[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:43

_San87_ schreef:
Hij rolt zich op, en gaat hangen, dan rolt hij zich weer op en gaat weer hangen, dit doet hij als hij moe wordt en als tegenreactie op het hangen, ga ik tegenwicht bieden en dat moet ik niet doen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben hard bezig dit op te lossen :)

Goedzo! +:)+

Wat ik altijd wel grapppig vind is het begrip 'hangen'. Het wordt altijd zo gezegd zoals jij dat ook doet: "Het paard gaat hangen", soms dan inderdaad gevolgd door iets in de trant van: "en dan reageer ik daarop".

Het begrip 'hangen' is eigenlijk simpeler als je je realiseert dat er altijd twéé dingen aan het eind van een teugel zijn: de ene kant het bit in de mond van het paard, en aan de andere kant de hand van de ruiter.
In het geval van 'hangen' is er dus niet zozeer éérst een actie van een paard, en pas dán een reactie van een ruiter.
Als jij het uitlegt in de zin van "het paard hangt", zou het paard net zo goed kunnen zeggen "mijn ruiter trekt zo". :+

Waar het om gaat is dat zo ver niet moet komen, en daar heb je al hulp bij. Prima! +:)+

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:45

Ik denk dat ik hier ook maar eens wat foto's ga posten. Lees al vanaf de eerste pagina alles mee en vind dat er hier fijn en vriendelijk gereageerd word, dus let's give it a try!

Mijn grootste probleem is dat ik verkeerd reageer op wat mijn pony doet. Hij is erg rennerig en gevoelig voor het been (wat nu overigens al stukken minder word). Ik zie op veel foto's terug dat ik toch wat te streng inwerk als hij te snel word, en dat ik veel te 'statisch' ga rijden als hij rustig loopt, dan verlies ik alle contact omdat ik onbewust denk ik bang ben dat hij weer gaat rennen. Maargoed, als ik dan alle contact verlies zijn we ook niks verder natuurlijk :+
Ik werk er dus ook aan om ten eerste al te voorkomen dat hij gaat rennen voor mijn been, maar hem te leren te buigen voor mijn been, en stel dat het toch gebeurt dat hij gaat rennen, ik meer op mijn zit terug rijd,
en ten tweede op momenten dat hij rustig loopt en ontspant, niet alles los te gooien om bang te zijn dat ik 'het kwijt raak'

voorbeelden van deze situaties:
Gaat te hard, ik reageer erop door te streng in te komen met mijn binnenhand
https://lh5.googleusercontent.com/-t6UE ... border.jpg

Hij loopt ontspannen, ik doe veel te weinig (steek mijn been af en verlies alle contact)
https://lh4.googleusercontent.com/-81pF ... border.jpg

En dan hier wat plaatjes waar er een mooi balans is, hij is rustig en ontspannen en ik rijd er toch genoeg aan

Dit vind ik wel een fijn plaatje, jammer van de taktfout
Afbeelding

Hier te weinig achterhand en een wat terugwerkende binnenhand, maar hij reageert fijn op mijn been (buigen ipv rennen!)
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:04

bertie schreef:
_San87_ schreef:
Hij rolt zich op, en gaat hangen, dan rolt hij zich weer op en gaat weer hangen, dit doet hij als hij moe wordt en als tegenreactie op het hangen, ga ik tegenwicht bieden en dat moet ik niet doen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben hard bezig dit op te lossen :)

Goedzo! +:)+

Wat ik altijd wel grapppig vind is het begrip 'hangen'. Het wordt altijd zo gezegd zoals jij dat ook doet: "Het paard gaat hangen", soms dan inderdaad gevolgd door iets in de trant van: "en dan reageer ik daarop".

Het begrip 'hangen' is eigenlijk simpeler als je je realiseert dat er altijd twéé dingen aan het eind van een teugel zijn: de ene kant het bit in de mond van het paard, en aan de andere kant de hand van de ruiter.
In het geval van 'hangen' is er dus niet zozeer éérst een actie van een paard, en pas dán een reactie van een ruiter.
Als jij het uitlegt in de zin van "het paard hangt", zou het paard net zo goed kunnen zeggen "mijn ruiter trekt zo". :+

Waar het om gaat is dat zo ver niet moet komen, en daar heb je al hulp bij. Prima! +:)+

Oh, ik doe ook zeker iets niet goed. Het tegenwicht bieden, dat moet ik niet doen :). Wat ik doe als hij zich oprolt, is hem van achter nog actiever maken, voorwaarts rijden en hem ruimte geven voor weg te kunnen. Dit werkt erg goed. Wat er gebeurt als hij moe wordt, is dat hij na een aantal passen op de voorhand valt en waarmee bijna zijn volle gewicht in mijn handen hangt waarna ik mijn gewicht weer in de strijd gooi en hem dan weer actief van achter probeer te maken. Dan is hij ook weer op de pinken te rijden.

Het is een vicieuze cirkel die ik heb doorbroken door te stoppen en hem lang te laten als hij naar onze mening (van mij en lesgeefster) goed loopt en dan is het klaar. Ik denk dat dit de juiste weg is.

Meer inzicht is welkom, echter :).

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:10

themuisje schreef:
Wat mij altijd opvalt bij koudbloeden die een ''actief'' achterbeen hebben op een foto, dat deze altijd enorm scheef zijn in de achterhand.
Wat bedoel je met 'scheef' in de achterhand?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:11

bertie schreef:
Leuk dat je de foto's hebt geplaatst!
Ik ben even zo vrij geweest :o om de foto van een jaar geleden er even integraal bij te zetten, omdat het verschil zo mooi is. :j

In de foto van verleden jaar zie je dat het achterbeen niet in een mooie vrije swing naar voren gezet wordt, dat is er nu veel meer! +:)+
Wel vind ik bij alle foto's de nek als hoogste punt een aandachtspuntje. Daar kun je nog een hoop winnen!

Fijn dat je anders bent gaan rijden. Raar eigenlijk he, dat er zoveel mensen uit 'kracht' rijden en instructeurs vinden die dat propageren. #)
Maar gelukkig zijn we nooit te oud, en jouw Hafje is een mooi voorbeeld van de losheid in beweging die ontstaat als je minder begrenst. +:)+

Bedankt voor je leuke reactie :D
Halshouding is de volgende stap waar we mee aan de slag gaan. Ik neem af en toe wat oprichting mee in mijn rijden, maar het is voor hem nog te zwaar om dat vol te kunnen houden.
Zolang hij in spierkracht en balans daar nog niet sterk genoeg voor is, doe ik dat nog niet te vaak.
Komt vanzelf goed als we op deze manier verder gaan :j

En ja, het is bijzonder dat dat zo gebracht wordt bij veel instructeurs.
Ik ben in ieder geval blij dat wij het nu anders doen, want ik heb er zeker profijt van, heb weer een blij paard onder mijn kont en ik ben als ruiter ook weer gelukkig met hem :D

Edit: leuk detail ook wel. Jim is een headshaker. Vanuit een allergie (jeuk op de neus). Met rijden was het op een gegeven moment echt niet te doen. Constant schudden, met zijn voorbenen naar zijn neus slaan, enz.
Sinds oktober is het steeds minder geworden en momenteel zo goed als weg. Af en toe komt het nog tevoorschijn als iets even heel moeilijk is. Maar hij is zeker geen shaker meer.
Dus ook dat had met een rijtechnisch probleem te maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:12

Dat ze overhellen :)
Als ze linksachter verheffen zakken ze ver door in de heup waardoor je over de kont heen de andere bil kan zien

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:35

themuisje schreef:
Dat ze overhellen :)
Als ze linksachter verheffen zakken ze ver door in de heup waardoor je over de kont heen de andere bil kan zien

Oh ja, dat wiebelen.
Kennelijk wordt in dat geval vooral het heupgewricht gebruikt om de beweging te maken, en in mindere mate de buiging van de andere gewrichten.
Vaak zie je inderdaad wel een ACTIEF achterbeen, maar geen DRAGEND achterbeen. En dus ook geen 'veer'.
Het heeft best een tijd geduurd dat ik er achterkwam waar dat verschil nou in zat. Met name hier in het Noorden kom je natuurlijk relatief veel Friezen tegen in de ring. Dan zie je wel dat actieve achterbeen, maar er mist dan 'iets'.. maar wát..? -O-
Nou, het gebrek aan draagkracht, dus. :)*

Agossie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:45

bertie schreef:
Kennelijk wordt in dat geval vooral het heupgewricht gebruikt om de beweging te maken, en in mindere mate de buiging van de andere gewrichten.

Zou dat te vergelijken zijn met een hond die HD heeft?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:51

San87, een tip: zodra je voelt dat je paard traag wordt of gaat hangen: direct (!) naar voren rijden. Dus ook niet afwachten of nog een rondje doorrijden, maar meteen naar voren toe oplossen. Dus hand openen en met je been erachteraan totdat hij weer actief is en voorwaarts denkt :) dan komt hij niet aan het hangen toe en kan jij zijn neus eruit blijven rijden. Voelen dus wat er onder je gebeurt ;)

Ik las ook wat over Friezen, ik zie hier ook veel Friezen en heb ze zelf gereden :) mij valt idd ook op dat ze niet vaak echt tot dragen komen, maar veelal worden ze kort in het front gereden en daardoor misschien teveel ondersteund door de hand vd ruiter waardoor het op eigen benen lopen moeilijk wordt. Dat is wel nodig voor het dragen, het op eigen benen lopen. En de galop he, er is onlangs een onderzoek geweest waaruit bleek dat veel Friezen niet in een 3-takt maar een 4-takt galopperen. Dat is ook ongunstig. Het zijn verder super fijne paarden hoor :j

Agossie, een hond met HD heeft last vd heup dus die ontziet de heup liever..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:52

Maar het heupgewricht moet wel iets bewegen van links naar rechts, anders houden ze dat weer vast en kunnen ze de achterbenen niet onderbrengen en het bekken niet kantelen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:53

Pletje, ik dacht meer aan de beweging. Een hond met HD "gooit" als het ware zijn achterpoten naar voren door zijn heup te zwaaien om op die manier het gewricht te ontzien. Daarom "zwalken" de HD honden zo. Ik vroeg me dus af of díe beweging vergelijkbaar is met wat hierboven bedoeld werd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:58

Gaan die honden niet meer richting telgang?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:00

Nu gaat het over friezen, maar dat zijn eigenlijk niet eens koudbloeden :+

Kort in het front zou niet gerelateerd moeten zijn aan swingend heupbewegen (bij gebrek aan een betere benaming).
Want ik rijd mijn haflinger namelijk niet kort in het front. Zie mijn 2e foto, die van de galop. Lang in de hals, maar als ik het zo zie is hij wel dragend van achter.
Hij voelt ook dragend van achter. Ronde rug, hij laat mij zitten (voorheen werd ik naar voren gegooid), is los in de aanleuning. En toch zie je inderdaad verschil.
Nou heeft hij sowieso altijd een kuiltje tussen zijn billen. Ik noem het altijd een McDonalds-kont.
Dat heeft hij altijd al gehad, zowel schraal als te dik. Misschien dat dat daardoor ook vertekent?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:01

Pletje123 schreef:
Gaan die honden niet meer richting telgang?

Off topic: Ligt eraan, je hebt honden die horen te telgangen en honden die horen te draven ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:10

Amanda, Haflingers hebben een andere bewegingsvorm dan Friezen. Ik weet wat je bedoelt, Friezen hebben dit meestal minder erg dan een Haflinger is mijn ervaring. En ja, Haflingerbillen, daar hoort een gleufje bij haha! Een mooi hart :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:12

Nou ja, vroeg het me af. De 1e opmerking was namelijk over koudbloeden, nu wordt er gesproken over friezen.
Vandaar dat ik er even op doorga :D
En ja, dat gleufje hoort bij hem. Ik kocht hem echt heel schraal, maar gleufje was nog steeds aanwezig :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:14

Agossie schreef:
bertie schreef:

Oh jee, dat lijkt me wel heel ongezond, een paard met HD .. :\
Het zijn gewoon gezonde paarden hoor - voor zover ik kan zien, dan.
Maar ze bewegen niet zoals een warmbloeden die generaties speciaal voor het rijden zijn gefokt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:15

Er werden Friezen genoemd en daar ging ik op verder :) maar of ze nou wel of geen koudbloed zijn, bij het begrip warmbloed paard heb ik toch echt een ander type paard voor ogen. Een Fries zit er net wat tussenin en er zijn al veel discussies over gevoerd ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:28

Die discussie hoef ik ook niet te voeren.
Maar omdat er eerst over koudbloeden werd gepraat en vervolgens over friezen... Terwijl het in mijn ogen toch 2 verschillende types paarden zijn (inderdaad de friezen er tussenin zoals jij aangeeft), was ik benieuwd naar wat er nu bedoeld werd.
Beiden hebben namelijk wel dat typische hoogte verschil op de billen/heupen.

Is dat niet gewoon omdat de spieren bovenop veel meer aanwezig zijn, veel meer zichtbaar zijn?
Want ook bij warmbloeden zie je de billen van links naar rechts bewegen, dat kan ook niet anders als een paard in beweging.
Maar bij koudbloeden heb je in stilstand dat gleufje, oftewel duidelijkere zichtbare bilspieren bovenop.
Is het daarom ook niet gewoon meer zichtbaar in beweging?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:33

Het kruis zit vaak anders in elkaar. Bij de rijpaarden zie je vaker een licht hellend kruis, goed voor de draagkracht! Haflingers zijn meer gefokt voor het trekken en zij hebben veelal een hellend tot zeer hellend kruis.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:43

Agossie schreef:
bertie schreef:

Oh jee, dat lijkt me wel heel ongezond, een paard met HD .. :\
Het zijn gewoon gezonde paarden hoor - voor zover ik kan zien, dan.
Maar ze bewegen niet zoals een warmbloeden die generaties speciaal voor het rijden zijn gefokt.

Het wiebelen komt bij diverse paardensoorten voor. En ik zie in de ring meer Friezen dan koudbloeden, vandaar mijn switch naar de Friezen. Sorry sorry, ik dacht meer aan de wiebel dan aan het ras. :o
Soms zie je het wiebelen zelfs bij een warmbloed, maar dat is dan eigenlijk altijd een heel slap bewegende warmbloed.

Waarschijnlijk is er toch een verschil tussen een 'swingende wiebel' van bijvoorbeeld een nogal gespierde haf, of een 'slappe wiebel' van bijvoorbeeld (ongetwijfeld 'sommige') koudbloeden of .. eh Friezen. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:45

:D
Ongetwijfeld is er verschil :j
Sowieso tussen een onbespierd paard en een gespierd paard, ongeacht het ras.
Maar dan zou je wat filmpjes naast elkaar moeten hebben.
Het zit trouwens wel heerlijk, zo'n wiebel. Het gooit niet hoog op en dus ideaal als je rugklachten hebt. Kijk naar bijvoorbeeld barokke paarden die heerlijk zitten en ook zo'n wiebel doen :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:49

VERAx schreef:
Ik denk dat ik hier ook maar eens wat foto's ga posten. Lees al vanaf de eerste pagina alles mee en vind dat er hier fijn en vriendelijk gereageerd word, dus let's give it a try!

Mijn grootste probleem is dat ik verkeerd reageer op wat mijn pony doet. Hij is erg rennerig en gevoelig voor het been (wat nu overigens al stukken minder word). Ik zie op veel foto's terug dat ik toch wat te streng inwerk als hij te snel word, en dat ik veel te 'statisch' ga rijden als hij rustig loopt, dan verlies ik alle contact omdat ik onbewust denk ik bang ben dat hij weer gaat rennen. Maargoed, als ik dan alle contact verlies zijn we ook niks verder natuurlijk :+
Ik werk er dus ook aan om ten eerste al te voorkomen dat hij gaat rennen voor mijn been, maar hem te leren te buigen voor mijn been, en stel dat het toch gebeurt dat hij gaat rennen, ik meer op mijn zit terug rijd,
en ten tweede op momenten dat hij rustig loopt en ontspant, niet alles los te gooien om bang te zijn dat ik 'het kwijt raak'

voorbeelden van deze situaties:
Gaat te hard, ik reageer erop door te streng in te komen met mijn binnenhand
https://lh5.googleusercontent.com/-t6UE ... border.jpg

Hij loopt ontspannen, ik doe veel te weinig (steek mijn been af en verlies alle contact)
https://lh4.googleusercontent.com/-81pF ... border.jpg

En dan hier wat plaatjes waar er een mooi balans is, hij is rustig en ontspannen en ik rijd er toch genoeg aan

Dit vind ik wel een fijn plaatje, jammer van de taktfout
Afbeelding

Hier te weinig achterhand en een wat terugwerkende binnenhand, maar hij reageert fijn op mijn been (buigen ipv rennen!)
Afbeelding

Oei, nou waren we jouw foto's bijna vergeten! :o
Wát een leuke pony heb je daar! <3
Natuurlijk heb ik even gespiekt, en als echte pony kan hij ook wel wat anders dan zo netjes lopen als op deze foto's. +:)+

Ik heb niet zoveel toe te voegen. Je geeft ook zodanig commentaar op je eigen foto's dat je kennelijk goed weet waar je mee bezig bent! Super! +:)+

En ik vind je pony helemaal gaaf! *\o/*

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:03

Bedankt! :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:34

Amanda schreef:
:D
Ongetwijfeld is er verschil :j
Sowieso tussen een onbespierd paard en een gespierd paard, ongeacht het ras.
Maar dan zou je wat filmpjes naast elkaar moeten hebben.
Het zit trouwens wel heerlijk, zo'n wiebel. Het gooit niet hoog op en dus ideaal als je rugklachten hebt. Kijk naar bijvoorbeeld barokke paarden die heerlijk zitten en ook zo'n wiebel doen :j

Barokkers hebben een heel ander bewegingspatroon dan koudbloeden. Friezen vallen ook onder de barokken (hoewel ze meestal meer een tuiger beweging hebben dan een barokke beweging)

Koudbloeden bewegen wel iets heen en weer, maar bewegen niet ook nog is verder in de achterhand. Een goede barok doet dat wel. Dat maakt ook dat het paarden zijn die vaak makkelijk tot verzameling komen. En verzameling is een dragende beweging. Veel achterhand dus.