[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:28

http://img51.imageshack.us/i/imagegtnu.jpg/

Carmenbrum je filmpje bekeken. Je paard is 3,5 en je rijdt 3 x per week half uurtje. Vind dat je verstandig bezig ben. Je laat hem op eigen benen lopen, je zit hem niet in de weg door van voren van alles te doen en je paard zit nog in de fase van wennen aan zaken als verkeer, commando's enz.
Je zou als je met hem bezig bent vanaf de grond hem kunnen leren de commando's stap, draf en galop en rustig of zoiets zeggen en hem leren dat hij dan terug komt in tempo. Als je dan rijdt kun je proberen om dit ook vanaf het zadel met hem te oefenen zodat hij leert stem commando te verbinden met zit hulp. Later zou je dan alleen zit hulp kunnen geven.
Je schrijft hij loopt op de voorhand. Ja allicht doet hij dat want hij is pas 3,5, totaal in onbalans en moet nog leren om op eigen benen te lopen. Die van mij viel zowat om als 4 jarige als ik me te bruusk bewoog in het zadel. Verlichte zit bij zo'n jong paard in de galop vind ik niet verkeerd, spaar je zijn rug mee.
Je zou nu al kunnen proberen of je jouw benen ietwat meer naar achteren kunt leggen en hakken naar beneden zodat hij leert dat je kuit aanwezig is op de goede plek (een lijn schouder, heup, hak). Zoals je nu bezig bent met de voorkant door die nog met rust te laten vind ik niet verkeerd.
Tevens zou je met licht rijden minder hoog uit het zadel omhoog kunnen komen en nog wat zachter naar beneden.
Je zegt dat hij super op je benen reageert. Je zou buiten af en toe klein pasje kunnen wijken want dat is nu hij nog in onbalans is zo gemakkelijk aangeleerd. Later kun je deze oefening dan mee pakken als echt losmakend.
Blijf hem maar lekker af en toe buiten rijden. Ik zie dit liever als ondeskundig gepluk aan de voorkant, dat werkt gewoon averechts.
Wellicht dat je een deskundige naar bit zou kunnen laten kijken want zo'n jong paard zou juist heel zacht moeten zijn in de mond. Wellicht even paardentandarts laten kijken of er niets in de weg zit in zijn mond waardoor hij niet zachtjes wil zijn in de mond. Bij die jonge paarden zie je dat ook nog al eens.
Succes er mee.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:05

Sjolvir schreef:
Het is niet het zichtbare stukje te veel naar links zitten (ben zo scheef als een huis gebouwd op palen in Amsterdam, dus dat stuk wist ik al),
het is net een fractie, klein ministukje meer druk geven op rechter zitbeen knobbel zeg maar en daarbij proberen rechter been iets langer te maken.
Heb ernstig in de spiegel zitten staren, maar je ziet het verschil niet, je voelt het wel.
Die schouders van mij, zijn ahum, al jaren euvel en scheef, ook in het dagelijks leven, poog ik die in het gareel te houden.
Alleen dat net met je gewicht niet helemaal recht boven je paard zitten dat stukje maakt nu echt verschil.

Vandaag niet kunnen uitproberen, sneeuw |o erfarrest voor de paarden.

Hm .. ik weet niet of het je kan helpen.
Een been iets 'langer' maken.. ik probeer :j
Dat KOMT vanuit de lies. VANUIT de lies de knie naar beneden drukken (nee, NIET actief 'drukken', het gaat vanzelf!), en de knie iets (iets!) naar achter uitdrukken.

Oh! Die lies! Néé, niet de knie naar beneden drúkken.. maar laten ZAKKEN!

Het is nu laat. Je kunt een hele nacht nadenken over hoe het zou kunnen voelen, als je je lies lang maakt! *\o/*
Het helpt, weet je. Rijden in je hoofd. Je voorstellen hoe iets voelt .. :):)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:31

Allereerst vind ik dat je zeker een pluim verdient hoe goed je zelf je foto's hebt becommentarieerd *\o/*
kristie14 schreef:
Ook ik heb een aantal recente foto's. We rijden op het moment niet heel veel door het weer en dit kan ik toch wel merken. Daarnaast loopt hij erg op de voorhand dus hier zijn we vooral mee bezig. Op de foto's zie je dit ook heel erg terug, hij gaat ook vaak wat te diep lopen. In de galop zie je ook dat hij veel meer moet gaan zitten.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Foto 1: Ik krijg zelf het gevoel alsof hij heel graag naar de grond wil maar ik hem met man en macht omhoog probeer te houden,
daarnaast vind ik dat hij zijn rechterachterbeen raar neer wil zetten: iets teveel naar binnen ipv recht achter het voorbeen.

Verder vind ik wel dat hij niet te ver achter of te ver voor de loodlijn loopt

Ik ben het helemaal met je eens. Je wil hem hier waarschijnlijk meer opgericht hebben dat je paard aan kan op dit moment. Daarom is de aanleuning wat stug, je ziet ook een strakke kaak. Ik vind hem iets "achter de loodlijn getrokken" lopen.
Je herkent dit op de foto goed, nu nog proberen of je het gevoel dat hierbij hoort kan herinneren als je op je paard zit. Zodra je dat kan bedenken, weet je wanneer je zelf meer meegaand moet blijven met je hand. Dan kan je het oplossen door activiteit van achter te vragen (dat moet al een moment eerder dan op deze foto; op het moment van de foto zou het paard RUIM vóór de loodlijn moeten lopen om goed in balans te zijn).

kristie14 schreef:
Foto 2: Ik vind deze foto ''mooi''. Hij loopt nog wel te veel op de voorhoofd en teveel op mijn hand. Het ziet eruit alsof ik hem
helemaal ''til''. Zijn beenwerk en stelling vind ik wel mooi en ik vind die oortjes zo op mij gericht heel fijn om te zien! :)

Ik krijg bij deze foto ook het idee dat je eigenlijk meer oprichting wil, je laat je paard hier wel meer in zijn waarde dan bij de vorige foto. Je ziet dat je zelf iets achterover zit. Oftewel: jij rijdt je paard meer de lucht in dan je paard de lucht in loopt. Met de lucht in bedoel ik: met de schoft omhoog lopen, meer dragend met de achterhand dan stuwend.
Ik denk dat je paard nog nét niet sterk genoeg is om jouw wedstrijdhouding een hele proef vol te houden. Wellicht kan je proberen in je training meer te oefenen met verschillende halshoudingen en bij jezelf goed na gaan welke halshouding je in een proef wil.

kristie14 schreef:
Foto 3: Ik vind deze foto wat raar. Alsof ik er teveel bovenop zit maar dit kan ook aan het moment liggen.
Daarnaast loopt hij iets voor de loodlijn maar dit vind ik nu eigenlijk niet erg omdat hij vaker juist achter de loodlijn loopt.
Verder is het bergopwaartse nog ver te zoeken maar dat is ook nog niet iets waar we op korte termijn naar streven.

Heel goed dat je je niet stoort aan dat hij voor de loodlijn loopt *\o/* Hij mag wat mij betreft nog wel iets méér voor de loodlijn. Jij wil graag ronding in de hals, terwijl het paard weinig ronding in de rug laat zien. Je paard blijft wat strak in de rug en daarom dus ook strak in de hals en kaak. Je ziet die spanning ook terug in de staart.

Al met al zie je dat je paard nog wat strak is, wat uiteraard ook past bij het minder vaak/veel rijden/trainen.
Mijn tip is om goed op te letten dat je je paard niet stug maakt in je hand door meer oprichting/nagevelijkheid te vragen/eisen dan je paard aan kan. Blijf soepel en laat je paard in tempowisselingen zélf de nagevelijkheid zoeken en vinden _/-\o_

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:38

Benno08 schreef:
oké, ik ga me er toch aan wagen (aub beetje lief zijn haha, ben al vrij onzeker :+ )
Mijn paardje is jong, we zijn net verhuisd van stalling en aangezien hij altijd erg veel tijd nodig heeft zich aan te passen nu pas weer begonnen met rijden. Ik heb hem zelf ingereden op de vorige stalling,
maar bij gebrek aan een bak heeft hij daar nooit echt veel gewerkt.
Ik heb met hem nog geen les, ik ga af en toe lessen bij iemand op haar paarden,
en nu ik beschikking tot een goede bak heb komt ze binnenkort bij mij les geven!

Benno is een paard die zich erg sterk kan maken in de mond, dus in de bak oefen ik nu vooral hem echt op de zit te rijden,
en probeer ik dan heel vaak hem met zijn neusje tot op de grond te rijden zodat hij zijn rug leert te gebruiken en gaat dragen,
mede omdat hij in het begin de neiging had hem op te krullen (op zijn friesjes :o ) dus heb het even om een andere boeg gegooid en laat hem lekker los.. (volgende keer daarvan misschien fotos)
Deze foto is van gisteren op wandeling(daar ga ik nog niet met een los teugeltje rijden :') )
Hij mist vooral balans en loopt nog lekker scheef, tjah, hij moet eigenlijk nog alles leren :o
oké, shoot! :o

[ Afbeelding ]

Met een enkele foto is het moeilijker jouw rijstijl te beoordelen, op een buitenrit is dit nóg moeilijker. Je paard is op jouw foto oplettend op de omgeving (wat opzich niet raar is als je op buitenrit bent). Jij en daardoor je paard ook, worden stug in de hand en mond (jij hebt zelfs je hele lichaam aan de teugels "hangen"). Wellicht mede doordat je paard ergens naar wil kijken? Of vond je het tempo hier te hoog? Al met al is dit denk ik niet een foto die je echt wil laten beoordelen/bekritiseren op het "aan de teugel" lopen, omdat het niet representatief is (hoop ik)? Probeer in ieder geval op buitenrit ook wat meer je loslaten te oefenen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:32

bertie schreef:
Een paard dat te stijf is om na te geven?
Jeetje, die had ik nog niet eerder gehoord. -O-
Wat ongelofelijk triest.
Nageven is vooral een mentale kwestie.

Nageven in MIJN woordenboek betekent dat een BLIJ paard vraagt: "ruiter, wat wil je dat ik doe?" :j

FYSIEK, GEFORCEERD 'nageven' (ik krijg dat woord in deze context haast niet uit m'n strot) levert ALLEEN MAAR SPANNING op.
Geen wonder dat zo'n paard 'te stijf' is. |(

Je vergeet 1 mogelijkheid Bertie. Veel paarden die in de krul worden getrokken zijn idd te stijf om na te geven.
Soms doordat ze door verkeerd rijden spieren op de verkeerde plaatsen hebben gekregen. Soms ook gewoon omdat ze kreupel zijn.
En dat is zeker in-en-in triest. Want instructeurs zeggen daar vaak niets van, omdat het lesgeld ze meer waard is dan te lesklant te vertellen dat hij/zij beter naar de dierenarts zou gaan met het paard.

KarmaWitch

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:37

Mijn leasepaardje was dus ook te stijf om na te geven, omdat ze dus verkeerd is gereden. Toen ik haar niet meer kon leasen en ze weg ging naar andere stal, was dat mijn instructrice zei dat ze heel erg blij was dat ik haar heb kunnen leasen, omdat ik super met haar omging en ik echt een band had met haar en dat ze nu ook een stuk losser was :) Betekend dus ergens dat ik haar wel goed heb gereden?

Of kunnen jullie zo dat niet beoordelen.
Is in een tijd bestek van een halfjaar... Met de winter ertussen door.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:41

kristie14 schreef:
Ook ik heb een aantal recente foto's. We rijden op het moment niet heel veel door het weer en dit kan ik toch wel merken. Daarnaast loopt hij erg op de voorhand dus hier zijn we vooral mee bezig. Op de foto's zie je dit ook heel erg terug, hij gaat ook vaak wat te diep lopen. In de galop zie je ook dat hij veel meer moet gaan zitten.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan het commentaar van IDJ. Het lijkt of je paard je veel in de hand geeft (je aardig wat moet regelen met de hand) en het oogt allemaal wat strak. Ik vind het paard niet "in de krul" getrokken of zo maar "echte" nageeflijkheid (het loslaten in de kaak) is er nog niet. Wellicht kun je met je instructeur/trice wat meer werken aan stelling en buiging om je paard wat soepeler te krijgen en op een tempo te rijden, waarin het paard zich kan ontspannen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:46

Babootje schreef:
Je vergeet 1 mogelijkheid Bertie. Veel paarden die in de krul worden getrokken zijn idd te stijf om na te geven.
Soms doordat ze door verkeerd rijden spieren op de verkeerde plaatsen hebben gekregen. Soms ook gewoon omdat ze kreupel zijn.
En dat is zeker in-en-in triest. Want instructeurs zeggen daar vaak niets van, omdat het lesgeld ze meer waard is dan te lesklant te vertellen dat hij/zij beter naar de dierenarts zou gaan met het paard.

Ik zie ook erg veel paarden kreupel door ruitergeweld of door slecht tuig. Een goede instructeur herkent dit. Vind het jammer om veel 12/13 jarige dit al te zien doen. Waarom toch. Zie je dan zelf niet dat je paard kreupel gaat lopen?

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:02

pien_2010 schreef:
http://img51.imageshack.us/i/imagegtnu.jpg/

Carmenbrum je filmpje bekeken. Je paard is 3,5 en je rijdt 3 x per week half uurtje. Vind dat je verstandig bezig ben. Je laat hem op eigen benen lopen, je zit hem niet in de weg door van voren van alles te doen en je paard zit nog in de fase van wennen aan zaken als verkeer, commando's enz.
Je zou als je met hem bezig bent vanaf de grond hem kunnen leren de commando's stap, draf en galop en rustig of zoiets zeggen en hem leren dat hij dan terug komt in tempo. Als je dan rijdt kun je proberen om dit ook vanaf het zadel met hem te oefenen zodat hij leert stem commando te verbinden met zit hulp. Later zou je dan alleen zit hulp kunnen geven.
Je schrijft hij loopt op de voorhand. Ja allicht doet hij dat want hij is pas 3,5, totaal in onbalans en moet nog leren om op eigen benen te lopen. Die van mij viel zowat om als 4 jarige als ik me te bruusk bewoog in het zadel. Verlichte zit bij zo'n jong paard in de galop vind ik niet verkeerd, spaar je zijn rug mee.
Je zou nu al kunnen proberen of je jouw benen ietwat meer naar achteren kunt leggen en hakken naar beneden zodat hij leert dat je kuit aanwezig is op de goede plek (een lijn schouder, heup, hak). Zoals je nu bezig bent met de voorkant door die nog met rust te laten vind ik niet verkeerd.
Tevens zou je met licht rijden minder hoog uit het zadel omhoog kunnen komen en nog wat zachter naar beneden.
Je zegt dat hij super op je benen reageert. Je zou buiten af en toe klein pasje kunnen wijken want dat is nu hij nog in onbalans is zo gemakkelijk aangeleerd. Later kun je deze oefening dan mee pakken als echt losmakend.
Blijf hem maar lekker af en toe buiten rijden. Ik zie dit liever als ondeskundig gepluk aan de voorkant, dat werkt gewoon averechts.
Wellicht dat je een deskundige naar bit zou kunnen laten kijken want zo'n jong paard zou juist heel zacht moeten zijn in de mond. Wellicht even paardentandarts laten kijken of er niets in de weg zit in zijn mond waardoor hij niet zachtjes wil zijn in de mond. Bij die jonge paarden zie je dat ook nog al eens.
Succes er mee.

Dankje!
Toen hij 2 was heb ik veel met hem langs de weg gewandeld, dus verkeer is geen probleem. Meestal maak ik sowieso 1x per week een buitenrite van 4km, waar ik zo'n halfuurtje, 3 kwartier over doe als ik het rustig aan doe, meestal 2x een lang recht stuk galop en de rest stap/draf.
Ik vind buitenritjes leuk en hij ook :j
Ik vind het moeilijk om mijn benen naar achter te houden, maar denk wel dat dit er oa mee te maken heeft dat ik wat te groot voor hem ben.. Vinden jullie mij te groot voor hem? Hij is ong. 1.40m en ik 1.75m, denk dat ik nu wel zo'n beetje ben uitgegroeid..
Fijn dat jullie zo positief zijn, ik zie iedereen met 3/4 jarigen netjes nageeflijk, maar die trainen wss vaker en langer..
Tandarts denk ik al een tijdje over. Ik kan niet duidelijk merken dat hij last heeft, maar ik ben even aan het kijken naar de opties. Misschien kan ik het samen met iemand anders doen zodat ik goedkoper uit ben.. Moet het denk ik zelf betalen, mijn ouders vinden het maar onzin maar die hebben dan ook niks met paarden. 'Moet ie ook nog naar de kapper?!'
Mede omdat niemand in mijn omgeving er echt verstand van heeft ben ik soms best onzeker of ik het wel goed doe.. Sommigen zeggen dat ik maar druk moet houden op het bit, totdat hij omlaag gaat, maar dat vind ik niet fijn en Yari zeker niet..
Ik vind dit topic dan ook heel fijn en handig, ook de plaatjes en bv die lijntjes die Bertie had getrokken bij die schimmel...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:07

carmenbrum schreef:
.

Ik vind het moeilijk om mijn benen naar achter te houden, maar denk wel dat dit er oa mee te maken heeft dat ik wat te groot voor hem ben.. Vinden jullie mij te groot voor hem? Hij is ong. 1.40m en ik 1.75m, denk dat ik nu wel zo'n beetje ben uitgegroeid..

Ik denk niet dat je te groot bent. Het been naar achteren leggen en hakken naar beneden (denk aan de lijn trekken van schouder heup hak) heeft niets met lengte te maken van je benen want als jij leert je onderbeen goed aan te leggen en daarmee het contact, aanleuning, drijven te onderhouden hoef je jouw hak niet meer omhoog te trekken. Ik begrijp dat je dit denkt want heb het zelf ook te lang gedacht en daarom been niet goed aangelegd. Mijn paardje is 1.43 hoog en ik zelf 1.78 m. Kan haar nu beenlegging vaak in orde is (nog niet 100% blijft aandachtspunt) fijner rijden.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:33

carmenbrum schreef:
Dankje!
Toen hij 2 was heb ik veel met hem langs de weg gewandeld, dus verkeer is geen probleem. Meestal maak ik sowieso 1x per week een buitenrite van 4km, waar ik zo'n halfuurtje, 3 kwartier over doe als ik het rustig aan doe, meestal 2x een lang recht stuk galop en de rest stap/draf.
Ik vind buitenritjes leuk en hij ook :j
Fijn dat jullie zo positief zijn, ik zie iedereen met 3/4 jarigen netjes nageeflijk, maar die trainen wss vaker en langer..Tandarts denk ik al een tijdje over. Ik kan niet duidelijk merken dat hij last heeft, maar ik ben even aan het kijken naar de opties. Misschien kan ik het samen met iemand anders doen zodat ik goedkoper uit ben.. Moet het denk ik zelf betalen, mijn ouders vinden het maar onzin maar die hebben dan ook niks met paarden. 'Moet ie ook nog naar de kapper?!'
Mede omdat niemand in mijn omgeving er echt verstand van heeft ben ik soms best onzeker of ik het wel goed doe.. Sommigen zeggen dat ik maar druk moet houden op het bit, totdat hij omlaag gaat, maar dat vind ik niet fijn en Yari zeker niet..
Ik vind dit topic dan ook heel fijn en handig, ook de plaatjes en bv die lijntjes die Bertie had getrokken bij die schimmel...

niets van anderen aantrekken.. Je doet alles lekker op eigen tempo, je hebt tijd zat! en zeker als je wil dat je paardje nog lang meegaat moet je niets overhaasten..
Tandarts is op deze leeftijd wel echt aan te raden.. Mijn paardje had enkele maanden na het inrijden (4j) ook ineens erg last van zijn tanden, hij heeft toen geleerd zijn bit echt vast te houden tussen zijn kiezen, en heeft dat nog lange tijd na tandarts blijven doen, dus toen zat ik terug bij af -O- :7

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:07

@ _iDj_ & Babootje (Ik doe het even tegelijk want eigenlijk zeggen jullie hetzelfde)
Allereerst bedankt voor het geven van jullie visie :) Ik zie precies hetzelfde en in mijn hoofd kan ik helemaal terug denken aan hoe het voelt als hij zo loopt. Hij is denk ik ook gewoon nog niet sterk genoeg om op deze manier te lopen (al had ik het idee dat hij dit eerder wel was, dus het zal ook te maken hebben met het minder trainen). Best frustrerend is het want ik heb (als hij moe wordt) op een gegeven moment zoveel in mijn handen, en een zo op de voorhand lopend paard.

Met mijn instructrice ben ik er al uit gekomen dat ik hem vaak te hard liet lopen waardoor hij ging krabbelen en nog meer op de voorhand ging lopen. Ik ben dus hard bezig met ''voelen'' waar het juiste tempo ligt. Daarnaast moet ik veel kleine voltes rijden en tempowisselingen.

Hij heeft ook gewoon niet de ideale dressuurbouw waardoor het voor hem extra moeilijk wordt. Maar jullie zeggen dus dat ik hem wat langer in de hals moet houden en als hij daarbij toch nog verder wil zakken been moet geven? (Ik ben op dit moment denk ik vaak te laat met dat been geven)

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:06

Ik vind dat ze hier wel goed loopt, alleen mijn handen zouden iets hoger mogen en mijn voeten iets meer naar binnen.
Voor derest weet ik niets te zeggen :)
(heb wel maar 1 foto)
Afbeelding

Vierkantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:48

Na lang twijfelen ga ik de foto toch plaatsen,
Ik vind mijn paard zelf op deze foto wel mooi lopen maar of het rijtechnisch correct is...
hij loopt mooi op lengte, al is zijn nek niet het hoogste punt. Maar daarvoor moet hij nog meer verzamelen denk ik. en zijn benen lijken gelijk te bewegen en gelijk neer te komen. wat ook wel goed is?

De foto is al van een tijd geleden, ik hoop deze week nieuwe foto's te kunnen trekken.
Na de examens start ik opnieuw met les, geen wedstrijd niveau.
Aan mijn houding is nog wel wat werk, ik hang nogal, en ik moet mijn handen meer dragen. Daar is ondertussen al aan gewerkt :)

Afbeelding

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:52

pien_2010 en Benno08 bedankt!
Ik zit te denken om hem aankomende zomer/herfst te verkopen en op zoek te gaan naar een (recreatie) paard.. Omdat ik misschien toch groot voor hem ben...(?)
Dus ik heb er zelf dan niks aan dat hij langer meegaat, maar ik wìl helemaal niet elke dag intensief trainen, ook niet met een paard die het aankan..
Hmm wel goede tip van de tandarts, ik heb nog nooit een tandarts gehad dus ook geen ervaring mee..

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:57

Jeetje wat gaat dit topic snel zeg! Ik heb al sinds oktober niet meer kunnen rijden op mijn paardje, daarom heb ik maar wat oudere foto's opgeduikeld. Want ik heb de behoefte om mezelf kritisch te bekijken.
Waarom ik dit niet gewoon alleen doe? Omdat ik meer te leren heb, er zijn nog zoveel dingen die ik domweg mis, domweg nog niet zie! Puur omdat ik daar meer op moet oefenen, meer naar moet kijken. En waar kan ik dit soort dingen nou niet het beste in dit topic doen! Want jullie feedback is altijd zeer prettig met duidelijke uitleg!
foto 1
Afbeelding
http://tinypic.com/r/2eaj86o/6
Mijn eigen commentaar
Ik heb het in rondjes gedaan, de eigenlijke foto staat in de link.
Laat ik beginnen bij de loodlijn, mijn paard loopt hier achter de loodlijn tevens zie ik lichte spanning bij zijn kaak en onderhals. Dit komt (vermoed ik) door de spanning die ik zie in mijn armen. Ik span mijn spieren aan, waarom? Heb ik toch niet nodig, geen spierspanning nodig alleen contact met de mond.
Het rondje bij de schoft, wat zie ik daar? Geen ronding, net dat beginnetje niet. Of is dit niet erg?
Dan het rondje bij mijn armen, bedoeling om aan te duiden dat ik wat ingedeukt zit, waarom niet mooi recht op, rug rechten en gaan met die banaan :P
De streep vanuit mijn ogen, ik kijk naar beneden waar gaat je paard dan naartoe, juist ja naar beneden..
Het rondje bij de buik, wil ik toch graag aanduiden de spierspanning daar! Hij spant zijn buikspieren aan *\o/* Wat mogelijk maakt dat hij zijn rug goed gebruikt! Maar dit doet hij nog niet optimaal want hij kantelt zijn bekken niet.
Rondje om de staart , ik zie een mooi gedragen staart.
Desondanks kantelt mijn paard zijn bekken niet, hij loopt dan ook op de voorhand (waar ging je paard ook alweer naar toe waar je heen kijkt :+ )
De twee blauwe rondjes heb ik voor de buiging, zie ik dat nou goed, zijn beide benen toch beide wat gebogen, het moment waar ze naar voren buigen. Maar de voorknie is toch verder dan de achter knie. Achterhand moet dus actiever!

foto 2
http://tinypic.com/r/30crshx/6
Afbeelding
Dan foto 2, ook met rondjes.
Mijn eigen commentaar
Een middendraf foto. Ten eerste ongelooflijk op de voorhand, rondjes om de benen wil ik vooral de driehoek aanduiden, is die hetzelfde, NEE! Absoluut niet!
rondje om hoef , wil ik eigenlijk aanduiden de druk die hij op zijn been zet. Jeetje hoe op de voorhand!
Maar goed rondje hoofd , waar kijk ik naar toe?! Ja hoor weer naar de grond, geld zal ik niet vinden hoor :+ Maar een paard op de voorhand krijg ik wel!
Het rondje buik wil ik toch graag weer zijn buikspier aanspanning aanduiden daar ben ik toch stiekem wel een beetje trots op, maar desondanks hij kantelt zijn bekkens niet, optimaal gebruik achterhand? Dacht het niet! Goed gebruik rug, nee dus want het is een combi van beide, goed achterhand, goed rug gebruik..
Dan rondje kaak Spanning, o zo veel spannin, maar zie die sperriem even jeetje hoezo die staat strak! Schaamte.. Arm beestje..
Rondje nek valse knik! Potverdorie.. -O- Is het stukje achter de oren hoogste punt? Nope niet, daarin tegen heeft hij dus een valse knik. Hoofd zal dus waarschijnlijk ook achter de loodlijn zijn En dan nog het rondje om mijn handen , spanning, spanning, spanning. Just relax! Dan kan je paardje ook relaxen in kaak en hals.

Goed :D even comment op oude foto's, hoop toch binnen kort ook nieuwe foto's te kunnen plaatsen. Dit is toch nog wel uit mijn ontwetendheid tijd.. Waarbij ik nog niet zo nadacht wat ik deed zoals ik nu doe en er nog heel ander tegen aankeek. Maar het is nooit verkeerd omjezelf te beoordelen.
Dus hierbij mijn beoordeling los hier in het topic. Aanvullingen, verbeteringen ect zijn allemaal toegstaan.
Leren, leren leren wil ik! Ik wil een happy paard, ik wil BLIJ rijden zoals Bertie dat altijd zo mooi zegt *\o/*

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:10

Omdat ik nu toch zo lekker bezig ben met de rondjes en dingentjes :+ Ga ik lekker door met de twee andere posters!
Afbeelding
Allereerst deze :)
Okay ik ga gewoon zeggen wat ik zie :)
Allereerst de gele rondjes bij zijn hoeven, als je goed kijkt, de achterhoef is al los van de grond! De voorhoef ook? Nee die niet. Hij loopt dus net niet lekker in takt. Zijn achterhoef en voorhoef moeten hetzelfde zijn, even ver. En dit is net niet het geval. Als ik heel goed kijk is de driehoek tussen de voorbenen ook iets groter dan de driehoek van de achterbenen. De achterhand is dus iets minder actief. Maar hij zet zijn achterhoef wel al eerder weg dan zijn voorhoef hoe kan dat dan?
Ik denk dat je paardje iet op de voorhand loopt dan, dat hij meer gewicht wil houden op zijn voorbenen zet hij zijn achterbenen eerder weg dan zijn voorbenen.
Het paarse rnodje bij zijn kaak, ik zie daar lichte spanning en ik denk dat dat komt door je armen, zie rode rondje wat zie ik daar een wat gespannen houding (correct me if I'm wrong..) Span jij je, kan je paard ook niet lekker ontspannen.
Dan wil ik meteen door naar het blauwe rondje, knijp je aan met je boven benen? Want het lijkt zo dat je kuiten vrij los aan je paard liggen en je dat compenseert met je bovenbenen, kan dit kloppen? Doe het andersom, hou je kuiten mooi aangesloten aan je paard en ga lekker relaxed op je paard zitten. Ga je spannen bij je bovenbenen komt die spanning op de rug van je paard en hoe kan je paard dan nog lekker zijn rug gebruiken?
Dan nog als laatste het grijze rondje. Ik dacht een lichte valse knik te zien maar nu begin ik toch te twijfelen. . . Misschien iemand anders die daar meer duidelijkheid op kan geven.

Nummer 2 :D
Afbeelding
Wederom met rondjes en kleurtjes..
Het is een beetje een vage foto maar heb mijn best gedaan :)
Wat ik zie;
Kan het niet heel goed zien vanuit deze hoek maar het lijkt alsof je paard iets achter de loodlijn komt. Daarbij wil ik meteen over naar de benen, zie je de hoek tussen de voorbenen en achterbenen? Die driehoek, is die gelijk? Nee, de achterhand is kleiner wat betekend dat de achterhand minder actief is, wat dus betekend dat je wellicht meer van voor naar achter rijden zodat je paard ook iets met je neusje eruit komt, het kan een verband met elkaar zijn! Dan het cirkeltje om de hoef zie ik het goed en raakt de hoef nou wel of niet al de grond? Ik ben vanuit gegaan van wel, en kijk zijn achterhoef ook! Dus je paard loopt wel in een goede takt! *\o/* Toch heb ik het idee dat hij iets op de voorhand valt (kan aan de foto liggen of iets anders.. maar als het wel zo is.), dus actief, actief, actief. De achterhand dit betekent niet versnellen, nee hoor gewoon op het zelfde tempo maar wel actiever vanuit achteren. Dan je handen, waar liggen die?! (Bijna) Op je benen! Hou ze wat hoger en meer naar voren, geef je paard de ruimte! Hoe kun je nu goed inwerken? Je hebt helemaal geen beweegruimte met je handen. Ga voor vrijheid, geef jij je paard meer ruimte kan hij zijn neusje ook goed op de loodlijn of er niet iets voor doen.
Dan het blauwe circkeltje, ik twijfel, ik twijfel enorm want is het nou een goede boog of toch stiekem een valse knik. Want wat is het hoogste punt wat ik zie halverwege de nek. Hoogste punt hoort achter de oren te zijn. Maar ligt die nou aan de foto of anders wat? Want je paard begint wel mooi met buigen vanuit de schoft *\o/* maar die valse knik.. Ja het lijkt toch echt hoger dat zou dus betekenen valse knik. Ik twijfel echt iemand anders misschien meer duidelijkheid.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:22

jes_sam schreef:
Omdat ik nu toch zo lekker bezig ben met de rondjes en dingentjes :+ Ga ik lekker door met de twee andere posters!
[ Afbeelding ]
Allereerst deze :)
Okay ik ga gewoon zeggen wat ik zie :)
Allereerst de gele rondjes bij zijn hoeven, als je goed kijkt, de achterhoef is al los van de grond! De voorhoef ook? Nee die niet. Hij loopt dus net niet lekker in takt. Zijn achterhoef en voorhoef moeten hetzelfde zijn, even ver. En dit is net niet het geval. Als ik heel goed kijk is de driehoek tussen de voorbenen ook iets groter dan de driehoek van de achterbenen. De achterhand is dus iets minder actief. Maar hij zet zijn achterhoef wel al eerder weg dan zijn voorhoef hoe kan dat dan?
Ik denk dat je paardje iet op de voorhand loopt dan, dat hij meer gewicht wil houden op zijn voorbenen zet hij zijn achterbenen eerder weg dan zijn voorbenen.
Het paarse rnodje bij zijn kaak, ik zie daar lichte spanning en ik denk dat dat komt door je armen, zie rode rondje wat zie ik daar een wat gespannen houding (correct me if I'm wrong..) Span jij je, kan je paard ook niet lekker ontspannen.
Dan wil ik meteen door naar het blauwe rondje, knijp je aan met je boven benen? Want het lijkt zo dat je kuiten vrij los aan je paard liggen en je dat compenseert met je bovenbenen, kan dit kloppen? Doe het andersom, hou je kuiten mooi aangesloten aan je paard en ga lekker relaxed op je paard zitten. Ga je spannen bij je bovenbenen komt die spanning op de rug van je paard en hoe kan je paard dan nog lekker zijn rug gebruiken?
Dan nog als laatste het grijze rondje. Ik dacht een lichte valse knik te zien maar nu begin ik toch te twijfelen. . . Misschien iemand anders die daar meer duidelijkheid op kan geven.

Dat kan kloppen op mijn protocol staat ook altijd dat ze niet in takt loopt, en mijn lesgeeftster had ook al gezegd dat ze iets meer in haar achterhand mag werken.
Mijn houding is inderdaad wat gespannen, ik heb soms nog moeite met haar passen en daarom span ik mij op.
Ik knijp inderdaad met mijn bovenbenen, alleen heb ik nooit door dat ik dit doe.
Van die valse knik weet ik het ook niet, mij is er nooit iets over gezegd.
Heel erg bedankt voor de reactie :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:32

Kimberly520 ; het is fijn om te horen dat ik het toch wel allemaal goed heb gezien even afgezien van die knik want dat vind ik toch ook nog wel erg lastig te bepalen :+
Ik heb niet echt veel tips gegeven want op zich zijn die heel simpel, gewoon lekker ontspannen! Daardoor zal je paard vrijer kunnen bewegen en lossen veel dingen als vanzelf op denk ik!

Suus86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:33

Ik volg dit topic al een tijdje en vind het zeer interessant! :D
Ben daarom ook erg benieuwd wat jullie van mijn paardje vinden!!
Mijn houding is niet perfect dat weet ik! Heb vroeger rugproblemen gehad en
dat gaat nu gelukkig steeds beter :D
Voor de rest vind ik dat ze wat achter de loodlijn loopt..
Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:36

Babootje schreef:
bertie schreef:
Een paard dat te stijf is om na te geven?
Jeetje, die had ik nog niet eerder gehoord. -O-
Wat ongelofelijk triest.
Nageven is vooral een mentale kwestie.

Nageven in MIJN woordenboek betekent dat een BLIJ paard vraagt: "ruiter, wat wil je dat ik doe?" :j

FYSIEK, GEFORCEERD 'nageven' (ik krijg dat woord in deze context haast niet uit m'n strot) levert ALLEEN MAAR SPANNING op.
Geen wonder dat zo'n paard 'te stijf' is. |(

WOW, wat grappig. Volgens mij zeggen we hetzelfde, en dan denk je toch dat ik een mogelijkheid vergeet.
Ik dacht echt dat ik die mogelijkheid luid en duidelijk genoemd heb.

Waarom vind ik dit grappig?
Omdat het heel duidelijk maakt hoe moeilijk het is om iets te beschrijven, zodat het ook over komt.

Ben blij met je bijdrage Babootje, om meerdere redenen. _/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:42

Veulen84 schreef:
Babootje schreef:

Ik zie ook erg veel paarden kreupel door ruitergeweld of door slecht tuig. Een goede instructeur herkent dit. Vind het jammer om veel 12/13 jarige dit al te zien doen. Waarom toch. Zie je dan zelf niet dat je paard kreupel gaat lopen?

Dat zien mensen inderdaad niet.
Je moet ook LEREN ZIEN.

En daar zij wij voor. *\o/*

Neem het mensen vooral niet kwalijk dat ze iets niet weten, of iets niet zien.

Niet weten is niet erg.
Weten, en niet willen .. DAT is erg.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:04

Hee...
als we met rondjes beginnen, begin dan alsjeblieft éérst met het rechtzetten van de foto!

Op zich ben ik niet zo blij met rondjes, ook al doe ik er ook aan mee. :D

Wat ik belangrijk vind is vooral gevoel over te dragen.

Vraag 1 is dit een BLIJ beeld?
  • ja - wat maakt dit een blij beeld?
  • nee - wat maakt dat dit geen fijn beeld is?

Vraag 2 vergelijk jouw foto met dat van Charlotte Dujardin op Valegro.
Zoek de 7 verschillen.
Benoem ze.
  • wat maakt dat je blij word van Charlotte op Valegro?
  • word je blij van je eigen foto?
    • ja - benoem het.
    • nee - wat is het verschil? En wat zou je anders kunnen doen?

De mogelijkheid dat je NIET blij word van Charlotte Dujardin op Valegro komt NIET in me op. _/-\o_

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:06

Mijn leasepaardje was dus ook te stijf om na te geven, omdat ze dus verkeerd is gereden. Toen ik haar niet meer kon leasen en ze weg ging naar andere stal, was dat mijn instructrice zei dat ze heel erg blij was dat ik haar heb kunnen leasen, omdat ik super met haar omging en ik echt een band had met haar en dat ze nu ook een stuk losser was Betekend dus ergens dat ik haar wel goed heb gereden?

Of kunnen jullie zo dat niet beoordelen.
Is in een tijd bestek van een halfjaar... Met de winter ertussen door.

Ik krijg waarschijnlijk deze of volgende week de foto's van het paardje binnen. Kan ik wel een overzichtje maken...
Is het goed als ik dus wel rondjes zet omdat ik het dan voor mezelf mooi kan beoordelen?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:27

Zet hier effe een stipke dames, leuk draadje waar es een keer niet op elkaar wordt ingehakt ;)
Maar leerzaam en waar met zelfkritiek (deel pluimpjes uit..) er naar wordt gekeken.

En kom , niet onverwacht ... bekende namen tegen :j