Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:57

MCE schreef:
996981 schreef:

Die vraag zou volgens mij enkel met 100% zekerheid kunnen worden beantwoord aan de hand van de uitkomsten van gestandaardiseerd, peer-reviewd onderzoek. En dat is er niet :)

Wat men schaard onder “gezond” en “ongezond” lichaamsgebruik wordt dus vooral gebaseerd op mening, gevoel, ervaring en literatuur.

Vandaar dat dit een eindeloze discussie is :)

Waarom vind jij die schimmel gezond lichaamsgebruik vertonen? Waarop baseer je die mening? :)

staat er in,

Ik zie dat je de post heb aangepast, nadat ik mijn vraag stelde. Ik had je aanvulling dus niet gezien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:08

996981 schreef:
Nou, het is wel handig dat voor je aan zijgangen begint, je niet op de loop bent, en je paard voorwaarts wil...

Hoe zou je zijgangen kunnen maken en zijwaarts kunnen voor de enkelzijdige kuithulp, als alle zijgangen voorwaarts-zijwaarts zijn en je dus evenveel invloed moet hebben op het voorwaartse, als het zijwaartse?

Lijkt me dat als je je voorbereiding op de grond netjes doet dat je paard in een paar lessen dat voorwaartse zonder te rennen onder de ruiter wel onder controle heeft. Dat is tenminste wat Louis Seeger schrijft en dat is ook mijn ervaring.
Ik leer de paarden al aan de longe van heel klein draven tot zo ruim mogelijk, op stem- en zweephulp, dus dat is copy-paste met ruiter en toegevoegde ruiterhulpen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:13

irmaz schreef:
996981 schreef:
Nou, het is wel handig dat voor je aan zijgangen begint, je niet op de loop bent, en je paard voorwaarts wil...

Hoe zou je zijgangen kunnen maken en zijwaarts kunnen voor de enkelzijdige kuithulp, als alle zijgangen voorwaarts-zijwaarts zijn en je dus evenveel invloed moet hebben op het voorwaartse, als het zijwaartse?

Lijkt me dat als je je voorbereiding op de grond netjes doet dat je paard in een paar lessen dat voorwaartse zonder te rennen onder de ruiter wel onder controle heeft. Dat is tenminste wat Louis Seeger schrijft en dat is ook mijn ervaring.
Ik leer de paarden al aan de longe van heel klein draven tot zo ruim mogelijk, op stem- en zweephulp, dus dat is copy-paste met ruiter en toegevoegde ruiterhulpen.

Dat ligt er helemaal hoe ervaren de ruiter is en hoeveel bloed het paard heeft. Tempocontrole klinkt simpeler dan het voor veel ruiters en paarden is. Hoeveel (onervaren, want daar hadden we het hier over) ruiters hebben hun paard écht aan het been? (In een paar lessen). Hoeveel paarden komen écht netjes terug op het sluiten van de hand en zit? (In een paar lessen).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:40

De KNHS proeven zijn gebaseerd op de africhting volgens het Skala, en als je het Skala als leidraad aanhoudt voor je africhting sluit de opbouw van de proeven daar perfect bij aan.

Ik ben inderdaad iemand die het Skala aanhoudt en voor mij is een SB, of welke zijgang dan ook, uitgesloten voordat je tempocontrole, takt en nageeflijkheid in alle 3 de gangen hebt. In die beginfase van de africhting hoef je een paard ook alleen nog maar recht te richten in de mate dat hij/zij gewoon gelijkwaardig loslaat op beide kanten en de achterbenen in het spoor van de voorbenen plaatst ipv van buiten de massa. Dit verkrijg je mi gewoon voltes, wendingen, vierkante voltes, 8-tjes etc te rijden. Je paard losmaken aan beide zijden en de schouder voor de achterhand plaatsen.

Schouder binnenwaarts is een verzamelende oefening waarbij kracht komt kijken om correct uitgevoerd te worden. Komt voor mij (en het skala) dus pas in een veel later stadium van de africhting. Met SB ga je recht richten op het niveau dat zowel links en rechts gelijkwaardig aan gewicht verplaatsing doen naar de achterhand. SB komt voor mij pas nadat het horizontale en verticale evenwicht in de 3 gangen voor elkaar zijn.

Maar goed, zo heeft ieder zijn methode en uitgangspunten. Maar de dressuurproeven sluiten aan op deze uitgangspunten voor de africhting.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:45

oji schreef:
De KNHS proeven zijn gebaseerd op de africhting volgens het Skala, en als je het Skala als leidraad aanhoudt voor je africhting sluit de opbouw van de proeven daar perfect bij aan.

Ik ben inderdaad iemand die het Skala aanhoudt en voor mij is een SB, of welke zijgang dan ook, uitgesloten voordat je tempocontrole, takt en nageeflijkheid in alle 3 de gangen hebt. In die beginfase van de africhting hoef je een paard ook alleen nog maar recht te richten in de mate dat hij/zij gewoon gelijkwaardig loslaat op beide kanten en de achterbenen in het spoor van de voorbenen plaatst ipv van buiten de massa. Dit verkrijg je mi gewoon voltes, wendingen, vierkante voltes, 8-tjes etc te rijden. Je paard losmaken aan beide zijden en de schouder voor de achterhand plaatsen.

Schouder binnenwaarts is een verzamelende oefening waarbij kracht komt kijken om correct uitgevoerd te worden. Komt voor mij (en het skala) dus pas in een veel later stadium van de africhting. Met SB ga je recht richten op het niveau dat zowel links en rechts gelijkwaardig aan gewicht verplaatsing doen naar de achterhand. SB komt voor mij pas nadat het horizontale en verticale evenwicht in de 3 gangen voor elkaar zijn.

Maar goed, zo heeft ieder zijn methode en uitgangspunten. Maar de dressuurproeven sluiten aan op deze uitgangspunten voor de africhting.

Dat dus :)

Edit: kleine toevoeging een leuke oefening voor schoudercontrole bij een combinatie die als iets verder is dan de absolute basis vind ik het rijden van “vierkantjes” in galop. Dus echt recht oversteken van lange zijde naar lange zijde en daarbij de schouder willen sturen. Hierdoor word je heel erg bewust waar de schouder is en hoeveel (of weinig) controle je er al over hebt :)

MyWishMax

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:59

Dat is idd eennleuke oefening :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:41

Heb ook nog even meneer Steinbrecht geraadpleegd, hij is wat pragmatischer dan de oudere heren en vindt dat een jong paard best in galop mag voordat deze volledig aan de hand en recht is mits het paard dit zelf aanbiedt. Hij vertelt er bij dat het alleen de bedoeling is om met deze galop stuwkracht te creeeren en dat hier nog geen verzameling of andere oefeningen mogen worden uitgevoerd. Paarden die in galop gejaagd moeten worden moeten eerst verder getraind worden in stap en draf.

@996981 ik was in de veronderstelling dat we het over he groene paard hadden, niet over de beginnende ruiter :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:58

irmaz schreef:
Heb ook nog even meneer Steinbrecht geraadpleegd, hij is wat pragmatischer dan de oudere heren en vindt dat een jong paard best in galop mag voordat deze volledig aan de hand en recht is mits het paard dit zelf aanbiedt. Hij vertelt er bij dat het alleen de bedoeling is om met deze galop stuwkracht te creeeren en dat hier nog geen verzameling of andere oefeningen mogen worden uitgevoerd. Paarden die in galop gejaagd moeten worden moeten eerst verder getraind worden in stap en draf.

@996981 ik was in de veronderstelling dat we het over he groene paard hadden, niet over de beginnende ruiter :)

Volgens mij hadden we het over de B en L1 proeven. Die in mijn ogen voor beide categorieën: onervaren ruiters en jonge paarden; heel logisch zijn :)

Zowel bij een onervaren ruiter, als bij een jong paard kun je mijn inziens je aandacht het beste richten op takt, ontspanning en regelmaat, in alle drie de gangen, op een gebogen en rechte lijn. Daarbij wil je controle hebben over tempo en richting, voor je verder gaat en rechtgerichtheid en verzameling om de hoek komen :)

Maar vanuit mijn opleiding en het Skala is dat een logische gedachte. Vanuit andere invalshoeken van de dressuur is het vanzelfsprekender te beginnen met balans, verzameling en houdingscontrole. Dat sluit niet aan op zowel de KNHS proeven, als de FEI proeven voor jongen paarden, terwijl de FEI door deze groep veelal wel als de “heilige graal” wordt gezien. Ik vind dat een beetje typisch.

Voor de volledigheid:
De proeven voor 4,5,6 en 7 jarige paarden (FEI) en de B en L1 proeven (KNHS)

Vier jarigen:
https://inside.fei.org/system/files/YH4_2017.pdf

Vijf jarigen:
https://inside.fei.org/system/files/YHP5_2017.pdf

zes jarigen:
https://inside.fei.org/system/files/YHP6_2017.pdf

Zeven jarigen:
https://inside.fei.org/system/files/YHF7_2021.pdf

In mijn ogen kun je zien hoe langzaam naar verzameling wordt toegewerkt.

Een B proef:

https://www.knhs.nl/media/889m8/proef-5-b-dressuur.pdf

Een L1 proef: https://www.knhs.nl/media/8902/proef-7-l1-dressuur.pdf

Zowel bij de KNHS als de FEI wordt in de klassen voor onervaren ruiters en jonge paarden geen zijgangen en verzameling gevraagd :) daar wordt langzaam naar toe gewerkt, wat ook passend is in het kader van het Skala :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:42

Ja wel langzaam naar verzameling toegewerkt maar in principe moet je paard nu al vanaf het begin rechtgericht en in constante aanleuning zijn in zowel stap, draf als galop. En dat vind ik niet logisch aangezien er geen enkele oefening is in de lagere/jongere klasses die daar naar toe leidt. Nu bestaan de lagere klasses uit hele lange rechte lijnen en opleidingstechnisch is dat eigenlijk niet handig. Ooit heeft eens een goeroe gezegd: rechtrichten van een paard doe je op een cirkel en volgens mij klopt dat als een bus. Dus: meer sturen en minder snelheid.

Waarom niet al in de B een stukje schoudervoor over de hoefslag? Dit kan zowel in stap als draf. En wat schakelen in stap b.v. dan laat je het jonge paard en de jonge ruiter meteen het verschil tussen arbeidsstap en wat ruimere stap voelen zodat de stap tegen de tijd dat ze in M of Z aankomen niet volledig naar de gallemiezen is. In stap kun je als ruiter ook veel minder verdoezelen dus een goede check of het paard werkelijk over de rug loopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:45

Dat verruimen komt in de b al voor in stap. Niet elke proef, maar zit er wel in. Maar alsjeblieft verder van de stap afblijven := en laat ze eerst maar zien dat voltes lukken met netre stelling en buiging voordat ze aan schoudervoor en andere zijgangen beginnen.

Constante aanleuning wordt beloond, ja. Natuurlijk want dan laat je zien dat je ruim klaar bent voor dat niveau. Maar ook zonder constante aanleuning kan je gewoon een nette proef rijden, alleen echt tegen de hand komen wordt gestraft. En er zit halsstrekken in, dat vind ik veel belangrijker als een sb of sv. Ook word je echt niet keihard afgestraft als jonge paard nog niet helemaal goed recht blijft. Juist in de b zijn ze heel soepel, dan krijg je ergens een 5 voor een slinger en onderaan een opmerking als het echt scheef is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:58

irmaz schreef:
Ja wel langzaam naar verzameling toegewerkt maar in principe moet je paard nu al vanaf het begin rechtgericht en in constante aanleuning zijn in zowel stap, draf als galop. En dat vind ik niet logisch aangezien er geen enkele oefening is in de lagere/jongere klasses die daar naar toe leidt. Nu bestaan de lagere klasses uit hele lange rechte lijnen en opleidingstechnisch is dat eigenlijk niet handig. Ooit heeft eens een goeroe gezegd: rechtrichten van een paard doe je op een cirkel en volgens mij klopt dat als een bus. Dus: meer sturen en minder snelheid.

Waarom niet al in de B een stukje schoudervoor over de hoefslag? Dit kan zowel in stap als draf. En wat schakelen in stap b.v. dan laat je het jonge paard en de jonge ruiter meteen het verschil tussen arbeidsstap en wat ruimere stap voelen zodat de stap tegen de tijd dat ze in M of Z aankomen niet volledig naar de gallemiezen is. In stap kun je als ruiter ook veel minder verdoezelen dus een goede check of het paard werkelijk over de rug loopt.

In de FEI proeven is dat wel handig. Met name omdat deze vooral internationaal worden uitgeschreven. Deze concoursen en proeven worden dan ook voornamelijk door (semi)professionals gereden, die de jonge paarden mee hebben om ervaring op te doen, naast de paarden die ze mee hebben voor de Prix st. George en/of grand prix proeven. Daarvan mag je verwachten dat ze dat bij een vierjarige de basis van het skala op orde hebben.

Voor de KNHS proeven: kul. Rechtgericht is iets anders dan totaal geen richtingcontrole hebben. Er wordt niet eens een rechte lijn, zonder aanleuning van de wand, in draf gevraagd, omdat dit te moeilijk wordt geacht. Daarnaast zitten de B proeven vol met voltes, halve voltes en korte rechte lijnen (gebroken lijnen) dus ik snap niet zo goed wat je punt is...

Zoals al uitgelegd; waarom geen stukje schoudervoor op de hoefslag? Omdat schoudervoor/schouderbinnenwaarts een oefening is die meer balans, aanleuning, aanspanning en verzameling vereist dan in de beginnende proeven mogelijk geacht wordt.

Als je dat wél voldoende voor elkaar hebt in de B, scoor je iedere proef 70% plus en zit je dus na een paar proefjes in de M1, waar schouderbinnenwaarts wel gevraagd wordt. Je wordt in de L1 en L2 voorbereidt op de schouderbinnenwaarts doormiddel van voltes 15 meter, die dienen ter bevordering van de lengtebuiging en wijken, die het voorwaarts-zijwaarts voor de eenzijdige kuithulp introduceert. Kun je goed wijken en een echt goede volte 15 meter rijden kun je een schouderbinnenwaarts rijden, in draf, zonder eerst te moeten gaan prutsen in stap en deze compleet te vernaggelen..

Je ziet schijnbaar dat de stap in de M en Z vaak niet op orde is, maar verwacht dit van een B ruiter wel? Die logica snap ik niet... De stap is bij veel M en Z combinaties niet goed, omdat ze willen verzamelen. Velen hebben daar echter, zelfs in die klassen, nog te weinig ruitergevoel voor, om de stap écht te verzamelen, in plaats van langzamer te stappen, zonder impuls en losgelatenheid.

Je ziet de verzamelde stap fout gaan bij de M en Z ruiters. De oplossing is volgens jou er nog eerder mee te beginnen, bij ruiters met over het algemeen nog minder ervaring en gevoel?

Sorry, die snap ik echt niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:04

Er zit in een paar proeven wel rechte lijn in draf in de b. Binnenkomen in draf, andere proef in stap en dan aandragen op ac lijn en 1 nog een keer c afwenden halverwege. Maar goed, wel zo weinig dat het echt niet uitmaakt als je dat niet zo goed kan.

Hier een paard die dat idd kon ( en geen voorbeenzwaaier oid, gewoon goede stabiele basis) die dus hoge scores haalde in de b en l1. Zelfs zo hoog dat ik nog langzamer ben gegaan, omdat we de volgende klasse nog niet goed genoeg beheersten. Maar misschien ben ik een zeikerd, we haalden alleen sneller punten als dat ik kon trainen en bevestigen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 21:09

Ooit heeft eens een goeroe gezegd: rechtrichten van een paard doe je op een cirkel en volgens mij klopt dat als een bus. (Quote Irmas)

De definitie van ‘recht’ is ‘krom’ :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:13

MyWishMax schreef:
Dat verruimen komt in de b al voor in stap. Niet elke proef, maar zit er wel in. Maar alsjeblieft verder van de stap afblijven := en laat ze eerst maar zien dat voltes lukken met netre stelling en buiging voordat ze aan schoudervoor en andere zijgangen beginnen.

Constante aanleuning wordt beloond, ja. Natuurlijk want dan laat je zien dat je ruim klaar bent voor dat niveau. Maar ook zonder constante aanleuning kan je gewoon een nette proef rijden, alleen echt tegen de hand komen wordt gestraft. En er zit halsstrekken in, dat vind ik veel belangrijker als een sb of sv. Ook word je echt niet keihard afgestraft als jonge paard nog niet helemaal goed recht blijft. Juist in de b zijn ze heel soepel, dan krijg je ergens een 5 voor een slinger en onderaan een opmerking als het echt scheef is.

Waarom geen schouder voor?

Het ging mij er om dat volgens de oude meesters, incl. Steinbrecht eigenlijk wordt gezegd dat je eerst aanleuning, rechtgerichtheid en liefst wat verzameling nodig hebt voordat je serieus aan moet galopperen. Ik zou dat ook graag in de proeven terug zien. Nu gaan we rondsturen in galop zonder dat een paard rechtgericht is, al mooi van achter naar voor loopt of al een stabiele aanleuning heeft. Het zou zomaar de oorzaak kunnen zijn dat er veel mensen focussen op de houding en het beeld en niet over het werkelijk goed gereden zijn. Zeker paarden die een wat uitdagendere bouw hebben (zwakke of steile achterhand of op de voorhand bv) zouden er bij gebaat zijn wanneer er meer nadruk op het rechtrichten en schakelen ligt. De galop is voor deze paarden moeilijk en de ruiter moet nu veel gewicht dragen om het er een beetje uit te laten zien, terwijl, wanneer de galop later in het traject komt dit veel beter gaat lukken. Daar is m.i. de dressuur juist voor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:18

996981 schreef:
Je ziet schijnbaar dat de stap in de M en Z vaak niet op orde is, maar verwacht dit van een B ruiter wel? Die logica snap ik niet... De stap is bij veel M en Z combinaties niet goed, omdat ze willen verzamelen. Velen hebben daar echter, zelfs in die klassen, nog te weinig ruitergevoel voor, om de stap écht te verzamelen, in plaats van langzamer te stappen, zonder impuls en losgelatenheid.

Je ziet de verzamelde stap fout gaan bij de M en Z ruiters. De oplossing is volgens jou er nog eerder mee te beginnen, bij ruiters met over het algemeen nog minder ervaring en gevoel?

Dat is precies mijn punt :)

Volgens mij is het eerst voelen en dan gaan rijden. Nu gaan we eerst rijden en dan verwachten we dat het gevoel wel komt :roll:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:19

Ik zie dat niet graag terug zoals ik al aangegeven had. In de b moet je laten zien dat je voltes kan rijden, dat gaat vaak al niet goed. Als je dan sv gaat vragen gaan die mensen dat niet ineens op de juiste manier doen.

Daarbij vind ik dat de galop juist wel een belangrijke gang is. Zoals ik eerder zei heb ik nogal wat combinaties gezien die met van alles bezig waren tot paffen aan toe, want verzameling en zijgangen, maar geen normale arbeidsgalop konden tonen. Ik heb er veel over gelzeb maar het is niet de manier die ik prettig vind of de manier die geschikt is voor mijn paarden. Huidge of voorgaande

Als jij dat graag op die manier wilt doen, er is niemand die zegt dat je moet starten als paard de galop nog niet kan he? Je kan gewoon op die manier opleiden en dan pas gaan starten. Alleen wordt er geen verzameling gevraagd en zal dat dus wel afgestraft worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:20

MyWishMax schreef:
Er zit in een paar proeven wel rechte lijn in draf in de b. Binnenkomen in draf, andere proef in stap en dan aandragen op ac lijn en 1 nog een keer c afwenden halverwege. Maar goed, wel zo weinig dat het echt niet uitmaakt als je dat niet zo goed kan.

Hier een paard die dat idd kon ( en geen voorbeenzwaaier oid, gewoon goede stabiele basis) die dus hoge scores haalde in de b en l1. Zelfs zo hoog dat ik nog langzamer ben gegaan, omdat we de volgende klasse nog niet goed genoeg beheersten. Maar misschien ben ik een zeikerd, we haalden alleen sneller punten als dat ik kon trainen en bevestigen.

Van hand veranderen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:26

irmaz schreef:
MyWishMax schreef:

Waarom geen schouder voor?

Het ging mij er om dat volgens de oude meesters, incl. Steinbrecht eigenlijk wordt gezegd dat je eerst aanleuning, rechtgerichtheid en liefst wat verzameling nodig hebt voordat je serieus aan moet galopperen. Ik zou dat ook graag in de proeven terug zien. Nu gaan we rondsturen in galop zonder dat een paard rechtgericht is, al mooi van achter naar voor loopt of al een stabiele aanleuning heeft. Het zou zomaar de oorzaak kunnen zijn dat er veel mensen focussen op de houding en het beeld en niet over het werkelijk goed gereden zijn. Zeker paarden die een wat uitdagendere bouw hebben (zwakke of steile achterhand of op de voorhand bv) zouden er bij gebaat zijn wanneer er meer nadruk op het rechtrichten en schakelen ligt. De galop is voor deze paarden moeilijk en de ruiter moet nu veel gewicht dragen om het er een beetje uit te laten zien, terwijl, wanneer de galop later in het traject komt dit veel beter gaat lukken. Daar is m.i. de dressuur juist voor.

Dat zegt hij nergens :)
Afbeelding

Afbeelding

Hij zegt vooral, dat je met het jonge paard, van de stap af moet blijven en dat de draf de meest geschikte gang is om in te werken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:28

MyWishMax schreef:
Ik zie dat niet graag terug zoals ik al aangegeven had. In de b moet je laten zien dat je voltes kan rijden, dat gaat vaak al niet goed. Als je dan sv gaat vragen gaan die mensen dat niet ineens op de juiste manier doen.

Misschien gaat het oltes rijden wel beter wanneer je begint met schouder voor op de hoefslag. Je krijgt dan als ruiter een gevoel voor het richten van je paard terwijl je continu de referentie van de wand hebt, het probleem met voltes is vaak het gebrek aan referentie. Voor veel ruiters is een volte bij A of C prima te doen maar vraag dezelfde volte bij E of B en ze gaan de mist in.
MyWishMax schreef:
Daarbij vind ik dat de galop juist wel een belangrijke gang is. Zoals ik eerder zei heb ik nogal wat combinaties gezien die met van alles bezig waren tot paffen aan toe, want verzameling en zijgangen, maar geen normale arbeidsgalop konden tonen. Ik heb er veel over gelzeb maar het is niet de manier die ik prettig vind of de manier die geschikt is voor mijn paarden. Huidge of voorgaande

Dat snap ik, het is ook persoonsafhankelijk maar zeker ook paardafhankelijk. Vooral minder goed gebouwde paarden hebben hier een flink nadeel en dat hebben ze veel minder wanneer het later in het traject pas gevraagd wordt.
MyWishMax schreef:
Als jij dat graag op die manier wilt doen, er is niemand die zegt dat je moet starten als paard de galop nog niet kan he? Je kan gewoon op die manier opleiden en dan pas gaan starten. Alleen wordt er geen verzameling gevraagd en zal dat dus wel afgestraft worden.

Het gaat niet om mij, het gaat erom dat de proeven een logische opbouw zouden hebben en dat stel ik ter discussie :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:31

irmaz schreef:
996981 schreef:

Dat is precies mijn punt :)

Volgens mij is het eerst voelen en dan gaan rijden. Nu gaan we eerst rijden en dan verwachten we dat het gevoel wel komt :roll:

Je kunt toch pas voelen wat er gebeurd in beweging, als er daadwerkelijk beweging is? ;) En ja, ruitergevoel ontwikkel je door herhaling. Door te leren voelen, wanneer welk achterbeen waar is, of het paard los is in de rug, of je verbinding op twee teugels gelijk is en wat je kan doen op momenten dat er iets niet goed gaat en hoeveel, of weinig je dan moet doen. In iedere oefening, iedere gang, op ieder paard, zul je opnieuw moeten investeren in je gevoel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:34

Uit de scan van 996981:

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:51

Citaat:
Je kunt toch pas voelen wat er gebeurd in beweging, als er daadwerkelijk beweging is? ;) En ja, ruitergevoel ontwikkel je door herhaling.

Wel nee.
Accoord, sommigen vinden dat 'leren en herhalen' zo ongeveer synoniem zijn.

Ik ben nog steeds jaloers op mensen die begonnen zijn met meer en betere longelessen dan ik - of met voltige.

Ruitergevoel ontwikkel je door nadrukkelijk te voelen.
Gewoon doen.
"Hier en nu", iedere dag opnieuw.
Deels in beweging, uiteraard.
Maar soms eens gewoon echt op jezelf concentreren tijdens halt: kan reuze nuttig zijn.
Citaat:
Door te leren voelen, wanneer welk achterbeen waar is, of het paard los is in de rug, of je verbinding op twee teugels gelijk is

Waar is welk achterbeen, minstens 'wie is in de lucht en wie is op de grond', dat kan in de eerste les van een beginner.
Een beginner kan ook drommels goed voelen hoe los de rug is - al kan de beginner zelf (heel menselijk) die rug vastrijden.
Daar heb je dus een instructrice bij nodig die verstand heeft van beginners. (Zat niet in de opleiding in Deurne en ook niet in de orun.)

Of er gelijkelijk gewicht is op beide teugels kan diezelfde beginner ook prima leren voelen - al is het een beetje veel tegelijk omdat het evenwicht veel van een mens vraagt.

Uiteraard, tegen de tijd dat onze beginner echt netjes kan zitten en voelen en het dier in de hand gaat stellen, komen de fijnere kneepjes 'wat te doen als er iets niet goed gaat'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-01-21 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:53

irmaz schreef:
Uit de scan van 996981:

[ [url=m/qBPSa5.jpg]Afbeelding[/url] ]

''Daarom mag men paarden, die uitgesproken onhandig zijn, de eerste tijd uitsluitend in draf rijden''

A. Hoeveel paarden zijn nog ''uitgesproken onhandig'' met de fokkerij van nu?
B. Hoe lang is ''de eerste tijd''? een dag, twee dagen, twee weken? een jaar?
C. Uitsluitend draf. Dus géén stap en zeker geen gymnastiserende, verzamelende oefeningen in stap.

De huidige opbouw van de proeven past dus wel degelijk bij het Skala en de visie van Steinbrecht. Het vragen van schouderbinnenwaarts, in stap, door onervaren ruiters, zéker niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:56

Ik zie trouwens erg wonderlijke dingen mbt het Skala.

Tempocontrole...?
De opbouw van de khns proeven...?

En waar zitten de zijgangen, de verticale balans en de horizontale balans...?

(Voor mij zijn het zes nuttige begrippen die ik "allemaal tegelijkertijd" toepas... Ik snap dat dit wonderlijk zal zijn voor wie begint met aanleuning of - wat correcter is - met tact en losgelatenheid...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-01-21 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:58

Janneke2 schreef:
Ik zie trouwens erg wonderlijke dingen mbt het Skala.

Tempocontrole...?
De opbouw van de khns proeven...?

Als je niet uitlegt wat je verwonderlijk vindt, kunnen we je eventuele vragen niet beantwoorden :)