Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:setteke schreef:Nombrado, ik schrik echt van je uitspraak, dat er geen opwaartse welving van de rug nodig is. Nou, dan gaat hij toch uiteindelijk stuk, hoor, dat trekken de botten en spieren niet, jouw gewicht (met of zonder zadel) op een relatief kort stukje rug. Ja, volgens jou het bekken, maar daar hebben de dierenartsen een ander verhaal over. Zoals jij alles vertelt lijkt het hele paardrijden een sprookje. En daar geloof ik niet in...
wat doe jij met je rug , als je langzaam jogt of hard rent?
maak je die ook bol?
en een hond?
nee, die gebruiken bekken ....en balansspier.
bovendien als je je handen minder gebruikt, zal er geen rugblessure waar je zit ontstaan.
wat heeft een dierenarts hiermee te maken?
timilon schreef:nogmaals, waarom die vergelijking mens/paard?
als ik een tijd gelopen heb, maak ik mijn rug ook bol omdat ik anders last van mijn rug krijg(holle rug).
.
BrankaZ schreef:Oefening van iemand die een paar jaar fysiotherapie heeft gestudeerd":
Als je een paard met een mens wil vergelijken ga dan voor de lol even op handen en knieën zitten. Houd je rug recht en probeer een knie naar voren te brengen. Span je buikspieren aan (en bol je rug) en probeer het dan nog eens. Wat gaat makkelijker?
nombrado schreef:BrankaZ schreef:Oefening van iemand die een paar jaar fysiotherapie heeft gestudeerd":
Als je een paard met een mens wil vergelijken ga dan voor de lol even op handen en knieën zitten. Houd je rug recht en probeer een knie naar voren te brengen. Span je buikspieren aan (en bol je rug) en probeer het dan nog eens. Wat gaat makkelijker?
als ik mijn rug (en bekken) recht houd gaat dit makkelijker
ik heb zelf een sport achtergrond, dus is mij niet vreemd...
nombrado schreef:timilon schreef:nogmaals, waarom die vergelijking mens/paard?
als ik een tijd gelopen heb, maak ik mijn rug ook bol omdat ik anders last van mijn rug krijg(holle rug).
.
ahaaaaaaaa...daar zijn we.
als jij leert je bekken los te laten, te ontspannen en je bekken rechter houd en daarmee gaat lopen, zal dit ook niet meer nodig zijn
in feite compenseer jij in je spieren, omdat je niet recht bent. het skelet dient als fundament te worden gebruikt...zowel bij mens als bij dier.
had je dat filmpje gezien van die man met die bult stenen op zijn hoofd?
timilon schreef:@ nombrado: bij klassieke dressuur dus, trek je niet maar wijs je een paard de weg waar het naartoe moet.
als je "zomaar" op een paard gaat zitten en hem in zijn eigen houding laat lopen krijg je gegarandeerd een paard met rugpijn.
ook ik twijfel aan de imo te pas en onpas geroepen diagnose KS,maar ik heb wel degelijk ook paarden gezien (incl foto's van de rug) die door verkeerd rijden tegen elkaar/op elkaar staande rugwervels verkregen.
Nambrado schreef:BrankaZ schreef:Oefening van iemand die een paar jaar fysiotherapie heeft gestudeerd":
als ik mijn rug (en bekken) recht houd gaat dit makkelijker
ik heb zelf een sport achtergrond, dus is mij niet vreemd...
FaberSmid schreef:Dan moet ik u teleurstellen professor, mijn training bestaat mede uit boxerstraining. Met mijn werk kunnen buikspieren de redding van beroep zijn. Daarbij willen de dames net als mannen, van een mooi uitzicht genieten.
nombrado schreef:wat doe jij met je rug , als je langzaam jogt of hard rent?
maak je die ook bol?
en een hond?
bovendien als je je handen minder gebruikt, zal er geen rugblessure waar je zit ontstaan.
Mindfields schreef:nombrado schreef:wat doe jij met je rug , als je langzaam jogt of hard rent?
maak je die ook bol?
en een hond?
Als je dan toch die vergelijking wil doortrekken dan trek je hem verkeerd door nu.
Want je hebt het over hard lopen of langzaam lopen terwijl je zou moeten praten over gewicht op de juiste manier dragen.
Dus:
Wat doe jij als je een zware rugzak op je rug hebt?
Zou je je rug hol maken(vergelijking=de schoft wegdrukken)dan heb je binnen 10 minuten rugpijn in je onderrug. Dat hou je zelfs niet vol in een laag tempo. Er ontstaat dan teveel druk op je wervels omdat je spieren uitgeschakeld worden.
Maak je je rug bol, dan kunnen je rugspieren het gewicht dragen en kun je zelfs rennen zonder dat je rugpijn krijgt.