Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
destiny88 schreef:
Dit is mijn tinkertje.. Ze vind het vaak lastig als er vanalles om haar heen gebeurd om dan haar hoofd laag te houden. Ze is zo snel afgeleid en gooit dan.maar even haar hoofd omhoog! Maar gelukkig doet ze dat tijdens de wedstrijden minder snel
destiny88 schreef:Ja klopt ik ging net de volte op haha. Maar linksom heb ik een tik om mijn binnenhand vast te zetten dus dat kan kloppen daar ben ik hard aan bezig om vaker los te laten. Ik rij nu M1 met haarWe zijn druk bezig dat ze haar achterhand goed moet gebruiken..
S_en_Z schreef:
bertie schreef:S_en_Z schreef:Bertie wil je eens naar mijn filmpje kijken? Wedstrijdgericht commentaar graag(reed hier nog L2)
Is maar kort fragmentje. Maar wellicht steken we er allemaal nog iets van op.
Vind jij het bijv. hinderlijk dat de ruiter hier met aw nog iets naar voor zit? Oke, halverwege mag het paard niet stoppen, maar dit was een correctie om haar bekken mee te laten kantelen. Het effect is er wel. De keren erna deed ze het wel netjes, maar ik deed hem in een onhandige pose dus slecht te beoordelen.
Vind je de middenstap prettig om naar te kijken, mag ze nog actiever? Lager met het hoofd? Of ben jij er tevreden mee voor een L/M proef?
Draf zelf moet actiever voor het M, dat weet ik![]()
Ben wel nieuwsgierig
Heb niet zo veel te zeuren hier.
Vond het fijn om naar te kijken. Fijn in de beweging, fijn in de aanleuning. Je hebt een prima paard!
Je mag nog wel iets vertikaler lichtrijden, minder 'zitten' op de lepel. Daar hebben we het geloof ik al eens over gehad, maar dat zakt gemakkelijk weg.![]()
Het iets naar voren zitten bij het achterwaarts vind ik niet storend, je ontlast daarmee de lendenen, waardoor je paard gemakkelijker het bekken kan kantelen en achter kan zakken. Ik vond je correctie terecht: ook door je scherpe 'verbale aanwijzing' werd je paard even 'wakker' en ineens was de kwaliteit van achterwaarts een stuk beter.![]()
Naarmate je paard gemakkelijker achterwaarts gaat zul je merken dat je het iets naar voren zitten niet meer nodig hebt. Dat komt vanzelf goed.![]()
Het meegaan met het bovenlichaam tijdens de uitgestrekte stap is inherent aan de stap. In de uitgestrekte stap moet het paard volledige vrijheid in hoofd en hals krijgen om de stap te kunnen maken. EN het contact moet gehandhaafd blijven. Bij een paard met een grote stap is er heeeeeeel veel beweging die je moet maken om dat contact te kunnen blijven houden.
En dat is wat je hier ziet gebeuren. Om het er inderdaad misschien iets minder 'duwerig' uit te laten zien kun je eens proberen of je de beweging wat meer in je eigen lendenen kunt opvangen dan hoger in de je bovenlijf.
Filmpje van Anky: http://www.youtube.com/watch?v=MPJGEzI3aIc met uitgebreide stap rond de 3:13
Je ziet dat haar schouders stil zijn, en dat het meegaan met het paard vanuit de zit komt.
En hier EG met zijn topkür (92,3%) http://www.youtube.com/watch?v=KqGHafZ5-Hg
Stap rond de 3:30. Ook hier stil in het bovendeel van het bovenlichaam, en meegaan vanuit de zit.
Het KAN dus wel!
_San87_ schreef:Amanda schreef:Haha, ja is een goede bezigheidstherapie
Ik denk dat een foto an sich geen compleet beeld geeft. Een serie foto's geeft een beter beeld.
Filmpje is uiteraard nog duidelijker.
Voor een ruiter kunnen foto's wel heel verhelderend zijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen spiegels in de bak. Uiteraard voel je van alles, maar foto's kunnen dan dat stukje zichtbaar maken.
Als het goed is weet je als ruiter je werkpunten, waar dingen goed of minder goed gaan.
En foto's kunnen helpen dat te visualiseren.
En als jij op 15 foto's een strakke ruiterhand ziet, op een paard achter de loodlijn, of strak in de rug, of achter er niet bij, dan kun je er wel vanuit gaan dat dat ook zo is.
Maar 1 losse foto, dan kan het net zo goed een momentopname zijn.
Dus op zich ben ik niet tegen foto's, maar dan moeten ze wel in de context, met toelichting geplaatst worden.
Liefst als serie
Eens ja.
@ Pletje, ik weet zeker dat ik mijn paard beter ken dan jij. En hij rolt zich op, dit doet hij van jongs af aan al om het voor hemzelf makkelijker te maken en ik kan dat er steeds beter uit rijden. Eigenlijk gaat dat in de training gewoon goed. En ja, ik zet mij wat vast als tegenreactie op het hangen wat hij gaat doen als hij moe wordt, daar werk ik aan maar het zal niet van de een op de andere dag meteen goed gaan.
Schrikken vind ik wel erg overdreven.
Pletje123 schreef:_San87_ schreef:Eens ja.
@ Pletje, ik weet zeker dat ik mijn paard beter ken dan jij. En hij rolt zich op, dit doet hij van jongs af aan al om het voor hemzelf makkelijker te maken en ik kan dat er steeds beter uit rijden. Eigenlijk gaat dat in de training gewoon goed. En ja, ik zet mij wat vast als tegenreactie op het hangen wat hij gaat doen als hij moe wordt, daar werk ik aan maar het zal niet van de een op de andere dag meteen goed gaan.
Schrikken vind ik wel erg overdreven.
Ik reageer alleen op wat ik zie. Kijk naar het bit in de mond van je paard en je eigen houding. Een paard wat zich oprolt is vaak heel licht en biedt geen verbinding. Op deze foto is daar geen sprake van als je het mij vraagt. Ik beweer niet dat hij het nooit doet, ik zeg alleen dat hij het op de foto niet lijkt te doen. Ook het zwaar worden moet je voorwaarts oplossen. Zelf gaan hangen of terugwerken is mijns inziens niet zinvol in deze
liesdix schreef:Dit is mijn Dix en mij, De eerste foto is de recentste, graag jullie mening!
Yamcha schreef:Ook hoor, een koudbloed stuwt makkelijker dan hij draagt, en zal bv ook een voorkeur hebben voor draf boven de galop.
Bij Friezen zie je dat ook veel, stuwend achterbeen, en veel knie-actie. Voor een rijpaard wil je dat eigenlijk niet, omdat hoe zwaarder het paard gebouwd is, hoe minder lichtvoetig het ook is in de beweging, en dat zie je o.a. hier heel duidelijk in terug.
Yamcha schreef:Ook hoor, een koudbloed stuwt makkelijker dan hij draagt, en zal bv ook een voorkeur hebben voor draf boven de galop.
Bij Friezen zie je dat ook veel, stuwend achterbeen, en veel knie-actie. Voor een rijpaard wil je dat eigenlijk niet, omdat hoe zwaarder het paard gebouwd is, hoe minder lichtvoetig het ook is in de beweging, en dat zie je o.a. hier heel duidelijk in terug.
Amanda schreef:Ik ga het toch doen
3 foto's van dezelfde dag rijden.
Niveau van Jim en mij is L1. Vanaf oktober krijg ik totaal anders les en we zijn dus nog volop in de omschakeling. Voorheen reden we op kracht. Jim hing graag, maakte zich sterk in de kaak, was vooral stuwend. Ik zette druk, want moest van achter naar voren rijden, van voren druk zetten tot hij af zou buigen.
Mijn slimme haflinger boog niet af, die zette gewoon meer druk
Nu werken we vooral aan: op eigen benen lopen, ondertredende benen, geen druk van voren, losse verbinding van mij, ontspannen in de armen (en de rest van mijn lichaam) en goed ruggebruik van Jim.
En dat is best lastig om alle slechte gewoontes af te leren.
Het stadium waar we nu in zitten is dat het over het algemeen heel goed gaat. Jim draagt zichzelf steeds beter, komt goed los van voren, ik kan ontspannen.
Soms vervallen we in oude gewoontes als het even moeilijk is, maar het is een leerproces
Foto 1.
Jim is hier niet goed aan het been. Hierdoor kukelt hij op de voorhand, gaat wat hangen en achter sleept er maar een beetje achteraan. Oplossing: voorwaartser rijden.
Foto 2. Galopfoto. Galop was zijn moeilijkste gang. Puur een balans en spierkwestie. Vaak ging dat ongecontroleerd, snel tempo, weggedrukte rug en veel spanning.
Je ziet hier op de foto een enorme verbetering. Een dragend achterbeen, mooi over de rug. Jammer dat ik iets voorover zit, maar mijn houding is zoveel meer ontspannen. Je ziet nog wel de neiging naar ondersteuning aan de voorkant.
Foto 3, speedy conzales.
Hij heeft hier een fijne draf, was ineens enorm vlug (turbo aan). Je ziet hier een enorm actief achterbeen.
Hij had iets teveel activiteit om zelf op te vangen, daarom is het net niet lekker ontspannen, zowel in kruis als in halshouding. We willen naar de combinatie van foto 2 en 3. Het actieve van 3, maar de ontspannen houding van 2.
En even voor het beeld, vorig jaar reden we zo rond. Stuwend achterbeen, hangend van voren, en strakke ruiter.
themuisje schreef:Yamcha schreef:Warmbloeden hebben gewoon langere benen en een langer lijf, en dus meer ruimte om het been goed weg te zetten.
volgens mij is dit nog veel verder uit te diepen. Zo ver was ik ook gekomen![]()
themuisje schreef:Yamcha schreef:Ook hoor, een koudbloed stuwt makkelijker dan hij draagt, en zal bv ook een voorkeur hebben voor draf boven de galop.
Máár de moderne fries is ook geen kort potig propje meer. En tóch blijft de beweging meer stuwend dan dragend. Terwijl ze vaak niet extreem overbouwd zijn en een steeds langer voorbeen krijgen. Hoe kan dat dan?