[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:13

_iDj_ schreef:
.
Als je je paard naar beneden vraagt vanuit stilstand is dat toch gewoon wijken voor de druk in zijn mond?
Dont shoot me if i'm wrong...

Dat kan inderdaad. Maar je wil niet dat je paard altijd de druk van je hand gaat ontwijken, omdat hij dan nooit AAN je teugel kan lopen (dan zal hij altijd ACHTER de teugel gaan lopen). Je hebt er dus weinig aan om dat te gaan oefenen
:Z

Zo iDj jij hebt goed je best gedaan met al die foto's en plaatjes. Knap (ben zelf niet zo'n internet muis) en fijn alle plaatjes eens op een rijtje. Wat je hier schrijft door de nek vanuit stilstand dat dit niet werkt daar ben ik het niet mee eens en ik leg je uit waarom.

Mijn paardje wordt al een tijd correct getraind en zij en ik hebben nog een lange weg te gaan. Altijd als we beginnen dan stap ik op en moet ze stilstaan. Hierdoor scheurt ze niet meer weg maar blijft ze steeds beter wachten op mij en de hulp. Als ze stilstaat dan zit ik heel rustig op mijn beenzit knobbels teugels zachtjes in de handen, benen aan het paard en handen als sponsjes. Soms moet ik wel paar minuten wachten maar dan gaat ze door de nek en begint te knabbelen op het bit (meestal komt er ook een zucht van loslaten erbij). Dan stappen we rustig weg.
Je moet twee dingen niet door elkaar halen. Paardje geeft dan na door de nek en kaak maar is natuurlijk nog niet nageeflijk. Dat laatste dat komt pas door het correct rijden en losmakende oefeningen. Met nageeflijk bedoel ik dat paardje los is vanaf de staart tot en met van voren toe (nek, kaak , rug alles is los en ontspannen en dat zit en werkt zo fijn!).
Maar ik zet dus gelijk van het begin af aan de toon. Er wordt niet gedrukt, geduwd, getrokken of wat dan ook. Ik wacht heel rustig en ontspannen totdat paardje uitademt, door de nek gaat en kaak los laat. Zodra ze kaak los laat geef ik na en doe weer halve ophouding en laat haar dan heel rustig onder mij weg schrijden. althans zo willen we het graag en natuurlijk lukt dat niet altijd. Maar door daar heel consequent in te zijn weet het paard ook niet beter. Mocht het niet lukken dan stap ik toch rustig weg na paar minuten, zet haar weer stil na paar passen en doe wending om de voorhand links en rechts totdat ze wel nek en kaak los laat.
Zo doe ik dat ook in het bos. Als paardje te heet wordt (wil ze altijd rennen en stuwen). Zet ik haar stil op de zelfde manier. Totdat ze weer bij me is, door de nek en kaak en we weer contact hebben. Lukt dat niet dan wending om de voorhand en daarna wijk oefeningen.

maralyn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:36

Wauw.....De laatste pagina's van theorie

Daar word ik wijzer van.

En zoals rob Geus het altijd zegt:

Daar word ik BLIJ van!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:40

pien_2010 schreef:
_iDj_ schreef:
.
Als je je paard naar beneden vraagt vanuit stilstand is dat toch gewoon wijken voor de druk in zijn mond?
Dont shoot me if i'm wrong...

Dat kan inderdaad. Maar je wil niet dat je paard altijd de druk van je hand gaat ontwijken, omdat hij dan nooit AAN je teugel kan lopen (dan zal hij altijd ACHTER de teugel gaan lopen). Je hebt er dus weinig aan om dat te gaan oefenen
:Z

Zo iDj jij hebt goed je best gedaan met al die foto's en plaatjes. Knap (ben zelf niet zo'n internet muis) en fijn alle plaatjes eens op een rijtje. Wat je hier schrijft door de nek vanuit stilstand dat dit niet werkt daar ben ik het niet mee eens en ik leg je uit waarom.

Mijn paardje wordt al een tijd correct getraind en zij en ik hebben nog een lange weg te gaan. Altijd als we beginnen dan stap ik op en moet ze stilstaan. Hierdoor scheurt ze niet meer weg maar blijft ze steeds beter wachten op mij en de hulp. Als ze stilstaat dan zit ik heel rustig op mijn beenzit knobbels teugels zachtjes in de handen, benen aan het paard en handen als sponsjes. Soms moet ik wel paar minuten wachten maar dan gaat ze door de nek en begint te knabbelen op het bit (meestal komt er ook een zucht van loslaten erbij). Dan stappen we rustig weg.
Je moet twee dingen niet door elkaar halen. Paardje geeft dan na door de nek en kaak maar is natuurlijk nog niet nageeflijk. Dat laatste dat komt pas door het correct rijden en losmakende oefeningen. Met nageeflijk bedoel ik dat paardje los is vanaf de staart tot en met van voren toe (nek, kaak , rug alles is los en ontspannen en dat zit en werkt zo fijn!).
Maar ik zet dus gelijk van het begin af aan de toon. Er wordt niet gedrukt, geduwd, getrokken of wat dan ook. Ik wacht heel rustig en ontspannen totdat paardje uitademt, door de nek gaat en kaak los laat. Zodra ze kaak los laat geef ik na en doe weer halve ophouding en laat haar dan heel rustig onder mij weg schrijden. althans zo willen we het graag en natuurlijk lukt dat niet altijd. Maar door daar heel consequent in te zijn weet het paard ook niet beter. Mocht het niet lukken dan stap ik toch rustig weg na paar minuten, zet haar weer stil na paar passen en doe wending om de voorhand links en rechts totdat ze wel nek en kaak los laat.
Zo doe ik dat ook in het bos. Als paardje te heet wordt (wil ze altijd rennen en stuwen). Zet ik haar stil op de zelfde manier. Totdat ze weer bij me is, door de nek en kaak en we weer contact hebben. Lukt dat niet dan wending om de voorhand en daarna wijk oefeningen.

Ik bedoelde ook met vragen: drijven, opvangen en weer ontspannen. Dit kan namelijk ook gewoon tijdens het halthouden (gedoseerde hulp geven)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:04

Saintelette, ik drijf niet hoor. Heb haar contact met mijn benen en heb gesloten zachte handen die ik ontspan zodra zij loslaat in nek en kaak. Dat is dus subtiel en moet en kan nog subtieler, maar daar hebben we nog wat meer tijd voor nodig. Vooral in het bos of bij wegrijden als we naar buiten gaan is het moeilijk om het zo subtiel te doen als dat ik wil omdat ze dan zo graag weg wil. Ze staat dan letterlijk te trappelen van ongeduld op de plaats en toch moet ze dan ook wachten en dat valt voor beiden niet mee om daar dan consequent in te zijn. Tja, ijverigste en enthousiaste meisje van de klas <3 .

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:06

pien_2010 schreef:
Saintelette, ik drijf niet hoor. Heb haar contact met mijn benen en heb gesloten zachte handen die ik ontspan zodra zij loslaat in nek en kaak. Dat is dus subtiel en moet en kan nog subtieler, maar daar hebben we nog wat meer tijd voor nodig. Vooral in het bos of bij wegrijden als we naar buiten gaan is het moeilijk om het zo subtiel te doen als dat ik wil omdat ze dan zo graag weg wil. Ze staat dan letterlijk te trappelen van ongeduld op de plaats en toch moet ze dan ook wachten en dat valt voor beiden niet mee om daar dan consequent in te zijn. Tja, ijverigste en enthousiaste meisje van de klas <3 .

Ik doelde niet zo zeer op jou met mn bericht ;) meer op de reactie dat t niet kon.. En idd ik heb ook benen op contact, soms iets drijven omdat meneer het soms negeert (vandaar ook gedoseerde hulp ;) )
Maar hee, meerdere wegen leiden tot Rome toch? :D

w_love_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:07

Afbeelding
nog niet echt heel erg aan de teugel maar wel een beetje vind ik.
geen gezeur over mn schoenen a.u.b.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:11

Wat vind je nog meer.
Wat zie je?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:40

pien_2010 schreef:
aan IDj: Wat je hier schrijft door de nek vanuit stilstand dat dit niet werkt daar ben ik het niet mee eens en ik leg je uit waarom.

Ben ik het geheel mee eens Pien. Sterker nog, ik vind het noodzaak. Consequent zijn is een eerste vereiste en dat begint al bij het wegstappen. Mijn pony moet (onder het zadel) altijd vierkant halthouden en nageven. Wegstappen nageeflijk en vanuit het achterbeen. Bij mij dus geen verschil tussen halthouden en stilstaan. Stilstaan doet ie maar zonder mij op zijn rug. Mijn instructeur zei wel eens: als je al niet goed kan (weg)stappen (d.w.z. "vanuit het achterbeen", moet je al niet eens gaan denken aan draven en galopperen. Dat wordt alleen maar moeilijker.
Als ze bij het loslaten van de kaak iets achter de teugel komen, is dat niet zo heel erg. Dan kun je gewoon weer naar de hand toerijden. Laten ze zich bij het wegstappen op de voorhand vallen heb je een groter probleem (moet je ze eerst weer terugzetten om dan weer naar voren te kunnen rijden). In het stapwerk kun je ontzettend veel dingen oefenen, overgangen naar halt houden wegstappen, schakelen in stap (naar midden of uitgestrekte stap), "over de rug" stappen laag en rond of in wedstrijd houding, wijken, schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen, achterwaarts, noem maar op, maar het begint allemaal bij het correct wegstappen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:39

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
aan IDj: Wat je hier schrijft door de nek vanuit stilstand dat dit niet werkt daar ben ik het niet mee eens en ik leg je uit waarom.

Ben ik het geheel mee eens Pien. Sterker nog, ik vind het noodzaak. Consequent zijn is een eerste vereiste en dat begint al bij het wegstappen. Mijn pony moet (onder het zadel) altijd vierkant halthouden en nageven. Wegstappen nageeflijk en vanuit het achterbeen. Bij mij dus geen verschil tussen halthouden en stilstaan. Stilstaan doet ie maar zonder mij op zijn rug. Mijn instructeur zei wel eens: als je al niet goed kan (weg)stappen (d.w.z. "vanuit het achterbeen", moet je al niet eens gaan denken aan draven en galopperen. Dat wordt alleen maar moeilijker.
Als ze bij het loslaten van de kaak iets achter de teugel komen, is dat niet zo heel erg. Dan kun je gewoon weer naar de hand toerijden. Laten ze zich bij het wegstappen op de voorhand vallen heb je een groter probleem (moet je ze eerst weer terugzetten om dan weer naar voren te kunnen rijden). In het stapwerk kun je ontzettend veel dingen oefenen, overgangen naar halt houden wegstappen, schakelen in stap (naar midden of uitgestrekte stap), "over de rug" stappen laag en rond of in wedstrijd houding, wijken, schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen, achterwaarts, noem maar op, maar het begint allemaal bij het correct wegstappen.

Wat pien beschrijft, is een paard dat drammerig is dat er aan herinnert moet worden om los te laten op teugeldruk. Inderdaad consequent zijn. Maar dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent. Ik vind het niet een goede manier (om iemand een paard in beweging te leren na te geven) voor iemand die niet goed weet wat nageven is. Als je dezelfde methode meeneemt naar een paard in beweging, dan krijg je de beelden van paarden die in een valse knik lopen.

In sommige situaties zal het heus lonen om wel om in het halthouden eens door te vragen. Wat mij betreft dus niet voor iemand die wil leren wat nagevelijkheid is (waar de meesten dit topic voor volgen), maar meer ten behoeve van het paard.

Het verschil wat betreft stilstand en halthouden heb ik niet verzonnen, ik leg alleen uit wat ik denk dat Air er mee bedoelt. En voor amazones/ruiters die willen leren een paard nagevelijk te rijden, vind ik het best wel een goed uitgangspunt (zodat men ook over de achterbenen nadenkt en niet alleen over de loodlijn)!
Idealiter zou je paard nooit stilstaan zonder vooruit te denken, maar dat komt natuurlijk wel heel veel voor (net zoals er heel veel paarden in een valse knik lopen). Als de meeste paarden hier nou met de neus voor de loodlijn liepen en niet naar beneden getrokken werden, zou ik eerder een reactie geven zoals die van jullie. Als alle paarden nou altijd vooruit dachten, omdat ze nooit tegengehouden werden voor een "mooie" krul, ja, dan zouden er geen paarden zijn a la "stilstand" en dat zou inderdaad beter zijn.
Ik vind het belangrijker om eerst het voorwaartse te benadrukken en van daaruit nageven. Door in het halthouden (of stilstaan, als je er verschillende namen aan wil geven) het loslaten te oefenen, verdwijnt de focus op activiteit. Voor iedereen waar het paard niet in een valse knik loopt, ga je gang. Maar voor wie zijn paard wel in een valse knik heeft (en dat zijn toch handjes die te hard of te lang tegenwerken tegenover te weinig gevraagde activiteit), zou ik liever de focus op andere vaardigheden oefenen leggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:53

Verschil van opvatting mag er zijn iDj en wij twee zijn het qua methodiek van het correcte rijden hier met elkaar en als het gaat om wat je zonet geschreven hebt dus duidelijk oneens. en dat mag daarvoor is het een openbaar discussie forum. :+
Drammerig vind ik te negatief beschreven als het gaat om mijn paardje. Daarvoor is ze te blij, te enthousiast voor het werk en graag voorwaarts. Ze is gewoon heel erg ijverig of zoals mijn instructrice altijd liefkozend zegt als ze haar kroelt: "je bent het ijverigste meisje van mijn klas".
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-03-13 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:54

pien_2010 schreef:
Verschil van opvatting mag er zijn iDj en wij twee zijn het qua methodiek van het correcte rijden hier met elkaar en als het gaat om wat je zonet geschreven hebt dus duidelijk oneens. en dat mag daarvoor is het een openbaar discussie forum.

Ik voel me niet aangevallen hoor :D Ik denk dat dit juist een nuttige discussie is voor iedereen die meeleest!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:21

Ik denk ook dat juist hele nuttige discussie is... en ik snap wel waar iDj vandaan komt en ik snap ook wat pien_2010 bedoelt... en dat is alleen maar leerzaam. Ik ben iig nog niet zo consequent dat mijn stilstaan altijd een halthouden is... maar het is wel goed om daar over na te denken.

iDj geeft aan dat ze het vooral uit oogpunt schrijft van dat hier mensen zijn die dingen te letterlijk nemen en niet de hele theorie begrijpen maar alleen een oefening lezen en die dan gaan uitproberen. Tja ik denk dat dat altijd een risico is... (mensen die wel de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt)
Ik vind dat wel nobel van iDj... maar weet niet of dat echt moet... het moet discussie zijn..en dat is volgens mij wel erg lastig als we steeds moeten rekening houden met een persoon die niet deelneemt aan de discussie (namelijk de ruiters die niet voorwaarts rijden en alleen focussen op de voorkant)
Misschien dat we bij volgende topic de eerste post een soort handleiding moeten schrijven... (of een verwijzing naar die mooie boekjes die sommige aan het maken waren)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:35

Evelijn... ik ben al quotes aan het verzamelen voor het volgende topic...

tot nu toe heb ik voor het "boekej" alleen de inbreng van Jolien... dus dat gaat in de korte nabijheid nog niets worden :) duurt nog even denk ik

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:44

Voor de tweede keer mijn verhaal getypt verdorie. Tekst viel weg.

De valse knik komt niet enkel door gebrek aan activiteit. Dat heeft veelal te maken met het feit dat paarden niet correct losgewerkt worden en niet nageeflijk zijn door nek en kaak. Teveel met druk gereden worden van voor naar achteren in plaats van achteren naar voren.
Dus stilzetten, wachten tot aandacht bij de ruiter is, rustig wegstappen terwijl paard door de nek is en kaak, dan dus goed gaan loswerken in stap middels de loswerkende oefeningen. Impuls verlies kan altijd opgeheven worden door klein galopje tussendoor (paar galopsprongen) en dan weer verder met loswerken. Is paard los na 20 tot 25 minuten dan kan verder in de draf gewerkt worden, maar waarom draven als paard in stap nog niet los is gewerkt, als er geen goede warming up is geweest? Tijdens het loswerken regelmatig even tempo wisselling in de stap er bij pakken, even pasje verruimen zodat activiteit aanwezig blijft.
Je ziet zoveel paarden in een te hoog tempo gereden worden. Hoe kun je een paard bewerken als het gelijk al overijld weg stapt? Dan tempo terug brengen met zit, kuit eraan en zitten op de zitknobbels totdat er iets te drijven valt. Ben maar niet bang om je paard onder het tempo te rijden. Een paard dat overijld stapt kan nooit correct gaan want je kunt dan niet eens gebruik maken van de drijvende kuithulp. Je ziet zoveel ruiters via de teugels paard terug rijden, dus paard gaat dan gelijk achter de teugel. Je ziet zoveel weggedrukte ruggen, strakke ruggen, onderhalsen enz.

Zoveel ruiters die niet kunnen doorzitten. Dat is zo zonde. Je moet gewoon rustig uren kunnen doorzitten op een swingende paarden rug en daarin je oefeningen kunnen doen. Dat kunnen maar veels te weinig mensen. Daar in tegen zie je mensen in een hoog tempo allerlei overgangen rijden en arme paarden kunnen die beweging gewoon helemaal niet verwerken in hun lijf. Paarden worden voortdurend overvallen met de hulpen.Dus hoppa paarden duiken achter de teugel, gat in de lucht neus in de grond (boren). Ze kunnen niet anders.

Het nageven zo belangrijk onderdeel bij het geven van de halve ophouding is natuurlijk heel belangrijk om een paard correct van achteren naar voren te rijden. Als een paard correct in de hand is gesteld dan kan pas het echte werk beginnen, maar daar moet je wel de tijd voor nemen en die basis training ontbreekt veel te vaak.

Begrijp me goed ik ben ook niet zo'n ster als het om paardrijden gaat en bij ons moet en kan het ook nog veel beter, maar paardje is blij en heeft een los soepel lijf. Ik kan er uren op doorzitten met mijn versleten rug en dat is zo gaaf. Ik rijd nooit licht.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:48

Zo de knetter ik heb alles weer bij gelezen, ik liep achter :+
Ik wil zelf heel graag aan de gang met alle tips die op dit forum staan, en ik wil zelf ook een rij-foto maken maar... Nu heeft mijn pony een hard/dik, warm been. Hij kreupelt niet. We hebben er iemand naar laten kijken en die zei dat het waarschijnlijk irritatie is aan de sesam botjes (ze zei ook ik kan niet aan de buitenkant zien wat er binnen in fout is). Nu gaan we dit eerst homeopathisch op proberen te lossen, en gaan we een osteopaat laten kijken waarom hij dat been meer belast dan zijn andere enz. Als het allemaal niet werkt gaan we een scan laten maken, tot die tijd dus rustig aan doen |(

Als zijn been weer goed is ga ik vol op aan de bak met BLIJ rijden :D tot die tijd rustig rijden, knuffelen en tutten :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:27

_iDj_ schreef:
Wat pien beschrijft, is een paard dat drammerig is dat er aan herinnert moet worden om los te laten op teugeldruk. Inderdaad consequent zijn. Maar dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent. Ik vind het niet een goede manier (om iemand een paard in beweging te leren na te geven) voor iemand die niet goed weet wat nageven is. Als je dezelfde methode meeneemt naar een paard in beweging, dan krijg je de beelden van paarden die in een valse knik lopen.

Dat hoeft helemaal niet. Mijn pony is bijvoorbeeld helemaal niet drammerig, reageert zelfs erg goed op het been, maar is een "meester" in het van de achterhand aflopen en zich uit elkaar laten vallen. (Dat kan hij zelfs in het achterwaarts gaan :D; hoe moeilijk is het al niet om een correcte achterwaarts te rijden? ) Ik ben het ermee eens dat de voorwaarde om voorwaarts te gaan er moet zijn, maar dat is iets heel anders dan in een hoog tempo gaan. De voorwaarde om voorwaarts te gaan zit hem in de reactie op het been. Gehoorzaamheid. En dat kan ook vanuit het halt houden in stap en weer terug.

_iDj_ schreef:
In sommige situaties zal het heus lonen om wel om in het halthouden eens door te vragen. Wat mij betreft dus niet voor iemand die wil leren wat nagevelijkheid is (waar de meesten dit topic voor volgen), maar meer ten behoeve van het paard.

Tja, doorvragen is ook weer zo'n term... Wat bedoel je daarmee en hoe doe je dat? Wat ik doe, laten aansluiten in het halt houden en na laten geven, zou ik niet willen bestempelen als doorvragen, maar als vragen. Ik laat hem aansluiten, waarna licht contact met de mond en eventueel een halve ophouding links of rechts (afhankelijk van waar hij het gemakkelijkste loslaat) om te vragen de kaak los te laten. De teugels zijn daarbij op maat en hand naar voren, zodat in een nageeflijke houding de handen t.h.v. de schoft terecht komen. Mijn benen liggen aan het paard, drijven niet, alleen links of rechts afhankelijk het been hij links of rechts wil uitstappen. Zodra hij loslaat, "lucht" = beloning. Echt, je hoeft niet zoveel te doen, alleen maar consequent vierkant halt houden. Dan weg stappen vanuit het achterbeen, waarbij je bewaakt dat hij niet op de voorhand dondert en zonodig weer terugzet. Het heeft meer te maken met consequent en geduldig zijn.
Overigens heb ik het hier niet over hele jonge net zadelmak paarden. Die moeten eerst leren in balans (op eigen benen) recht en sterker te worden en natuurlijk gas en rem erop zetten . Zodra die voorwaarden er zijn, kun je kleine stukjes verder op het achterbeen gaan vragen.

_iDj_ schreef:
Ik vind het belangrijker om eerst het voorwaartse te benadrukken en van daaruit nageven. Door in het halthouden (of stilstaan, als je er verschillende namen aan wil geven) het loslaten te oefenen, verdwijnt de focus op activiteit. Voor iedereen waar het paard niet in een valse knik loopt, ga je gang. Maar voor wie zijn paard wel in een valse knik heeft (en dat zijn toch handjes die te hard of te lang tegenwerken tegenover te weinig gevraagde activiteit), zou ik liever de focus op andere vaardigheden oefenen leggen.

Een valse knik krijg je niet als de aanleuning correct is, maar wel als je het paard op de voorhand in de krul laat lopen. Het "aan het been" zijn is de eerste voorwaarde. Daaruit volgt activiteit die je moet omzetten naar impuls, een gecontroleerde voorwaartse drang. Hoe meer activiteit je oproept, door bijvoorbeeld een paard voorwaarts te jagen, hoe meer je aan de voorkant moet controleren/tegen moet houden. Het is impuls dat we willen, geen tempo. Het is dus de kunst zoveel activiteit op te wekken, als je aan de voorkant kunt verwerken en om kunt zetten naar impuls. Dat is per paard verschillend.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-03-13 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:33

lauraatjxx schreef:
Ik wil zelf heel graag aan de gang met alle tips die op dit forum staan, en ik wil zelf ook een rij-foto maken maar... Nu heeft mijn pony een hard/dik, warm been. Hij kreupelt niet. We hebben er iemand naar laten kijken en die zei dat het waarschijnlijk irritatie is aan de sesam botjes (ze zei ook ik kan niet aan de buitenkant zien wat er binnen in fout is). Nu gaan we dit eerst homeopathisch op proberen te lossen, en gaan we een osteopaat laten kijken waarom hij dat been meer belast dan zijn andere enz. Als het allemaal niet werkt gaan we een scan laten maken, tot die tijd dus rustig aan doen |(

Als zijn been weer goed is ga ik vol op aan de bak met BLIJ rijden :D tot die tijd rustig rijden, knuffelen en tutten :o

Ik zou toch eerst eens even de veearts laten kijken, alvorens met een -peut of -paat aan de gang te gaan. Weet je in ieder geval zeker wat er aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:35

Babootje schreef:
lauraatjxx schreef:

Ik zou toch eerst eens even de veearts laten kijken, alvorens met een -peut of -paat aan de gang te gaan. Weet je in ieder geval zeker wat er aan de hand is.

Ook mijn idee, ik vind het altijd maar link dat men eerst een osteopaat voor dit soort dingen laat komen, een dierenarts is immers gespecialiseerd in blessures etc, ZEKER als het een dik been betreft.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:37

Ik weet niet of deze vraag hier helemaal op zijn plek heeft maar het heeft toch wel iets met aan de teugel rijden te maken.
Mijn paard moet naar de tandarts (is onder het rijden niet helemaal los en doet af en toe moeilijk met stelling vragen), over 3 à 4 weken komt de tandarts langs, zouden jullie tot die tijd doorrijden of hem tot die tijd niks laten doen?
En als de tandarts is geweest, gaat een paard dan echt makkelijker nageefelijk lopen? (stond op google :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:39

Wat een onzin Anne _O- Het kan als het paard ook echt hinder ondervind aan een gebitsprobleem. Maar het is niet de oplossing voor betere nageeflijkheid. En hoe weet je dat de rijtechnische problemen te maken hebben met het gebit?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:41

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar hij sopt zijn hooi in zijn water, geeft moeilijk stelling en is al 6 jaar niet meer nagekeken door de tandarts, de oude eigenaren zeiden dat het dus waarschijnlijk aan het gebit lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:43

Stelling zou meer te maken moeten hebben met het lijf. Het kan wel met de mond te maken hebben maar vind ik minder logisch :) Maar ik zou lekker blijven rijden hoor.
Hoe vraag je stelling?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:50

Ik heb altijd geleerd om mijn binnenbeen eraan te houden en dan buitenteugel eraan en met de binnenteugel kleine ophoudingen maken zegmaar. Linksom heeft hij hier nogal problemen mee en rechtsom doet hij dat gewoon goed. Linksom gooit hij ook zijn hoofd scheef en dan is de ontspanning ook totaal verdwenen.
Hij is bij aankoop gekeurd en dat is nog geen jaar geleden, hier heeft hij geen gekke dingen gedaan dus ik denk dat het niet in het lijf zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:57

annnepannne schreef:
Ik heb altijd geleerd om mijn binnenbeen eraan te houden en dan buitenteugel eraan en met de binnenteugel kleine ophoudingen maken zegmaar. Linksom heeft hij hier nogal problemen mee en rechtsom doet hij dat gewoon goed. Linksom gooit hij ook zijn hoofd scheef en dan is de ontspanning ook totaal verdwenen.
Hij is bij aankoop gekeurd en dat is nog geen jaar geleden, hier heeft hij geen gekke dingen gedaan dus ik denk dat het niet in het lijf zit.

Kan best hoor, en een klinische keuring zegt nog niet zoveel hoor. Kan altijd in de rug wat verkeerd zitten. Maar verkeerd rijden kan ook kwaad doen. De meeste lichamelijke problemen zijn rijtechnisch te verhelpen als je een handige ruiter ben.

Probeer in plaats van kneepjes een je binnenhand overdreven naar binnen te nemen en zo je hand wat breed te zetten. Niet op je bovenbeen zetten maar echt opzij. Zo kun je zelf ook niet sterk worden in je hand en neem je je paard meer met het hoofd mee naar binnen en wordt het makkelijker om je hand te volgen. En dan goed doordrukken met je binnenbeen en zorgen dat hij niet te scheef wordt door contact te houden met je buitenteugel als begrenzing en je buitenbeen om hem niet naar buiten te laten vallen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:06

Bedankt voor de tip!
Ik ben ook opzoek naar een instructrice omdat ik bang ben dat ik verkeerd rijd waardoor ik weer snel denk 'ik doe dit niet want straks doe ik iets fout' en daardoor rijd ik juist fout denk ik. Mijn zusje rijdt hem ook en zij is heel streng in haar hand en zit als een zoutzak waardoor hij ook totaal niet lekker loopt, alleen als ik daar iets van zeg krijg ik een grote mond van haar en mijn ouders dus het is echt tijd dat ik een instructrice vind.