_iDj_ schreef:.
Als je je paard naar beneden vraagt vanuit stilstand is dat toch gewoon wijken voor de druk in zijn mond?
Dont shoot me if i'm wrong...
Dat kan inderdaad. Maar je wil niet dat je paard altijd de druk van je hand gaat ontwijken, omdat hij dan nooit AAN je teugel kan lopen (dan zal hij altijd ACHTER de teugel gaan lopen). Je hebt er dus weinig aan om dat te gaan oefenen
Zo iDj jij hebt goed je best gedaan met al die foto's en plaatjes. Knap (ben zelf niet zo'n internet muis) en fijn alle plaatjes eens op een rijtje. Wat je hier schrijft door de nek vanuit stilstand dat dit niet werkt daar ben ik het niet mee eens en ik leg je uit waarom.
Mijn paardje wordt al een tijd correct getraind en zij en ik hebben nog een lange weg te gaan. Altijd als we beginnen dan stap ik op en moet ze stilstaan. Hierdoor scheurt ze niet meer weg maar blijft ze steeds beter wachten op mij en de hulp. Als ze stilstaat dan zit ik heel rustig op mijn beenzit knobbels teugels zachtjes in de handen, benen aan het paard en handen als sponsjes. Soms moet ik wel paar minuten wachten maar dan gaat ze door de nek en begint te knabbelen op het bit (meestal komt er ook een zucht van loslaten erbij). Dan stappen we rustig weg.
Je moet twee dingen niet door elkaar halen. Paardje geeft dan na door de nek en kaak maar is natuurlijk nog niet nageeflijk. Dat laatste dat komt pas door het correct rijden en losmakende oefeningen. Met nageeflijk bedoel ik dat paardje los is vanaf de staart tot en met van voren toe (nek, kaak , rug alles is los en ontspannen en dat zit en werkt zo fijn!).
Maar ik zet dus gelijk van het begin af aan de toon. Er wordt niet gedrukt, geduwd, getrokken of wat dan ook. Ik wacht heel rustig en ontspannen totdat paardje uitademt, door de nek gaat en kaak los laat. Zodra ze kaak los laat geef ik na en doe weer halve ophouding en laat haar dan heel rustig onder mij weg schrijden. althans zo willen we het graag en natuurlijk lukt dat niet altijd. Maar door daar heel consequent in te zijn weet het paard ook niet beter. Mocht het niet lukken dan stap ik toch rustig weg na paar minuten, zet haar weer stil na paar passen en doe wending om de voorhand links en rechts totdat ze wel nek en kaak los laat.
Zo doe ik dat ook in het bos. Als paardje te heet wordt (wil ze altijd rennen en stuwen). Zet ik haar stil op de zelfde manier. Totdat ze weer bij me is, door de nek en kaak en we weer contact hebben. Lukt dat niet dan wending om de voorhand en daarna wijk oefeningen.