Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tyrza schreef:Daar ligt ook vaak het probleem: belonen we VOOR of NA?
Imo moet het paard eerst doen wat er gevraagt wordt, DAARNA is het een lief lief paardje. NIet andersom...
Mireille1970 schreef:Tyrza schreef:Daar ligt ook vaak het probleem: belonen we VOOR of NA?
Imo moet het paard eerst doen wat er gevraagt wordt, DAARNA is het een lief lief paardje. NIet andersom...
Net als de vraag "geven wij na of geeft het paard na", imo moet het paard eerst nageven voor wij toestaan
Mireille1970 schreef:"De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd. Sja, als dat in jouw geval je paard is, dan doe je niks verkeerd neeNet als de vraag "geven wij na of geeft het paard na", imo moet het paard eerst nageven voor wij toestaan
QQQQ schreef:Ik ben blij dat mijn instructie nooit zo'n abstract antwoord geeft."De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd.
SuperPepeijn schreef:QQQQ schreef:Ik ben blij dat mijn instructie nooit zo'n abstract antwoord geeft."De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd.
SuperPepeijn schreef:QQQQ schreef:Ik ben blij dat mijn instructie nooit zo'n abstract antwoord geeft."De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd.
QQQQ schreef:Mireille1970 schreef:"De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd. Sja, als dat in jouw geval je paard is, dan doe je niks verkeerd neeNet als de vraag "geven wij na of geeft het paard na", imo moet het paard eerst nageven voor wij toestaan.
Ook nageven gaat voorwaarts neerwaarts (richting waarin ten alle tijden je hand gevolgd moet worden), terwijl als jij wacht tot het paard "los"laat, dit nageven naar achter gaat.
Mireille1970 schreef:Als jij druk geeft en je hand stil houdt, hoe kan het paard dan nageven? Alleen door iets naar achteren te bewegen met de mond. Vervolgens beloon je en leert het paard dus dat ie het bit niet moet aannemen. Bouw je dit iets uit, dan komt het paard al heel snel achter die loodlijn.QQQQ schreef:"De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd. Sja, als dat in jouw geval je paard is, dan doe je niks verkeerd nee.
Ook nageven gaat voorwaarts neerwaarts (richting waarin ten alle tijden je hand gevolgd moet worden), terwijl als jij wacht tot het paard "los"laat, dit nageven naar achter gaat.
Nee hoor. Kwestie van hand stil eraan houden en met zit en been tegen hand aan rijden tot moment van nageven, na nageven alles ontspannen.
Kafue schreef:Het is dan ook voordelig als de ruiter slimmer isMaar ja is dat dan ook niet een beetje onderdrukking als je als paard slim moet zijn en moet nageven om er voor te zorgen dat de ruiter nageeft
Karl66 schreef:Ik nodig 'm uit tot nageven, doordat ik 'm de ruimte geef om na te geven. Ik wil niet dat ie leert dat ie mijn hand moet loslaten door z'n kaak naar achteren te bewegen, maar dat ie altijd in vwnw-se richting een licht contact met de hand blijft zoeken.Q, als ik het goed begrijp geef jij na voordat jouw paard het doet?