[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:12

fijn dat je er aan gaat werken :j

Had het allemaal gelezen ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:15

Ik snap niet zo goed waarom je nogmaals een foto plaatst... want volgens mij zijn de problemen die we zien dezelfde als bij de andere foto.... alleen nog duidelijker. Daarnaast geef je aan goede instructie te hebben... maar kennelijk ben je wel ergens onzeker over...
Ik denk dat alles wel ongeveer gezegd is.. en dat je zelf maar eens goed moet kijken naar de lijntjes, rondjes en driehoekjes die Veulen84 erin heeft gezet.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:24

Evelijn, ik ben niet onzeker, maar wil gewoon graag leren hoe ik een foto kan "beoordelen". Dat lijkt me makkelijker met een foto vanaf de zijkant dan met een foto zoals de vorige. Ik weet dat we nog genoeg hebben om aan te werken, en dat doen we ook met veel plezier :) Ik heb helaas nog geen filmpjes dus moet het doen met de foto's die ik tot nu toe heb. Ik begrijp ook heel goed dat het momenteel nog vooral "negatief" commentaar is, maar ook daar leer ik van. Een mooi voorbeeld is dat Joolien het er traag en lui uit vind zien, en vervolgens aan de hand van de beenzetting uitlegd waarom. Daar heb ik wat aan en kan ik weer meenemen in de training. Ik kan namelijk niet op alles tegelijk letten als ik met hem bezig ben, hoewel ik hard mijn best doe alles te zien :)

Ik ga inderdaad nog bezig met de afbeelding van Veulen :) Ben ook nog druk bezig met het doorlezen van het topic, nu zo'n beetje op de helft :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:25

goed bezig Liesje +:)+

lees je ook de vorige topics?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:34

Eerst deze maar even uitlezen := dan ga ik verder terugkijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:36

Ik zou ook met je instructrice aan de slag gaan om te leren voelen wat er onder je gebeurd, ik denk dat dat nog waardevoller is dan een foto ;)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:40

Dat sowieso Joolien :) Denk alleen wel dat we voorlopig eerst maar gewoon op de grond aan het werk gaan, en af en toe een rondje uitstappen voor het idee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:42

SuperLiesje schreef:
Dat sowieso Joolien :) Denk alleen wel dat we voorlopig eerst maar gewoon op de grond aan het werk gaan, en af en toe een rondje uitstappen voor het idee :)

Dat is sowieso wel handig en dan is het weer goed om te kunnen zien wat er gebeurd :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:51

Anne_mieke88 schreef:
Liesje even een vraag maar is dit in draf?
Ik kan het niet zo goed zien...

Het is wel een draf. Maar dan een draf zonder zweef. (sukkeldrafje dus) Vraag me alleen af of het komt omdat ie geen kracht heeft of dat de bak rijkelijk zwaar is.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:06

Mag ik daar op inhaken? Ik heb met mijn verzorgpaard grotendeels hetzelfde probleem --> wel draf, geen zweef. Hoe hard ik ook ga overigens, dus ligt niet aan tempo, maar ik neem aan met name aan de activiteit. Bak is bij ons niet zwaar, dus dat is geen excuus :D. Maar hangt het ook nog samen met de bouw van je paard hoe veel zweef hij toont, kan ieder paard veel zweven? Is dat puur door activiteit? En moet ieder paard voor dezelfde zweef even hard werken/even actief zijn, of hangt dat ook van de bouw af?

Ik heb namelijk het idee dat m'n verzorgpaard niet écht actief is, maar ook niet vreselijk sukkelt. Is nog niet goed dus, en werken we aan, maar voor de activiteit die hij wel heeft, zou ik eigenlijk meer zweef verwachten. Ter vergelijk: mijn manege-lespaard heeft meer zweef, terwijl ik die meestal een stuk minder hard aan het werk heb/zet. Dus ik was nieuwsgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:10

Sofy schreef:
Mag ik daar op inhaken? Ik heb met mijn verzorgpaard grotendeels hetzelfde probleem --> wel draf, geen zweef. Hoe hard ik ook ga overigens, dus ligt niet aan tempo, maar ik neem aan met name aan de activiteit. Bak is bij ons niet zwaar, dus dat is geen excuus :D. Maar hangt het ook nog samen met de bouw van je paard hoe veel zweef hij toont, kan ieder paard veel zweven? Is dat puur door activiteit? En moet ieder paard voor dezelfde zweef even hard werken/even actief zijn, of hangt dat ook van de bouw af?

Ik heb namelijk het idee dat m'n verzorgpaard niet écht actief is, maar ook niet vreselijk sukkelt. Is nog niet goed dus, en werken we aan, maar voor de activiteit die hij wel heeft, zou ik eigenlijk meer zweef verwachten. Ter vergelijk: mijn manege-lespaard heeft meer zweef, terwijl ik die meestal een stuk minder hard aan het werk heb/zet. Dus ik was nieuwsgierig.

Elk paard hoort van nature te zweven. :j wat helpt is korte stukken schakelen, het kan namelijk zijn dat je paard nog heel slap is achter en gewoon niet van de grond af komt. Door korte stukken te schakelen binnen een gang kun je de achterhand sterker maken .

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:22

Sofy schreef:

Hier wil ik op inhaken.....
Elk paard moet een zweefmoment kunnen hebben.... toen ik net begon met lessen bij SenZ in dit topic had eelkje vrijwel geen zweef.... voor het ene paard is het ook makkelijker dan voor het andere paard en soms moet je ook echt helpen...dit heeft te maken met de sterkte van de achterhand.... maar net als wat Jolien zegt veel schakelen dat helpt.... en nu we dat veel doen merk ik veel meer zweef, en veel meer opwaartse bewegingen dan ooit tevoren (ok het kan nog veeeeeeel beter maar we zijn wel op weg <3 )

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:27

Dus het is toch een stuk activiteit + horizontaal evenwicht? (het een kan ook bijna niet zonder het ander, anders gaat je paard letterlijk de grond in :P) En voor de 1 is dat moeilijker dan voor de ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:31

Sofy schreef:
Dus het is toch een stuk activiteit + horizontaal evenwicht? (het een kan ook bijna niet zonder het ander, anders gaat je paard letterlijk de grond in :P) En voor de 1 is dat moeilijker dan voor de ander?

U bent door voor de wasmachien :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:35

Joolien schreef:
Sofy schreef:

U bent door voor de wasmachien :D

Voor de fiets.......bel.... :')

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:41

Om nog even terug te komen op het "zweefmoment" in draf, ik heb nog een paar plaatjes van Amando terwijl hij gewoon los door de bak draaft. Ik zet ze even in link omdat het weinig met "aan de teugel" te maken heeft, maar ik toch graag wil weten of dat dan een betere draf is? Als ik goed gekeken heb zijn er wel op alle 3 de foto's tactfouten, met name op de 1e en 3e foto (please correct me if i'm wrong) maar wel een (in ieder geval meer) zweefmoment?

http://i1294.photobucket.com/albums/b617/SuperLiiesje/IMG_0385_zpsaa66a200.jpg

http://i1294.photobucket.com/albums/b617/SuperLiiesje/IMG_0449_zps40792e6d.jpg

http://i1294.photobucket.com/albums/b617/SuperLiiesje/IMG_0451_zps916ba597.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:43

Daar is de draf iets beter, nog steeds niet superactief, maar wel een zweefmoment.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:46

Dit was ook puur voor de foto's even lekker los door de bak :) Hij wordt ook pas sinds kort wat meer aan het werk gezet, dus logisch dat zijn achterhand nog niet zo sterk is, maar dit is dus wel iets (met de nadruk op iets) meer in de goede richting, t ging mij er even om dat ik dat goed gezien had :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:54

Dag allemaal, na heel wat doorlezen kriebelde het toch om zelf een foto te posten.

Ik rij sinds 2 maanden een 6-jarige hengst. Paard is nogal "jumping" gericht gereden.
Het is een paard met 2 modussen, zeer traag, rondkijkend met een holle rug OF opgericht, tegen de teugel, veelal trippelend en weeral met holle rug. Hij heeft moeite met ontspanning te vinden, meestal is dit pas na een 15 minuten actief werken in stap en draf, dan laat hij zijn hoofd zakken en spant hij de buikspieren op en laat hij zich makkelijker rijden. Dan loopt hij op erg lichte hulpen zijn rondje en loopt hij vlot door.

Ook heeft hij wat last van onbalans en laat dit merken door in de galop terug te vallen naar een versnelde draf of door vanachter te wisselen in de andere galop. Ook verruimen in draf of galop is soms nog een puntje, hij neemt liever korte snelle pasjes dan zijn passen ruimer te maken.

Daarnaast had ik in het begin vaak het gevoel dat hij zeer licht was in de hand, maar als ik hem teugel gaf, bleef hij in zijn houding lopen en gingen mijn teugels in boogjes doorhangen. Hieruit concludeerde ik dat hij zijn bit gewoon niet aanneemt. Ook hieraan probeer ik te werken door hem ruimte te geven, me niet op zijn hoofd te focussen en gewoon ontspannen vooruit te rijden.

Nu heb ik dinsdag les gehad en we hebben veel gewerkt aan zijn onbalans door te schakelen (halfhouden-draf en andersom schakelen in draf en in galop), verruimen, opvangen, volte's vergroten en verkleinen. Dit is een foto die in de serie zat die gemaakt werd en ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Mijn eigen punten ga ik even voor mezelf houden, kijken of die overeenkomen met die van jullie. :D
Ik zoek kritiek over mijn houding en die van mijn paard.
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:22

@SetefurII: kan er weinig over zeggen van 1 zo'n foto. Zal best wat tijd vergen om deze constant in ontspanning te krijgen. Gewoon lekker zo doorgaan, over de rug rijden, actief en naar ontspanning toe.
ik zie wel wat je bedoelt met te licht in de hand. Lijkt of hij afstoot op het bit (loopt dan achter de teugel/bit). Doet ook zijn mond open, dus ik vraag me in dit geval wel af of er misschien een wat zachter bit in zou moeten of een bit wat hij gewoon fijner vindt om aan te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:30

Ik zie een paard die erg druk aan het nadenken is of ie dit nou wel leuk vind en neigt naar het niet leuk vinden :') er is nog best veel spanning maar ik denk dat dit beeld een goed begin is.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:50

Ik heb hier nog wat foto's. Ik wil wel zeggen dat ze allemaal niet goed zijn en er natuurlijk ook minder aangename momenten tussen zitten in een les.
Draven
Draven
Draven
Galop
galop

Op elke draffoto zie ik spanning, vnl in zijn halshouding zie ik dit terug.
Op de eerste galopfoto zie ik een paard dat overvallen wordt met hulpen en wilt versnellen ipv aanspringen, dit doordar ik zelf naar voren ga zitten en hem daardoor uit onbalans breng.
Op de tweede galopfoto zie ik mezelf al rechter zitten en zie dit ook terug bij het paard zelf. Wel lijkt hij een taktfout te maken, zijn linkervoorbeen is al volledig neer en zijn rechterachterhoef raakt de aarde nog maar net

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:01

Is je paard misschien scheef?

Want ene kant gaat beter dan de andere kant.
Hoe is hij/zij in stap?
Ik zie ook spanning bij jou, zie jij dat misschien zelf ook?

Klinkt misschien stom en hard, maar dat bedoel ik echt niet zo.
Misschien is het verstandig om eerst zitlessen te nemen op een ervaren paard die wel zelf naar beneden loopt.
Want in pricipe, zou jou paard dat ook kunnen, met van achteren naar voren rijden.
Hoe reageert het paard wanneer jij je handen ineens naar voren doet? Hoofd blijft omhoog? Gaat hij volgen?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:06

Ik heb inderdaad het vermoeden dat dit paard scheef is. Maandagavond was ik aan 't stappen op de asfalt met hem, keek achterom en hij hield zijn staart naar rechts. In stap moet ik hem echt motiveren om vooruit te gaan. Spanning bij mij kan wel, durf soms mijn adem in te houden en had toen nog last van een pijnlijk been (gesplet tussen muur en ander paard bij rijden).

Zitlessen is een ding, maar een ervaren paard zoeken die daarvoor geschikt is, dat is een ander paar mouwen. Bij het naar voren doen van de handen (dat vroeg mn instructrice ook al) blijft hij vnl in één houding lopen, hij volgt de ruiterhand niet, dit wordt wel beter naar t einde van de les toe.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:27

Dan is het zeker verstandig om met een ervaren iemand het scheve eruit te halen en hem recht te zetten. Want je zult ook degelijk vast een verschil voelen op de teugels.