Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:00

RK, grondwerk kan inderdaad een hoop problemen voor ruiter en paard oplossen, ja. Mits je wel weet wat je doet, desnoods met begeleiding. Ik los het ook liever eerst vanaf de grond op, wil controle over mijn paard hebben vanaf de grond. Rijden is een paar hoofdstukken verder in mijn beleving. En het is voor mij ook niet het enige. Sommigen doen niet meer dan longeren en rijden. Moeten ze zelf weten. Je kunt gelukkig nog veel meer doen, waar je ook nog eens profijt van hebt, als je gaat rijden.

Veel mensen stappen erop, terwijl ze het paard op de grond niet aan kunnen (ze durven niet eens met hun paard te wandelen over de weg, maar wel te rijden over de weg, omdat ze meer controle vanaf de rug hebben. Ik wil beide, zowel vanaf de grond als op hem moment dat ik er straks opzit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:03

Ik geef ook toe dat ik meer controle heb daarboven als daaronder
Niet omdat ze niet braaf zijn, maar 1 kleine ruk betekend bij mij kans op mijn arm op half 11 Lachen
En als hij nog eens uit de kom ging wilde artsen opereren...end at wil ik niet Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:08

runningkawa schreef:
Ik geef ook toe dat ik meer controle heb daarboven als daaronder
Niet omdat ze niet braaf zijn, maar 1 kleine ruk betekend bij mij kans op mijn arm op half 11 Lachen
En als hij nog eens uit de kom ging wilde artsen opereren...end at wil ik niet Lachen

Maar ik hoef dus nooit aan mijn paard te rukken. Mag geen eens met een touwhalster. Clown
Hij weet bij de lichtste druk al wat ik van hem vraag, welke richting ik hem op wil hebben e.d.

Maar goed, joh, iedereen moet maar doen wat ''ie wil, zoals ik al zei. Ik ga even op de fiets naar Sam met mijn kleine meid. Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:10

Ik hoef ook niet te rukken, jeetje mina, meteen denken dat iedereen die niet freestyled dat wel moet...zucht..
Daar word ik nu echt simpel van...

Maar als hij schrikt en ik krijg ene klein rukje is dat gewoon al genoeg
En ja, mijn paard schrik ooit, het is geen dooie zak waar niks inzit....

Een zware klapdeur is al genoeg...om mijn arm uit de kom te helpen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:27

runningkawa schreef:
Ik hoef ook niet te rukken, jeetje mina, meteen denken dat iedereen die niet freestyled dat wel moet...zucht..

RK, ik zeg helemaal niet dat iedereen die geen freestyle doet dat moet, maar ik hoef het in elk geval niet te doen bij mijn paard. Ook niet als we op de weg lopen en hij schrikt van iets. Ik laat het touw altijd los hangen, waardoor hij altijd voorwaarts kan, als hij schrikt (en dat gebeurt nog regelmatig, hij is tenslotte nog jong) en stopt na 1, 2 of 3 passen al, zonder te trekken aan het touw. Dat was toen ik hem net had heel anders, dus het grondwerk is niet bepaald voor niets geweest. Hij is nu gericht op mij, dus al hij schrikt gaat 'ie in een reflex even naar voren om zich vervolgens weer op mij te richten en te zien dat er niets is om je druk over te maken.

Jij beweert weer dat mensen die grondwerk doen niet duidelijk of consequent zijn naar het paard toe. Terwijl dat echt wel moet, anders kun je op de grond niets voor elkaar krijgen bij een paard. En zo blijven we aan de gang. En nu ga ik mijn jas aan doen en de deur uit. Daaahaaaag. Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:29

waar beweer ik dat?

Ik zei eerder mensen moeten leren consequent zijn
ik zeg nergens dat dat ze dat met grond werk niet leren, alleen kan dat ook zonder grond werk

hoe het ene paard schrikt of het andere is nog al eens anders
Als mijn paarden hier in de wei schrikken doen ze ook meer dan 3 passen verzetten Lachen
Ook als ze dichtbij de leider staan (die naait er overigens ook uit Tong uitsteken )

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:49

runningkawa schreef:

heel erg offtopic, sorry daarvoor, maar:

zou je je niet TOCH laten opereren? tuurlijk is dat niet leuk, en moet je revalideren, maar de voordelen wegen denk ik zwaarder dan de nadelen: ik heb het laten doen toen ik 16 was (en m'n arm na een val van een pony na een poos aanklooien wel 50x per dag uit de kom ging -helaas niet overdreven-). herstel duurde alles bij elkaar een klein jaar, maar ik kan er nu alles mee (mits ik blijf oefenen natuurlijk, moet de boel wel sterk houden daar Tong uitsteken ). ben er ook fysio mee geworden!
als je meer wilt weten, hoor ik 't wel.

sterkte!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:10

Nadya schreef:
maikeltje schreef:
Maar er wordt wel speciaal over gedaan, iedereen heeft het tegenwoordig maar over "grondwerk"...En dan denk ik 'het zal wel' haha

@Karoliena; zie dit soort reacties..... Maar ja, deze persoon weet er ook weinig vanaf, dat is me wel duidelijk.

Richt je dan rechtstreeks tot mij, wat heeft karoliena hier nu weer mee te maken?
Iedereen moet doen wat ie wil, maar "grondwerk" betekent bij mij dat ie braaf is als ik bij 'm ben en luistert. Ook wij (mijn paard en ik) respecteren elkaar en ook heel belangrijk: hij weet precies waar ie aan toe is en wat er van 'm verwacht wordt.

Ik heb me idd niet verdiept in die commerciele nieuwtjes omdat ik het niet nodig heb, ik redt het al 30 jaar op z'n Janboerenfluitjes en heb simpelweg de tijd niet om parelli, freestyleles en weet ik veel wat allemaal te gaan doen. Heb er het geld ook niet voor over omdat ik met simpel consequent zijn naar mijn paard toe ook bereik wat ik wil.

Dat jij daar veel plezier aan beleeft is leuk voor je. Ik geef toe, ik zit er liever op dan dat ik ernaast loop, niet omdat ie niet luistert als ik ernaast loop, maar omdat ik lui uitgevallen ben.
Met verkeersmak maken heb ik wel veel met 'm gewandeld langs de weg en nu soms nog weleens, maar toch zit ik er liever op dan dat ik moet lopen. Hij is op stal genoeg in handen met poetsen ed. Dat spelen wat jullie noemen doe ik op mijn eigen manier, ik laat 'm bv los springen omdat ie dat leuk vindt en ik 'm nog te jong vind om dat onder de man te doen.

En ik denk bij grondwerk idd 'het zal wel' en zal even toelichten hoe ik dat bedoel aangezien jij je conclusies alweer getrokken hebt: iedereen doet aan een bepaalde manier van 'grondwerk' met z'n paard, daar ontkom je ook niet aan. Maar maakt het uit hoe je het noemt? Freestyle of parellie of Voest of een mengeling ervan, uiteindelijk streven ze allemaal hetzelfde doel na en maakt de naam dus niet uit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:14

Mooi gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:43

Daar sluit ik me helemaal bij aan Ja

dierfysio
misschien beter van wel, maar nu ik er bewust op let zit hij alweer jaren op zijn plek *afkloppen*
Maar ik doe dan ook rare dingen, zoals een fris paard links vast houden Lachen
Met mijn arm onder de pyjama slapen, want als ik hem boven mijn hoofd gooi in mijn slaap licht hij eruit.
Dat soort rare fratsen.
Maar het lijkt te helpen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:58

@ Maikeltje: Jullie hadden een soort 'onderonsje' van het niet begrijpen en niet (willen) weten, toch? Of las ik dat verkeerd? Wat voel je je weer aangevallen. Wat jij onder grondwerk verstaat is gewoon een basis in mijn ogen. Dat doe ik al jaren en is bij elk paard wel handig. Met het grondwerk wat ik doe ga ik een heel stuk verder dan dat.

Dat jij het al 30 redt op zijn janboerenfluitjes, prima. Dat wil trouwens niet zeggen dat dat de enige juiste methode is. Ik vind vernieuwende inzichten namelijk ook erg interessant en daar sta ik open voor. Jij blijkbaar niet, dat kan. We zijn allemaal anders en er zijn mensen met een wat meer open mind.
En je ziet al dat er een wezenlijk verschil is tussen ons, omdat jij er liever op zit en ik graag meerdere dingen met mijn paard doe, dan er opzitten. En dat is maar goed ook, want ik vind hem ook nog te jong om er al op te gaan zitten (ondanks zijn 3 jaar).

Er zit wel degelijk verschil in de methodes binnen NH. Dat jij het allemaal over 1 kam scheert, laat mij weer zien dat je niet helemaal weet waar je het over hebt. We willen allemaal wederzijds vertrouwen, wederzijds respect en plezier hebben. En ik maak er graag tijd voor om dat op de methode te doen die ik geleerd heb en waar ik nog steeds een hoop van leer, elke dag weer. Jij zit 30 jaar in de paarden en weet vast alles. Da's heel fijn voor je. Bedenk wel dat veel inzichten veranderd zijn met 30 jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:59

toch is in 30 jaar tijd een paard een paard gebleven...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:04

runningkawa schreef:

Het gaat ook niet om de paarden, maar om de mensen, zucht.... Dat zij een verandering ondergaan om paarden anders te benaderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:06

Waarom anders benaderen als het wezen paard niet is veranderd?

Dat wij mensen dat geklungel (niet als negatief woord) er om heen leuk vinden, wil dat niet zeggen dat een paard dat nodig heeft om een braaf paard te zijn.

Die heeft alleen maar andere paarden nodig, de rest is bijzaak.
Nu en 30 jaar terug ook al

en zucht, ja idd...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:08

runningkawa schreef:

Precies en aan iets wat goed werkt moet je niet meer sleutelen. Hetzelfde geldt voor rijden met je jonge paard, loopt ie goed: stoppen. Altijd goed eindigen.

@Nadya Een onderonsje in een openbaar topic is wat moeilijk, ik ben ook absoluut niet degene die zich aangevallen voelt Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:21

Misschien omdat veel mensen paarden jarenlang helemaal niet op de juiste manier benaderen? Half bokt valt dan weer over je heen, als je dat zegt Haha! In elk geval ben ik jaren met paarden gestopt, omdat ik me niet meer kon vinden in de manier van omgaan met paarden in diverse stallingen e.d. Totdat ik na jaren weer interesse kreeg, nadat ik iemand ontmoette die haar paard zo ingereden had en mij met haar ervaringen kennis liet maken. En ik besloot om mijn eigen paardje aan te schaffen, ook om voor eens en altijd niets meer met anderen te maken te hebben na jarenlange verzorgpaarden (die ik jaren verzorgd heb). Even voor alle duidelijkheid; ik zeg dus niet dat JULLIE het verkeerd doen. Ik ken jullie helemaal niet, maar jullie mij ook niet en deze methodes blijkbaar ook niet. Maar wel er tegen afgeven. Dat vind ik erg zwak.

En RK, leuk dat je het geklungel noemt en dan zeggen dat je het niet negatief bedoelt. Dat vind ik wel jammer van je. Ga eens bij Voest thuis kijken, zou ik zeggen.

Maar goed, er zijn diverse topics en boeken e.d. over. Ik haak af, ik heb even belangrijkere zaken thuis te doen. Bovendien zie ik het nut van deze discussie niet meer zo in. We staan er gewoon allemaal anders in en dan bespreek ik dit soort ding liever met mensen die wel openstaan voor NH.

En Maikeltje; gezien je eerste zin van die ene post, geloof ik dat je je wel degelijk aangevallen voelt dat ik me niet direct tot jou richtte. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:24

weet je wat nadya
ik probeer het aardig te brengen, maar alles draai je negatief
Hoe ktijg je het toch voor elkaar...hoop dat je wat leuker irl in het leven staat...

En je stopt je freestyle maar ergens waar je het weer uit kan schijten...
heb er genog van dat gedraai van je...

jij bent perfect, alle andere paarden mensen doen het al honderd jaar verkeerd
idd hoe, kan ik dat nu toch niet gezien hebben
helemaal waar joh...

Doei, doei

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:29

Oke hier word nog heftig door gekletst zie ik.

Jammer dat het zo moet eindigen.
Volgens mij kun je deze discussie wel vergelijken, met het christendom en moslim ook twee geloven die het nooit eens zullen worden met elkaars gedragingen en gebreken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:07

Nadya, jij hebt al snel je oordeel klaar, maar beschuldig ons dan niet van hetzelfde.
Ik heb niet te maken met verschillende stallen die het niet doen zoals ik wil. Bij mij staan ze gewoon thuis. Je hebt mij nergens zien zeggen dat jouw manier belachelijk is, ik zeg alleen dat ik het op mijn manier doe en dat betekent niet dat ik het daarom al 30 jaar hetzelfde doe. Ik zie genoeg mensen die ook paarden hebben, dat krijg je als je in dat wereldje rondloopt. Als mensen op een manier met hun paard omgaan die mij aanspreekt, dan kan ik daar weer van leren. Wat mij ligt en bij mij past, probeer ik weer bij mijn paard. Wat niet werkt gooi ik weer over boord. Het is gewoon mijn 'eigen stijl' die ik gebruik in de omgang met paarden, een mengelmoes van eigen en andermans inzichten, zonder er een naam aan te geven.

En dat jij al onze posten in het negatieve trekt zegt denk ik meer over jou dan over de rest. Niet zo handig om direct je oordeel klaar te hebben en niet 'open' naar andere meningen te kijken, zeker gezien de studie die je volgt...Jouw manier is goed als jij je daar happy mee voelt. Houwen zo.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:15

Inderdaad ben het helemaal met de rest eens Nadya, jij beschuldigd iedereen de hele tijd en als het geen echte beschuldiging is en dan plaats je je bericht zo dat diegene zich eigenlijk alsnog schuldig moet voelen volgens van jou.

Je doet de hele tijd alsof wij dom zijn en het niet willen en/of kunnen snappen, terwijl wij de hele tijd eigenlijk zeggen dat we het wel snappen maar we zelf niet de behoefte hebben om die manier van jou uit te proberen.

Prima dat jij je prettig voelt bij je freestyle maar doe dan niet net alsof je dan beter bent voor je paard dan andere mensen die niet aan freestyle deon, want zo gedraag je je de hele tijd. Beetje kortzichtig.

Ik ben er ook klaar mee

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:38

ik zie grondwerk niet per definitie als NH of freestyle of welke modern-commercieel verantwoorde term die er dan ook maar voor gebruikt wordt. grondwerk is imo gewoon de verhoudingen recht hebben, vanaf de grond. teveel mensen richten teveel op rijden. op de manege leer je rijden, niet leiden. slechte manieren op stal? ach ja, maar hij loopt wel ZZ zwaar dus dan mag hij ook wel een beetje arrogant zijn he?

grondwerk is imo gewoon de basis, niet per definitie je paard met een handgebaar voor je uit de trailer opsturen, maar gewoon nette omgangsvormen met mensen en het bevestigen van begrip. duidelijkheid, daar gaat het om. niet om de naam die erop geëtiketteerd wordt. de één noemt het boerenverstand, de ander NH. ik doe wel degelijk NH, en ga iets verder qua oefeningen dan de meeste mensen die het houden op gezond boerenverstand. toch begrijpt mijn stalhouder (ouderwetse paardenman (wel een echte overigens), die niet eens weet wat NH is) prima waarom ik dingen op een bepaalde manier doe. feitelijk komt datgene wat 'boerenverstand' wordt genoemd en de 'alternatieve tak' (om het zo maar even te noemen maar jullie snappen me denk ik wel) aardig overeen. alleen bij NH en freestyle denk je er meer bij na. geldt uiteraars alleen als beide methoden correct worden uitgevoerd, veelal roept de boerenverstandmethode beelden op van gore handelaren die hun stokken niet thuis kunnen houden.

nog even over die stok, onze boerenstalhouder gebruikt die ook. puur boerenverstand, maar feitelijk wordt de stok hier niet anders gebruikt dan de gepatenteerde Parelli carrotstick. om dingen aan te geven, als verlengde van je arm. niet om mee te meppen dus.

mij maakt het echt geen moer uit hoe methoden genoemd worden. ik vind NH een mooie naam, maar gebruik meestal het woord grondwerk. ik ben er tevreden mee, en leer mijn paarden er een hoop mee. toch is het paard van onze stalhouder net zo vertrouwelijk (OK, niet buiten haar bekende omgeving maar dat is dan ook nooit geoefend), en heeft net zulke nette manieren als mijn NH getrainde paarden. enkel verschil is dat de mijne meer uit zichzelf doen, en meer commando's kennen. maar goed, al die extra commando's heb je vaak niet echt nodig als je voornamelijk met rijden bezig bent etc. dat moet je leuk vinden om aan te leren. noodzakelijk zou ik het grootste deel ervan echter niet willen noemen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:27

Nou merrieveulen, dat heb je nog eens mooi omschreven. Zo kan het dus ook. Precies mijn idee Ja

Sandraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:39

ik had mijn e pony gekocht bij een handelraar en ze was toen 3.
ik ging haar zelf beleren en kwam er achter dat ze al was beleerd op 2,5 jarige leeftheid , toen ik dat hoorde knapte ik heelemaal het eerste wat ik dacht was ohh een nee der rug.
ik ben gelijk gestopt met rijden en heb haar een aantalmaanden rust gegeven op het land.
ik wist niet wat ik moest doen iemand er bijgehaald ze heb gelukig geen last van haar rug maargoed ik voel me wel heel schuldig .
verder word er ook gezecht dat ze een heel sterk paard is en dat is ze ook wel en ze loopt nu wel goed maar het blijft in je hoofd zitten als ik het terrug kan draaien zouw ik het zeker doen ,en als ik die handelaar teggen kom is hij een koppi klijner

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:32

als ze alleen ingereden is en daarna dus op rust gestaan heeft is dat echt neit zo'n grote ramp denk ik

Sandraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:45

ik hoop het ook.
er is mischien maar 3 keer op haar gezeten en daarna heb ik maar hoogtens 2 keer per wek op haar gereden 20 min
en nu rij ik nog steeds maar 2 keer per wek soms 3 om het rustig aan te doen.
verder doen we met les ook rustig aan ze geeft zelf dingen aan of ze ergens voor klaar is en daar handelen we ook naar .
ik denk dat dat het beste is.