Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bertie schreef:Suus86 schreef:Ik volg dit topic al een tijdje en vind het zeer interessant!
Ben daarom ook erg benieuwd wat jullie van mijn paardje vinden!!
Mijn houding is niet perfect dat weet ik! Heb vroeger rugproblemen gehad en
dat gaat nu gelukkig steeds beter
Voor de rest vind ik dat ze wat achter de loodlijn loopt..
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hee, Suus,
een verrassende foto met hele mooie elementen!
Een paard dat een voorbeen naar voren zet. DURFT te zetten!![]()
En ook een achterbeen dat heel mooi naar voren wordt gebracht!![]()
Een mooi ontspannen afhangende staart!![]()
Ik zie ook een paard dat harmonisch is ontwikkeld.![]()
Nou weet ik niet wat ik eerder moet doen.![]()
Moet ik nou eerst gaan zeuren over wat beter kan?
Of kan ik eerst gaan zeggen wat ik zo graag WIL zeggen?
HM.. Ik ga eerst lekker mekkeren. Dan kan ik het goede nieuws voor het laatst bewaren, dan blijft het beter hangen.![]()
Zo. Eerst het gemekker, dus.
Je zit.
Ik zou je zit graag iets strakker willen zien. Nét iets meer spierspanning in de rug. Iets .. eh .. deftiger, zeg maar. Zoals je op de foto zit faciliteer je je paard, en dat is natuurlijk goed. Maar wat zou je ervan denken om niet alleen faciliterend te rijden, maar óók iets meer uitnodigend tot iets spannends?
Dan de aanleuning. Inderdaad wat diep, zoals je zelf ook zegt.
Zover het gemekker.![]()
Dan nu het goede nieuws.![]()
Zelden zien we hier een combinatie die ZO weinig nodig heeft om een ander niveau te bereiken. En dan bedoel ik niet een niveau in de zin van L of M. Ik bedoel een echt ander niveau.
Suus, als je jouw manier van rijden volhoudt, terwijl je nét iets strakker gaat zitten, én bergopwaarts denkt, dan denk ik dat je een hele grote sprong gaat maken!
Peetstap schreef:Jemig wat gaan jullie snel hier..maar wat een genot om mee te lezen hier.
Jullie zijn eerlijk en kritisch eerst naar jullie zelf toe, dat maakt draadje leerzaam.
Zo nu paar keer doorlezen eerst, heb hoop in te lezen nog.
En Pien: wat maf he... was aan het bokkie doorbladeren en kwam dit draadje tegen wat eruit "sprong" en ja hoor daar was jij weer![]()
Zitten er ook springers in dit draadje trouwens of alleen dressie-girls ?
pien_2010 schreef:Hierbij plaats ik een filmpje zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel met de brug is gesloten. Tevens kun je zien hoe fijn paard aan het bit is (zonder valse knik) kijk maar eens naar de hele hoofd, halshouding doorlopen in de rug houding en hoe goed de hulpen door komen en hoe paard reageert op zit, hand en beengebruik. Dit filmpje heb ik zonet gepikt uit een ander topic waar we het hebben over travers rijden op een goede manier en iemand dit filmpje plaatste. Het leuke van dit filmpje is dit is gewoon een wat betere ruiter maar geen grand prix uitvoering van oefening want er valt ook nog wel wat over op te merken maar de opleiding van het paard is correct. Zie jullie ook hoe het paard kauwt op het bit? Zien jullie ook hoe de ruiter hoofd- en hals houding kan veranderen maar dat paard door de nek blijft? Zien jullie dat paard geen valse knik heeft maar mooi door de nek is?
http://www.youtube.com/watch?v=e9_fYZN_Ntg
Af en toe wil ik namelijk ook goede filmpjes plaatsen zodat we met zijn allen niet alleen kijken wat is niet correct in de opleiding maar dat jullie ook voorbeelden hebben van wat is wel correct en weet hoe dat er uit hoort te zien.
Zo dat was mijn bijdrage weer voor vandaag!
_iDj_ schreef:kristie14 schreef:...Best frustrerend is het want ik heb (als hij moe wordt) op een gegeven moment zoveel in mijn handen, en een zo op de voorhand lopend paard.
...Maar jullie zeggen dus dat ik hem wat langer in de hals moet houden en als hij daarbij toch nog verder wil zakken been moet geven?
Nog even reactie op deze twee uitspraken.
Je moet hem geen kans geven om jouw zoveel in je handen te geven. Gewoon loslaten! Op dat moment alleen maar been geven, heeft waarschijnlijk geen zin. Dan gaat hij alleen maar meer de grond in lopen. Je moet een moment éérder been geven.
Of dus op het moment dat hij al te veel aan je handen zit: eerst loslaten, daar je paard de tijd geven zijn nieuwe balans en fijne houding te zoeken (nagevelijkheid) en dan iets actiever laten lopen.
Als je hem actiever laat lopen op het moment dat hij hangt in je handen, is hij nog strak in de rug. Alle activiteit die je dan zou opwekken kan hij dan niet dragend benutten, maar alleen stuwend. Dan gaat hij dus nog meer op de voorhand lopen.
Rena100 schreef:Ok, hier komt ie dan!
[ Afbeelding ]
Foto is al van een tijdje terug, we waren toen net verhuist van stal en had al een tijd geen les meer gehad. Ik had privé les van een dressuuramazone die op Lichte Tour rijdt en waar ik op zich prima les van kreeg. Toch vond ik mezelf in die tijd dat ik lessen had van haar, zo'n half jaar, niet veel verbeterd. Zij keek meer naar het totale plaatje, dan naar mij en mijn knelpunten. Nadat deze foto is gemaakt, heb ik les van een andere instructrice, tevens de staleigenaresse van onze nieuwe stal, en dat gaat echt super goed! Ik hoor van alle kanten dat het beter gaat en dat ik echt vooruitgang boek.
Mijn eigen punten:
- Mijn handen dichter bij elkaar zetten, het breed zetten van mijn handen heb ik aangeleerd van mijn vorige instructrice en eigenlijk werkt dit totaal niet voor mijn paard
- Betere en vastere aanleuning krijgen, mijn teugels zijn vaak te vast/los wat de aanleuning niet ten goede komt
- paard scherper maken op mijn been, ze is onzettend lui voor mijn been en reageert vaak erg slecht
- rechterop zitten!
Verder graag tips, mijn nieuwe instructrice helpt al enorm, ik heb nu 1x per week les. Het is trouwens niet mijn eigen paard, maar mijn bijrijdpaard. Nog meer info nodig?
pien_2010 schreef:kristie14 schreef:.Nu mijn vraag: Moet ik op dit moment niet meer echt lang en laag rijden omdat zijn buikspieren nog niet voldoende getraind zijn? Dit omdat jij zegt dat dit allemaal met elkaar samenhangt, en hier kan ik inkomen. Want natuurlijk loopt hij ook op de voorhand als ik hem lang en laag train, hij doet dit ook wanneer ik hem opricht.
Mijn over bouwde paard die niet meer boort maar dat gemakkelijk doet en gedaan heeft (bij anderen boort ze gelijk weer dus mag niemand er meer op Heb ik onlangs besloten) rijd ik nooit lang laag (want dat nodigt uit tot boren of officieel gezegd tot op de voorhand lopen en dat willen we juist niet). Als ze hard gewerkt heeft laat ik even teugels helemaal los om paar rondjes te stappen en nemen we haar weer op. En ze mag af en toe hand volgen mooi door de nek met hoofd tot op knie hoogte maar hooguit een halve volte. Ik ben NIET van het laag en diep en niet van het lang en laag want mijn paard is 8 jaar, in de hand gesteld dus die mag gewoon aan het werk. Boren is net zo iets als vloeken in de kerk en ik accepteer dat niet want is slecht voor haar want gewicht moet gewoon op achteren blijven want dat is gezonder.
Belangrijk is wel dat je kijkt naar hoe lang is de hals van het paard want daar pas je natuurlijk hoofdhouding van paard op aan. Een paard met lange hals wordt anders door de nek gereden als een paard met kort halsje. De een krijgt natuurlijk meer teugel dan de ander.
Peetstap schreef:Zitten er ook springers in dit draadje trouwens of alleen dressie-girls ?
StableDoor schreef:Hallo allemaal!
Ik lees al een tijdje mee. Wat een interessant topic en wat wordt er fijn gereageerd!
Ik ga nu toch ook maar een keer foto's plaatsen van mezelf. Echt 'aan de teugel' en nageeflijk gaan we nog niet, maar ik zou graag willen weten of we op de goede weg zitten en jullie advies over hoe het beter/anders kan.
Ik rijd met mijn verzorgpaard, Karel. Een grote ruin van ongeveer 15 jaar, lichtjes overbouwd en een beetje lompDe foto's zijn van de zomer, aangezien ik verder weinig rijfoto's heb en ik voorlopig niet meer met hem kan rijden. Meneer schrok buiten van een stapel kranten en is over zijn eigen voeten gestruikeld. Nu staat hij op rust
![]()
Even over mij: ik rijd nu een jaar of 10, sinds 2 weken niet meer op maneges. Ik heb een jaar of 8 op maneges gelest, maar heel veel dingen verkeerd geleerd, die ik nu weer moet afleren. Ook heb ik een jaar op mijn vorige bijrijpaard (nu een pensioenado) op de Antoine de Bodt manier les gehad. Momenteel heb ik even geen les bij gebrek aan een rijpaard en geld, maar ik wil graag privéles, dat zou dan ongever 1x in de maand worden gezien mijn budget. Maar alles is beter dan niets! Aan mijn houding probeer ik te werken. Ik heb veel rugproblemen (waarschijnlijk een hernia). Mijn onderrug kan ik vrijwel niet bewegen, waardoor ik de bewegingen niet goed kan opvangen. Ik rijd dus ook altijd licht, galopperen kan ik bijna niet omdat ik het niet uit kan zitten. Hier werk ik ook aan: van de fysio moet ik ook verplicht blijven rijden om mijn rug los te maken. Voor dit doel ga ik een boomloos zadel aanschaffen. Hierin komen de bewegingen beter door en kan ik beter zitten.
Genoeg over mij, hier de foto's:
[ Afbeelding ]
Karel loopt hier op de voorhand, ik zit ook wat te ver naar voren --> Karel valt op de voorhand. Mijn teugels zijn te lang, en zonder contact, waardoor hij juist meer op de voorhand valt. Mijn handen zijn een beetje pianohandjes en ik houd ze te ver uit elkaar, iets waar ik echt op moet letten! Ik vind het er wel ontspannen uitzien, maar ook vrij 'lui'.
[ Afbeelding ]
Achterbeen komt niet genoeg onder. Ik val weer ietjes naar voren, en ik ben weer geld aan het zoeken. Ook staat er weer geen contact op de teugels en zijn ze te lang. Pianohandjes zijn ook weer aanwezig. Hmmm, ik maak steeds dezelfde fouten![]()
[ Afbeelding ]
Achterbeen komt nu wat meer onderMaaaaar, ik zit weer te ver naar voren. Wel is er nu contact op de teugels, ze zijn wel nog wat te lang. Dit vind ik ondanks dat ik naar voren zit wel het fijnste plaatje geven.
De verbeterpuntjes die ik zelf zie of van mezelf weet:
- Rechter gaan zitten: dat moet ik erg veel oefenen. Daarvoor moet mijn onderrug losser worden, een boomloos zadel zou daarbij kunnen helpen.
- Kijken waar ik heen ga
- Handen bij elkaar, geen piano's
- Proberen het achterbeen meer eronder te rijden door actiever te gaan rijden, meer overgangen.
- Contact houden op de teugels en de teugels een stukje korter
- Minder gespannen zitten. Ik wil altijd te veel, en als iets niet lukt wordt ik heel erg gespannen, waardoor mijn houding verslechterd en ik weer meer pijn krijg met rijden. Dit is echt mijn grootste probleem. Want hoe kan ik ooit van mijn paard verlangen te ontspannen als ik dat zelf niet doe?
Het is een beetje uitgebreid geworden, ik hoop dat jullie me advies kunnen geven. Zelf ga ik ook proberen mee te posten als ik tijd heb!
pien_2010 schreef:kristie14 schreef:.Nu mijn vraag: Moet ik op dit moment niet meer echt lang en laag rijden omdat zijn buikspieren nog niet voldoende getraind zijn? Dit omdat jij zegt dat dit allemaal met elkaar samenhangt, en hier kan ik inkomen. Want natuurlijk loopt hij ook op de voorhand als ik hem lang en laag train, hij doet dit ook wanneer ik hem opricht.
Mijn over bouwde paard die niet meer boort maar dat gemakkelijk doet en gedaan heeft (bij anderen boort ze gelijk weer dus mag niemand er meer op Heb ik onlangs besloten) rijd ik nooit lang laag (want dat nodigt uit tot boren of officieel gezegd tot op de voorhand lopen en dat willen we juist niet). Als ze hard gewerkt heeft laat ik even teugels helemaal los om paar rondjes te stappen en nemen we haar weer op. En ze mag af en toe hand volgen mooi door de nek met hoofd tot op knie hoogte maar hooguit een halve volte. Ik ben NIET van het laag en diep en niet van het lang en laag want mijn paard is 8 jaar, in de hand gesteld dus die mag gewoon aan het werk. Boren is net zo iets als vloeken in de kerk en ik accepteer dat niet want is slecht voor haar want gewicht moet gewoon op achteren blijven want dat is gezonder.
Belangrijk is wel dat je kijkt naar hoe lang is de hals van het paard want daar pas je natuurlijk hoofdhouding van paard op aan. Een paard met lange hals wordt anders door de nek gereden als een paard met kort halsje. De een krijgt natuurlijk meer teugel dan de ander.
bertie schreef:StableDoor schreef:Hallo allemaal!
Ik lees al een tijdje mee. Wat een interessant topic en wat wordt er fijn gereageerd!
Ik ga nu toch ook maar een keer foto's plaatsen van mezelf. Echt 'aan de teugel' en nageeflijk gaan we nog niet, maar ik zou graag willen weten of we op de goede weg zitten en jullie advies over hoe het beter/anders kan.
Ik rijd met mijn verzorgpaard, Karel. Een grote ruin van ongeveer 15 jaar, lichtjes overbouwd en een beetje lompDe foto's zijn van de zomer, aangezien ik verder weinig rijfoto's heb en ik voorlopig niet meer met hem kan rijden. Meneer schrok buiten van een stapel kranten en is over zijn eigen voeten gestruikeld. Nu staat hij op rust
![]()
Even over mij: ik rijd nu een jaar of 10, sinds 2 weken niet meer op maneges. Ik heb een jaar of 8 op maneges gelest, maar heel veel dingen verkeerd geleerd, die ik nu weer moet afleren. Ook heb ik een jaar op mijn vorige bijrijpaard (nu een pensioenado) op de Antoine de Bodt manier les gehad. Momenteel heb ik even geen les bij gebrek aan een rijpaard en geld, maar ik wil graag privéles, dat zou dan ongever 1x in de maand worden gezien mijn budget. Maar alles is beter dan niets! Aan mijn houding probeer ik te werken. Ik heb veel rugproblemen (waarschijnlijk een hernia). Mijn onderrug kan ik vrijwel niet bewegen, waardoor ik de bewegingen niet goed kan opvangen. Ik rijd dus ook altijd licht, galopperen kan ik bijna niet omdat ik het niet uit kan zitten. Hier werk ik ook aan: van de fysio moet ik ook verplicht blijven rijden om mijn rug los te maken. Voor dit doel ga ik een boomloos zadel aanschaffen. Hierin komen de bewegingen beter door en kan ik beter zitten.
Genoeg over mij, hier de foto's:
[ Afbeelding ]
Karel loopt hier op de voorhand, ik zit ook wat te ver naar voren --> Karel valt op de voorhand. Mijn teugels zijn te lang, en zonder contact, waardoor hij juist meer op de voorhand valt. Mijn handen zijn een beetje pianohandjes en ik houd ze te ver uit elkaar, iets waar ik echt op moet letten! Ik vind het er wel ontspannen uitzien, maar ook vrij 'lui'.
[ Afbeelding ]
Achterbeen komt niet genoeg onder. Ik val weer ietjes naar voren, en ik ben weer geld aan het zoeken. Ook staat er weer geen contact op de teugels en zijn ze te lang. Pianohandjes zijn ook weer aanwezig. Hmmm, ik maak steeds dezelfde fouten![]()
[ Afbeelding ]
Achterbeen komt nu wat meer onderMaaaaar, ik zit weer te ver naar voren. Wel is er nu contact op de teugels, ze zijn wel nog wat te lang. Dit vind ik ondanks dat ik naar voren zit wel het fijnste plaatje geven.
De verbeterpuntjes die ik zelf zie of van mezelf weet:
- Rechter gaan zitten: dat moet ik erg veel oefenen. Daarvoor moet mijn onderrug losser worden, een boomloos zadel zou daarbij kunnen helpen.
- Kijken waar ik heen ga
- Handen bij elkaar, geen piano's
- Proberen het achterbeen meer eronder te rijden door actiever te gaan rijden, meer overgangen.
- Contact houden op de teugels en de teugels een stukje korter
- Minder gespannen zitten. Ik wil altijd te veel, en als iets niet lukt wordt ik heel erg gespannen, waardoor mijn houding verslechterd en ik weer meer pijn krijg met rijden. Dit is echt mijn grootste probleem. Want hoe kan ik ooit van mijn paard verlangen te ontspannen als ik dat zelf niet doe?
Het is een beetje uitgebreid geworden, ik hoop dat jullie me advies kunnen geven. Zelf ga ik ook proberen mee te posten als ik tijd heb!
Hoi, en welkom hier!
Je commentaar op je eigen foto's is heel accuraat.![]()
Ik denk dat je geholpen zou zijn met iets 'strakker', iets 'deftiger' zitten.
Een boomloos zadel is wel het LAATSTE wat ik je zou willen adviseren.
Een goed traditioneel dressuurzadel kan je ondersteunen je spiertonus te verhogen. Een boomloos zadel doet dat niet.
Met een betere spiertonus (van JOU, dus) denk ik dat je paard ook een betere zelfhouding kan aannemen. Mínder lang, méér in een frame.
Ik ben bang dat je met een boomloos zadel alleen maar 'slapper' gaat zitten. Voor de bosritjes, zeg maar.
Het lijkt ook alsof je vooral niets durft te vragen van je paard. Ik zie nergens dat je hem probeert iets meer te sluiten. Waarom zou je dat niet doen? Paarden zijn niet van suiker hoor.![]()
Misschien dat les je daarbij kan helpen. Wanneer kun je sluiten, wanneer moet je lengte geven ..
bromfiets schreef:Tweede poging, net viel halverwege mijn IE uit![]()
Ik zou graag jullie mening hebben over mijn merrie en mijAnouk is 7 jaar oud en heeft EMND, dat heeft invloed op haar spieren en de signalen die de hersenen doorgeven aan de ledematen. Ik heb haar vorig jaar juni opgepakt met rijden nadat ze zeker 2 jaar stil heeft gestaan. Ze heeft van zichzelf de neiging om op de voorhand te vallen en ik reageer daar niet altijd adequaat op.
Mijn houding is bagger
[ Afbeelding ]
Mijn teugels zijn te lang en daardoor hou ik mijn handen wat te ver terug. Wel vind ik dat ze netjes mijn hand lijkt te volgen en ontspannen in de kaak. Ik vind zelf dat ik haar hier meer moet activeren en sluiten, ze wordt wat te lang.
[ Afbeelding ]
Klein moment later. Ik probeer haar door te sluiten maar doe dit op de verkeerde manier, met te veel hand. Mond gaat open en ze komt omhoog tot in een valse knik. Ik moet meer zit gebruiken, maar het is een beetje mijn valkuil dat ik te veel mee ga zitten. Wat dat betreft zou ik meer moeten durven rijden.
[ Afbeelding ]
Mijn handen zijn hier ongelijk, waardoor ze zich wat omhoog lijkt te drukken. Verder wordt ze te lang in het lijf en zou ze meer in mogen buigen (mijn schuld, ik trek mijn rechterbeen op waardoor er meer gewicht op mijn linkerbeen geplaatst wordt)
Ben erg benieuwd wat jullie er van vindenIk moet erbij zeggen dat ik momenteel geen les heb omdat de situatie dat niet toelaat. Ik probeer er zelf op te letten, voor zover dat gaat natuurlijk. "Vroeger" had ik er een handje van om vooral mijn linkerhand op mijn bovenbeen te leggen, dat probeer ik nu te voorkomen.
Galopfoto's krijg ik op de een of andere manier niet geplaatst, even kijken of ik die ergens anders kan uploaden.
StableDoor schreef:Over dat zadel heb je misschien wel een beetje gelijk, maar ik kan in boomzadels gewoon niet lekker zitten. Vooral veel wrong en een diepe zit daar kan ik niet goed mee rijden, en dat hebben bijna alle dressuurzadels. Nu ligt er een Massimo Trail op met veel wrong, waar ik dus niet lekker op kan zitten. Een dressuur zadel die bij mij past zou dan een Stübben Tristan worden, maar dat is ver boven mijn budget... In de boomloze Barefoot Cheyenne zit ik rechter en heb ik geen last van mijn rug, en deze is binnen mijn budget.M'n spiertonus ben ik nu iedere dag aan het trainen, hopen dat mijn houding dan ook steeds beter wordt!
bromfiets schreef:_iDj_: Dank je voor je antwoord en je complimentHelemaal met je eens hoor! Of het op de voorhand lopen een direct gevolg is van de EMND durf ik niet te zeggen, het zal zeker wel van invloed zijn. De dierenartsen hadden volgens mij niet verwacht dat ze uberhaupt nog onder het zadel zou kunnen. Toen ik haar kreeg liep ze alsof ze dronken was en was ze te mager, ik ben dan ook héél blij dat we dit bereikt hebben. Maar training is de mogelijkheid om het te verbeteren doordat ze gedwongen wordt om bewuster haar lijf te gebruiken. En het is ook al wel verbeerd, in mijn profiel staan topics van toen ik haar net had opgepakt en daar liep ze nog extremer op de voorhand. Ik denk ook dat het zeker nog meer te verbeteren is, maar ook dat dat langzaam zal gaan
Mijn houding is idd gewoon slechtDat komt deels ook door het zadel, het past niet meer optimaal op m'n paard en het schuift wat naar achteren. Daarnaast zou ik eigenlijk langere zweetbladen nodig hebben (ik ben 1.90m dus ook lange pootjes). En daar boven op zou ik moeten gaan lessen, het is erg moeilijk om jezelf dingen af te leren. Ik heb een aantal lessen gehad van Noor Tanger en die bevielen heel goed. Helaas woont ze echt te ver weg om bij mij op locatie te komen en ik heb zelf geen trailer. Ik ben op zoek geweest naar instructie met dezelfde insteek maar dat valt niet mee (dus als je iemand weet in regio Brabant
)
Ik heb nog een galopfoto, die kreeg ik er gisteren niet op. Haar galop is beter dan haar draf, dan durft ze ook meer los te laten en in het geheel wat ronder te worden. Ze heeft er ook een handje van om zelf aan te springen om onder de draf uit te komen omdat ze die moeilijk vindt. Vooral in draf hebben we nog wel eens last van impulsverlies, in galop nergens last van. En met je tips ga ik aan de slag zodra de sneeuw weg is
[ Afbeelding ]
bromfiets schreef:Ik ben niet degene die aan boomloos denkt
Edit: En zou je ook aan willen geven wat er niet goed is?