Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:10

maura schreef:
*knip*

Een stukje terug schreef u dat u graag in dit topic iedereen binnenboord wilde houden. Die opmerking gaf mij ook een zetje om actiever mee te gaan doen, maar ik hoop wel dat iedereen ook echt iedereen is. De sneer naar Simpelman vond ik dus jammer, ook al omdat zijn opmerking dat Bügeltritt een biomechanische hulp is mij helpt bij het onderzoeken of ik in het begin mijn zitbeenknobbels mee moet laten doen of dat ik juist eerder wat uit het zadel moet komen. Biomechanisch is immers logisch voor het paard, dus als ik al experimenterende het goede doe krijg ik 'vanzelf' een (begin van) de goede reactie.

maar de 'sneer' is eerder een correctie, want bij KDV zijn gebruik(!) WORDT bügeltritt echt een aangeleerde hulp en wordt het biomechanische deel irrelevant.

Het aanleren via biomechanische reacties, daar zouden we dieper op in kunnen gaan ja, maar uiteindelijk is het aanleren, want het wordt meer dan een biomechanische hulp, het wordt als het ware een commando.

Dat het voor Simpelman hoofdzakelijk biomechanisch blijft is fijn voor hem, al trek ik ook dat in twijfel, zijn paard leert immers ook welke reactie gewenst is en gaat zich daar later steeds meer naar gedragen, dat is een andere discussie. Maar wat Simpelman beschrijft is gewoon niet wat KDV (en ik ondertussen ook) behartigt.

Theorie kan omstreden worden, toepassingen ervan zijn echter persoonlijk.

Het zou fijn zijn als Simpelman zijn ervaringen brengt als wat ze zijn nl. ZIJN ervaringen. Waar ongetwijfeld ook KDV met respect naar zal luisteren. Nu brengt hij het echter als correcties, terwijl dat gewoon niet mogelijk is, hij kent de praktijkuitvoering van deze hulp zoals ze door KDV beoefend wordt niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:33

Kadankovitch schreef:
Een paard begint ook uit zich zelf te lopen [en erg snel ook] als het een kuit voelt, maar heeft het de kuithulp dan ook begrepen? Gaat men niet zorgvuldig om met die biomechanische reactie, door het dier ook te laten begrijpen wat verlangt wordt, dan negeert het dier die hulp na verloop van tijd.

Zo lijkt dat mij ook. Zo ongeveer alles wat wij aan onze paarden dressuurmatig willen aanleren komt voort uit biomechanische logica.
Paarden gehoorzamen niet altijd direct hun "biomechanische knopjes"; dat zul je moeten conditioneren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:34

SinneJ,
Wanneer een goed ruiter op een vreemd paard gaat zitten en dit paard aan de hulpen stelt, dan geeft dat paard een standaard reactie op de BT.
Volledig biomechanisch.
Wanneer een ruiter op die biomechanische reactie vervolgens corrigerend reageert dan leert het paard zijn reactie gemakkelijk weer af, maar dat is een kwestie van goed rijden....

Goede ruiters zijn daarom net tovenaars, ze doen vrijwel niets.
Het lijken tovenaars omdat ze ontzettend goed naar hun paard luisteren om daar dan op te kunnen reageren wat maakt dat hun paard weer ontzettend goed naar hen gaat luisteren, het weet dat het gehoord wordt.
Aan het eind van de africhting is er geen zichtbare communicatie meer, het paard weet al wat er gevraagd zal gaan worden.
Die goede ruiter moet dan ook wachten met denken aan de vraag tot het juiste moment is aangekomen anders anticipeert het paard en gaat voor de vraag uit.

Wanneer iemand mijn posts als corrigerend ervaart dan moet er sprake van een verkeerd inschatten zijn.
Ik deel slechts mijn ervaringen en het daaruit ontstane weten om wat inspiratie te geven aan mensen die verder kijken dan hun neus lang is.
Ik probeer aan te geven welke weg in te slaan om ook tovenaar te kunnen worden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:36

Simpelman schreef:
SinneJ,
Wanneer een goed ruiter op een vreemd paard gaat zitten en dit paard aan de hulpen stelt, dan geeft dat paard een standaard reactie op de BT.
Volledig biomechanisch.
Wanneer een ruiter op die biomechanische reactie vervolgens corrigerend reageert dan leert het paard zijn reactie gemakkelijk weer af, maar dat is een kwestie van goed rijden....

Goede ruiters zijn daarom net tovenaars, ze doen vrijwel niets.
Het lijken tovenaars omdat ze ontzettend goed naar hun paard luisteren om daar dan op te kunnen reageren wat maakt dat hun paard weer ontzettend goed naar hen gaat luisteren, het weet dat het gehoord wordt.
Aan het eind van de africhting is er geen zichtbare communicatie meer, het paard weet al wat er gevraagd zal gaan worden.
Die goede ruiter moet dan ook wachten met denken aan de vraag tot het juiste moment is aangekomen anders anticipeert het paard en gaat voor de vraag uit.

Wanneer iemand mijn posts als corrigerend ervaart dan moet er sprake van een verkeerd inschatten zijn.
Ik deel slechts mijn ervaringen en het daaruit ontstane weten om wat inspiratie te geven aan mensen die verder kijken dan hun neus lang is.

Fijn, u wilt de standaard reactie, KDV niet. Die wil gehoorzaamheid op een aangeleerde hulp. Zoals je een hond leert zitten op het woord 'zit', zo leert hij het paard vertragen op BT.

Niet meer, niet minder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:37

Simpelman schreef:
.

Ieder niet verreden paard dat deze "hulp" niet kent en verder ontspannen aan de hulpen staat reageert er gelijk op.
Het is dus een biomechanische reactie.

Dat is voor mij in de praktijk ook heel herkenbaar, want ik dacht gelijk, ach so, gaat het daarover, daar reageert Polie heel gemakkelijk en vanzelfsprekend op en ik geloof niet dat ik het haar ooit heb aangeleerd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:37

Gezonde ontspannen paarden die vertrouwen hebben reageren altijd op hun biomechanische knopjes, ik zou zeggen per definitie.
Hun reactie wordt vervolgens geconditioneerd.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:39

Simpelman schreef:

:')

kom zeg en wij moeten uw posts niet als corrigerend ervaren. Kijk als het zo werkt, ben ik geen goede ruiter.

Ik ben dan nog wel lerende, maar als dat de beschrijving is van een goede ruiter, wil ik er geen worden.

Het is geen toveren, iedereen kan het als ze wat verstand hebben, het hoeft echt niet zo'n mysterie te zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:42

SinneJ schreef:
Fijn, u wilt de standaard reactie, KDV niet. Die wil gehoorzaamheid op een aangeleerde hulp. Zoals je een hond leert zitten op het woord 'zit', zo leert hij het paard vertragen op BT.

Niet meer, niet minder.

Een goede tovenaar maakt gebruik van dat wat het paard zelf wil er is daarom geen gehoorzaamheid meer nodig.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:45

Na jouw eigen ervaring SinneJ komen er nog 49 jaar bij om tot de mijne te komen.
Veel van die oude mannen zeggen trouwens hetzelfde...., Podhasjky, Olivièra en ik haast me te zeggen dat ik niet op dat niveau thuis hoor!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:46

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Niet meer, niet minder.

Een goede tovenaar maakt gebruik van dat wat het paard zelf wil er is daarom geen gehoorzaamheid meer nodig.

Sorry niet eens,

een goede africhter (ik weiger het woord tovenaar te gebruiken) weet datgene wat het paard wilt te beïnvloeden door op het juiste moment te belonen om positieve associaties te maken met gehoorzamen.

Er is niets mis met gehoorzamen. Het paard heeft geen ambities. Het wilt wel werken voor die voedselbeloning ja. Het wilt wijken voor die druk omdat het weet dat die dan weggaat.

De wereld is hard, ik weet het, maar de realiteit is dat paarden niet je vriendjes zijn die dolgraag mee gaan spelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:48

Nog steeds niet door wat "tovenaar" wil zeggen?
Er zijn mensen die het "paardenfluisteraar" noemen, het duidt slechts aan dat er meer mogelijk is dan gehoorzaamheid, druk, voedselbeloning.
Om gefluister te kunnen horen moet men stil worden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:49

Simpelman schreef:
Na jouw eigen ervaring SinneJ komen er nog 49 jaar bij om tot de mijne te komen.
Veel van die oude mannen zeggen trouwens hetzelfde...., Podhasjky, Olivièra en ik haast me te zeggen dat ik niet op dat niveau thuis hoor!

Ik weet niet op welk niveau u zit, Simpelman. U beweert te kunnen toveren, maar erg veel duidelijkheid over uw kunnen schept dat niet.

Ik beweer niet dat u daarom niet mee mag discussiëren, maar dan kan u geen beroep doen op het onvoorwaardelijke luisteren naar uw waarheden, want dat onvoorwaardelijke zou gebaseerd zijn op bepaalde verdiensten die we simpelweg niet kennen.

Hier staat u gelijk met ons, tenzij het tegendeel bewezen wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:47

SinneJ schreef:
Simpelman schreef:

Ik weet niet op welk niveau u zit, Simpelman. U beweert te kunnen toveren.....
.

Sinne, het gaat denk ik om een stukje biomechanische kennis waarvan het lijkt als je daarvan op de hoogte bent: "dat je tovert". actie→ reactie krijg je gewoon.

Voorbeeldje, als jij een wending met je paard om de voorhand maakt, dan begint je paard gelijk te kauwen op het bit.
Zo ook als ik buiten rijd doe ik altijd een beetje dressuur in het begin zodat paardje fijn te rijden is. Paar pasjes wijken (hoek van 45 graden langs de weg) links en rechts en dan is ze gelijk ook aan het kauwen en zo fijn. Dat is één. Dan laat ik haar fijn "durchgenick" zoals de Duitsers dat noemen beetje hals strekken en dan komt de uitademing, voel je hoe ze ontspant en hoe ze ruggebruiker wordt. Heerlijk gevoel is dat. Ik herhaal dat af en toe tijdens de rit in stap en ze blijft de hele rit zo fijn. Ik rij eigenlijk geen dressuur of doe allerlei moeilijke dingen.
Dat toveren :+ , is me wel geleerd door mijn instructrice en heb ik wel tijd voor nodig gehad voordat ik begreep dat je met heel weinig hulpen ontzettend veel kunt bereiken.
Dus ik rij heel laag niveau (B - L) maar met zo'n fijn paardje dat reageert op minimale hulpen. Heerlijk vind ik dat ook al is het allemaal zeer lage school, voor mij is het genoeg.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:56

pien_2010 schreef:
SinneJ schreef:
[
Ik weet niet op welk niveau u zit, Simpelman. U beweert te kunnen toveren.....
.

Sinne, het gaat denk ik om een stukje biomechanische kennis waarvan het lijkt als je daarvan op de hoogte bent: "dat je tovert". actie→ reactie krijg je gewoon.

Voorbeeldje, als jij een wending met je paard om de voorhand maakt, dan begint je paard gelijk te kauwen op het bit.
Zo ook als ik buiten rijd doe ik altijd een beetje dressuur in het begin zodat paardje fijn te rijden is. Paar pasjes wijken (hoek van 45 graden langs de weg) links en rechts en dan is ze gelijk ook aan het kauwen en zo fijn. Dat is één. Dan laat ik haar fijn "durchgenick" zoals de Duitsers dat noemen beetje hals strekken en dan komt de uitademing, voel je hoe ze ontspant en hoe ze ruggebruiker wordt. Heerlijk gevoel is dat. Ik herhaal dat af en toe tijdens de rit in stap en ze blijft de hele rit zo fijn. Ik rij eigenlijk geen dressuur of doe allerlei moeilijke dingen.
Dat toveren :+ , is me wel geleerd door mijn instructrice en heb ik wel tijd voor nodig gehad voordat ik begreep dat je met heel weinig hulpen ontzettend veel kunt bereiken.
Dus ik rij heel laag niveau (B - L) maar met zo'n fijn paardje dat reageert op minimale hulpen. Heerlijk vind ik dat ook al is het allemaal zeer lage school, voor mij is het genoeg.

Neen sorry, ik had het al lang begrepen, ik ben gewoon niet akkoord dat dat de enige manier is een fijne inwerking te krijgen.

Op die manier is het enkel mogelijk voor heel handige mensen te kunnen rijden, dat is niet zo en mag niet zo zijn. Denk even aan mindervaliden en dergelijke.

Ten eerste betwijfel ik oprecht of dat toveren stand kan houden tot in de moeilijkere bewegingen (ik ga niet grand-prix zeggen, maar dat bedoel ik er wel mee, het gaat niet om de wedstrijden, maar om de oefeningen op dat niveau). Ook mede daarom mijn interesse naar Simpelman zijn niveau.

Ten tweede kan ook de minder handige ruiter zijn paard leren om op de fijnste hulpen te reageren. Dat ruitergevoel groeit daar dan uit. Het is als het ware alsof je het omgekeerd aanpakt.

Ik geloof er gewoon niet in, dat louter mechanische. Ik ben geen 600kg aan het rondsturen op fijne perfect getimede inwerkingen, nee ik heb hem gehoorzaam gemaakt. Dat heeft eigenlijk echt niets te maken met wat het paard wilt, tot het niet meer gehoorzaamt.

Dit is mijn kijk en die is er niet omdat ik het niet begrijp of niet goed lees.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:00

OK, nu begrijp ik je.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:02

Simpelman schreef:
Er zijn mensen die het "paardenfluisteraar" noemen, het duidt slechts aan dat er meer mogelijk is dan gehoorzaamheid, druk, voedselbeloning.

Dat is me ook teveel "Jomanda" Simpelman.
Misschien ben ik wel te simpel hiervoor, maar ik houd van klare duidelijke uitleg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:02

Babootje schreef:
Simpelman schreef:

Misschien ben ik wel te simpel hiervoor, maar ik houd van klare duidelijke uitleg.

Gezien mijn oorspronkelijke bericht verwijderd werd zal ik het hier maar mee eens zijn. :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:06

:wave: Ik lees nog steeds mee hier, heb weer veel interessante informatie voorbij zien komen.

Mag ik er weer eens wat foto's ingooien? Ik probeer haar wel eens wat korter te pakken, maar het is zo lastig om haar dan voor de loodlijn te houden. Nog tips daarvoor?
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:11

Je handen omhoog brengen tot je paard voor de loodlijn komt en dan weer gewoon dragen.
Je haalt hem daarmee uit "de krul" waarin hij zich drukt.

Je handen staan so be so te laag, hoe meer de hoek teugel mond naar 90° gaat hoe scherper de trens in gaat werken, het is een zichzelf versterkend proces.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:25

Handen hoger ga ik eens proberen. Ik rijd overigens bitloos, maar het principe dat je sterker inwerkt met lage handen zal dan nog steeds wel gelden.

Even voor mijn beeld.. op de foto's loopt ze niet te diep toch?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:32

De eerste twee limiet, de tweede twee prima.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:44

Babootje schreef:

Je kunt leren toveren door je innerlijke stilte te zoeken, te stoppen met willen en denken, te gaan luisteren met je gevoel naar dat wat je paard je laat zien... en voelen.
Wanneer je emoties voelt dan ben je verbonden.
Je paard communiceert voortdurend met je soms bewust soms onbewust.
Je respecteert zijn gevoelens en de integriteit van zijn lichaam en ziel, dat wat hij je "zegt" is waar.

Hiermee ga je verder met wat je ook maar wilt maar je blijft steeds in dat gevoel van verbinding, dat mag nooit verloren gaan doordat jouw eigenbelang de overhand neemt.
Je paard zal nu vertrouwen in je gaan krijgen en het zal gaan doen wat je wilt omdat het dat zelf ook wil, je paard wil één zijn met.
Dat is des paardens en niet des mensens.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 07:23

Kadankovitch schreef:
-BÜGELTRIT-
Dit is een rijkunstige hulp, die in functie kan variëren al naar gelang de gebruiker dat zelf wenst en de ontwikkeling van het paard het toelaat.

Het begint bij een hulp om het paard duidelijk te maken dat enkel 'remmen' verlangt wordt. Dat is natuurlijk het enige wat een jong of beginnend paard ook kan.
Het andere uiterste is als deze hulp zo is gepolijst dat men invloed kan krijgen op het gebruik van van de respectievelijke achterbenen.

-Voordelen-
Het eerste en voor de hand liggende voordeel is, dat de ruiter als het ware, een extra hulp heeft gekregen om het paard duidelijk te maken snelheid/tempo te reduceren, tot stilstand toe. De eerste handhulpen werken dan al in bij het paard als overtreffende trap. De ruiter kan de handinwerking eerder concentreren op het bepalen van hoofd- en halshouding. Het bepalen daarmee van de balans van het paard. Maar in het begin is het vooral prettig omdat het paard bij correct aanleren, begrepen heeft wat er van hem verwacht wordt, en het vaak minder weerstanden oproep zoals juist , bij de teugelinwerking, het tegen de hand in te drukken. Het werkt sterk in op het 'begrijpend vermogen'' van een paard, zonder onnodige 'ruis' van een nog niet altijd begrepen ophouding of arrêt. Immer het paard is nog jong en/of onervaren. Voor de ruiter die veel plezier beleeft aan wandeltochten, maakt het 't stappen aan lange of losse teugen nog makkelijker. Bij een vluchtreactie kan het rijdier met Bügeltrit geremd worden.

Een tweede voordeel manifesteert zich later in de africhting, als het paard veel sterker is geworden . Men ontwikkeld een mogelijkheid om controle te krijgen op de benen van het paard. Bijvoorbeeld bij een paard dat wellicht te snel is [geworden] in het achterbeen en daardoor net niet lang genoeg afzet om voldoende 'Schwung' te ontwikkelen in o.a. de uitgestrekte draf of de passage. In de eerste manifesteert zich dat door heftig zwaaien in het voorbeen, een snel en actief achterbeen, maar uiteindelijk toch te weinig verruiming van het zweefmoment. In het tweede geval, blijft de passage uitgevoerd mat een hangend voorbeen terwijl, ook hier het achterbeen actief genoeg is. Bügeltrit kan de ruiter de mogelijkheid bieden het achterbeen te noodzaken net iets langer aan de boden te blijven om daarmee kracht op de massa over te brengen.

Het derde voordeel is minder evident, namelijk dat het paard leert door de manier door de toepassing, extra aandacht te geven aan de zit-hulpen. Dat biedt later dan veel extra mogelijkheden.

-Uitvoering-
Bügeltrit wordt uitgevoerd door rechts-links-rechts-etc. op de stijgbeugel te drukken. In het begin zal dit een duidelijk teken moeten zijn, om zodoende bij het paard op te vallen. Uiteraard staakt de ruiter dit teken indien zodra het paard eraan gevolg geeft. De takt waarmee dit wordt uitgevoerd is dezelfde als de takt dat het dier op dat moment heeft. Uiteindelijk kan men het zover perfectioneren dat het als 'teken' niet meer waargenomen wordt, door toeschouwers. Bij paarden die ik langere tijd rij, hoef ik maar met mijn tenen in de laars op de stijgbeugel te drukken, links-recht en het paard vertraagd of stopt. Ondertussen kan ik mij met mijn hand erop toeleggen het rijdier in de gewenste positie te houden, volslagen passief te blijven. In ieder geval zal een ophouding of arrêt die houding nooit verstoren, want het wordt niet uitgevoerd. Het dier remt uit zichzelf en dat , omdat het begrijpt wat gewenst wordt, op een ontspannen/harmonische manier. Bij verdere opleiding kan dan zelfs op passende manier gedreven worden. Indien men invloed op de werking van de achterbenen wenst benen wenst uit te oefenen, dan zal een het ander, met heel veel gevoel uitgevoerd moeten worden. Ook hier geldt dat de ruiter de aanwijzing/hulp moet geven in de takt waarin het rijdier beweegt. Bij deze toepassing verandert het 'karakter' van Bügeltrit. was het in het voorgaande een code, een vorm van communicatie. Nu wordt het meer een soort manipulatie. Men werkt in op de motoriek van het paard door met een gewichtsverplaatsing invloed te nemen op het functioneren van het achterbeen. Door nu per pas, iets meer op het standbeen te belasten, zou het betreffende achterbeen, net iets langer in de afzet face kunnen blijven waardoor het meer energie aan de beweging kan toevoegen. Let wel het gaat hier om een paard dat te weinig tijd neemt om zich van de bodem af te stoten!! Het is maatregel voor een speciaal geval. De meeste paarden zijn in die fase eerder te langzaam dat te snel. Dus wordt het ook niet zo vaak toe gepast.

-Afsluitend- Door Door de aard van de belasting die door Bügeltrit zou kunnen ontstaan in de laatste toepassing, zie ik het ook als onlogisch dat de rug een paard daardoor zou worden ontlast en deze zich licht op kan bollen. De uitvoering van die hulp maakt dat onlogisch. Sterker, Bügetrit moet nooit dusdanig worden toegepast dat het paard daardoor de rug wilt wegdrukken. Dat zou bij verkeerde of ruwe toepassing gemakkelijk kunnen gebeuren.
En als het andere achterbeen, het 'speelbeen', al verder onder treedt, Dat is dat vooral omdat het standbeen langer aan de grond blijft en meer schwung ontwikkeld en zodoende meer tijd geeft aan het speelbeen om door te zwaaien. Maar dat is meestal niet nodig of mogelijk omdat paarden die 'te snel' zijn in het achterbeen, uit zichzelf al ver onder treden.
Uiteraard is over dit onderwerp lang niet alles gezegd. Ik heb een poging gedaan om op korte termijn meer informatie er over te geven. Het is bovendien een weergave van hoe ik Bügeltrit ken en toepas. Er bestaat geen vast omschreven uitvoering van Bügeltrit. Die dat pretendeert, heeft ongelijk. Er bestaat wellicht wel een andere toepassing. Ik laat mij graag beleren, maar dan wel met een echte poging tot uitleg. dat heb ik ook geprobeerd.

Wauw!! Kadank bedankt voor deze zeer fraaie uitleg! Voor nu ben ik vooral geïnteresseerd in de remmende werking ervan aangezien mijn overijverige merrie zeer voorwaarts is! Geen idee of ik het vermogen bezit om dit te gaan proberen! Het lijkt mij toch zeker ook een bepaalde handigheid van de ruiter vergen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:00

pol1 schreef:
Wauw!! Kadank bedankt voor deze zeer fraaie uitleg! Voor nu ben ik vooral geïnteresseerd in de remmende werking ervan aangezien mijn overijverige merrie zeer voorwaarts is! Geen idee of ik het vermogen bezit om dit te gaan proberen! Het lijkt mij toch zeker ook een bepaalde handigheid van de ruiter vergen!

Herkenbaar dit probleem van je, toen ik mijn merrie net had. Ze voelde zich niet op haar gemak en was te voorwaarts binnen en buiten tot het rennerige af. Het was ook een gewoonte bij haar. Mijn instructrice heeft dit een keer doorbroken door na het opstappen haar net zolang vast te houden totdat ze uitademde en bleef staan. Dat duurde wel even. Dus ik denk dat je eerst een gewoonte moet doorbreken.
Is ze braaf, ademt ze uit, stopt het te voorwaarts zijn, dan belonen en gelijk stoppen.
Mijn merrie begint nu inmiddels vaak zelfs wat te sloom, zo ontspannen is ze. Dat is fijn, want dan kan ik zelf het tempo bepalen. Doordat ze nu wel volledig ontspannen is, staat ze ook open voor alle minimale hulpen. Het kan dus ook bij jou zijn, dat er nog iets voor ligt, namelijk jouw paard in een soort van "zen staat" krijgen. Zodra je dat hebt bereikt, kan het echte rijden beginnen. Daar is geduld, creativiteit voor nodig om dit te doorbreken en misschien praktische hulp van een derde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:12

Ik kan de bugeltritt alleen maar aanraden voor zo'n paard pol1.
Sam hier was een erg rennerig paard en van nature snel over zijn toeren. Die kon niet eens stappen of stilstaan onder het zadel. Alleen trippelen. En oh wee als je je been er tegen legde...
Inmiddels dient hij regelmatig als "zetel". Ik ben een ietwat makkelijke ruiter. :') Door de omstandigheden heb ik meestal tijd genoeg en als er dan iemand mee is om te helpen dan stap ik vaak al op (want lang staan kan ik niet.) en dan is Sam mijn stoel. :') :)) En Sam weet meestal al snel hoe laat het is dus die zet zich dan op zijn gemak op rust en wacht tot ik zeg van "Zullen we er aan beginnen Sam?" :))
Dat was dus een paard dat letterlijk ging "piafferen" (vrijetijdspiaffe wel te verstaan.) zodra je hem vroeg van stil te gaan staan... Die rust heeft hij gevonden dankzij KDV en daar is echt niet lang overheen gegaan. Inmiddels zijn we wat jaren verder maar al na een paar keer kon Sam prima geduldig wachten terwijl er iets uit gelegd werd. Bugeltritt was één van de grote spelers in die "kering" van zijn gedrag in mijn mening.