[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:19

Hahaha S__L ik vind het prima. Rellen is fijn :')

Heb licht contact. Stang staat niet strak en hangt niet te bengelen, paard heeft mond netjes gesloten en is fijn over de benen.

joycexlynn Vroeg om er mee te trainen of te verwachten dat ik haar nu tot Z oefeningen kan "dwingen" :j Jazeker, je hebt helemaal gelijk. Maar ik vind het niet te vroeg om te zien hoe ze op een paar rondjes draven reageert. Als ze heel onrustig wordt van de bitten kan ik naar een ander soort bit kijken.. of gewoon beslissen voorlopig alles uit te stellen en dan de keus te maken het later nog een keer te proberen en dan in het Z2 pas met S&T te gaan rijden. Mocht dat laatste gebeuren is dat imo ook prima.

Bij M2+ winst met vreemde optoming aan komen zetten als je in het Z met S&T wil starten vind ik dus te laat. Als je in het Z2 met S&T wil starten, dan is M2 + winst wel te doen :j

Toen ik L1 ging starten zat er al een begin van de Keertwendingen op. Toen ik L2 ging starten waren we ondertussen in afwisseling ook al rustig met travers begonnen. We moeten nog starten maar op gewoon trensje zijn we al bezig met doorverzamelen om de overgangen galop-stap en achterwaarts - galop er fijn in te krijgen.

In trainen/les loop ik "voor" zodat ik ruim de tijd heb om alles rustig over te brengen en fijn te bevestigen. Waarom zou ik dan een ander bit "vlak voor de wedstrijd" inknallen?

Dat vind ik sneu voor het dier.. dan krijgen ze nieteens de kans ergens aan te wennen.. dan wordt er verwacht dat ze hun mond maar houden en het allemaal maar zo even doen.. klinkt mij volledig onlogisch.

Afbeelding

Afbeelding

Z1 zonder S&T ;)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-05-12 09:36, in het totaal 6 keer bewerkt

Lauura

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:27

Ik vind het ook prima hoor, ziet er nog fijn uit ook maar ik weet dat bokt een S&T fobie heeft voordat je M2+10 bent :')

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:35

Ik begrijp je standpunt hoor! Maar ik verwacht niet dat de M2 bij mij heel snel gaat verlopen en bovendien leef ik in het nu dus ik zie wel waar het schip strandt.. wie weet pak ik de S&T erbij als ik net in de M2 begin, geen idee, laat het allemaal over me heenkomen en ik wacht ook tot mijn instructrice zegt 'nu kan je dat gaan proberen'.

Ik zie het niet als 'erin knallen', ik bouw dat ook op maar ik vind als je nog maar net in de M1 zit het nog niet nodig is voor het paard.
Al kriebelen mijn handjes om ooit eens te voelen hoe ze dan in de hand is :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:36

Tja dat zou ik ook niet doen ik was met de vorige M2 met genoeg punten voor de Z en Z CH gestart maar alles op de trens

Maar dat is ieder zijn eigen keuze en dan zal ik het nog onder begeleiding doen.

Aan je houding kun je nog wel sleutelen je handen moet hoger en naar voren op de 1e foto zitten te dicht bij je zadel, kun je je vast zetten.
Ellebogen aansluiten en dan je schouders naar achteren.
Ander foto's 1e teveel spanning zie een opgekropte kaaklijn daar hou ik niet van en de 2e vind ik persoonlijk uitelkaar vallen

S_en _Z
hals lager en neusje eruit... hals lager voor trainen van hals/rug/lenden... neusje eruit omdat ik haar heel snel achter de LL kan rijden, zelf heb je dat niet zo goed door omdat je automatisch iets naar voren zit op haar. Ik wil graag een horizontale lijn hebben.
Als Door spanning heeft komt haar rug strak te staan en heb ik andere problemen... dit is overigens nog niet gebeurd.

Oprichten en bij elkaar rijden mag nog helemaal niet op advies van Laarakkers en de klinieken voor haar rug die is op dit moment nog zo week.
En zwaar overbouwd moet je uitkijken dat je bepaalde spiergroepen niet overbelast. Eerst wat spieren kweken en daarna pas verder kijken

Middendraf (nogmaals heb het liever of verruimen of uitgestrekte draf want middendraf ga ik haar echt niet leren) is altijd goed voor het been. Reactie voor het been.
Ze is absoluut niet zwaar in de hand ik neem aan dat je daar een hangend paard mee bedoel anders snap ik het niet.
Wel kost het alle moeite om haar recht te houden of rechte stelling te vragen ze valt graag naar binnen.
Weet niet of ze wel of niet nagefelijk is, volgens mij wel ze geeft na.

Een 4-jarige constant terug zetten bij spanningen lijkt mij niet slim, spanning moet je eruit zien te rijden en niet terug dwingen.
Ik heb eigenlijk niet zoveel foto's lief heeft hekel aan paarden dus komt er niet zo graag..andere foto's waren echt slechte momenten en heb ik nog niet van hem gekregen maar daar stoor ik me aan bepaalde beelden.
Zal vragen of ie die van weekend op dvd wil zetten (kan nog niet zijn te groot)

Hoevaak ik er op zit tussen sept en nov een keer of 5-7 toen vanaf dec de training ingegaan ik rij nu dus 5.5 maand en ik rijd gemiddeld 2x per week.
Niet zo heel vaak :D en ik ben geen wonder en ik heb ook geen wonderpaard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:59

tita schreef:
Tja dat zou ik ook niet doen ik was met de vorige M2 met genoeg punten voor de Z en Z CH gestart maar alles op de trens

Maar dat is ieder zijn eigen keuze en dan zal ik het nog onder begeleiding doen.

Aan je houding kun je nog wel sleutelen je handen moet hoger en naar voren op de 1e foto zitten te dicht bij je zadel, kun je je vast zetten.
Ellebogen aansluiten en dan je schouders naar achteren.
Ander foto's 1e teveel spanning zie een opgekropte kaaklijn daar hou ik niet van en de 2e vind ik persoonlijk uitelkaar vallen

S_en _Z
hals lager en neusje eruit... hals lager voor trainen van hals/rug/lenden... neusje eruit omdat ik haar heel snel achter de LL kan rijden, zelf heb je dat niet zo goed door omdat je automatisch iets naar voren zit op haar. Ik wil graag een horizontale lijn hebben.
Als Door spanning heeft komt haar rug strak te staan en heb ik andere problemen... dit is overigens nog niet gebeurd.

Oprichten en bij elkaar rijden mag nog helemaal niet op advies van Laarakkers en de klinieken voor haar rug die is op dit moment nog zo week.
En zwaar overbouwd moet je uitkijken dat je bepaalde spiergroepen niet overbelast. Eerst wat spieren kweken en daarna pas verder kijken

Middendraf (nogmaals heb het liever of verruimen of uitgestrekte draf want middendraf ga ik haar echt niet leren) is altijd goed voor het been. Reactie voor het been.
Ze is absoluut niet zwaar in de hand ik neem aan dat je daar een hangend paard mee bedoel anders snap ik het niet.
Wel kost het alle moeite om haar recht te houden of rechte stelling te vragen ze valt graag naar binnen.
Weet niet of ze wel of niet nagefelijk is, volgens mij wel ze geeft na.

Een 4-jarige constant terug zetten bij spanningen lijkt mij niet slim, spanning moet je eruit zien te rijden en niet terug dwingen.
Ik heb eigenlijk niet zoveel foto's lief heeft hekel aan paarden dus komt er niet zo graag..andere foto's waren echt slechte momenten en heb ik nog niet van hem gekregen maar daar stoor ik me aan bepaalde beelden.
Zal vragen of ie die van weekend op dvd wil zetten (kan nog niet zijn te groot)

Hoevaak ik er op zit tussen sept en nov een keer of 5-7 toen vanaf dec de training ingegaan ik rij nu dus 5.5 maand en ik rijd gemiddeld 2x per week.
Niet zo heel vaak :D en ik ben geen wonder en ik heb ook geen wonderpaard.

Wbt handhouding, heb je helemaal gelijk in. Vastzetten kan ik ze niet want dan heb ik een giraffe. Rijd met "open" handjes, laat heel makkelijk de teugel los helaas. Maar we zijn er wel mee bezig :D

Uit elkaar vallen vind ik het persoonlijk niet omdat ze wel horizontaal blijft vanuit mijn beenhulpen en niet van het been afloopt of op de voorhand kukelt, maar ik snap wel waarom je dat zegt :j

tita over de jouwe: Ik twijfel er ook niet aan dat je niet weet wat je aan het doen bent hoor! Ik was gewoon enkel oprecht nieuwsgierig waarom je er voor kiest guppie nog langer te laten worden. (dacht ook wel dat het een combi van/van was.

Middendraf.. sja.. is een simpele "oefening" met veel verschillende fases.. veel ruiters vinden (veel te hard) draven al middendraf :=

zwaar in de hand niet als in hangen.. maar ipv naar de hand toe met lichte aanleuning een beetje "doordrukkerig" om meer teugellengte zonder dat de achterhand er bij is. Het LIJKT zo. Zeg niet dat het zo is :P

Terugzetten bij spanning bedoel ik niet op de hand :n schakelen dmv spelen met lichtrijden. (en evt. stemhulp)

Die laatste zin _O- .. Wie wel?? :') Ik ook niet! Ik vind het een leuk paardje hoor. Zou het overbouwde nog wat bijtrekken denk je?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:31

kristie14 schreef:
We hebben er denk ik niet zoveel aan als mensen alleen
maar foto's plaatsen en verder niks over andere foto's zeggen.
Dan wordt het een bombardement aan foto's! :+
Dus laten we anders afspreken dat wanneer je een foto/filmpje plaatst
je ook over andere foto's iets zegt?
Dat ben ik niet met je eens. Je kan beter alleen reageren als je echt iets zinnigs te melden hebt. Er komen nu soms reacties voorbij waar ik mijn vraagtekens bij heb.
En goede foto's plaatsen is ook wel handig, er komen vaak foto's voorbij die niet scherp zijn of die uit een onhandige hoek of op een minder handig moment genomen zijn.

S_en_Z schreef:
Bij M2+ winst met vreemde optoming aan komen zetten als je in het Z met S&T wil starten vind ik dus te laat. Als je in het Z2 met S&T wil starten, dan is M2 + winst wel te doen :j
Waarom vind je dat te laat? Waarom zou een paard gedurende een lange periode aan de stang en trens moeten wennen voordat je daarmee kan gaan starten?
Ik heb dat namelijk nooit zo ervaren. Ik heb een keer een paard gehad die vond het duideljik niet fijn, die ben ik toen weer op trens gaan rijden en later heb ik het nog eens geprobeerd en toen ging het goed. De anderen liepen er zo mee weg.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:01

@KarinvdM Heb jij ook zeker gelijk in maar op een gegeven moment werd het een bombardement aan foto's. En ik denk dat juist het proberen beoordelen van een foto goed helpt om er een betere kijk op te krijgen omdat je dan juist beter naar een foto gaat kijken. Mensen die er dan weer meer kijk op hebben kunnen dan weer op deze reacties reageren en zo leert iedereen er wat van! :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:07

kristie14 schreef:
@KarinvdM Heb jij ook zeker gelijk in maar op een gegeven moment werd het een bombardement aan foto's. En ik denk dat juist het proberen beoordelen van een foto goed helpt om er een betere kijk op te krijgen omdat je dan juist beter naar een foto gaat kijken. Mensen die er dan weer meer kijk op hebben kunnen dan weer op deze reacties reageren en zo leert iedereen er wat van! :)

Maar daar is een ander topic voor....Het 'hoe beoordeel ik een rijfoto' oid.
Hier is het echt de bedoeling dat degene die foto's plaatsen geholpen worden op een opbouwende manier. En zowel het opbouwende, als het helpen ontbreekt er weleens aan de laatste paar pagina's. Maar goed, ik heb makkelijk praten want ook ik heb het momenteel heel druk. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je als je commentaar plaatst, ook daadwerkelijk iets toe kunt voegen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:08

Ik meld me ook weer als meelezer, ik vind 't erg interessant om de meningen van andere te lezen. :)

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:19

_Esther_87_ schreef:
kristie14 schreef:

Maar daar is een ander topic voor....Het 'hoe beoordeel ik een rijfoto' oid.
Hier is het echt de bedoeling dat degene die foto's plaatsen geholpen worden op een opbouwende manier. En zowel het opbouwende, als het helpen ontbreekt er weleens aan de laatste paar pagina's. Maar goed, ik heb makkelijk praten want ook ik heb het momenteel heel druk. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je als je commentaar plaatst, ook daadwerkelijk iets toe kunt voegen.

Heb je ook zeker gelijk in, alleen dan kunnen we wel weer disscusieren over wanneer je commentaar iets toevoegt? Ik wilde alleen even oproepen dat mensen best eens kunnen proberen een foto te beoordelen en dat andere mensen (ik) dit eigenlijk alleen maar fijn vindt. Als ik het niet eens ben met het commentaar kunnen daar ook weer interessante discussies over ontstaan en ik denk dat, dat de opzet is van dit topic? :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:25

Ik denk dat je er dan meer aan hebt om te vragen betere foto's te plaatsen waar je makkelijker iets van kunt zeggen.
Aan verkeerde adviezen en tips heb je niets, daar staat HAW vaak ook vol mee en niet iedereen is in staat om de verkeerde tips en adviezen eruit te filteren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:48

S_en_Z schreef:
Nee nee nee! Op de handrem gaan moet je ook zeker niet stimuleren! Als je paard het hoofd laat vallen en terug in stap wil "vallen" moet je ook zeker "AAAAAAAAAAN!" activeren, dan maar weer hoofd omhoog!

Bedoel meer, dat als JIJ het tempo wat rustiger houdt (paard moet ten allen tijde weer naar voren gaan als jij dit wil!!) dat ze wat meer kan "ontspannen" in het oprekken van de bovenlijn. En wanneer zij wat meer ontspannen gaat kun jij meer gaan spelen met het tempo en dus activiteit.

(lastig uit te leggen, hopelijk snap je wel wat ik bedoel)

Volgens mij bedoel je dat ze haar paard niet boven het tempo moet rijden. Of niet?

Als je het paard in een voor dat paard op dat moment te hoog tempo rijd, dan kan het paard het van achteren niet bijhouden en rijdt je het paard van het achterbeen af. Een paard dat boven het tempo gereden wordt kan moeilijk ontspannen en loopt sneller op de voorhand.

Dat betekent niet dat het paard niet aan je been hoeft te zijn, maar "aan het been" is wat anders dan hard draven of galoperen.
Aan het been is dat je paar op lichte hulpen reageert en het liefst ook in dat tempo blijft lopen na de hulp zonder dat je de hulp elke pas moet herhalen.

Je moet om te beginnen dat tempo zoeken waarin je pony zowel aan het been is, als, bij voorkeur, kan ontspannen.
Werken aan aan het been zijn doe je door zelf te oefenen met voelen of je paard paard netjes voorwaarts reageert als je een kleine hulp geeft en of jij wel consequent reageert als je paard niet op een kleine hulp reageert. Reageert je paard niet op die kleine hulp, dan moet je de hulp herhalen en een trapje versterken, en reageert het paard dan nog niet, dan flink versterken zodat je wel reactie krijgt. De tijd hiertussen mag niet te lang duren... Je moet denken in seconden in plaats van in meters.

De overgangen en tempowisseling moet je ook niet te lang oprekken. Beter 5x een overgang of tempo wisseling op dezelfde lange zijde waarin je de reactie test, dan dat je 3 rondjes door blijft duwen tot er een keer iets veranderd.
Als je het sneller achter elkaar doet, dan gaan paarden vaak al met je meedenken. Ze verwachten dan al een hulp voor een overgang en reageren sneller op kleinere hulpen.

Gaat een paard ontspannen, en vind het paard nagevelijk lopen nog moeilijk, dan kun je inderdaad verwachten dat ineens de motor uit valt. Zie het als dat je met een auto optrekt of langzaam rijdt zonder voldoende gas te geven, dan slaat al rijdende ook ineens je motor af, of je moet op tijd de koppeling indrukken of gas bijgeven.
De motor trekt het dan even niet meer...

Bij een paard wordt het dan ook even moeilijk en dan willen ze terug in tempo, of als je gas geeft, komen ze misschien weer omhoog.
Dat geeft niet, op het moment dat het tempo te veel terug valt, dan ga je weer terug naar je basis an reactie op je hulpen, dus hup, voorwaarts corrigeren en moeten reageren op je been. Hoe eerder je reageert, en hoe subtieler je hulpen, hoe minder snel je paard uit schrik weer tegen de hand zal komen bij het voorwaarts weer wegrijden. Timing en dosering van de hulpen moet je vaak bij jezelf heel erg trainen. Hoe beter je het aanvoelt komen, hoe vaker je kunt voorkomen dat het tempo invalt of dat je paard weer tegen de hand wordt.

Heb je een paard wat van zichzelf liever lui dan moe is, of weinig conditie heeft of slap is (zoals ook bij sommige friezen) dan kun je beter een half uurtje heel veel verschillende dingen doen/trainen (dus dicht op elkaar, niet eerst een kwartier losstappen aan lange teugel, dan 10 minuten losdraven aan lange teugel, dan galopperen en dan na een half uur pas op willen pakken of andere dingen gaan doen), dan is je paard het namelijk al zat (of moe) voordat jij je eigenlijke training begonnen bent!

Beter is even een paar rondjes losstappen, eventueel afhankelijk van het paard eerst nog even losdraven of losgaloperen als hij dat nodig heeft voordat je hem op kunt pakken, en dan tijdens dat losrijden gelijk al bezig met grote figuren rijden, trainen op reactie op je hulpen zoals met overgangen en tempowisselingen rijden. Als je daar 15 tot 20 minuten voor nodig hebt, heb je nog 15 tot 20 minuten over om echt wat meer aan het werk te gaan en heeft je paard nog genoeg energie en zin over...

Over de foto's van het meisje met de schimmel welsh die die pony bijrijdt?
Dat meisje drukt haar handen naar beneden waardoor ze zich vastzet in haar ellebogen. En dus niet met zachte meeverende armen en handen kan rijden.
Heel belangrijk is om er op te letten dat ze haar handen blijft dragen. De aanwijzing die bij mij werkt is dat ik "mijn ellebogen naar beneden moet laten wijzen" Dat kan alleen maar als je je armen langs je lichaam laat hangen en je handen "optilt" (dus draagt)
Elke keer als ik aan het rijden ben denk ik heel vaak aan dat gevoel van die ellebogen...
Verder zou je haar af en toe lekker aan de longe kunnen laten rijden, desnoods met de pony netjes bijgezet als je het belangrijk vind dat de pony netjes nagevelijk blijft lopen, en haar zonder beugels laten stappen en draven zodat ze haar aandacht kan richten op ontspannen in het midden van het zadel zitten, benen onder zich af laten hangen en haar handen dragen (met of zonder "teugels" in de hand, maar zonder dat zij er druk op hoeft te geven om de pony nagevelijk te houden)
Niet te hard draven, want dan is het moeilijker voor de pony om de rug te ontspannen en het meisje haar balans te houden en gaat het meisje eerder spannen en knijpen. Dat wil je juist voorkomen!
Hoe makkelijker ze zit en hoe beter ze haar balans kan houden, hoe meer je het tempo beetje bij beetje omhoog kunt schroeven.

Als dit stukje achterhaald is, sorry, heb gequote zonder eerste de overige pagina's uit te lezen...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:01

KarinvdM schreef:
S_en_Z schreef:
Waarom vind je dat te laat? Waarom zou een paard gedurende een lange periode aan de stang en trens moeten wennen voordat je daarmee kan gaan starten?
Ik heb dat namelijk nooit zo ervaren. Ik heb een keer een paard gehad die vond het duideljik niet fijn, die ben ik toen weer op trens gaan rijden en later heb ik het nog eens geprobeerd en toen ging het goed. De anderen liepen er zo mee weg.

Het is een persoonlijke keuze en mijn eigen mening, gebaseerd op wat ik zelf ervaren heb en wat ik denk dat het beste/fijnste is voor Mijn paard. Wil ik best over vertellen via PB maar niet in het topic. Ik vind mijn manier prettig, jij vind jouw manier prettig. Iedereen vind iets anders. Wat voor mij werkt is misschien niet voor jou weggelegd en visa versa.

Ik benader ieder paard anders en werk met ieder paard anders.. want ieder paard is anders. Ook ieder mens is anders. Het uiteindelijke resultaat wat je wil bereiken is bij allemaal hetzelfde.

Mij hoor je niet schreeuwen dat ik altijd gelijk heb en dat ik het allemaal beter weet (al zeker niet over dit soort dingen). Mij hoor je niet zeggen dat ik vind dat iedereen maar zomaar met S&T moet gaan oefenen omdat ze "al" M mogen starten. Maar dat betekent niet dat ik niet mijn eigen mening mag uiten en/of mijn eigen keuzes mag maken omdat een ander een andere mening heeft, of iets anders ervaart.

Wil best over het onderwerp S&T uitwijken Karin :j wel via PB :)

Ik vind S&T hetzelfde als slofgebruik, bijzet enz. Als je er netjes mee om kunt gaan is er geen probleem dat je er mee werkt. Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent moet je met je fikken er vanaf blijven. :')

Joyce, mooie toevoeging op de fries. Dat bedoel ik inderdaad.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-05-12 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:08

Persoonlijk vind ik dat bullshit en mag van mij de S&T eruit en er pas in bij subtop, bovendien hoe lang moet je oefenen?

Tis vaker de ruiterhand dan de paardenmond.

Dat overbebouwde ik hoop dat het iets bij trekt maar het zou me niks verbazen als ze amper groeit want dan zou ze dus nog ruim 10cm moeten groeien heb ik een tank van paard en dan is het hoofd niet meer in verhouding.
Maar goed we zullen zien in sept of er wat bij is

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:13

Tsja. Ieder zijn eigen mening tita :)

Heb je btw. een standfoto van je paard? (per PB?) Is het echt zo erg joh? (ben niet nieuwsgierig lijkt maar zo := )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:13

Dan houd ik mijn mond maar ;)

Ik vind het overigens wel een super ontwikkeling dat je ook in de hogere klassen (en dan bedoel ik boven de Z2) ook nog gewoon met trens mag rijden.
Is vaak toch een hele mond vol 2 van die bitten...
En mensen gebruiken het vaak toch stiekem om te sjoemelen als de aanleuning net niet helemaal lekker en licht genoeg is...

Verder reageer ik niet op alle foto's die geplaatst worden.
Soms heb ik geen zinnig commentaar, soms heb ik geen zin om commentaar te geven op bepaalde foto's.

Ik hoop dat ik positief kan bijdragen met de opmerkingen die ik plaats, al ben ik zelf ook niet een sterruiter in de praktijk loop te vaak tegen mijn eigen grenzen van mijn lijf aan wat niet wil wat ik wil...
Dat is zeer frustrerend!

Vandaar dat ik heel goed begrijp dat paardrijden niet simpel is en dat het ook voor paarden niet simpel is om even te doen wat wij vragen... Je zit altijd met een lijf waar je het maar mee moet zien te redden en je coördinatie, balans, kracht en lenigheid die je moet trainen. De een heeft zijn lijf meer mee dan de ander.
Gelukkig doen mijn verstand en gevoel het meestal wel goed ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:47

Dat is ook zo :j

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:15

Wat een ontzettend leuk topic is dit zeg!! En nog super leerzaam ook +:)+ Ben nu al een paar dagen aan het lezen en voor nu tot pagina 36 gekomen. Nog een heeele hoop te gaan dus. Wilde even laten weten dat ik vind dat jullie er best nog een hoop pagina's bij mogen schrijven, de achterstand haal ik wel weer in! :D

Door jullie wijze commentaar heb ik vanavond heel fijn met mijn topper gereden :) Bij lange na nog niet perfect, maar door jullie ben ik me weer bewust geraakt van waar het begin nu ook alweer is en ben ik voor mezelf weer even heel bewust terug naar daar gegaan. Uiteraard wil je altijd alles perfect doen, maar dat proberende raak ik mezelf onderweg kwijt en weet ik af en toe niet meer wat te doen. Vanavond even een stapje terug gedaan en tevreden zijn met 'minder'. De rest komt allemaal later wel :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:28

Ik lees nog steeds actief mee in het topic en leer er onwijs veel van.
Vandaag sinds een aantal weken weer les gehad met mijn merrie ivm niet goed lopen en het ging voor ons doen super. Ben benieuwd hoe jullie het beoordelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben zelf erg bezig om haar zoiezo van achter naar voor te rijden maar ook om haar niet te diep te laten lopen waar ze een houtje van heeft en goede tempo controle. Mijn eigen houding zijn de puntjes recht op zitten, handen gelijk houden en benen lang maken.

Edit: Galop foto's bijgevoegd.

Ons niveau is trouwens nog niks. Het is nog niet B waardig helaas. De galop is nog te onbeheerst en te machtig. Ze heeft nadat ze stil heeft egstaan ivm dracht en blessure wel weer de balans/kracht gekregen om door te kunnen galoperen en niet terug te vallen. Maar het is gewoon nog te hard en onbeheerst. Moet haar echt heel goed tussen twee benen en twee handen houden om over de hoefslag te kunnen :') Maar ging vandaag in de les al en stuk beter, helaas wordt mn houding in de galop al helemaal bagger.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marlis op 10-05-12 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:31

@marlis wat de foto's betreft ziet het erg netjes uit geen commentaar eigenlijk ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:36

zo al weer lang geleden dat ik hier gereageert heb, maar wil het toch wel weer doen.
die haflinger hier bove ziet er helemaal niet slecht uit, alleen vind ik dat het zadel een beetje ver naar voren licht, en daar door lijkt het als of ze een lange rug heeft en een best korte hals

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:43

nicky_rilana schreef:
zo al weer lang geleden dat ik hier gereageert heb, maar wil het toch wel weer doen.
die haflinger hier bove ziet er helemaal niet slecht uit, alleen vind ik dat het zadel een beetje ver naar voren licht, en daar door lijkt het als of ze een lange rug heeft en een best korte hals

Valt me idd ook op nu ik goed naar de foto's kijk.
Zadel is in december aangemeten en in februari aangepast gezien ze veel meer spier had ontwikkeld en was afgevallen.
Ze is nu de laatste tijd alleen weer onwijs veel afgevallen(alleen maar goed) maar houden het even in de gaten. Morgen even extra naar achter leggen en kijken hoe die ligt.

Bedankt :) Nog even twee galop foto's toegevoegd. Stap en draf gaat al super maar de galop is ons grootste punt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:45

hij moet achter zijn schouder liggen, als je met je had over zijn schouder aait voel je een bult en ben je daar vanaf daar moet ongveer je zadel liggen

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:46

nicky_rilana schreef:
hij moet achter zijn schouder liggen, als je met je had over zijn schouder aait voel je een bult en ben je daar vanaf daar moet ongveer je zadel liggen

Ja ik snap hoe een zadel hoort te liggen hoor.
Maar met rijden is die denk ik naar voren geschoven ze is heeeeel wat kilo's kwijt en sinds we weer rijden veel meer ontwikkeld.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:15

Nu ik weer hihi
Afbeelding

Eigen commentaar: Meer naar achter zitten, benen aan het paard houden (die hebben soms nog een beetje een eigen willetje :o ), handen meer bij elkaar en iets meer dragen. Verder het paard mag iets actiever lopen, maar hij loopt wel ontspannen