[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:01

Ik wil ook wel eens proberen me hierin te verdiepen :j

de foto hierboven: Ik vind het er erg ontspannen uitzien, paard lijkt wel op de voorhand te lopen, iets actiever van achter, maar dat zei je ook al. Je zit inderdaad een beetje naar voren en je benen meer aan je paard houden ja :j

Verder vind ik het er erg fijn uit zien! :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:07

Foto hierboven:
Zelf recht op zitten. En zorg voor contact met je paard zijn mond en houdt je benen/kuit eraan. Zonder contact kan een paard ook niet nagevelijk lopen. Het ziet er verder wel ontspannen uit.

Kan zelf erg veel leren van dit topic maar waag me toch ook maar op zelf even te reageren.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:24

Marlis schreef:
En zorg voor contact met je paard zijn mond en houdt je benen/kuit eraan. Zonder contact kan een paard ook niet nagevelijk lopen.

Kun je dit uitleggen? :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:38

Zo is mij dit gewoon altijd geleerd. Als je je paard door middel van je been naar je toe rijdt zal hij/zij je hand vanzelf op zoeken. Maar contact moet je ten alle tijden hebben als je je paard goed nagevelijk wilt hebben. Als ik bij mijn merrie mn been eraf hou zal ze ook echt niet netjes lopen maar sukkelt ze wat door de bak.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:42

Maar ben je dan niet constant aan het drijven?

Natuurlijk, de hand opzoeken doen ze vanzelf, dat ben ik met je eens. Wel vind ik zelf dat het al dan niet op vast contact rijden meer een keuze in rijstijl is, en dat het weinig met nageeflijkheid te maken heeft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:51

Appelmoes_11 schreef:

Natuurlijk, de hand opzoeken doen ze vanzelf, dat ben ik met je eens. Wel vind ik zelf dat het al dan niet op vast contact rijden meer een keuze in rijstijl is, en dat het weinig met nageeflijkheid te maken heeft.

Dat vraag ik mij af dus. Kan een paard in de hand komen zonder een hand te hebben? Hoe voel je dan wat er met de kaken gebeurd? Ik denk dat als een paard op een te los contac word gereden en met een losse teugel nageeflijk is het achter de teugel komt. Of bedoel je dat het verbinding moet zoeken volgens jou? Kan ik er niet helemaal uit op maken.
Natuurlijk je eigen keuze, en dat is wat het alleen maar interessant maakt om de verschillende visies te horen van elkaar.
Weet trouwens niet of ik nu zo ontopic ben.. :')

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:53

Appelmoes_11 schreef:

Nee, been er aan en been geven is iets heel anders.
Weet niet hoe ik het duidelijk uit kan leggen...

Danique_G dat bedoel ik idd ja

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:03

Danique_G schreef:
Dat vraag ik mij af dus. Kan een paard in de hand komen zonder een hand te hebben? Hoe voel je dan wat er met de kaken gebeurd? Ik denk dat als een paard op een te los contac word gereden en met een losse teugel nageeflijk is het achter de teugel komt. Of bedoel je dat het verbinding moet zoeken volgens jou? Kan ik er niet helemaal uit op maken.
Natuurlijk je eigen keuze, en dat is wat het alleen maar interessant maakt om de verschillende visies te horen van elkaar.
Weet trouwens niet of ik nu zo ontopic ben.. :')

Ik denk dat dit wel on-topic is in aan de teugel, hoor. :=

Ik rijd bitloos, dus ik voel al niet zoveel aan de kaken :') Ik vind achter de teugel wel anders dan gewoon op los contact rijden. Als ik de teugels nóg langer maak, strekt poown haar hals wel uit. Is dat dan niet aan de teugel? Het enige verschil is dat ik de teugel niet echt op hoef te pakken, tenzij ik aan de noodrem trek, maar dat is een heel ander verhaal. Volgens mij kan een paard prima aan de teugel lopen op het gewicht van doorhangende teugels, maar dat maak ik meer uit mijn eigen ervaring op. Aangezien sommige optomingen ook niet geschikt zijn voor constante aanleuning lijkt me dat het gewoon mogelijk is.

Hoe leg je het been eraan dan uit? Mij is juist geleerd dat je je benen moet laten afhangen. Nogmaals, het lijkt me eerder een verschil in rijstijl dan een goed/fout iets, dus voel je niet aangevallen. Ik wil juist graag andere visies horen. :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:08

Er worden hier even wat begrippen door elkaar gehaald geloof ik.

Achter de teugel is wanneer het paard bewust contact verbreekt en teveel inknikt zodat hij geen druk meer op het bit voelt.

Been geven is aansporen.

Been eraan is gewoon zorgen dat je paard attent op het been is en op elk moment kan vertrekken wanneer jij het van hem vraagt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:10

een paard dat nageeft laat los in het nek \kaak gewricht ,daar hoef je idd geen teugelcontact voor te hebben.
met het been aan hebben liggen leg ik het altijd uit als volgt: je laat idd je been afhangen maar wel tegen je paard aan zonder druk dus, > denk aan een nat vaatdoekje en hang dat tegen de muur, dat zal blijven hangen aan die muur

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:11

knollentuin schreef:
met het been aan hebben liggen leg ik het altijd uit als volgt: je laat idd je been afhangen maar wel tegen je paard aan zonder druk dus, > denk aan een nat vaatdoekje en hang dat tegen de muur, dat zal blijven hangen aan die muur

Oh... dus we hadden het gewoon over hetzelfde _O- Dankjewel!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:14

Nee maar ik dacht, omdat het een foto topic was.
Oh ja, weet ik nog wel, volgensmij was jij ook nogactief in het 'tegen bitloos rijden'-topic!
Nou ja bit of bitloos laat ik voor het gemak even in het midden.
Oke, maar wat is achter de teugel? Dat een paard het contact probeert te vermijden, dat kan bijvoorbeeld door achter de loodlijn te kruipen. Hoe ontstaat een paard dat contact vermijd? Naar mijn idee een ruwe hand (heb het nu over rijden met contact)
Ik vind het zo nadelig bij een loscontact, stel, dat je een ophouding maakt. Deze komt van geen contact naar opeens druk. Daar kan een soort van 'schrikreactie' op komen waardoor een paard alsnog achter de teugel kruipt. Dus in die zin zie ik daar zeker een verband in. Kan natuurlijk dat je niet met ophoudingen rijd, hoewel ik mij dan nog steeds een aantal dingen afvraag hoe je bepaalde oefeningen rijd. Zoals een volte en of hoe er word afgewendt.
Over welke optomingen praat je dan nu? Want als een optoming niet geschikt is voor een constant contact denk ik dat die optoming helemaal niet geschikt is voor rijden. Maar dat komt uiteraard ook omdat wij een andere manier van denken hebben over het rijden.

Was die laatste vraag voor mij bedoeld eigenlijk?

Ik ben juist geïnteresseerd in andere rijstylen, soms kan het gewoon interessant zijn en soms leerzaam. Bijvoorbeeld bit ruiters en de bekende youtube filmpjes over de gevolgen van het bit. Persoonlijk ben ik daar tegen. Maar alsnog een reminder voor bitruiters dat je niet zomaar het bit door de waffel van je paard kan jassen. Oke, ik dwaal af, maar het was meer een voorbeeld dat ideeën uitwisselen alleen maar nuttig is.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:15

Achter de teugel komt vaak door pijn, en dat komt inderdaad vaak door een te ruwe hand die niet aangenaam is voor het paard... bijvoorbeeld door iemand die constant kneepjes geeft :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:25

Klopt ja, daar hebben wij een pittige discussie gevoerd :P

Voltes en afwenden gebeuren gewoon op zit en been, neckreining gebruik ik ook wel. Bit en bitloos kunnen we inderdaad beter even in het midden laten ja :) Optomingen die ik zelf niet geschikt vind voor constante aanleuning zijn bijvoorbeeld touwhalsters en stangenbitten. Ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Tegen de tijd dat ik mijn teugels erbij pak om te remmen, zijn er al heel wat hulpen aan vooraf gegaan, dus een schrikreactie zal daar niet van komen. Ik kan me voorstellen dat een paard achter de teugel kruipt bij iemand die van geen contact 'plotseling' naar contact gaat, dus daar heb je zeker een punt. In mijn situatie gaat dat niet op, omdat mijn pony het 'ziet aankomen' om het zo maar te zeggen.

Die laatste vraag was voor iedereen bedoeld, ik had beter in meervoud kunnen spreken :o

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:37

Maar stel jij zit op het volte, jij wilt dat je pony meer buigt en op binnenachter komt. Dus jij maakt een schoudervoor/binnenwaarts op de volte. Hoe doe jij dit zonder buitenteugel?
Moet ik wel bijzeggen, ik heb soms zitles waarbij teugel er af worden gehaald en ik aan de longe ga. Dan rijd ik ook schoudervoor op zit en been. Omdat ik ook denk dat je 90% van de tijd daarmee rijd. Maar ik denk ook dat je de buitenteugel nodig hebt om die schouder er in te duwen, uiteraard minimaal, maar hij is er wel. En naarmate de training vordert wil ik dat het steeds meer op zit gaat. Maar het contact blijft er!

Oke, dat vind ik dus wel leuk om te weten dat je er naar toe werkt. Dat heb ik bijvoorbeeld nooit geweten. Wat ik wel afvraag, is dat jij je paard kennelijk voorbereid op contact voor het remmen. Waarom rem jij niet zonder teugelhulpen? Geen aanval, enkel nieuwsgierig omdat jij je paard er wel op voorbereid kennelijk.

Ah oke, dan voel ik mij vrij om te antwoorden :D Ik vind dat het been moet afhangen, maar wel aan de buik, zeg maar dat het paard altijd een klein beetje stimulering heeft om de pas te verlengen en het bekken te kantelen en de rug te bollen enz enz (iedereen kent het riedeltje denk ik wel hier).
Dit vind ik omdat als je gaat halthouden je het er naar toe drijft bijwijze van, en ik denk (zelfde verhaal een beetje met als achter de teugel kruipen) als je dan plots inkomt met je been dat het paard ook weer denkt 'ah gas erop'. Hoewel het het niet letterlijk zal denken, maar jullie snappen de clue denk ik wel.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:50

Hmm... ik gebruik mijn teugels dan wel, maar tegen de hals aan ipv contact maken :) een soort wijken voor druk (eerder wijken op aanraking, omdat ze de hulp en oefening kent) en inderdaad, het is natuurlijk bij iedereen de bedoeling om zoveel mogelijk op zit te rijden, maar dat spreekt voor zich.

Ik rem ook zonder teugelhulpen, dus op zit, en als ze daar niet op reageert pak ik mijn teugels erbij. Bijvoorbeeld: overgangen naar een langzamere gang zijn bij mijn pony heel makkelijk op alleen zit, maar voor halthouden moet ik meestal contact maken. Soms niet en dat is dan mooi meegenomen, dan hoef ik ook niet aan haar neus te zitten (daarmee bedoel ik natuurlijk niet een plotselinge ruk aan de teugels := ). Ik neem aan dat jij ook je zit gebruikt bij het remmen, geef je je teugelhulp dan tegelijk met je zithulp, of geef je ook eerst een zithulp en dan pas een ophouding als er geen respons komt, of nog iets heel anders?

Gut, we bedoelden dus echt hetzelfde met been eraan :') het type been-als-een-natte-dweil-aan-je-paard dus. Helder, bedankt voor je antwoord! :)

Persoonlijk ben ik van mening dat alle optomingen op los contact gebruikt kunnen worden, maar niet alle optomingen geschikt zijn voor constante aanleuning. We zijn het dus alweer per ongeluk met elkaar eens _O-

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:38

Danique_G schreef:
Nee maar ik dacht, omdat het een foto topic was.
Oh ja, weet ik nog wel, volgensmij was jij ook nogactief in het 'tegen bitloos rijden'-topic!
Nou ja bit of bitloos laat ik voor het gemak even in het midden.
Oke, maar wat is achter de teugel? Dat een paard het contact probeert te vermijden, dat kan bijvoorbeeld door achter de loodlijn te kruipen. Hoe ontstaat een paard dat contact vermijd? Naar mijn idee een ruwe hand (heb het nu over rijden met contact)

Afbeelding
deze pony loopt achter de teugel, hij verbreekt zijn verbinding in zijn lijf en gaat er achter lopen, kijk maar naar de teugels die hangen los. als je pony zo loopt heb je echt helemaal niks in je handen alleen teugel

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:40

Ik wacht nu al een tijdje op een reactie op mijn foto. :S

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:08

Om ook mijn steentje aan dit topic bij te dragen plaats ik hier een aantal foto's van een paar weken terug. Deze training vond halfweg februari plaats, maar het geeft een goed beeld van de problemen die ik nu nog steeds heb. Deze problemen liggen geheel bij mij, hoewel mijn paard het me ook niet altijd even makkelijk maakt, en daar probeer ik dan ook verbetering in aan te brengen. Toch is het niet altijd even makkelijk om de dingen die je fout doet, ondanks dat je weet dat je ze verkeerd doet, in ene goed te gaan doen. Mede dankzij dit topic heb ik weer motivatie gevonden om weer meer bewust met mijn lichaamshouding om te gaan. Afgelopen week hebben we ook een nieuw zadel gekregen welke mij meer ondersteuning biedt en vooral beter op mijn paard past. Ik hoop dat ons nieuwe zadel mij enigszins zal helpen om een betere houding aan te nemen, waardoor mijn paard uiteindelijk beter haar werk kan doen.

In onze training is er een probleem ontstaan waar wij momenteel mee bezig zijn om die te verhelpen. Vorige week heb ik door omstandigheden eens les gehad van een andere instructeur welke vond dat dit probleem vooral te wijten is aan mijn onrustige houding. Of dit probleem op de foto's terug te zien is, weet ik niet, maar wellicht weten jullie het eruit te halen. Over een tijdje zal ik hier nadere toelichting op geven en hebben jullie dan wellicht tips voor mij om mee aan de slag te gaan. Dit probleem zou op film gemakkelijk te herkennen zijn, maar die heb ik helaas niet.

Ik heb ook enigszins bewust de betere foto's uit de training er tussenuit gepikt :o Deze foto's laten enigszins zien waar we op het moment in onze training naartoe werken. De overige foto's laten wellicht beter mijn rijtechnisch falen zien, maar daar ben ik mij dan ook van bewust. Dit zijn de betere momenten, waarop het nog steeds niet 100% gaat en genoeg commentaar op te geven is. Tot dusver lukt het om in de training tot aan hier te geraken, nu dat stapje verder nog :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat op deze foto's goed te zien is dat ik heel raar zit :o Mijn benen steken heel raar naar voren af. Op de foto's valt het nog wel mee, maar ik heb snel de neiging om naar voren te gaan zitten en ook vooral om in elkaar gedoken te gaan zitten. Mijn handen lijken hier redelijk op hun plek te staan, maar meestal flubberen die alle kanten op. Mijn buitenhand heef nogal eens de neiging om een rare knik te creeeren (foto 2) en mijn binnenhand is vaak te terugwerkend.
Deze foto's zijn voor, in en na de bocht gemaakt en daarvoor vind ik mijn paard nog te recht in het lichaam lopen. Ze zou meer stelling aan mogen nemen, maar dit is iets wat ze nog erg lastig vindt en ik haar waarschijnlijk ook lastig maak :o

Afbeelding
Een typische galopfoto :o Mijn handen breed, buitenhand hoog met een rare knik erin en niet op mijn billen kunnen zitten. Zelfs als ik het idee heb dat ik eindelijk zit, dan nog kom ik uit het zadel volgens mijn instructeur :o Waarom de knik in mijn handen zit?? Geen idee!! Dit is ook iets waarvan ik mij tijdens het rijden niet bewust ben, dus ook erg lastig om aan te passen. Tijdens de galop probeer ik er wel beter op te letten dat ik mijn handen laag en dicht bij elkaar houd i.p.v. ze zo breed te zetten.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:11

@andreaB het ziet er leuk uit ook mooie combi, maar ik zie niet echt een verkeerde houding maar dat is vast iets minder op foto's terug te zien. Ik had ook last van een verkeerde houding het heeft bij mij heel erg geholpen in stap/draf/galop met lange teugel een rondje en dan de teugels weer terug pakken natuurlijk wil in stapjes hier heb ik een betere houding aan over gehouden.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:31

na lang wachten heb ik eindelijk de foto's er op staan;
Dit is het vorige concour het is vind ik de fijnste en beste proef tot we nu gereden heb ik rij sinds december pas echt dressuur, ik ben nog steeds wel springruiter maar ik combineer het meestal 2x in de maand dressuur, mijn pony is erg sterk en wil niet graag snel aan de teugel je moet hem er wel eerst heel goed doorrijden wil je hem een beetje aan het lopen te krijgen verder is hij erg sloom maar ik ben druk bezig dit beter onder controle te krijgen.

1)Afbeelding
2)Afbeelding
3)Afbeelding
4)Afbeelding
5)Afbeelding
bij de foto hierboven heb ik echt heel veel moeite met hem laag laten lopen met lange teugel, ik weet eigenlijk ook niet echt hoe ik dit moet verbeteren.

mijn commentaar; in galop goed oefen op aan de teugel, nog iets meer impuls overal, middendraf meer veruimen, en neus laag bij halsstrekken, op mijn houding; benen stil en niet mijn been naar achteren gooien.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 19:01

AndreaB schreef:
Om ook mijn steentje aan dit topic bij te dragen plaats ik hier een aantal foto's van een paar weken terug. Deze training vond halfweg februari plaats, maar het geeft een goed beeld van de problemen die ik nu nog steeds heb. Deze problemen liggen geheel bij mij, hoewel mijn paard het me ook niet altijd even makkelijk maakt, en daar probeer ik dan ook verbetering in aan te brengen. Toch is het niet altijd even makkelijk om de dingen die je fout doet, ondanks dat je weet dat je ze verkeerd doet, in ene goed te gaan doen. Mede dankzij dit topic heb ik weer motivatie gevonden om weer meer bewust met mijn lichaamshouding om te gaan. Afgelopen week hebben we ook een nieuw zadel gekregen welke mij meer ondersteuning biedt en vooral beter op mijn paard past. Ik hoop dat ons nieuwe zadel mij enigszins zal helpen om een betere houding aan te nemen, waardoor mijn paard uiteindelijk beter haar werk kan doen.

In onze training is er een probleem ontstaan waar wij momenteel mee bezig zijn om die te verhelpen. Vorige week heb ik door omstandigheden eens les gehad van een andere instructeur welke vond dat dit probleem vooral te wijten is aan mijn onrustige houding. Of dit probleem op de foto's terug te zien is, weet ik niet, maar wellicht weten jullie het eruit te halen. Over een tijdje zal ik hier nadere toelichting op geven en hebben jullie dan wellicht tips voor mij om mee aan de slag te gaan. Dit probleem zou op film gemakkelijk te herkennen zijn, maar die heb ik helaas niet.

Ik heb ook enigszins bewust de betere foto's uit de training er tussenuit gepikt :o Deze foto's laten enigszins zien waar we op het moment in onze training naartoe werken. De overige foto's laten wellicht beter mijn rijtechnisch falen zien, maar daar ben ik mij dan ook van bewust. Dit zijn de betere momenten, waarop het nog steeds niet 100% gaat en genoeg commentaar op te geven is. Tot dusver lukt het om in de training tot aan hier te geraken, nu dat stapje verder nog :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat op deze foto's goed te zien is dat ik heel raar zit :o Mijn benen steken heel raar naar voren af. Op de foto's valt het nog wel mee, maar ik heb snel de neiging om naar voren te gaan zitten en ook vooral om in elkaar gedoken te gaan zitten. Mijn handen lijken hier redelijk op hun plek te staan, maar meestal flubberen die alle kanten op. Mijn buitenhand heef nogal eens de neiging om een rare knik te creeeren (foto 2) en mijn binnenhand is vaak te terugwerkend.
Deze foto's zijn voor, in en na de bocht gemaakt en daarvoor vind ik mijn paard nog te recht in het lichaam lopen. Ze zou meer stelling aan mogen nemen, maar dit is iets wat ze nog erg lastig vindt en ik haar waarschijnlijk ook lastig maak :o

Afbeelding
Een typische galopfoto :o Mijn handen breed, buitenhand hoog met een rare knik erin en niet op mijn billen kunnen zitten. Zelfs als ik het idee heb dat ik eindelijk zit, dan nog kom ik uit het zadel volgens mijn instructeur :o Waarom de knik in mijn handen zit?? Geen idee!! Dit is ook iets waarvan ik mij tijdens het rijden niet bewust ben, dus ook erg lastig om aan te passen. Tijdens de galop probeer ik er wel beter op te letten dat ik mijn handen laag en dicht bij elkaar houd i.p.v. ze zo breed te zetten.

Hoi! Welkom!

Allereerst wil ik even zeggen, dat ik het een hele knappe rooie vind! Volgens mij issie best groot en lang in zijn lijf :D Hij wordt ook graag lang dat zie je aan zijn gangen. Ik mis alleen een beetje jullie "niveau" ??? (start je al?)

Ik ga een poging wagen:

Foto 1: Mooie grote passen en evenwijdig in gang. Paard is horizontaal in balans. Halsboog is mooi rond, paard is nageeflijk.. ik mis van hieruit eigenlijk het beetje terugrijden en van achteruit activeren en weer naar voren zodat de halsboog rond en omhoog komt zodat de neus meer op de loodlijn komt. Loopt er voor mij nu net iets te ver achter.. maar oogt wel ontspannen.

Tipje voor jou zodat je dit makkelijker voor elkaar krijgt: probeer je handen even hoog en iets dichter bij elkaar te houden en ga oefenen met voor je kijken := Je teugels mogen iets korter. Als je rechtuit rijd moeten je handen even ver naar voren staan als je buitenhand op deze foto. Let wel dat je je binnenhand OPZIJ zet.. en niet "naar je toe" haalt.

Foto 2:

Was dit in het terugrijden? (Lijk ik te zien omdat paard ver door zakt in de koten.. dit is geen naar voren rijden.. dat zie ik wel..) paard knikt te ver door in het front en lijkt wat op de handrem te gaan in combi met erachter kruipen. Blijf "naar voren" denken en je paard rustig terugnemen door je zit, bijv langzamer lichtrijden en je daar in iets zwaar maken terwijl je zelf gefocused blijft op recht voor je uit kijken.. ten alle tijde weer naar voren kunnen... dat moet je zien te bereiken.. dan moet je wel je benen aan je paardje leren houden.. Nu steek je je voeten naar voren en rijd je je paard terug. (zo oogt de foto althans)

Ook hier.. teugels korter, handen voor boven de schoft en voor je kijken (ik kijk ook graag naar mijn paard hoor!)

Foto 3:

Paard wordt een beetje "vlug" (gaat wat (teveel) stuwen in de achterbenen (achtervoetje komt eerst neer)en kruipt wat te diep. Wat opvalt is niet alleen dat jij je benen naar voren duwt.. maar dat je ook te laat was met meegaan in het rijden met je paard zijn beweging.. je land namelijk achterin het zadel ipv in het midden.. dat komt ook een beetje omdat je inkakt in j houding en te weinig in jouw bekken kantelt... en dat heeft denk ik ook best wel veel te maken met je naar beneden kijken.. )

Foto 4:

Ohjee.. let op dat je stuur niet in de mond zit he.. volgens mij zit er een veel mooiere galop in je paard dan hier op de foto.. je doet teveel aan de voorkant en te weinig met je eigen lichaam. Probeer voor je gevoel wat achterover te gaan zitten, leg je benen iets terug en probeer je bovenbeen te ontspannen.. concentreer je op je stuitje, probeer in het terugzitten, op het moment dat je paard met 1 voorbeen neerkomt je stuitje in het zadel te willen wrijven. Loslaten en wrijven, loslaten en wrijven. Dat jij echt meer doorkantelt in je bekken.. dan ga je meer op je gat zitten! Je handen stil voor je uit en even hoog gedragen en voor je kijken.. ik denk dat dan de galopsprong al veel mooier wordt!

(edit: hoe ik het mezelf heb aangeleerd is door in een dichte bak (dus omheining dicht) teugels losser en met 1 hand het zadel vasthouden en je billen in het zadel drukken.. concentreren op je onderrug ontspannen en wrijven met je billen in het zadel en je bovenbenen loslaten en je benen er alleen aanhouden zodat je paard naar voren blijft springen. Ik denk als je dat gevoel te pakken hebt dat je je teugels er weer bij kunt nemen (handen gedragen voor je uit en teugels korter.. dus niet je handen te laag zetten want dan zet je hem vast) en dat je dan weer aan je paard kunt werken en daarbij kunt oefenen om dat gevoel te krijgen ook als je je hand NIET aan het zadel vast houdt. De tempowisselingen op je zit worden dan veel makkelijker en dan heb je je handen ook niet meer zo nodig om "controle" te houden. )

Lijkt me een fijn dier :j Vind jullie wel een leuke combi. Denk niet dat je verschrikkelijk rijd.. maar er is zeker verbetering nodig!! Denk dat het voor jou veel makkelijker wordt als je je zit verbeterd en veel met tempo op je zit gaat spelen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:31

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:48

Afbeelding
Mijn houding vind ik hier erg netjes. Het paard mag iets meer bij elkaar lopen naar mijn idee, het is allemaal een beetje 'lang' nu. :). Iemand commentaar?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:50

Misschien je bovenlichaam iets meer naar voren. Op de foto lijkt het in ieder geval of je zo een remmende invloed hebt op je paard ?