Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:33

Elisa2 schreef:
Mee eens

Offtopic, ik vraag me altijd af waarom topruiters filmpjes maken over hoe een passage of piaffe te trainen terwijl de meeste amateurs nooit in de buurt zullen komen zeg maar van die oefeningen. In mijn ogen zou er veel meer behoefte zijn aan hoe je een goede basis legt in een paard. Aan het been maken, lengtebuiging en rechtrichting, aanleuningsproblemen oplossen etc. Maar goed, dat zijn mijn gedachten even. :+

Filmpjes over de basis zijn er ook genoeg :) onder ander Bit en Dressuur.nl delen heel regelmatig informatieve video’s over de basis.

Elisa2

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:37

Oke die heb ik dan kennelijk gemist, dan heb ik niks gezegd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:40

Elisa2 schreef:
Oke die heb ik dan kennelijk gemist, dan heb ik niks gezegd.

Geeft niks hoor! Ik volg ze op Facebook en zie het heel regelmatig voorbijkomen :)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:54

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:40

jannico schreef:

Fijn filmpje +:)+

Ik heb nu van een aantal oude meesters de basis doorgenomen en eigenlijk verschillen deze in opbouw niet zo heel veel. In principe is de opbouw ongeveer: stap, draf, schouderbinnenwaarts en pas daarna de galop. De ene doet wat meer in stap, de andere wat meer in draf maar iedereen begint pas met de galop als er een zekere mate van lenigheid en verzameling is bereikt.

Als ik nu de KNHS-proeven bekijk, waarin een logische opbouw in niveau zou zitten, dan wordt er al helemaal in het begin (klasse B) galop gevraagd en later wordt via de voor mij hele onlogische oefening, wijken over een diagonaal, in de klasse M een schouderbinnenwaarts gevraagd. Je ziet in de B en L1 ook de meeste paarden in galop maar wat rondvliegen met een ruiter die naar alle macht het paard op de volte probeert te houden.

Ik heb in de loop der jaren een aantal keer een paard van groen naar de basis opgeleid zonder ooit wedstrijden te hebben gereden en vind de volgorde van de oude meesters aanmerkelijk logischer dan de dressuurproeven.

Iemand en enig idee waarom deze volgorde van de KNHS zo is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:51

Irma, je bent geweldig. +:)+
Ik smul van je postings over de oude meesters!

... ik heb dezelfde vragen bij die proeven.
Met mijn jonkie houd ik idd die volgorde aan : stap, dan stap en draf, en inmiddels gaan we pasjes SB doen.
Ik kende het als een regel uit 'Spanje'. (Er schijnen verschillen te over te bestaan tussen Andalusië, Catalonië (waar een instructrice van mij is opgeleid) en noem de verschillende landstreken maar op...)

'Ik kan dus nog geen B proefje rijden' _/-\o_ - (mij een biet, want bloeddruk en boven de 50).

En mijn doel is dat we gaan galopperen 'als de buikspieren van Knollie sterk genoeg zijn om meteen netjes in verticale balans te blijven'. (Die verticale balans ging makkelijk in stap, maar duurde wel even in draf...)
(Uiteraard wil de kracht van de buikspieren nog niet zeggen dat de balans ook maar meteen lukt, het is wel 'voorwaarden scheppend'.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:19

irmaz schreef:
jannico schreef:

Fijn filmpje +:)+

Ik heb nu van een aantal oude meesters de basis doorgenomen en eigenlijk verschillen deze in opbouw niet zo heel veel. In principe is de opbouw ongeveer: stap, draf, schouderbinnenwaarts en pas daarna de galop. De ene doet wat meer in stap, de andere wat meer in draf maar iedereen begint pas met de galop als er een zekere mate van lenigheid en verzameling is bereikt.

Als ik nu de KNHS-proeven bekijk, waarin een logische opbouw in niveau zou zitten, dan wordt er al helemaal in het begin (klasse B) galop gevraagd en later wordt via de voor mij hele onlogische oefening, wijken over een diagonaal, in de klasse M een schouderbinnenwaarts gevraagd. Je ziet in de B en L1 ook de meeste paarden in galop maar wat rondvliegen met een ruiter die naar alle macht het paard op de volte probeert te houden.

Ik heb in de loop der jaren een aantal keer een paard van groen naar de basis opgeleid zonder ooit wedstrijden te hebben gereden en vind de volgorde van de oude meesters aanmerkelijk logischer dan de dressuurproeven.

Iemand en enig idee waarom deze volgorde van de KNHS zo is?

Wanneer zou galop dan moeten komen? Het uit de bocht vliegen in galop heeft vooral te maken met gebrek aan schoudercontrole. Mijn inziens logisch dat je moet kunnen laten zien daar in alle drie de gangen controle over te hebben (als in relatief recht kunnen houden) alvorens je een begin maakt aan de zijgangen, doormiddel van wijken en schouderbinnenwaarts

Janneke2

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:32

.... daar zit iets in: 'men vliegt in galop uit de bocht door gebrek aan schoudercontrole'.

Ik zou het zelf verticale balans (gebrek aan...) willen noemen - en in grote lijnen denk ik dat we het over hetzelfde hebben met andere woorden.

Maar wat wel een verschil is: ik zie allerlei oefeningen als 'gereedschap' - wijken, SB, wending om de voorhand in stap kunnen allemaal helpen om de verticale balans en /of schoudercontrole te verbeteren / vergroten.
(Daarbij gaat het in het begin om enkele passen - die lange zijde SB is het resultaat van maanden voorbereiding.)

En gedacht vanuit de 'core spieren' van het groene paard : in stap is relatief weinig kracht nodig - in draf meer en in galop logischerwijze het meest.
Dus kun je al heel goed SB in stap doen, terwijl je (zoals ik op dit moment) nog niet eens galopeert onder het zadel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:49

Janneke2 schreef:
.... daar zit iets in: 'men vliegt in galop uit de bocht door gebrek aan schoudercontrole'.

Ik zou het zelf verticale balans (gebrek aan...) willen noemen - en in grote lijnen denk ik dat we het over hetzelfde hebben met andere woorden.

Maar wat wel een verschil is: ik zie allerlei oefeningen als 'gereedschap' - wijken, SB, wending om de voorhand in stap kunnen allemaal helpen om de verticale balans en /of schoudercontrole te verbeteren / vergroten.
(Daarbij gaat het in het begin om enkele passen - die lange zijde SB is het resultaat van maanden voorbereiding.)

En gedacht vanuit de 'core spieren' van het groene paard : in stap is relatief weinig kracht nodig - in draf meer en in galop logischerwijze het meest.
Dus kun je al heel goed SB in stap doen, terwijl je (zoals ik op dit moment) nog niet eens galopeert onder het zadel.

Een echte beginner moet je geen oefeningen in stap willen laten doen naar mijn mening :n de stap is zó makkelijk te verpesten en zó moeilijk weer in orde te krijgen...

Zeker als een beginner, die meestal weinig gevoel hebben nog, zich gaat focussen op het zijwaartse wordt het voorwaartse uit het oog verloren. De ruiter zal verstrakken in bekken en armen, wat resulteert in strakke, weggedrukte ruggen, taktverlies en uiteindelijk zelfs lateraal stappen....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:15

Hmmmm - dat lijkt mij eerder de kwestie van 'zijn de proeven voor een groen paard of een groene ruiter?'

In grote lijnen heb ik begrepen dat de F proeven 'over de (manege) ruiter gaan', met relatief laat galop (pas in F vier, één rondje enkel over de hoefslag) -
en de KNHS proeven BLMZ meer gericht zijn op het paard / 'het gereden zijn'/ de combinatie.

Op zich een zinnig onderscheid.

Maar de vraag van Irma ging over de B etc proeven en dat die dus maar matig aansluiten bij de opleiding van een jong paard.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-01-21 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:21

Janneke2 schreef:
Citaat:
Een echte beginner moet je geen oefeningen in stap willen laten doen naar mijn mening :n de stap is zó makkelijk te verpesten en zó moeilijk weer in orde te krijgen...

Zeker als een beginner, die meestal weinig gevoel hebben nog, zich gaat focussen op het zijwaartse wordt het voorwaartse uit het oog verloren. De ruiter zal verstrakken in bekken en armen, wat resulteert in strakke, weggedrukte ruggen, taktverlies en uiteindelijk zelfs lateraal stappen....

Hmmmm - dat lijkt mij eerder de kwestie van 'zijn de proeven voor een groen paard of een groene ruiter?'

In grote lijnen heb ik begrepen dat de F proeven 'over de (manege) ruiter gaan', met relatief laat galop (pas in F vier, één rondje enkel over de hoefslag) -
en de KNHS proeven BLMZ meer gericht zijn op het paard / 'het gereden zijn'/ de combinatie.

De B en L proeven zijn met name voor de groene ruiter :j groene paarden worden vaak gereden door ervaren ruiters en deze mogen vaak geen B en L1 meer starten.

Zie de inschalingstabel:

Afbeelding

https://www.knhs.nl/media/17769/bijlage ... r-2020.pdf

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:26

Ik vind de galop juist belangrijk en fijn om een paard los te maken/warm te rijden. Ja, de oefeningen zijn om een paard recht en soepel te maken en geen doel opzich, maar ik vind het niks om geen galop te rijden. Voor een galop heb je geen verzameling nodig, dus waarom moet je daarop wachten tot je dat in stap en draf kan? In de B hoef je alleen maar te laten zien dat je kan aangaloperen, een volte kan maken en een overgang terug. Waarom zou je daarmee moeten wachten? Ik zie inderdaad wel eens mensen die beginnen in stap en draf en al allerlei zijgangen doen en soms zelfs al aan de piaffe beginnen, terwijl het paard nog niet normaal kan galoperen. Ik vind dat absoluut geen logische volgorde. Ik houd ook niet van zoveel in de stap gaan sleutelen, want daar wordt de stap vaak niet beter van. Ik wil gewoon eerst in alle 3 de gangen een normaal arbeidstempo kunnen hebben, verzameling komt pas later.

Alle paarden die ik gereden heb werden beter na de galop. Ik galopeer dus ook al vrij snel in het losrijden. Ooit op advies van een DA, omdat de manier van bewegen het hele lijf gebruikt en losmaakt. Nu omdat ze toch allemaal fijner worden ervan en je enorm veel kan trainen met galop. Ik train alleen geen lange stukken met paarden die het moeilijk vinden, aangaloperen op juiste manier, klein stukje door en weer terug voordat ze het niet meer volhouden. En buiten lekker rechtuit in verlichte zit

Dat gebrek aan controle in de galop zie je dan trouwens niet alleen in de galop, maar in elke gang wel terug komen hoor. Niet gek juist, want het is echt het begin waar het paard alles nog moet leren en misschien juist door spanning van de ruiter minder gecontroleerd is. Wijken vind ik een hele logische 1e stap qua zijgangen, het reageren op eenzijdige kuitdruk en daarvoor opzij gaan ipv alleen voorwaarts. En nog geen lengtebuiging, maar wel schoudercontrole en heel simpel opzij kunnen en weer stoppen met opzij gaan.

Ik heb met geen enkel jong paard moeite met de B gehad, omdat er galop in zat. Ook voor een jong paard was dat heel simpel en door de klasses heen worden ze steeds sterker, rechter en komt er meer verzameling bij kijken. Ik vind het wel logisch juist en wil juist niet met allerlei zijgangen in stap beginnen. Ik ben dus ook met huidige paard weer in de B begonnen, omdat zij nog niet zo lang onder het zadel was. (en ik gelukkig nog B mocht starten, had haar ook meteen in het M mee kunnen nemen, maar dat was niet eerlijk)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:28

Citaat:
De B en L proeven zijn met name voor de groene ruiter

... dan konden ze dus worden afgeschaft met de komst van de F proeven.

Citaat:
groene paarden worden vaak gereden door ervaren ruiters en deze mogen vaak geen B en L1 meer starten.

... en voor hen die wel starten zijn er dus geen proeven die paralel lopen aan de opleidingsroute van hun paard.
Of beter: ipv "horse" concours B starten (dat mag heus)
start je hc in de F.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:38

Nee, de F proeven zijn echt compleet anders. Daar wordt gekeken hoe je zit/rijdt, maar maakt het niks uit wat het paard doet of hoe die loopt. Hier op stal worden ze beide georganiseerd, maar zelfs het F niveau waarbij je B zou kunnen starten of zelfs L1 in theorie zijn compleet anders en dan kom je echt van koude kermis thuis. Ik start veel liever KNHS, dat is veel logischer en fijner te rijden.

De B en L1 lopen gewoon paralel hoor, met groen paard, maar ook met onervaren ruiter. Er wordt aan beide niks moeilijks gevraagd, alleen bij de KNHS kijken ze naar de combinatie. Het ene groene paard zou ik wel HC in de B of L1 meenemen, de ander zou ik thuis houden tot we toe zijn aan L2 bijvoorbeeld. Het ligt er maar net aan wat voor paard het is qua karakter. Heeft er 1 meer moeite met vreed terrein/vreemde paarden/spanning dan zou ik die wat vaker meenemen in een klasse die hij al makkelijk kan. 1 die zich niet van zijn stuk laat brengen zou ik makkelijker thuis houden tot we toe zijn aan wat hoger.

Edit en als ik mee zou willen doen aan f proeven moet ik alsnog zo hoog daarin starten dat dat geen nut heeft. Mag niet zomaar f4 starten. Zelfs mijn moeder die l1 heeft gereden werd vrij hoog ingedeeld, omdat het tegen manegeruiters is en de b en l1 toch stuk hoger. Ooit was f12 oid vergelijkbaar met b dacht ik. Of niet vergelijkbaar, maar dan mocht je in dr l1 instromen in die tijd als je promotiepunt had.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-01-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:47

Janneke2 schreef:
Citaat:
De B en L proeven zijn met name voor de groene ruiter

... dan konden ze dus worden afgeschaft met de komst van de F proeven.

Citaat:
groene paarden worden vaak gereden door ervaren ruiters en deze mogen vaak geen B en L1 meer starten.

... en voor hen die wel starten zijn er dus geen proeven die paralel lopen aan de opleidingsroute van hun paard.
Of beter: ipv "horse" concours B starten (dat mag heus)
start je hc in de F.

De f proeven zijn georganiseerd vanuit de FNRS, de bond voor manegeruiters op Manegepaarden. De B en L1 proeven zijn georganiseerd vanuit de knhs, voor ruiters die niet op een manege rijden. De B en L proeven kunnen dus niet afgeschaft worden :n

Je mag als ervaren ruiter hc starten. Je mag ook wachten tot het paard op het niveau is dat je wel officieel mag starten. Waar de ruiter voor kiest is onder andere afhankelijk van het karakter van het paard. Een kijkerig paard zul je eerder en vaker mee willen nemen, dan eentje die het wel prima vindt. Er is voor mij geen reden zo een paard mee te nemen voor een B hc proef :n

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:52

996981 schreef:
De f proeven zijn georganiseerd vanuit de FNRS, de bond voor manegeruiters op Manegepaarden. De B en L1 proeven zijn georganiseerd vanuit de knhs, voor ruiters die niet op een manege rijden. De B en L proeven kunnen dus niet afgeschaft worden :n

Je mag als ervaren ruiter hc starten. Je mag ook wachten tot het paard op het niveau is dat je wel officieel mag starten. Waar de ruiter voor kiest is onder andere afhankelijk van het karakter van het paard. Een kijkerig paard zul je eerder en vaker mee willen nemen, dan eentje die het wel prima vindt. Er is voor mij geen reden zo een paard mee te nemen voor een B hc proef :n

Mijn reden bij de ene was dat het op stal was en nog niet klaar voor hoger :') dus kennis maken met witte hekjes, kennis maken met losrijdeb en alleen in de bak, maar wel op eigen terrein.

Degene daarna alleen maar omdat ik 5 jaar niet gereden had en zelf weer in wilde komen. Dat was er zo 1 die nergens om geeft, maar minder talent had en waar we rustig aan mee deden.

Net geluk dus dat ik ene paard niet hoger had gestart door blessures. Die b was fijn om in te komen weer en fijn om mee te beginnen met onervaren paard waar ik weinig op zat zelf.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:13

Janneke2 schreef:

Op zich een zinnig onderscheid.

Maar de vraag van Irma ging over de B etc proeven en dat die dus maar matig aansluiten bij de opleiding van een jong paard.

De proeven sluiten wel mooi aan een jong paard :) er wordt gevraagd: takt en ontspanning in alle drie de gangen op een rechte en gebogen lijn. Daar komt dus een stukje tempo- en richtingcontrole bij, maar houdingcontrole wordt slechts heel beperkt naar gekeken (uiteraard scoort een combinatie die al een fijne aanleuning kan laten zien en niet te pas en te onpas uit de bocht vliegt hoger. Zij laten immers bovenop het gevraagde, zien al een stukje verder te zijn in de africhting). Lijkt mij uiterst passend bij een jong paard en/of een onervaren ruiter?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:21

Het gaat over het beginnende paard, niet over de beginnende ruiter. Maar misschien zit daar wel de reden van de KNHS om inderdaad eerst de galop en dan de SB te doen.

Dat slecht stappen komt omdat mensen nog steeds van voor naar achteren denken. Ook groene ruiters zouden eerst de been en zithulpen moeten leren voordat ze de teugels mogen sluiten, als je het mij vraagt tenminste :Y) En daar zou SB op een ervaren paard best bij kunnen helpen.

Janneke2 schreef:
En mijn doel is dat we gaan galopperen 'als de buikspieren van Knollie sterk genoeg zijn om meteen netjes in verticale balans te blijven'. (Die verticale balans ging makkelijk in stap, maar duurde wel even in draf...)
(Uiteraard wil de kracht van de buikspieren nog niet zeggen dat de balans ook maar meteen lukt, het is wel 'voorwaarden scheppend'.)

Ik ben het met jou eens, ik denk dat dat ook precies de bedoeling van de oude meesters is. Als een paard dat niet heeft kan hij zichzelf ook niet dragen in de galop en moet de ruiter dat doen en dat is wat je volgens mij in die B-proeven mis ziet gaan. Paard kan z'n achterhand nog niet voldoende buigen dus springt te ver naar voor, ruiter is niet sterk en handig genoeg deze energie voor op de cirkel te houden --> paard vliegt uit de bocht.

Daarnaast is het makkelijker om een paard in de juiste galop aan te laten springen als je als ruiter meer zeggenschap hebt over stelling en buiging van voor en achterhand. Seeger laat bijvoorbeeld een jong paard voor het eerst aangaloperen met zijn buitenachterbeen sporend tussen de 2 voorbenen (buitenbeen achter de singel) en springt aan zodra dat been op de grond is (binnenbeen op de singel).

de la Guerinière:
Citaat:
It is a rule, admitted by all able masters, not to put a horse to the gallop ,
till he has been made supple by the trot, to such a degree , that he offers
to gallop, of his own accord ,without being heavy', or pressing upon the hand ;
and therefore we must wait till he is supple in his whole frame, till he has been
bent by the shoulder in , till he is obedient to the heels in the croup to
the wall, and made light by the piaffe in the pillars

Louis Seeger:
Citaat:
Der rechte Zeitpunkt, das Pferd zum Galopp anzuleiten , ist , wenn es durch die gehörige Bearbeitung in
allen vorhergehenden Lectionen in so weit gerichtet worden , dass es in dem abgekürzten und versammelten
Trabe das gehörige Tempo, sowohl in grader als in grade gebogener und Schulterherein -Stellung halten kann.
Gewiss ist dieser Trab das Kennzeichen für die gute Richtung des Pferdes, wenigstens der Beweis ,
dass es im richtigen Verhältniss sich bewege, und der Reiter es hinreichend in der Gewalt habe ,
um es beliebig in Galopp setzen zu können.

Beide heren zeggen eigenlijk hetzelfde: paard moet soepel zijn en zichzelf kunnen dragen (verzamelen, licht gemaakt aan de voorkant).
Ze geven trouwens ook allebei aan dat de draf de gang is om een paard soepel te maken en te trainen.

Baucher houdt een hele wollige verhandeling over de galop en noemt het de ene keer een complexe gang en vervolgens heel simpel, maar ook hij heeft eerst soepelheid, verzameling en lichtheid nodig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:33

irmaz schreef:
Het gaat over het beginnende paard, niet over de beginnende ruiter. Maar misschien zit daar wel de reden van de KNHS om inderdaad eerst de galop en dan de SB te doen.

Dat slecht stappen komt omdat mensen nog steeds van voor naar achteren denken. Ook groene ruiters zouden eerst de been en zithulpen moeten leren voordat ze de teugels mogen sluiten, als je het mij vraagt tenminste :Y) En daar zou SB op een ervaren paard best bij kunnen helpen.

Janneke2 schreef:

Ik ben het met jou eens, ik denk dat dat ook precies de bedoeling van de oude meesters is. Als een paard dat niet heeft kan hij zichzelf ook niet dragen in de galop en moet de ruiter dat doen en dat is wat je volgens mij in die B-proeven mis ziet gaan. Paard kan z'n achterhand nog niet voldoende buigen dus springt te ver naar voor, ruiter is niet sterk en handig genoeg deze energie voor op de cirkel te houden --> paard vliegt uit de bocht.

Daarnaast is het makkelijker om een paard in de juiste galop aan te laten springen als je als ruiter meer zeggenschap hebt over stelling en buiging van voor en achterhand. Seeger laat bijvoorbeeld een jong paard voor het eerst aangaloperen met zijn buitenachterbeen sporend tussen de 2 voorbenen (buitenbeen achter de singel) en springt aan zodra dat been op de grond is (binnenbeen op de singel).

de la Guerinière:
Citaat:
It is a rule, admitted by all able masters, not to put a horse to the gallop ,
till he has been made supple by the trot, to such a degree , that he offers
to gallop, of his own accord ,without being heavy', or pressing upon the hand ;
and therefore we must wait till he is supple in his whole frame, till he has been
bent by the shoulder in , till he is obedient to the heels in the croup to
the wall, and made light by the piaffe in the pillars

Louis Seeger:
Citaat:
Der rechte Zeitpunkt, das Pferd zum Galopp anzuleiten , ist , wenn es durch die gehörige Bearbeitung in
allen vorhergehenden Lectionen in so weit gerichtet worden , dass es in dem abgekürzten und versammelten
Trabe das gehörige Tempo, sowohl in grader als in grade gebogener und Schulterherein -Stellung halten kann.
Gewiss ist dieser Trab das Kennzeichen für die gute Richtung des Pferdes, wenigstens der Beweis ,
dass es im richtigen Verhältniss sich bewege, und der Reiter es hinreichend in der Gewalt habe ,
um es beliebig in Galopp setzen zu können.

Beide heren zeggen eigenlijk hetzelfde: paard moet soepel zijn en zichzelf kunnen dragen (verzamelen, licht gemaakt aan de voorkant).
Ze geven trouwens ook allebei aan dat de draf de gang is om een paard soepel te maken en te trainen.

Baucher houdt een hele wollige verhandeling over de galop en noemt het de ene keer een complexe gang en vervolgens heel simpel, maar ook hij heeft eerst soepelheid, verzameling en lichtheid nodig.

En hoeveel onervaren ruiters hebben een ervaren paard tot hun beschikking? Een hele kleine groep. Ik snap niet zo goed wat er tegen de B en L proeven is. Hoe zouden proeven voor beginnende ruiters/paarden/combinaties er volgens jullie dan uit moeten zien?

Ik snap sowieso de logica niet van zijgangen, voor je tempo- en richtingcontrole hebt niet. Als een volte al te moeilijk is, hoe wil je dan in godsnaam schouderbinnenwaarts gaan rijden? De volte is juist een voorbereiding op schouderbinnenwaarts. Het is de eerste kennismaking met lengtebuiging, waarbij je wil dat het paard om het binnenbeen gaat, zonder over de buitenschouder of op de binnenschouder
te vallen. Als je daar geen controle over hebt, hoe ga je dan die schouderbinnenwaarts rijden? :?

En vooral: wáárom zou je daarmee willen beginnen. Hoe ga je de hulpen van een schouderbinnenwaarts uitleggen aan een onervaren ruiter, op een meestal onervaren paard.

Ik heb op de “klassieke” video’s nog niet 1 paard correct door het lijf zien stappen :n voor mij een teken dat je dus inderdaad niet moet gaan “prutsen” in de stap...

Voor het goed werken in stap is veel meer gevoel nodig dan het werken in draf, of een volte in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:39

TS startte dit topic met de vraag: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

weet iemand al een definitie hier van, na zo veel volgeschreven pagina's ben ik het spoor bijster,
want wat is dan wel goed lichaamsgebruik cq fout lichaamsgebruik

voor mij hierop bokt Charlotte met de schimmel op dit niveau nog altijd fris en fruitig meewerkend fysiek en mentaal in balans, voorwaarts en vol expressie, mag fouten maken wordt correct gecorrigeerd en het paard is niet bang om fouten te maken cq om gecorrigeerd te worden

zeker Charlotte is een ongekende grootheid maar als ik de paarden Ingrid Klimke zie dan denk ik: vanuit het paard denken en doen is dat de weg voor goed lichaamsgebruik?

weet ook heel goed dat paardenrassen geheel verschillend kunnen zijn maar het paard als atleet moet denk ik steeds bij elk ras het zelfde uit gangs punt zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-21 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:43

MCE schreef:

weet iemand al een definitie hier van, na zo veel volgeschreven pagina's ben ik het spoor bijster,
want wat is dan wel goed lichaamsgebruik

voor mij hierop bokt de schimmel onder Charlotte,

Die vraag zou volgens mij enkel met 100% zekerheid kunnen worden beantwoord aan de hand van de uitkomsten van gestandaardiseerd, peer-reviewd onderzoek. En dat is er niet :)

Wat men schaard onder “gezond” en “ongezond” lichaamsgebruik wordt dus vooral gebaseerd op mening, gevoel, ervaring en literatuur.

Vandaar dat dit een eindeloze discussie is :)

Waarom vind jij die schimmel gezond lichaamsgebruik vertonen? Waarop baseer je die mening? :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:48

996981 schreef:
Ik snap sowieso de logica niet van zijgangen, voor je tempo- en richtingcontrole hebt niet. Als een volte al te moeilijk is, hoe wil je dan in godsnaam schouderbinnenwaarts gaan rijden? De volte is juist een voorbereiding op schouderbinnenwaarts. Het is de eerste kennismaking met lengtebuiging, waarbij je wil dat het paard om het binnenbeen gaat, zonder over de buitenschouder of op de binnenschouder
te vallen. Als je daar geen controle over hebt, hoe ga je dan die schouderbinnenwaarts rijden? :?

En vooral: wáárom zou je daarmee willen beginnen. Hoe ga je de hulpen van een schouderbinnenwaarts uitleggen aan een onervaren ruiter, op een meestal onervaren paard.

Ik heb op de “klassieke” video’s nog niet 1 paard correct door het lijf zien stappen :n voor mij een teken dat je dus inderdaad niet moet gaan “prutsen” in de stap...

Voor het goed werken in stap is veel meer gevoel nodig dan het werken in draf, of een volte in galop.

De zijgangen dienen ervoor om een paard soepel te maken, te leren luisteren naar eenzijdige hand en been hulpen en recht te richten.

Wat heb je aan tempocontrole als je paard scheef loopt?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:50

MCE schreef:

want wat is dan wel goed lichaamsgebruik cq fout lichaamsgebruik

Misschien TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:52

996981 schreef:
MCE schreef:

want wat is dan wel goed lichaamsgebruik

voor mij hierop bokt de schimmel onder Charlotte,

Die vraag zou volgens mij enkel met 100% zekerheid kunnen worden beantwoord aan de hand van de uitkomsten van gestandaardiseerd, peer-reviewd onderzoek. En dat is er niet :)

Wat men schaard onder “gezond” en “ongezond” lichaamsgebruik wordt dus vooral gebaseerd op mening, gevoel, ervaring en literatuur.

Vandaar dat dit een eindeloze discussie is :)

Waarom vind jij die schimmel gezond lichaamsgebruik vertonen? Waarop baseer je die mening? :)

staat er in,

voor mij is gezond lichaamsgebruik een opleiding en mijn doel zonder een abonnement op fysio.cranio/osteo of weet ik welke andere ...peut fysiek en mentaal in balans in staat om op eigen kracht het doel te halen,
welk doel? dat is voor ieder anders

dat ik als ruiter goed weet welke hulpen voor welke ofening ik paraat moet hebben

uitgezonderd externe invloeden die het paard kunnen beschadigen/blesseren
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-21 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:56

irmaz schreef:
996981 schreef:

De zijgangen dienen ervoor om een paard soepel te maken, te leren luisteren naar eenzijdige hand en been hulpen en recht te richten.

Wat heb je aan tempocontrole als je paard scheef loopt?

Nou, het is wel handig dat voor je aan zijgangen begint, je niet op de loop bent, en je paard voorwaarts wil...

Hoe zou je zijgangen kunnen maken en zijwaarts kunnen voor de enkelzijdige kuithulp, als alle zijgangen voorwaarts-zijwaarts zijn en je dus evenveel invloed moet hebben op het voorwaartse, als het zijwaartse?