[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:10

SETEFURII schreef:
Op elke draffoto zie ik spanning, vnl in zijn halshouding zie ik dit terug.
Op de eerste galopfoto zie ik een paard dat overvallen wordt met hulpen en wilt versnellen ipv aanspringen, dit doordar ik zelf naar voren ga zitten en hem daardoor uit onbalans breng.
Op de tweede galopfoto zie ik mezelf al rechter zitten en zie dit ook terug bij het paard zelf. Wel lijkt hij een taktfout te maken, zijn linkervoorbeen is al volledig neer en zijn rechterachterhoef raakt de aarde nog maar net

Oeh, die loopt hoog met z'n hoofd. Dat is zeker geen makkie om op te zitten.
Hij moet veel meer zakken met z'n hoofd en om dat te kunnen moet ie z'n bekken kantelen en z'n rug bollen. Hij drukt nu z'n rug in, dat doet ie zuiver omdat ie z'n bekken niet kantelt. Ik vraag met net als babootje af wat voor bit er in zit. Hij toont op alle foto's onwil rond de mond. Het lijkt er op alsof het een enkel gebroken is? Probeer eens of je met een ander bitje wat meer kan.

De lijn tussen de mond en jou hand toont erg strak, soms lijkt het net alsof je hangt in de teugels. Dat is misschien niet bewust, maar bedenk dat je 600 kg paard niet naar beneden of terug kan trekken. Dat moet je slim oplossen.
Rij hem naar voren. Dit is een paard dat veel gebaad is bij oefeningen waarbij die z'n achterhand in z'n geheel moet gaan zakken. Rij bv een stuk draf en sluit dan actief (niet gehaast) door naar het achterwaarts. Vertrek daarna weer naar een vlotte draf. Probeer ook eens wat heuveltjes te gaan rijden. Hij moet eerst gaan bollen en kantelen voor ie kan wat wij willen.
Op de grond zijn er oefeningetjes te doen om z'n rug wat te laten bollen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:21

Paard loopt rond met een dubbelgebroken bitje, wat naar het dunnere toe. Zal eens voelen of hij haken heeft, hij eet nl ook traag maar laat niets uit zijn mond(geen proppen dus ofzo) vallen. Achterwaarts beheerst dit paard nog niet. De eigenaar heeft dit geprobeerd maar dit resulteert in 'steigeren'. Ik denk dat hij t niet zo goed snapt en hupst daarom met zijn voorhand van de grond af.
Ik durf soms uit onbalans me vast te houden aan de teugels. Ik probeer hier op te letten maar dat is soms toch moeilijk.

Gek genoeg kon ik hem inderdaad niet doorzitten met een dressuurzadel, maar met het springzadel dat ik rij, lukt dit wél. Vooral dus doorgaan waar we mee bezig zijn, schakelen, volte's, slangevolte's schoudervoor en binnen linksom, halthouden en hem buigen LI en RE.

Die heuveltjes waar je 't over hebt, moeten die gelijkmatig en lichtjes zijn of mogen dat ook 'hellingen' zijn. Hier in de buurt weet ik nl een mooi plaatsje om dat te trainen, maar dat is een oud mountainbike parcours, dus wel wat stijler dan een heuveltje. :D

Veulen84

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:39

Probeer het achterwaarts dan eerst op de grond aan te leren. Waarschijnlijk heeft het steigeren ook veel te maken met de onbalans en het lastig inbuigen van de bekken. Dat maakt het dus de ideale oefening :) Maar begin anders rustig met halt houden en weg draven. Het zal veel helpen om te beginnen al

Die heuveltjes van mountainbike parcour zijn perfect. Daar train ik zelf ook regelmatig op. Ze mogen best stijl zijn, maar besef dat hoe steiler de beweging. Hoe zwaarder het is. Hou rekening met spierpijn.
Het is trouwens een geweldige oefenplek zo'n parcour. Ik doe zelfs halt houden en weg draven omhoog op zulke stijle hellinkjes (omlaag halt houden en naar stap). De kracht die ze daarbij moet gebruiken is zo handig in de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:13

SETEFURII schreef:
Paard loopt rond met een dubbelgebroken bitje, wat naar het dunnere toe. Zal eens voelen of hij haken heeft, hij eet nl ook traag maar laat niets uit zijn mond(geen proppen dus ofzo) vallen. Achterwaarts beheerst dit paard nog niet. De eigenaar heeft dit geprobeerd maar dit resulteert in 'steigeren'. Ik denk dat hij t niet zo goed snapt en hupst daarom met zijn voorhand van de grond af.
Ik durf soms uit onbalans me vast te houden aan de teugels. Ik probeer hier op te letten maar dat is soms toch moeilijk.

Gek genoeg kon ik hem inderdaad niet doorzitten met een dressuurzadel, maar met het springzadel dat ik rij, lukt dit wél. Vooral dus doorgaan waar we mee bezig zijn, schakelen, volte's, slangevolte's schoudervoor en binnen linksom, halthouden en hem buigen LI en RE.

Die heuveltjes waar je 't over hebt, moeten die gelijkmatig en lichtjes zijn of mogen dat ook 'hellingen' zijn. Hier in de buurt weet ik nl een mooi plaatsje om dat te trainen, maar dat is een oud mountainbike parcours, dus wel wat stijler dan een heuveltje. :D

Ik zou halthouden en dat inbuigen niet doen maar lekker proberen in draf en stap oplossen. Stilstaan is nog best lastig voor dit soort paarden en en heeft inbuigen geen zin omdat ze hun lichaam niet goed gebruiken. Dan kun je inbuigen tot je een ons weegt maar dat heeft geen effect.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:39

maralyn schreef:
Is je paard misschien scheef?

Andere foto's bekeken en wat je zegt. Die is hardstikke scheef. Geen lengtebuiging op de rechterhand en valt door je been heen zowel in draf als galop.
Maar het is niet alleen de scheefheid dat een probleem is: ik vind ook dat hij heel veel verzet toont vooral in de rug. ik zeg het niet dat dit met rijden niet op te lossen is, maar daar moet je dan wel heel ervaren in zijn.
Ik zeg het niet snel, maar dit is wel een paard waar ik een osteopaat eens naar zou laten kijken, plus het zadel onder de loep etc.
Niet vervelend bedoeld hoor, maar deze foto's doen me gewoon pijn aan mn ogen. Paard heeft het duidelijk ergens last van.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:39

Nadat ik vaak hier in dit topic meegelezen heb, en ik heb hier overigens veel van geleerd, ga ik zelf ook eens een filmpje plaatsen. Op het filmpje rijd ik mijn paard Belle Amie, een 6-jarige KWPN'er, ik heb haar nu 2 jaar. Toen ik haar kreeg kwam ik vers van de manege af, en had ik nog nooit van aan de teugel of iets dergelijks gehoord :D We krijgen zo'n 1 keer in de week les van mijn instructrice. Ik heb van haar dus veel geleerd :j Maar vorig jaar nazomer/herfst werd mijn paard kreupel, dus ze moest op rust en heeft heel lang stil gestaan, veel dierenartsen enzo erbij. Toen het al bijna helemaal over was mochten we van de DA weer gaan opbouwen, zo gezegd, zo gedaan, en de training op het filmpje was dus van de tijd dat we weer opgebouwd hadden, zo'n maand/2 maanden geleden. Toen hebben we iets van 1/2 maanden lekker opgebouwd, maar nu is ze helaas sinds vorige week weer kreupel :( Maar toch wou ik heb filmpje hier plaatsen om jullie reacties te horen :j Over de training op het filmpje: Ze was tijdens deze training er met haar nek niet zo heel erg doorheen als op andere trainingen, maar dat zijn dan leermomenten :j Over mijn houding: Ik moet oppassen dat ik mijn binnenhand niet hoger houd dan mijn buitenhand, en mijn handen dichter naar elkaar, met doorzitten mogen mijn bovenbenen iets minder bewegen. Overgangen zijn bij ons altijd een puntje geweest, hier werken we dan ook hard aan (nu dus niet want ze is kreupel), van draf naar galop bijv gaat haar hoofd de lucht in, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Hier wil ik graag tips voor :j Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en commentaar is welkom! :j Ohja trouwens die pony in de bak was een foutje, soms vergeet ik de pony eruit te halen, en dan loopt ze een beetje in de weg maarja :D
Laatst bijgewerkt door MargjeBella op 05-07-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:04

@MargjeBella, wat vervelend dat ze kreupel is... wat heeft ze?
Toen ik je verhaal las dacht ik wel even.. hmm.. groen op groen... een jonge puber van de manege wat moet die met een 4 jarige. Kennelijk heb je wel een heel braaf paard... ze oogt op het filmpje ook heel vriendelijk.
Ik heb filmpje bekeken en vind het lastig om er wat over te zeggen. Wat mij opvalt is dat het niet echt actief en flitsend oogt en dat je alleen maar op de hoefslag rijdt. Ik zou meer overgangen rijden ook in de gang zelf en meer figuren. (en ik zou die pony uit de bak halen)
Weet trouwens ook niet zo goed wat ik moet vinden van het stelling vragen wat je in het begin in stap doet. Waarom doe je dat?

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:13

@Evelijn:

Ja dat klopt ja, we waren allebei nog erg jong, en hebben dus veel van elkaar geleerd :D Toen we haar kochten hadden we daar eigenlijk niet echt bij nagedacht, nu zou ik met die leeftijd wel een meer ervaren paard kopen :j Het was dan ook echt een uitdaging, en dat maakte het zo leuk :j En ja dat klopt, ze is heel vriendelijk en zeer braaf onder het rijden, maar ook loeisterk, het heeft mij dus ook veel tijd gekost om haar zo los te krijgen. Klopt, ik rijd expres alleen maar over de hoefslag omdat dat het advies van de DA was, omdat we nog aan het opbouwen waren is het niet goed om kleine voltes en wendingen enzo te rijden, maar vooral lange rechte stukken :) Die stelling vragen aan het begin doe ik omdat ze daardoor losser komt in haar nek :j En over de pony, ik heb het even aangepast in mijn post :D We weten nog niet waar de kreupelheid vandaan komt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:22

Ik denk dat je teveel aandacht vestigt op het hoofd en de nek en te weinig op de achterhand, tempo, rug-en buikspieren. Als je haar meer van achter naar voren gaat reden wordt ze makkelijker aan de voorkant zal ze niet zo sterk meer aanvoelen (want wie is hier nou sterk? een jong paard heeft nog niet geleerd om in je hand te gaan hangen dat heb jij haar aangeleerd)
Ik denk dat je serieus moet gaan nadenken waar haar kreupelheid vandaan komt... want als er niks te vinden is (door DA en op foto's) zou het best weleens jouw rijvaardigheid kunnen zijn.

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:33

Hey, ik wou eerst even zegen dat ik al een tijdje mee lees en dit een heerlijk leerzaam topic vind. Ga zo door!!!
Ook ik zou graag een paar tips/verbeter punten willen krijgen op mijn foto.
Ik weet dat de stap foto niet heel duidelijk is maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Ik rij een 5jarig, bijna 6 jarig paard van 1,75m. Door zijn hoogte en lengte zijn we later begonnen met inrijden en nu zijn we toch wel op het punt beland dat hij voor mijn gevoel aardig goed is. Hij kan zich alleen nog wel lang maken en hangen. Dit gebeurt vooral als hij moe word en dan moet ik er aan blijven denken dat ik hem voorwaarts hou. Het is een paard dat goed mee werkt en ik ben heel blij met hem!

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=340608273&key=DDSGO8DM

Wat ik zie:
Ik vind het paard fijn lopen qua hoofd/hals. Hij is wel erg op de voorhand en mag meer op de achterhand lopen. De tact vind ik moeilijk te zien maar volgens mij is het achterbeen langzamer dan het voorbeen. Het kan ook zijn dat het vertekend op de foto. Kaak is ontspannen. En neusje is voor de loodlijn.
De ruiter moet handen recht op houden en tenen niet naar buiten steken. Helaas kan je niet heel veel zien van de ruiter op de foto.
Foto staat in een linkje omdat het uploaden op de een of andere manier niet lukte.xD

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:41

Afbeelding

Jammer dat we de ruiter niet zien... want dat kan soms ook verhelderend werken ;) Wat ik wel zie is dat het onderbeen teveel naar voren ligt. Ben je erg bezig met je hak uit te duwen?
Je hebt gelijk dat paard op de voorhand is. Alleen neusje is achter de loodlijn en niet zoals jij aangeeft er voor. Hij zet z'n achterbeen ook niet echt onder de massa... en kantelt niet in het bekken.. en is daarom niet over de rug.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:43

@Evelijn Oh wacht, ze is trouwens 7, en wij hebben haar toen ze net 5 was gekocht, daarvoor is ze ook nog een jaar gereden :) Klopt, maar ik wil graag weten HOE je de achterhand erbij krijgt. En houd er rekening mee dat we op dit filmpje nog maar aan het opbouwen waren, en ik dus helemaal niet te veel van haar mocht vragen. Over dat sterke, toen we haar kochten en gingen rijden is dat hangen in de hand erin gekomen, omdat ik toen nog niet wist hoe je dat eruit moest rijden, hoe je dat aan moest pakken, en dat is er nu dus al bijna helemaal uit, en ze is van nature al heel sterk, en ze word steeds sterker in al haar spieren naarmate we meer rijden. Ik houd die optie zeker open, en ik denk daar ook veel over na, en in mijn achterhoofd zou hoefkatrolontsteking misschien ook wel een optie zijn... Bedankt voor de tips! :j
Laatst bijgewerkt door MargjeBella op 05-07-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:52

@Evenlijn, bedankt! Ja, vooral in de stap ben ik bezig met mijn hakken uitdrukken en schouders naar achterhouden. Misschien kan dit ook wel de reden zijn dat ik me onderbeen onbewust naar voren duw. Heb je misschien een idee hoe ik er voor kan zorgen dat hij zijn bekken kantelt? Ik zou het volgende week hier ook met mijn instructrice over hebben.
Ik bedoel trouwens ook achter de loodlijn. Heb alleen twee dingen door elkaar gehaald^^

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:05

@msJane... ik denk dat je teveel druk zet op je beugel.. en door iets stoelzit je onderbeen naar voren duwt. Maar daarvoor zou een foto van hele ruiter handig zijn. Misschien dat je in dit filmpjes wat tips krijgt... http://www.youtube.com/watch?v=EgPOouJ0sFE voor betere beenhouding.
Bekken meer kantelen.. is zorgen dat hij sterker wordt ... en dat zou met activiteit en veel overgangen en schijnovergangen.
Zowel voor msJane en MargjeBella.. ik heb veel aan dit filmpje gehad
The secret of succesful halt
Natuurlijk is halthouden maar een klein deel van al het rijden... maar ze leggen wel de hele theorie.. en bij een goede halt trekt paard dus buikspieren aan, kantelt het bekken en brengt de achterhand onder.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:15

MargjeBella schreef:
En houd er rekening mee dat we op dit filmpje nog maar aan het opbouwen waren, en ik dus helemaal niet te veel van haar mocht vragen.

Omdat ik dit een superinteressante opmerking vind die ik veel vaker hoor, pak ik die er even uit. Ik gebruik jouw situatie dus als algemeen voorbeeld, je zal vast nog genoeg adviezen ontvangen die specifiek voor jullie zijn.

Ik denk namelijk dat het begrip 'opbouwen' meestal helemaal verkeerd wordt uitgelegd door zowel ruiters als dierenartsen. Je kan namelijk op twee manieren opbouwen:
1. Je rijdt wel, maar vraagt zo min mogelijk van je paard. Zoals in dit voorbeeld gebeurt dus. Geen of nauwelijks wendingen, geen uitdaging, te weinig activiteit. Eigenlijk bouw je dus alleen de beweging op, maar je bent niet aan het trainen. Na verloop van tijd mag je paard weer volop aan het werk. Nu ga je werken aan buiging, nageeflijkheid, losgelatenheid. Je paard moet alle spieren opnieuw opbouwen en moet weer beter aan je hulpen worden.
2. Je rijdt en zet je paard aan het werk. Je bewaakt echter de intensiteit van de arbeid heel goed en houdt de werkfase heel kort. Voorbeeld kan zijn: uitgebreid losstappen waarbij je buiging vraagt aan beide kanten, een actieve stap vraagt en daarin ook tempowisselingen maakt, speelt met een pasje zijwaarts gaan, overgangen maakt naar halthouden en evt een pasje achterwaarts. Dan draaf je enkele minuten, eerst eenmaal rond over de hoefslag linksom en rechtsom, daarna rijdt je bijvoorbeeld een keer of 3-4 een grote 8. Ook hierbij rijd je je paard actief, naar je hand toe, over de rug. Afhankelijk van hoever je in je opbouw bent, kun je nu weer afbouwen in stap of bijvoorbeeld nog een aantal tempowisselingen rijden in de draf op de hoefslag (of beter nog, op de binnenhoefslag) of een rondje galopperen aan beide kanten. Naarmate je verder raakt in de opbouw ga je steeds een oefening erbij pakken of een aantal minuten langer rijden. Er hoeft echter geen omschakeling plaats te vinden in de manier van lopen, het lichaamsgebruik van je paard of in jouw rijden.

Ik kies voor manier 2. Blessure of niet, als ik op mijn paard stap, moet ie aan het werk. Dat kan dan heel kort zijn, maar ik wil altijd dat hij correct door het lijf loopt, actief is en aan mijn hulpen staat.

Voor de duidelijkheid, er is nergens bewezen dat manier 2 beter is of dat manier 1 niet goed is. Het is enkel hoe ik het zie en (helaas) ook heb ervaren. Het is ook niet gemakkelijk, je wilt meestal heel voorzichtig zijn en bent al snel bang om iets verkeerd te doen of om te veel te doen. Maar denk er eens over na, misschien hebben de opbouwers onder ons er toch iets aan.

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:22

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:25

Op paard&lifestyle hebben ze nu ook blog over buikspieren. http://www.paardenlifestyle.com/ en daar vind je nog wel meer interessante artikelen.

edit: @msJane... wat voor een zadel heb je? Als ik zo kijk lijkt het of je te ver achterin zit.. en op een springzadel een dressuurhouding wil aannemen? Maar daardoor eigenlijk de kussens in de rug van je paard duwt omdat je teveel op de lepel zit. Ik heb geen verstand van springzadels (en weinig van dressuurzadels) maar dat er twee verschillende zijn heeft wel een functie.

msJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:41

Het is een veelzijdigheid zadel. Het zadel is vorig najaar nieuw gekocht dus moet als het goed is nog goed liggen. Ik zou straks de artikelen even door nemen, bedankt!

edit, ik snap nu dat de buikspier net zo als de rugspier erg belangrijk is. Nu vraag ik me alleen af hoe ik deze goed kan trainen. Verzamelen en correct achterwaards is bij hem nog moeilijk. Als iemand nu tips heeft hoor ik het graag.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:24

@0000

Dankjewel voor je duidelijke uitleg! :) Buiging, nageeflijkheid en losgelatenheid neem ik vanaf het begin al mee, maar een pasje zijwaarts gaan bijv niet want dat zou gewoon niet goed zijn voor haar benen :j Maar ik snap je bedoeling en ik ga dit ook zeker meenemen als we weer mogen opbouwen :j

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:24

@ Evelijn:

Dankjewel! Aan die site heb ik zeker iets! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:35

MsJane wat mij meteen opvalt is dat je zadel sowieso achterover ligt, daardoor kun je niet lekker zitten en krijg je weinig balans van het zadel, dat is best vermoeiend hoor! De boom ligt hoger dan de lepel en dat is echt niet goed ;)
Verder zie ik door het weinig ondertredende achterbeen dat je paard totaal niet actief is, het onderbeen zou veel verder onder het lichaam mogen treden. Vooral als je ziet waar het achterbeen staat, met een actief achterbeen stapt het achterbeen over de afdruk van het voorbeen heen.
Daardoor zie ik aan de voorkant ook een valse knik, ze geeft wel na in de hals en kaak maar heeft totaal geen actieve nageeflijkheid.
Eerst werken aan voorwaarts, actief. Pas als je paard actief blijft uit zichzelf kun je aan de voorkant wat gaan begrenzen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:27

MargjeBella schreef:
@0000

Dankjewel voor je duidelijke uitleg! :) Buiging, nageeflijkheid en losgelatenheid neem ik vanaf het begin al mee, maar een pasje zijwaarts gaan bijv niet want dat zou gewoon niet goed zijn voor haar benen :j Maar ik snap je bedoeling en ik ga dit ook zeker meenemen als we weer mogen opbouwen :j

Bedoel je als je haar nu rijdt, of op het filmpje wat je eerder postte?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 00:18

Dames.. Ik ben de laatste tijd niet zo veel geweest ivm school..
Maar nu toch een misschien interessante vraag...
Bij mij op stal hebben we een carrousel groep... Voor een wedstrijdje. Vandaag was hun laatste keer oefenen dus met muziek en alles.. De stal heeft geregeld dat een van de pensionklanten een 'showtje' zou geven.. Er werd mij verteld dat deze jongen heel goed kon rijden. Okee..
Ja, het zag er allemaal heel mooi uit, nette overgangen, goed aan het been.. Maar wat mij ook opviel was dat dit paard totaal niet op de achterhand kwam.. Naar mijn idee gewoon neigend naar de voorhand. Misschien dat dat kwam doordat hij zijn paard vooral lang laag en rond liet lopen maar dat 'knikje' in het been kwam er niet. Zag er niet anders uit dan ieder ander paard.. Hoe kan het dan dat met het halthouden dit paard meteen vierkant stond? En er een waanzinnige uitgestrekte draf uit kwam.. Kijk ik dan met mijn neus..? Zit de kracht van dit paard dan in een voorwaarts tempo..? (Ook versnellen in galop zag er goed uit!)
Achteraf vind ik het jammer dat ik niks gefilmd heb, maar bedacht dit mij net in de auto naar huis.. Hoe kan het dat dit paard dan keurig vierkant halthoud..?

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:20

@0000
Ja, beide :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:01

MargjeBella schreef:
@Evelijn Oh wacht, ze is trouwens 7, en wij hebben haar toen ze net 5 was gekocht, daarvoor is ze ook nog een jaar gereden :) Klopt, maar ik wil graag weten HOE je de achterhand erbij krijgt. En houd er rekening mee dat we op dit filmpje nog maar aan het opbouwen waren, en ik dus helemaal niet te veel van haar mocht vragen. Over dat sterke, toen we haar kochten en gingen rijden is dat hangen in de hand erin gekomen, omdat ik toen nog niet wist hoe je dat eruit moest rijden, hoe je dat aan moest pakken, en dat is er nu dus al bijna helemaal uit, en ze is van nature al heel sterk, en ze word steeds sterker in al haar spieren naarmate we meer rijden. Ik houd die optie zeker open, en ik denk daar ook veel over na, en in mijn achterhoofd zou hoefkatrolontsteking misschien ook wel een optie zijn... Bedankt voor de tips! :j

Dan neem ik aan dat er nog geen foto's zijn gemaakt of een scan? 1 a 2 maanden opbouwen is na bijvoorbeeld een peesblessure eigenlijk te kort. Eerste stap dus is het paard opladen en naar de kliniek om een goed kreupelheidsonderzoek te doen.
Over het rijden ga ik niet veel zeggen: het ziet er allemaal vriendelijk uit. Om de achterhand meer "erbij" te krijgen moet je paard meer in verbinding komen. Dat kun je doen door hem actiever te maken (meer impuls), maar niet harder te laten lopen (dus been = energie naar voren en kort daarna opvangen, na laten geven en weer been etc etc = schakelen).