Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:58

Citaat:
kwestie van proberen.
gebruik je ademhaling en je bovenbeen op je paard, en je weet genoeg

Leuk, maar nog geen uitleg helemaal geen onderbouwde uitleg, dat vind ik jammer omdat alles uit te leggen is, rijden is geen black magic.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:01

Professor schreef:
Citaat:
kwestie van proberen.
gebruik je ademhaling en je bovenbeen op je paard, en je weet genoeg

Leuk, maar nog geen uitleg helemaal geen onderbouwde uitleg, dat vind ik jammer omdat alles uit te leggen is, rijden is geen black magic.

Als alles is uit te leggen, waarom praten we nu dan al meerdere pagina's over het juis toepassen van een H.O.?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:03

Citaat:
Ik kan nu zo 1 2 3 niet gaan zoeken, later vandaag wil ik er even voor zitten. Maar echt, ik weet zeker dat er hier meerdere mensen een duidelijke uitleg hebben gegegeven over een H.O., waar/wanneer te gebruiken, met welk doel en wat het met beide lichamen doet (ruiter/paard).

Ik denk dat wij naast elkaar schrijven, ik heb hier gelezen wat een halve ophouding doet en hoe hij gegeven word.
Maar een halve ophouding hoeft niet gegeven worden volgens enkele omdat men dat anders doet met de zit en de beenhulpen. En daar dus over dit laatste daar is geen enkele uitleg over hoe dat uitwerkt op het paard. Omdat zit en beenhulpen gelijktijdig gegeven een drijvende functie hebben, dus dan ontstaat er alleen stuwkracht en geen draagkracht. Dit laatste is dus geen halve ophouding, omdat de halve ophouding duidelijk uitgelegd is hoe die functioneert en hoe die gegeven word. Maar dat met zit en been is geen enkele uitleg van.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:10

Citaat:
Als alles is uit te leggen, waarom praten we nu dan al meerdere pagina's over het juis toepassen van een H.O.?

Omdat een enkeling schrijft dat de halve ophouding niet nodig is, en dit even regelt met de zit en de beenen, en die uitleg daarvan is er nog niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 15:12

Professor schreef:
Citaat:
Ik kan nu zo 1 2 3 niet gaan zoeken, later vandaag wil ik er even voor zitten. Maar echt, ik weet zeker dat er hier meerdere mensen een duidelijke uitleg hebben gegegeven over een H.O., waar/wanneer te gebruiken, met welk doel en wat het met beide lichamen doet (ruiter/paard).

Ik denk dat wij naast elkaar schrijven, ik heb hier gelezen wat een halve ophouding doet en hoe hij gegeven word.
Maar een halve ophouding hoeft niet gegeven worden volgens enkele omdat men dat anders doet met de zit en de beenhulpen. En daar dus over dit laatste daar is geen enkele uitleg over hoe dat uitwerkt op het paard. Omdat zit en beenhulpen gelijktijdig gegeven een drijvende functie hebben, dus dan ontstaat er alleen stuwkracht en geen draagkracht. Dit laatste is dus geen halve ophouding, omdat de halve ophouding duidelijk uitgelegd is hoe die functioneert en hoe die gegeven word. Maar dat met zit en been is geen enkele uitleg van.

bovenbeen!!!!
daar heeft een ruiter ook spiertjes
en die kunnen , ism de ademhaling meer dan je tot nu toe blijkbaar hebt ondervonden.
vandaar dat ik zei. probeer het maar

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:12

Professor schreef:
Citaat:

Ik heb hier een hele uitleg gegeven, met stap voor stap wat de ruiter dient te doen, met welk lichaamsdeel en wanneer. Vervolgens staat er een uitleg hoe het paard moet reageren, wat het met zijn takt/temp/gedragenheid enzovoorts doet. Dan komt er nog een stukje over spieren/wervels en nog dieper energie en het opvangen van/werken met.

Dus nogmaals, er staat hier heel duidelijk beschreven. Zelfs van de mensen die van mening zijn dat een H.O. niet (enkel) vanuit de teugels/handen hoeft te worden gegegeven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:13

Professor schreef:
Citaat:

Omdat een enkeling schrijft dat de halve ophouding niet nodig is, en dit even regelt met de zit en de beenen, en die uitleg daarvan is er nog niet.

Volgens mij moet u dan echt een cursus begrijpend lezen gaan volgen, want meerdere mensen hebben hier aan gegeven die H.O. d.m.v. zit/been hulpen te gebruiken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:19

Citaat:
Zal ik dan maar een gok wagen. . . paarden, de manier van lopen, kracht, balans, vrijwel alles heeft met energie te maken. Die energie moet vanuit de achterhand komen, over/door de rug naar voren toe. Als je met je bovenbenen (binnenste bovenbeenspieren) een lichte knijpbeweging maakt (waardoor je de energie/kracht dus onderbeekt en naar boven vraagt), vlak na het inwerken met je zit, dan werk je in met je zit en met je bovenbenen. Waardoor je dus meer oprichting wilt, en dus de energie naar boven trekt, je stopt dus met voorwaarts(er) gaan.

Citaat:
Handen zijn voornamelijk om op te vangen, te begeleiden en te transporteren. Je vangt de kracht vanuit zijn rug op, doseert die en vervolgens laat je die kracht weer gaan. Nu klinkt het als een stappenplan/reeks, dat is het niet. Vanaf het moment dat je de teugels in handen hebt begint dit proces totdat je afstapt, je blijft altijd contact behouden met de mond, daar komt het vertrouwen (deels) vandaan.

Verder dienen je teugels vooral als grens, of eigenlijk het bit. Neem bijv. wijken, tijdens die oefening neem je de buitenteugel van de hals af, je nodigt het paard dus als het ware uit om die kant op te bewegen (in combinatie met je zit/beenhulpen natuurlijk). Doordat je teugel ergens anders is, gaat die grens/begrenzing ook ergens anders liggen.

Teugels mogen nooit als rem dienen, enkel als tussen/activatie station.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:29

Ailill schreef:
Citaat:
Zal ik dan maar een gok wagen. . . paarden, de manier van lopen, kracht, balans, vrijwel alles heeft met energie te maken. Die energie moet vanuit de achterhand komen, over/door de rug naar voren toe. Als je met je bovenbenen (binnenste bovenbeenspieren) een lichte knijpbeweging maakt (waardoor je de energie/kracht dus onderbeekt en naar boven vraagt), vlak na het inwerken met je zit, dan werk je in met je zit en met je bovenbenen. Waardoor je dus meer oprichting wilt, en dus de energie naar boven trekt, je stopt dus met voorwaarts(er) gaan.

Citaat:
Handen zijn voornamelijk om op te vangen, te begeleiden en te transporteren. Je vangt de kracht vanuit zijn rug op, doseert die en vervolgens laat je die kracht weer gaan. Nu klinkt het als een stappenplan/reeks, dat is het niet. Vanaf het moment dat je de teugels in handen hebt begint dit proces totdat je afstapt, je blijft altijd contact behouden met de mond, daar komt het vertrouwen (deels) vandaan.

Verder dienen je teugels vooral als grens, of eigenlijk het bit. Neem bijv. wijken, tijdens die oefening neem je de buitenteugel van de hals af, je nodigt het paard dus als het ware uit om die kant op te bewegen (in combinatie met je zit/beenhulpen natuurlijk). Doordat je teugel ergens anders is, gaat die grens/begrenzing ook ergens anders liggen.

Teugels mogen nooit als rem dienen, enkel als tussen/activatie station.

Nergens dus de andere kant zonder teugelhulpen, hier staat steeds met teugelhulpen.
En die uitleg staat dus nergens, alleen met zit- en beenhulpen. Hier staan allemaal tussen fasen van de halve ophouding maar niet de uitleg van enkelen die schrijven een halve ophouding geef ik niet maar doe het met zit- en beenhulpen. En dat is mijn vraag hoe kan dat omdat er dan geen draagkracht onstaat.
Wanneer ik alleen energie opwek en niet terug laat vloeien naar de achterhand dan gaat de energie alleen maar over in een voorwaartse beweging, zo niet dan zijn er geen overgangen maar vertragingen en dus ook geen energieke tempiwisselingen, maar verzand alles in schwunglos rijden. Was weer duidt op weinig actief van achter naar voren rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 15:40

Professor schreef:
Nergens dus de andere kant zonder teugelhulpen, hier staat steeds met teugelhulpen.
En die uitleg staat dus nergens, alleen met zit- en beenhulpen. Hier staan allemaal tussen fasen van de halve ophouding maar niet de uitleg van enkelen die schrijven een halve ophouding geef ik niet maar doe het met zit- en beenhulpen. En dat is mijn vraag hoe kan dat omdat er dan geen draagkracht onstaat.
Wanneer ik alleen energie opwek en niet terug laat vloeien naar de achterhand dan gaat de energie alleen maar over in een voorwaartse beweging, zo niet dan zijn er geen overgangen maar vertragingen en dus ook geen energieke tempiwisselingen, maar verzand alles in schwunglos rijden. Was weer duidt op weinig actief van achter naar voren rijden.

Maar professor,
je creëert toch geen draagkracht bij een paard door je handen?
hoe je het nu omschrijft is het been/schoppen voorwaarts tegenhoud verhaal!
je kan heel eenvoudig met ademhaling en bovenbeen deze energie terug laten werken naar achterhand.
overigens zie ik het niet als een naar achter naar voor en weer terug verhaal.
maar als vanachter naar voor en omhoog :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:52

Citaat:
Maar professor,
je creëert toch geen draagkracht bij een paard door je handen?
hoe je het nu omschrijft is het been/schoppen voorwaarts tegenhoud verhaal!
je kan heel eenvoudig met ademhaling en bovenbeen deze energie terug laten werken naar achterhand.
overigens zie ik het niet als een naar achter naar voor en weer terug verhaal.
maar als vanachter naar voor en omhoog :D

Zal het nog een herhalen, u stelt nu weer een vragende vorm, maar een uitleg van u hebben wij hier op het forum jammer genoeg niet.
Het is jammer dat u mijn vraag stelling zo naar voren brengt, ik schreef dat zit en been alleen drijvend is enz... het gaat niet over schoppen of wat dan ook. Vraag u nog eens vriendelijk legt u nu aub ons allen die de halve ophouding beschreven hebben en deze ook zo toepassen eens uit wat u nu precies doet en wat het resultaat is bij het paard, wat de reactie is van het bewegingsapparaat van het paard.
Dan kan men een vergelijk trekken met uw "methode" van tempiwisselingen en overgangen rijden en die van de klassiek opgeleide ruiters. Wij klassiek opgeleide ruiters hebben naar mijn mening de halve ophouding beschreven en uitgelegd en dat op meerdere manieren van beschrijven.
Helaas uw manier van "rijden" is blijkbaar niet alleen voor mij maar velen anderen nog niet duidelijk en zeker niet dat alleen met zit- en beenhulpen verhaal.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:55

[reactie geïnteresseerde meelezer] Wat betreft gebruik handen bij halve ophouding, ik denk evenals de meesten hier dat je daarbij altijd je handen gebruikt, hoe subtiel ook. Je creëert verbinding tussen been, zit en handen, daarmee reguleer je de voorwaartse energie van je paard. Het is wellicht interessant als je aan kunt geven hoe groot (klein) de inwerking cq. begrenzing van je handen is ten opzichte van je zit- en beenhulpen. Idealiter is die naar mijn idee zo klein mogelijk, maar nooit 0 %. Want anders is er m.i. geen sprake van verbinding. Het lijkt soms wel alsof sommigen het als de hoogste rijkunst zien om niets te doen met je handen; mijn idee van hoogste rijkunst is juist dat de verbinding tussen ruiterhand er constant is, maar zo subtiel als een dun draadje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 16:13

Professor schreef:
Zal het nog een herhalen, u stelt nu weer een vragende vorm, maar een uitleg van u hebben wij hier op het forum jammer genoeg niet.
Het is jammer dat u mijn vraag stelling zo naar voren brengt, ik schreef dat zit en been alleen drijvend is enz... het gaat niet over schoppen of wat dan ook. Vraag u nog eens vriendelijk legt u nu aub ons allen die de halve ophouding beschreven hebben en deze ook zo toepassen eens uit wat u nu precies doet en wat het resultaat is bij het paard, wat de reactie is van het bewegingsapparaat van het paard.
Dan kan men een vergelijk trekken met uw "methode" van tempiwisselingen en overgangen rijden en die van de klassiek opgeleide ruiters. Wij klassiek opgeleide ruiters hebben naar mijn mening de halve ophouding beschreven en uitgelegd en dat op meerdere manieren van beschrijven.
Helaas uw manier van "rijden" is blijkbaar niet alleen voor mij maar velen anderen nog niet duidelijk en zeker niet dat alleen met zit- en beenhulpen verhaal.

ja hoor, meerdere malen
lees het topic nog maar even door professor, staat er meerdere malen, vraag en uitleg.
dat het rijden voor jou nog niet duidelijk is, kan ik niets aan doen. Een simpel uitademen als hulp is al abacadabra voor je zo te horen.

Heb een keer een zeer klassiek paard mogen rijden , die dus op een simpele uitademing terug kwam in tempo, dit in samenspel bovenbeen (binnendijbeenspier)en kuit, kreeg je een prachtige verzameling.
Grappige was, dat ik een keer in een draf nieste
door de uitademing stond het paard keurig stil. :D ;) :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:37

Hebben teugels voor jou dan ueberhaupt nog een functie Nombrado? Kun je die niet gewoon weglaten? Als ze er toch maar voor de sier aanhangen ;)

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 16:46

Dat Askja, heb ik hier ook meerdere malen proberen uit te leggen.
Uiteindelijk is het zeker mogelijk zonder teugels te rijden. (als de ruiter daarvoor een goede balans heeft.;-) )
maar er staat ook omschreven wat de functie van de teugels is in dit topic.
dat is niet terugwerkend , maar gevend.
een ophouding, of ie nu half is of heel, is altijd terugwerkend. Daarmee zul je altijd, hoe klein ook, de balans verstoren in het geheel
als je paard helemaal met zijn aandacht bij de ruiter is, dan is een simpel lichaamssignaal al voldoende om hem oefeningen te kunnen laten uitvoeren. Als ruiter is het dan wel van belang, te weten hoe het bepaalde oefeningen door een paard juist uitgevoerd kunnen worden, om niet het paard te storen , en als ruiter mee te kunnen gaan in de beweging/oefening.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:53

Askja schreef:
[reactie geïnteresseerde meelezer] Wat betreft gebruik handen bij halve ophouding, ik denk evenals de meesten hier dat je daarbij altijd je handen gebruikt, hoe subtiel ook. Je creëert verbinding tussen been, zit en handen, daarmee reguleer je de voorwaartse energie van je paard. Het is wellicht interessant als je aan kunt geven hoe groot (klein) de inwerking cq. begrenzing van je handen is ten opzichte van je zit- en beenhulpen. Idealiter is die naar mijn idee zo klein mogelijk, maar nooit 0 %. Want anders is er m.i. geen sprake van verbinding. Het lijkt soms wel alsof sommigen het als de hoogste rijkunst zien om niets te doen met je handen; mijn idee van hoogste rijkunst is juist dat de verbinding tussen ruiterhand er constant is, maar zo subtiel als een dun draadje.

Inderdaad Askja, hier ben ik het mee eens. De halve ophouding tezamen met zit, been hulp en hand zo subtiel als een dun draadje werkt. Zoals NOmbrado schrijft dat je de teugels er net zo goed van af kunt halen als je goed in balans zit dan kun je m.i. nooit een paard krijgen dat gaat want dan heb je 0% begrenzing en ik ben zelf overtuigd dat je paard dan nooit kan gaan. Dan loopt hij maar een beetje rond maar nooit in verzameling voor de hogere oefeningen.
TEvens ben ik er van overtuigd dat we het hierover nooit met elkaar eens zullen worden NOmbrado.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 16:55

pien_2010 schreef:
Askja schreef:

Inderdaad Askja, hier ben ik het mee eens. De halve ophouding tezamen met zit, been hulp en hand zo subtiel als een dun draadje werkt. Zoals NOmbrado schrijft dat je de teugels er net zo goed van af kunt halen als je goed in balans zit dan kun je m.i. nooit een paard krijgen dat gaat want dan heb je 0% begrenzing en ik ben zelf overtuigd dat je paard dan nooit kan gaan. Dan loopt hij maar een beetje rond maar nooit in verzameling voor de hogere oefeningen.
TEvens ben ik er van overtuigd dat we het hierover nooit met elkaar eens zullen worden NOmbrado.

joehoe..je begrenzing doe je met je bovenbeenspier.(binnedijbeenspier).... {:) en je ademhaling

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:30

nombrado schreef:
Dat Askja, heb ik hier ook meerdere malen proberen uit te leggen.
Uiteindelijk is het zeker mogelijk zonder teugels te rijden. (als de ruiter daarvoor een goede balans heeft.;-) )
maar er staat ook omschreven wat de functie van de teugels is in dit topic.
dat is niet terugwerkend , maar gevend.
een ophouding, of ie nu half is of heel, is altijd terugwerkend. Daarmee zul je altijd, hoe klein ook, de balans verstoren in het geheel
als je paard helemaal met zijn aandacht bij de ruiter is, dan is een simpel lichaamssignaal al voldoende om hem oefeningen te kunnen laten uitvoeren. Als ruiter is het dan wel van belang, te weten hoe het bepaalde oefeningen door een paard juist uitgevoerd kunnen worden, om niet het paard te storen , en als ruiter mee te kunnen gaan in de beweging/oefening.

Hoe kom je daar bij? Dat een ophouding altijd terugwerkend is?
Dan heb je zelf nog nooit een goede ophouding leren geven. Een ophouding is namelijk niet met een terugwerkende hand maar het aannemen-nageven in je hand, dat wil zeggen dat de hand stil staan maar toch beweegt. Stil staan in de zin van, niet mee gaan met de handen (wat je wel op de manege leert, ik zeg expres niet 'niet mee gaan met de beweging' want dat doe je namelijk wel maar dan met de halve ophouding, leg ik zo uit) dat is namelijk het verstoren van de verbinding, als je de hand 'stil' laat staan maar door de spanning/ontspanning in je hand, openen/sluiten en het bewegen van je vingers, dan beweegt de hand wel mee. Dat wil niet zeggen dat het terug beweegt, dat doe je enkel als je de hand sluit en de gehele hand mee naar achter neemt (daarom moet je ook niet mee bewegen, daardoor stoot je als het ware iedere keer de hand tegen de beweging). In eerste instantie zullen de halve ophoudingen nog niet zijn zoals het moet want dat gevoel moet je leren, je moet constant voor ogen houden dan het nog kleiner en gevoeliger kan. Maar dat komt met de tijd.
Eerst is het, het openen en sluiten van de vingers samen met het aanspannen en ontspannen van je hand en pols. En uiteindelijk is het nog maar een kleine trilling van je vingers en aanspanning ontspanning vanuit de ellebogen, pols en hand.
Eigenlijk werk je altijd voorwaarts met je hand want dat wil je ook, een paard dat voorwaarts gaat, een paard naar de hand toe rijden en dat straf je niet af door tegen te gaan werken maar dat beloon je door die voorwaartse energie in het lichaam te behouden.
Als je merkt dat de takt verstoord is dan herstel je dat met een halve ophouding, als de achterhand niet voldoende onder treed (of beter gezegd, achter de beweging aankomt/is) dan herstel je dat met een halve ophouding. Dus in principe gaat je hand wel mee met de beweging, hij controleert deze telkens en hersteld waar nodig is. Alleen staat de hand daarbij 'stil' en heeft met meer te maken met het aannemen-nageven en het aanspannen-ontspannen en NIET met het druk zetten en druk loslaten zoals veel mensen denken.
Dit even over het hand gedeelte van de halve ophouding, het is alleen zo klein en fijn dat het zo moeilijk te omschrijven is.
Het zit gedeelte is volgens mij wel duidelijk, het paard naar het bit toe rijden met je benen en zit, je zit staat centraal voor het geven van de hulpen want als deze niet onafhankelijk is dan kun je ook geen onafhankelijke hulpen geven (dat zal ook wel de reden zijn waarom mensen niet met de halve ophouding rijden, het is immers moeilijker om aan jezelf te werken dan aan je paard).

De halve ophouding gebruik je niet bij rijbaanpunten of op andere vaste plekken. Je gebruikt de halve ophouding voor oneindig veel dingen aangezien de halve ophouding centraal staat bij het rijden want zonder halve ophouding kun je niet rijden.
Als je net begint met een verreden paard te trainen zijn er zo veel punten om aan te werken en dan geef je vrijwel iedere pas een halve ophouding, puur om het paard in de houding, met de juiste stelling en 'recht' door de baan te laten gaan. Als je geen halve ophouding geeft zal zo een paard compleet uit de houding en scheef door de baan gaan.
Je moet het paard eigenlijk vanaf het begin af aan rechtrichten, stelling geven, in de hand stellen en van achter naar voren laten gaan. En door de tijd heen wordt het lichaam sterker, beter en rechter maar hier moet je vanaf dag een aan werken en naar toe werken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:03

Zonder te ademen lukt het mij echt niet om te rijden Nombrado (adem-in-adem-uit). En bij mijn laatste niesbui gingen alle paarden aan de hol. Ik kan helemaal niets met jouw uitleg. Misschien wel, omdat ik geen PRE heb en mijn pony zelf heb beleerd vanaf zadelmak. Hij luistert wel naar zithulpen en halve ophouding.
Kan mooi op het achterbeen, maar ik moet er wel bij zijn om te regelen, of met been of met een ophouding. Enerzijds omdat er andere paarden in de baan lopen, anderzijds om ervoor te zorgen dat hij niet van het achterbeen afloopt. Daarom kan ik me zo vinden in de post van Professor die ik nog maar even herhaal:

"Klassiek geschoolden: Seunig, van Reede, Fam. Klimke, Fam. Theodurescu, enz..... reden en rijden met halve ophoudingen, zonder halve ophoudingen geen reiterei zeggen en schrijven zij.
De handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen, de handen geven veel aan, zijn stil en toch altijd in beweging, alle hulpen komen in de handern terug, men kan nog zo goed de zit- en beenhulpen geven wanneer de handen niet goed functioneren verzanden de hulpen in een schwunglos paard."

Misschien begrijp ik jou niet, omdat ik nog niet zo goed ben als jij, of mijn paard nog niet zo goed heb afgericht als jij, maar ik weet wel van wie ik liever les zou hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:58

heeft helemaal niets met wel of geen pre te maken
wel of geen pony
naast de pre, rijd ik regelmatig alles...van kwpn er, tot fries..gek genoeg reageren ze allemaal op de bovenbeen (binnendijbeenspier) zonder het "kunstje" te hebben "aangeleerd"
het heeft niets met "zo goed als jij" te maken. Die opmerking kan ik niet zoveel mee.
Ik adviseer je zeker een les te nemen bij professor ;-) , daar zijn wel eens filmpjes hiervan voorbij gekomen. Misschien kan je hem vragen die hier te plaatsten? om te bekijken hoe hij het bedoeld?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:23

nombrado schreef:
heeft helemaal niets met wel of geen pre te maken
wel of geen pony
naast de pre, rijd ik regelmatig alles...van kwpn er, tot fries..gek genoeg reageren ze allemaal op de bovenbeen (binnendijbeenspier) zonder het "kunstje" te hebben "aangeleerd"
het heeft niets met "zo goed als jij" te maken. Die opmerking kan ik niet zoveel mee.
Ik adviseer je zeker een les te nemen bij professor ;-) , daar zijn wel eens filmpjes hiervan voorbij gekomen. Misschien kan je hem vragen die hier te plaatsten? om te bekijken hoe hij het bedoeld?

Het feit dat je over kunstjes praat, of het nou tussen haakjes staat of niet vind ik al erg kwalijk. Rijden is geen kunstjes, wat Professor al zo vaak gezegd heeft en nog steeds zegt, rijden is geen Black Magic.
Tuurlijk heb je, je bovenbenen nodig bij het rijden, je hebt iedere spier nodig onderhand :D maar het belangrijkste wat je nodig hebt is je gezond verstand in combinatie met je gevoel. Het willen leren van mensen die het op de juiste manier (en het juiste) uit kunnen leggen en daarnaast het er over nadenken, wat doe ik en waarom krijg ik die reactie. Kortom, rijden is niet alleen gevoel, je moet je verstand gebruiken en je gevoel ontwikkelen. En dit kan alleen als je iemand hebt die jou dit kan leren, je gevoel te ontwikkelen en je kennis te verbreden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:30

ja, dat was hier ook al regelmatig voorbij gekomen.
gevoel......
voornaamste is als ruiter je eigen lichaam en gevoel daarin te leren kennen, voordat je het totale plaatje met een paard voor elkaar krijgt.
zo zitten veel ruiters met hun ademhaling veel te hoog...en niet vanuit de buik
dat is pas 1 ding.
(onbewuste) verkrampingen in het lichaam, bekken, rug, schouders, nek, niet middelpunt kunnen vinden
bewust 1 spier kunnen aanspannen, maar ook weer ontspannen.
we verlangen dit van de paarden, maar je zal als ruiter eerst met jezelf moeten beginnen.
en dat is confronterend

de bewering "gezond verstand" kan ik niet zo veel mee, met die uitdrukking. Bestaat er dan ook ongezond verstand? als je daarmee mensen bedoeld die een geestelijke beperking hebben, kan ik je wel vertellen dat ie veelal over meer ruitergevoel (zowiezo gevoel)beschikken dan de gemiddelde "gezonde verstanders" :+
Laatst bijgewerkt door nombrado op 26-12-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:34

nombrado schreef:
ja, dat was hier ook al regelmatig voorbij gekomen.
gevoel......
voornaamste is als ruiter je eigen lichaam en gevoel daarin te leren kennen, voordat je het totale plaatje met een paard voor elkaar krijgt.
zo zitten veel ruiters met hun ademhaling veel te hoog...en niet vanuit de buik
dat is pas 1 ding.
(onbewuste) verkrampingen in het lichaam, bekken, rug, schouders, nek, niet middelpunt kunnen vinden
bewust 1 spier kunnen aanspannen, maar ook weer ontspannen.
we verlangen dit van de paarden, maar je zal als ruiter eerst met jezelf moeten beginnen.
en dat is confronterend

:') vandaar mij 'Het willen leren van mensen die het op de juiste manier (en het juiste) uit kunnen leggen'.
Als er bij mij iemand in de baan zou staan en zou zeggen dat mijn 'ademhaling te hoog zit' dan leg ik die persoon vriendelijk uit dat ik niet opzoek ben naar zangles :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:37

bovenstaande is een bewijs, dat je je in je eigen lichaam nooit hebt verdiept.
een diepe lage ademhaling is namelijk in de sport een zeer belangrijk gegeven!
en trouwens ook voor het paard.........je doet jezelf en je paard met deze uiting tekort.

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:40

*stille meelezer* ;)