Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:03

Top HW! Ze vergeten gelukkig niks :) fijn dat het dan ook gelijk weer lukt +:)+

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:40

Hoi allemaal!
Zo weer terug van 5 weken zeilen. Jullie zijn hard gegaan zeg ik was eerst nog een week aan het bijlezen. Leuk om te lezen dat het bij iedereen zo goed gaat!
Ik heb na mijn vakantie weer 3x op sproet gezeten en hij pakt het weer heel goed op. Ik merk nauwelijks dat ik weg ben geweest (hij is wel bereden door mijn bijrijder die ook aan het zoeken/voelen is om licht contact te houden). Hals strekken doet hij met de neus op de grond in alle gangen, en als ik hem oppak blijft hij ook los en in hetzelfde ritme.
Ik heb ook nog wat veranderingen opgemerkt sinds ik zo rijd: hij poept niet meer tijdens het rijden, voorheen poepte hij eigenlijk altijd standaard 2x.. = stress?
Ook deed hij nog wel is nijdig bij het aansingelen ook al ligt mijn zadel helemaal goed, dit doet hij nu ook helemaal niet meer. merken meer van jullie dit soort dingen?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:54

Wat grappig, maar dat zou ik helemaal niet gek vinden eigelijk, dat dit stress gerelateerd is?

Ik heb gister een kort filmpje gemaakt van het longeren. We zijn echt aan het opbouwen, dit was het tweede drafje op de andere hand. Dit was de derde keer dat ik bezig was met laten stretchen, de vorige keren stopte ik meteen, nu heb ik ook weer de andere hand meegepakt..

View My Video

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:16

Het lijkt er op dat je pony héél erg weinig energie over heeft voor wat gymnastiek.
Misschien help het als je de hoeveelheid brokken wat opvoert.
Neem dat brokken voor gemiddeld werk.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:39

@Marocje
Ik heb je filmpje bekeken. Hij loopt naar mijn idee erg kort van achter. Die achterbenen mag hij nog veel meer er onder zetten. Actiever, niet perse sneller. Hij maakt nu hele korte pasjes.
Verder helpt het bij mijn paard om bij elke cm die hij strekt te belonen met mijn stem. Het is al "braaf" als hij ietsjes strekt. Dat nodigt hem aan om nog meer te zakken. Misschien heb je er wat aan ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:02

Marocje.

Ik vind niet zo zeer dat je pony kort loopt.
Maar hij gebruikt zijn spieren in zijn heupen en billen niet.
Hij verzet enkel minimaal vanuit de heup, minimaal vanuit de knie en de rest via de spronggewricht.

Is hij wel eens na gekeken in zijn rug?
Dat hij daar niet bijvoorbeeld vast zit?
Of in zijn heupen??

Stijf is hij in ieder geval....

Wat ik zou doen, als het niets is?
Balkjes draven.
Laat hem zn bips maar wat gebruiken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:10

Ik kan je filmpje niet zien?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:15

Ik ook niet.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:16

Ik zie het filmpje wel :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:19

Iphone Sizzle?
Ik zie het al, flash 9 of hoger is nodig. Krijg hem op de Samsung ook niet aan de praat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:28

Zag het inderdaad net ook.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:15

Dank jullie wel!

Het klopt zeer zeker dat hij niet goed loopt. Daarom schreef ik ook opbouwen, en bedoelde daar niet alleen deze 'training' mee, maar na stilstaan.

Zo'n twee maanden geleden ging hij (nog) slechter lopen, en heb ik een ander zadel besteld. Hij heeft toen 4 weken in de wei gestaan, met maar 2 keer per week longeren: dit is te weinig geweest. Hij zat (volgens DA) tegen bevangen aan, dus heb hem een graasmasker opgedaan. (Hij staat 24/7 buiten, 1 nacht stal heeft hem helemaal geen goed gedaan).

Dit filmpje is van de tweede keer longeren nadat de Dierenarts geweest is, heb er zelf 1 stapritje op gemaakt en even gedraafd in de wei om het nieuwe zadel te voelen.

We zijn er dus nog lang niet, maar ik hoop dat we vanaf hier kunnen beginnen? Morgen komt er iemand langs die hem gaat nakijken en een behandeling geeft (Cranio Sacraal) daar zal ook vast wat uitkomen.

(ik geef hem trouwens geen brok, hij krijgt nu magnesium bij wat slobber.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:47

Als ik wil dat mijn paard actiever loopt aan de longe, dan versnelt hij alleen. Hoe kan ik dat oplossen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:55

xxdomiixx schreef:
Als ik wil dat mijn paard actiever loopt aan de longe, dan versnelt hij alleen. Hoe kan ik dat oplossen?

Je kunt daar een commando aan koppelen. Bijvoorbeeld doorstappen, doordraven (of slechts "door"), maar je kunt dat ook met lichaams houding doen.
Ik weet niet hoe jij je paard voorwaarts drijft aan de longe, maar doorgaans neem je dan een drijvende houding aan.
Door net als met rijden niet meer te drijven dan je aan de voorkant kunt opvangen zal je paard zijn impuls omzetten in verruimen.
Je moet dus de looplust verhogen maar tegelijkertijd werken met subtiele ophoudingen.
Het makkelijkste is dat door eerst naast of schuin achter het paard te lopen ipv direct op een grote circel.
Daarnaast moet het paard gewoon goed aan de terugwerkende hulp staan.
Je kunt dan goed schijnovergangen maken en op den duur gaan ze dan prachtig vertrekken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:04

@xxdomiixx,
Sneller is gemakkelijker dan ruimer.

Longeren versterkt door de ongelijke krachten die door de middelpunt vliedende kracht op je paard uitgeoefend worden.

Ruimte krijg je op den duur door het rijden van overgangen.

Ga door met het hals strekken en heb geduld.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:20

Ik drijf voornamelijk met energie/houding, werkt dat niet dan gebruik ik meer aanwijzingen.

Ik denk dan inderdaad dat ik gewoon geduld moet hebben, dat het gewoon nog te zwaar is voor hem. Als hij constant in stretch blijft, kan ik meer overgangen gaan maken? De overgangen blijft hij wel laag (galop sla ik over, nog niet sterk genoeg voor), maar hij blijft nog niet in contstante stretch.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:24

Mijn paard wil in het begin van het longeren ook nog wel eens kort lopen als ze een dagje stil heeft gestaan.
Wat bij haar altijd perfect helpt zijn inderdaad tempowisselingen en overgangen :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:26

Geduld......

Werken in blokken van 6 weken.
Zes weken hetzelfde, werk dat je paard op dat moment aankan.

Sterker worden komt vanzelf, het is het onvermijdelijke gevolg van gezond bewegen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-08-15 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:27

Wij stappen altijd eerst goed warm.
Dan n drafje op eigen tempo.
Even n goed galopje er aan.
En dan draaft ze lekker los...

Wij.maken óf gebruik van de chambon of we draven balkjes.

Na de training stukkie wandelen en grazen...

Eigenlijk zelfde routine..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:03

Ook niet vergeten dat een paard bij correct verruimen zich ook iets zal moeten opheffen en moeten verlengen in het frame. Het komt dan als het goed is richting de arbeidshouding op boeghoogte niet met zijn neus op de grond.
Het ligt daarbij dus aan de hoeveelheid verruiming die je verlangt en de mate van verzameling die daarmee gepaard gaat.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:21

Vandaag les gehad. Het viel mijn instructrice op hoe mijn paard de laatste maand veranderd is. Meer bespiering, veel rustiger in het koppie. En meer rug gebruik.
Wat gaat dat eigenlijk snel.
Ik zie tussen de keren dat ik rij nauwelijks verschil. Maar als ik ons vergelijk met een maand geleden, gaat het veel beter!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:40

Hier nog het laatste stukje, dit is meteen na het vorige filmpje: ik heb in totaal dus ongeveer 10 minuten gelongeerd..

ps: kreeg hem er eerder niet op, heb nu een YT account aangemaakt..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:01

Ik kan het niet zo heel goed zien Marocje door het schokkerige beeld maar het lijkt alsof zijn rechterachterbeen linksom minder ver ondertreedt. In de paar pasjes rechtsom op het filmpje zie ik het niet. Als dat inderdaad zo is, dan denk ik dat je paard hoger dan de sprong 'vast zit'. Moeilijk om advies over te geven vind ik. Rustig aan en niks forceren zou ik zeggen. Maar zover was je zelf ook al denk ik ;)

Ik zou het echt in overleg met je DA doen. Als je van zo ver moet komen en hij er zo aan toe was. Balkjes draven is voor mijn gevoel denk ik best heavy al, ik zou eens in stap beginnen en het balkje rustig aan wat ophogen en er dan weer eens overheen stappen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:06

Mijn paard wil in het begin van stappen of aandraven ook zijn eigen tempo lopen, ik wist ook niet zo goed wat ik daarmee aan moest want ik kan hem wel gelijk prikken en door laten lopen maar dat voelt niet goed. Ik laat hem een paar rondjes en vraag dan wat meer actie. Het komt toch wel goed.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:23

Dank je wel Starbreeze. Ik doe het idd heel rustig aan. Krijg juist altijd te horen dat ik te voorzichtig ben, maar het voelt niet goed. Vermoed nl al heel lang dat dit niet zo op te lossen is, dus doe het idd met begeleiding: morgen komt dus iemand die hem een behandeling geeft. Daar zal ook al wat uitkomen neem ik aan..

(Van de osteopaat hoorde ik een klein half jaar geleden dat ie rechtsachter vast zat, dat zal ook nog niet verholpen zijn!)