Sjolvir schreef:Oke, daar is ie dan, gooi hem er later wel weer af, want dit is echt jammerlijk.
Laten we het zo zeggen, onregelmatige rijden (niet echt trainen) ivm het ijs en sneeuw,
is niet bevordelijk geweest, wordt meneer wat stug van.
Toch ben ik trots op Toobs!
Gisteren waren alle hoeken doodeng, vandaag maar 5 minuutjes.
Denk dat hij eventueel wat spierpijn heeft van gisteren.
En ben trots dat hij zondag en nog een aantal keren langs alle schaatsers is meegeweest, naar de vereniging!
(maar niet in de spits, dat durfde ik niet, vandaar dat hij de afgelopen weken niet veel gedaan heeft)
travers, achterwaarts etc. zijn nog lang niet bevestigd en ook niet correct, wordt aan gewerkt.
filmpje is dus inclusief alle gepruts wat anders geen hond op bokt laat zien

SUPER FIJN REALISTISCH FILMPJE!
ik reageer hier heel direct op wat ik zie (ben jurylid he)
:040 ik weet niet welke combinatie hier te volgen is ..
er komt een combinatie in beeld met slof (ben jij dat?), die een travers rijdt .. er is een oor aan de buitenkant te zien, en dat betekent: "geen lengtebuiging". En al HELEMAAL als de camera al op de lange zijde staat. Dat is dus GEEN 'travers'
Dan komt er iemand in beeld (dat ben jij, denk ik) om 0:55 met als commentaar dat travers nog heeeeel veel werk nodig heeft. Ja, dat denk ik ook, het lijkt er nog niet echt op, he?
Oh, op 0:58 ineens schuiner .. maar dat is meer achterhand naar binnen, en er is geen lengtebuiging.
Jeetje! Het lijkt we alsof je een travers over de hele lange zijde wilt doen. Dat gaat natuurlijk niet lukken.
Misschien kun je beter een pasje doen, en als je voelt dat het niet helemaal goed is een volte, en van daaruit opnieuw proberen. IN die volte kun je héél veel herstellen. Aanleuning, balans, vertrouwen, ontspanning ..
Zo rond 1:16 nogmaal poging tot travers ..
En dat is alleen maar schuin, geen travers..
Ik denk dat je je wel minder mag concentreren op wat je 'moet' doen in een proef.. In thuis rijden heb je veel meer ruimte om te oefenen. Pasje travers, volte, pasje travers, volte, vóórwaarts rijden ..
Het lijkt alsof je heel veel 'moet'.. een HELE lange zijde travers.. die dan niet lukt ..
Wat een frustratie!
Maak het leuker, maak het luchtiger! Meer oefenen op wat GOED is, en dan weer in ontspanning weg rijden.
Dat is voor een paard VEEL leuker. Beetje proberen hier, beetje proberen daar, en je hebt een paard onder je dat het SPANNEND vindt, omdat het ALTIJD GOED gaat.
Ach, als het op een wedstrijd dan wat minder gaat, what the heck.
Kennelijk is er dan nog wat te oefenen.
Oefenen op een HELE lange zijde omdat het nu eenmaal MOET, dat helpt niet. WEL helpt: één pasje goed, dan ontspanning, voltetje, dan misschien twéé pasjes ..
met de travers dus: steeds die voltetjes tussendoor, om balans en aanleuning en zo te herstellen.
Maar ZEKER niet een hele lange zijde. Want dan bouw je spanning bij je paard op, en die kun je in een travers gewoon niet gebruiken.
2:00-2:04 galop met achterhand iets naar binnen. Probeer in galop iets schoudervoor te rijden. Vooral in overgangen van midden- of uitgestrekte galop is dat écht een must. Bij terugkomen hebben de paarden de neiging om de achterhand naar binnen te zetten, omdat ze moeite hebben om de overgang te maken met meer gewicht op de achterhand te brengen, onder te schuiven.
rond 2:18 ben jij dat, met die slof? Grr!
de stap is onzuiver, en je zit te kloppen met je benen. Ken je het begrip 'taktmatig drijven'?
De achterhand is totaal niet bij.
3:04 travers op de rechterhand - ik denk dat het niet goed is om een travers in stap te doen. Omdat travers niet een 'houding' is, maar VOORAL in de beweging tot uiting moet komen. Het risico van een travers in stap zie je hier dan ook, alleen maar schuin, en GEEN travers. En helemaal dramatisch: stelling en buiging is totaal de verkeerde kant op. Stelling en buiging moeten om het BINNENbeen, en niet om het buitenbeen.
ik begrijp niet zo goed waarom je dit doet: is er een instructice die je dit vraagt te doen, op dit moment?
3:38 opnieuw travers rechts, en opnieuw dezelfde problemen
3:53 - ha, dat lijkt er iets meer op!
4:00 - stap onzuiver, en te weinig impuls. Achterwaarts gaat daarom niet vloeiend. Waarom doe je ZOVEEL passen? Dat zijn er VEEL te veel, en het heeft ook totaal geen rijkunstig nut. Doe vooral wat goed is, beloon dat, door weer vooral VOORWAARTS te rijden in ontspanning, als BELONING. Je blijft te langen hangen in 'gemier', en daar wordt niemand vrolijk van.
Hoe kan je paard nou weten wat goed is of niet, als je hem dat niet heel duidelijk vertelt?
4:30 - galop: wat een 'somber' beeld. Mag het iets blijer, alsjeblieft?
5:03 - achterwaarts is niet diagonaal, dat is DUS een onvoldoende, in een proef.
Hier ben ik gestopt met kijken, ik ga nu mesten.
Vooral je rijden met slof valt me op. Is dat bij jullie op stal gebruikelijk? Heb je een instructrice die je het aanraadt?
Wat me in het filmpje opvalt is dat er vooral op 'plaatje' gereden wordt. Ook al hangt die slof slap, hij is er wel.
Zoals je die travers bijvoorbeeld rijdt, en het gebrek aan impuls in de stap (met alle gevolgen van dien voor wat betreft de zuiverheid, het halthouden, en OOK het achterwaarts), dat geeft me het idee dat je nog niet echt met 'dressuur' bezig bent.
FANTASTISCH dat je dit filmpje hier plaatst!
Het toont een heel normale situatie, die HEEL wat beter is dan wat de meest bokkers-met-commentaar kunnen nadoen.
FIJN filmpje, dus!