Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:50

@ Babootje en Maura:
Ik ben het er helemaal mee eens als men stelt dat het feitelijk niet zozeer van belang is waar 'de truc' vandaan komt, als het maar [ethisch verantwoord is, maar dat spreekt hier vanzelf] leidt tot het fijn te rijden paard in de ruimste zin van het woord.
Ik wijs geen systeem af, ik heb een voorkeur. En als iets wordt benoemd; LAAT HET DAN JUIST ZIJN. Of dit over de nationale rijsystemen gaat of over wat Ernest van Loon heeft bedoeld. Men moet wel weten of men een paard, ezel of een rund voor de kar spant.

Indien ik vermeld dat iets Frans, Duits of Midden Mesopotaams is, dan bedoel ik dat niet als een waardeoordeel, het is enkel aanvullende informatie, niet goed of slecht.

Maura, uw laatste zin toont mooi aan dat ruiters met verschillende theoretische benaderingen tot hetzelfde Rome kunnen komen. Ik ben het daar uiteraard mee eens.

Ayasha
Blogger

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:17

Sam was vandaag weer als vanouds.
Als hij op wedstrijd zo is neem ik mijn verlies, rijd ik hem tot voor het punt waar hij spanning op bouwt en stuur ik zo de proef in. Dat is er dan eentje voor de ervaring. :) ik push hem dan ook niet over zijn grens eigenlijk.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:29

Hihi Babootje, ik hoop dat je van puzzelen houdt en ben benieuwd naar je ideeën.

Kadankovitch, geduld is voor mij geen probleem dus voelt u zich geheel vrij om de schrijfmodus spontaan te laten komen. Gevoel laat zich maar moeilijk in woorden vangen en juistheid nog veel minder. Ik weet zelf dat wat ik nu als juist voor ogen heb, iets anders is dan wat ik tien jaar geleden dacht dat goed was en ik ga ervan uit dat ik in de komende tien jaar nog weer andere inzichten zal krijgen.

Ik heb ooit eens een clinic gevolgd die begon met leren. Mensen schijnen op 3 manieren te kunnen leren waarvan de theoretische manier er slechts 1 is. De andere manieren zijn: voordoen-nadoen en laten ervaren en dan reproduceren. Bij voordoen-nadoen gaat het dan bijvoorbeeld om mensen die een muziekstuk direct kunnen naspelen als ze het een ander hebben zien en horen spelen en bij laten ervaren kun je denken aan bijvoorbeeld dansles of yoga, waarbij de leraar het lichaam van de leerling in de juiste positie zet waarna de leerling dan zelf precies die positie of beweging zelf moet kunnen reproduceren. Voor iedereen ligt de nadruk bij leren op net een andere plek, de een kan een theoretische uiteenzetting hier lezen en direct meenemen als hij/zij weer op een paard stapt, de ander kan een filmpje hier bekijken en dat filmpje daarna narijden met het eigen paard. Ik ben zelf meer van de theoretische weg dus ik vind de informatie over de verschillende scholen of rijtechnieken hartstikke interessant. Zodra ik de theorie echt begrepen heb 'weet' ik hoe ik mijn lichaam moet sturen en wat er dan moet gebeuren. Dat betekent niet altijd dat ik dat ook kan, want soms blijkt een schijnbaar eenvoudige en kleine beweging verrassend ingewikkeld uit te voeren maar dat is dan een kwestie van oefenen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:17

Maura, dat is mooi uiteen gezet. Ik weet eigenlijk niet meer precies hoe ik leer. Vroeger was hetgeen meneer van Loon zeer praktisch voordeed en uiteen zette, het middel. Ik interesseerde mij wel voor theorie, maar om eerlijk te zijn, ik kon er toch niet veel mee. Pas later, toen ik zelf meer ervaren had, kon ik mij ook voorstellen wat bedoeld werd in de theorie van verschillende auteurs. Maar dan eigenlijk nog altijd alleen die auteurs die in dezelfde richting werkte als mijn voorbeeld. Pas toen ik op heel hoog [in het oog van de algemene opinie]niveau opleidde, kon ik 'over de heg kijken'. Dus auteurs begrijpen die niet tot mijn 'rij-kunstige familie' behoorde. Eigenlijk ben ik theorie pas toen echt gaan waarderen. Zo is iedereen anders.
Maar het leren door zien, heeft bij mij altijd wel een speciale plaats ingenomen. Ik zat urenlang, totdat ik eer een betonnen kont van krijg op de rand van de bak in de stal Goosens in Meyel naar de lessen van meneer van Loon te kijken. Als ik het mij gelukt was om bij het concours van Aken tot het strikt verboden inrij-terrein door te dringen, zat ik wederom uren te kijken. Het inspireerde mij enorm. Een rit met mijn paard onmiddellijk daarna was altijd een geweldig succes. Dus ik zal ook wel goed door 'kijken' leren.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:35

Dat is interessant Maura! Daarom is dit topic voor velen ook zo leuk om te volgen, soms gaat het de diepte in (theorie) soms worden er juist hele praktische zaken uitgelicht met foto's en video's (kijken). Alleen de laatste ben je toch echt real life les voor nodig. :)

Ik had een instructrice gevonden die heel goed aansloot bij mijn manier van leren, ik ben heel theoretisch en als ik iets nieuws aan het leren ben dan bijt ik mij helemaal vast in de theorie. Wil die dan helemaal kennen en dan snap ik wat de bedoeling is. Zo ook bij het paardrijden, ik leer door de theorie te leren. Nu had ik een instructrice die mij prive les gaf en elke keer mij als het ware om uitleg vroeg, ik moest dus gaan benoemen zoals het volgens de theorie moest zijn, wat ik behoorde te voelen, hoe ik behoorde te handelen, wat de stappen zijn naar een bepaald resultaat etc. Vervolgens vroeg ze mij wat ik nu zelf voelde en wat ik volgens mij zelf nu aan het doen was en of dat klopte. Ze wist geweldig voor mij de theorie te koppelen aan de praktijk en heb ook een paar goede stappen kunnen zetten samen met haar. Erg fijn! Maar ik kan me voorstellen dat zo'n manier lang niet voor iedereen werkt. ;)

Op de club had ik een hele praktische instructrice, die kwam niet met theorie aan en benoemde eigenlijk ook nooit de theorie achter de oefening. Wel gaf ze erg fijn les, ze liet je voelen, benoemde wat er goed en fout ging en liet je oefeningen doen om iets op te lossen waar je tegen aan liep. Dit was heel erg afhankelijk waar je dan tegen aan liep, maar dat vind ik een lastigere manier van leren. Ik weet dan later nooit zo goed wat ik wanneer moet toepassen, leg de linken minder snel. Terwijl als ik de onderliggende theorie snap ik sneller de 'aha' momenten heb en ook sneller een soort vergelijkbaar probleem op kan lossen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:14

maura schreef:
Zit de essentie hier misschien in je eerste zin? Dat het ruitergevoel bepalend is voor de interpretatie en praktische uitvoering van de theorie? Dus een "Fransman" met veel ruitergevoel kan de druk in teugelvoering nauwkeurig afstemmen op het paard dat hij rijdt en een "Duitser" met veel ruitergevoel doet feitelijk hetzelfde?

terpentijn schreef:
Ik ben gefascineerd door het fenomeen "Bugeltritt", heb er alle uitlegpogingen over gelezen in dit topic, maar ik heb nog steeds geen idee wat men er nu eigenlijk mee bedoelt (gewichtsverplaatsing? beenverplaatsing?) of hoe en wanneer dat wordt toegepast.
Wat voel je dan? Wat voelt het paard dan?
Op welke momenten toe te passen?
Het is een raadsel voor mij.

Als welwillende recreatieruiter zonder gedegen rij-opleiding met een volbloed die een duidelijke mening heeft over onder meer het tempo waarin wordt gereden, deel ik de fascinatie van Terpentijn. Ik heb eerdere posts hierover gelezen maar de klik in mijn hoofd is er nog niet. Wat beweeg je precies bij bugeltritt en wat voel je inderdaad. En hoever gaat die beweging door in je lichaam, van je voeten tot aan je zitbeenknobbels of uitsluitend je voeten (en kan dat laatste eigenlijk wel zonder je kuitspieren?)

Mijn uitgangspunt is dat er juist rijden is en onjuist.
Om te bepalen wat dan juist zou zijn is het noodzakelijk eerst dat "vervelende FEI art 401 te aanvaarden, of niet natuurlijk.
Wanneer we het aanvaarden waarmee we ons o.m. als doel stellen "de harmonieuze ontwikkeling van het paard en zijn natuurlijke eigenschappen" dan bepaalt dat wat juist is en wat niet, of dat Frans, Duits, Nederlands of Spaans is is van geen belang.
Het gaat hier om ethiek.
Mag alles of mag niet alles op een paard losgelaten worden, grenzen.
Er zijn mensen die hun paard willen rijden zoals dat in boekjes uit vorige eeuwen is omschreven, prima!
Wat mij betreft hoeft dat dan verder alleen maar getoetst te worden aan de bedoelde regels, past het binnen de kaders, juist, zon niet, onjuist.
Er zijn mensen die hun paard middels LDR willen trainen, test idem.
Het FEI art geeft een uitgangspunt om te bepalen wat juist is en wat niet, dat bepaal ik niet, ik test alleen maar.
Ruitergevoel alleen is niet voldoende, we hebben voor ons zelf regels nodig, de mens is zwak.

Bij Bügeltritt ontlast de spanning op de rug van het paard waardoor deze (licht) op kan bollen, het ondertreden van de achterbenen wordt hierdoor vergemakkelijkt.
Praktisch komt bij B bijvoorbeeld een paard gemakkelijk tot een verzamelde halt.
Het werkt op zijn optimum wanneer je bij de overgang naar halt na nageven tegelijkertijd de hand naar voren brengt.
Het voor de loodlijn rijden in overgangen.....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:19

Nog een filmpje waarin de nieuwe bondscoach dressuur aan het woord is, vind dat ie interessante dingen benoemt:

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:18

Wat fijn dat hij de nieuwe bondscoach wordt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:32

En wij zitten met Sjef Janssen op gescheept... Bedankt he Nederland. :D :P
Konden jullie verdorie de miserie niet in eigen land houden? :)) :P
(geintje natuurlijk... Enfin, dat het jullie schuld is dat wij er mee op gescheept zitten is een geintje. :'))

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:11

Jullie zijn er zoooooo blij mee dat hij nog eens 4 jaar mag blijven [op zijn voorwaarden] ~~}> ~~}> ~~}> }:) }:) }:) }:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:16

Ik voel de volgende verhoging van de prijs van de licenties en de proeven alweer aankomen.....
Enfin, er zullen er vast zijn die er wel blij mee zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:56

Ayasha schreef:
Een open discussie is zinloos als een van de partijen denkt dat zijn/haar waarheid de enige waarheid is.

Enfin. Hier had Sam last van zichzelf gisteren. (Hij trapte naar de afgevallen bladeren :roll: )
Maar ik kreeg hem dus ook niet fijn. Kennen jullie dat? Het gaat dan niet beroerd maar echt fijn krijg je ze precies ook niet?
Op zich loopt hij niet verkeerd en hij voelt vrij zacht maar toch krijg ik hem dan net niet waar ik hem wil (en dat is mijn schuld, niet de zijne.).. Alsof ik hem gewoon op elk gebied "net niet" gereden krijg.
Heb gisteren eieren voor mijn geld gekozen en uiteindelijk alleen maar lang en laag gereden. Liever een stap terug dan hem naar mijn gevoel, niet los genoeg krijgen in wat ik wilde doen.
Maar hoe lossen de anderen hier dat op als ze zo'n dag hebben?
Hebben jullie bepaalde oefeningen die jullie dan doen of ook een stap terug?
Ik vind dat altijd wel een "moeilijk" moment in die zin dat ik soms even geen raad meer weet...

Herkenbaar :) Mijn oude merrie is echt een vrij angstig paard. Heel veel werk ingestopt, maar ik heb tot aan het einde dat ik haar nog reed altijd elke keer moeten checken of we begonnen met ontspanning. Zo ja, kon ik doorrijden, zo nee, was dat dan het doel van die dag: ontspanning. Mijn ervaring is dat als je daar heel consequent in bent en altijd ontspanning een prioriteit maakt, dat het beter wordt. Maar je zal bij sommige paarden altijd van die dagen hebben dat ontspanning het enige is wat je bereikt, het worden er als het goed is steeds minder :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:05

maura schreef:
Ik heb ooit eens een clinic gevolgd die begon met leren. Mensen schijnen op 3 manieren te kunnen leren waarvan de theoretische manier er slechts 1 is. De andere manieren zijn: voordoen-nadoen en laten ervaren en dan reproduceren. Bij voordoen-nadoen gaat het dan bijvoorbeeld om mensen die een muziekstuk direct kunnen naspelen als ze het een ander hebben zien en horen spelen en bij laten ervaren kun je denken aan bijvoorbeeld dansles of yoga, waarbij de leraar het lichaam van de leerling in de juiste positie zet waarna de leerling dan zelf precies die positie of beweging zelf moet kunnen reproduceren. Voor iedereen ligt de nadruk bij leren op net een andere plek, de een kan een theoretische uiteenzetting hier lezen en direct meenemen als hij/zij weer op een paard stapt, de ander kan een filmpje hier bekijken en dat filmpje daarna narijden met het eigen paard. Ik ben zelf meer van de theoretische weg dus ik vind de informatie over de verschillende scholen of rijtechnieken hartstikke interessant. Zodra ik de theorie echt begrepen heb 'weet' ik hoe ik mijn lichaam moet sturen en wat er dan moet gebeuren. Dat betekent niet altijd dat ik dat ook kan, want soms blijkt een schijnbaar eenvoudige en kleine beweging verrassend ingewikkeld uit te voeren maar dat is dan een kwestie van oefenen.

Interessant is dat, om te zien hoe verschillend mensen leren :)

Voor mij staat ook duidelijk de theorie op één :D Als ik niet precies begrijp wat ik moet doen en hoe, dan doe ik het niet :') Of ik doe het wel, maar dan zal ik buiten de les niet herhalen.
Daarna komt voordoen-nadoen, ik kijk graag hoe iemand iets doet en dan kan ik het vrij makkelijk nadoen.

Leren door alleen laten ervaren kan ik echt absoluut niet :D Alleen als het door de eerste twee wordt onderbouwd.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 06:11

-BÜGELTRIT-
Dit is een rijkunstige hulp, die in functie kan variëren al naar gelang de gebruiker dat zelf wenst en de ontwikkeling van het paard het toelaat.

Het begint bij een hulp om het paard duidelijk te maken dat enkel 'remmen' verlangt wordt. Dat is natuurlijk het enige wat een jong of beginnend paard ook kan.
Het andere uiterste is als deze hulp zo is gepolijst dat men invloed kan krijgen op het gebruik van van de respectievelijke achterbenen.

-Voordelen-
Het eerste en voor de hand liggende voordeel is, dat de ruiter als het ware, een extra hulp heeft gekregen om het paard duidelijk te maken snelheid/tempo te reduceren, tot stilstand toe. De eerste handhulpen werken dan al in bij het paard als overtreffende trap. De ruiter kan de handinwerking eerder concentreren op het bepalen van hoofd- en halshouding. Het bepalen daarmee van de balans van het paard. Maar in het begin is het vooral prettig omdat het paard bij correct aanleren, begrepen heeft wat er van hem verwacht wordt, en het vaak minder weerstanden oproep zoals juist , bij de teugelinwerking, het tegen de hand in te drukken. Het werkt sterk in op het 'begrijpend vermogen'' van een paard, zonder onnodige 'ruis' van een nog niet altijd begrepen ophouding of arrêt. Immer het paard is nog jong en/of onervaren. Voor de ruiter die veel plezier beleeft aan wandeltochten, maakt het 't stappen aan lange of losse teugen nog makkelijker. Bij een vluchtreactie kan het rijdier met Bügeltrit geremd worden.

Een tweede voordeel manifesteert zich later in de africhting, als het paard veel sterker is geworden . Men ontwikkeld een mogelijkheid om controle te krijgen op de benen van het paard. Bijvoorbeeld bij een paard dat wellicht te snel is [geworden] in het achterbeen en daardoor net niet lang genoeg afzet om voldoende 'Schwung' te ontwikkelen in o.a. de uitgestrekte draf of de passage. In de eerste manifesteert zich dat door heftig zwaaien in het voorbeen, een snel en actief achterbeen, maar uiteindelijk toch te weinig verruiming van het zweefmoment. In het tweede geval, blijft de passage uitgevoerd mat een hangend voorbeen terwijl, ook hier het achterbeen actief genoeg is. Bügeltrit kan de ruiter de mogelijkheid bieden het achterbeen te noodzaken net iets langer aan de boden te blijven om daarmee kracht op de massa over te brengen.

Het derde voordeel is minder evident, namelijk dat het paard leert door de manier door de toepassing, extra aandacht te geven aan de zit-hulpen. Dat biedt later dan veel extra mogelijkheden.

-Uitvoering-
Bügeltrit wordt uitgevoerd door rechts-links-rechts-etc. op de stijgbeugel te drukken. In het begin zal dit een duidelijk teken moeten zijn, om zodoende bij het paard op te vallen. Uiteraard staakt de ruiter dit teken indien zodra het paard eraan gevolg geeft. De takt waarmee dit wordt uitgevoerd is dezelfde als de takt dat het dier op dat moment heeft. Uiteindelijk kan men het zover perfectioneren dat het als 'teken' niet meer waargenomen wordt, door toeschouwers. Bij paarden die ik langere tijd rij, hoef ik maar met mijn tenen in de laars op de stijgbeugel te drukken, links-recht en het paard vertraagd of stopt. Ondertussen kan ik mij met mijn hand erop toeleggen het rijdier in de gewenste positie te houden, volslagen passief te blijven. In ieder geval zal een ophouding of arrêt die houding nooit verstoren, want het wordt niet uitgevoerd. Het dier remt uit zichzelf en dat , omdat het begrijpt wat gewenst wordt, op een ontspannen/harmonische manier. Bij verdere opleiding kan dan zelfs op passende manier gedreven worden. Indien men invloed op de werking van de achterbenen wenst benen wenst uit te oefenen, dan zal een het ander, met heel veel gevoel uitgevoerd moeten worden. Ook hier geldt dat de ruiter de aanwijzing/hulp moet geven in de takt waarin het rijdier beweegt. Bij deze toepassing verandert het 'karakter' van Bügeltrit. was het in het voorgaande een code, een vorm van communicatie. Nu wordt het meer een soort manipulatie. Men werkt in op de motoriek van het paard door met een gewichtsverplaatsing invloed te nemen op het functioneren van het achterbeen. Door nu per pas, iets meer op het standbeen te belasten, zou het betreffende achterbeen, net iets langer in de afzet face kunnen blijven waardoor het meer energie aan de beweging kan toevoegen. Let wel het gaat hier om een paard dat te weinig tijd neemt om zich van de bodem af te stoten!! Het is maatregel voor een speciaal geval. De meeste paarden zijn in die fase eerder te langzaam dat te snel. Dus wordt het ook niet zo vaak toe gepast.

-Afsluitend- Door Door de aard van de belasting die door Bügeltrit zou kunnen ontstaan in de laatste toepassing, zie ik het ook als onlogisch dat de rug een paard daardoor zou worden ontlast en deze zich licht op kan bollen. De uitvoering van die hulp maakt dat onlogisch. Sterker, Bügetrit moet nooit dusdanig worden toegepast dat het paard daardoor de rug wilt wegdrukken. Dat zou bij verkeerde of ruwe toepassing gemakkelijk kunnen gebeuren.
En als het andere achterbeen, het 'speelbeen', al verder onder treedt, Dat is dat vooral omdat het standbeen langer aan de grond blijft en meer schwung ontwikkeld en zodoende meer tijd geeft aan het speelbeen om door te zwaaien. Maar dat is meestal niet nodig of mogelijk omdat paarden die 'te snel' zijn in het achterbeen, uit zichzelf al ver onder treden.
Uiteraard is over dit onderwerp lang niet alles gezegd. Ik heb een poging gedaan om op korte termijn meer informatie er over te geven. Het is bovendien een weergave van hoe ik Bügeltrit ken en toepas. Er bestaat geen vast omschreven uitvoering van Bügeltrit. Die dat pretendeert, heeft ongelijk. Er bestaat wellicht wel een andere toepassing. Ik laat mij graag beleren, maar dan wel met een echte poging tot uitleg. dat heb ik ook geprobeerd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:22

Wat een mooie uitgebreide uitleg Kadankovitch. Fijn dat u dat met ons wilt delen.
Ik heb nog wel een paar vragen. Als ik het verhaal lees is het dus echt een hulp om het tempo terug te brengen. Maar als ik erover nadenk kan ik mij zo voorstellen dat het ook ingezet kan worden om het tempo echt te bepalen, dus ook als je het tempo omhoog wilt brengen juist de bugeltritt versnellen? Of sla ik de plank dan volledig mis?

Verder kan ik mij er een voorstelling bij maken in stap en in draf bij doorzitten. Maar ik heb nog moeite om mij er een voorstelling bij te maken hoe het werkt in galop en bij lichtrijden in draf. Maar misschien is dat een kwestie van ervaren?

Helaas zie ik mijzelf hier momenteel niet mee experimenteren, hoewel ik het wel heel interessant vind. Door problemen aan rug en bekken is mijn zit, stabiliteit en fijne motoriek momenteel verre van wat het zou moeten zijn, dus concentreer ik mij voorlopig even op het rijden en zitten weer naar mijn normale niveau te brengen. Ik denk nl dat je voor bugeltritt wel echt onafhankelijk moet zitten en je benen goed onder controle moet hebben.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:33

Daar moet ik u teleurstellen. Maar ik heb ook u op dat verkeerde been gezet! De opmerking dat de hulp gegeven moest in dezelfde takt als die van de beweging van het paard, diende er toe om het niet te hinderen. Men volgt de beweging, men leidt die niet. Men onderhoudt die eerder. Nee het is in eerste instantie niet meer dan een 'signaal'. De inwerking is eerder kortstondig. Ook als de inwerking bedoeld is om het belaste achterbeen iets langer aan de grond te houden, gaat het niet om opvallende tijdsverschuivingen die bedoeld zijn om de takt te vertragen. Meer de manier van de bewegen van het achterbeen wordt beïnvloed, niet direct de takt. En dat ook maar subtiel.

Nu bij lichtrijden is het erg moeilijk. Het nut voor de wandelruiter en het schrikkende paard betrof het ontspannen wandelen met een teugel die niet direct aangehaald kon worden.
In galop gaat wel, maar ik vind dat uiterst moeilijk om uit te leggen.

Nou was deze uitleg niet bedoeld als een 'schriftelijke cursus' Bügeltrit. Daar zou ik mij niet aan wagen. Ik ben zelf iemand die een bepaalde techniek graag in de praktijk wil uit leggen.
Zo zal ik dat ook nog verder uitleggen en demonstreren op het paard van Sinne.

ik ben er trouwens nog niet aan toegekomen uit te leggen hoe ik dat precies aan een paard aanleer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:40

Kadankovitch schreef:
ik ben er trouwens nog niet aan toegekomen uit te leggen hoe ik dat precies aan een paard aanleer.

Dat hoeft niet, het is een biomechanische hulp.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:43

Leuke uitleg van de bügeltrit! Nu kan ik me er iets bij voorstellen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:26

Simpelman schreef:
Kadankovitch schreef:

Dat hoeft niet, het is een biomechanische hulp.

Ik waardeer het zeer dat men bezorgt is, dat ik lichamelijk overbelast zou kunnen raken, door hier teveel te schrijven. Ik ben ontroerd door deze bezorgdheid. En het zet mij juist nu meer aan, mij extra in te zetten om mijn zeer beperkte kennis hier met u allen te delen, nog veel meer als dat ik tot nu toe gedaan heb.
Ook wil ik erop wijzen dat ik heb een lange traditie onderhoud in het negeren van mijn lichaam.

Zoals ik hierboven heb proberen duidelijk te maken, is Bügeltrit in eerste aanleg een aangeleerde hulp. Wat ik kan constateren, dat ik in de opzet het duidelijk uiteen te zetten. Ik ben schijnbaar smadelijk in dat streven mislukt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:37

pien_2010 schreef:
Leuke uitleg van de bügeltrit! Nu kan ik me er iets bij voorstellen.

Fijn dat het bevalt. Het is iets dat niet makkelijk volledig uitgelegd kan worden. Daarvoor is de 'pen' een te beperkt middel. Dat hoeft gelukkig hier ook niet. Als er maar iets duidelijk door ontstaat en mensen daardoor nieuwsgierig worden. Op onderzoek uit gaan. dat is toch veel bereikt? niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:38

Fijn kadankovitch om het weer te lezen! :+:

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:21

Kadankovitch schreef:
Zoals ik hierboven heb proberen duidelijk te maken, is Bügeltrit in eerste aanleg een aangeleerde hulp. Wat ik kan constateren, dat ik in de opzet het duidelijk uiteen te zetten. Ik ben schijnbaar smadelijk in dat streven mislukt.

Ieder niet verreden paard dat deze "hulp" niet kent en verder ontspannen aan de hulpen staat reageert er gelijk op.
Het is dus een biomechanische reactie.

Dat moet U toch weten. :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:24

Kadankovitch, hartelijk dank voor de uitleg. Temeer daar u zelf niet primair een theorie-leermens bent, daardoor waardeer ik extra uw bereidheid om uw ervaring te vertalen naar theorie.

Kadankovitch schreef:
Voor de ruiter die veel plezier beleeft aan wandeltochten, maakt het 't stappen aan lange of losse teugel nog makkelijker. Bij een vluchtreactie kan het rijdier met Bügeltrit geremd worden.

Dit zal ik eens voorlezen aan mijn (niet meer zo jonge) vierbenige vriend, al gaat het bij ons niet zozeer om vluchtreacties als wel om wat al te nadrukkelijke suggesties over het voorkeurstempo van zijn kant.

Kadankovitch schreef:
Maar in het begin is het vooral prettig omdat het paard bij correct aanleren, begrepen heeft wat er van hem verwacht wordt, en het vaak minder weerstanden oproep zoals juist, bij de teugelinwerking, het tegen de hand in te drukken.

Dit is precies wat mijn interesse heeft gewekt, want waar we in het bakwerk de ruzies gelukkig echt wel voorbij zijn, is dit wat buiten nog regelmatig gebeurt. Paard wil harder, ik niet en zodra ik te veel rem met de teugel gooit hij de kop omhoog. Een deel van de oplossing is om vaak genoeg buiten te rijden en ander deel is absoluut rijkunstig en hoop ik te verbeteren met deze techniek.

Kadankovitch schreef:
Bügeltrit wordt uitgevoerd door rechts-links-rechts-etc. op de stijgbeugel te drukken. In het begin zal dit een duidelijk teken moeten zijn, om zodoende bij het paard op te vallen.

Hier heb ik wat vragen bij
Waarom remt een paard af door links-rechts druk op de stijgbeugels? Ik neem aan dat die beweging iets trager moet zijn dan het bewegingsritme van het paard op dat moment, maar waarom dan de stijgbeugels en niet bijvoorbeeld de zitbeenknobbels?
En het duidelijke teken in het begin, gaat het er dan om de beweging links-rechts in de stijgbeugels door je hele been mee te nemen tot in je heupen of gaat het echt om druk in de stijgbeugels en vergroot je die best door juist druk uit het zadel weg te nemen en bijna te gaan staan in je stijgbeugels om links-rechts te leunen

Intussen zal ik zelf overigens ook gaan zoeken naar de antwoorden hoor, gewoon in de bak ondervinden wat er gebeurt, maar ik wil het graag goed doen en begrijpen dus vandaar dat ik de vragen ook hier stel.

Een stukje terug schreef u dat u graag in dit topic iedereen binnenboord wilde houden. Die opmerking gaf mij ook een zetje om actiever mee te gaan doen, maar ik hoop wel dat iedereen ook echt iedereen is. De sneer naar Simpelman vond ik dus jammer, ook al omdat zijn opmerking dat Bügeltritt een biomechanische hulp is mij helpt bij het onderzoeken of ik in het begin mijn zitbeenknobbels mee moet laten doen of dat ik juist eerder wat uit het zadel moet komen. Biomechanisch is immers logisch voor het paard, dus als ik al experimenterende het goede doe krijg ik 'vanzelf' een (begin van) de goede reactie.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:46

Simpelman schreef:
Kadankovitch schreef:

Ieder niet verreden paard dat deze "hulp" niet kent en verder ontspannen aan de hulpen staat reageert er gelijk op.
Het is dus een biomechanische reactie.

Dat moet U toch weten. :)

Zoals hierboven terecht wordt beweerd, weet ik het inderdaad, [ik ben enorm blij met de erkenning uit die hoek]. Bügeltrit een aangeleerde hulp. Een paard begint ook uit zich zelf te lopen [en erg snel ook] als het een kuit voelt, maar heeft het de kuithulp dan ook begrepen? Gaat men niet zorgvuldig om met die biomechanische reactie, door het dier ook te laten begrijpen wat verlangt wordt, dan negeert het dier die hulp na verloop van tijd. Dus ja ik weet het.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:04

Ik denk Maura, dat om te begrijpen wat die BT behelst je vooral niet moet gaan zitten frutselen.
Zoek naar ontspanning in je paard, aanleuning, nageeflijkheid, zachtheid, voelend en zet dan pas je BT in door je onderbenen iets naar voren te brengen, er wat gewicht in te plaatsen, aan twee kanten gelijk en je kruis héél licht aan te trekken, bewaak de nageeflijkheid.
Je moet bliven meegaan alles blijven voelen anders valt het dood.

Het is een subtiele hulp die met veel gevoel gegeven moet worden.

Je voelt dan de rug onder je opkomen/loslaten, je voelt de het bekken ietsje kantelen en de achterbenen bijkomen. Je paard wil halt houden.
Een heel fijn gevoel.
DE hulp zal niet doorkomen als het paard gespennen is en zich afsluit, maar dat geldt voor alle hulpen.