Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pol1 schreef:Jammer dat dit topic nu al pagina's lang over duits/frans/ welles/ nietes gaat... pagina's lang taaie teksten! Het ontneemt mij erg Het plezier om dit allemaal nog te lezen! Zonde vind ik het dat dit topic zo verknald wordt!
FCSA schreef:...maar voor anderen zijn dat onderwerp en de posts erover juist interessant. Ik vind het juist fijn dat het topic zo nu en dan theoretisch de diepte in gaat, daar is het ook (deels) voor bedoeld lijkt me.
FCSA schreef:pol1 schreef:Jammer dat dit topic nu al pagina's lang over duits/frans/ welles/ nietes gaat... pagina's lang taaie teksten! Het ontneemt mij erg Het plezier om dit allemaal nog te lezen! Zonde vind ik het dat dit topic zo verknald wordt!
...maar voor anderen zijn dat onderwerp en de posts erover juist interessant. Ik vind het juist fijn dat het topic zo nu en dan theoretisch de diepte in gaat, daar is het ook (deels) voor bedoeld lijkt me.
Simpelman schreef:FCSA schreef:...maar voor anderen zijn dat onderwerp en de posts erover juist interessant. Ik vind het juist fijn dat het topic zo nu en dan theoretisch de diepte in gaat, daar is het ook (deels) voor bedoeld lijkt me.
Dat lijkt mij ook.
Diegenen die alleen een beetje willen kletsen over koetjes en kalfjes kunnen daar toch een ander topic voor openen?
Ayasha schreef:Enfin. Hier had Sam last van zichzelf gisteren. (Hij trapte naar de afgevallen bladeren)
Maar ik kreeg hem dus ook niet fijn. Kennen jullie dat? Het gaat dan niet beroerd maar echt fijn krijg je ze precies ook niet?
Op zich loopt hij niet verkeerd en hij voelt vrij zacht maar toch krijg ik hem dan net niet waar ik hem wil (en dat is mijn schuld, niet de zijne.).. Alsof ik hem gewoon op elk gebied "net niet" gereden krijg.
Heb gisteren eieren voor mijn geld gekozen en uiteindelijk alleen maar lang en laag gereden. Liever een stap terug dan hem naar mijn gevoel, niet los genoeg krijgen in wat ik wilde doen.
Maar hoe lossen de anderen hier dat op als ze zo'n dag hebben?
Hebben jullie bepaalde oefeningen die jullie dan doen of ook een stap terug?
Ik vind dat altijd wel een "moeilijk" moment in die zin dat ik soms even geen raad meer weet...
oji schreef:Van mij mag er prima over de theorie van duits en frans gediscusieerd worden hoor. Ik weet er alleen niets van dus dan houd ik mij buiten de discussie. Mijn punt was juist dat alles aan de orde mag komen wat welke topic genoot ook aandraagt en voor wie dan ook interessant is. Dus niet alleen als het in het straatje van fei 401 past maar als het maar dressuur gerelateerd is en er mensen zijn die het leuk vinden om daarover van gedachten te wisselen. Of dat nou een basisvraag op B niveau of een theoretische discussie over stijlen is.
Ayasha schreef:Enfin. Hier had Sam last van zichzelf gisteren. (Hij trapte naar de afgevallen bladeren)
Maar ik kreeg hem dus ook niet fijn. Kennen jullie dat? Het gaat dan niet beroerd maar echt fijn krijg je ze precies ook niet?
Op zich loopt hij niet verkeerd en hij voelt vrij zacht maar toch krijg ik hem dan net niet waar ik hem wil (en dat is mijn schuld, niet de zijne.).. Alsof ik hem gewoon op elk gebied "net niet" gereden krijg.
Heb gisteren eieren voor mijn geld gekozen en uiteindelijk alleen maar lang en laag gereden. Liever een stap terug dan hem naar mijn gevoel, niet los genoeg krijgen in wat ik wilde doen.
Maar hoe lossen de anderen hier dat op als ze zo'n dag hebben?
Hebben jullie bepaalde oefeningen die jullie dan doen of ook een stap terug?
Ik vind dat altijd wel een "moeilijk" moment in die zin dat ik soms even geen raad meer weet...
Kadankovitch schreef:Het onderwerp over Frans-Duitse rij-stijlen, is erg theoretisch. Het is ook uitvoerig genoeg aangesproken.
En ik wil niets liever dan iedereen aan'boord' te houden [terwijl ik daar niets over te zeggen heb]. Ik zie de redelijkheid van het bezwaar van Pol en Knollentuin ook zeker in. Ik probeer aan iets te denken dat echt praktijk gericht is.
oji schreef:Klinkt als een superleuke dag voor jullie beiden Sinne J en KDV. Maar wat verdrietig dat u om gezondheidsredenen uw paard moet verkopen!
*KNIP*
Overigens voor degene die altijd maar 1 hulp geven, dus been zonder hand, hand zonder been. Ik vraag me af, geldt dat alleen voor de tempo controlerende hulpen of geldt dat voor alle oefeningen? Bv, een schouderbinnenwaarts. Ik geef een teugelhulp (met de buitenteugel "duw"ik de schouder naar binnen) en beenhulp (binnenbeen om juist dat binnen achterbeen tot nog meer onder te treden en buitenbeen verplaats ik iets naar achter om te begrenzen dat de achterhand uitzwaait). Doen jullie dit ook met slechts 1 hulp (en welke dan) zonder verder ook maar iets te veranderen?
Babootje schreef:Ik heb mijn rijgevoel ontwikkeld bij een zeer praktijkgerichte instructeur.
...
Inmiddels zijn we alweer heel wat jaren verder en heb ik ook weer geleerd dat je niet zo in systemen moet denken. Niet iedere "Duitser" rijdt zijn paard strak en ook niet iedere "Fransman" rijdt geheel zonder druk. Het is paard afhankelijk en een kwestie van gevoel. Maar de Franse benadering past mij ook wel het meeste.
terpentijn schreef:Ik ben gefascineerd door het fenomeen "Bugeltritt", heb er alle uitlegpogingen over gelezen in dit topic, maar ik heb nog steeds geen idee wat men er nu eigenlijk mee bedoelt (gewichtsverplaatsing? beenverplaatsing?) of hoe en wanneer dat wordt toegepast.
Wat voel je dan? Wat voelt het paard dan?
Op welke momenten toe te passen?
Het is een raadsel voor mij.
maura schreef:Babootje schreef:Ik heb mijn rijgevoel ontwikkeld bij een zeer praktijkgerichte instructeur.
...
Inmiddels zijn we alweer heel wat jaren verder en heb ik ook weer geleerd dat je niet zo in systemen moet denken. Niet iedere "Duitser" rijdt zijn paard strak en ook niet iedere "Fransman" rijdt geheel zonder druk. Het is paard afhankelijk en een kwestie van gevoel. Maar de Franse benadering past mij ook wel het meeste.
Zit de essentie hier misschien in je eerste zin? Dat het ruitergevoel bepalend is voor de interpretatie en praktische uitvoering van de theorie? Dus een "Fransman" met veel ruitergevoel kan de druk in teugelvoering nauwkeurig afstemmen op het paard dat hij rijdt en een "Duitser" met veel ruitergevoel doet feitelijk hetzelfde?