Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 18:17

Daarom oefenen met een contactteugel.
Het is praktisch niet zo moeilijk, het vraagt alleen een andere instelling en dat is moeilijk.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:23

En een paard dat zo perfect aan de hulp staat dat het niet regelmatig even naar voorbijganger en uit de bosjes springende katten wil kijken :+

Ik maak mij geen illusies dat ik meerdere rondjes zonder gewicht of tegendruk rijdt want ik weet dat we daar nog laaaaaaaaaaaang niet zijn.
Ook al heb ik een paard dat absoluut niet sterk is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 18:29

Paarden staan nooit perfect aan de hulpen.

Bij een contactteugel is dat geen probleem, de hand volgt.
Het gaat om die instelling.
Je paard niet kwalijk nemen dat hij paard is en dus reageert op buitengebeurens, respect en harmonie.

Je paard niet willen vast zetten in een frame maar hem de ruimte geven om zich zelf te zijn.
Het antwoord van je paard zal een oneindig vertrouwen in jou zijn.

(En met "je" bedoel ik ons in het algemeen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:35

Dat zou ik graag doen, maar als je paard tijdens een oefening gewoon zijn hoofd ineens 120 graden wil draaien om te zien wie er achter hem uit de bosjes komt ga ik hem toch echt weerstand bieden en been geven.

Ik weet gewoon dat we nog veel werk hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:08

Zal mijn paarden even keurig introduceren.
Foto's zijn wel van een of 2 zomers terug ivm geen nieuwer materiaal op de foon.
Van de schimmel heb ik sowieso niets recenters onder het zadel, is dringend nodig :+

Inmiddels 7 jarige KWPN/NAS merrie. Op de foto nog 5.
Afbeelding

5 jarige KWPN merrie, op de foto nog 4 en daar net enkele maandjes zadelmak.
Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:13

Ik heb nagenoeg geen druk, het gewicht van de teugel zeg maar en ik voel voorzichtig de mond. Daar probeer ik de mond zoveel mogelijk te volgen, alhoewel de aanleuning steeds constanter wordt :) De teugel klappert net niet (soms ietsje in galop wanneer hij tot de grond stretcht). Ik heb mezelf ook aangewend de teugel 'weg te duwen', alsof je een winkelkar duwt zeg maar. Voorheen haalde ik de teugel vaak naar me toe. Nu lukt dat ook gewoon, paard wil niet meer vluchten namelijk.

Hij heeft ook een mooi schuimlaagje en niet die grote vlokken slagroom meer die hij voorheen had (dan was hij gespannen en bewoog dan veel met de mond ofzo).

Ik ben nu ook aan het 'experimenteren' met heel zacht stelling vragen en daar goede reactie op krijgen.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 09-08-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:16

Over katten gesproken, toevallig kwam de buurpoes vanmiddag ook nog langs. Voorheen kreeg mijn paard dan een hartaanval en rende dan weg. Nu stuur ik hem in de stretch er langs, sterker nog, laatst ging hij op poes af en wilde gaan snuffelen. Dat vond poes alleen geen goed idee :D

Door dit werk is hij gewoon zo ontzettend veel relaxter geworden! Ik merk ook dat hij steeds constanter wordt in het 'marcheren' in draf, een heel gelijkmatig tempo.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:18

Sizzle schreef:
Zal mijn paarden even keurig introduceren.
Foto's zijn wel van een of 2 zomers terug ivm geen nieuwer materiaal op de foon.
Van de schimmel heb ik sowieso niets recenters onder het zadel, is dringend nodig :+

Inmiddels 7 jarige KWPN/NAS merrie. Op de foto nog 5.
[ Afbeelding ]

5 jarige KWPN merrie, op de foto nog 4 en daar net enkele maandjes zadelmak.
[ Afbeelding ]

Gave paarden Sizzle!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:31

Sizzle schreef:
En een paard dat zo perfect aan de hulp staat dat het niet regelmatig even naar voorbijganger en uit de bosjes springende katten wil kijken :+

Ik maak mij geen illusies dat ik meerdere rondjes zonder gewicht of tegendruk rijdt want ik weet dat we daar nog laaaaaaaaaaaang niet zijn.
Ook al heb ik een paard dat absoluut niet sterk is.

Niet opgeven je krijgt er zoveel voor terug, in het begin zit je als een idioot met je armen en handen die mond te volgen maar doordat je in feite dus gewoon los laat en geen steun biedt of neemt, gaat je paard daar een nieuwe balans zoeken. Je zal merken dat het vlug beter wordt en je paard jouw hand gaat zoeken en daar een licht contact mee gaat maken. Tuurlijk hebben wij ook nog wel eens een momentje dat er iets gebeurd dat hij moet bekijken, maar al met al wordt het steeds constanter en fijner. We zijn pas 2 maanden bezig nu, gaat toch best snel achteraf gezien.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:34

Haha Starbreeze ik moest even om je lachen! "Hij kreeg een hartaanval en rende weg" leuke combinatie :p

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:37

Thanx :)
Ben ook er gelukkig met ze.

Ze mogen wel langzaam uit de relax fase komen. Schimmel is vorig jaar ingereden, vrij kort na mijn keizersnede.
Heb haar zelf na 1 maand inrijden opgepakt (toen ik weer mocht), maar niet meer dan 2x per week en zonder galop en doorzitten (ging lang niet ivm na-zwanger problemen). In de herfst is ze over de kop gegaan en geopereerd aan de oogkas om vervolges tot maart pauze te hebben. Tussen maart en juni heeft ze een groeispurt gehad zodat ze uit haar zadel gegroeid is en ik al 8 weken op een nieuwe wacht......
Wordt tijd voor echt werk. het is een zeer gehoorzaam en ijverig dier, maar zeer drukgevoelig (mentaal en lichamelijk) met ontploffingsgevaar.

De stip is met 3,5 ingereden (door mij), daarna winter pauze gehad. Het jaar erna vooral buiten gereden ivm zwakke kniebanden van paard. Pas met 4,5 jaar voor het eerst onder zadel galop gereden en wat meer in de bak opgepakt. Daarna lang enkel aan de longe gewerkt ivm mijn zwangerschap, gevolgd door dezelfde na-zwanger problemen. Sinds afgelopen herfst serieuzer aan het werk en inmiddels 2 proefjes gestart. Weet niet precies hoe ik het niveau moet vergelijken.
De GA (beginners proeven) bevatten namelijk vrijwel gehele proef doorzitten inkl middendraf. Volte 10m galop, middengalop, keertwending om de achterhand en stap-galop overgangen.

Paard is ontzettend eigenzinnig met veel humor, baas in elke kudde in 1 blikopslag, heeft 0 concentratie, legt snel de staart op de rug uit opwinding, is nergens bang voor maar is ook zeer ijverig.
Ben gek op het dier ondanks dat ze me op elk vlak volledig uitgetest heeft :D
Denk aan: op de achterbenen op je af komen in de wei. Omdraaien en naar je uithalen en dan met de oren naar voren kijken of het gelukt is. Uren lang aan de grond genageld staan wat je ook doet, de hoefsmid voor zijn hoofd slaan, stallen spijker voor spijker afbreken, mensen (vreemden) een hersenschudding beuken etc etc.

Starbreeze, ik geef niets op hoor :D
Maar ik zal voor mezelf gewoon niet durven beweren dat ik zo'n prachtig contante probleemloze aanleuning voor elkaar heb op het moment want dat is gewoon niet zo ;)
Zet daarnaast mezelf ook nog wel eens vast in de schouder of rug, helpt ook niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:48

Milkberry schreef:
Haha Starbreeze ik moest even om je lachen! "Hij kreeg een hartaanval en rende weg" leuke combinatie :p

:') ohja :))

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:52

Bij ons is het ook nog lang niet perfect hoor maar al wel zó veel beter dan even terug :)

Klinkt echt als een leuk paard, je stip. Lekker eigenzinnig, ik mag dat ook wel!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:57

Ik houd dit topic heel goed bij, ik heb alle pagina's doorgenomen. Ook ik heb opgemerkt dat de WF (stretch, arbeidshouding) methode en KD de boventoon voert, wat ik overigens een erg interessante invalshoek vindt.

Nu het topic al een tijdje loopt vraag ik me af of er ook mensen zijn die net als ik al lang meelezen, zijn gaan rijden volgens deze methode en tot de conclusie zijn gekomen dat zij zich er niet goed bij voelen of het niet 'werkt' voor hen? Gewoon nieuwsgierig of deze mensen zich willen/durven melden en hun ervaringen willen vertellen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:36

Nouja ik ken wel iemand waarbij het niet werkte, maar die gaf binnen 10 minuten op want het lukte toch niet pfff.

Ik ben er verder ook wel benieuwd naar, of iemand het serieus een kans gegeven heeft maar dat het om een bepaalde reden niet lukte en waarom dan niet.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:40

Even een korte update na mijn frustratie van gisteravond. Vanavond redelijk fijn gereden. Paard was een stuk minder gespannen, er waren ook minder prikkels van buitenaf.

Met teugeldrukmeter heb ik wel eens gereden, ook in het vorige 'systeem' en bleef altijd keurig in het groene vlak. Nu probeer ik juist contact te krijgen met de mond door vwnw te rijden. Mijn paard probeert achter de loodlijn te komen en laat dan het bit los, dan heb je ook niets in je handen maar dat is toch juist niet de bedoeling?

En ja achter de loodlijn doet hij zelf, hij heeft een hele lang hals en rug en probeert zo onder het werk over de rug uit te komen. Nb Ik heb hem zelf ingereden en er heeft nog nooit een hulpteugel aangehangen de afgelopen 10 jaar. Hij heeft in die tijd ook vaak stil gestaan vanwege maag- en darmproblemen dus niet 10 jaar achtereen onder het zadel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:41

Ik zie dat als de basis waar je eigenlijk niets verkeerd mee doet.
Het enige "gevaar" imo is om er te veel in te blijven hangen als je verder geen duidelijk trainingsplan of doel hebt.
Daar doe je het paard geen kwaad mee, maar de meeste ruiters willen ook verder komen.
Trainen is aanspannen en ontspannen.
Met alleen ontspannende rekoefeningen heeft nog nooit een sprinter de 100 m gewonnen zeg maar.
Ik maak zelf snel de fout om te veel in de basis te blijven hangen. Er is niets mis met je grenzen verkennen maar dat moet me wel af en toe weer verteld worden.

Dat niet lukt lijkt me persoonlijk kul.
Het paard kan immers ook grazen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:43

Niet lukken is misschien een verkeerde woordkeuze, niet passend is misschien beter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:50

Stalgenoten van mij vragen regelmatig of ik hem nu ook hoger in stel, hoog instellen is toch wel een beetje de norm lijkt het wel. Ook jonge paarden worden 'hoog ingesteld' onder het mom van kijk eens hij kan het al maar ondertussen hebben ze ruzie met hun paard, hebben ze ongelijke druk en 25 kilo in hun hand. Ik vind dat dan echt jammer, maar ik bemoei me er verder niet mee.

Ik geloof ook dat deze methode geschikt is voor ieder paard. En dat het altijd wat op zal leveren. Vwnw is de basis. Sommigen rijden in een diepe stretch en bevestigen die en anderen stellen wat hoger in.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:58

Dat zie ik ook.
Heb nu een mede ruiter die alleen door optiek helemaal om is met n voorwaartse tuiger...
Langzaam trekken de mensen die mij voor gek verklaarden met de chambon zich terug.

Nu komen de woorden... je komt ernog welop terug voorbij.
Maar ik laat ze lekker...
Mag van de da weer aan de hand op het harde rechte stukken doen.

Drie weken geleden liet onze merrie zien dat ze turnster wilde worden.
Na n koprol kwam ze er op terug dat dát niet voor paarden weggelegd is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:27

Ik heb een tuiger gehad maar die liep met hetzelfde gemak vwnw.
Probleem zat hem meer in het achter de teugel kruipen bij oppakken.

Overigens wordt bij ons vanaf de laagste proef een stabiele constante oprichting verwacht. Dat maakt het voor mij een lastige drempel om te starten

Marylinn, zo'n grapje heeft mij afgelopen winter 2500 euro gekost -O-
Met jouw paard alles goed?

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:23

Ik lees al een tijdje mee en heb daarvoor het hele topic zo ongeveer doorgelezen, erg interessant.
Ik wil mij bij deze graag melden om mee te kunnen praten/ feedback te ontvangen.

Sinds begin juni heb ik een 5 jarige KWPN merrie (begonnen met rijden eind juni), alleen met het rijden kon ze nog wel eens haar hoofd ver in de lucht gooien/steken (sterrenkijken). Dit deed ze overigens alleen in de draf en overgang draf-galop.
Aangezien de vorige eigenaresse dit redelijk kon controleren, als je het al zo kan noemen, dacht ik dat het bij mijn vanzelf ook wel goed zou komen.

Het ging bij mij echter niet beter, ik ben op zoektocht gegaan en ben bij dit topic uitgekomen.
Eerst met contact teugel gereden, hier en daar nog wel een dipje gehad maar eigenlijk ging het al vlot beter. Sinds een 2 weken gaat het echt super lekker en pakt ze in stap en draf al een best diepe stretch, ik galoppeer nog niet.
Als ze zo stretch voelt het zo lekker, ik weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven.
Ik probeer soms kleine stukjes werkhouding en ik merk dat ik echt dat ik op de goede weg ben. Paard lijkt veel meer zin te hebben in het werk, veel rustiger geworden, al veel mooier in bespiering en gooit haar hoofd niet meer omhoog.

Voor mij is dit wel een openbaring geweest. Met ander paarden deed ik wel eens halstrekken tussendoor, en ook met het los rijden, maar nooit zo bewust.

Ik weet alleen niet hoe ik dit moet gaan uitleggen aan mijn instructie, ik ben immers 19 en heb lang niet zo veel kennis/ervaring als haar. Moet ik haar gewoon vertellen dat dit is hoe ik verder wil gaan en vragen of zij zich hier in wil aanpassen? Hebben jullie ook in zo'n situatie gezeten?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 06:24

Mijn instructrice kent de methode. En ip is het het begin van de klassieke dressuur. Leg uit dat je even terug wilt naar de basis. Dat moet geen probleem zijn toch?
En anders een instructrice zoeken die wat meer open minded is, als ze het niet begrijpt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:36

henshem schreef:
Even een korte update na mijn frustratie van gisteravond. Vanavond redelijk fijn gereden. Paard was een stuk minder gespannen, er waren ook minder prikkels van buitenaf.

Met teugeldrukmeter heb ik wel eens gereden, ook in het vorige 'systeem' en bleef altijd keurig in het groene vlak. Nu probeer ik juist contact te krijgen met de mond door vwnw te rijden. Mijn paard probeert achter de loodlijn te komen en laat dan het bit los, dan heb je ook niets in je handen maar dat is toch juist niet de bedoeling?

En ja achter de loodlijn doet hij zelf, hij heeft een hele lang hals en rug en probeert zo onder het werk over de rug uit te komen. Nb Ik heb hem zelf ingereden en er heeft nog nooit een hulpteugel aangehangen de afgelopen 10 jaar. Hij heeft in die tijd ook vaak stil gestaan vanwege maag- en darmproblemen dus niet 10 jaar achtereen onder het zadel.

Voortdurend contact houden, voor of achter de loodlijn, maakt niet uit.
Als het maar een nagevend, zacht, teder, vriendelijk contact is.
Eén permanente druk onderhouden, = heel licht, bijna het gewicht van de teugel.
Niet dwingen, duwen, persen, permanent vragen te dalen vanuit de schoft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:39

ankem schreef:
Dankjewel voor je verklaring Simpelman!
Moet gewoon zo doorgaan als ik nu doe en verbetert het dan vanzelf?

Voorwaarts drijven wanneer/nét nadat hij de hals strekt.
Je paard dan even onder je naar voren voelen komen, als een motorfiets die optrekt.
Het is het moment van acceleratie waar het om gaat.