lees even het extra stukje in mijn voorgaande post.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
timilon schreef:nombrado:(niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen. als een paard met de achterhoeven niet in het spoor maar achter die van de voorhoef komt, kun je nooit een opwaartse welving van de rug verkrijgen en nooit voldoende draagkracht hebben ontwikkeld.
op deze manier rijd je een paard in 2 stukken.
.
nombrado schreef:als je alle stromingen, die overigens hier ook voorbij komen, hebt gevolgt, uitgeprobeerd...blijf je uiteindelijk bij waar het daadwerkelijk om gaat..., en dat begint bij de ruiter en het bewustzijn.
een ieder die nog een volgeling is of wil zijn, van een goeroe of stroming, heeft niet begrepen dat iedereen deze gave kan ontwikkelen en onderzoeken om te rijden.
nombrado schreef:ik versta onder een rechtgericht paard, een paard (en ruiter) die recht , bekken recht voor de voorhand , inbalans, verend en dragend kan bewegen.
waarin het paard een ontspanning heeft in bekken, rug, hals, hoofd,
als ruiter voel je dit, want op het moment dat het paard echt recht is..., veert het meer en worden de passen meer afgemaakt en swingend. er is regelmaat, evenwijdige beenzetting en het achterbeen spoort precies (niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen.
Ook in een volte die je inzet
dat is voor mij een rechtgericht paard. Dit is alleen mogelijk met een ontspannen rechtgerichte ruiter
FaberSmid schreef:nombrado schreef:ik versta onder een rechtgericht paard, een paard (en ruiter) die recht , bekken recht voor de voorhand , inbalans, verend en dragend kan bewegen.
als ruiter voel je dit, want op het moment dat het paard echt recht is..., veert het meer en worden de passen meer afgemaakt en swingend. er is regelmaat, evenwijdige beenzetting en het achterbeen spoort precies (niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen.
dat is voor mij een rechtgericht paard. Dit is alleen mogelijk met een ontspannen rechtgerichte ruiter
Dan rijdt u gewoon rechtuit?
nombrado schreef:timilon schreef:nombrado:(niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen. als een paard met de achterhoeven niet in het spoor maar achter die van de voorhoef komt, kun je nooit een opwaartse welving van de rug verkrijgen en nooit voldoende draagkracht hebben ontwikkeld.
op deze manier rijd je een paard in 2 stukken.
.
1.Dat is afhankelijk van het tempo wat je rijd
of 2.gaat een paard in een verzameling met zijn achterbenen over het voorbeenspoor?
3.opwaartste welving vd rug is ook niet nodig, wel een juist gebruik van het bekken.
de plek waar het achtebeen onder het paard komt is dus afhankelijk van het tempo waar je in rijd.
timilon schreef:1.Dat is afhankelijk van het tempo wat je rijd
of 2.gaat een paard in een verzameling met zijn achterbenen over het voorbeenspoor?
3.opwaartste welving vd rug is ook niet nodig, wel een juist gebruik van het bekken.
de plek waar het achtebeen onder het paard komt is dus afhankelijk van het tempo waar je in rijd.
1: een laag tempo, werd mij verteld...
2: ga jij eerst beginnen met verzameling voordat een paard recht is?
3:niet nodig?en hoe wil je dan een paard sterker maken, zodat het geen moeite heeft om een mens te dragen?dmv rugspieren oprekken, buikspieren aanspannen.hoe doe je dat?door het hoofd omlaag te brengen en het paard de gelegenheid geven de rug te bollen.
nombrado schreef:ik versta onder een rechtgericht paard, een paard (en ruiter) die recht , bekken recht voor de voorhand , inbalans, verend en dragend kan bewegen.
nombrado schreef:FaberSmid schreef:
Dan rijdt u gewoon rechtuit?
ook in een volte blijft een paard recht sporen...dat is recht jah
timilon schreef:hoezo moet de rug niet omhoog?
over de rechtheid op een volte...imo moet een paard in de ribben/wervelkolom buigen om te kunnen blijven sporen.
en aangezien een paard van oor tot staart 1 geheel is, zul je ook aan de voorkant de weg moeten wijzen, anders valt het door je binnenbeen heen.
modie schreef:FaberSmid schreef:U verward recht (uit) met rechtgesteld.
Verwar jij, rechtgesteld niet met recht?
setteke schreef:Nombrado, ik schrik echt van je uitspraak, dat er geen opwaartse welving van de rug nodig is. Nou, dan gaat hij toch uiteindelijk stuk, hoor, dat trekken de botten en spieren niet, jouw gewicht (met of zonder zadel) op een relatief kort stukje rug. Ja, volgens jou het bekken, maar daar hebben de dierenartsen een ander verhaal over. Zoals jij alles vertelt lijkt het hele paardrijden een sprookje. En daar geloof ik niet in...
timilon schreef:hoe komt het toch dat zoveel paarden tegenwoordig KS hebben...?
setteke schreef:FS, ik bemoei me niet veel met je, maar de woorden hobbelen, circusdressuur, poedeldressuur, gaan me best tegenstaan. Er wordt veel gehobbeld in NL, we zijn niet allemaal topruiters (hobbel), piaffe kan je gewoon leren vanaf de grond (circus), en daar kan je uiteindelijk de vruchten van plukken onder het zadel (poedel).