murphy102 schreef:Mensen die Jip en Janneke-taal willen, een paar blz. terug, daarvan vraag ik mij af waaróm ze de Jip en Janneke-taal willen.
Iemand die een degelijke basis heeft en daar nog steeds aan werkt (ongeacht niveau) die persoon heeft alle begrippen meegekregen in zijn/haar eigen opleiding en die van diens paard.
Die heeft geleerd de theorie (ja, de goeie boekjestheorie, Cherie) om te zetten, te vertalen naar de praktijk.
Elke ruiter kan met goede instructie leren paardrijden.
Dus waarom Jip en Janneke-taal?
Dan is wellicht de basis niet of nauwelijks aanwezig.
Vwb de halve ophouding. Sommigen hier begrijpen denk ik de theorie in de praktijk niet.
Degenen die denken dat dit zonder hand kan daaraan wil ik vragen wat zij doen met de energie die ze van achteren opwekken met zit en benen? Waar blijft die?
Wij willen toch de energie ín het paard behouden, circulatie van energie, opgewekt van achteren naar voren en weer terug geven naar achteren?
Hoe willen wij anders ons paard in een rijkunstig evenwicht krijgen van 50% - 50%?
Door de opgewekte energie met zit en benen diréct door de hand (waar alles samenkomt) na te laten geven (halve oph.), vloeit de energie terug naar het achterbeen als gevolg waarvan het achterbeen verder onder de massa treedt, de buiging van de 5 gewrichten sterker wordt en dus grotere hoeken gaat maken en zo dus verzameling ontstaat: draagkracht.
Is dat niet het doel?
Als die hand dat níet zou doen, waar blijf je dan met die energie?
Die blijft dan toch aan de voorkant en heb je dus alleen stuwkracht.
Wij willen toch stuwkracht omzetten naar draagkracht?
Wij willen toch circulatie van die energie aan de hand van the circle of aids, oftwel het orkest van hulpen, oftewel de samenwerkende hulpen?
maar, is het belangrijk deze energie vanaf het hoofd /bit te laten terugvloeien? maw, een paard kán niet verzameld gaan zonder enig inwerking/halve ophouding bit?
Hoe verklaar je dan, dat een paard in vrijheid, zonder enig bit , een verzameling voor elkaar krijgt? Hij krijgt het zelf voor elkaar. en heeft zelfs zijn hoofd nodig in de balans van zijn beweging (hoofd/hals/balansstok)
ik begrijp prima, dat die communicatie door jou in je hand wordt gevraagd/ ik zelf doe het liever met mijn lichaam en bespeel op die wijze de balans van het paard dat ie gaat verzamelen. Zonder inwerking bit.