij zijn paard africht. Een paard africhten is al moeilijk genoeg, laat dat ieder in het systeem doen waar hij (en je paard!) het beste in past? En kijk nou eens om je heen, wat zie je nou echt succesvol in Nederland rondrijden wat NIET in het laag- en rondsysteem rijdt? Vrijwel alles wat op de ouderwetsere, klassiekere manier rijdt scoort niet zo als Anky. Dan kan het wel niet klassiek zijn, succesvol is het wel. QQQQ, zijn jouw meningen over paardrijden niet vreselijk achterhaald en niet van toepassing op de de manier van rijden zoals we in de huidige dressuur willen zien? Paardrijden is niet meer zo als 100 jaar geleden, we hebben andere paarden, betere paarden. Ik denk dat deze paarden het rond- en diep rijden wel eens heel erg nodig kunnen hebben. Al is het alleen maar om de rugblessures. Kanttekening is en blijft dat je ten alle tijden goed moet blijven paardrijden.
Volgens mij als je een paard stilzet en laat nageven moet je zorgen dat ie in balans staat en dat ie dan direct op je hand nabljft geven en dan pas mag je loslaten en weer verder rijden. Op deze manier krijg je zo min mogelijk weerstand in het lijf, mits je het gevoel van goede aanleuning blijft behouden, dat de mogelijkheid bestaat om te stretchen.

Vraag aan QQQQ, heb je ooit Coby -klassieke systeem- een andere manier van rijden horen af te kraken? Slecht paardrijden is het alleen als het nergens heenleidt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:58

KiWiKo schreef:
laat ik het anders zeggen, ik geef al na voordat het paard nageeft........ maar ik sta nog meer toe als het paard nageeft.

Als ik me ontspan, totaal ontspan, dan voel ik dat het paard mij gelijk beter laat zitten, ruimer beweegt......
Precies, dat bedoel ik Haha!
Vudress schreef:
En kijk nou eens om je heen, wat zie je nou echt succesvol in Nederland rondrijden wat NIET in het laag- en rondsysteem rijdt? Vrijwel alles wat op de ouderwetsere, klassiekere manier rijdt scoort niet zo als Anky.
Je hebt helemaal gelijk, mits je scoren op wedstrijden als leidraad wilt nemen. Ik vind dat echter een heeel slechte leidraad...
Paardrijden is idd verandert: is SPORT geworden i.p.v. kunst of levensstijl. Dat heeft vooral de INSTELLING veranderd. De regelementen van de sport zijn echter nog hetzelfde, maar daar wordt door juries en sporters zéér flexibel mee omgegaan. Paarden zijn niet dusdanig veranderd, dat er nu opeens heel anders moet worden getraind. Mensen zijn ongeduldiger en willen snel scoren.

Het doel is veranderd en is nu zo snel mogelijk en zo hoog mogelijk scoren op wedstrijden, ofwel juries imponeren...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:18

Als iemand zich liever met paardenlevenstijl dan met paardensport bezig houdt, dan zal niemand daar over vallen, waarom dan wel over het omgekeerde?

Ik blijf het een beetje absurd vinden dat er aldoor geroepen wordt dat de FEI en de juries zich niet aan hun eigen regels houden, zoals ze vroeger wel deden. Vooral omdat in plaats van een proef te beoordelen men aldoor niet verder komt dan foto's van één enkel onderdeel, de piaffe.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:59

Karl66 schreef:
Als iemand zich liever met paardenlevenstijl dan met paardensport bezig houdt, dan zal niemand daar over vallen, waarom dan wel over het omgekeerde?
Omdat het (mogelijk) ten koste gaat van de paarden.
Karl66 schreef:
Ik blijf het een beetje absurd vinden dat er aldoor geroepen wordt dat de FEI en de juries zich niet aan hun eigen regels houden, zoals ze vroeger wel deden. Vooral omdat in plaats van een proef te beoordelen men aldoor niet verder komt dan foto's van één enkel onderdeel, de piaffe.
Ik heb nooit beweerd dat ze zich er vroeger beter aan hielden. Daar was ik niet bij . Daarbij zijn er zeker ook andere onderdelen dan de piaffe besproken hoor Ja . De laatste piaffe discussie hier ging overigens over het nut van het uitvoeren van piaffe in de LDR houding, niet over hoe de piaffe in de wedstrijdring wordt uitgevoerd, ook niet over hoe de jury dat beoordeeld.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:28

Vroeger was volgens mij ook niet echt grappig. Al helemaal niet met springen zonder verlichte zit.
Ik denk dat paarden er mischien zelfs op achteruit zijn gegaan.
Hoe naturlijk gaan we nog met paarden om? Niet toch zeker een paard is een bewegingsdier, en welke beweging bieden de meesten hem aan?
Juist drie kwatier per dag onder het zadel en daarna achter de tralies voor 23 uur. Nee dan hebben gevangenen het nog beter.

Een paard moet gewoon werken, maar niet maar een half uurtje topsport en daarna niks nee langer, lekker op de weide met zijn soortgenoten en niet alleen ivm blessures. Een paard moet gewoon ouderwets gedroogd gras en niet dat nieuwerwetse eiwitrijke ingebaalde gras.
Kijk eens naar de huidge problemen in de stallen, bwwegingsproblemen, koliek paar maal in de week, hoefbevangenheid. Eigelijk erg gewoon.

Dan is mischien een LDR methode niet helemaal jovel maar als je zo algemeen naar de paarden kijkt is er veel meer waar het niet helemaal correct gaat. Dan zijn die super topsportpaarden nog heilig met hun hele medische en verzorgingsstaf er om heen. Ha voldoende beweging, perfecte verzorging, liefdevolle verzorging in de meeste gevallen, perfecte medische verzorging wat willen we nog meer.
Dan zijn er heel wat meer zielepoten dan in dat segment.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:30

vroegah was de wereld plat Haha! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:39

KiWiKo schreef:

jahaaaaa en als tot het einde vaarde dan ............

Maar goed vroeger was er ook geen tv,computer, internet enzo

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:40

Maar Kafue, dat is weer een héél ander topic. Hier gaat het nou om LDR, niet wat er verder nog allemaal gebeurt, niet in de topsport (want "heilig" zou niet een woord zijn wat direct in mij op komt...), niet in de basissport, niet bij de "naturals", niet op de maneges...etc.
LDR, daar hebben wij het hier over.
KiWiKo schreef:
Ah, vandaar dat laag-diep-ROND toen nog niet nodig was Pling . Ja, NU snap ik 't! Dank je Kiwiko! Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:41

Kafue schreef:
Maar goed vroeger was er ook geen tv,computer, internet enzo
Geen bokt en Anky was nog een amoebe... Clown

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:09

Waarom is er een hetze tegen iets wat mogelijk ten koste van het paard gaat? Vooral omdat die mogelijkheid nog steeds niet geconstateerd is.

Misschien moeten we een actiegroep tegen de pi/pa oprichten, dat is namelijk mogelijk ongezonder dan een in evenwicht gelopen draf en als recreatieruiters hebben we de extra wendbaarheid als gevolg van verzameling niet persé nodig Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:25

Karl66 schreef:
Waarom is er een hetze tegen iets wat mogelijk ten koste van het paard gaat? Vooral omdat die mogelijkheid nog steeds niet geconstateerd is.
De MOGELIJKHEID is zeker wel geconstateerd (op verschillende vlakken). De discussie is in die zin eigenlijk: Wie geef je het voordeel van de twijfel? Het paard, of de ruiter?
Daarnaast is er nog de discussie van het rijtechnische nut.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:26

Karl66 schreef:
Misschien moeten we een actiegroep tegen de pi/pa oprichten, dat is namelijk mogelijk ongezonder dan een in evenwicht gelopen draf en als recreatieruiters hebben we de extra wendbaarheid als gevolg van verzameling niet persé nodig Haha!
Verzameling is ongezond? Open daar maar een topic over, wordt vast druk Haha! Ja

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:45

Het rijtechnische nut? Flitsende reacties, op geen enkele manier weerstand in het lijf, absolute controle. (En dat laatste heeft niet met de hoofd/halshouding te maken, maar met de manier waarop je hulpen toepast.)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:48

Paardrijden is inderdaad een sport, en dat er veel slecht gereden wordt is een feit. De kunst van vroeger ben ik niet bijgeweest. Ik kan me niet voorstellen dat er in die tijd geen ellende was, dat het paardrijden zo geweldig was. We weten nu zoveel meer dan vroeger, datzelfde gaat voor de paarden op.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:05

Vudress schreef:
Het rijtechnische nut? Flitsende reacties, op geen enkele manier weerstand in het lijf, absolute controle. (En dat laatste heeft niet met de hoofd/halshouding te maken, maar met de manier waarop je hulpen toepast.)
Dat eerste ook..., dat tweede is vooral de "kleem toe veem" voor LDR. Vraag is of dat op andere wijze niet even prima voor elkaar te krijgen is, en of de (vermeende) voordelen hierover van LDR opwegen tegen de (ook rijtechnische) nadelen ervan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:20

QQQQ schreef:
Vudress schreef:
Dat eerste ook..., dat tweede is vooral de "kleem toe veem" voor LDR. Vraag is of dat op andere wijze niet even prima voor elkaar te krijgen is, en of de (vermeende) voordelen hierover van LDR opwegen tegen de (ook rijtechnische) nadelen ervan.

1 zeker, 2 nog veel zekerder! Als dat op alle andere manieren ook voor elkaar was te krijgen in dezelfde gradatie was dat dan niet al gebeurt? Een wiel hoef je niet opnieuw uit te vinden. En LDR reden ze al ver voor Anky ook...

En de voordelen wegen op tegen de niet aanwezige nadelen!

Ervaar dat maar eens een tijdje... En nu niet roepen over die 10 minuten extreem, maar praten over het echte LDR, dus jarenlange opbouw en training in dat systeem en wat dat met je paard doet... en vertel mij dan maar eens of je paard er blijer of minder blij van werd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:20

Vudress legt het supergoed uit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:25

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Verzameling is ongezond? Open daar maar een topic over, wordt vast druk Haha! Ja

Los van het feit dat ik niet ongezond maar ongezonder zeg, mag ik hopen dat de meesten hierover zouden vallen. Net zo als dat veel mensen vallen over claims die vooral op het vermenselijken van paarden zijn gebaseerd met betrekking tot LDR.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:36

Mireille1970 schreef:
1 zeker, 2 nog veel zekerder! Als dat op alle andere manieren ook voor elkaar was te krijgen in dezelfde gradatie was dat dan niet al gebeurt? Een wiel hoef je niet opnieuw uit te vinden. En LDR reden ze al ver voor Anky ook...
Jij weet niet of dat al is gebeurt, en of dat niet nog altijd gebeurt. Jij DENKT van niet...
Mireille1970 schreef:
Tegen de volgens jou niet aanwezige nadelen.
Gewicht naar de voorhand verplaatsen, paard niet in staat stellen te zien waar ie heen gaat, dat zie jij totaal niet als nadeel, dat weet ik inmiddels.
Mireille1970 schreef:
Ervaar dat maar eens een tijdje... En nu niet roepen over die 10 minuten extreem, maar praten over het echte LDR, dus jarenlange opbouw en training in dat systeem en wat dat met je paard doet... en vertel mij dan maar eens of je paard er blijer of minder blij van werd.
Nu is extreem weer opeens geen "echte LDR"? En nee, sorry, dat wil ik een paard niet aandoen. Ik ken paarden die nog super blij op je af komen al staan ze met 4 benen rotstraal. Hoe "blij" ze ogen NA de training zegt mij niet zoveel. Hoe ze ogen tijdens de training zegt mij echter genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:37

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:
"De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd. Sja, als dat in jouw geval je paard is, dan doe je niks verkeerd nee Pling .

Ook nageven gaat voorwaarts neerwaarts (richting waarin ten alle tijden je hand gevolgd moet worden), terwijl als jij wacht tot het paard "los"laat, dit nageven naar achter gaat.

Nee hoor. Kwestie van hand stil eraan houden en met zit en been tegen hand aan rijden tot moment van nageven, na nageven alles ontspannen.

het principe van de weerstandbiedende hand, Ernest van Loon deed het al. Heb hier wel eens geprobeerd uit te leggen dat je een paard zéér diep kunt rijden op basis van exact hetzelfde principe maar dat wilde er hier niet in, want dat kan natuurlijk alleen maar als je héél hard trekt Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:41

Zep schreef:
het principe van de weerstandbiedende hand, Ernest van Loon deed het al. Heb hier wel eens geprobeerd uit te leggen dat je een paard zéér diep kunt rijden op basis van exact hetzelfde principe maar dat wilde er hier niet in, want dat kan natuurlijk alleen maar als je héél hard trekt Clown
Nee hoor, kan best in vele kleine stapjes.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:44

als anti topic scoort dit topic in aantal reacties wel erg hoog .....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:51

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Jij weet niet of dat al is gebeurt, en of dat niet nog altijd gebeurt. Jij DENKT van niet...
Mireille1970 schreef:
Tegen de volgens jou niet aanwezige nadelen.
Gewicht naar de voorhand verplaatsen, paard niet in staat stellen te zien waar ie heen gaat, dat zie jij totaal niet als nadeel, dat weet ik inmiddels.
Mireille1970 schreef:
Nu is extreem weer opeens geen "echte LDR"? En nee, sorry, dat wil ik een paard niet aandoen. Ik ken paarden die nog super blij op je af komen al staan ze met 4 benen rotstraal. Hoe "blij" ze ogen NA de training zegt mij niet zoveel. Hoe ze ogen tijdens de training zegt mij echter genoeg.

Oh jij kan zo stom slecht uit de hoek komen. Wat wil je nou toch?

Bereiken dat iedereen zijn eravringen overboord gooit en blind achter jou en je koudbloedmaterie aanstrompeld. Ga toch rijden, ga toch ercaren en kom dan weer hier. Je hebt werkelijk GEEN idee waar je het over hebt. En hoe iedereen ook zjin best doet om uit te leggen dat er NIET word getrokken, dat er met zoveel vertrouwen geen nadelen zitten aan dat zichtvermogen dat met een minimum beperkt wordt, dat de paarden zijn er zichtbaar jeugdig vrolijk en blij bij voelen, etc etc etc, jij komt altijd terug met een stom lees-punt...

Mits goed uitgevoerd is paardrijden in het algemeen goed, weliswaar met het welzijn met het paard voorop...

Mits slecht uitgevoerd is alles wat je met een paard doet slecht...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:55

Hoe kun je over LDR praten in de context van "geen zicht", "trekken", "op de voorhand"................ Dan weet je gewoon echt niet wat LDR is...........

En dan blijven roepen tegen mensen met veel ervaringen op vele rijgebieden (manege, klassiek, Ldr, Frans, Duits etc etc) dat ze dat wel kunnen roepen bla bla bla...

En jij dan, moet je eens kijken wat jij allemaal klakkeloos roept. En wie ben jij dan?

Nee... dat gaat er bij mij niet in. Jij bent ontzettend oneerlijk... je spreekt jezelf steeds tegen, roept dingen die niet waar zijn of niet bevestigd zijn en schopt tegen mensen aan zonder eerst jezelf eens te analyseren...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:58

En ga nu niet zeggen dat het nog nooit is uitgelegd...

Er zijn hier mensen zat geweest die hebben uitgelegd in alle rust over het hoe en wat...

En nee ik ben niet blind voor paardenmishandeling... MAAR je hebt een verkeerde tak te pakken, geloof me. Ik zou boekjes open kunnen doen en ja daar zit ook wat LDR ruiters tussen maar evenzoveel zo niet meer andere ruiters die ik ook wel eens van hun paard heb getrokken, ja ook in de losrijbaan van een EK!