[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:09

@TessJS Als.. je op blz 82... ergens naar boven scrollt zie je post van pien_2010... die reageert op dit filmpje.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:13

Iemand tips voor mijn aan de teugel probleem?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:17

Giolli schreef:
Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen en weet niets van de regels etc.
Ik ben erg benieuwd hoe je nou je paard 'aan de teugel' kunt hebben in stilstand.
Ik heb dat wel eens geprobeerd, en de foto zag er zo uit:

[ Afbeelding ]
Ik weet dat ik mijn teugels wat lang heb, maar dat is bewust gedaan omdat hij nogal (zeer) high-sensitive is en dus elke beweging, druk, of gevoel als "actie" verstaat.

En dan nog wat rij foto's.
(Vorige week, na 8 maanden stop)
[ Afbeelding ]

Nog een keer in het najaar vorig jaar.
[ Afbeelding ]

De eerste en laatste foto zijn nog met mijn oude zadel.
Ik ben bewust van mijn vreselijke stoel-houding, vanaf Mei krijg ik weer les. (na 2 jaar niet gelest te hebben)
Ook wil ik nog wel eens (onbewust) streng zijn met mijn binnenteugel, ook dit hoop ik allemaal weer te kunnen oplossen. Vooral de eerste rij-foto is mijn houding misselijkmakend.

Tips, kritiek, állemaal welkom. :)

Wat vind je er zelf van? :D

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:19

Evelijn schreef:
@TessJS Als.. je op blz 82... ergens naar boven scrollt zie je post van pien_2010... die reageert op dit filmpje.

Thanks. Filmpje gezien en commentaar gelezen, niet echt wat ik in gedachten had :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:19

@Giolli, wil je alleen over het halthouden?
http://youtu.be/QoH3YNu2Xes ik hoop dat je engels goed genoeg is.

Misschien interessant voor jezelf om je eigen foto's wat beter bekijken en zelf commentaar geven op wat je objectief ziet.

@TessJS... hoezo niet wat je verwacht had?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:00

Nageven tijdens halthouden.

Ik moest dit ooit eens doen in een les, Ja het paard gooit zn hoofd wel naar beneden als je het vraagt,
Maar eigenlijk kan het toch niet?
Het princiepe is toch, paard activeren, achterkantje er onder rijden,een daarvanuit komt het nageven,
De foto op de vorige pagina vind ik dan ook niet prettig, ja het paard heeft zn hoofd laag, maar verder doet het eigenlijk niks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:05

Snackie schreef:
Nageven tijdens halthouden.

Ik moest dit ooit eens doen in een les, Ja het paard gooit zn hoofd wel naar beneden als je het vraagt,
Maar eigenlijk kan het toch niet?
Het princiepe is toch, paard activeren, achterkantje er onder rijden,een daarvanuit komt het nageven,
De foto op de vorige pagina vind ik dan ook niet prettig, ja het paard heeft zn hoofd laag, maar verder doet het eigenlijk niks?

helemaal gelijk. De meeste mensen onderschatten halthouden. Vierkant halthouden is eigenlijk een behoorlijke graad van verzameling omdat het paard op de achterhand moet komen. Daarom zie je ook vaak dat het paard naar achter uitstapt met het achterbeen omdat ze het eigenlijk niet kunnen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:14

Uuuh.... verzameling is horizontaal, het vierkante komt bij het verticale evenwicht weg. Voor vierkant halthouden hoeft een paard geen hoge verzameling te kunnen. Wel op het moment dat er echt correct haltgehouden moet worden met behoud van de nageeflijkheid.
Nageeflijkheid tijdens halthouden kan wel, tijdens stilstand niet. (Ook in het halthouden moet het paard voorwaarts blijven denken en dus ook zo weer door kunnen gaan, is dus wat anders dan echt stil staan).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:19

Bij halthouden moet je de nageeflijkheid al voor elkaar hebben. Vierkant halthouden lukt mij nu veel beter als ik goed denk aan wat ze in dat filmpje aangeven (tja ben gek op filmpjes... wil graag beeld en geluid)
Vierkant halthouden moet paard gewicht over de benen verdelen.
Denk dat halthouden wel echt zo'n oefening is waarbij kleine probleempjes worden uitvergroot... dus wel een oefening om jezelf te controleren.... (vooral jezelf... of je niet raar gaat zitten of teveel gaat trekken/tegenhouden etc.)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:26

Ok, jullie zitten duidelijk een aantal niveau's hoger dan mij... Word er niet veel wijzer van! :D

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:29

Giolli schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe je nou je paard 'aan de teugel' kunt hebben in stilstand.

[ Afbeelding ]
Ik weet dat ik mijn teugels wat lang heb, maar dat is bewust gedaan omdat hij nogal (zeer) high-sensitive is en dus elke beweging, druk, of gevoel als "actie" verstaat.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik ben bewust van mijn vreselijke stoel-houding, vanaf Mei krijg ik weer les. (na 2 jaar niet gelest te hebben)
Ook wil ik nog wel eens (onbewust) streng zijn met mijn binnenteugel, ook dit hoop ik allemaal weer te kunnen oplossen. Vooral de eerste rij-foto is mijn houding misselijkmakend.

Haha, misselijkmakend. Dat is wel heel overdreven :')
Het zou pas echt misselijkmakend zijn als jij expres je paard zoveel mogelijk in de weg zou zitten.
Wat ik juist op je recente rijfoto zie, is dat je eigenlijk wel voorzichtig bent met je zit. Dus nee, je houding is niet misselijkmakend :)*

Weet je ook waarom je streng bent met je binnenteugel? Wil je paard de bocht soms niet door? Of wil je eigenlijk toch met je binnenteugel het hoofd iets naar de beneden trekken? Of probeer je het paard af te remmen met je binnenteugel?
Bij je recente rijfoto zit je inderdaad in de stoelzit, maar je handen "duwen" je heupen ook ver naar achter. Probeer je handen eens CONTINU vóór het zadel te houden. Je zit wijkt nu als het ware voor je teugelhulpen. Oftewel; jouw teugelhulpen zijn sterker dan jouw zithulpen, probeer dat nu eens meer in balans te krijgen. Je paard mag best nog wel wat langer worden en pas daarna gaan nageven.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:36

Giolli schreef:
Ok, jullie zitten duidelijk een aantal niveau's hoger dan mij... Word er niet veel wijzer van! :D

ASJEBLIEFTTT, vraag dan door wat je niet snapt! _/-\o_ Zijn er bepaalde woorden waar je nog niet echt een gevoel bij hebt, of snap je niet waarom men over verzameling begint bij het halthouden?

Ik denk dat de samenvatting van de reacties is: als je je paard goed voor elkaar hebt, gaat het nageven in het halthouden vanzelf. Naar nageven toe werken terwijl je halthoudt, lukt niet. Het paard moet zijn achterbenen niet te ver achter het lijf hebben om na te geven tijdens het halthouden. Als je paard dus halthoudt met de achterbenen ver naar achter, lukt het nageven niet en moet je opnieuw naar het halthouden toe rijden.
Goed voor elkaar betekent dan: constant, continu en ontspannen aan TWEE teugels, actief maar ontspannen aan het been, ontspannen en gevoelig aan de zit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:37

@IDJ, heel duidelijk uitgelegd!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:41

_iDj_ schreef:
Giolli schreef:

ASJEBLIEFTTT, vraag dan door wat je niet snapt! _/-\o_ Zijn er bepaalde woorden waar je nog niet echt een gevoel bij hebt, of snap je niet waarom men over verzameling begint bij het halthouden?

Ik denk dat de samenvatting van de reacties is: als je je paard goed voor elkaar hebt, gaat het nageven in het halthouden vanzelf. Naar nageven toe werken terwijl je halthoudt, lukt niet. Het paard moet zijn achterbenen niet te ver achter het lijf hebben om na te geven tijdens het halthouden. Als je paard dus halthoudt met de achterbenen ver naar achter, lukt het nageven niet en moet je opnieuw naar het halthouden toe rijden.
Goed voor elkaar betekent dan: constant, continu en ontspannen aan TWEE teugels, actief maar ontspannen aan het been, ontspannen en gevoelig aan de zit.

Ok, ik ben een beetje een leek op dit gebied terwijl ik het allemaal wel heel graag wil!!
Ik kan (nog) geen lessen betalen en daarom starten die pas in mei.
Ik zal zo even quoten wat ik precies niet begrijp!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:41

Maar je kunt je paard toch wel gewoon naar beneden vragen tijdens het halthouden? Verzameling of niet..
Ik bedoel dan niet een jong paard, maar een opgeleid paard..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:42

Ja je kan je paard naar beneden vragen... maar wat wil je daarmee bereiken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:47

_iDj_ schreef:
Giolli schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Haha, misselijkmakend. Dat is wel heel overdreven :')
Het zou pas echt misselijkmakend zijn als jij expres je paard zoveel mogelijk in de weg zou zitten.
Wat ik juist op je recente rijfoto zie, is dat je eigenlijk wel voorzichtig bent met je zit. Dus nee, je houding is niet misselijkmakend :)*

Weet je ook waarom je streng bent met je binnenteugel? Wil je paard de bocht soms niet door? Of wil je eigenlijk toch met je binnenteugel het hoofd iets naar de beneden trekken? Of probeer je het paard af te remmen met je binnenteugel?
Bij je recente rijfoto zit je inderdaad in de stoelzit, maar je handen "duwen" je heupen ook ver naar achter. Probeer je handen eens CONTINU vóór het zadel te houden. Je zit wijkt nu als het ware voor je teugelhulpen. Oftewel; jouw teugelhulpen zijn sterker dan jouw zithulpen, probeer dat nu eens meer in balans te krijgen. Je paard mag best nog wel wat langer worden en pas daarna gaan nageven.

Ik weet niet precies waarom ik zo streng ben, maar ik dénk omdat ik nogal moeite heb met constante nagevelijkheid.
Ik kan hem hooguit 1 volte lekker aan het lopen hebben, dan voel ik ook echt dat hij zijn rug fijn gebruikt
en dat hij me "tilt"
Alleen gaat daarna weer het koppie in de lucht waardoor ik misschien gefrustreerd raak en probeer om hem weer in die houding te krijgen?
1 ding is wel duidelijk, als er iemand in de bak staat die mij helpt en mij continu toespreekt over mijn rij-kunsten, dan gaat het echt heel erg goed. Dan heb ik hem de hele tijd lekker aan het lopen, maar op 1 of andere manier raak ik erg onzeker als ik alleen ben en weet ik niet zo goed wat ik moet doen en raak ik mijn doel kwijt.
Olivier is juist héél erg gevoelig op zithulpen. Soms ben ik niet helemaal in balans en daar raakt hij van in de war.
Ik kan bijvoorbeeld niet goed doorzitten, en als ik dan in de hoek probeer door te zitten om aan te springen in galop raakt hij nogal gefrustreerd en paniekerig omdat mijn hulpen te streng zijn (denk ik)
het moet allemaal heel erg zacht bij hem. Hij is echt extreem gevoelig op been en zit.
Voordat we gaan lessen gaat hij eerst (nog een keer) naar de osteo. Ik denk namelijk dat hij een beetje vast zit. Maar dat weet ik ook weer niet zeker...

Ik heb ook erg veel moeite om mijn benen naar achter te leggen. Voor mij gevoel is dat écht onmogelijk en ik kan ze ook niet langer dan een aantal seconden naar achter te leggen.
Filmen is voor mij altijd wel een optie, dan zie ik wat ik doe en hoe ik dat kan verbeteren. Helaas ben ik eigenlijk altijd alleen als ik ga rijden.

Oja, Olivier is bijna 17 jaar en heeft bij zijn fokkers in de M gelopen. Hij kent alles heel goed, echter heb ik zelfs de basis nog niet onder de knie. Tenminste, zo hopeloos voel ik me soms.

Conclusie, ik moet nodig weer lessen. Maar het leek me toch interessant om deze foto's hier te plaatsen. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:48

Saintelette schreef:
Maar je kunt je paard toch wel gewoon naar beneden vragen tijdens het halthouden? Verzameling of niet..

Als je je paard naar beneden vraagt vanuit stilstand is dat toch gewoon wijken voor de druk in zijn mond?
Dont shoot me if i'm wrong...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:51

Air schreef:
Uuuh.... verzameling is horizontaal, Wat bedoel je hier precies mee? het vierkante komt bij het verticale evenwicht weg. Ook dit begrijp ik niet helemaal.. Voor vierkant halthouden hoeft een paard geen hoge verzameling te kunnen. Wel op het moment dat er echt correct haltgehouden moet worden met behoud van de nageeflijkheid.
Nageeflijkheid tijdens halthouden kan wel, tijdens stilstand niet. (Ook in het halthouden moet het paard voorwaarts blijven denken en dus ook zo weer door kunnen gaan, is dus wat anders dan echt stil staan).

En wat is het verschil tussen halthouden en stilstaan?!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:52

He, Giolli.. dat ik dingen in theorie weet hoe het moet (of ergens iig een beeld en idee bij heb hoe ik het zou willen zien) ... betekend niet dat ik dat voor elkaar krijg in de bak (en dat geldt ook voor alle anderen hier) ik heb mijn eigen dingen waar ik tegen aan loop (tempo/impuls) en waar ik de komende 30 jaar nog wel mee bezig zal zijn... dat is paardrijden.
Dat moet je ook leuk vinden aan paardrijden .... dat je wil blijven leren... en ook dat je bij jezelf blijft ook als het niet helemaal gaat zoals je had gehoopt... (paardrijden is hele goede manier van meditatie... je moet in het hier en nu blijven want daar is je paard ook)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:56

Evelijn schreef:
He, Giolli.. dat ik dingen in theorie weet hoe het moet (of ergens iig een beeld en idee bij heb hoe ik het zou willen zien) ... betekend niet dat ik dat voor elkaar krijg in de bak (en dat geldt ook voor alle anderen hier) ik heb mijn eigen dingen waar ik tegen aan loop (tempo/impuls) en waar ik de komende 30 jaar nog wel mee bezig zal zijn... dat is paardrijden.
Dat moet je ook leuk vinden aan paardrijden .... dat je wil blijven leren... en ook dat je bij jezelf blijft ook als het niet helemaal gaat zoals je had gehoopt... (paardrijden is hele goede manier van meditatie... je moet in het hier en nu blijven want daar is je paard ook)

Ik weet het.. Met paardrijden blijf je leren, maar ik zou het toch wel heel erg vinden als ik hier de rest van mijn leven zou blijven steken!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:00

... oh maar je wil toch leren? (en je hebt zelfs een paard die je het kan leren... dat is al enorm voordeel)
dus zou daar niet zo bang voor zijn Giolli... gewoon les nemen, overal gaan kijken en lezen.... :) Dat is toch al super... dus ik zou BLIJ zijn. :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:28

Evelijn schreef:

Precies :)
Ik vind het zelf wel heel belangrijk om mij ook te verdiepen in de theorie, zodat ik dingen beter begrijp.
Nou heb ik ook wel een erg fijne instructice, die op haar site(atletischerijkunst.nl) de wereld aan informatie zet en al diverse gratis e-books heeft geschreven, in begrijpbare taal.
Ik heb nu al een hele tijd geen les meer gehad omdat ik op zaterdag werk, maar op het moment dat je ook de theorie weet, blijft de basis je makkelijker bij. :)

En ja, soms is het heel frustrerend als iets niet lukt en helemaal als je weet dat het aan jezelf ligt en niet aan het paard. Maar daar leer je wel van. Het is veel makkelijker om het paard de schuld te geven, of maar aan de voorkant te gaan sjorren om wel het ''plaatje'' te krijgen. Maar uiteindelijk wordt je daar niet blij van en het paard al helemaal niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:29

Oh en vergeet niet, op het moment dat je er voor open staat om te leren, is het vrijwel onmogelijk om op hetzelfde punt te blijven hangen, dus niet de moed opgeven, helemaal niet als je nog zo jong bent! :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:44

Giolli schreef:
Ik weet niet precies waarom ik zo streng ben, maar ik dénk omdat ik nogal moeite heb met constante nagevelijkheid.
Ik kan hem hooguit 1 volte lekker aan het lopen hebben, dan voel ik ook echt dat hij zijn rug fijn gebruikt
en dat hij me "tilt"
Alleen gaat daarna weer het koppie in de lucht waardoor ik misschien gefrustreerd raak en probeer om hem weer in die houding te krijgen?
1 ding is wel duidelijk, als er iemand in de bak staat die mij helpt en mij continu toespreekt over mijn rij-kunsten, dan gaat het echt heel erg goed. Dan heb ik hem de hele tijd lekker aan het lopen, maar op 1 of andere manier raak ik erg onzeker als ik alleen ben en weet ik niet zo goed wat ik moet doen en raak ik mijn doel kwijt.
Olivier is juist héél erg gevoelig op zithulpen. Soms ben ik niet helemaal in balans en daar raakt hij van in de war.
Ik kan bijvoorbeeld niet goed doorzitten, en als ik dan in de hoek probeer door te zitten om aan te springen in galop raakt hij nogal gefrustreerd en paniekerig omdat mijn hulpen te streng zijn (denk ik)
het moet allemaal heel erg zacht bij hem. Hij is echt extreem gevoelig op been en zit.
Voordat we gaan lessen gaat hij eerst (nog een keer) naar de osteo. Ik denk namelijk dat hij een beetje vast zit. Maar dat weet ik ook weer niet zeker...

Ik heb ook erg veel moeite om mijn benen naar achter te leggen. Voor mij gevoel is dat écht onmogelijk en ik kan ze ook niet langer dan een aantal seconden naar achter te leggen.
Filmen is voor mij altijd wel een optie, dan zie ik wat ik doe en hoe ik dat kan verbeteren. Helaas ben ik eigenlijk altijd alleen als ik ga rijden.

Oja, Olivier is bijna 17 jaar en heeft bij zijn fokkers in de M gelopen. Hij kent alles heel goed, echter heb ik zelfs de basis nog niet onder de knie. Tenminste, zo hopeloos voel ik me soms.

Conclusie, ik moet nodig weer lessen. Maar het leek me toch interessant om deze foto's hier te plaatsen. :)

Wauw, wat goed dat je dit allemaal zo weet te zeggen! Dat betekent dat je al heel bewust bezig bent! *\o/*
Een tip voor je beenhouding: Ga stilstaan, voeten uit te beugels naar beneden laten hangen, voorin je zadel zitten en handen op de boom van je zadel. Vervolgens ga je je benen over het zadel heen leggen naar voren (daardoor ga je meer op je zitbeenknobbels zitten). Daarna laat je je benen weer naar beneden zakken. Vervolgens ga je je enkels omhoog trekken, terwijl je je knieën naar beneden houdt (achterlangs via de buik dus; denk er om dat je paard er niet van schrikt). Hou deze houding ook een aantal secondes vol en laat dan je onderbeen weer naar beneden zakken (niet je bovenbeen omhoog laten komen). Nu voel je dat je echt op de binnenkant van je bovenbeen zit, probeer dat gevoel ook steeds op te zoeken als je stap/draaft/galoppeert. Probeer verder zo vaak mogelijk en zo overwacht mogelijk te gaan staan (enigszins verlichte zit) in je beugels. In draf kan je tevens oefenen met sta-zit-sta-sta-zit, of sta-zit-zit-sta-zit-zit-sta, of 3 keer staan en 2 keer zitten. Verzin het maar. Hoe meer en makkelijker je dat kan afwisselen, hoe meer je in evenwicht zit, hoe minder stoelzit ;)

Dat het doorzitten zo moeilijk gaat, kan ook komen doordat hij traag in zijn achterbenen is: probeer daarom veel overgangen te gaan rijden en hem niet te veel aan de voorkant of binnenkant tegen te houden. Als je binnenteugel aantrekt, blokkeer je enigszins het binnenachterbeen, terwijl het binnenachterbeen er juist onder moet komen in een wending. Dat lukt dus niet als je je binnenteugel aantrekt.

Als je doorzitten niet zo goed gaat, heb je ook kans dat je teugelhulpen op dat moment veel strenger worden en dat hij daarom paniekerig wordt.

Giolli schreef:
Saintelette schreef:

Als je je paard naar beneden vraagt vanuit stilstand is dat toch gewoon wijken voor de druk in zijn mond?
Dont shoot me if i'm wrong...

Dat kan inderdaad. Maar je wil niet dat je paard altijd de druk van je hand gaat ontwijken, omdat hij dan nooit AAN je teugel kan lopen (dan zal hij altijd ACHTER de teugel gaan lopen). Je hebt er dus weinig aan om dat te gaan oefenen

Dus niet zo: Afbeelding maar zo gaat lopen/stilstaan: Afbeelding

Je krijgt dan niet de juiste buiging in de wervels zoals bij plaatje hieronder nummer I, maar je krijgt buiging zoals II.
Afbeelding
Dat wil je in het rijden niet en heeft daarom ook niet zoveel zin om tijdens het halthouden te oefenen. Je paard moet juist de teugel een beetje mee willen nemen naar voren in plaats van je hand te willen ontwijken. Snap je dat?

Giolli schreef:
Air schreef:
Uuuh.... verzameling is horizontaal, Wat bedoel je hier precies mee? het vierkante komt bij het verticale evenwicht weg. Ook dit begrijp ik niet helemaal.. Voor vierkant halthouden hoeft een paard geen hoge verzameling te kunnen. Wel op het moment dat er echt correct haltgehouden moet worden met behoud van de nageeflijkheid.

En wat is het verschil tussen halthouden en stilstaan?!

Verticaal in evenwicht wil zeggen dat paard loodrecht boven de grond loopt en niet als een schaatser/motorrijder door de bocht hangt:
Afbeelding << dit paard is verticaal uit evenwicht
Als je paard verticaal niet in evenwicht is, zal het geneigd zijn in het halthouden de benen meer uit elkaar te houden.

Horizontaal evenwicht is in hoeverre je paard het gewicht over zijn voor- en achterbenen verdeelt (dat is afhankelijk van hoeveel de achterhand "hoekt"; hoeveel de achterbenen onder de buik worden gezet):
Afbeelding
Hoe meer het paard verzamelt, hoe meer de achterbenen onder de buik worden gezet, dus hoe meer het paard in horizontaal evenwicht komt (een paard heeft van nature meer gewicht op de voorbenen en door training proberen we dat dus meer te verdelen). Een paard dat zijn achterbenen enigszins onder zijn buik wil zeggen, kan zijn voor- en achterbenen tijdens het halthouden beter naast elkaar zetten (dus voorbenen naast elkaar en achterbenen naast elkaar: dan staat je paard vierkant).

Ik denk dat Air wil zeggen dat je paard nog niet zo verzamelt als in de hoge dressuur hoeft te lopen om vierkant te kunnen halthouden. Toch is het niet vierkant halthouden vaak wel een teken dat het paard niet goed in horizontaal evenwicht is. Een paard dat niet verticaal in evenwicht is, zal niet zo makkelijk stil willen staan, omdat het het gevoel het om te vallen (en dat is voor een prooidier uiteraard zeer gevaarlijk).

Het verschil tussen halthouden en stilstaan bedoelt Air denk ik vooral in het wel of niet naar voren denken. Als je paard echt staat alsof hij geen pas meer wil verzetten de rest van de dag (noemt Air denk ik dus stilstand?), zal het niet na kunnen geven. Het gevoel dat je paard geen stap meer wil verzetten, komt namelijk voort uit traagheid en dat het achterbeen áchter de buik staat in plaats van er onder >> paard denkt niet meer vooruit en drukt dus ook niet meer tegen de hand aan. Je kan dan alleen nog maar het hoofd voor druk laten wijken, maar je krijgt niet een gesloten brug van achter naar voor.

En nu snel naar bed :Z