Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:@cherie: een halve ophouding begint altijd achter (been, kruis en via de hand weer terug naar de achterhand)
Professor schreef:Dan heeft u nooit Rainer Klimke zelf meegemaakt en alleen van horen zeggen, het verschil Theodurescu Boldt en Klimke kent u die???
Sorry ik wel heb bij alle drie gereden en geleerd, zal ze beschrijven:
Klimke de doorzetter het prototyp Duitser tot in de perfectie, trainen naar systeem, door Mehmed de hardheid verleert, door Ahlerich het monotone trainen en het Feingefühl verstärkt.
Boldt is eigenlijk de mix tussen George Theodurescu en Klimke.
Boldt geboren in Ost Preusen, met Trakehner groot geworden, zijn vader Reitlehrer,zeer veel dicipline maar veel Feingefuhl en Anpassungs vemögen.
George Theodurescu was der Künstler, het zag er bij hem allemaal zo licht en makkelijk uit, daarbij heeft hij verschillende paarden typen gehad, heb bij hem Wilhelm Tell gereden, samen met Richard Klaassen hij heeft met mij in Münster in 1974 zijn Reitlehrer abschluss Prüfung gedaan.
Theodurescu reed veel met de paarden in het terrein, net zo als Klimke, alleen anders hoe en wat dat is mij nu even teveel om op te schrijven.
Professor schreef:Citaat:Ik meen ergens gelezen te hebben dat Fillis het werk van Baucher weer heeft geperfectioneerd en verbeterd en dat hij een leerling was van Baucher? Of zit ik er nu compleet naast?
Nee Fillis was een leerling van een leerling van Baucher, maar de Baucher van de 2e leer, en die was wel anders dan wat Sjefke zijn leerlingen leert dat was de eerste deel van Baucher´s denken wat hij later vereenvoudigd heeft en met meer oprichting reed.
Fillis vergelijkt steeds dingen ivb waar Baucher "fout" zat hij heeft Baucher bestudeerd jaren lang.
Maar leest u het boek van James Fillis dan word u vele dingen duidelijker.
Professor schreef:Zeer slecht vertaald, hij heeft paarden in de Spaanse draf gereden, zijn grootste onzin was galop op 3 benen, maar alle Meesters na hem hebben veel van hem geleerd hij heeft de hulpen precies opgeschreven, en ook beschreven dat verzameling die Baucher reed geen verzameling was, net zo als de artiesten in de internationale ring die LDR rijden.
Het zijdelings buigen van de nek, wat nu de paarden knijpers zo noem ik dat doen, om blokkades op te heffen dat beschrijft hij allemaal en het boek van hem is in het Frans en in het Duits zeer goed geschreven wat hij trouwens gedikteerd heeft.
De Spaansestap word ook Klassiek gebruikt, juist om het paard meer vrijheid te leren in de voorhand.
Fillis was een begaafd ruiter die zelfs achterwaarts kon galoperen, hij reed hoofdzakelijk Volbloeds, het mooie van hem hij beschrijft van begin af aan hoe hij een paard traint.
De Nederlandse militairen hebben in Belgie Fillis zien lesgeven de officieren die werden later ook zo getraind in de Handleiding kunt u nalezen het zijdelings inbuigen.
quadripes schreef:@liberty: er is een verschil in wat ik beschrijf.
een verlengen van het frame in verzameling en oprichting is wat anders dan het verlengen van het frame in een voorwaartsneerwaartse tendens tijdens bijvoorbeeld een arbeidsdraf zoals je die van een jong paard vraagt. daar gaat het mij om.
quadripes schreef:@liberty: er is een verschil in wat ik beschrijf.
een verlengen van het frame in verzameling en oprichting is wat anders dan het verlengen van het frame in een voorwaartsneerwaartse tendens tijdens bijvoorbeeld een arbeidsdraf zoals je die van een jong paard vraagt. daar gaat het mij om.
liberty22 schreef:quadripes schreef:@liberty: er is een verschil in wat ik beschrijf.
sorry ik begrijp je niet helemaal we hadden het toch over tempi rijden?
quadripes schreef:ja en toen kwam daar de vraag of je daar eerst verzameling voor nodig had.
maar je kunt dus op twee manieren de passen verlengen: ofwel vanuit de verzameling in voorwaarts/opwaartse tendens ofwel in een gewone voorwaartsneerwaartse tendens (met een jong of verreden paard enkele passen vooruitrijden) en bij dat laatste geval zal het paard zich in het hele lijf langmaken.
ik had het gevoel dat we er toen niet helemaal uitkwamen.
@cherie: uitgestrekt gaat niet om het frame, maar om verruiming van de passen
liberty22 schreef:eer je aan uitgestrekte draf begint moet het paard toch al een bepaalde graad van verzameling laten zien wat het opwaarts stuwen van het achterbeen mogelijk maakt inplaats van het voorruit dus op de voorhand stuwen toch
Citaat:Het boek van Fillis staat nog op m'n lijst, maar dat laat niet af dat Karl zelf aangeeft dat hij Baucher volgt, en niet Fillis.
Airborn schreef:Ik denk dat de conclusie dat de huidige basis dressuur proeven niet meer gebaseert zijn op de rijtechnische opleiding van paard en ruiter al gemaakt was.
Denk dat veel ruiters nieteens weten dat bij middendraf de pas moet verlengen terwijl het ritme hetzelfde blijft...
Citaat:Achterwaarts galopperen staan op meer ruiters op het conto, niet in het minste op die van Bubby Gunther, waaraan Harry Boldt zegt veel te danken te hebben en waarvan hij zei: Er konnte ein pferd beinen machen (of zo iets, mijn duits schrijven is slecht).
Juist de eerste methode van Baucher komt overeen met wat je schrijft. Kun je aangeven waar de wijsheid vandaan komt dat Fillis de 2e methode van Baucher volgt? Zou ik wel interessant vinden want dan schuift z'n boek richting de top van de lijst.
quadripes schreef:@liberty: nee juist niet, want oprichting en verzameling zorgen ervoor dat het paard kan verruimen en toch in het kader blijft. zodra het zwaartepunt dan weer naar voren verschuift (want dat bedoel je toch?), zal het paard dus weer uit de verzameling gaan en op de voorhand gaan.