Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:01

helaas kan ik op het mometn niets proberen, aangezien ik momenteel niet rijd :D
lees even het extra stukje in mijn voorgaande post.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:04

timilon schreef:
nombrado:(niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen. als een paard met de achterhoeven niet in het spoor maar achter die van de voorhoef komt, kun je nooit een opwaartse welving van de rug verkrijgen en nooit voldoende draagkracht hebben ontwikkeld.
op deze manier rijd je een paard in 2 stukken.

.

Dat is afhankelijk van het tempo wat je rijd
of gaat een paard in een verzameling met zijn achterbenen over het voorbeenspoor?
opwaartste welving vd rug is ook niet nodig, wel een juist gebruik van het bekken.
de plek waar het achtebeen onder het paard komt is dus afhankelijk van het tempo waar je in rijd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:05

nombrado schreef:
als je alle stromingen, die overigens hier ook voorbij komen, hebt gevolgt, uitgeprobeerd...blijf je uiteindelijk bij waar het daadwerkelijk om gaat..., en dat begint bij de ruiter en het bewustzijn.
een ieder die nog een volgeling is of wil zijn, van een goeroe of stroming, heeft niet begrepen dat iedereen deze gave kan ontwikkelen en onderzoeken om te rijden.

Heeft u ook western riding, aqua, klassieke dressuur, moderne klassieke dressuur?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:06

nombrado schreef:
ik versta onder een rechtgericht paard, een paard (en ruiter) die recht , bekken recht voor de voorhand , inbalans, verend en dragend kan bewegen.
waarin het paard een ontspanning heeft in bekken, rug, hals, hoofd,
als ruiter voel je dit, want op het moment dat het paard echt recht is..., veert het meer en worden de passen meer afgemaakt en swingend. er is regelmaat, evenwijdige beenzetting en het achterbeen spoort precies (niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen.
Ook in een volte die je inzet
dat is voor mij een rechtgericht paard. Dit is alleen mogelijk met een ontspannen rechtgerichte ruiter ;)

Dan rijdt u gewoon rechtuit?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:08

FaberSmid schreef:
nombrado schreef:
ik versta onder een rechtgericht paard, een paard (en ruiter) die recht , bekken recht voor de voorhand , inbalans, verend en dragend kan bewegen.
als ruiter voel je dit, want op het moment dat het paard echt recht is..., veert het meer en worden de passen meer afgemaakt en swingend. er is regelmaat, evenwijdige beenzetting en het achterbeen spoort precies (niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen.
dat is voor mij een rechtgericht paard. Dit is alleen mogelijk met een ontspannen rechtgerichte ruiter ;)

ook in een volte blijft een paard recht sporen...dat is recht jah :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:08

Het doel van Recht gericht zijn is toch, dat de achterbenen smaller sporen dan de voorbenen???
Omdat het paard dan werkelijk al zijn stuwende kracht zo economisch mogelijk kan benutten????

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:09

FaberSmid schreef:

Totdat het pad ophoudt :+

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:09

nombrado schreef:
timilon schreef:
nombrado:(niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen. als een paard met de achterhoeven niet in het spoor maar achter die van de voorhoef komt, kun je nooit een opwaartse welving van de rug verkrijgen en nooit voldoende draagkracht hebben ontwikkeld.
op deze manier rijd je een paard in 2 stukken.

.

1.Dat is afhankelijk van het tempo wat je rijd
of 2.gaat een paard in een verzameling met zijn achterbenen over het voorbeenspoor?
3.opwaartste welving vd rug is ook niet nodig, wel een juist gebruik van het bekken.
de plek waar het achtebeen onder het paard komt is dus afhankelijk van het tempo waar je in rijd.

1: een laag tempo, werd mij verteld...
2: ga jij eerst beginnen met verzameling voordat een paard recht is?
3:niet nodig?en hoe wil je dan een paard sterker maken, zodat het geen moeite heeft om een mens te dragen?dmv rugspieren oprekken, buikspieren aanspannen.hoe doe je dat?door het hoofd omlaag te brengen en het paard de gelegenheid geven de rug te bollen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:11

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:

een paard zal toch moeten buigen om op een volte te kunnen sporen... :)*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:15

timilon schreef:
1.Dat is afhankelijk van het tempo wat je rijd
of 2.gaat een paard in een verzameling met zijn achterbenen over het voorbeenspoor?
3.opwaartste welving vd rug is ook niet nodig, wel een juist gebruik van het bekken.

1: een laag tempo, werd mij verteld...
2: ga jij eerst beginnen met verzameling voordat een paard recht is?
3:niet nodig?en hoe wil je dan een paard sterker maken, zodat het geen moeite heeft om een mens te dragen?dmv rugspieren oprekken, buikspieren aanspannen.hoe doe je dat?door het hoofd omlaag te brengen en het paard de gelegenheid geven de rug te bollen.

1/ in een laag tempo zal een paard zijn achterbeen onder zijn middelpunt brengen.
2/ nee , ik bedoelde laag/langzaam tempo, en ik begin met een jong paard aan de longe en halster in dit lage tempo.
3/ rug hoeft niet bol...., spieren oprekken is niet nodig als ze niet korter zijn gereden door een inwerkende ruiterhand *D
als het bekken recht is, en het paard loopt in balans, dan is alles ontspannen....
de ruiter zit ook ontspannen, met rug, benen, buik ontspannen en nee, je valt dan niet van je paard, je komt dan op je middelpunt te zitten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:16

nombrado schreef:

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:

U schrijft zichzelf tegen, met uw tegenstrijdig schrijven?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 30-04-10 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:17

timilon schreef:
een paard zal toch moeten buigen om op een volte te kunnen sporen... :)*

als dit vanuit het bekken gebeurd, buigt ie gewoon, maar hij blijft met zijn benen wel recht voor de afdruk en zet de wending in met het buitenachterbeen.
heb je niet eens je handen voor nodig. alleen een zithulp

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:19

Een paard zou zijn hele leven niet liniair recht kunnen lopen, wel op het oog recht.
Een paard wat gereden word daar is men zijn hele leven mee bezig recht te houden.
Een paard is achter breder dan voor.(heupen breder dan de borst)
Wanneer men het paard dan niet recht rijd, zou het altijd met de buitenschouder dichter bij het beschot gaan, aangezien dan heup en schouder (buiten) voor het paard 1 lijn zijn.
Daarom is het doel van het rijden de achterbenen dichterbij elkaar te krijgen,(zodat de achterbenen sporen in de voorbenen afdruk) en de voorhand iets voor, zodat in de rijbaan het paard met zijn wervelkolom paralell ten opzichte van het beschot gaat.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:22

@ nombrado: nu ga ik even een voorbeeld van mijn eigen paard erbij halen(want bij een lang paard moet juist extra aandacht aan de rug besteed worden, omdat die anders te zwak is):
ik had een 7 jarige ruin, als jaarling al "ingereden",als 3 jarige opnieuw, na en half jaar manege lessen gelopen...
op 6 jarige leeftijd meer op stal gestaan dan wat anders.
paard was zo smal dat ik MET zadel op mijn benen rondom de buik kon doen en m'n tenen kon raken.
paard kon voor geen meter lopen, net een hert,stijve voor en achterbenen en een lange,onbeweegbare rug ertussen.
paard was erg lang, in z'n geheel.
rug was zwak, geen bespiering op de lendenen.
door gerichte training, lang en laag in hoofd/hals verbinding,veel schakelen en overgangen is dit een heel fijn door het lijf bewegend paard geworden waar ik fluitend z2 mee ben geworden.
passage deed hij uit het boekje, wissels om de 3,2 en om de pas waren bijna bevestigd(helaas nu verkocht).
hoezo moet de rug niet omhoog?

over de rechtheid op een volte...imo moet een paard in de ribben/wervelkolom buigen om te kunnen blijven sporen.
en aangezien een paard van oor tot staart 1 geheel is, zul je ook aan de voorkant de weg moeten wijzen, anders valt het door je binnenbeen heen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:28

Lengtebuiging, onstaat doordat de de wervelverbinding tussen rug en lende een iets flexibelere verbinding heeft, daardoor kan de achterhand enkele centimeters naar binnen of naar buiten gebracht worden door het paard.
Dit kan men goed zien, wanneer men met 1 hand tegen de heup drukt, en met de andere de staart pakt en die naar zich toe trekt.
Men kan ook door het spieren paket net voor de heup te masseren zien dat het paard aan die kant korter word, aangezien daar de spieren zitten die de romp hol maakt, dus de buiging wat eigenlijk rippenbuigin heet bewerktstelligt.
Daarbij ziet men dat buiging relatief is, het kan niet meer buigen, technisch gezien, maar optisch lijkt het dat de rug ook buigt, dus de borstwervels, dit is optisch bedrog.
De eerste 3 halswervels kunnen ook buigen naar links en naar rechts, dit heet stelling.
De andere 4 wervels kunnen niet buigen die zitten star op elkaar, en kunnen alleen vanuit het borstbeen bewegen.
Wanneer een paard in stelling is, kan men dat goed zien dat de manenkam naar de stellingzijde valt, en dat alleen bij de eerste 3 halswervels.
Zonder stelling is er geen buiging, zonder buiging kan er wel stelling zijn.
Dit alles is niets nieuws, maar wel in vergetelheid geraakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:31

timilon schreef:
hoezo moet de rug niet omhoog?

over de rechtheid op een volte...imo moet een paard in de ribben/wervelkolom buigen om te kunnen blijven sporen.
en aangezien een paard van oor tot staart 1 geheel is, zul je ook aan de voorkant de weg moeten wijzen, anders valt het door je binnenbeen heen.

Het is het bekken dat gekanteld wordt, waardoor het lijkt of de rug omhoogkomt.
maar het is het bekken wat je ziet.

rechtheid op een volte
als je het met je zit doet, het inwerken, heb je echt geen last dat hij door enig been heenvalt...het gaat geheel vanzelf nl.., mits je met je zit de juiste hulp geeft.
enige wat je kan doen , als het paard nog niet goed in balans is, is je buitenteugel erbij houden als bewaker.
de voorkant wijs je geen weg, als je het paard aangeeft met het achterbeen een volte in te gaan. de buiging die je nodig hebt gaan geheel vanzelf door de ruiterzithulp.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:32

prima,wat jij wil...maar dan nog lopen de rugspieren door naar het bekken, en heeft het kantelen van het bekken invloed op de rug(spieren).

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:33

Moderatoropmerking:
Wederom een heleboel offtopic en persoonlijk gehakketak naar elkaar verwijderd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:33

modie schreef:
FaberSmid schreef:
U verward recht (uit) met rechtgesteld.

Verwar jij, rechtgesteld niet met recht?

Nee modie u beide, een rechtgericht paard kan namelijk ook in een wending en zijgang bijvoorbeeld. Een paard behoort altijd rechtgericht bereden te worden, anders is de ruiter niet aan het rijden maar hobbelen. De gradatie van het rechtrichten, is afhankelijk van niveau scholing en wedstrijd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:34

Nombrado, ik schrik echt van je uitspraak, dat er geen opwaartse welving van de rug nodig is. Nou, dan gaat hij toch uiteindelijk stuk, hoor, dat trekken de botten en spieren niet, jouw gewicht (met of zonder zadel) op een relatief kort stukje rug. Ja, volgens jou het bekken, maar daar hebben de dierenartsen een ander verhaal over. Zoals jij alles vertelt lijkt het hele paardrijden een sprookje. En daar geloof ik niet in...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:35

hoe komt het toch dat zoveel paarden tegenwoordig KS hebben...?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:38

setteke schreef:
Nombrado, ik schrik echt van je uitspraak, dat er geen opwaartse welving van de rug nodig is. Nou, dan gaat hij toch uiteindelijk stuk, hoor, dat trekken de botten en spieren niet, jouw gewicht (met of zonder zadel) op een relatief kort stukje rug. Ja, volgens jou het bekken, maar daar hebben de dierenartsen een ander verhaal over. Zoals jij alles vertelt lijkt het hele paardrijden een sprookje. En daar geloof ik niet in...

wat doe jij met je rug , als je langzaam jogt of hard rent?
maak je die ook bol?
en een hond?
nee, die gebruiken bekken ....en balansspier.
bovendien als je je handen minder gebruikt, zal er geen rugblessure waar je zit ontstaan.
wat heeft een dierenarts hiermee te maken?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:40

FS, ik bemoei me niet veel met je, maar de woorden hobbelen, circusdressuur, poedeldressuur, gaan me best tegenstaan. Er wordt veel gehobbeld in NL, we zijn niet allemaal topruiters (hobbel), piaffe kan je gewoon leren vanaf de grond (circus), en daar kan je uiteindelijk de vruchten van plukken onder het zadel (poedel).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:40

timilon schreef:
hoe komt het toch dat zoveel paarden tegenwoordig KS hebben...?

door het harde getrek in de waffeltjes van de paarden.
bij teveel inwerking van de handen, krijg je een wegdrukken van de rug en het opbollen van de onderhals/eruitdrukken, waardoor deze blessures kunnen ontstaan.
overigens heb ik paarden gezien met diagnose ks, wat absoluut niet zo was...en gewoon weer opnieuw (zonder pijn) moesten leren lopen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:42

setteke schreef:
FS, ik bemoei me niet veel met je, maar de woorden hobbelen, circusdressuur, poedeldressuur, gaan me best tegenstaan. Er wordt veel gehobbeld in NL, we zijn niet allemaal topruiters (hobbel), piaffe kan je gewoon leren vanaf de grond (circus), en daar kan je uiteindelijk de vruchten van plukken onder het zadel (poedel).

Setteke die benamingen zijn niet van mij afkomstig, maar correcte termen volgens mijn scholing. Ik schrijf ze niet als persoonlijke belediging, maar zoals het mij geleerd is bij militair rijden en bereden politie.