[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:56

Okiii. =)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:56

S_en_Z schreef:
Change.. je plaatst 2x hetzelfde bericht op dezelfde dag. Geduld is een schone zaak. Heb je voor paardrijden ook nodig.

Om het topic LEERZAAM te maken reageer ik NOG niet op jouw foto. ;)

nou ik wacht al een tijdje braaf hoor :P

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:00

Tita nee voelde me niet aangesproken, vond het een rare opmerking.

Omdat je het zo aardig vroeg... :Y) :+ Leuk paard heb je! Oogt nog als een jonkie? Ik ga mee met het commentaar hierboven en het commentaar wat je zelf hebt gegeven.
Je houding is eigenlijk niet eens zo verkeerd, denk een momentopname waarbij je wat naar voren leunt.T
Tempowisselingen zou voor dit paard een goede oefening zijn denk ik.

Ben wel benieuwd naar meer foto´s van jullie :D

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:01

Ik ga dit volgen leeuuuukk ..Mijn merrie is net onder het zadel :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:03

S_en_Z schreef:
Anne_mieke88 schreef:
@S_en_Z Bij de eerste foto liep ze beetje in eigen houdinkje met halsstrekken juist niet. Dan volgt ze mijn hand wel. Af en toe komt ze hier in omhoog omdat ze wat ziet. Hier in kan ik merken dat ze nog niet helemaal van mij is met hals strekken. Hier in vind ik dat ik haar wat actiever moet hebben zodat ze misschien wat meer van mij word. en goed de druk op beide teugels te verdelen. Bij het halsstrekken gaat ze nooit rond en diep. Hier in mag ze eigelijk wat ronder van mij. Maar het beeld is voor mij al zoveel beter dan wat het is geweest dus voor nu is dit wel oke. Want dit is niet het punt waar ik me op wil focussen. Ik wil me juist focussen op het relaxed rijden zonder stres. Dat het voor haar en voor mij leuk is. En hier in zijn wij al zoveel vooruit gegaan.

Ik hoop dat dit is wat je bedoeld anders snap ik het niet :P ik ben echt geen topruiter. :P

Nee, halsstrekken en uitschuiven zijn bij mij 2 verschillende dingen.

Op de 1e foto's is je paard ook nog niet echt "bij elkaar". Leek me iets "uitgeschoven", alsof je daar probeert te voelen of je paard wel of niet naar je hand toe loopt.

Uitschuiven is voor mij (kan minimaal zijn) het iets meer teugellengte of armlengte geven aan je paard, waarin je paard moet volgen.. dat kan 2 centimeter zijn, dat kan tot boeghoogte zijn.. en als een paard echt met neus op de knietjes loopt.. dan is het voor mij pas écht halsstrekken.

Je begreep me verkeerd denk ik := ik bedoel in de normale "aanspanning" uitschuiven en "op maat nemen", daarin blijft ze te rond en net "achter je hand".

Ik ben ook geen topruiter!!! *\o/*

Ja ik heb je verkeerd begrepen :P
Ik heb tijdens de korte periode niet geprobeerd uit te schuiven (naja uitschuiven als in hals laten strekken) De stukken dat ik niet halsstrek probeer ik haar aan elkaar te laten lopen zonder te dwingen :)
Eerste foto (niet die oude wedstrijdfoto :P die is alleen te vergelijking) loopt ze er ook tegenaan en loopt ze beetje te drammen :P hierna zet ik haar even wat ronder en dieper (knopje bij mij paardje om haar wat meer van mij te maken) en hierna is ze meer van mij. Hierna loopt ze ook wat relaxter.

Dit is voor mij echt een doel. Het relaxed rijden, dit is voor mij erg moeilijk geweest. Ik zal mijn post eens opzoeken waarin ik beschrijf wat ik mijn paardje in al die jaren heb aangedaan en dat dit topic mijn gen heeft geopend :P
Ik merk dat wij samen (mijn lieve Eelkje en ik) het rijden veel leuker vinden :D Dit is voor mij al een behoorlijke leerproces.

En de feedback die jij geeft heb ik echt wat aan :) Dus vind het erg fijn wat er allemaal geschreven word :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:03

tita schreef:
S_en_Z schreef:
Change.. je plaatst 2x hetzelfde bericht op dezelfde dag. Geduld is een schone zaak. Heb je voor paardrijden ook nodig.

Om het topic LEERZAAM te maken reageer ik NOG niet op jouw foto. ;)

nou ik wacht al een tijdje braaf hoor :P

*aai over de bol*

Ik ben over je foto aan het nadenken!! (had net de horizon al aangepast zodat ik wat makkelijker kon kijken)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:05

Hahahah Samantha :+ Hoe gaat Zyalda nu? Heb laatste keer je filmpje gezien waar je een beetje in een dipje zat, eruit?

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:06

JoycexLynn12 schreef:
Tita nee voelde me niet aangesproken, vond het een rare opmerking.

Omdat je het zo aardig vroeg... :Y) :+ Leuk paard heb je! Oogt nog als een jonkie? Ik ga mee met het commentaar hierboven en het commentaar wat je zelf hebt gegeven.
Je houding is eigenlijk niet eens zo verkeerd, denk een momentopname waarbij je wat naar voren leunt.T
Tempowisselingen zou voor dit paard een goede oefening zijn denk ik.

Ben wel benieuwd naar meer foto´s van jullie :D

Sluit ik me hellemaal bij aan :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:10

@ Tita

JA ik ben de gene met het grootste commentaar dus ja ik voel mij aangesproken :D ~~}>

Ik vind het er op zich redelijk vriendelijk uitzien maar er lijkt wel veel spanning in te zitten. Het lijkt als of de bovenbenen van de ruiter niet helemaal ontspannen waardoor het paard ook teveel negatieve spanning krijgt. Daarom vind ik het lijken alsof de foto net op het verkeerde moment is genomen, paard geeft tegendruk in de handen en valt wat op de voorhand door die spanning. De ruiter heeft ook wat gespannen handen en lijkt ook niet volledig te ontspannen in de schouders. Hals is ook niet helemaal rond. Toch denk ik, dat dit gewoon geen goede foto is. Ik denk namelijk, dat deze combinatie beter kan ook al ken ik de combinatie niet

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:11

Post van 02-03-2012

Anne_mieke88 schreef:
Hallo,

ik lees sinds dinsdag mee en vind de tips echt geweldig.
Heb gisteren les gehad en echt gelet op de dingen waar ik tegen aan loop. Ik hoop dat jullie mij beetje kunnen helpen zodat ik ook weer blij kan rijden :)

Ik heb een friesje van 11 jaar, ik rijd haar al vanaf dat ze 3 is. Toen ik begon met haar rijden reed ik zelf pas 2 maanden. Dus we waren allebei puppy's die het maar met elkaar moesten uitzoeken.

Zagen, trekken in haar mond, en kin op de borst trekken...ja echt heel erg maar ik heb het allemaal gedaan.Ze is vorig jaar zwanger geweest en heb toen een tijdje niet gereden. Toen ik weer begon met rijden heb ik tegen mezelf gezegd ik ga het anders doen. Ik wil haar niet meer pijn doen, en niet elke keer vechten en drammen op het zogenaamde "aan de teugel" (kin op de borst trekken) ik ga gewoon lekker relaxed doen en alles voorwaards oplossen. Dat ging goed. Ze was sneller los en ze was wel lekker voorwaarts en goed aan het been.

Dus in december waren we een heel end op weg.
Vanuit het voorwaartse viel ze vaak netjes in mijn hand. (In stap en galop...draf is altijd al moeilijk geweest)

Toen ben ik 2 keer op vakantie geweest (januari en februari) en tussen die tijd alleen maar beetje buitenritjes gemaakt geen dressuur.

Deze week heb ik haar weer opgepakt, en betrapte mezelf op mijn oude gewoontes echt verschrikkelijk.
Maandag had ik haar met slof gereden :S Ik gebruik niet graag hulplijnen maar ik was zo pissed off (ja ik kan best driftig zijn) dus nadat ik 20 min had lopen kloten dat ze niet aan de teugel wou (voor mijn gevoel). Ik heb van mezelf verloren die dag.
Zodra ik de slof omdoe heb ik namelijk een heel ander paard en dat weet ik, ik heb daar beetje misbruik van gemaakt. Als ik die slof omdoe kan ik alles met haar doen dan kan ze zelfs contragalop. Maargoed het is een slechte manier van oplossen ik had het beter met geduld kunnen oplossen.

Dinsdag was ze klein beetje draakje en ik heb dit niet voorwaards opgelost, ik heb dit opgelost door ontzettend kwaad te worden. (ja en ik schaam me) door haar te slaan en te trappen. Daarna liep ze voor mijn gevoel als een engeltje (niet voorwaarts en in valse knik dus eigelijk niet goed) Dinsdagavond schaamde ik me zo dat ik haar zoveel pijn had gedaan. Dus toen ben ik op zoek gegaan naar een topic (dit topic) om me te helpen.

Woensdag heeft ze vrij gehad en gisteren heb ik dus les gehad. En telkens gelet op dat ik rustig blijf tot 10 tel en dat ik alles voorwaarts oplos. Ik heb dit samen met mijn instructrice gedaan en het ging goed.
Ik moet nog wel vaak aansporen, maar als ik consequent blijf zal ze dit weer redelijk gauw oppakken.

Ik merk dat ik teveel let op dat ze aan de teugel is dat ik alles verder vergeet.
Ik moet dus dat loslaten. en letten op het voorwaartse. Ik merk dat als ik dat doe dan gaat ze zelf relaxed lopen. En als ze voorwaarst is gaat ze af en toe zakken en kauwen op der bitje.

Sorry voor het lange verhaal moest het even kwijt. Dan weten jullie een beetje hoe het zit bij mij. En dan kan ik ook meepraten en even posten als ik ergens tegenaan loop.

Misschien hebben jullie nu al tips hoe ik haar voorwaarts krijg zonder driftig te worden :P en hoe we samen wat relaxter kunnen rijden.

Inmiddels 2 maanden verder en de vooruitgang is ongelofelijk :D
Ik mag met deze foto's, ook al zijn er natuurlijk altijd verbeterpunten, ontzettend tevreden zijn. Het ziet er (in mijn ogen) relaxed uit en dat was het ook. (foto's zijn overigens van eind maart begin april toen we 1 maand op weg waren en nu inmiddels al 2 maanden.

Maar blijf vooral feedback geven, ik hoop gauw nieuwe foto's te plaatsen en hier weer meer van te leren :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:14

Leuk om te lezen hoor, en zeker voor jou dat er zoveel verbetering in zit!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:28

JoycexLynn12 schreef:
Hahahah Samantha :+ Hoe gaat Zyalda nu? Heb laatste keer je filmpje gezien waar je een beetje in een dipje zat, eruit?

Hahaha, dipje viel wel mee. Na de mishandeling ging het al stukken beter ~~}> Nee grapje. Ze is nu alweer een stuk fijner, ook weer lekker aan het lessen. Dus erg fijn :o

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:29

Ja jij mishandelt haar wel enorm hoor, niet meer doen! :+

Mooi! Dus nu hoppa de M1 starten?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:32

Striemen? Nee joh, ze mag de zweep van mij alleen gebruiken om eventueel op de hals te leggen als Silke echt vertikt een bocht te maken... Dat zijn geen striemen maar plooien :)) Heb ook gewoon foto's waar je die ook ziet :j Geef Silke een tik en je ligt er naast ;)

De beugels waren zo kort omdat we gingen springen :) Aan de houding zijn we vollop aan het werkt. Taktmatig loopt Silke wel goed, het is precies een zweefmomentje volgens mij? Ik zal binnenkort nog wat meer foto's maken ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:46

VisibreTeam schreef:
Striemen? Nee joh, ze mag de zweep van mij alleen gebruiken om eventueel op de hals te leggen als Silke echt vertikt een bocht te maken... Dat zijn geen striemen maar plooien :)) Heb ook gewoon foto's waar je die ook ziet :j Geef Silke een tik en je ligt er naast ;)

De beugels waren zo kort omdat we gingen springen :) Aan de houding zijn we vollop aan het werkt. Taktmatig loopt Silke wel goed, het is precies een zweefmomentje volgens mij? Ik zal binnenkort nog wat meer foto's maken ;)

Bizarre plek voor een plooitje :)) Die kende ik nog niet! (of het is me gewoon nooit opgevallen dat kan ook *D )

Ja de houding is echt het belangrijkste voor nu :j

Ik vind de kortere beugels niet storend.. ik vind het zelf ook verschrikkelijk moeilijk om FIJN te zitten op een veelzijdigheidszadel.. ze mag best wat kort zitten wat mij betreft. Kun je haar ook leren de knietjes beter aan het zadel te houden :j

Silke is misschien wel "taktmatig" als in, niet hinkelen/onregelmatig.. het heeft niet met rad zijn te maken.. ze is niet in horizontaal evenwicht tussen stuwen en dragen in (de basis) achterhoefje komt eerder neer. Ze is achter iets sneller en "stijver" dan met de voorbeentjes. Maar daar kun je nog niet naartoe werken omdat de houding van de amazone nog wat instabiel is.

Het blijft wel een hele leuke pony

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:50

Die van mij heeft daar ook plooien als je vanuit een bepaalde hoek kijkt of net hoe ze heeft gelegen! Dacht ook huh? Als ze zich uitrekt zie je ze helemaal!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:54

Kijk hier zie je het ook :))
Afbeelding

Ik zal binnenkort weer even wat nieuwe foto's maken, want ze gaan goed vooruit die twee :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:18

Zal feedback geven ben zelf niet helemaal een leek :D

@ Jocye
was gewoon een opmerking ik bedoel er aantal mensen mee en dan niet eens negatief maar bv Ymcha ik ben het redelijk vaak eens met haar commentaar en ze postte hier best vaak, tot ik een topic van haar zag..toen had ik zoiets van okay theorie en praktijk zijn dingen apart. Nogmaals ik val Ymcha niet aan maar schrok van haar topic en ze geeft alles netjes toe hoor.
Ander persoon die ongezouten commentaar geeft (volgens mij niet hier) is Joolien ook met haar ben ik het vaak eens en dan nog paar mensen.
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar hun visie op mijn foto.. ook van anderen maar vooral van mensen die het altijd zo goed weten (overigens ben ik ook zo'n persoontje op bokt hoor ook hier bedoel ik niks mee)

Door is jonkie 4 jaar 5 maanden onder zadel bij mij en wordt maar 2x per week gereden.
Mijn houding vind ik zelf okay mijn benen zouden iets stiller mogen maar mijn bovenlichaam is ....sorry mag je dat zeggen... bijna goed.
Enkel handen iets naar voren maar ik draag ze tenminste en zet ze niet vast :D ben ook blij mee. Maar verder naar voren zit gewoon niet zo lekker. Of is kwestie van wennen.

@ S-Z krijgt een aai terug :P en schopje

@ Sofie niks aan toe te voegen dit is makkelijkste manier van commentaar geven :P

@ Danique met jouw commentaar kan ik niks mee
Paard duikt sowieso graag voor over dat is haar bouw. Spanning zijn er niet ze is los wel is ze pittig om haar vwnw te krijgen. Ze wil namelijk op links geen aanleuning laat bit graag rollen op rechts pakt ze vast..niet vast pakken uit nijd of hangen maar gewoon ze heeft moeite met buigen. Daar gaan we spiertjes oprekken en losser maken.
Wel is er spanning omdat er van alles gebeurd en zij wil daar wel van op de hoogte zijn maar ik denk dat dat joligheid is. Ze kan niet de hele tijd geconcentreerd zijn maar dat hoeft van mij niet.

De teugels hangen veel te vaak los ik moet ze juist korter nemen en vanuit die positie paard laten zakken.

Ik zelf ben redelijk blij met de foto..... als benen recht waren ( ik denk dat ik daar aan drijven ben) en hals ietsjes langer wat juist moeilijker is in verruimde draf was het plaatje voor mij perfect.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:20

Haha ik ga je pben zo.

Wat betreft je paard.. nieuwe foto's! Ben echt benieuwd naar wat meer foto's.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:41

Ik snap het niet hellemaal heb wel wat reacties geplaats enzo maar mag ik al wat foto's plaatsen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:44

Tita, ik zeg alleen wat ik zie en dat was wat ik zag.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:53

Okee nu heb ik nog een paar foto's! :)
Zelf ben ik niet goed in het beoordelen vanaf foto's :$

Toen ik net begon met haar te rijden ongeveer half jaartje geleden
Afbeelding

Nu zijn we een halfjaar verder en we hebben flink wat tegenslagen gehad, maar door veel overgangen en figuren te rijden zijn we hier nu.
Afbeelding

Eigen commentaar:
Activiteit moet er nog veel meer in, verder mag ze iets meer in de lengte gaan zakken, vind haar nu een beetje opgekropt lopen
Mijn eigen houding is al een stuk verbeter sinds 1 of 2 jaar geleden maar we zijn er nog lang niet, mijn handen moet ik echt op letten en mijn benen zijn ook niet perfect, ik moet mijn knie tegen het zadel aanhouden en mijn tenen niet naar buiten afsteken.

Nou ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of jullie nog goeie tips hebben!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 08:34

Tita; jij wil de hals wat meer omlaag en de neus meer naar voren. Waarom precies?

Over je foto. Ik heb het idee dat ze een beetje zwaar wordt in je hand in je middendrafje. Ze is niet helemaal nageeflijk in de kaak en volgens mij ben jij ook wat op zoek naar je balans (wat me niet gek lijkt aangezien het zadel niet helemaal fijn ligt)

Voor een paar passen naar verruiming is deze draf voor zo'n puppy prima. Om meer activiteit op te kunnen wekken uit het achterbeen zou ik (zelf) van tevoren juist iets meer bij elkaar vragen/rijden. Veel kleine schakelingen en wanneer paardje de kaak loslaat dan naar voren rijden en licht toestaan naar voren met mijn handen. Ze moeten iets verlengen, maar ze mogen niet zo lang worden dat ze uit elkaar vallen.. dan gaan ze zich makkelijk opdrukken of krijgen de kans van het achterbeen af te lopen.

Wanneer paardje teveel tegen mijn handen induwt (teugels dieven.. dus meer spanning dan aanleuning) zou ik hem terugzetten en weer van voor af aan beginnen.

Ben benieuwd naar andere foto's want middendraf met zo'n gup is altijd "het begin van", als iets al fijn (redelijk) bevestigd is kun je daar makkelijker "kleine verbeterpunten" op aangeven.

Hoeveel keer heb je er nu opgezeten?

En wie commentaar levert moet ook beoordeeld kunnen worden: (dit was onze 1e x samen met S&T in.)

Afbeelding

Voor wie dit lastig kijken vind toch nog 2 losse foto's: (onze 2e x met S&T in.)

Hier wat spanning (schapen langs de baan blijven enge monsters), wel netjes ruim over de benen.

Afbeelding

Mag hier de hals wat meer laten vallen (wel netjes in horizontaal evenwicht/balans. Hele verbetering met hoe het was)
Afbeelding

Iets meer zoals dit dus: http://1.media.hyves-static.net/1461599424/6/gj-1/0/img1461599424.jpeg

We trainen nog niet met S&T overigens. Ze heeft hem ook pas 2x in gehad. Maar vond het toch wel leuk dat er een paar plaatjes van zijn.

Eigen commentaar; horizontale balans ohz komt er steeds meer in. Als ze bevestigd horizontaal blijft mag ze van mij wel wat meer gaan dragen zodat de zijgangen in het M wat makkelijker gaan worden :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-05-12 09:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:15

Ohoh... houd je vast, dit gaat een rel worden ;).

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:18

Ja, moet zeggen dat ik het ook wat vreemd vind.. Je bent nog geen M gestart en om nu al met S&T te gaan rijden is erg vroeg!
Nouja, eigen keuze natuurlijk, ik ga er pas aan denken wanneer ik rond de M2 met wat wp zit.

Ik ga ze vanmiddag goed bekijken, zit nu op school.