[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:38

Dit is mijn Dix en mij, De eerste foto is de recentste, graag jullie mening!
Afbeelding
Afbeelding

Splinter

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:44

@liesdix; Mooi paard, hij loopt op de eerste foto wat uit elkaar en op de voorhand, maar je rijdt hem mooi van je hand af, ik vind het een ontspannen beeld geven :j
Paard mag van mij meer bij elkaar gereden worden, wat meer op het achterbeen zetten, zodat die wat meer onderkomt en sneller wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:46

Ik vind hem op de 1e foto fijner lopen. Op de 2e foto drukt hij zijn kruis wat omhoog en hoogt wat strak.
Op de 2e foto heb je veel meer ontspanning over zijn hele lijf.
Wel duikt hij wat op de voorhand, waardoor hij wat van de achterhand afloopt. Ik sluit me verder bij Splinter aan. Iets meer bij elkaar rijden, wat meer op het achterbeen zetten zodat hij beter ondertreedt en zijn zwaartepunt van de voorkant naar het midden of achterhand kan verplaatsen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:47

@liesdix: ik vind de eerste foto erg mooi :j

maar om op het beoordelen van foto's in te gaan (ik ben daar nog niet zo goed in he dus later zie je wat de rest er van zegt hier ;) )
ik denk te zien dat hij wat op de voorhand loopt ? omdat het rechtervoorbeen echt nog afdrukt, en het linkerachterbeen al vrijwel afgewikkeld is.
bij de achterbenen zie ik minder grote 3 hoek dan de voorbenen, dus dan zou achterhand er meer bij mogen. Nog meer? Ben dus niet helemaal zeker of het dus of het correct is wat ik zeg he!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:49

destiny88 schreef:
Afbeelding

Dit is mijn tinkertje.. Ze vind het vaak lastig als er vanalles om haar heen gebeurd om dan haar hoofd laag te houden. Ze is zo snel afgeleid en gooit dan.maar even haar hoofd omhoog! Maar gelukkig doet ze dat tijdens de wedstrijden minder snel :-)

leuke tinker :j
ik zie een wat strenge binnenhand.
Maar volgens mij dus wel gelijke beenafzetting, mooi krachtig.
misschien om echt te zeuren zie je dat het rechterachterbeen al bijna afwikkelt en het linkervoorbeen iets trager is, dus dat is dan stuwend dacht ik.

was je een volte of iets aan het rijden omdat je binnenhand wat strenger is? Je ziet ook dat haar hoofd daardoor wat naar binnen kijkt.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:59

Ja klopt ik ging net de volte op haha. Maar linksom heb ik een tik om mijn binnenhand vast te zetten dus dat kan kloppen daar ben ik hard aan bezig om vaker los te laten. Ik rij nu M1 met haar :-) We zijn druk bezig dat ze haar achterhand goed moet gebruiken..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:10

destiny88 schreef:
Ja klopt ik ging net de volte op haha. Maar linksom heb ik een tik om mijn binnenhand vast te zetten dus dat kan kloppen daar ben ik hard aan bezig om vaker los te laten. Ik rij nu M1 met haar :-) We zijn druk bezig dat ze haar achterhand goed moet gebruiken..

Leuke tinker zeg! Probeer meer te wenden op je buitenteugel, dus gebruik alleen je binnenhand van de hals voor stelling en echt vanuit de buitenkant de schoft de volte opdraaien, en uiteraard mooi rond om je binnenbeen houden. Nu lijkt het alsof ze wat kanteld omdat de binnenteugel wordt 'vastgehouden' maar dat ze verder niet van plan is om te wenden :) ( maar goed momentopnames he :+ )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:16

S_en_Z schreef:

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Bertie wil je eens naar mijn filmpje kijken? Wedstrijdgericht commentaar graag ;) (reed hier nog L2)

Is maar kort fragmentje. Maar wellicht steken we er allemaal nog iets van op.

Vind jij het bijv. hinderlijk dat de ruiter hier met aw nog iets naar voor zit? Oke, halverwege mag het paard niet stoppen, maar dit was een correctie om haar bekken mee te laten kantelen. Het effect is er wel. De keren erna deed ze het wel netjes, maar ik deed hem in een onhandige pose dus slecht te beoordelen.

Vind je de middenstap prettig om naar te kijken, mag ze nog actiever? Lager met het hoofd? Of ben jij er tevreden mee voor een L/M proef?

Draf zelf moet actiever voor het M, dat weet ik :j

Ben wel nieuwsgierig :j

Heb niet zo veel te zeuren hier. :)
Vond het fijn om naar te kijken. Fijn in de beweging, fijn in de aanleuning. Je hebt een prima paard!
Je mag nog wel iets vertikaler lichtrijden, minder 'zitten' op de lepel. Daar hebben we het geloof ik al eens over gehad, maar dat zakt gemakkelijk weg. :+

Het iets naar voren zitten bij het achterwaarts vind ik niet storend, je ontlast daarmee de lendenen, waardoor je paard gemakkelijker het bekken kan kantelen en achter kan zakken. Ik vond je correctie terecht: ook door je scherpe 'verbale aanwijzing' werd je paard even 'wakker' en ineens was de kwaliteit van achterwaarts een stuk beter. :j
Naarmate je paard gemakkelijker achterwaarts gaat zul je merken dat je het iets naar voren zitten niet meer nodig hebt. Dat komt vanzelf goed. +:)+

Het meegaan met het bovenlichaam tijdens de uitgestrekte stap is inherent aan de stap. In de uitgestrekte stap moet het paard volledige vrijheid in hoofd en hals krijgen om de stap te kunnen maken. EN het contact moet gehandhaafd blijven. Bij een paard met een grote stap is er heeeeeeel veel beweging die je moet maken om dat contact te kunnen blijven houden.
En dat is wat je hier ziet gebeuren. Om het er inderdaad misschien iets minder 'duwerig' uit te laten zien kun je eens proberen of je de beweging wat meer in je eigen lendenen kunt opvangen dan hoger in de je bovenlijf.

Filmpje van Anky: http://www.youtube.com/watch?v=MPJGEzI3aIc met uitgebreide stap rond de 3:13
Je ziet dat haar schouders stil zijn, en dat het meegaan met het paard vanuit de zit komt.
En hier EG met zijn topkür (92,3%) http://www.youtube.com/watch?v=KqGHafZ5-Hg
Stap rond de 3:30. Ook hier stil in het bovendeel van het bovenlichaam, en meegaan vanuit de zit.
Het KAN dus wel! :j

Wbt zitten hebben we het idd over gehad al bij een andere film van deze dag :j

Voor de tip over opvangen met de lendenen en schouders op de plek, ik ga eens "voelen" als ik de stap rijd/train :j Ik zie wat je bedoeld.

wbt. het achterwaarts. Ja ik was precies op tijd in de correctie.. kort maar krachtig. Het verschil hierdoor is ook heel erg duidelijk. Daarom wou ik hem even delen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:20

Ook op de volte mag je binnenhand niet streng zijn, opzij en mee naar voren meegeven, buitenteugel en buitenbeen plaatsen de voorhand voor de achterhand. En als het goed is heb je voordat je je wending inrijdt al je basisvoorwaarden voor elkaar van een paard dat voorwaarts denkt, buikspieren aanspant, bovenlijn loslaat, en dan kun je dus met heel kleine hulpen een ondertredend binnenachterbeen krijgen, en een correct gebogen paard, omdat je dat been ruimte geeft door het gebruik van je binnenhand.
Met een strenge binnenhand blokkeer je het achterbeen en zet je je paard op het buitenvoorbeen, je blokkeert dus de verbinding van achter naar voren.

Het lijkt er op, met wat jij schrijft hoor, dat je paard op dit moment gewoon zo aardig is om haar hoofd omlaag te doen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:30

_San87_ schreef:
Amanda schreef:
Haha, ja is een goede bezigheidstherapie :))

Ik denk dat een foto an sich geen compleet beeld geeft. Een serie foto's geeft een beter beeld.
Filmpje is uiteraard nog duidelijker.
Voor een ruiter kunnen foto's wel heel verhelderend zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen spiegels in de bak. Uiteraard voel je van alles, maar foto's kunnen dan dat stukje zichtbaar maken.
Als het goed is weet je als ruiter je werkpunten, waar dingen goed of minder goed gaan.
En foto's kunnen helpen dat te visualiseren.
En als jij op 15 foto's een strakke ruiterhand ziet, op een paard achter de loodlijn, of strak in de rug, of achter er niet bij, dan kun je er wel vanuit gaan dat dat ook zo is.
Maar 1 losse foto, dan kan het net zo goed een momentopname zijn.

Dus op zich ben ik niet tegen foto's, maar dan moeten ze wel in de context, met toelichting geplaatst worden.
Liefst als serie :j

Eens ja :).

@ Pletje, ik weet zeker dat ik mijn paard beter ken dan jij. En hij rolt zich op, dit doet hij van jongs af aan al om het voor hemzelf makkelijker te maken en ik kan dat er steeds beter uit rijden. Eigenlijk gaat dat in de training gewoon goed. En ja, ik zet mij wat vast als tegenreactie op het hangen wat hij gaat doen als hij moe wordt, daar werk ik aan maar het zal niet van de een op de andere dag meteen goed gaan :).

Schrikken vind ik wel erg overdreven :?.

Ik reageer alleen op wat ik zie. Kijk naar het bit in de mond van je paard en je eigen houding. Een paard wat zich oprolt is vaak heel licht en biedt geen verbinding. Op deze foto is daar geen sprake van als je het mij vraagt. Ik beweer niet dat hij het nooit doet, ik zeg alleen dat hij het op de foto niet lijkt te doen. Ook het zwaar worden moet je voorwaarts oplossen. Zelf gaan hangen of terugwerken is mijns inziens niet zinvol in deze :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:46

Pletje123 schreef:
_San87_ schreef:
Eens ja :).

@ Pletje, ik weet zeker dat ik mijn paard beter ken dan jij. En hij rolt zich op, dit doet hij van jongs af aan al om het voor hemzelf makkelijker te maken en ik kan dat er steeds beter uit rijden. Eigenlijk gaat dat in de training gewoon goed. En ja, ik zet mij wat vast als tegenreactie op het hangen wat hij gaat doen als hij moe wordt, daar werk ik aan maar het zal niet van de een op de andere dag meteen goed gaan :).

Schrikken vind ik wel erg overdreven :?.

Ik reageer alleen op wat ik zie. Kijk naar het bit in de mond van je paard en je eigen houding. Een paard wat zich oprolt is vaak heel licht en biedt geen verbinding. Op deze foto is daar geen sprake van als je het mij vraagt. Ik beweer niet dat hij het nooit doet, ik zeg alleen dat hij het op de foto niet lijkt te doen. Ook het zwaar worden moet je voorwaarts oplossen. Zelf gaan hangen of terugwerken is mijns inziens niet zinvol in deze :)

Ik snap je. Ik probeer alleen uit te leggen wat hij doet :). Hij rolt zich op, en gaat hangen, dan rolt hij zich weer op en gaat weer hangen, dit doet hij als hij moe wordt en als tegenreactie op het hangen, ga ik tegenwicht bieden en dat moet ik niet doen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben hard bezig dit op te lossen :).

Gelukkig heb ik een erg goede instructrice en zelf ook redelijk verstand van hoe het wel moet :D. Overigens neem ik al het commentaar hier mee in de training. Het is fijn om onbevooroordeeld en recht voor z'n raap commentaar te krijgen :).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:51

Ik ga het toch doen :D
3 foto's van dezelfde dag rijden.
Niveau van Jim en mij is L1. Vanaf oktober krijg ik totaal anders les en we zijn dus nog volop in de omschakeling. Voorheen reden we op kracht. Jim hing graag, maakte zich sterk in de kaak, was vooral stuwend. Ik zette druk, want moest van achter naar voren rijden, van voren druk zetten tot hij af zou buigen.
Mijn slimme haflinger boog niet af, die zette gewoon meer druk :+
Nu werken we vooral aan: op eigen benen lopen, ondertredende benen, geen druk van voren, losse verbinding van mij, ontspannen in de armen (en de rest van mijn lichaam) en goed ruggebruik van Jim.
En dat is best lastig om alle slechte gewoontes af te leren.

Het stadium waar we nu in zitten is dat het over het algemeen heel goed gaat. Jim draagt zichzelf steeds beter, komt goed los van voren, ik kan ontspannen.
Soms vervallen we in oude gewoontes als het even moeilijk is, maar het is een leerproces :j

Foto 1.
Jim is hier niet goed aan het been. Hierdoor kukelt hij op de voorhand, gaat wat hangen en achter sleept er maar een beetje achteraan. Oplossing: voorwaartser rijden.
Afbeelding

Foto 2. Galopfoto. Galop was zijn moeilijkste gang. Puur een balans en spierkwestie. Vaak ging dat ongecontroleerd, snel tempo, weggedrukte rug en veel spanning.
Je ziet hier op de foto een enorme verbetering. Een dragend achterbeen, mooi over de rug. Jammer dat ik iets voorover zit, maar mijn houding is zoveel meer ontspannen. Je ziet nog wel de neiging naar ondersteuning aan de voorkant.
Afbeelding

Foto 3, speedy conzales.
Hij heeft hier een fijne draf, was ineens enorm vlug (turbo aan). Je ziet hier een enorm actief achterbeen.
Hij had iets teveel activiteit om zelf op te vangen, daarom is het net niet lekker ontspannen, zowel in kruis als in halshouding. We willen naar de combinatie van foto 2 en 3. Het actieve van 3, maar de ontspannen houding van 2.
Afbeelding

En even voor het beeld, vorig jaar reden we zo rond. Stuwend achterbeen, hangend van voren, en strakke ruiter.
http://img585.imageshack.us/img585/7683/img0071k.jpg

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:04

Wat mij altijd opvalt bij koudbloeden die een ''actief'' achterbeen hebben op een foto, dat deze altijd enorm scheef zijn in de achterhand. Het ene been buigt haast niet in de sprong, en het been dat naar voren wordt gebracht minimaal. Toch wordt het wel ver naar voor gezet waardoor de driehoekjes even groot zijn. Maar als je dan kijkt zie je dat het horizontaal evenwicht nog ver te zoeken is.

Ik vraag me af hoe dit kan? iemand die mij kan helpen? :D

http://www.wynton.nl/images/wynton_onderz.jpg
een foto die naar mijn idee correct is. Een iets stekerig voorbeen, maar de achterhand is wel actief genoeg. Tact klopt ook. Wat me hier dan opvalt is dat het een compleet ander beeld is dan bij een haf. Logisch natuurlijk, omdat dit een dressuur gefokt paard is, en een haf niet.

even hard op aan het denken :+
ligt het dan aan de gang van een haf? omdat ze iets minder daadkrachtig draven? dus meer waggelen? (no offence) ik kan er zo niet uit komen :n

help? :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:07

Sowieso hebben koudbloeden al veel meer de neiging om te stuwen ipv te dragen. :j
Wat het precies is weet ik ook niet zo goed. Goeie vraag :j

Qua gangen merk je het wel enorm als je er op zit. Met lichtrijden bijvoorbeeld. Op een warmbloed volg je het ritme van 'uit het zadel gooien'. Mijn haflinger gooit me niet uit het zadel, dus ik moet echt bewust gaan staan.
Overigens is mijn haflinger ook iets overbouwd, wat het er ook niet makkelijker op maakt.
Volgende week heb ik les en mijn instructrice zal dan foto's maken. Die zijn dan iets recenter.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:08

Ja ik merk zelf dat ik teveel met mijn binnenteugel doe.. En we zijn met de lessen druk bezig dat ik meer met mijn buitenteugel moet doen.. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:09

Warmbloeden hebben gewoon langere benen en een langer lijf, en dus meer ruimte om het been goed weg te zetten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:12

liesdix schreef:
Dit is mijn Dix en mij, De eerste foto is de recentste, graag jullie mening!
Afbeelding
Afbeelding

Fijne, aansprekende beelden!
Ik weet niet wat je niveau is, maar voor wat je ook doet, ik vind het als uitgangspunt heel plezierig.
Ja, misschien is je paard op de eerste foto een TIKKIE op de voorhand, maar ik stoor me daar totaal niet aan. Dat komt wel goed. *\o/*
Je lijkt je paard heel mooi te faciliteren in de beweging, in het voorwaartse. Het ziet er heel natuurlijk uit, en volgens mij ook al fijn richting 'op eigen benen' lopen. +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:13

Is het ook niet omdat de koudbloed van oorsprong gefokt is om last (de ploeg, koets enz.) te trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:17

Ook hoor, een koudbloed stuwt makkelijker dan hij draagt, en zal bv ook een voorkeur hebben voor draf boven de galop.

Bij Friezen zie je dat ook veel, stuwend achterbeen, en veel knie-actie. Voor een rijpaard wil je dat eigenlijk niet, omdat hoe zwaarder het paard gebouwd is, hoe minder lichtvoetig het ook is in de beweging, en dat zie je o.a. hier heel duidelijk in terug.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:17

Yamcha schreef:
Warmbloeden hebben gewoon langere benen en een langer lijf, en dus meer ruimte om het been goed weg te zetten.

volgens mij is dit nog veel verder uit te diepen. Zo ver was ik ook gekomen :D *\o/*

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:19

Yamcha schreef:
Ook hoor, een koudbloed stuwt makkelijker dan hij draagt, en zal bv ook een voorkeur hebben voor draf boven de galop.

Bij Friezen zie je dat ook veel, stuwend achterbeen, en veel knie-actie. Voor een rijpaard wil je dat eigenlijk niet, omdat hoe zwaarder het paard gebouwd is, hoe minder lichtvoetig het ook is in de beweging, en dat zie je o.a. hier heel duidelijk in terug.

Máár de moderne fries is ook geen kort potig propje meer. En tóch blijft de beweging meer stuwend dan dragend. Terwijl ze vaak niet extreem overbouwd zijn en een steeds langer voorbeen krijgen. Hoe kan dat dan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:20

Yamcha schreef:

:j
Voorkeur voor draf herken ik heel erg. Draf was echt zijn beste gang. Stap okee, galop vooral niet in balans en op de voorhand.
Maar nu we anders aan het rijden zijn, lijkt dit omgeslagen te zijn naar voorkeur voor galop.
Zou het kunnen zijn dat zijn spieren anders ontwikkeld zijn nu, waardoor hij beter in staat is om te dragen en zijn algehele gangenwerk dus veel beter is?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:21

Kijk maar naar de Fries die ik rijd.. Stukje terug in het topic. Is ook een enorme stuwerd, om dat onder controle te blijven/houden zul je daar elke keer weer aandacht aan moeten besteden :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:27

Amanda schreef:
Ik ga het toch doen :D
3 foto's van dezelfde dag rijden.
Niveau van Jim en mij is L1. Vanaf oktober krijg ik totaal anders les en we zijn dus nog volop in de omschakeling. Voorheen reden we op kracht. Jim hing graag, maakte zich sterk in de kaak, was vooral stuwend. Ik zette druk, want moest van achter naar voren rijden, van voren druk zetten tot hij af zou buigen.
Mijn slimme haflinger boog niet af, die zette gewoon meer druk :+
Nu werken we vooral aan: op eigen benen lopen, ondertredende benen, geen druk van voren, losse verbinding van mij, ontspannen in de armen (en de rest van mijn lichaam) en goed ruggebruik van Jim.
En dat is best lastig om alle slechte gewoontes af te leren.

Het stadium waar we nu in zitten is dat het over het algemeen heel goed gaat. Jim draagt zichzelf steeds beter, komt goed los van voren, ik kan ontspannen.
Soms vervallen we in oude gewoontes als het even moeilijk is, maar het is een leerproces :j

Foto 1.
Jim is hier niet goed aan het been. Hierdoor kukelt hij op de voorhand, gaat wat hangen en achter sleept er maar een beetje achteraan. Oplossing: voorwaartser rijden.
Afbeelding

Foto 2. Galopfoto. Galop was zijn moeilijkste gang. Puur een balans en spierkwestie. Vaak ging dat ongecontroleerd, snel tempo, weggedrukte rug en veel spanning.
Je ziet hier op de foto een enorme verbetering. Een dragend achterbeen, mooi over de rug. Jammer dat ik iets voorover zit, maar mijn houding is zoveel meer ontspannen. Je ziet nog wel de neiging naar ondersteuning aan de voorkant.
Afbeelding

Foto 3, speedy conzales.
Hij heeft hier een fijne draf, was ineens enorm vlug (turbo aan). Je ziet hier een enorm actief achterbeen.
Hij had iets teveel activiteit om zelf op te vangen, daarom is het net niet lekker ontspannen, zowel in kruis als in halshouding. We willen naar de combinatie van foto 2 en 3. Het actieve van 3, maar de ontspannen houding van 2.
Afbeelding

En even voor het beeld, vorig jaar reden we zo rond. Stuwend achterbeen, hangend van voren, en strakke ruiter.
Afbeelding

Leuk dat je de foto's hebt geplaatst!
Ik ben even zo vrij geweest :o om de foto van een jaar geleden er even integraal bij te zetten, omdat het verschil zo mooi is. :j

In de foto van verleden jaar zie je dat het achterbeen niet in een mooie vrije swing naar voren gezet wordt, dat is er nu veel meer! +:)+
Wel vind ik bij alle foto's de nek als hoogste punt een aandachtspuntje. Daar kun je nog een hoop winnen!

Fijn dat je anders bent gaan rijden. Raar eigenlijk he, dat er zoveel mensen uit 'kracht' rijden en instructeurs vinden die dat propageren. #)
Maar gelukkig zijn we nooit te oud, en jouw Hafje is een mooi voorbeeld van de losheid in beweging die ontstaat als je minder begrenst. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:29

themuisje schreef:
Yamcha schreef:

volgens mij is dit nog veel verder uit te diepen. Zo ver was ik ook gekomen :D *\o/*

:') geweldig :))

Vermaak je er mee, ik ga rijden, liefjes :D De bak is goed, weer is goed, en mijn paard is het mooiste ter wereld, dus wat is er mooier dan de wereld eens te bekijken vanaf haar rug?
themuisje schreef:
Yamcha schreef:

Máár de moderne fries is ook geen kort potig propje meer. En tóch blijft de beweging meer stuwend dan dragend. Terwijl ze vaak niet extreem overbouwd zijn en een steeds langer voorbeen krijgen. Hoe kan dat dan?

Een lang voorbeen is geen garantie voor een dragend paard, dat komt uit een sterk achterbeen. En ze zijn nog steeds niet erg licht gebouwd, het zwaartepunt is nog steeds voor, het is een koetspaard en geen rijpaard. Een rijpaard heeft veel meer natuurlijke bespiering aan de achterkant, schouders zijn schuiner, de hoekingen van de heupen is anders, zodat het bekken veel makkelijker kantelt.
Een Fries blijft vrij steil in de schouder, onvoldoende hoek in de heup, waardoor hij niet echt kan gaan zitten en dus blijft stuwen, hij gooit z'n voorbeen er alleen nou verder uit. En het langere voorbeen maakt dat er niet persé beter op, het maakt het paard niet lichter qua botstructuur, en geeft ook geen souplesse.

Amanda: absoluut, Jim heeft een veel gespierder kontje nu, en de hoekingen die hij heeft in de heupen zijn redelijk voordelig. En toch heb je bij Jim veel meer moeite om hem tot dragen te krijgen, terwijl een Vegs van mij de heupen veel schuiner heeft staan, en van nature daar goed bespierd is, en ze heeft wel een flinke schouderpartij, maar die is niet zwaar, terwijl die van Jim dat wel is.

Afbeelding
Even ter vergelijking: Vegs heeft van nature veel ruimte voor het voorbeen, maar ook voor het achterbeen, door de plaatsing, maar vooral de hoek van de heup, en verder is zij qua botstructuur heel fijn gebouwd eigenlijk, en Vegs zal dus veel gemakkelijker tot dragen komen, omdat ze zich daarvoor simpelweg niet erg hoeft in te spannen, haar lijf leent zich ervoor.