Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:32

jannico schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=cwzacJkUJsI nog een voorbeeldje van een duitse ruiter die ik graag zie ;)

Nog dank je wel voor het beantwoorden van mijn vraag :j

Maar vergelijk nu eens de door jou aangedragen video van Christoph Ackermann met passage-piaffe met deze
https://www.youtube.com/watch?v=fklUkZGmxVI
Beide paarden zie je struggelen met de oefening en waarbij je die van Christoph Ackermann steeds meer ruimte tussen voor- en achterbenen krijgt, waarbij de voorbenen op een gegeven moment zelfs voor de schouder komen, zie je die van Charlotte meer onderschuiven, zowel achter als voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:32

jannico schreef:
Elisa2 schreef:
En zo zijn er nog wel meer dingen natuurlijk. Maar dit is globaal wat als eerste in me opkomt

Vluchten voor het been noemen ze vaak loperigheid, lopen van het achterbeen af. Dat is inderdaad niet hetzelfde als "aan het been" en "voorwaarts denken". Impuls..ja heetheid kan zich ook vertalen in drukdoenerij van het paard. Zolang het niet aan het been is zou ik het geen impuls noemen.

Voor de rest kan ik het redelijk volgen wat je schrijft behalve het flexwerk aan de voorkant. De kaakflexies, maar wellicht heb ik hier geen beeld bij. En hand hoog dragen? hoe moet ik dat zien? Als Antoine de Bodt manier?

Nu zeg je veel trainingpaarden te hebben, ik wordt wel benieuwd naar bewegend beeldmateriaal. :)

Veel is relatief tegenwoordig. Iets met meer dan ft werk en teveel eigen paarden om voor te zorgen. In het verleden wel meer nu af en toe in de zomer maanden.

Maargoed mijn vriendin is dierenarts en als gevolg veel van onze sociale contacten dus ook. Resultaat is het geen dat bij mij langs komt om welke reden dan ook vaak via hun komt en ik dus met hun overleg.

Ik werk vrijwel altijd alleen of savonds na mijn werk, maar ik heb nu een Pivo dus wellicht bij de volgende ;). En ik ben ook een beetje bevreesd voor het uit de context trekken op het internet :)
Niet eerlijk naar het paard, de eigenaars, en de personen die naar mij hebben verwezen.

Wel lijken dingen op het internet groter dan ze zijn, ik ben er van overtuigd dat het je teleurgesteld zou zijn :). Wat ik doe beschouw ik als pure basis. Want daar is uiteindelijk waar het toch mis zit. Alleen benader ik het net even anders . Ik wil ook weg blijven van de pretentie beter zijn dan. Dat is niet zo mijn punt.

Paard in mijn voorbeeldje gaat prima vooruit. Had ik het kunnen voorkomen? wellicht hindsight is 20/20 was het met een andere ruiter echt compleet mis gegaan? potentieel maar ook die glazenbol heb ik niet :)

Handen hoog:
https://www.facebook.com/EcoledeLegeret ... 8427901240 dit legt het wel redelijk uit.

Flexions zijn een beetje afhankelijk van wie het doet. De interpretatie ervan verschilt een beetje per uitvoerder. kort beeld:
https://www.youtube.com/watch?v=NlEMZM9VDIA

https://www.youtube.com/watch?v=cwzacJkUJsI nog een voorbeeldje van een duitse ruiter die ik graag zie ;)

Bedankt voor de verduidelijking, persoonlijk denk ik dat wat bereikt wordt met de handen omhoog te doen om het paard er met het neusje uit te laten lopen ook door een goede ruiter met veel kleinere hulpen bereikt kan worden in combinatie met been geven en hand openen. Maar dan moet er wel aanspanning van achteruit over de rug zijn.

De flexions, ik zie daar het nut totaal niet van in. Heb dat ook weleens gezien met een wortel maar imo als een paard netjes getraind en gegymnastiseerd wordt dmv lengtebuiging en voorwaarts/ neerwaarts rijden dan zijn houdt je op die manier de hals los, ontspannen etc. Moet er wel echt van achter naar voor gereden worden en niet andersom.

Bij het piaffe/ passage filmpje ben ik heel benieuwd wat er zou gebeuren als hij van daaruit naar voren toe zou rijden. An sich, ziet het aanleren er vriendelijk uit maar ergens twijfel ik of hij kan vertrekken in een uitgestrekte draf zonder dat het paard uit elkaar valt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:31

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Ik heb hier in Frankrijk ooit 2x les gehad en (wellicht dat jij dat weet Lichtheid) ,het viel me op dat het in stelling rijden vh paard in Frankrijk onbekend is (meer Duits denk ik?). Omdat het paard zichtbaar zich verbeterde mocht ik zo rijden.
Klopt het Lichtheid en anderen die bekend zijn met Frans en Duits manier van rijden, dat op de lange zijde paarden in stelling rijden, idem op de volte minder bekend is in Frankrijk of was dit iets van de vrouw die mij les gaf hier?

Ik heb verder geen verstand van de verschillen/overeenkomsten van beide stromingen maar ik geloof dat het stelling rijden op de lange zijde in Nederland ook niet meer gebeurd. Ik zelf doe het wel maar heb daar al van verschillende instrukteurs commentaar op gehad, helaas is het bij mij een vast geroeste gewoonte geworden.

@pien_2010: Het is bij deze officieel, we zijn oud :D
Ik heb het stelling naar binnen rijden op de lange zijde teruggevonden bij François Robichon de la Guérinière (~1750)
Citaat:
to dress him and give him a lesson ,
then the inner rein must be shortened a little in the bridle -hand, to place his
head properly , to the ſide to which he is to go ; for a horse that is not bent,
does not appear graceful in the manege

Dit gaat wel over het rijden met 2 teugels in 1 hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:12

irmaz schreef:
jannico schreef:

Maar vergelijk nu eens de door jou aangedragen video van Christoph Ackermann met passage-piaffe met deze
Beide paarden zie je struggelen met de oefening en waarbij je die van Christoph Ackermann steeds meer ruimte tussen voor- en achterbenen krijgt, waarbij de voorbenen op een gegeven moment zelfs voor de schouder komen, zie je die van Charlotte meer onderschuiven, zowel achter als voor.

beide struggelen met de oefeningen
dan zie ik toch liever Charlotte rijden - voor mij de wijze waarop de schimmel naar de oefeningen gereden wordt- paard is niet bang om fouten te maken wordt ook adequaat gecorrigeerd en blijft met meer souplesse werken aan verbeteringen

het paard van Ackerman blijft denk ik te lang in één houding oefenen - ziet dat het gaat compenseren door achter da massa te gaan lopen, en krijgt imo geen ruimte om opnieuw te beginnen na even even momentje van ontspanning,
grotere kans op verzuring van de spieren waardoor het tegen je gaat werken

alleen n.a.v. dit filmpje, lastig omdat beide filmpjes een heel ander moment in een training laten zien, de een binnen de ander buiten, de een "hoe ik het doe", de ander "zover zijn we"

MyWishMax

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:37

Ja, ik vind de schimmel fijner om naar te kijken. Maar goed, dat komt door Charlotte inderdaad. Paard mag fouten maken en wordt rustig gecorrigeerd. Ik vindbhet een prettiger beeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:42

MyWishMax schreef:
Ja, ik vind de schimmel fijner om naar te kijken. Maar goed, dat komt door Charlotte inderdaad. Paard mag fouten maken en wordt rustig gecorrigeerd. Ik vindbhet een prettiger beeld

vind haar manier van opleiden - paarden fysiek en mentaal goed in balans - het beste uit het paard halen
paarden die aantreden vanuit het vermogen als een happy atleet
brengt de schimmel fijn in beeld

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:58

MCE schreef:
MyWishMax schreef:

vind haar manier van opleiden - paarden fysiek en mentaal goed in balans - het beste uit het paard halen
paarden die aantreden vanuit het vermogen als een happy atleet
brengt de schimmel fijn in beeld

:j Ja precies. Nu heeft zij ook echt wel een enorm talent van zichzelf, maar vind gaar uitleg filmpjes altijd heel fijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:01

Eens ook. Charlotte is ook echt een paardenvrouw, geweldige ruiter maar vooral ook geweldig paardenmens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:32

Zij is ook een paardenvrouw- zoals b.v. een Ingrid Klimke dat ook is - werkend vanuit het paard, daarom vindt ik haar commentaar bij de filmpjes ook zo bruikbaar,
kan daarom ook niet zo goed naar dat andere filmpje kijken, voor mij meer africhten dan opleiden
wat ik bij Charlotte en Ingrid zo waardeer werken vanuit en met het paard, zien het meer als traning-/sparring maatjes denk ik en dan - als het er op aankomt - net even een tandje bij /willen/ kunnen zetten of zelf zo regelt dat het toch vierkant stil kan staan als ik even een momentje te laat was met een hulp

dat is een heel prettige (eigen) ervaring als het paard zelf voelt dat er even iets meer rek nodig is boven een eventing sprong en dat ook doet

zodat ik "safe and sound" aan de finsh kom, yes we deden het samen

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:26

irmaz schreef:
jannico schreef:

Ackermann is opgeleid door Von Neindorff zelf. Mijn intentie was dan ook vooral om te illustreren wat ik als klassiek Duits beschouw versus wat ik dan maar moet bestempelen als modern Duits.

Daar Dhr Ackermann hier niet uitleg wat en waarom is het niet echt te vergelijken met een clipje van 6 minuten waar dat wel gebeurt. Wel is het voor de schouder komen mijn in mijn optiekminder een fout dan het ver onder trekken van het voorbeen.

Wat ik zie bij CD:

Sowieso een braaf paard.. Een paard dat vrijwel de gehele clip gekanteld met het hoofd loopt iets wat vergroot bij het her oppakken van de teugel. Ik zie daar een paard wat het allemaal niet zo 'light in the hand' vind. Daarnaast komt het paard er nauwelijks uit met de neus zelfs aan een lossere teugel.

Tevens erger ik me persoonlijk erg aan het spoor gebruik en het paard duidelijk ook. Nu kan er beargumenteerd worden dat een dergelijke uitweg zoeken een beetje hoort bij de moeilijkheid van de oefening maar op moment zelf gaat het spoortje er nog even extra in. Ik vind het totaal plaatje geenszins licht ogen.

Om er dan een modernere ruiter bij te pakken, als klein vergelijk, die ik graag zie (om maar te illustreren dat ik echt niet alles wat 'modern' is slecht vind)
https://www.youtube.com/watch?v=V3G3NfoBvc0

Maar ook deze combinatie zie ik liever in training dan in wedstrijd waar net dat beetje extra gevraagd wordt. Ik zie geen meerwaarde in dit 'beetje' extra waardoor er in mijn optiek een stukje harmonie verloren gaat. Of wellicht anders geformuleerd:

Ik zie een stukje 'vrijheid' van het paard verloren gaan ten faveure van dat beetje extra. Een beetje extra waar het paard niks extra`s beter van wordt of waar het beetje positieve extra zo marginaal is dat het niet opweegt tegen het eerder genoemde verlies.

Noem het een kwestie van prioriteiten maar in de totale som die paardrijden voor mij is.Is dat stukje vrijheid ('riding on parole') met een flinke factor belangrijker dan dat beetje extra.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:57

jannico schreef:
Ackermann is opgeleid door Von Neindorff zelf. Mijn intentie was dan ook vooral om te illustreren wat ik als klassiek Duits beschouw versus wat ik dan maar moet bestempelen als modern Duits.

Daar Dhr Ackermann hier niet uitleg wat en waarom is het niet echt te vergelijken met een clipje van 6 minuten waar dat wel gebeurt. Wel is het voor de schouder komen mijn in mijn optiekminder een fout dan het ver onder trekken van het voorbeen.

Wat ik zie bij CD:

Sowieso een braaf paard.. Een paard dat vrijwel de gehele clip gekanteld met het hoofd loopt iets wat vergroot bij het her oppakken van de teugel. Ik zie daar een paard wat het allemaal niet zo 'light in the hand' vind. Daarnaast komt het paard er nauwelijks uit met de neus zelfs aan een lossere teugel.

Tevens erger ik me persoonlijk erg aan het spoor gebruik en het paard duidelijk ook. Nu kan er beargumenteerd worden dat een dergelijke uitweg zoeken een beetje hoort bij de moeilijkheid van de oefening maar op moment zelf gaat het spoortje er nog even extra in. Ik vind het totaal plaatje geenszins licht ogen.

Om er dan een modernere ruiter bij te pakken, als klein vergelijk, die ik graag zie (om maar te illustreren dat ik echt niet alles wat 'modern' is slecht vind)

Maar ook deze combinatie zie ik liever in training dan in wedstrijd waar net dat beetje extra gevraagd wordt. Ik zie geen meerwaarde in dit 'beetje' extra waardoor er in mijn optiek een stukje harmonie verloren gaat. Of wellicht anders geformuleerd:

Ik zie een stukje 'vrijheid' van het paard verloren gaan ten faveure van dat beetje extra. Een beetje extra waar het paard niks extra`s beter van wordt of waar het beetje positieve extra zo marginaal is dat het niet opweegt tegen het eerder genoemde verlies.

Noem het een kwestie van prioriteiten maar in de totale som die paardrijden voor mij is.Is dat stukje vrijheid ('riding on parole') met een flinke factor belangrijker dan dat beetje extra.
wat vind je er precies fijn aan?

Ik zie vooral een paard met aanleuningsproblemen. Klapperen met de mond, achter en tegen de hand komen...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:25

jannico schreef:

Wat ik zie bij CD:

Leuk om te lezen hoe jij er naar kijkt :)
Grappig om te zien dat iedereen toch net wat anders belangrijk vindt. Zo vind ik bv dat die spaanse meneer met Quinteiro da Broa zijn spoor behoorlijk doorhaalt en erg veel van aan voorkant probeert te regelen. Mij stoort het dat het paard regelmatig met zijn hoofd bijna tegen de borst slaat en de teugels nogal klapperen. Paard verliest niet voor niets zijn takt zodra hij de teugels gaat overpakken.
Is dit dezelfde meneer? https://www.youtube.com/watch?v=AZW37ippyGs
Ik zie weinig lichtheid hier.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:44

Klapperende mond of netjes actief en niet nodeloos dicht gesnoerd..

Wat jij als achter of tegen de hand interpreteert zie ik vooral als een verschil in teugel voering. De ruiter geeft het paard de mogelijkheid enigszins te variëren in houding zonder het perfecte te willen afdwingen.

Maar goed Juan Manuel Munoz Diaz kreeg ook vergelijkbare kritiek dus ach :) illustratief voor het duidelijke verschil in rij cultuur.

Verder voldoet deze ruiter veel meer aan het plaatje van gemak en voelt het algehele beeld veel minder afgedwongen.

Irmaz

Ja als ik beetje mee ben. Een minder fijne rit. Het is een Portugees trouwens.

https://youtu.be/RDXEPwr-9zU zelfde ruiter. Ik zie een ruiter die niet stilstaat :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:48

jannico schreef:

Wat jij als achter of tegen de hand interpreteert zie ik vooral als een verschil in teugel voering. De ruiter geeft het paard de mogelijkheid enigszins te variëren in houding zonder het perfecte te willen afdwingen.

Maar goed Juan Manuel Munoz Diaz kreeg ook vergelijkbare kritiek dus ach :) illustratief voor het duidelijke verschil in rij cultuur.

Verder voldoet deze ruiter veel meer aan het plaatje van gemak en voelt het algehele beeld veel minder afgedwongen.

Irmaz

https://youtu.be/RDXEPwr-9zU zelfde ruiter. Ik zie een ruiter die niet stilstaat :)

Volgens mij is een constante, lichte aanleuning aangenamer voor het paard dan het steeds tegenkomen van een stilstaande hand, zoals op het filmpje gebeurt. Dat heeft in mijn ogen niets te maken met het afdwingen van een houding, maar wel met het vermogen impuls van achter naar voren te houden, waardoor het paard de hand blijft opzoeken in plaats van deze steeds te ontwijken.

Het netjes actief dat jij ziet, zie ik als veel actie zonder aanspanning.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:08

jannico schreef:

Irmaz

Goed paard :j
Het ziet er inderdaad beter uit dan het filmpje wat ik aanhaalde maar deze meneer doet ook hier erg veel met handen, benen en zit. En onderschat de strak aangesnoerde sperriem niet.
Wanneer je het paard van voor ziet kun je aan het van links naar rechts bewegen van het hoofd zien dat hij link-rechts-links-rechts met de teugels inwerkt. Is eigenlijk typisch Duits, linkerachterbeen tegen rechter teugel en rechterachterbeen tegen linker teugel ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:10

Grappig, ik vraag me met zulke commentaren altijd af of we naar hetzelfde filmpje zitten te kijken :D

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:20

Veel met zit en de benen? Ik zie veel maar ik denk dat toch een bril moet gaan kopen. Waar je dat ziet is me echt een raadsel?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:28

Avalanche81 schreef:
Grappig, ik vraag me met zulke commentaren altijd af of we naar hetzelfde filmpje zitten te kijken :D

Het laat in mijn ogen vooral zien dat iedereen waarde hecht aan andere dingen. Geen wonder dat er soms grote jury verschillen zijn voor precies dezelfde proeven op kampioenschappen :) iedereen heeft zijn eigen “stokpaard”

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:34

jannico schreef:
Veel met zit en de benen? Ik zie veel maar ik denk dat toch een bril moet gaan kopen. Waar je dat ziet is me echt een raadsel?

Bij dat laatste filmpje wat je plaatste had ik het over zijn handen, zit en benen doet hij daar inderdaad minder.
Zie jij het hoofd ook niet van links naar rechts bewegen? zet de snelheid van het filmpje maar eens omlaag :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:43

996981 schreef:
Avalanche81 schreef:

Het laat in mijn ogen vooral zien dat iedereen waarde hecht aan andere dingen. Geen wonder dat er soms grote jury verschillen zijn voor precies dezelfde proeven op kampioenschappen :) iedereen heeft zijn eigen “stokpaard”

Absoluut.

Ik vind het alleen altijd heel grappig dat mensen echt totaal verschillende dingen kunnen zien.

Jury's zijn om die reden idd enorm waardevol. Ik denk dat juist dat de objectiviteit alleen maar ten goede komt :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:03

Avalanche81 schreef:

Niet alleen grappig, maar ook fascinerend. Van een 5 koppige jury wordt eenheid en weinig verschil in punten verwacht, maar hoe dan? Kijk maar naar deze discussie, 1 video levert verschillende beoordelingen op. Soms lopen die ook nog ver uit een.
Kortom, tis niet zo simpel allemaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:12

Tja die spanjaard of portugees, ik zie wisselend dingen. In het begin vond ik het vlees noch visch..zat echt te wachten totdat hij dat paard naar de hand en voorwaarts neerwaarts zou gaan rijden. In de verruiming zie je het paard dan ook de grond in lopen. Later zie je voorzichtig een iniminie beetje vw/ nw en daarna wordt het paard opgepakt in verzameling waar hij in ieder geval meer aanspanning laat zien en sommige stukjes er wel fijn uit zien. Maar de aanleuning blijft onrustig en het paard probeert er volgens mij de hele tijd achter te kruipen. Ik zou dat het liefst eerst gefixt willen zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:18

MCE schreef:
irmaz schreef:

beide struggelen met de oefeningen
dan zie ik toch liever Charlotte rijden - voor mij de wijze waarop de schimmel naar de oefeningen gereden wordt- paard is niet bang om fouten te maken wordt ook adequaat gecorrigeerd en blijft met meer souplesse werken aan verbeteringen

het paard van Ackerman blijft denk ik te lang in één houding oefenen - ziet dat het gaat compenseren door achter da massa te gaan lopen, en krijgt imo geen ruimte om opnieuw te beginnen na even even momentje van ontspanning,
grotere kans op verzuring van de spieren waardoor het tegen je gaat werken

alleen n.a.v. dit filmpje, lastig omdat beide filmpjes een heel ander moment in een training laten zien, de een binnen de ander buiten, de een "hoe ik het doe", de ander "zover zijn we"

Mee eens

Offtopic, ik vraag me altijd af waarom topruiters filmpjes maken over hoe een passage of piaffe te trainen terwijl de meeste amateurs nooit in de buurt zullen komen zeg maar van die oefeningen. In mijn ogen zou er veel meer behoefte zijn aan hoe je een goede basis legt in een paard. Aan het been maken, lengtebuiging en rechtrichting, aanleuningsproblemen oplossen etc. Maar goed, dat zijn mijn gedachten even. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:23

jannico schreef:

Wat ik zie bij CD:

Ik ben het wel met je eens wbt spoorgebruik, het verlengen in de hals mis ik ook een beetje maar ze kan wel voorwaarts uit de oefening rijden. En ook de teugels lekker los regelmatig vind ik fijn om te zien.

Het linkje wat je plaatst vind ik er wel aansprekender uit zien dan het andere filmpje. Ik weet wel dat het rijden van spaanse en portugese paarden over het algemeen toch heel anders is dan een "normale" warmbloed. Sowieso al qua aanleuning en rek, maar ook de aanleg voor de verzameling en een stukje temperament.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:30

Elisa2 schreef:
jannico schreef:

Wat ik zie bij CD:

Ik ben het wel met je eens wbt spoorgebruik, het verlengen in de hals mis ik ook een beetje maar ze kan wel voorwaarts uit de oefening rijden. En ook de teugels lekker los regelmatig vind ik fijn om te zien.

Het linkje wat je plaatst vind ik er wel aansprekender uit zien dan het andere filmpje. Ik weet wel dat het rijden van spaanse en portugese paarden over het algemeen toch heel anders is dan een "normale" warmbloed. Sowieso al qua aanleuning en rek, maar ook de aanleg voor de verzameling en een stukje temperament.

Juist bij zulke paarden zou je dus moeten focussen op aanspanning, lenigheid en aanleuning, gezien ze daar van nature meer moeite mee hebben dan met verzameling. Het doel van dressuur is immers proberen te onderhouden wat ze van nature kunnen en verbeteren waar ze van nature moeite mee hebben :)