Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjolvir schreef:Het is niet het zichtbare stukje te veel naar links zitten (ben zo scheef als een huis gebouwd op palen in Amsterdam, dus dat stuk wist ik al),
het is net een fractie, klein ministukje meer druk geven op rechter zitbeen knobbel zeg maar en daarbij proberen rechter been iets langer te maken.
Heb ernstig in de spiegel zitten staren, maar je ziet het verschil niet, je voelt het wel.
Die schouders van mij, zijn ahum, al jaren euvel en scheef, ook in het dagelijks leven, poog ik die in het gareel te houden.
Alleen dat net met je gewicht niet helemaal recht boven je paard zitten dat stukje maakt nu echt verschil.
Vandaag niet kunnen uitproberen, sneeuwerfarrest voor de paarden.
kristie14 schreef:Ook ik heb een aantal recente foto's. We rijden op het moment niet heel veel door het weer en dit kan ik toch wel merken. Daarnaast loopt hij erg op de voorhand dus hier zijn we vooral mee bezig. Op de foto's zie je dit ook heel erg terug, hij gaat ook vaak wat te diep lopen. In de galop zie je ook dat hij veel meer moet gaan zitten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Foto 1: Ik krijg zelf het gevoel alsof hij heel graag naar de grond wil maar ik hem met man en macht omhoog probeer te houden,
daarnaast vind ik dat hij zijn rechterachterbeen raar neer wil zetten: iets teveel naar binnen ipv recht achter het voorbeen.
Verder vind ik wel dat hij niet te ver achter of te ver voor de loodlijn loopt
kristie14 schreef:Foto 2: Ik vind deze foto ''mooi''. Hij loopt nog wel te veel op de voorhoofd en teveel op mijn hand. Het ziet eruit alsof ik hem
helemaal ''til''. Zijn beenwerk en stelling vind ik wel mooi en ik vind die oortjes zo op mij gericht heel fijn om te zien!
kristie14 schreef:Foto 3: Ik vind deze foto wat raar. Alsof ik er teveel bovenop zit maar dit kan ook aan het moment liggen.
Daarnaast loopt hij iets voor de loodlijn maar dit vind ik nu eigenlijk niet erg omdat hij vaker juist achter de loodlijn loopt.
Verder is het bergopwaartse nog ver te zoeken maar dat is ook nog niet iets waar we op korte termijn naar streven.
Benno08 schreef:oké, ik ga me er toch aan wagen (aub beetje lief zijn haha, ben al vrij onzeker)
Mijn paardje is jong, we zijn net verhuisd van stalling en aangezien hij altijd erg veel tijd nodig heeft zich aan te passen nu pas weer begonnen met rijden. Ik heb hem zelf ingereden op de vorige stalling,
maar bij gebrek aan een bak heeft hij daar nooit echt veel gewerkt.
Ik heb met hem nog geen les, ik ga af en toe lessen bij iemand op haar paarden,
en nu ik beschikking tot een goede bak heb komt ze binnenkort bij mij les geven!
Benno is een paard die zich erg sterk kan maken in de mond, dus in de bak oefen ik nu vooral hem echt op de zit te rijden,
en probeer ik dan heel vaak hem met zijn neusje tot op de grond te rijden zodat hij zijn rug leert te gebruiken en gaat dragen,
mede omdat hij in het begin de neiging had hem op te krullen (op zijn friesjes) dus heb het even om een andere boeg gegooid en laat hem lekker los.. (volgende keer daarvan misschien fotos)
Deze foto is van gisteren op wandeling(daar ga ik nog niet met een los teugeltje rijden)
Hij mist vooral balans en loopt nog lekker scheef, tjah, hij moet eigenlijk nog alles leren![]()
oké, shoot!![]()
[ Afbeelding ]
bertie schreef:Een paard dat te stijf is om na te geven?
Jeetje, die had ik nog niet eerder gehoord.![]()
Wat ongelofelijk triest.
Nageven is vooral een mentale kwestie.
Nageven in MIJN woordenboek betekent dat een BLIJ paard vraagt: "ruiter, wat wil je dat ik doe?"![]()
FYSIEK, GEFORCEERD 'nageven' (ik krijg dat woord in deze context haast niet uit m'n strot) levert ALLEEN MAAR SPANNING op.
Geen wonder dat zo'n paard 'te stijf' is.
kristie14 schreef:Ook ik heb een aantal recente foto's. We rijden op het moment niet heel veel door het weer en dit kan ik toch wel merken. Daarnaast loopt hij erg op de voorhand dus hier zijn we vooral mee bezig. Op de foto's zie je dit ook heel erg terug, hij gaat ook vaak wat te diep lopen. In de galop zie je ook dat hij veel meer moet gaan zitten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Babootje schreef:Je vergeet 1 mogelijkheid Bertie. Veel paarden die in de krul worden getrokken zijn idd te stijf om na te geven.
Soms doordat ze door verkeerd rijden spieren op de verkeerde plaatsen hebben gekregen. Soms ook gewoon omdat ze kreupel zijn.
En dat is zeker in-en-in triest. Want instructeurs zeggen daar vaak niets van, omdat het lesgeld ze meer waard is dan te lesklant te vertellen dat hij/zij beter naar de dierenarts zou gaan met het paard.
pien_2010 schreef:http://img51.imageshack.us/i/imagegtnu.jpg/
Carmenbrum je filmpje bekeken. Je paard is 3,5 en je rijdt 3 x per week half uurtje. Vind dat je verstandig bezig ben. Je laat hem op eigen benen lopen, je zit hem niet in de weg door van voren van alles te doen en je paard zit nog in de fase van wennen aan zaken als verkeer, commando's enz.
Je zou als je met hem bezig bent vanaf de grond hem kunnen leren de commando's stap, draf en galop en rustig of zoiets zeggen en hem leren dat hij dan terug komt in tempo. Als je dan rijdt kun je proberen om dit ook vanaf het zadel met hem te oefenen zodat hij leert stem commando te verbinden met zit hulp. Later zou je dan alleen zit hulp kunnen geven.
Je schrijft hij loopt op de voorhand. Ja allicht doet hij dat want hij is pas 3,5, totaal in onbalans en moet nog leren om op eigen benen te lopen. Die van mij viel zowat om als 4 jarige als ik me te bruusk bewoog in het zadel. Verlichte zit bij zo'n jong paard in de galop vind ik niet verkeerd, spaar je zijn rug mee.
Je zou nu al kunnen proberen of je jouw benen ietwat meer naar achteren kunt leggen en hakken naar beneden zodat hij leert dat je kuit aanwezig is op de goede plek (een lijn schouder, heup, hak). Zoals je nu bezig bent met de voorkant door die nog met rust te laten vind ik niet verkeerd.
Tevens zou je met licht rijden minder hoog uit het zadel omhoog kunnen komen en nog wat zachter naar beneden.
Je zegt dat hij super op je benen reageert. Je zou buiten af en toe klein pasje kunnen wijken want dat is nu hij nog in onbalans is zo gemakkelijk aangeleerd. Later kun je deze oefening dan mee pakken als echt losmakend.
Blijf hem maar lekker af en toe buiten rijden. Ik zie dit liever als ondeskundig gepluk aan de voorkant, dat werkt gewoon averechts.
Wellicht dat je een deskundige naar bit zou kunnen laten kijken want zo'n jong paard zou juist heel zacht moeten zijn in de mond. Wellicht even paardentandarts laten kijken of er niets in de weg zit in zijn mond waardoor hij niet zachtjes wil zijn in de mond. Bij die jonge paarden zie je dat ook nog al eens.
Succes er mee.
carmenbrum schreef:.
Ik vind het moeilijk om mijn benen naar achter te houden, maar denk wel dat dit er oa mee te maken heeft dat ik wat te groot voor hem ben.. Vinden jullie mij te groot voor hem? Hij is ong. 1.40m en ik 1.75m, denk dat ik nu wel zo'n beetje ben uitgegroeid..
carmenbrum schreef:Dankje!
Toen hij 2 was heb ik veel met hem langs de weg gewandeld, dus verkeer is geen probleem. Meestal maak ik sowieso 1x per week een buitenrite van 4km, waar ik zo'n halfuurtje, 3 kwartier over doe als ik het rustig aan doe, meestal 2x een lang recht stuk galop en de rest stap/draf.
Ik vind buitenritjes leuk en hij ook
Ik vind het moeilijk om mijn benen naar achter te houden, maar denk wel dat dit er oa mee te maken heeft dat ik wat te groot voor hem ben.. Vinden jullie mij te groot voor hem? Hij is ong. 1.40m en ik 1.75m, denk dat ik nu wel zo'n beetje ben uitgegroeid..
Fijn dat jullie zo positief zijn, ik zie iedereen met 3/4 jarigen netjes nageeflijk, maar die trainen wss vaker en langer..Tandarts denk ik al een tijdje over. Ik kan niet duidelijk merken dat hij last heeft, maar ik ben even aan het kijken naar de opties. Misschien kan ik het samen met iemand anders doen zodat ik goedkoper uit ben.. Moet het denk ik zelf betalen, mijn ouders vinden het maar onzin maar die hebben dan ook niks met paarden. 'Moet ie ook nog naar de kapper?!'
Mede omdat niemand in mijn omgeving er echt verstand van heeft ben ik soms best onzeker of ik het wel goed doe.. Sommigen zeggen dat ik maar druk moet houden op het bit, totdat hij omlaag gaat, maar dat vind ik niet fijn en Yari zeker niet..
Ik vind dit topic dan ook heel fijn en handig, ook de plaatjes en bv die lijntjes die Bertie had getrokken bij die schimmel...
jes_sam schreef:Omdat ik nu toch zo lekker bezig ben met de rondjes en dingentjesGa ik lekker door met de twee andere posters!
[ Afbeelding ]
Allereerst deze![]()
Okay ik ga gewoon zeggen wat ik zie![]()
Allereerst de gele rondjes bij zijn hoeven, als je goed kijkt, de achterhoef is al los van de grond! De voorhoef ook? Nee die niet. Hij loopt dus net niet lekker in takt. Zijn achterhoef en voorhoef moeten hetzelfde zijn, even ver. En dit is net niet het geval. Als ik heel goed kijk is de driehoek tussen de voorbenen ook iets groter dan de driehoek van de achterbenen. De achterhand is dus iets minder actief. Maar hij zet zijn achterhoef wel al eerder weg dan zijn voorhoef hoe kan dat dan?
Ik denk dat je paardje iet op de voorhand loopt dan, dat hij meer gewicht wil houden op zijn voorbenen zet hij zijn achterbenen eerder weg dan zijn voorbenen.
Het paarse rnodje bij zijn kaak, ik zie daar lichte spanning en ik denk dat dat komt door je armen, zie rode rondje wat zie ik daar een wat gespannen houding (correct me if I'm wrong..) Span jij je, kan je paard ook niet lekker ontspannen.
Dan wil ik meteen door naar het blauwe rondje, knijp je aan met je boven benen? Want het lijkt zo dat je kuiten vrij los aan je paard liggen en je dat compenseert met je bovenbenen, kan dit kloppen? Doe het andersom, hou je kuiten mooi aangesloten aan je paard en ga lekker relaxed op je paard zitten. Ga je spannen bij je bovenbenen komt die spanning op de rug van je paard en hoe kan je paard dan nog lekker zijn rug gebruiken?
Dan nog als laatste het grijze rondje. Ik dacht een lichte valse knik te zien maar nu begin ik toch te twijfelen. . . Misschien iemand anders die daar meer duidelijkheid op kan geven.
Babootje schreef:bertie schreef:Een paard dat te stijf is om na te geven?
Jeetje, die had ik nog niet eerder gehoord.![]()
Wat ongelofelijk triest.
Nageven is vooral een mentale kwestie.
Nageven in MIJN woordenboek betekent dat een BLIJ paard vraagt: "ruiter, wat wil je dat ik doe?"![]()
FYSIEK, GEFORCEERD 'nageven' (ik krijg dat woord in deze context haast niet uit m'n strot) levert ALLEEN MAAR SPANNING op.
Geen wonder dat zo'n paard 'te stijf' is.
Je vergeet 1 mogelijkheid Bertie. Veel paarden die in de krul worden getrokken zijn idd te stijf om na te geven.
Soms doordat ze door verkeerd rijden spieren op de verkeerde plaatsen hebben gekregen. Soms ook gewoon omdat ze kreupel zijn.
En dat is zeker in-en-in triest. Want instructeurs zeggen daar vaak niets van, omdat het lesgeld ze meer waard is dan te lesklant te vertellen dat hij/zij beter naar de dierenarts zou gaan met het paard.
Veulen84 schreef:Babootje schreef:Je vergeet 1 mogelijkheid Bertie. Veel paarden die in de krul worden getrokken zijn idd te stijf om na te geven.
Ik zie ook erg veel paarden kreupel door ruitergeweld of door slecht tuig. Een goede instructeur herkent dit. Vind het jammer om veel 12/13 jarige dit al te zien doen. Waarom toch. Zie je dan zelf niet dat je paard kreupel gaat lopen?