Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:42

nogmaals, waarom die vergelijking mens/paard?
als ik een tijd gelopen heb, maak ik mijn rug ook bol omdat ik anders last van mijn rug krijg(holle rug).
een hond is ook geen paard en hoeft enkel zijn eigen gewicht te dragen.
als een hond langzaam loopt, duwt hij z'n achterpoten weg van zijn lijf.
als hij hard rent, springen de achterpote voorbij de voorpoten, met inderdaad een gekanteld bekken EN een bolle rug.
als je je handen op de JUISTE manier gebruikt, zul je rugblessures kunnen verkomen.
dan wijs je een paard de weg om zijn hoofd te laten zakken, de juiste spieren aan- en ontspannen en het gehele lichaam de kans te geven zodanig te versterken dat hij zonder rugpijn de mens in de zwaarste oefeningen kan dragen.

@ nombrado: bij klassieke dressuur dus, trek je niet maar wijs je een paard de weg waar het naartoe moet.
als je "zomaar" op een paard gaat zitten en hem in zijn eigen houding laat lopen krijg je gegarandeerd een paard met rugpijn.
ook ik twijfel aan de imo te pas en onpas geroepen diagnose KS,maar ik heb wel degelijk ook paarden gezien (incl foto's van de rug) die door verkeerd rijden tegen elkaar/op elkaar staande rugwervels verkregen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:46

nombrado schreef:
setteke schreef:
Nombrado, ik schrik echt van je uitspraak, dat er geen opwaartse welving van de rug nodig is. Nou, dan gaat hij toch uiteindelijk stuk, hoor, dat trekken de botten en spieren niet, jouw gewicht (met of zonder zadel) op een relatief kort stukje rug. Ja, volgens jou het bekken, maar daar hebben de dierenartsen een ander verhaal over. Zoals jij alles vertelt lijkt het hele paardrijden een sprookje. En daar geloof ik niet in...

wat doe jij met je rug , als je langzaam jogt of hard rent?
maak je die ook bol?
en een hond?
nee, die gebruiken bekken ....en balansspier.
bovendien als je je handen minder gebruikt, zal er geen rugblessure waar je zit ontstaan.
wat heeft een dierenarts hiermee te maken?

Oefening van iemand die een paar jaar fysiotherapie heeft gestudeerd:
Als je een paard met een mens wil vergelijken ga dan voor de lol even op handen en knieën zitten. Houd je rug recht en probeer een knie naar voren te brengen. Span je buikspieren aan (en bol je rug) en probeer het dan nog eens. Wat gaat makkelijker?
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 30-04-10 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:47

timilon schreef:
als ik een tijd gelopen heb, maak ik mijn rug ook bol omdat ik anders last van mijn rug krijg(holle rug).
.

ahaaaaaaaa...daar zijn we.
als jij leert je bekken los te laten, te ontspannen en je bekken rechter houd en daarmee gaat lopen, zal dit ook niet meer nodig zijn
in feite compenseer jij in je spieren, omdat je niet recht bent. het skelet dient als fundament te worden gebruikt...zowel bij mens als bij dier.
had je dat filmpje gezien van die man met die bult stenen op zijn hoofd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:48

BrankaZ schreef:
Oefening van iemand die een paar jaar fysiotherapie heeft gestudeerd":
Als je een paard met een mens wil vergelijken ga dan voor de lol even op handen en knieën zitten. Houd je rug recht en probeer een knie naar voren te brengen. Span je buikspieren aan (en bol je rug) en probeer het dan nog eens. Wat gaat makkelijker?

als ik mijn rug (en bekken) recht houd gaat dit makkelijker
ik heb zelf een sport achtergrond, dus is mij niet vreemd...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:49

Nogmaals, ik ben geen paard, ik loop niet op 4 benen en er zit niemand op mijn rug, evenals dat er niemand op mijn hond zit. ;) Ik wilde zeggen, rijdt, maar dat is een ander verhaal.

Maar je bent heel goed in selectief lezen en antwoorden.
Ik zal de da eens vragen wat de balansspier is. Bollen van de rug is een vereiste om rugproblemen te voorkomen, maar ja, de beste da's van NL hebben er ook al geen verstand van.
Ja, je kan een paard teugelkreupel rijden met je hand, maar hopelijk ben ik dat stadium voorbij.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:50

nombrado schreef:
BrankaZ schreef:

Kan je vertellen dat je dan echt een uitzondering bent ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:51

Afbeelding

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:51

nombrado schreef:
timilon schreef:
.

ahaaaaaaaa...daar zijn we.
als jij leert je bekken los te laten, te ontspannen en je bekken rechter houd en daarmee gaat lopen, zal dit ook niet meer nodig zijn
in feite compenseer jij in je spieren, omdat je niet recht bent. het skelet dient als fundament te worden gebruikt...zowel bij mens als bij dier.
had je dat filmpje gezien van die man met die bult stenen op zijn hoofd?

10 maanden geleden was mijn bekken erg los...toen kreeg ik een kind :D haha(beetje humor mag wel toch?)
en dat is me niet zo goed bevallen(hoezo dubbelzinnig?)
nu even serieus: ik heb een iets holle rug en scoliose in heel lichte mate.
jij verteld dat ik m'n bekken moet leren recht te houden en te ontspannen.
ik loop met een iets achterover gekanteld bekken en iets bolle schouders.
juist als ik die 2 dingen wil veranderen, bekken iets naar voren en schouders recht, dan krijg ik last van mijn onderrug(lendenen)
hoe moet ik dat oplossen?(ik ben nu serieus en wil dit echt graag weten,dit is geen poging van uit-de-tent-lokken of zo)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:52

timilon schreef:
@ nombrado: bij klassieke dressuur dus, trek je niet maar wijs je een paard de weg waar het naartoe moet.
als je "zomaar" op een paard gaat zitten en hem in zijn eigen houding laat lopen krijg je gegarandeerd een paard met rugpijn.
ook ik twijfel aan de imo te pas en onpas geroepen diagnose KS,maar ik heb wel degelijk ook paarden gezien (incl foto's van de rug) die door verkeerd rijden tegen elkaar/op elkaar staande rugwervels verkregen.

ik denk ook niet , dat we moeten vergeten wat een zit van een ruiter en handgebruik voor invloed heeft op een paardenrug...
iemand die zwaar zit, met gespannen gekanteld verkrampt bekken, worden mijn paarden gek van...
als je nl loslaat, veer je mee...op je middelpunt.
je kan in feite je benen helemaal van je paard houden en je armen los.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:53

BrankaZ schreef:
Kan je vertellen dat je dan echt een uitzondering bent ;)

kdenk het niet
vraag dit aan een turner of ballerina, en ze zullen je hetzelfde antwoorden.
die kunnen nl ook goed balanceren.. 8-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:07

Nambrado schreef:
BrankaZ schreef:

Beweerd u nu werkelijk dat paarden hun rug ook recht verspannen en hun buikspieren niet aanspannen?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 30-04-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:12

@FaberSmid: Zou je goed willen quoten? Want op deze manier lijkt het of het precies andersom is gezegd.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:14

Moderatoropmerking:
Nogmaals, er is geen reden om op een vervelende manier persoonlijk te worden. Graag het topic informatief houden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:15

@ nombrado: bedankt. gaan we hier weer ontopic verder.
ik begrijp je visie over de mens, maar ik vat het nog steeds niet hoe je dit kunt vergelijken met een paard.
ik ga me er eens in verdiepen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:16

Als het goed is en een paard wordt correct gereden, spant het de buikspieren aan en welft het de rugspieren (en opent de spines). Maar waar zit die balansspier nou?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:17

BrankaZ schreef:
@FaberSmid: Zou je goed willen quoten? Want op deze manier lijkt het of het precies andersom is gezegd.

Wat quote ik dan verkeerd, er zijn maar 2 quotes toegestaan?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:19

je hebt de namen omgedraaid. Ik gaf de oefening, Nombrado de reactie.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:32

Buikspieren dus, geen vies woord, zonder buikspieren geen rugspieren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:39

setteke schreef:
Buikspieren dus, geen vies woord, zonder buikspieren geen rugspieren.

nee zijn diepliggendere spieren die je niet kan trainen.
als je zwanger bent geweest, weet je ze te vinden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:41

Buikspieren zijn krachtiger dan rugspieren en ontzien rug(spieren). Correct gebruik buikspieren en houding, voor komen ellende zoals blessure. Dat is bij de mens net zo, maar nu een vraag aan u alle. Waarom is paardrijden een goede (fisio)theorie voor rugblessure mens en welke gang.
Is recht(uit) hetzelfde als rechtgericht?

Buikspieren kan men niet trainen?

Over zwangerschap kunnen wij mannen natuurlijk op
die wijze, niet over meeschrijven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:47

FaberSmid schreef:
Buikspieren kan men niet trainen?

Over zwangerschap kunnen wij mannen natuurlijk op
die wijze, niet over meeschrijven.

Wel over een bierbuik.... :D
Dan trainen wij de spieren van binnen uit. 8-)

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:52

Dan moet ik u teleurstellen professor, mijn training bestaat mede uit boxerstraining. Met mijn werk kunnen buikspieren de redding van beroep zijn. Daarbij willen de dames net als mannen, van een mooi uitzicht genieten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:06

FaberSmid schreef:
Dan moet ik u teleurstellen professor, mijn training bestaat mede uit boxerstraining. Met mijn werk kunnen buikspieren de redding van beroep zijn. Daarbij willen de dames net als mannen, van een mooi uitzicht genieten.

Niet zo persoonlijk... :D
Duide op de training van de Buikspieren, die nogal eens vergeten word door sommige van ons mannen.
Zelf heb ik doorgetrainde buikspieren incognico.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:32

nombrado schreef:
maak je die ook bol?
en een hond?
bovendien als je je handen minder gebruikt, zal er geen rugblessure waar je zit ontstaan.

Als je dan toch die vergelijking wil doortrekken dan trek je hem verkeerd door nu.

Want je hebt het over hard lopen of langzaam lopen terwijl je zou moeten praten over gewicht op de juiste manier dragen.

Dus:

Wat doe jij als je een zware rugzak op je rug hebt?

Zou je je rug hol maken(vergelijking=de schoft wegdrukken)dan heb je binnen 10 minuten rugpijn in je onderrug. Dat hou je zelfs niet vol in een laag tempo. Er ontstaat dan teveel druk op je wervels omdat je spieren uitgeschakeld worden.

Maak je je rug bol, dan kunnen je rugspieren het gewicht dragen en kun je zelfs rennen zonder dat je rugpijn krijgt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 07:42

Mindfields schreef:
nombrado schreef:
maak je die ook bol?
en een hond?

Als je dan toch die vergelijking wil doortrekken dan trek je hem verkeerd door nu.

Want je hebt het over hard lopen of langzaam lopen terwijl je zou moeten praten over gewicht op de juiste manier dragen.

Dus:

Wat doe jij als je een zware rugzak op je rug hebt?

Zou je je rug hol maken(vergelijking=de schoft wegdrukken)dan heb je binnen 10 minuten rugpijn in je onderrug. Dat hou je zelfs niet vol in een laag tempo. Er ontstaat dan teveel druk op je wervels omdat je spieren uitgeschakeld worden.

Maak je je rug bol, dan kunnen je rugspieren het gewicht dragen en kun je zelfs rennen zonder dat je rugpijn krijgt.

denk daar de zwaartekracht bij
en denk weer aan de man met de stenen op zijn hoofd op het filmpje
die gaat echt niet met rug hol of bol lopen want dan flikkeren al die stenen eraf.
de enige spieren die hij goed gebruikt zijn zijn bovenbeenspieren om de zwaarte te kunnen dragen
wb de rugzak op onze rug, zouden wij op handen en voeten moeten lopen om dit te kunnen ervaren als paard.
daarbij zal je je bekken moeten rechthouden..
je moet om functioneel te kunnen bewegen , in je fundament moeten lopen...zo ook een paard.
je fundament is je skelet, dat is bij ons rechtop lopen, waarbij de natuur dat zo bedoeld heeft
en bij een paard op 4 benen. daarbij hebben paarden ook een fundament en een middelpunt, net als wij.
train ook de achterbeenspieren van je paard, en hij zal in zijn fundament blijven lopen.