KimE schreef:Ik houd dit topic heel goed bij, ik heb alle pagina's doorgenomen. Ook ik heb opgemerkt dat de WF (stretch, arbeidshouding) methode en KD de boventoon voert, wat ik overigens een erg interessante invalshoek vindt.
Nu het topic al een tijdje loopt vraag ik me af of er ook mensen zijn die net als ik al lang meelezen, zijn gaan rijden volgens deze methode en tot de conclusie zijn gekomen dat zij zich er niet goed bij voelen of het niet 'werkt' voor hen? Gewoon nieuwsgierig of deze mensen zich willen/durven melden en hun ervaringen willen vertellen
Voor mezelf pratend is het eerder andersom:
Met enkel wat simpele basis van stukjes Kd achter de kiezen, (mag hopenlijk meegroeien naar meer nivo...) en mezelf plaatsend in catagorie recreatie-ruiter , merk ik al veel verschil.
Als ik nu op andermans prive of op de lespaardjes beland, voel en merk ik vaak hoe stijf ze vaak zijn en hoe zwaar ze feitelijk vast zitten in hun "frame" zowel in lijf als koppie.
Dit zie ik ook voor mijne neus als men aan het rijden is of zelfs in het grondwerken: weinig vrijheid of losheid, weinig teamwork & plezier, maar zie /voel veel gelatenheid, en afgedwongen houdingen.
Dat is dus precies: "tot de conclusie zijn gekomen dat zij zich er niet goed bij voelen of het niet 'werkt' voor hen?"
Zeg daar meestal niets meer van, men is vaak supertrots hoe goed hun paardje "loopt", en wie ben ik om iemand daar ongevraagd op aan te spreken.
En eerlijk gezegd is maar een heel klein deel met dit soort dingen bezig, je ziet en voelt niet zoveel fijn loslatende en blije paarden meer.
Maar zag en heb gevoeld

Je bent overigens, naar mijn mening, vrij om niet exact volgens het kd boekje te werk te gaan, maar er aangepast op paard, stukjes uit te gebruiken.
We zijn actueel op zoek naar paardje, en zie meestal verbaasde gezichten als ik vraag bij eerste kennismaking of ik wat freestyle / los in bak mag doen met paardje om em te leren kennen en paard zijn trots mag laten zien.
"dat doe ik nooit met hem"