Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:24

Yes :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:32

Oui :D

De uitleg die Murphy over de halve ophouding schreef is er wel 1 uit het boekje.

In het boek van Stefan Radtke staat ook de halve ophouding beschreven.
Daar staat ook de uitleg over de "paradepunten", die men in de vroegste perioden van de rijkunst gebruikte.

Voordat een halve ophouding "correct" kan worden gegeven, zal het paard al aan een behoorlijk aantal voorwaarden moeten voldoen.
Daar is een grote mate van rechtgericht-zijn voor nodig, die het paard in staat stelt een vergrote opname van de last door de achterbenen mogelijk te maken.

Al met al dus niet iets om "zomaar" even te gebruiken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:14

cherie78 schreef:

De uitleg die Murphy over de halve ophouding schreef is er wel 1 uit het boekje.

Daar staat ook de uitleg over de "paradepunten", die men in de vroegste perioden van de rijkunst gebruikte.

Voordat een halve ophouding "correct" kan worden gegeven, zal het paard al aan een behoorlijk aantal voorwaarden moeten voldoen.
Daar is een grote mate van rechtgericht-zijn voor nodig, die het paard in staat stelt een vergrote opname van de last door de achterbenen mogelijk te maken.

En dat is precies de reden waarom dit op de meeste maneges niet leert. Paarden zijn door hun verschillende berijders vaak scheef en stug gemaakt en halve ophoudingen komen dan niet door. Op een manege leer je op een paard te zitten. Paardrijden leer je in het algemeen pas als je je eigen paard hebt. :D :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:28

cherie78 schreef:
.

Wat bedoel je met de paradepunten en welke zijn dat dan? Zegt me helemaal niets.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:42

pien_2010 schreef:
cherie78 schreef:
.

Wat bedoel je met de paradepunten en welke zijn dat dan? Zegt me helemaal niets.

Een "parade" is een halve ophouding.

De paradepunten zijn de letters in de rijbaan.

Waarom zou de ruiter een "parade" geven bv bij F?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:46

Babootje schreef:
cherie78 schreef:

En dat is precies de reden waarom dit op de meeste maneges niet leert. Paarden zijn door hun verschillende berijders vaak scheef en stug gemaakt en halve ophoudingen komen dan niet door. Op een manege leer je op een paard te zitten. Paardrijden leer je in het algemeen pas als je je eigen paard hebt. :D :D

Je (lees; men) leert van ieder paard.
Of dit nu je eigen paard of een manege-paard is.

Kan dus ook een nadeel zijn om alleen maar op je eigen paard te rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:49

Zeg het maar Cherie.

Wellicht omdat hij van hand gaat veranderen of in galop gaat aanspringen, of wijk oefening of ander oefening gaat doen, of een overgang gaat maken etc. Daar kunnen natuurlijk heel veel redenen voor zijn.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:57

pien_2010 schreef:
Zeg het maar Cherie.

Wellicht omdat hij van hand gaat veranderen of in galop gaat aanspringen, of wijk oefening of ander oefening gaat doen, of een overgang gaat maken etc. Daar kunnen natuurlijk heel veel redenen voor zijn.

De paradepunten zijn op die plaatsen die een vermeerderde opname op de achterbenen "verlangen"

De F, K, H, M staan vlak voor de korte zijde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:24

Ah "op die fiets" bedoel je. :+

Vanwaar die interesse in de halve ophouding enz. Cherie daar jij en Nombrado niet met de halve ophouding werken? Niet dat ik er iets op tegen heb hoor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:04

Citaat:
De paradepunten zijn op die plaatsen die een vermeerderde opname op de achterbenen "verlangen"

De F, K, H, M staan vlak voor de korte zijde.
??????????????????????? Nooit zo gehoord, dat is geheel iets anders dat zijn de baanpunten, parade punten benut met quadrille rijden, dus met grote Parades.
Het komt uit het militair, wanneer men 2Teten heeft (Teten is 1 ruiter of te wel voorruiter) die elkaar op bepaalde plaatsen treffen moeten (samenvoegen) deed men dat bij de Paradepunkte bijvoorbeeld en zo zijn er tientallen mogelijkheden om deze punkten in een quadrille te benutten.
Deze Punten waren niet altijd F K H of M, dat waren de punten voor de kortezijde.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:13

Professor schreef:
Van Dale is geen vaktaal. Begrippen staan vast er is een woordenboek voor de rijtechnische begrippenZe zijn verzinselen van mij.

Ze zijn geen verzinselen van mij, hadt u allemaal al begrepen, maar jip en janneke taal is onzin daar moeten wij vanaf, daardoor kan men uitleggen van het uitleggen enz.
Wanneer iedereen eens gewoon de begrippen gaat leren, dan is het allemaal veel makkelijker te begrijpen.
Wanneer wat voor sport ook uitvoert daar zijn begrippen die men kennen leren moet, dat is met tennis hockey, golf, zeilen, voetbal volleybal enz daar gaat men ook niet over in jip en janneke taal.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:58

pien_2010 schreef:
Ah "op die fiets" bedoel je. :+

Vanwaar die interesse in de halve ophouding enz. Cherie daar jij en Nombrado niet met de halve ophouding werken? Niet dat ik er iets op tegen heb hoor.

Bij een "klassieke" achtergrond komen ook de halve ophoudingen om (voor) de hoek kijken :)

Waarom zou ik niet met een halve ophouding werken?
Het is hier al meer voorbij gekomen; de halve ophouding wordt ingezet met zit/beenhulpen.
Als het paard daar nu goed op reageert, waarom dan nog de hand/teugelhulp erbij gebruiken?

Of alleen maar omdat een aantal "klassiekers" zeggen dat het moet?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:01

Klassiek geschoolden: Seunig, van Reede, Fam. Klimke, Fam. Theodurescu, enz..... reden en rijden met halve ophoudingen, zonder halve ophoudingen geen reiterei zeggen en schrijven zij.
De handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen, de handen geven veel aan, zijn stil en toch altijd in beweging, alle hulpen komen in de handern terug, men kan nog zo goed de zit- en beenhulpen geven wanneer de handen niet goed functioneren verzanden de hulpen in een schwunglos paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:19

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:24

Professor schreef:
Klassiek geschoolden: Seunig, van Reede, Fam. Klimke, Fam. Theodurescu, enz..... reden en rijden met halve ophoudingen, zonder halve ophoudingen geen reiterei zeggen en schrijven zij.
De handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen, de handen geven veel aan, zijn stil en toch altijd in beweging, alle hulpen komen in de handern terug, men kan nog zo goed de zit- en beenhulpen geven wanneer de handen niet goed functioneren verzanden de hulpen in een schwunglos paard.

Helemaal mee eens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:10

Cherie ik denk dat zonder halve ophouding het paard nooit echt kan gaan. Dan heb ik je verkeerd begrepen want dacht echt dat jij altijd schreef samen met NOmbrado dat jullie zonder toch paard in verzameling reden. Het is alleen maar goed dat jij ook met h.o. rijdt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:21

pien_2010 schreef:
Cherie ik denk dat zonder halve ophouding het paard nooit echt kan gaan. Dan heb ik je verkeerd begrepen want dacht echt dat jij altijd schreef samen met NOmbrado dat jullie zonder toch paard in verzameling reden. Het is alleen maar goed dat jij ook met h.o. rijdt.

Er is altijd "iets" nodig om een paard in een "korter" tempo te vragen.

Als ik de teksten van Nombrado goed gelezen en begrepen heb, rijdt zij ook met H.O, maar ook zonder hand/teugelgebruik wat volgens de "klassiekers" nodig zou zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:24

cherie78 schreef:
pien_2010 schreef:

Als ik de teksten van Nombrado goed gelezen en begrepen heb, rijdt zij ook met H.O, maar ook zonder hand/teugelgebruik wat volgens de "klassiekers" nodig zou zijn.

Maar volgens mij hebben een aantal mensen laten weten een H.O. anders te gebruiken, bijv. met de zit en/of bovenbenen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:33

Ailill schreef:
cherie78 schreef:

Citaat:
Maar volgens mij hebben een aantal mensen laten weten een H.O. anders te gebruiken, bijv. met de zit en/of bovenbenen.

Dat klopt ook.

Alleen zou er, volgens sommige hier, ook nog een teugelhulp nodig zijn.
Want zonder die teugelhulp zou het paard niet meerr "gaan", maar lopen.

Mijn mening is dus, dat als een paard goed reageert op die zit/beenhulpen, het ook zonder die teugelhulp kan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:40

Citaat:

Gebruiken doen wij toch allemaal een halve ophouding? Denk dat de uitvoering volgens sommige anders is?
Denk persoonlijk dat bovenbeen en zit dicht bij elkaar liggen qua hulp, wanneer ik mijn bilspieren aanspan dan benut ik automatisch mijn bovenbeenspieren wanneer ik op een paard zit.
Alleen een halve ophouding is geen halve ophouding wanneer men ze maar half geeft, wanneer men ze alleen met de hand geeft is het trekken, wanneer men ze alleen met de zit geeft (wat het doel totaal voorbij schiet) vertraagd het paard alleen of versnel, maar treed met de achterbenen niet meer naar voren en heeft het geen enkel nut in wat men met een halve ophouding wil bereiken.
Daarom begrijp ik niet hoe men een halve ophouding kan geven alleen met de zit? De uitleg heb ik zelf nog nergens gelezen, daar ben ik echt nieuwsgierig na. De halve ophouding is door velen al duidelijk uitgelegd andersom nog geen enkele uitleg en dat is jammer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:43

Citaat:
Mijn mening is dus, dat als een paard goed reageert op die zit/beenhulpen, het ook zonder die teugelhulp kan

Dat is mooi, maar er ligt geen uitleg bij alleen dat het kan, maar dan bent u alleen met drijvende hulpen aan het rijden want dat zijn zit en beenhulpen wanneer ze te samen gegeven worden?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:45

Professor schreef:
Citaat:

Gebruiken doen wij toch allemaal een halve ophouding? Denk dat de uitvoering volgens sommige anders is?
Denk persoonlijk dat bovenbeen en zit dicht bij elkaar liggen qua hulp, wanneer ik mijn bilspieren aanspan dan benut ik automatisch mijn bovenbeenspieren wanneer ik op een paard zit.
Alleen een halve ophouding is geen halve ophouding wanneer men ze maar half geeft, wanneer men ze alleen met de hand geeft is het trekken, wanneer men ze alleen met de zit geeft (wat het doel totaal voorbij schiet) vertraagd het paard alleen of versnel, maar treed met de achterbenen niet meer naar voren en heeft het geen enkel nut in wat men met een halve ophouding wil bereiken.
Daarom begrijp ik niet hoe men een halve ophouding kan geven alleen met de zit? De uitleg heb ik zelf nog nergens gelezen, daar ben ik echt nieuwsgierig na. De halve ophouding is door velen al duidelijk uitgelegd andersom nog geen enkele uitleg en dat is jammer.

Dan wil ik u toch adviseren het topic nog eens heel goed door te lezen, want dit onderwerp is een van de meeste besproken onderwerpen binnen dit topic, zelfs de (halve) ophouding met/vanuit de zit is uitvoerig besproken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:54

Citaat:
Dan wil ik u toch adviseren het topic nog eens heel goed door te lezen, want dit onderwerp is een van de meeste besproken onderwerpen binnen dit topic, zelfs de (halve) ophouding met/vanuit de zit is uitvoerig besproken.

Sorry maar een duidelijke uitleg is er werkelijk nergens, een uitleg daarmee bedoel ik wat doen de hulpen en wat gebeurd er met de beweging van het paard.
Een paard vertragen heeft geen rijtechnische functie bij de dressuur, het dient actief te gaan met veel schwung zowel in de overgangen als in de tempiwisselingen, dit kan met halve ophoudingen maar niet met hulpen die daarvoor dienen de achterbenen te activeren, maar dat geeft alleen stuwkracht en geen draagkracht, hoe en wat dat kan ik werkelijk niet terug vinden op dit forum, wel een vertragen, de halve ophouding is zeer duidelijk besproken en beschreven, dat met de zit is zeer onduidelijk en ook nergens terug te vinden in de Klassieke opleidingen.
Daarom vraag ik gewoon om een duidelijke uitleg die biomechanisch ook logisch is, wat ik van de uitleg van de halve ophouding wel kan vinden maar met zit- en beenhulpen kan ik dat niet.
Vertragen is niet het doel het is om duidelijke overgangen en tempiwisselingen te rijden zodat het paard actief blijft en gelijk blijft in de beweging.
Laatst bijgewerkt door Professor op 26-12-12 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 14:56

Professor schreef:
Citaat:

Sorry maar een duidelijke uitleg is er werkelijk nergens, een uitleg daarmee bedoel ik wat doen de hulpen en wat gebeurd er met de beweging van het paard.
Een paard vertragen heeft geen rijtechnische functie bij de dressuur, het dient actief te gaan met veel schwung zowel in de overgangen als in de tempiwisselingen, dit kan met halve ophoudingen maar niet met hulpen die daarvoor dienen de achterbenen te activeren, hoe en wat dat kan ik werkelijk niet terug vinden op dit forum, wel een vertragen, de halve ophouding is zeer duidelijk besproken en beschreven, dat met de zit is zeer onduidelijk en ook nergens terug te vinden in de Klassieke opleidingen.
Daarom vraag ik gewoon om een duidelijke uitleg die biomechanisch ook logisch is, wat ik van de uitleg van de halve ophouding wel kan vinden maar met zit- en beenhulpen kan ik dat niet.
Vertragen is niet het doel het is om duidelijke overgangen en tempiwisselingen te rijden zodat het paard actief blijft en gelijk blijft in de beweging.

kwestie van proberen.
gebruik je ademhaling en je bovenbeen op je paard, en je weet genoeg ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:58

Professor schreef:
Citaat:

Een paard vertragen heeft geen rijtechnische functie bij de dressuur, het dient actief te gaan met veel schwung zowel in de overgangen als in de tempiwisselingen, dit kan met halve ophoudingen maar niet met hulpen die daarvoor dienen de achterbenen te activeren, hoe en wat dat kan ik werkelijk niet terug vinden op dit forum, wel een vertragen, de halve ophouding is zeer duidelijk besproken en beschreven, dat met de zit is zeer onduidelijk en ook nergens terug te vinden in de Klassieke opleidingen.

Ik kan nu zo 1 2 3 niet gaan zoeken, later vandaag wil ik er even voor zitten. Maar echt, ik weet zeker dat er hier meerdere mensen een duidelijke uitleg hebben gegegeven over een H.O., waar/wanneer te gebruiken, met welk doel en wat het met beide lichamen doet (ruiter/paard).