DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:14

En trouwens, clip 2 vond ik helemaal knap hoe ze het voorelkaar krijgt om toch die oefening goed uit te voeren en dan ook nog het paard goed beloond na de getoonde oefening. Zal we 'te' blond zijn, maar ik snap hier het probleem niet meer. Blond

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:23

En Krack C met een 'C' . Wat is die toch over-ijverig en gewoon nog niet af voor dit niveau.

Sorry, kan niets vreemd zien op de video's (behalve een paar wat klasieker geschoolde ruiters met staartzwiependepaarden langskwamen)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 00:16

Of die waar het paard lekker de oren diep diep in de nek had liggen en heel boos kijkt.
Het is toch muggenzifterij, nee ulrieke is echt niet anti anky maar ondertussen staan er alleen maar videos van akny of haar leerlingen.
Ik denk dat anky in deze gewoon heel wijzelijk haar mond houd en mischien is Sjef net als mij bijvoorbeeld ik kan mijn mond ook slecht houden.
In ieder geval vind ik het niet zo dramatisch.
Terugvallen naar de natuur kunnen we niet meer we zijn nu eenmaal met de kont op het paard gaan zitten, beter maar ook sensibeler gaan fokken. Het vereist bij sommige paarden gewoon een andere rijwijze terwijl bij sommige modern gefokte paarden je helemaal niet moeten denken aan dit soort dingen.

Een paard van me is graag buiten weer of geen weer hij is happy buiten terwijl een andere zogenaamde schrale pony telkens bij het hek staat en naar binnen wil eten. Per paard verschillend hoor net als met kinderen de een is altijd buiten terwijl de ander altijd binnen is.

En lief lief paardje kan gewoon niet, consequent de leider blijven voor je het weet trappen ze naar een vlieg en heb jij je been gebroken al paaiende lief lief paardje zou je alstublieft mischien.
Voorbeelden genoeg waarom een paard gewoon leiding nodig heeft. En dat is weer wel natuur zoek de Alpha leider.

O ja en mijn taalfouten, sorry typ soms heel snel en in het donker.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:37

Daar ligt ook vaak het probleem: belonen we VOOR of NA?

Imo moet het paard eerst doen wat er gevraagt wordt, DAARNA is het een lief lief paardje. NIet andersom...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:57

Tyrza schreef:

Imo moet het paard eerst doen wat er gevraagt wordt, DAARNA is het een lief lief paardje. NIet andersom...

Net als de vraag "geven wij na of geeft het paard na", imo moet het paard eerst nageven voor wij toestaan

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:14

Mireille1970 schreef:
Tyrza schreef:

Net als de vraag "geven wij na of geeft het paard na", imo moet het paard eerst nageven voor wij toestaan

Mireille, dat is ook wat ik steeds blijf horen in mijn lessen. Eerst reactie op wat gevraagd wordt, dan belonen op een goed antwoord.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:37

Helemaal mijn idee...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:41

Maar, aangezien ik wel eens meelees, maar niet alles nog een vraag. Die clips die ik nu gezien heb nav de link op de vorige pagina, is dat wat ook in die DVD van Ulhrike staat?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:03

Mireille1970 schreef:
"De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd. Sja, als dat in jouw geval je paard is, dan doe je niks verkeerd nee Pling .

Ook nageven gaat voorwaarts neerwaarts (richting waarin ten alle tijden je hand gevolgd moet worden), terwijl als jij wacht tot het paard "los"laat, dit nageven naar achter gaat.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:18

QQQQ schreef:
"De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd.
Ik ben blij dat mijn instructie nooit zo'n abstract antwoord geeft.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:22

SuperPepeijn schreef:
QQQQ schreef:
*LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:47

SuperPepeijn schreef:
QQQQ schreef:

Afgod

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:56

Maar ja is dat dan ook niet een beetje onderdrukking als je als paard slim moet zijn en moet nageven om er voor te zorgen dat de ruiter nageeft Verward

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:42

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
"De slimste geeft eerst na", is mij altijd geleerd. Sja, als dat in jouw geval je paard is, dan doe je niks verkeerd nee Pling .

Ook nageven gaat voorwaarts neerwaarts (richting waarin ten alle tijden je hand gevolgd moet worden), terwijl als jij wacht tot het paard "los"laat, dit nageven naar achter gaat.

Nee hoor. Kwestie van hand stil eraan houden en met zit en been tegen hand aan rijden tot moment van nageven, na nageven alles ontspannen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:16

En dat ontspannen is gelijk een beloning. Door die ontspanning en als je het echt goed doet loopt je paard op dat moment ook fijner, dat zal het moment van nageven steeds sneller moeten komen. Alleen door die ontspanning gaat je paard het nageven als prettig ervaren.

Ben verder geen voorstander van inwerking met de zit. Heb het bij een aantal instructeurs gezien en vaak zijn die paarden heel gevoelig op de rug omdat je vaak ruiters zit werken met hun zit op de rug met een te grote kracht. Het meest ergelijke is dat het met enige regelmaat paarden zijn die super gevoelig zijn op hun rug, met als reactie van zo'n ruiter, "ach, dat is hij/zij al zo lang als ik hem ken". brrrr, dat is pas echt zielig....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:34

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:

Nee hoor. Kwestie van hand stil eraan houden en met zit en been tegen hand aan rijden tot moment van nageven, na nageven alles ontspannen.
Als jij druk geeft en je hand stil houdt, hoe kan het paard dan nageven? Alleen door iets naar achteren te bewegen met de mond. Vervolgens beloon je en leert het paard dus dat ie het bit niet moet aannemen. Bouw je dit iets uit, dan komt het paard al heel snel achter die loodlijn.

Als je druk geeft, en dan even iets lucht geeft (hand iets ontspannen, vaak is enkel binnenhand al genoeg), en het paard reageert correct door dit te volgen, dan geeft ie vwnw na. Hij blijft zo contact met het bit zoeken. Op deze manier is het ook logisch, dat je het paard met de neus vóór de loodlijn houdt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:36

Kafue schreef:
Maar ja is dat dan ook niet een beetje onderdrukking als je als paard slim moet zijn en moet nageven om er voor te zorgen dat de ruiter nageeft Verward
Het is dan ook voordelig als de ruiter slimmer is Ja .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:38

Q, als ik het goed begrijp geef jij na voordat jouw paard het doet?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:41

Karl66 schreef:
Q, als ik het goed begrijp geef jij na voordat jouw paard het doet?
Ik nodig 'm uit tot nageven, doordat ik 'm de ruimte geef om na te geven. Ik wil niet dat ie leert dat ie mijn hand moet loslaten door z'n kaak naar achteren te bewegen, maar dat ie altijd in vwnw-se richting een licht contact met de hand blijft zoeken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:47

even kijken of ik kan uitleggen wat ik doe........

Ik heb (en dat weet ik heel zeker) een hele vriendelijke hand, Ik zoek kontakt, en als het paard nageeft op het kontakt dan onstpan ik gelijk alle spieren in mijn armen en schouders en rug..... maar ik hou het contact....... Betekend niet overigens dat ik spierspanning heb als ik het contact zoek...... maar meer dat ik een vuist maak van mijn hand. en dus spanning heb in mijn vingers.........

tjeeees ben blij dat ik het mondeling veel beter uit kan leggen Haha! Haha! Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:53

Tja Kim, ik zou het zo een twee drie ook niet goed op papier kunnen zetten.. Wat jij zegt over hoe je nageeft ervaar ik ook, niet dus loslaten, maar je spieren ontspannen zodag je paard tegen een ontspannen en soepel lijf aan loopt. De kunst is je paard tegen een spanning in te laten lopen wat geen touwtrekkerij is, of tot verkeerde spanning bij de ruiter veroorzaakt (heb ik namelijk wel eens een handje van'. Maar ook het moment van aanleuning leren te herkennen en daarop het juiste antwoord te geven is ook erg lastig. Tja, gelukkig hebben we daar les voor, zucht, leer ik het ooit!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:15

Wat voel je als het paard nageeft? Minder druk, meer druk, of blijft de druk exact gelijk? (ofwel: op welke "cue" geef jij na?)
En hoe reageert het paard vervolgens, als jij nageeft?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:40

druk blijft gelijk alleen de spanning verminderd Haha! Haha!

blijf slecht in schriftelijk toelichten Haha!

laat ik het anders zeggen, ik geef al na voordat het paard nageeft........ maar ik sta nog meer toe als het paard nageeft.

Als ik me ontspan, totaal ontspan, dan voel ik dat het paard mij gelijk beter laat zitten, ruimer beweegt......

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:42

Nageven kan ik niet uitleggen in verschil in druk. Je voelt de beweging onder je soepeler verlopen, met meer ontspanning de beweging voortzetten. Dus voor mij is het meer voelen hij zijn lijf reageerd dan de druk in mijn handen. Is hij ontspannen, voorwaarts en soepel in zijn beweging zal ik dat ook zijn. Gosh, hoe moet je dit nou goed uitleggen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:43

eleonoor snapt helemaal wat ik bedoel Haha! Haha! en kan het net zo goed uitleggen als ik Haha! Haha!