Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:39

Ik heb dat ook oji, het zegt me allemaal niet zoveel Frans Duits Afrikaans, het zal me allemaal aan m'n kont oxideren, of het werkt, fijn voelt daar gaat het me om.
Epistels waarin verwezen worden naar artikelen en gekopieerde ellendig lange teksten scroll ik ook door en reageer ik niet meer op.
Ik snap dat het mensen irriteert
Wb het rijden met contact, ik doe een beetje van alletwee, in m'n rijden steek ik erg vaak m'n handen weg om te controleren of m'n paard dan zoveel mogelijk in de zelfde houding en aanspanning blijft lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:48

Een open discussie is zinloos als een van de partijen denkt dat zijn/haar waarheid de enige waarheid is.

Enfin. Hier had Sam last van zichzelf gisteren. (Hij trapte naar de afgevallen bladeren :roll: )
Maar ik kreeg hem dus ook niet fijn. Kennen jullie dat? Het gaat dan niet beroerd maar echt fijn krijg je ze precies ook niet?
Op zich loopt hij niet verkeerd en hij voelt vrij zacht maar toch krijg ik hem dan net niet waar ik hem wil (en dat is mijn schuld, niet de zijne.).. Alsof ik hem gewoon op elk gebied "net niet" gereden krijg.
Heb gisteren eieren voor mijn geld gekozen en uiteindelijk alleen maar lang en laag gereden. Liever een stap terug dan hem naar mijn gevoel, niet los genoeg krijgen in wat ik wilde doen.
Maar hoe lossen de anderen hier dat op als ze zo'n dag hebben?
Hebben jullie bepaalde oefeningen die jullie dan doen of ook een stap terug?
Ik vind dat altijd wel een "moeilijk" moment in die zin dat ik soms even geen raad meer weet...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-12-16 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:03

pol1 schreef:
Jammer dat dit topic nu al pagina's lang over duits/frans/ welles/ nietes gaat %) ... pagina's lang taaie teksten! Het ontneemt mij erg Het plezier om dit allemaal nog te lezen! Zonde vind ik het dat dit topic zo verknald wordt!

...maar voor anderen zijn dat onderwerp en de posts erover juist interessant :j. Ik vind het juist fijn dat het topic zo nu en dan theoretisch de diepte in gaat, daar is het ook (deels) voor bedoeld lijkt me.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:07

FCSA schreef:
...maar voor anderen zijn dat onderwerp en de posts erover juist interessant :j. Ik vind het juist fijn dat het topic zo nu en dan theoretisch de diepte in gaat, daar is het ook (deels) voor bedoeld lijkt me.

Dat lijkt mij ook.
Diegenen die alleen een beetje willen kletsen over koetjes en kalfjes kunnen daar toch een ander topic voor openen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:28

FCSA schreef:
pol1 schreef:
Jammer dat dit topic nu al pagina's lang over duits/frans/ welles/ nietes gaat %) ... pagina's lang taaie teksten! Het ontneemt mij erg Het plezier om dit allemaal nog te lezen! Zonde vind ik het dat dit topic zo verknald wordt!

Nu deel ik die mening helemaal. Maar ik zou ook niets willen schrijven dat mensen de keel uit hangt. Mijn bijdragen waren slecht bedoeld om het een en ander te verduidelijken. Om bijvoorbeeld uit te leggen dat ik in de praktijk iets anders uit voer, dan misschien de meeste anderen.

En, dat bovenal, omdat plots Franse stijl en Franse auteurs voor de kar gespannen worden door een auteur die tot voor kort het alleen had over de Skala en in het algemeen Duitse concepten die in de Franse rij-opvatting gewoon niet passen. Hij poogt alles voor zijn opvatting voor zijn 'rijkunstige kar' te spannen.
Ik kan niet anders als erop reageren als dat de waarheid al te zeer ontwricht.

Het is zeker niet mijn intentie om over dit onderwerp op zich veel verder uit te wijden, wel zullen mijn bijdrage hier altijd duidelijk maken welke stijl ik prefereer. Zou dat niet kunnen, dan zie ik geen reden meer om te schrijven.
Dat neemt niet weg dat ik het er mee eens kan zijn dat alle theorie tot niets dient als er geen praktijk mee gediend is. En ik wil mij zeker doen om in de toekomst mijn bijdrage te leveren om meer concreet en praktijk gericht te schrijven.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:33

Simpelman schreef:
FCSA schreef:

Dat lijkt mij ook.
Diegenen die alleen een beetje willen kletsen over koetjes en kalfjes kunnen daar toch een ander topic voor openen?

Dit maakt het weer onmogelijk. De mensen die hierboven hun commentaar gaven, hebben slechts kenbaar gemaakt dat de theorie nu een te groot aandeel heeft gekregen in dit topic.
Waarom moet dat denigrerend worden afgedaan als "een beetje willen kletsen over koetjes en kalfjes"?? Dat is nergens voor nodig en ook nog onjuist. De dames Pol en Knollentuin zijn beiden zeer bedreven in serieuze en nuttige bijdragen in dit topic.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:47

En vlak Ayasha niet uit: die weet e.e.a. mooi en begrijpelijk te omschrijven! Ben ik heel jaloers op!

En dank Kadankovitch: iemand uit de praktijk die zich bewezen heeft in de sport, bescheiden blijft en alles zo mooi theoretisch kan onderbouwen is een aanwinst voor het topic! Een grote! +:)+ Ik lees mee en leer, mede dankzij u!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:20

Nou nou, "bewezen heeft in de sport" ??? Hoezeer ik het compliment ook waardeer, dat vind ik erg overdreven; ik heb erg weinig gedaan in de sport, met echt niet zoveel succes. Ik heb, mede dankzij de steun en planning van mijn ex er het meeste uit gehaald, meer niet. Denk er niet teveel van. Ik heb het alleen vermeld om duidelijk te maken dat getracht heb in de praktijk om te zetten, wat ik schrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:29

Mwoah, GP starten is niet voor iedereen weggelegd. Niet dat ik de GP ambieer overigens... :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:36

Ik denk dat veel ruiters dat kunnen. Maar misschien was ik op dat moment wel geprikkeld en daardoor gemotiveerd om het te bereiken.
De vraag zou moeten zijn; is het werkelijk belangrijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:41

Kadankovitch schreef:
Ik denk dat veel ruiters dat kunnen. Maar misschien was ik op dat moment wel geprikkeld en daardoor gemotiveerd om het te bereiken.
De vraag zou moeten zijn; is het werkelijk belangrijk?

Misschien niet... Al hecht ik er dus blijkbaar wel waarde aan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:48

Van mij mag er prima over de theorie van duits en frans gediscusieerd worden hoor. Ik weet er alleen niets van dus dan houd ik mij buiten de discussie. Mijn punt was juist dat alles aan de orde mag komen wat welke topic genoot ook aandraagt en voor wie dan ook interessant is. Dus niet alleen als het in het straatje van fei 401 past maar als het maar dressuur gerelateerd is en er mensen zijn die het leuk vinden om daarover van gedachten te wisselen. Of dat nou een basisvraag op B niveau of een theoretische discussie over stijlen is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:57

Ayasha schreef:
Enfin. Hier had Sam last van zichzelf gisteren. (Hij trapte naar de afgevallen bladeren :roll: )
Maar ik kreeg hem dus ook niet fijn. Kennen jullie dat? Het gaat dan niet beroerd maar echt fijn krijg je ze precies ook niet?
Op zich loopt hij niet verkeerd en hij voelt vrij zacht maar toch krijg ik hem dan net niet waar ik hem wil (en dat is mijn schuld, niet de zijne.).. Alsof ik hem gewoon op elk gebied "net niet" gereden krijg.
Heb gisteren eieren voor mijn geld gekozen en uiteindelijk alleen maar lang en laag gereden. Liever een stap terug dan hem naar mijn gevoel, niet los genoeg krijgen in wat ik wilde doen.
Ik vind dat altijd wel een "moeilijk" moment in die zin dat ik soms even geen raad meer weet...

Herkenbaar hoor. Mijn ervaring is ook dat het niet zoveel zin heeft om dan door te gaan, dat werkt alleen maar frustrerend. Dus idd een stap terug (lang en laag, zijgangen in stap oid) en daarna evt. nog een keer proberen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:10

oji schreef:
Van mij mag er prima over de theorie van duits en frans gediscusieerd worden hoor. Ik weet er alleen niets van dus dan houd ik mij buiten de discussie. Mijn punt was juist dat alles aan de orde mag komen wat welke topic genoot ook aandraagt en voor wie dan ook interessant is. Dus niet alleen als het in het straatje van fei 401 past maar als het maar dressuur gerelateerd is en er mensen zijn die het leuk vinden om daarover van gedachten te wisselen. Of dat nou een basisvraag op B niveau of een theoretische discussie over stijlen is.

Ik deel uw mening geheel. Er moet de mogelijkheid zijn om alles rondom rijkunst aan te spreken. En dus ook dat er een thema is dat iemand niet zozeer aanstaat. Maar MET MATE.
Het onderwerp over Frans-Duitse rij-stijllen, is erg theoretisch. Het is ook uitvoerig genoeg aangesproken. En ik wil niets liever dan iedereen aan'boord' te houden [terwijl ik daar niets over te zeggen heb]. Ik zie de redelijkheid van het bezwaar van Pol en Knollentuin ook zeker in. Ik probeer aan iets te denken dat echt praktijk gericht is.
Maar stoort het indien ik een hierboven gestelde vraag [over hoe iets dan uitgevoerd wordt volgens de Franse opvatting] later nog beantwoord?

Wat ik hierboven heb beschreven is geen tegenspraak op bovenstaande. het is slecht een beschrijving van hetgeen ik doe.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 22-12-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:18

Ayasha schreef:

Die radeloosheid ken ik maar al te goed. Het is moeilijk af te wegen waar men goed aan doet. Het is overduidelijk dat men niet elk probleem kan vermijden, door maar te stoppen. Het is evengoed niet nuttig om als maar door te blijven gaan. Daar leren veel paarden het vechten van.
Ikzelf tracht altijd iets te vinden waarvan ik weet dat ze het graag doen. En bij een redelijk uitvoering, sluit ik het af. Of, vreemder, ik stap af, zadel af en laat ze rollen. Aangezien het niet een flagrant verzet was, maar ondergronds, probeer ik de aangename sfeer te herstellen.

Hetgeen ik hier schrijf is niet bedoeld als tegenstaande op het bovenstaande. Het is slechts een beschrijving van hoe ik het benader.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:33

Inpikkend op Ayasha en Kadankovitch; ik denk dat dat ook heel paardafhankelijk is. Zoals ik begrepen heb kan Sam zich best wel druk maken en dat uit zich dan in spanning. De Portugees van KDV kan er ongetwijfeld ook wat van... de mijne die wordt gespannen, maar als ik doorzet, krijg ik hem meestal toch los. Daarna beloon ik wel extra omdat hij dan ook die terugkeer naar 'ontspanning' heel intens ervaren heeft en dat dus een mooi leermoment kan zijn.

Wanneer IK te gespannen ben daarentegen :o ja dan stap ik gewoon af hahahaha!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:38

Kadankovitch schreef:
Het onderwerp over Frans-Duitse rij-stijlen, is erg theoretisch. Het is ook uitvoerig genoeg aangesproken.
En ik wil niets liever dan iedereen aan'boord' te houden [terwijl ik daar niets over te zeggen heb]. Ik zie de redelijkheid van het bezwaar van Pol en Knollentuin ook zeker in. Ik probeer aan iets te denken dat echt praktijk gericht is.

Ik heb mijn rijgevoel ontwikkeld bij een zeer praktijkgerichte instructeur.
Jaren geleden, in een tijd dat ik me uberhaupt nog niet eens bewust was van de verschillende rijstijlen.
Nadat hij naar Frankrijk was verhuist heb ik lang gezocht naar een instructeur/trice die mij dat fijne gevoel weer terug kon geven. Inmiddels was ORUN in zwang en met een instructrice op stal met een Bereiter opleiding op zak en die op hoog niveau reed. Dan denk je het moet goed zijn; mijn mijn goede gevoel kreeg ik er niet mee terug. Mn paard werd er strakker van.
Tot ik via een clinic bij een instructeur terecht kwam, waar ik wel een goed gevoel aan over hield. Vervolgens ben ik daar gaan lessen. Hij zei ORUN heb ik natuurlijk ook gedaan; dat moet want anders mag ik geen lesgeven. Maar dat moet je eigenlijk maar meteen vergeten. Dat is het Duitse systeem. Zijn basis ging meer uit naar het Franse klassieke systeem.
Zo kwam ik erachter dat er meer rijstijlen waren. En ik kreeg mijn "oude" gevoel weer terug en mijn paard werd weer losser.
Inmiddels zijn we alweer heel wat jaren verder en heb ik ook weer geleerd dat je niet zo in systemen moet denken. Niet iedere "Duitser" rijdt zijn paard strak en ook niet iedere "Fransman" rijdt geheel zonder druk. Het is paard afhankelijk en een kwestie van gevoel. Maar de Franse benadering past mij ook wel het meeste.

De "Hollandse school" ofwel moderne dressuur gaat overigens ook uit van het principe hand zonder been en been zonder hand. Dus hoe "modern" is dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:39

Na een oneerlijke strijd van voormiddag waarmee ik nog niet klaar ben (vanavond eens rustig de tijd nemen om een beleefde doch duidelijke mail op te stellen) ga ik eens kijken wat Sam er vandaag van denkt. Mijn humeur is beter dan gisteren dus hopelijk het Zijne ook. Misschien wilde ik gisteren ook te snel.... Haast en spoed.... ( 'even' tussendoor 'snel' rijden, ken je dat?)

Sam kan zich inderdaad druk maken, daarom vind ik de beslissing 'door gaan of eieren voor mijn geld kiezen' dus vaak ook moeilijk. Soms helpt het om even langer vol te houden maar soms drijf je hem dan ook over de grens (daar is niet veel voor nodig, tis niet dat ik grofweg door douw ofzo..) en dan heb je er een week 'plezier' van want vergevingsgezind is hij ook niet echt. Dus dat bemoeilijkt de keuze voor mij.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:54

oji schreef:
Klinkt als een superleuke dag voor jullie beiden Sinne J en KDV. Maar wat verdrietig dat u om gezondheidsredenen uw paard moet verkopen!

*KNIP*

Overigens voor degene die altijd maar 1 hulp geven, dus been zonder hand, hand zonder been. Ik vraag me af, geldt dat alleen voor de tempo controlerende hulpen of geldt dat voor alle oefeningen? Bv, een schouderbinnenwaarts. Ik geef een teugelhulp (met de buitenteugel "duw"ik de schouder naar binnen) en beenhulp (binnenbeen om juist dat binnen achterbeen tot nog meer onder te treden en buitenbeen verplaats ik iets naar achter om te begrenzen dat de achterhand uitzwaait). Doen jullie dit ook met slechts 1 hulp (en welke dan) zonder verder ook maar iets te veranderen?

Ja hele leuke dag Oji!

Ik wil hier nog even op ingaan, want het is een interessante vraag.

Ik denk dat je tegenstrijdige hulpen anders moet bekijken: je kan een inbuiging naar binnen vragen en daarbij ook de schouder naar binnen vragen. Tegenstrijdig zou zijn dat je die zijwaartse beweging ook vraagt naar de andere kant. (dat is even logisch als voor de eerste keer een paard remmen in de mond en benen geven tegelijk)

De teugelhulpen voor inbuiging zijn dus ook niet echt terugwerkend. Daarbij gebruik ik nu net als KDV bügeltritt voor het terugkomen in tempo en is dat dus niet meer verwarrend met teugelhulpen. Je kan dus ook gerust in dat gevraagde kader (de schouderbinnen) een tempowisseling vragen, zolang je geen ophouding en aansporing geeft tegelijkertijd.

Heb ik mezelf wat duidelijk uitgedrukt? :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:03

Ik vind alleen nu een aantal ook erg respectloos reageren. :\

Goed dat gezegd hebbende wou ik nog even reageren op het stukje van Ayasha, dat doe ik ook als iets niet lukt en alleen maar meer spanning oplevert. In plaats van maar door te blijven proberen even terug gaan naar iets wat wel goed en in ontspanning gaat, morgen is er weer een nieuwe dag. ;) Mijn ervaring is dat dit beter werkt dan hoe dan ook dat geen willen doen wat je op dat moment in je hoofd had terwijl de basis voorwaarden die dag niet helemaal fijn zijn.

Volgens mij is dit voor meerderen wel herkenbaar en vraag me dan ook gelijk wel af hoe sommigen dat dan op concours doen als je dan in zo'n situatie terecht komt? :)

@ Sinnej als ik het dus goed begrijp: tegenstrijdige hulpen = not, ondersteunende hulpen = do.. ?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:07

Ik ben gefascineerd door het fenomeen "Bugeltritt", heb er alle uitlegpogingen over gelezen in dit topic, maar ik heb nog steeds geen idee wat men er nu eigenlijk mee bedoelt (gewichtsverplaatsing? beenverplaatsing?) of hoe en wanneer dat wordt toegepast.
Wat voel je dan? Wat voelt het paard dan?
Op welke momenten toe te passen?
Het is een raadsel voor mij.

Het kan toch niet zij dat het simpelweg betekent: je hangt wat meer in de beugel links of rechts?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:10

Ayasha, we hebben allemaal wel eens onze dag niet. Soms ligt "het" aan het paard, soms aan ons zelf, soms aan combinatie en soms komen we er gewoon nooit achter.
Omdat mijn paardje vrijwel altijd erg ijverig is, stop ik altijd zeer snel, als ik voel dat ze geen zin heeft. Morgen weer een dag, of overmorgen. Meestal geef ik haar dan een extra dag rust. Ik stop dan wel altijd positief. Al is het maar twee stapjes correct wijken, ik neem altijd iets waar ze erg goed in is, dan kan ik braaf zeggen en goed gedaan en een knuffel geven.
Dus ik besteed er eigenlijk heel erg weinig aandacht aan. Ben benieuwd hoe het vandaag ging.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:41

Babootje schreef:
...
Inmiddels zijn we alweer heel wat jaren verder en heb ik ook weer geleerd dat je niet zo in systemen moet denken. Niet iedere "Duitser" rijdt zijn paard strak en ook niet iedere "Fransman" rijdt geheel zonder druk. Het is paard afhankelijk en een kwestie van gevoel. Maar de Franse benadering past mij ook wel het meeste.

Zit de essentie hier misschien in je eerste zin? Dat het ruitergevoel bepalend is voor de interpretatie en praktische uitvoering van de theorie? Dus een "Fransman" met veel ruitergevoel kan de druk in teugelvoering nauwkeurig afstemmen op het paard dat hij rijdt en een "Duitser" met veel ruitergevoel doet feitelijk hetzelfde?

terpentijn schreef:
Ik ben gefascineerd door het fenomeen "Bugeltritt", heb er alle uitlegpogingen over gelezen in dit topic, maar ik heb nog steeds geen idee wat men er nu eigenlijk mee bedoelt (gewichtsverplaatsing? beenverplaatsing?) of hoe en wanneer dat wordt toegepast.
Wat voel je dan? Wat voelt het paard dan?
Op welke momenten toe te passen?
Het is een raadsel voor mij.

Als welwillende recreatieruiter zonder gedegen rij-opleiding met een volbloed die een duidelijke mening heeft over onder meer het tempo waarin wordt gereden, deel ik de fascinatie van Terpentijn. Ik heb eerdere posts hierover gelezen maar de klik in mijn hoofd is er nog niet. Wat beweeg je precies bij bugeltritt en wat voel je inderdaad. En hoever gaat die beweging door in je lichaam, van je voeten tot aan je zitbeenknobbels of uitsluitend je voeten (en kan dat laatste eigenlijk wel zonder je kuitspieren?)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:56

Het staat op mijn lijstje om uit te leggen. Het is feitelijk een simpele truc dat kan worden uitgewerkt tot een fijn instrument voor de rijkunst. Sissly heeft dat hiervoor al gedaan. Maar mijn hoofd staat even niet op schrijfmodus om dezelfde reden als Ayasha. Dus even geduld

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:29

maura schreef:
Babootje schreef:
...

Zit de essentie hier misschien in je eerste zin? Dat het ruitergevoel bepalend is voor de interpretatie en praktische uitvoering van de theorie? Dus een "Fransman" met veel ruitergevoel kan de druk in teugelvoering nauwkeurig afstemmen op het paard dat hij rijdt en een "Duitser" met veel ruitergevoel doet feitelijk hetzelfde?

Voor een (groot) deel inderdaad, maar ook weer niet helemaal. Om dat goed op te schrijven moet ik ook even op puzzelen. :D