[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:35

MargjeBella schreef:
@0000
Ja, beide :j

Oh. Ik vind haar eerlijk gezegd op het filmpje niet actief, niet los in het lijf en je aanleuning oogt heel prettig en vriendelijk, maar ze is er nergens echt door. Ik snap waarom je zo rijdt hoor dus vat het alsjeblieft niet verkeerd op, maar de stap van dit naar weer echt aan het werk is nog wel heel groot denk ik.
Ik zou liever minder rondjes rijden, maar haar in de rondjes die je maakt dan aan het werk zetten. Bedenk dat je dan ook nog het gewicht beter over 4 benen verdeelt wat bij de meeste blessures alleen maar gunstig is!

Sjolvir

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:39

LU, vos met witte benen?
(PB me dan even, snert box zit vol...moet hem leegruimen, maar pb toch maar dan.)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 16:43

Ja klopt! Je hebt PB

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:29

Joolien schreef:
MsJane wat mij meteen opvalt is dat je zadel sowieso achterover ligt, daardoor kun je niet lekker zitten en krijg je weinig balans van het zadel, dat is best vermoeiend hoor! De boom ligt hoger dan de lepel en dat is echt niet goed ;)
Verder zie ik door het weinig ondertredende achterbeen dat je paard totaal niet actief is, het onderbeen zou veel verder onder het lichaam mogen treden. Vooral als je ziet waar het achterbeen staat, met een actief achterbeen stapt het achterbeen over de afdruk van het voorbeen heen.
Daardoor zie ik aan de voorkant ook een valse knik, ze geeft wel na in de hals en kaak maar heeft totaal geen actieve nageeflijkheid.
Eerst werken aan voorwaarts, actief. Pas als je paard actief blijft uit zichzelf kun je aan de voorkant wat gaan begrenzen.

Ik zou even overleggen en de zadelmaker er even naar laten kijken. Wat je zegt over het achterbeen klopt. Voor mijn gevoel is hij wel aan het been en actief maar we gaan er zeker aan werken. Bedankt!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:30

Even met sjolvir gesproken, wbt achterhand klopt..
Maar nogsteeds mijn vraag; hoe kan dit paard dan vierkant halt houden..?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:33

LoveUggs schreef:
Dames.. Ik ben de laatste tijd niet zo veel geweest ivm school..
Maar nu toch een misschien interessante vraag...
Bij mij op stal hebben we een carrousel groep... Voor een wedstrijdje. Vandaag was hun laatste keer oefenen dus met muziek en alles.. De stal heeft geregeld dat een van de pensionklanten een 'showtje' zou geven.. Er werd mij verteld dat deze jongen heel goed kon rijden. Okee..
Ja, het zag er allemaal heel mooi uit, nette overgangen, goed aan het been.. Maar wat mij ook opviel was dat dit paard totaal niet op de achterhand kwam.. Naar mijn idee gewoon neigend naar de voorhand. Misschien dat dat kwam doordat hij zijn paard vooral lang laag en rond liet lopen maar dat 'knikje' in het been kwam er niet. Zag er niet anders uit dan ieder ander paard.. Hoe kan het dan dat met het halthouden dit paard meteen vierkant stond? En er een waanzinnige uitgestrekte draf uit kwam.. Kijk ik dan met mijn neus..? Zit de kracht van dit paard dan in een voorwaarts tempo..? (Ook versnellen in galop zag er goed uit!)
Achteraf vind ik het jammer dat ik niks gefilmd heb, maar bedacht dit mij net in de auto naar huis.. Hoe kan het dat dit paard dan keurig vierkant halthoud..?

Ik lees hier nog steeds mee en reageer maar zelden maar ga nu weer even reageren.

Halthouden kan je op verschillende manieren doen.
Kort gezegd, de manier van dit topic, correct..

En er is nog een variant.
Namelijk een paard leren vierkant te gaan staan.
Kortom altijd als je halthoudt paard voet die niet onder wordt gezet, bij laten zetten.
Paarden zijn gewoontedieren en zullen op een gegeven moment weten, dat bij halthouden, voetje aansluiten hoort.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:18

Ze werd kreupel in nazomer 2012, toen hebben we het eerst een paar weken aangekeken, en toen de dierenkliniek erbij gehaald, daar zou ze dus naartoe, maar ze kan niet alleen vervoerd worden want dan breekt ze de trailer af. Dus kwam de DA van de dierenkliniek bij ons thuis en hebben ze kreupelheidsonderzoek gedaan, het was geen peesblessure, maar het zat lager, wat het precies was weet ik niet meer, maar ze moest daarna 6 weken rust, toen weer controle, toen weer 6/8 weken rust, toen weer controle, ondertussen ook speciale ijzers onder laten zetten, en na die controle kregen we te horen dat we weer voorzichtig erop mochten en mochten stappen, een paar weken ong, en zo steeds verder opbouwen met een paar min draf enzo. We hebben alles dus zeker niet overhaast en rustig opgebouwd. Maar ik bedoel dat ze na 1/2 maanden opbouwen weer kreupel werd, als ze dat niet geworden was waren we natuurlijk nog veel langer aan het opbouwen, maar helaas... Oke bedankt voor de tips! :j

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:25

@0000

Klopt, het ziet er niet zo heel actief uit nee, dat komt deels doordat ik het op de training van het filmpje de activiteit niet echt accentueer, mijn fout, en ook omdat ze nou eenmaal niet veel activiteit in haar gangen heeft van nature :D En idd, ze was er op het filmpje niet echt helemaal door. Ik snap je advies, en ik ga het zeker gebruiken als we weer mogen opbouwen, dankjewel :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 00:02

Sjolvir schreef:
LoveUggs schreef:
Dames.. Ik ben de laatste tijd niet zo veel geweest ivm school..
Maar nu toch een misschien interessante vraag...
Bij mij op stal hebben we een carrousel groep... Voor een wedstrijdje. Vandaag was hun laatste keer oefenen dus met muziek en alles.. De stal heeft geregeld dat een van de pensionklanten een 'showtje' zou geven.. Er werd mij verteld dat deze jongen heel goed kon rijden. Okee..
Ja, het zag er allemaal heel mooi uit, nette overgangen, goed aan het been.. Maar wat mij ook opviel was dat dit paard totaal niet op de achterhand kwam.. Naar mijn idee gewoon neigend naar de voorhand. Misschien dat dat kwam doordat hij zijn paard vooral lang laag en rond liet lopen maar dat 'knikje' in het been kwam er niet. Zag er niet anders uit dan ieder ander paard.. Hoe kan het dan dat met het halthouden dit paard meteen vierkant stond? En er een waanzinnige uitgestrekte draf uit kwam.. Kijk ik dan met mijn neus..? Zit de kracht van dit paard dan in een voorwaarts tempo..? (Ook versnellen in galop zag er goed uit!)
Achteraf vind ik het jammer dat ik niks gefilmd heb, maar bedacht dit mij net in de auto naar huis.. Hoe kan het dat dit paard dan keurig vierkant halthoud..?

Ik lees hier nog steeds mee en reageer maar zelden maar ga nu weer even reageren.

Halthouden kan je op verschillende manieren doen.
Kort gezegd, de manier van dit topic, correct..

En er is nog een variant.
Namelijk een paard leren vierkant te gaan staan.
Kortom altijd als je halthoudt paard voet die niet onder wordt gezet, bij laten zetten.
Paarden zijn gewoontedieren en zullen op een gegeven moment weten, dat bij halthouden, voetje aansluiten hoort.

Dat verklaard idd een hoop...! :j

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:36

Wat een interessant topic!
Ik heb eens wat bijgelezen en vond dit erg interessant.
Ik heb zelf een 6 jarige fries. Hij heeft 2 jaar lang met z'n kin op z'n borst en in de krul moeten lopen. Sinds een paar maanden heb ik een andere instructrice en dit bevalt heel goed. We zijn helemaal teruggegaan naar de basis. Hij is enorm gegroeid en zot beter in z'n vel. Toch blijft lang en laag nog een hele opgaven... Er komen wel steeds meer goede stukken gelukkig. Ook wanneer ik hem oppak loopt die gelukkig al 80% van de tijd met z'n neusje bij de loodlijn ipv op z'n borst. Toch blijft het ' aan de teugel verhaal ' iets waar ik onzeker overblijf. De ene keer denk ik wow is dat mijn paard en het andere moment denk ik iewl. Het klinkt heel stom maar dat komt denk ik door wat ik zie van andere.. Hij heeft ook een soort van zwanenhals wat het er niet gemakkelijker op maakt. Daarom vind ik het interessant om hier wat adviezen te lezen met foto's erbij

marlies405

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:04

Ik lees al tijden mee in dit interessante topic. En nu wil ik ook eens graag een foto delen.

Afbeelding

Zelf zit ik iets te voorover. Neus wel netjes op de loodlijn. Kanjer lekker actief.
Ben benieuwd of jullie verder nog aanvullingen / feedback hebben.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:24

Oke die foto's zijn niet gelukt.
Maar ik zat tussen mijn oude foto's te bladeren, en ik vond de foto's van het 'verreden' paardje.
Ik ben nogsteeds druk met haar aan het trainen er komen steeds kleine pasjes vooruitgang.

Deze foto's zijn vorige maand genomen dus dat is weer een tijdje terug (het is nu al vooruit gegaan! *\o/* ) . Hier zat ik voor de 3e keer op haar.
Ps. Het elastiek MOET ik erom houden, jammer genoeg :+
Ik zie (even heel streng) : Hoever ik kan zien gebruikt ze goed haar achterhand, al vertekend dat doordat het beeld niet helemaal recht genomen is.
Alsnog vind ik haar hier erg sloom en totaal niet actief (dit was dus steeds het probleem, of sloom en hoofdje laag maar vierkant of snel maar kop in de wolken)
Elastiek neemt mijn werk over, wat ik jammer vind. Oprichting is totaal niet te zien, al ben ik al blij dat ze haar hoofd niet omhoog gooit.

Afbeelding

En bij deze zat ik voor de 4e keer op haar
Eigenlijk hetzelfde, achterhand lijkt er goed bij. Alleen de activiteit mist. Elastiek is hier wel losser. Oprichting is nergens..
Afbeelding

Dit zijn dus foto's van een maand geleden. We hebben nu enorm veel getraind op activiteit. Dat is dus al een stuk verbeterd!
Alsnog hoor ik graag tips en ik zal proberen foto's te maken als ik weer op haar rij, zodat het verschil zichtbaar word.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:28

marlies405 schreef:
Ik lees al tijden mee in dit interessante topic. En nu wil ik ook eens graag een foto delen.

[ Afbeelding ]

Zelf zit ik iets te voorover. Neus wel netjes op de loodlijn. Kanjer lekker actief.

Wat ik zie (correct me if I am wrong)

De takt lijkt niet te kloppen?
Het strekkende been achter staat op de grond terwijl strekkend voor nog niet op de grond is.
Het andere been achter tikt de grond nog net aan terwijl het andere been voor al van de grond af is.
Meer overgangen rijden dus (toch?)

Ik vind het hoofd net iets te ver achter de loodlijn. Dus iets meer ruimte voor geven.
En volgensmij houd hij zijn kaak vast, maar door hem meer ruimte te geven zal dat minder moeten worden

IK BEN NIET ZO ERVAREN ALS DE REST HIER, DUS VERBETER ME ALS IK HET FOUT ZIE!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 21:07

@fry, miss heb ik er overheen gelezen maar waarom moet je met elastiek rijden? Verder zie ik dit paard gewoon lopen... Ze gebruikt het achterbeen enkel om vooruit te komen.. Ze plaatst hem er niet onder. Ze mist ook nog te veel spieren daarvoor denk ik.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:05

LoveUggs schreef:
@fry, miss heb ik er overheen gelezen maar waarom moet je met elastiek rijden? Verder zie ik dit paard gewoon lopen... Ze gebruikt het achterbeen enkel om vooruit te komen.. Ze plaatst hem er niet onder. Ze mist ook nog te veel spieren daarvoor denk ik.

Even heeeel kortaf (zit via mn mobiel :+)
Dat wilt de eigenaar.
Ze vindt me niet goed enzo.
Bosraggers mogen wel zonder, maar ik ben het JONGE (pff) meisje die niets kan en dom is.
Kan kloppen van die bespiering, wordt niet mee getraind alleen mee geragd.
Dat gewoon lopen, daar ben ik eigenlijk al super happy mee. Ze druk om het minste haar rug weg, en ze is echt... super moeilijk. Ze is bang voor druk (en ik ben er dus achter waarom maar dat doe ik liever via pb).
Terug naar het elastiek...
Maar ik vind het prima hoor. Luister maar niet naar mijn principes. Ik hou wijs mijn mond op elkaar. Iedereen in zijn waarde laten :).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:45

Wat een rust hier, zit iedereen in de zon?

marlies405 schreef:

[ Afbeelding ]

Oh wat hou ik toch van haflingers, zo'n werkdieren altijd. Laten we beginnen met wat je zelf zegt. Hij loopt namelijk niet op de loodlijn, hij loopt er iets achter. Dat zou me niet storen als ik niet de lengte in de nek ook een beetje zou missen. Z'n mond toont vrij stug en jou hand lijkt veel te moeten opvangen. Heb een klein beetje het idee dat ie graag wat harder wil dan jij toelaat.
De driehoek bij z'n achterbeen is kleiner. En z'n voorbeen grijpt wat te ver onder. Hij loopt dus op z'n voorhand en stuwt hij wat met z'n achterbeen.
Probeer die achterhand actiever te maken. Zet hem maar een beetje aan het werk van achter. Dan komt de lengte in de hals/nek vanzelf en dan heb je hem behoorlijk goed. Z'n lengte buiging is wel al heel mooi en dat is behoorlijk moeilijk.

Leuk paard.

Fry schreef:
Oke die foto's zijn niet gelukt.
Maar ik zat tussen mijn oude foto's te bladeren, en ik vond de foto's van het 'verreden' paardje.
Ik ben nogsteeds druk met haar aan het trainen er komen steeds kleine pasjes vooruitgang.

Deze foto's zijn vorige maand genomen dus dat is weer een tijdje terug (het is nu al vooruit gegaan! *\o/* ) . Hier zat ik voor de 3e keer op haar.
Ps. Het elastiek MOET ik erom houden, jammer genoeg :+
Ik zie (even heel streng) : Hoever ik kan zien gebruikt ze goed haar achterhand, al vertekend dat doordat het beeld niet helemaal recht genomen is.
Alsnog vind ik haar hier erg sloom en totaal niet actief (dit was dus steeds het probleem, of sloom en hoofdje laag maar vierkant of snel maar kop in de wolken)
Elastiek neemt mijn werk over, wat ik jammer vind. Oprichting is totaal niet te zien, al ben ik al blij dat ze haar hoofd niet omhoog gooit.

[ Afbeelding ]

En bij deze zat ik voor de 4e keer op haar
Eigenlijk hetzelfde, achterhand lijkt er goed bij. Alleen de activiteit mist. Elastiek is hier wel losser. Oprichting is nergens..
[ Afbeelding ]

Dit zijn dus foto's van een maand geleden. We hebben nu enorm veel getraind op activiteit. Dat is dus al een stuk verbeterd!
Alsnog hoor ik graag tips en ik zal proberen foto's te maken als ik weer op haar rij, zodat het verschil zichtbaar word.

Oh zo zonde dat elastiek. Je kan eens vragen of je inplaats van elastiek een thiedemannteugel mag. Tegen elastiek gaan ze vaak inhangen en dat geeft problemen voor jou met rijden.

Zie je hoe op alle foto's er zo'n grote ruimte tussen de 2 hoeven blijft die het dichtst bij elkaar komen? Dat heeft met buikspieren te maken. Veel paarden gebruiken die verkeerd. Om ben naar elkaar toe te halen moeten ze die veel meer aanspannen, dat doet ze nu dus te weinig.
Zie je ook hoe op beide foto's de driehoeken bij de achterbenen groter zijn dan bij de voorbenen? Dat betekend dat er wel een motor is. Maar die moet je wel aan het werk zetten. Bedenk je dat je elastiek van voren werkt als een rem, als jij ruimte geeft om naar voren te gaan. Dan zegt dat elastiek nee doe maar niet. Uiteindelijk gaan ze er meestal tegen in hangen. Maar dan hangen ze ook al tegen jou in.

Probeer je voorlopig alleen te concentreren op buik en rugspieren. Die hals gaat toch niet mee werken (zeker als de eigenaar niet mee werkt). Die moet je dan maar laten volgen. Probeer veel voltes te rijden. Slange voltes en s-jes mogen ook. Probeer in elke bocht de achterhand een stukje naar buiten te drijven. Binnenbeen scharend naar buiten. Stel na de bocht rustig recht. Doet ze het niet, kun je zweepje aanleggen of zachtjes in het ritme van de passen mee tikken op dat been. Dus bovenste foto: rechterbeen word opgetild naar voren en daar neer gezet, dat been tik je aan.

Wat betreft het hoofd. Normaal zou ik zeggen, wees er niet als ze er zo loopt met d'r hoofd. Maar in dit geval kan je daar niet mee. Probeer zodra ze wel wat in knikt met d'r hoofd (en ze los komt van het stiek), dit meteen te belonen door je hand weg te hebben. Drijf vervolgens haar achterbenen er bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:50

Fry schreef:
marlies405 schreef:

[ Afbeelding ]

Wat ik zie (correct me if I am wrong)

De takt lijkt niet te kloppen?
Het strekkende been achter staat op de grond terwijl strekkend voor nog niet op de grond is.
Het andere been achter tikt de grond nog net aan terwijl het andere been voor al van de grond af is.
Meer overgangen rijden dus (toch?)

Ik vind het hoofd net iets te ver achter de loodlijn. Dus iets meer ruimte voor geven.
En volgensmij houd hij zijn kaak vast, maar door hem meer ruimte te geven zal dat minder moeten worden

IK BEN NIET ZO ERVAREN ALS DE REST HIER, DUS VERBETER ME ALS IK HET FOUT ZIE!

Je ziet het wel goed, echter hebben de meeste paarden dat in de basis omdat achter nog niet zo dragend zijn. Dan komen ze eerder van de grond. Waar je wel aan kunt zien dat het paard niet echt actief is, is dat hij met het achterbeen net niet spoort in de afdruk van zijn voorbeen. Een paard wat fijn actief draaft spoort in het voorbeen. In stap moet het achterbeen zelfs over het voorbeen stappen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:38

Veulen, wauw bedankt!
Snap het helemaal <3
Denk dat ik van haar met elastiek moet blijven :(.
Rij stiekem bij het instappen een stukje draf zonder en dat gaat kwa activiteit VEEL beter (wat je al zei over het elastiek, het houd haar tegen).
Ik rij volgende week pas weer op haar en dan zal ik het zeker meenemen!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:08

Fry: ik zit op een dressuurweek :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:21

Veulen84 schreef:
Wat een rust hier, zit iedereen in de zon?

Nee hoor, lees gewoon mee. Niet veel behoefte aan typen. Been van m'n paard is nog steeds niet goed... -O- maak me er een beetje zorgen om.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 09:25

Evelijn, wat is er dan? Da al geweest?
Hier ook nogsteeds elke dag 20 min been koelen.. Da zei dat het zijn artrose is..

Veulen, heel duidelijk stuk zeg! Knap hoe je dat zo duidelijk uitlegd via pc! *complimentje*

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:38

Wordt een lang verhaal LU ;) Maar hier: benen waren 3 weken terug dik.. maar niet warm of kreupel... toen 3 dagen gestapt en gekoeld.. en toen was het wel weer goed.. weer opgepakt... gedacht dat het misschien warmte of de brok was die hij net erbij kreeg.
Maar vorige week was linkerbeen weer dik... maar weer niet warm of kreupel maar toch DA erbij... die heeft gekeken, heb hem gedraafd en ze heeft nog buigproef gedaan... toen wel iets gevoelig.. maar voor de rest.. niet kreupel. Alleen zag je wel dat hij hem iets ontlaste, in de wei rende hij niet mee met de rest en hij was voor zijn doen wel erg knuffelig.
Toen ontstekingsremmers en pijnstillers gespoten en voor deze week metacam gekregen... ben nu week lang elke dag over de weg aan het stappen en daarna koelen. Been was na 2 dagen niet meer dik... maar er zit een plekje onder de knie op de pees... die niet weg gaat.. kleine verdikking/vocht... maar nog steeds niet warm of kreupel.
Net weer DA gebeld... want vind het lastig hoe ik nu zou moeten opbouwen. Mag nu 1 min. gaan draven erbij pakken en elke dag 1 min. extra en onbelast eerst en dan kijken hoe het been het houdt.
Dus ben er nog wel even zoet mee.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 09:58

Ondanks dat het bij jou eerst 3 benen waren lijkt het heel erg op dat van Gas.. Loopt ook niet kreupel, maar ontlast wel.. Steeds dat achterbeen op rust. Loopt verder goed, net naast/onder het spronggewricht zit een verdikking. Niet warm wel dik.. Dus wat vocht. In het begin konden we dat been gewoon oppakken. Nu weigert hij dat been te geven om bijv uit te krabben.. Van de week moet de smid weer komen dus vraag me af hoe ze dat gaan oplossen.. Gas doet alleen wel mee met de andere paarden. Staan die al in het land, dan draaft hij in zo'n typische draversdraf naar zijn maatjes, en hij doet vrolijk mee.. Da heeft gezegd dat we wel mogen rijden maar alleen stap en 10 min draf, geen voltes zo veel mogelijk rechtuit. Nu dis voornamelijk buitenritjes, en veel over gras waar de grond niet te hard of zacht is. Of de ruiterpaden waar het zand niet te zwaar is... Alleen hier een gevalletje artrose..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:03

Tja.. heb hem nog niet op de foto gehad of iets... hij heeft afgelopen 6 jaar nauwelijks wat gehad.. maar ja hij is wel 21. Eerst maar eens dit gaan opbouwen volgens de DA als dat niet werkt denk ik toch dat ik iets van scan of foto's wil. Denk niet dat ik Kafka wil aanhouden als hij net als Gas niet meer echt aan het werk kan. Dan moet ik ook eerlijk zijn naar mezelf ik heb geen paard om hem in de wei te knuffelen (en tevens vind Kafka knuffelen helemaal niet leuk)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 10:18

Dat is een beslissing die je zelf moet maken.. :j