Het gaat over het beginnende paard, niet over de beginnende ruiter. Maar misschien zit daar wel de reden van de KNHS om inderdaad eerst de galop en dan de SB te doen.
Dat slecht stappen komt omdat mensen nog steeds van voor naar achteren denken. Ook groene ruiters zouden eerst de been en zithulpen moeten leren voordat ze de teugels mogen sluiten, als je het mij vraagt tenminste

En daar zou SB op een ervaren paard best bij kunnen helpen.
Janneke2 schreef:En mijn doel is dat we gaan galopperen 'als de buikspieren van Knollie sterk genoeg zijn om meteen netjes in verticale balans te blijven'. (Die verticale balans ging makkelijk in stap, maar duurde wel even in draf...)
(Uiteraard wil de kracht van de buikspieren nog niet zeggen dat de balans ook maar meteen lukt, het is wel 'voorwaarden scheppend'.)
Ik ben het met jou eens, ik denk dat dat ook precies de bedoeling van de oude meesters is. Als een paard dat niet heeft kan hij zichzelf ook niet dragen in de galop en moet de ruiter dat doen en dat is wat je volgens mij in die B-proeven mis ziet gaan. Paard kan z'n achterhand nog niet voldoende buigen dus springt te ver naar voor, ruiter is niet sterk en handig genoeg deze energie voor op de cirkel te houden --> paard vliegt uit de bocht.
Daarnaast is het makkelijker om een paard in de juiste galop aan te laten springen als je als ruiter meer zeggenschap hebt over stelling en buiging van voor en achterhand. Seeger laat bijvoorbeeld een jong paard voor het eerst aangaloperen met zijn buitenachterbeen sporend tussen de 2 voorbenen (buitenbeen achter de singel) en springt aan zodra dat been op de grond is (binnenbeen op de singel).
de la Guerinière:
Citaat:
It is a rule, admitted by all able masters, not to put a horse to the gallop ,
till he has been made supple by the trot, to such a degree , that he offers
to gallop, of his own accord ,without being heavy', or pressing upon the hand ;
and therefore we must wait till he is supple in his whole frame, till he has been
bent by the shoulder in , till he is obedient to the heels in the croup to
the wall, and made light by the piaffe in the pillars
Louis Seeger:
Citaat:
Der rechte Zeitpunkt, das Pferd zum Galopp anzuleiten , ist , wenn es durch die gehörige Bearbeitung in
allen vorhergehenden Lectionen in so weit gerichtet worden , dass es in dem abgekürzten und versammelten
Trabe das gehörige Tempo, sowohl in grader als in grade gebogener und Schulterherein -Stellung halten kann.
Gewiss ist dieser Trab das Kennzeichen für die gute Richtung des Pferdes, wenigstens der Beweis ,
dass es im richtigen Verhältniss sich bewege, und der Reiter es hinreichend in der Gewalt habe ,
um es beliebig in Galopp setzen zu können.
Beide heren zeggen eigenlijk hetzelfde: paard moet soepel zijn en zichzelf kunnen dragen (verzamelen, licht gemaakt aan de voorkant).
Ze geven trouwens ook allebei aan dat de draf de gang is om een paard soepel te maken en te trainen.
Baucher houdt een hele wollige verhandeling over de galop en noemt het de ene keer een complexe gang en vervolgens heel simpel, maar ook hij heeft eerst soepelheid, verzameling en lichtheid nodig.