Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buwa_

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:15

Ik rijd altijd met cap, omdat ik het zelf belangrijk vind.
Daarbij komt dat het ook verplicht is waar ik sta. Dus zelfs als ik zelf liever zonder zou rijden zou dat niet kunnen Haha!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:18

Zilvermoon schreef:
montoya schreef:
oke dat is jouw mening en dat resecteer ik ook . alleen vind ik het wel zoeken naar een ongeluk maar dat is weer mijn mening

Als t paard schrikt en je valt er af op een lelijke manier doet zo'n cap ook geen wonderen. Ongelukken gebeuren. Met of zonder cap

maar je kunt de schade beperken door een cap te dragen .

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:19

Buwa_ schreef:
Ik rijd altijd met cap, omdat ik het zelf belangrijk vind.
Daarbij komt dat het ook verplicht is waar ik sta. Dus zelfs als ik zelf liever zonder zou rijden zou dat niet kunnen Haha!

bij ons op stal is het ook verplicht en van mij is het op mijn paard ook verplicht wie er ook op gaat .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:39

montoya schreef:
oke dat is jouw mening en dat resecteer ik ook . alleen vind ik het wel zoeken naar een ongeluk maar dat is weer mijn mening

Mijn buurman rijdt dagelijks in een (gerestaureerde) old-timer zonder gordels. Zoekt hij dan ook t gevaar op?
En wat t bemoeien/meningsuiting betreft; heb ik t recht om er steeds wat van te zeggen?

Dat ik t minder leuk vind is maar 1 van de redenen waarom ik er geen draag. Wél de belangrijkste maar niet de enige. Knipoog

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:47

een auto is geen vluchtdier en meganische . tuurlijk heb jij het recht om wat te zeggen maar wij ook . Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:56

ik snap niet zo goed waarom rijden serieus minder leuk is voor jou met cap?
nouja het maakt niet uit,maar ik ben gewoon nieuwsgierig,dat het zo erg jouw plezier beinvloed.

zilvermoon,ongelukken gebeuren ook wel met cap(waar lees je dat iemand zegt dat het niet zo is)maar je kan de schade er misschien wel mee beperken.
en dat is waar het de capdragers om gaat denk ik

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:14

Snoevie schreef:
ik snap niet zo goed waarom rijden serieus minder leuk is voor jou met cap?
nouja het maakt niet uit,maar ik ben gewoon nieuwsgierig,dat het zo erg jouw plezier beinvloed.

zilvermoon,ongelukken gebeuren ook wel met cap(waar lees je dat iemand zegt dat het niet zo is)maar je kan de schade er misschien wel mee beperken.
en dat is waar het de capdragers om gaat denk ik

bij mij wel met cap is de schade beperkte dan zonder cap is mijn mening

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:22

ja dat is mijn gedachte ook.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:59

Met cap

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 01:36

MISTRAL94 schreef:
oomens schreef:
Dus moet je die van iedereen die ze wel gebruikt ook maar aan de kant zetten?

Staat dat er? Nee maar er voor het gemak van uit gaan dat iedereen gezonde hersenen heeft is nogal kort door de bocht.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in principe moet je daarvan uit kunnen gaan.

Zoals ik al eerder schreef vind ik dat mensen die in staat worden geacht kinderen op te voeden, deel te nemen aan verkiezingen, met geld om te gaan, een auto te besturen - m.a.w. gewone, volwassen mensen - ook zelf zouden mogen weten of ze wel of geen cap dragen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 01:37

kwam vandaag weer een stuk of wat ruiters tegen in het bos zonder cap, maar hun paard wel onder de slofteugel, martingauzen etc

ik snap echt niet waarom mensen zonder cap rijden

Rijden zonder cap is hetzelfde als rijden zonder autogordel in je auto

Misschien moet Barmat hier nog even haar verhaal doen, na het lezen van dat verhaal zet je je cap wel op je kop Nagelbijten / Gniffelen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 01:43

montoya schreef:
ik vind wat we zeggen niet opdringen .maar wij geven een mening en dat is in nederland niet verboden . nogmaals mijn dochter en ik dragen ook een cap , geen cap geen paard. en hc en ooms kunnen l ullen wat ze willen l ullen maar mij halen ze daar niet van af dat staat zo vast als 1+1 2 is

Kun jij lezen?
Waar heb ik in dit topic gezegd dat jij of je dochter geen cap zouden moeten dragen?

Als je een cap wilt dragen, prima. Als je dat niet wilt, ook prima.
Zolang je maar geen mensen gaat verplichten een cap te dragen op plaatsen/momenten dat je daar niet over gaat.

Wanneer ik bij jou thuis of op jouw paarden kom rijden, dan heb jij het volste recht mij te verplichten tot het dragen van een cap. Ergens anders en op andere paarden zou ik het graag zelf bepalen. (Of me voegen naar de eisen van degene die dáár verantwoordelijk is.)

Edit:
@ Arabesk: Het verhaal van Barmat is mij bekend, en de mogelijke gevolgen van een val zonder cap ook. Zie p.78 van dit topic.
Laatst bijgewerkt door oomens op 28-09-08 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 01:44

Wat is er tégen het dragen van een cap. Die dingen van tegenwoordig zijn licht en niet zo warm meer. Je merkt er amper wat van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:33

montoya schreef:
een auto is geen vluchtdier en meganische . tuurlijk heb jij het recht om wat te zeggen maar wij ook . Clown

Een 'vluchtdier' bestaat niet. Veel paarden worden vluchtdieren gemáákt.

Schrikken is een reflex, vluchten gedrág. Gedrag wat situationeel afhankelijk is. paarden zijn heel wel in staat zich te verdedigen.
Wederom is dit een punt van kennis, kunde en vaardigheid.
Gebrek aan kennis geeft aanleiding voor de perceptie 'vluchtdier'.
Gebrek aan kunden en vaardigheid maakt van een paard een dier wat vlucht in plaats van na een eerste schrikreflex leiding van de ruiter vraagt.

Dit 'vluchtdier' is een erg nadelig argument voor de ruiterij want áls een paard een 'vluchtdier' zou zijn, zou het niet acceptabel zijn om het in de openbare ruimte als rijdier te gebruiken.
Gelukkig is het onzin en een ruíterprobleem.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:43

Arabesk schreef:
ik snap echt niet waarom mensen zonder cap rijden

Dat hoéft ook niet Arabesk.

Niet iedereen heeft bij paardrijden dezelfde beleving. Dat is heel persoonlijk. Het dragen van een valhelm wordt ook heel persoonlijk ervaren. Voor verschillende ruiters doet het dragen van een cap afbreuk aan de beleving van het paardrijden.
Dat hoéf jij je helemaal niet voor te kunnen stellen. Het is hún beleving. Klaar Pling

De vergelijking met de autogordel mag je gerust maken, want de verplichting daarvan is óók arbitraire betutteling vanuit de VS.
Als je het op individueel niveau wil vergelijken vergelijk het dan met sex. Sex met condoom of zonder is niet hetzelfde. Met 'is' verstandig want veiliger?
Het veilige is situationeel afhankelijk en de beleving persoonlijk.

De beleving van een ander is de jouwe niet. Respecteer die beleving. Die hoef je daarvoor niet te begrijpen.
Zet een cap op of niet en laat een ander dat ook zelf bepalen.

hc

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:47

Arabesk schreef:
Wat is er tégen het dragen van een cap. Die dingen van tegenwoordig zijn licht en niet zo warm meer. Je merkt er amper wat van.

1. dat ik dat zelf wens te bepalen
2. dat het er niet uitziet
3. dat het niet bij mijn rijstijl (western) past
4. dat het helemaal niet lekker zit en je er wel degelijk wat van merkt
5. dat ik dat zelf wens te bepalen
6. dat ik dat zelf wens te bepalen
7. dat ik dat zelf wens te bepalen
8. dat ik dat zelf wens te bepalen
9. dat ik dat zelf wens te bepalen
10. dat ik dat natuurlijk zelf wens te bepalen

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:51

ik reed eerst mijn andere paard thuis altijd zonder cap maar heb nu een nieuw jong paard en rijd nu altijd vort met cap en vind het ook helemaal nie eens erg is net wat je gewend bent en is voor je eigen veiligheid het beste

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:58

Wel Anya, jij mág dat zelf bepalen Go jij! Go jij!
Zowel van de overheid als van de verzekering Haha!

Het onvermogen van anderen te begrijpen waarom jij een cap mínderwaarde vindt geven bij jouw beleving van het paardrijden is volstrekt irrelevant; dat is hún beleving.

Dit geeft exact aan waarom het geen pas geeft je te bemoeien met de keuze van een ander: respecteer die gewoon.

Als een helm voor jouw een toegevoegde waarde heeft zet die dan op.
Als een helm voor jouw geen toegevoegde waarde heeft of een negatieve, dan zet je die niet op.
Het is fijn als je een andere beslissing van een ander kan begrijpen, maar niet nodig.
Het is normaal dat je een andere beslissing van een ander respecteert.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:15

precies het is zeker normaal als de ander gerespecteerd word,helemaal mee eens.

ik moet zeggen dat ik wel vind dat het design(voor degenen die dat erg belangrijk vinden)best vooruit is gegaan tov. een paar jaar terug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:24

Snoevie schreef:
ik moet zeggen dat ik wel vind dat het design(voor degenen die dat erg belangrijk vinden)best vooruit is gegaan tov. een paar jaar terug.

Wat bedoel je met het engelse woord 'design'?

De vormgeving of de technische specificaties; het uiterlijk of de eigenschappen?

Het uiterlijk is inderdaad enorm veranderd. Of het vooruit gegaan is, is een kwestie van smaak en niet ter discussie.

De eigenschappen zijn ook enorm veranderd, veel helmen voldoen beter aan de specificaties. Of de ruiterhelm voldoende hoge specificaties heeft is een open vraag. Ík vind van niet, maar ik stel ook specifieke eisen voor míjn rijden híer.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:26

sorry,ik bedoel het uiterlijke ontwerp.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:58

Huertecilla schreef:
montoya schreef:

Een 'vluchtdier' bestaat niet. Veel paarden worden vluchtdieren gemáákt.

Schrikken is een reflex, vluchten gedrág. Gedrag wat situationeel afhankelijk is. paarden zijn heel wel in staat zich te verdedigen.
Wederom is dit een punt van kennis, kunde en vaardigheid.
Gebrek aan kennis geeft aanleiding voor de perceptie 'vluchtdier'.
Gebrek aan kunden en vaardigheid maakt van een paard een dier wat vlucht in plaats van na een eerste schrikreflex leiding van de ruiter vraagt.

Dit 'vluchtdier' is een erg nadelig argument voor de ruiterij want áls een paard een 'vluchtdier' zou zijn, zou het niet acceptabel zijn om het in de openbare ruimte als rijdier te gebruiken.
Gelukkig is het onzin en een ruíterprobleem.

hc

Een paard is een vluchtdier, prooidier, zijn vlubhtgedrag wordt veroorzaakt door een prikkel, - wat in het instinct om te overleven- ingebakerd is. Knipoog

Het dier zou niet anderes kunnen dan vluchten, net als een kat muizen vangt, een hond in een roedel leeft etc.

Sommige dingen zijn feiten HC.

Maar als ruiters er idd niet om om zouden kunnen gaan, dan is het wat anders. Haha!
Tuurlijk zal het dier dit gedrag in gedomesticeerde vorm minder gaan tonen aangezien het minder zal beleven dat het moet vluchten voor roofdieren e.d. Maar daarom zit dit nog wel in het dier verweven..

Het gaat er om hoe je als ruiter met dergelijk gedrag om gaat, mocht het voorkomen.

Je zou de de paarden eens moeten mee maken als er hier zwijnen tussen de bomen vandaan komen, er ontstaat niet bepaald een kennismakingsritueel..
Clown

Dan is een cap best een handig attribuut, mocht je ten val komen en op je hoofd landen of je kop tegen een voorbij vliegende boom stoten. Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:01

Anya schreef:
Arabesk schreef:

1. dat ik dat zelf wens te bepalen
2. dat het er niet uitziet
3. dat het niet bij mijn rijstijl (western) past
4. dat het helemaal niet lekker zit en je er wel degelijk wat van merkt
5. dat ik dat zelf wens te bepalen
6. dat ik dat zelf wens te bepalen
7. dat ik dat zelf wens te bepalen
8. dat ik dat zelf wens te bepalen
9. dat ik dat zelf wens te bepalen
10. dat ik dat natuurlijk zelf wens te bepalen

Ik zie een paar keer hetzelfde argument Clown

blijft over

- het ziet er niet uit
- past niet bij rijstijl (western)

Tja... als je uiterlijk vertoon belangrijker vindt dan je eigen gezondheid moet je het zelf weten natuurlijk Sigaar

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:10

Er zijn er idd genoeg die om die reden caploos rijden, het staat niet stoer. Clown
Misschien staat rolstoel charmanter..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:13

ja dat het niet bij je stijl past is het belangrijkste natuurlijk..........maargoed blijft toch nog steeds je eigen keuze he

maarja vanaf de Z1 dressuur draagt men ineens ook een hoedje,of vanaf dat niveau is het toegestaan.....
dus het geld niet alleen voor western