[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:31

Suus86 schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en vind het zeer interessant! :D
Ben daarom ook erg benieuwd wat jullie van mijn paardje vinden!!
Mijn houding is niet perfect dat weet ik! Heb vroeger rugproblemen gehad en
dat gaat nu gelukkig steeds beter :D
Voor de rest vind ik dat ze wat achter de loodlijn loopt..
[ Afbeelding ]

Afbeelding

Hee, Suus,

een verrassende foto met hele mooie elementen!
Een paard dat een voorbeen naar voren zet. DURFT te zetten! <3
En ook een achterbeen dat heel mooi naar voren wordt gebracht! <3
Een mooi ontspannen afhangende staart! <3
Ik zie ook een paard dat harmonisch is ontwikkeld. <3

Nou weet ik niet wat ik eerder moet doen. :+
Moet ik nou eerst gaan zeuren over wat beter kan?
Of kan ik eerst gaan zeggen wat ik zo graag WIL zeggen?

HM.. Ik ga eerst lekker mekkeren. Dan kan ik het goede nieuws voor het laatst bewaren, dan blijft het beter hangen. <3

Zo. Eerst het gemekker, dus.
Je zit.
Ik zou je zit graag iets strakker willen zien. Nét iets meer spierspanning in de rug. Iets .. eh .. deftiger, zeg maar. Zoals je op de foto zit faciliteer je je paard, en dat is natuurlijk goed. Maar wat zou je ervan denken om niet alleen faciliterend te rijden, maar óók iets meer uitnodigend tot iets spannends?

Dan de aanleuning. Inderdaad wat diep, zoals je zelf ook zegt.

Zover het gemekker. :+

Dan nu het goede nieuws. :D

Zelden zien we hier een combinatie die ZO weinig nodig heeft om een ander niveau te bereiken. En dan bedoel ik niet een niveau in de zin van L of M. Ik bedoel een echt ander niveau.

Suus, als je jouw manier van rijden volhoudt, terwijl je nét iets strakker gaat zitten, én bergopwaarts denkt, dan denk ik dat je een hele grote sprong gaat maken! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:35

xDaantjxx schreef:
Is het goed als ik dus wel rondjes zet omdat ik het dan voor mezelf mooi kan beoordelen?
Het lijkt me FANTASTISCH als je zelf rondjes zet! *\o/*

KarmaWitch

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:43

Hahaha okee mooi :)
Op dat verhaaltje kunnen jullie zeker weinig over zeggen

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:43

kristie14 schreef:
...Best frustrerend is het want ik heb (als hij moe wordt) op een gegeven moment zoveel in mijn handen, en een zo op de voorhand lopend paard.

...Maar jullie zeggen dus dat ik hem wat langer in de hals moet houden en als hij daarbij toch nog verder wil zakken been moet geven?

Nog even reactie op deze twee uitspraken.

Je moet hem geen kans geven om jouw zoveel in je handen te geven. Gewoon loslaten! Op dat moment alleen maar been geven, heeft waarschijnlijk geen zin. Dan gaat hij alleen maar meer de grond in lopen. Je moet een moment éérder been geven.
Of dus op het moment dat hij al te veel aan je handen zit: eerst loslaten, daar je paard de tijd geven zijn nieuwe balans en fijne houding te zoeken (nagevelijkheid) en dan iets actiever laten lopen.

Als je hem actiever laat lopen op het moment dat hij hangt in je handen, is hij nog strak in de rug. Alle activiteit die je dan zou opwekken kan hij dan niet dragend benutten, maar alleen stuwend. Dan gaat hij dus nog meer op de voorhand lopen.
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 15-01-13 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:45

Ik had een haflinger een keer gereden die heel erg op de voorhand ging hangen. Als je haar dan even ruimte gaf en gelijk weer netjes oppakte en van achter weer ging rijden liep het beter. Alleen ging dat bij haar heel moeilijk. Wel een paard om van te leren

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:52

Jes_sam, ik ben het grotendeels met jouw commentaar eens. Probeer ook eens te kijken naar de buiging in de gewrichten van de benen en naar het bekken..

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:56

xDaantjxx schreef:
Hahaha okee mooi :)
Op dat verhaaltje kunnen jullie zeker weinig over zeggen

Nee, daar valt weinig over te zeggen. Als ik blindelings vertrouw op wat je instructrice zegt, dan ben je inderdaad goed bezig. Maar zoals blijkt uit voorgaande pagina's, kan ik dat niet zómaar..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:00

_iDj_ schreef:
kristie14 schreef:
...Best frustrerend is het want ik heb (als hij moe wordt) op een gegeven moment zoveel in mijn handen, en een zo op de voorhand lopend paard.

...Maar jullie zeggen dus dat ik hem wat langer in de hals moet houden en als hij daarbij toch nog verder wil zakken been moet geven?

Nog even reactie op deze twee uitspraken.

Je moet hem geen kans geven om jouw zoveel in je handen te geven. Gewoon loslaten! Op dat moment alleen maar been geven, heeft waarschijnlijk geen zin. Dan gaat hij alleen maar meer de grond in lopen. Je moet een moment éérder been geven.
Of dus op het moment dat hij al te veel aan je handen zit: eerst loslaten, daar je paard de tijd geven zijn nieuwe balans en fijne houding te zoeken (nagevelijkheid) en dan iets voorwaartser laten lopen.

Als je hem voorwaarts laat lopen op het moment dat hij hangt in je handen, is hij nog strak in de rug. Alle activiteit die je dan zou opwekken kan hij dan niet dragend benutten, maar alleen stuwend. Dan gaat hij dus nog meer op de voorhand lopen.

Kristie wellicht dat het tempo te hoog is en je paard daarom gaat boren (zo noem ik dat als paard op de voorhand valt en of hangt). Probeer heel licht te blijven in je hand, met zit tempo omlaag te brengen zodat je met je been als tempo lager ligt voorzichtig paard middels de kuit en zacht hand hulp in combinatie met zit uit het boren kunt krijgen. Energie van achteren gaat naar voren, met zit houdt je paard onder je en de zachte hand houdt energie vast totdat kaak opent en dan ontspan jij jouw hand (bovenarm, schouder) dus geeft na (is niet loslaten) en dan begin je van voren of aan (halve ophouding wel heel kort door de bocht beschreven). Omdat veel ruiters eerst beginnen met de voorkant gaat paard boren of verstrakken want wordt in elkaar getrokken zodat de hulpen niet meer door kunnen komen (van voor naar achteren rijden noemen we dat).
Het is per paard verschillend, maar mijn paard moet je juist niet loslaten zoals hierboven wordt beschreven, voor anderen paarden werkt dit wellicht wel. Mijn paard moet je juist overgang maken naar stap. Rust in de tent brengen. Dan rustig overgang maken naar draf, eventueel weer terug naar stap.
Tja dan is het lastig met internet. Maar je kunt beter je richten op activiteit in plaats van op voorwaartsheid want daarmee wordt boren vaak alleen maar erger omdat paard of pony beweging niet kan verwerken door het lijf en dan dus juist gaat hangen.
Belangrijk is wel dat je jouw paard goed loswerkt zodat halve ophouding ook door kan komen.
Hopelijk kun je het nog volgen.

Enne Peetstap welkom!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:16

Hoe kun je een foto recht zetten dan :o ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:31

kristie14 schreef:
@ _iDj_ & Babootje (Ik doe het even tegelijk want eigenlijk zeggen jullie hetzelfde)
Allereerst bedankt voor het geven van jullie visie :) Ik zie precies hetzelfde en in mijn hoofd kan ik helemaal terug denken aan hoe het voelt als hij zo loopt. Hij is denk ik ook gewoon nog niet sterk genoeg om op deze manier te lopen (al had ik het idee dat hij dit eerder wel was, dus het zal ook te maken hebben met het minder trainen). Best frustrerend is het want ik heb (als hij moe wordt) op een gegeven moment zoveel in mijn handen, en een zo op de voorhand lopend paard.

Met mijn instructrice ben ik er al uit gekomen dat ik hem vaak te hard liet lopen waardoor hij ging krabbelen en nog meer op de voorhand ging lopen. Ik ben dus hard bezig met ''voelen'' waar het juiste tempo ligt. Daarnaast moet ik veel kleine voltes rijden en tempowisselingen.

Hij heeft ook gewoon niet de ideale dressuurbouw waardoor het voor hem extra moeilijk wordt. Maar jullie zeggen dus dat ik hem wat langer in de hals moet houden en als hij daarbij toch nog verder wil zakken been moet geven? (Ik ben op dit moment denk ik vaak te laat met dat been geven)

Normaliter is het al zo dat de natuurlijke balans van het paard 60/40 is verdeeld. 60% van het gewicht van het paard wordt gedragen door de voorbenen, 40% door de achterbenen. Daar komt het gewicht van de ruiter nog bij. Om het paard niet te overbelasten willen we dat het gewicht meer verdeeld wordt (horizontaal evenwicht) en later bij zwaardere oefeningen zelfs dat het nog meer gewicht op de achterhand neemt. Als gevolg van het natuurlijk evenwicht van het paard zal niet 1 paard (met ruiter) als je hem loslaat in horizontaal evenwicht lopen. Soms zal het paard jouw hand als extra been gebruiken (steun zoeken op jouw hand). Soms kan het dan helpen even los te laten en been te geven, maar dat zal het paard niet in horizontaal evenwicht brengen. Dat kan alleen door verbinding te maken en het paard te laten ondertreden. Bij paarden die overbouwd zijn is dat (ondertreden) nog wat lastiger.
Om een goede evenwichtsverdeling te krijgen, moeten we ervoor zorgen dat het paard soepel en gelijkmatig bespierd wordt. Rugspieren stretchen (voorwaarts neerwaarts), buikspieren trekken we aan (ondertreden) en de linker- dan wel rechterkant stretchen we zodat het paard zowel links als rechtsom zijn oefeningen gemakkelijk kan uitvoeren. Dit werk noemen we gymnastiseren (door lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden). Dat is basisarbeid.
Daarbij hangt wel het een aan het ander. Je kunt bijvoorbeeld niet goed voorwaarts neerwaarts rijden (rugspieren stretchen) als het paard niet ondertreed (buikspieren aanspant), want dan zal het paard op de voorhand vallen en wordt er niets gestretcht.
En je kunt bijvoorbeeld niet goed een lengtebuiging rijden als het paard niet ondertreedt, want dan loopt het teveel over de schouder weg en heeft ook die oefening geen nut.

Nu even terug naar Kristie:
Ik vind op zich de halslengte goed, maar je ziet dat hij in je handen "hangt" en in het geheel wat strak oogt. Dus op de voorhand loopt (en daarbij mogelijk jouw handen gebruikt als vijfde been, zeker als hij moe is). Doordat zijn achterbenen stuwen in plaats van dragen krijg jij alles in je hand terug. Helemaal loslaten is geen oplossing, want daar zal hij niet mee van de voorhand afkomen. Hoger tempo rijden ook niet, want dan kom je er met paarden die wat overbouwd zijn (neem ik aan?) ook niet tussen. Zo te horen is je instructrice goed met je bezig. Let goed op stelling en buiging (in het frame) in alle oefeningen die je doet en het goed onderbrengen van het binnenachterbeen.
Ik heb ook een pony die geen ideale dressuurbouw heeft, dus ik begrijp precies wat je bedoelt. Hem heb ik door terug te rijden ook mooi op het achterbeen gekregen. (Terugrijden betekent niet van voor naar achteren, maar in een langzamer tempo met behoud van impuls). Impuls is dus de sleutel, niet het tempo.
Ik heb de indruk dat je paard nog veel spierkracht mist. En daar heb je gewoon geduld voor nodig.
Begin bijvoorbeeld met veel basis staparbeid; je paard vanuit (vierkant) halthouden correct te laten wegstappen vanuit een nageeflijke situatie en van achter naar voren. (Soms helpt het - ter voorbereiding - om ze eerst een pasje achterwaarts te laten doen). Dan vraag je nageeflijkheid door contact te maken met de paardenmond met je been aan het paard en eventueel een halve ophouding paard mag daarbij niet naar achteren uitstappen; bewaak dat met je been. Als het paard nageeft, d.w.z. de kaak loslaat, geef jij ook na door je hand iets te openen (niet loslaten!) en stap je weg waarbij je erop let dat hij van achter naar voren wegstapt; d.w.z. dat hij zich niet op de voorhand gooit en mooi nageeflijk blijft. Eventueel schouderbinnenwaarts wegstappen of op de volte. Blijft hij daarbij nageeflijk kun je op dezelfde manier gaan draven. Lukt dat niet, ga je weer terug naar je uitgangspunt en begin opnieuw. Blijft hij in het draven ook nageeflijk, kun je wat gaan schakelen. Eens wat toerijden en vervolgens weer terugrijden. Voorwaarde hiervoor is wel dat je paard voorwaartse drang heeft en goed op je been reageert. Op bovengenoemde manier ontwikkel je de buikspieren. Dat afwisselen met voorwaarts neerwaarts; dus is het paard nageeflijk en treedt hij onder uitschuiven zodat het paard met de neus naar de knieen gaat. Lengtebuiging oefenen door volte's openen en sluiten, schouder voor- of binnenwaarts, travers, apuyeren (de laatste is wel een gevorderde oefening). Let wel, bovenstaand is alleen nog maar de basis. Hoe verder gevorderd, hoe meer gewicht wij naar de achterhand willen verplaatsen om het paard in staat te stellen om moeilijker oefeningen uit te voeren zoals passage en piaffe. (Maar daar zijn we nog lang niet :+ )

Heel verhaal, maar ik heb geprobeerd om een zo kort mogelijke uitleg te geven. Veel hierover lezen (en filmpjes kijken) in combinatie met goede instructie kan je veel inzicht geven over hoe je je paard moet trainen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:47

@Suus: Wat een fijn paard zeg. Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan Bertie. Het geheel ziet er heel fijn en ontspannen uit. Mooi in horizontaal evenwicht. Dat het neusje iets achter de LL is vind ik in dit geval niet erg, dat komt vanzelf goed als je wat meer oprichting gaat vragen. Zoals Bertie zegt: je lijkt klaar voor de "volgende stap". V.w.b. je zit eens met Bertie: blijf voorin je zadel zitten en kantel je bekken (ik denk dat je een gaatje te kort zit).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:01

jes_sam schreef:
Hoe kun je een foto recht zetten dan :o ?

Printscreen en dan je foto bewerken.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:14

@ _iDj_ Als ik hem van voren los laat gaat hij nog meer de grond in helemaal als ik hem been geef. Jij zegt dat ik hem de tijd moet geven om hem weer opnieuw in balans te lopen met de juiste nageeflijkheid maar de vraag is: Hoe doe ik dit? -O- Als hij eenmaal is gaan duiken is het eigenlijk onmogelijk hem weer in de juiste nageeflijkheid te krijgen?

@ Piendumatre Ja ''boren'' vind ik een goede benaming! Zo voelt het ook. Het tempo lag inderdaad te hoog, dat is volgens mijn instructrice ook een van de redenen waarom hij ermee begonnen is. (Eigen schuld dus -O- ) Jouw redenering lijkt me goed, ben ik ook al mee aan het werk. Als is het heel moeilijk om los te laten als hij zo vast houdt (als ik loslaat gaat hij nog lager, over het volgen van mijn hand gesproken haha) Dat stappen vind ik ook een goede tip!

@ Babootje Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik denk dat hij qua rugspieren goed gestreched is (hij volgt goed mijn hand en ik train hem veel lang en laag) alleen dat, wat jij zegt, zijn buikspieren nog niet voldoende getraind zijn. Ben met dat tweede eigenlijk ook nog nooit bewust bezig geweest. Nu mijn vraag: Moet ik op dit moment niet meer echt lang en laag rijden omdat zijn buikspieren nog niet voldoende getraind zijn? Dit omdat jij zegt dat dit allemaal met elkaar samenhangt, en hier kan ik inkomen. Want natuurlijk loopt hij ook op de voorhand als ik hem lang en laag train, hij doet dit ook wanneer ik hem opricht.

Dat terugrijden op zit met toch de juiste activiteit doen we nu al erg veel! De stapoefening heb ik nooit eerder gelezen, is dus goed voor de buikspieren? Gewoon wegstappen alleen erop alert blijven dat hij vanachteruit wegstapt? Ik kan nu al helemaal voelen dat hij het normaal op de voorhand doet dus dit wordt nog lastig. Met achterwaarts zijn we ook begonnen (ook om hem meer op de achterhand te krijgen) dus dit moet ik wel eerst verder uitbouwen.

Ik ben blij met alle tips! Kan niet wachten totdat die stomme sneeuw weg is en ik weer écht lekker aan de slag kan! :) Het komt vast goed met ons, we hebben alleen nog een laaaange weg te gaan!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:23

Mag ik ook een fotootje plaatsen?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:14

pien_2010: je hebt precies in de tijd dat ik mijn bericht aan het wijzigen was mij gequote :D . Ik ben het helemaal eens dat het meer om activiteit gaat dan voorwaarts!

Babootje: Wat betreft het loslaten: ik ben het met je eens dat je het niet oplost door alleen maar los te gooien. Maar een paard dat in de "hangmood" is, wordt enigszins vastgehouden (anders kan het niet hangen). Dat stukje vasthouden, moet je eerst wel loslaten, voordat het paard uit de "hangmood" komt (het "boren"). Hij moet zelf zijn hoofd tillen en van daaruit kan je naar de nagevelijkheid werken.

kristie: Ik zou dan verder terug gaan in tempo (op je zit uiteraard, anders gaat hij nog meer op je hand hangen), wel in dezelfde gang, dus draf, blijven, pas been geven als hij naar de stap gaat (niet als je dénkt dat hij naar de stap gaat).
- Je paard moet zelf gaan zoeken naar een fijne houding terwijl jij een stille aanleuning houdt. Gaat hij wel zoeken?
- Doet hij wel eens aan sterrenkijken? (tilt je paard zijn eigen hoofd wel?)
Of duikt hij echt totdat hij stofzuigt? Volgt hij je hand wel of hangt hij eigenlijk altijd wel wat?

Rena: Natuurlijk, als je je eigen commentaar en mening over het aan de teugel lopen van je paard op die foto's maar niet vergeet :D

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:26

Ok, hier komt ie dan!

Afbeelding

Foto is al van een tijdje terug, we waren toen net verhuist van stal en had al een tijd geen les meer gehad. Ik had privé les van een dressuuramazone die op Lichte Tour rijdt en waar ik op zich prima les van kreeg. Toch vond ik mezelf in die tijd dat ik lessen had van haar, zo'n half jaar, niet veel verbeterd. Zij keek meer naar het totale plaatje, dan naar mij en mijn knelpunten. Nadat deze foto is gemaakt, heb ik les van een andere instructrice, tevens de staleigenaresse van onze nieuwe stal, en dat gaat echt super goed! Ik hoor van alle kanten dat het beter gaat en dat ik echt vooruitgang boek.
Mijn eigen punten:
- Mijn handen dichter bij elkaar zetten, het breed zetten van mijn handen heb ik aangeleerd van mijn vorige instructrice en eigenlijk werkt dit totaal niet voor mijn paard
- Betere en vastere aanleuning krijgen, mijn teugels zijn vaak te vast/los wat de aanleuning niet ten goede komt
- paard scherper maken op mijn been, ze is onzettend lui voor mijn been en reageert vaak erg slecht
- rechterop zitten!

Verder graag tips, mijn nieuwe instructrice helpt al enorm, ik heb nu 1x per week les. Het is trouwens niet mijn eigen paard, maar mijn bijrijdpaard. Nog meer info nodig?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:30

Vind je dat je paard "aan de teugel" is?
Is het paard nagevelijk? Ben jij dat?
Wat voor gevoel geeft jouw paard jou?
Heb je het idee dat je paard soepel is?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:39

Mijn paard kan 'aan de teugel' maar meestal loopt ze met een valse knik, dit vind ik zelf lastig om eruit te rijden, ook op de foto is ze niet lekker ontspannen en te hoog in de hals vind ik. Ze kan wel lekker ontspannen afbuigen, maar niet constant, ze gooit snel haar hoofd weer de lucht in waardoor ik weer opnieuw kan beginnen met afbuigen.
mijn paard zit redelijk vast, alhoewel dat de laatste tijd steeds beter gaat, scheef, drukt vaak de kont naar binnen of naar buiten en kan rechtsom slecht ombuigen (voltes). Daarbij, als ze dan lekker ontspannen is, ben ik vaak de verbinding kwijt met de mond waardoor de teugels los gaan hangen. Ook knabbelt ze dan veel op het bit waardoor ik dus zo'n los-vast verbinding krijg.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:10

_iDj_ schreef:
kristie: Ik zou dan verder terug gaan in tempo (op je zit uiteraard, anders gaat hij nog meer op je hand hangen), wel in dezelfde gang, dus draf, blijven, pas been geven als hij naar de stap gaat (niet als je dénkt dat hij naar de stap gaat).
- Je paard moet zelf gaan zoeken naar een fijne houding terwijl jij een stille aanleuning houdt. Gaat hij wel zoeken?
- Doet hij wel eens aan sterrenkijken? (tilt je paard zijn eigen hoofd wel?)
Of duikt hij echt totdat hij stofzuigt? Volgt hij je hand wel of hangt hij eigenlijk altijd wel wat?

Je bedoelt een schijnovergang? Als hij naar stap terugvalt net nog been geven zodat hij in draf blijft?
Even de antwoorden op jouw vragen

- Als ik begin met rijden is hij vrij kijkerig en moet ik hem wat meer bij mij krijgen, hier loopt hij wel fijner in de aanleuning omdat hij dan dus niet hangt, ik een ontspannen hand kan hebben zonder dat hij daarin gaat hangen daarna gaat hij hangen (als hij moe wordt en in de galop ook vaak) hier zoekt hij wel maar dan naar beneden, dus hij loopt fijn maar probeert steeds naar beneden te gaan.
- Hij doet eigenlijk niet aan sterrenkijken maar ik zou hem zo wel kunnen rijden maar dan alleen als ik begin. Ik probeer hem weleens ''te laten'' sterrenkijken als hij hangerig is (omdat dit beter is dan hangen en ik dus wil dat hij zijn eigen hoofd weer draagt) maar op dat moment is het eigenlijk onmogelijk, hij krult zich dan helemaal op!
- Hij doet lang en laag heel fijn, hij volgt mijn hand ook, kan hem lang laten wanneer ik wil en ook weer oppakken zonder dat hij verzet toont

Ik vond de vragen vrij lastig, ben over sommige van mijn antwoorden niet helemaal zeker maar hoop dat ik je hiermee een beeld kan geven van wat het probleem kan zijn!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:13

Rena100 schreef:
Mijn paard kan 'aan de teugel' maar meestal loopt ze met een valse knik, dit vind ik zelf lastig om eruit te rijden, ook op de foto is ze niet lekker ontspannen en te hoog in de hals vind ik. Ze kan wel lekker ontspannen afbuigen, maar niet constant, ze gooit snel haar hoofd weer de lucht in waardoor ik weer opnieuw kan beginnen met afbuigen.
mijn paard zit redelijk vast, alhoewel dat de laatste tijd steeds beter gaat, scheef, drukt vaak de kont naar binnen of naar buiten en kan rechtsom slecht ombuigen (voltes). Daarbij, als ze dan lekker ontspannen is, ben ik vaak de verbinding kwijt met de mond waardoor de teugels los gaan hangen. Ook knabbelt ze dan veel op het bit waardoor ik dus zo'n los-vast verbinding krijg.

Wauw, geweldig *\o/* Nu spreek je vanuit je gevoel _/-\o_
Wat je hierboven zegt, is ook terug te zien op de foto's, zie jij dat ook? Kan je uitleggen waar en wat je precies ziet?

Vooral door je uitspraak "..waardoor ik weer opnieuw kan beginnen met afbuigen.." ben ik benieuwd hoe jij een paard aan de teugel rijdt? En dan zo gedetailleerd mogelijk uitleggen graag :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:21

kristie14 schreef:
.Nu mijn vraag: Moet ik op dit moment niet meer echt lang en laag rijden omdat zijn buikspieren nog niet voldoende getraind zijn? Dit omdat jij zegt dat dit allemaal met elkaar samenhangt, en hier kan ik inkomen. Want natuurlijk loopt hij ook op de voorhand als ik hem lang en laag train, hij doet dit ook wanneer ik hem opricht.

Mijn over bouwde paard die niet meer boort maar dat gemakkelijk doet en gedaan heeft (bij anderen boort ze gelijk weer dus mag niemand er meer op Heb ik onlangs besloten :+ ) rijd ik nooit lang laag (want dat nodigt uit tot boren of officieel gezegd tot op de voorhand lopen en dat willen we juist niet). Als ze hard gewerkt heeft laat ik even teugels helemaal los om paar rondjes te stappen en nemen we haar weer op. En ze mag af en toe hand volgen mooi door de nek met hoofd tot op knie hoogte maar hooguit een halve volte. Ik ben NIET van het laag en diep en niet van het lang en laag want mijn paard is 8 jaar, in de hand gesteld dus die mag gewoon aan het werk. Boren is net zo iets als vloeken in de kerk en ik accepteer dat niet want is slecht voor haar want gewicht moet gewoon op achteren blijven want dat is gezonder.
Belangrijk is wel dat je kijkt naar hoe lang is de hals van het paard want daar pas je natuurlijk hoofdhouding van paard op aan. Een paard met lange hals wordt anders door de nek gereden als een paard met kort halsje. De een krijgt natuurlijk meer teugel dan de ander.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:30

Rena100 schreef:
Ok, hier komt ie dan!

[ Afbeelding ]

Foto is al van een tijdje terug, we waren toen net verhuist van stal en had al een tijd geen les meer gehad. Ik had privé les van een dressuuramazone die op Lichte Tour rijdt en waar ik op zich prima les van kreeg. Toch vond ik mezelf in die tijd dat ik lessen had van haar, zo'n half jaar, niet veel verbeterd. Zij keek meer naar het totale plaatje, dan naar mij en mijn knelpunten. Nadat deze foto is gemaakt, heb ik les van een andere instructrice, tevens de staleigenaresse van onze nieuwe stal, en dat gaat echt super goed! Ik hoor van alle kanten dat het beter gaat en dat ik echt vooruitgang boek.
Mijn eigen punten:
- Mijn handen dichter bij elkaar zetten, het breed zetten van mijn handen heb ik aangeleerd van mijn vorige instructrice en eigenlijk werkt dit totaal niet voor mijn paard
- Betere en vastere aanleuning krijgen, mijn teugels zijn vaak te vast/los wat de aanleuning niet ten goede komt
- paard scherper maken op mijn been, ze is onzettend lui voor mijn been en reageert vaak erg slecht
- rechterop zitten!

Verder graag tips, mijn nieuwe instructrice helpt al enorm, ik heb nu 1x per week les. Het is trouwens niet mijn eigen paard, maar mijn bijrijdpaard. Nog meer info nodig?

Als je goed kijkt naar jouw foto dan zie je dat jouw binnenhand zowat op je knie zit. Dat is niet goed want je paard hoor je "op" je buitenhand te rijden. Met je binnenhand trek je hem als het ware om en dat zie je ook aan de foto en aan zijn mond dat er behoorlijk wat druk op staat. Als paard mond opent dan hoor jij zacht te zijn in je handen (armen en schouders) en dat noemen we nageven met behoud van contact. Als jij jouw binnenbeen aan het paard hebt zou je zelfs je binnenhand af en toe naar voren kunnen doen omdat je binnenbeen hand overneemt. Je ziet dat je van voor naar achteren werkt. Ik benoem dat met het beeld dat mijn instructrice wel eens gebruikt. Je kunt goed zien dat de hulpen van jou niet door KUNNEN komen want de brug = synoniem voor rug staat open. Dus als jij zegt hij reageert niet op mijn been dan klopt dat want dat hij ook niet. Pas als je paard zijn rug goed gebruikt (brug is gesloten, paard aan één stuk in plaats van zoals je bij jou ziet je hem in stukjes kunt knippen) komen de minimale hulpen dus heel goed door. Voel je gelijk goed rug gebruik.
Dus advies is, houd je handen eens mooi voor je en zorg dat je onderarmen ontspannen zijn in het verlengde van je teugels evenals schouders ontspannen zodat je met je handen veel ontspannender bent voor je paard. Je been legging is zeker niet verkeerd. Mag nog ietsjes naar achteren en hak meer naar beneden zodat je onderbeen bij zijn zenuw uiteinde zit waarvan je beenhulpen kunt geven. Dan met hulp van jouw instructrice reactie af dwingen. Geen reactie tik met de zweep (spoor heeft geen zin want brug staat open dus die zou je van mij gelijk af moeten doen en met zweepje rijden want dat verergerd alleen maar de kwaal).
Je instructrice zou je moeten begeleiden dat je jouw paard kan leren met gesloten brug = goed rug gebruik zijn werk te gaan doen. Daarvoor heb je allerlei loswerkende oefeningen nodig die je iedere keer zeer consciëntieus zult moeten doen, want je paard zit vast en het is moeilijk om dat weer te corrigeren. Succes ermee en fijn dat je goede nieuwe instructrice hebt! Zij kan je vast helpen met het gaan sluiten van de brug en fijn eerlijke aanleuning verkrijgen.

Hierbij plaats ik een filmpje zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel met de brug is gesloten. Tevens kun je zien hoe fijn paard aan het bit is (zonder valse knik) kijk maar eens naar de hele hoofd, halshouding doorlopen in de rug houding en hoe goed de hulpen door komen en hoe paard reageert op zit, hand en beengebruik. Dit filmpje heb ik zonet gepikt uit een ander topic waar we het hebben over travers rijden op een goede manier en iemand dit filmpje plaatste. Het leuke van dit filmpje is dit is gewoon een wat betere ruiter maar geen grand prix uitvoering van oefening want er valt ook nog wel wat over op te merken maar de opleiding van het paard is correct. Zie jullie ook hoe het paard kauwt op het bit? Zien jullie ook hoe de ruiter hoofd- en hals houding kan veranderen maar dat paard door de nek blijft? Zien jullie dat paard geen valse knik heeft maar mooi door de nek is?
http://www.youtube.com/watch?v=e9_fYZN_Ntg

Af en toe wil ik namelijk ook goede filmpjes plaatsen zodat we met zijn allen niet alleen kijken wat is niet correct in de opleiding maar dat jullie ook voorbeelden hebben van wat is wel correct en weet hoe dat er uit hoort te zien.
Zo dat was mijn bijdrage weer voor vandaag! :+
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-01-13 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:39

kristie14 schreef:
Je bedoelt een schijnovergang? Als hij naar stap terugvalt net nog been geven zodat hij in draf blijft?
Even de antwoorden op jouw vragen

- Als ik begin met rijden is hij vrij kijkerig en moet ik hem wat meer bij mij krijgen, hier loopt hij wel fijner in de aanleuning omdat hij dan dus niet hangt, ik een ontspannen hand kan hebben zonder dat hij daarin gaat hangen daarna gaat hij hangen (als hij moe wordt en in de galop ook vaak) hier zoekt hij wel maar dan naar beneden, dus hij loopt fijn maar probeert steeds naar beneden te gaan.
- Hij doet eigenlijk niet aan sterrenkijken maar ik zou hem zo wel kunnen rijden maar dan alleen als ik begin. Ik probeer hem weleens ''te laten'' sterrenkijken als hij hangerig is (omdat dit beter is dan hangen en ik dus wil dat hij zijn eigen hoofd weer draagt) maar op dat moment is het eigenlijk onmogelijk, hij krult zich dan helemaal op!
- Hij doet lang en laag heel fijn, hij volgt mijn hand ook, kan hem lang laten wanneer ik wil en ook weer oppakken zonder dat hij verzet toont

Ik vond de vragen vrij lastig, ben over sommige van mijn antwoorden niet helemaal zeker maar hoop dat ik je hiermee een beeld kan geven van wat het probleem kan zijn!

Ik bedoelde geen schijnovergang. Ik wil steeds verder terug rijden in tempo totdat het paard zijn hoofd makkelijker omhoog kan doen: Je rijdt met je zit steeds iets terug in tempo, maar in elk tempo dat je tussendoor loopt, moet hij zélf in beweging blijven en het tempo constant blijven uitvoeren, totdat jij zegt dat hij langzamer mag. Als je een vrij langzaam tempo vraagt, moet je paard uiteindelijk, om het lage tempo te kunnen handhaven (om zijn evenwicht te handhaven), zijn achterhand er iets meer bij zetten (en dus zijn buikspieren aanspannen). Op het moment dat hij zijn achterhand er meer bij zet, zal hij zijn hoofd ook omhoog brengen. Op dát moment kan je uitbouwen en weer voorwaartser rijden.

De buikspieren trainen is inderdaad nodig om zijn achterhand er meer onder te krijgen. Als hij lang en laag loopt terwijl hij toch iets hangt, dan heeft het geen zin. Als hij lang en laag kan lopen waarbij hij zijn hoofd nog wel zelf blijft tillen, dan heeft het wél degelijk zin. Door daarin kleine tempowisselingen en overgangen te rijden kan je je paard zijn buikspieren ook trainen. Heb je een foto van jullie op een moment van lang en laag rijden?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:47

_iDj_: wat ik bedoel met opnieuw beginnen is, dat als mijn paard ontspannen afgebogen is, dus niet met een valse knik, dat ik haar hier niet constant ik kan houden. Ze gooit snel haar hoofd weer de lucht in, dit gebeurt ook veel met overgangen rijden, terug rijden gaat goed, dan komt ze in mijn hand, maar weg rijden ben ik haar vaak eventjes kwijt, dus direct weer die onderhals erop en in zo'n Z-houding, waarbij haar oren het hoogste punt zijn en dat wil ik juist niet. Dan duurt het weer even voordat ik haar naar beneden kan krijgen, ze is hierin erg gevoelig, dus te veel druk en ze drukt er tegenin, dus dan gaat die onderhals erop en een krijg ik een valse knik, met te weinig druk heb ik te losse teugels waardoor ze snel weer allerlei spoken kan gaan opzoeken :P

Edit: nu heb ik nog niet echt antwoord gegeven op hoe ik mijn paard rijd. Wanneer ik opstap probeer ik haar eerst scherp aan mijn been te krijgen, omdat ik niet de enige ben die op haar rijd, samen met een andere bijrijder maar die is (nog) minder geschoold, ben ik vaak eerst aan het scherp maken. Dan pak ik haar op door op twee teugels dezelfde druk te krijgen, hierbij probeer ik de lichte kant in een constant lijntje te houden en de wat hardere kant smakelijker te maken door daar mee te spelen, kneden enz. Wat ik vaak doe is teveel druk behouden waardoor ze mijn hand probeert te ontzien, maar dit gaat de laatste tijd beter. ik leer steeds eerder druk los te laten waardoor zij ook beter kan ontspannen. bij kneden bedoel ik een kneepje en dan weer mijn hand stil. dit werkt over het algemeen goed bij mijn paard.

pien_2010: het klopt, mijn hand staat daar veeeeel te breed, dit heb ik zo aangeleerd gekregen van mijn vorige instructrice en ben ook druk bezig om dit weer te corrigeren, dus handen naast elkaar en bij elkaar. Ook mijn hand naar voor in plaats van terugwerken is waar ik nu zoveel mogelijk op probeer te letten. Jouw verhaal met de brug snap ik niet helemaal, maar het klopt wel dat ze haar rug vast zet en daarom niet actief is. Ik probeer haar dan ook eerst actief te maken voordat ik wat ga vragen van de voorkant. Ze is 17 jaar dus loswerken is ook heel belangrijk bij haar. Hiervoor pak ik een paar passen wijken mee, of lichte stelling op de lange zijde. Ook kleine voltes draaien en proberen haar daar goed om mijn been te laten buigen is wat ik veel oefen. Ook het halsstrekken is wat ik veel oefen en ik merk dat zij daar veel baat bij heeft. Ondanks dat het vaak niet meer dan 1 of 2 passen zijn dat ze echt lang en laag loopt. Afgelopen maandag had ik nog les en toen zaten er ook stukken tussen dat ze haar rug wel gebruikte, mijn instructrice zei: nu begint ze te lopen! En dat kon ik ook duidelijk voelen. Ik weet wel waar ik naar toe wil, maar hoe is de grote vraag! Ik rijd meestal alleen met zweep, maar af en toe pak ik er ook spoortjes bij, het is en blijft een merrie en vaak na 1x rijden met spoortjes dan kan ik daar weer weken tegen aan. Continu met spoortjes rijden werkt niet bij haar, dat heb ik gemerkt en alleen met zweep werkt ook niet altijd, daar is ze ook vaak nog een beetje lui voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:56

Met kleine voltes bedoel je misschien keertwending om de voorhand? Want als dat zo is dan ben maar heel zuinig op je huidige instructrice! Dan heb je een goede. Wijken met lichte stelling is een belangrijke losmakende oefening die je zowel over de hoefslag, diagonaal, volte enz. kunt doen.
Als een paard rug niet goed gebruikt dan heb ik als beeld dat de rug openstaat of anders geformuleerd de (ophaal) brug staat open dus komen de hulpen niet door. Je voelt onmiddellijk als de rug goed gebruikt wordt (brug is gesloten dus de hulpen komen door) want als je b.v. been geeft en de brug staat open gebeurt er niets en als je dat zelfde been geeft als paard rug goed gebruikt (brug gesloten) dan schiet je bijvoorbeeld naar voren want dan is de hulp gauw te sterk gegeven want paard heeft dan weinig nodig. Uiteraard is "brug" geen echt paardenjargon maar als beeld vind ik het zelf erg prettig.
Ieder paard is anders en als jij af en toe met spoor veel baat hebt gerust blijven doen.
Het klinkt alsof je goede instructrice hebt en dat zou heel erg fijn zijn want dan komt het allemaal goed. En inderdaad een 17 jarige heeft wat meer tijd nodig om aan het werk te kunnen, zeker als ze wat verreden is moet je haar de tijd gunnen opdat ze los en fijn is.