xmarliez schreef:Philippe Karl is Klassiek.
Hij niet maar wel hoe hij rijdt......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SparklingApp schreef:Blijkbaar kan een paard dus wel echt goed verzamelen met het voorbeen wat terug geplaatst in de piaffe?
Ik zie in dat filmpje het paard van Philippe Karl ook dichter bij elkaar komen voor hij over gaat naar de Levade..
(of zie ik dat verkeerd? ik heb nl geen verstand van het rijden van een Levade..)
vur schreef:Mooie foto's van de Levade, maar het filmpje is helemaal top. Dat doe ik ze niet na. Trouwens een mooie piaffe voorafgaand aan de Levade. Is dat nu academische rijkunst of klassieke?
Citaat:Ik weet het eigenlijk niet. Philippe Karl, staat met name in het teken van Baucher, dat kun je haast niet klassiek noemen (of het is klassiek Frans).
Het is wel weer stik klassiek in de zin van zijn invulling van het scala.
Het is denk ik minder klassiek in de zin dat de teugel op momenten echt los mag hangen, maar dit kan ook mijn interpretatie zijn van Wenen en de duitse school
quadripes schreef:ik heb trouwens nog iets over dat verlengen (en verkorten) van passen in bijvoorbeeld de draf. ik heb daar nog es over na zitten denken.
bij het verlengen van de passen kun je het frame van het paard verlengen door dus het paard toe te staan het lijf lang te maken en het hoofd dus voorwaarts te laten strekken. hiervoor is dus geen verzameling nodig en het kan het paard uitnodigen om de hand te volgen en de rug te ontspannen. waar we het al eerder ook over hadden met de discussie over tempo enz.
bij het verlengen van de passen is het nodig dat het paard dus vooral voorwaarts beweegt. je zou hier middendraf onder kunnen verstaan?
zodra je dan aan een uitgestrekte draf denkt, moet het paard wel degelijk in het kader blijven en hiervoor is dus wel verzameling nodig. hier is het nodig dat het paard voorwaarts/opwaarts beweegt en verruimde passen laat zien.
Professor schreef:Citaat:Ik weet het eigenlijk niet. Philippe Karl, staat met name in het teken van Baucher, dat kun je haast niet klassiek noemen (of het is klassiek Frans).
Het is wel weer stik klassiek in de zin van zijn invulling van het scala.
Het is denk ik minder klassiek in de zin dat de teugel op momenten echt los mag hangen, maar dit kan ook mijn interpretatie zijn van Wenen en de duitse school
Waar heeft u die wijsheid vandaan Philippe Karl een Baucher fan, nee een Fillis fan is hij, zelfs de teugelvoering heeft hij naar zijn voorbeeld James Fillis.
Professor schreef:Waar heeft u die wijsheid vandaan Philippe Karl een Baucher fan, nee een Fillis fan is hij, zelfs de teugelvoering heeft hij naar zijn voorbeeld James Fillis.
Citaat:Ik meen ergens gelezen te hebben dat Fillis het werk van Baucher weer heeft geperfectioneerd en verbeterd en dat hij een leerling was van Baucher? Of zit ik er nu compleet naast?
cherie78 schreef:James Fillis
James Fillis (1834-1913) was een bekende Franse berijdende meester. Een student van Francois Baucher, introduceerde hij de methodes van zijn instructeur aan zijn geboorteland aangezien hij paarden 12 jaar als Engelse chef Ecuyer van St. opleidde De Berijdende School van de Cavalerie van Petersburg. Hij ging toen in een Duits circus in 1892 opleiden, waarin hij voor de Grote Hertog Nicholas in Rusland presteerde, en werd later aangeboden een positie om de Russische Cavalerie op te leiden.
Fillis wordt gecrediteerd voor het onderwijzen van zijn paarden aan korte galop op drie benen en aan korte galop achteruit, geen van beiden waarvan aan klassieke dressagepaarden vandaag worden opgeleid, aangezien zij „als onnatuurlijke“ bewegingen worden beschouwd. Hij onderwees ook Spaanse gang, een beweging, ondanks het feit die nog vandaag wordt gezien dat het niet om „klassiek.“ wordt beschouwd als Fillis was ook de ontwikkelaar van de fillis-stijl stijgbeugel het ijzer gebruikte algemeen ruiters vandaag, en de „Greep Fillis“ van de teugels van a dubbele teugel, wat de rand maakt beteugel vooral gemakkelijk te activeren.
Bronnen
Podhajsky, Alois (1967). De volledige Opleiding van Paard en Ruiter. Doubleday en Bedrijf.
Inderdaad een student van Baucher.
Sorry voor de "slechte" vertaling, zo heb ik het gevonden op i-net
quadripes schreef:Dan moet Racinet ook genoemd worden.
quadripes schreef:Dan moet Racinet ook genoemd worden.
vur schreef:........De paarden geven mij niet de indruk dat ze gestoort worden door de zit en houding van de ruiters. Maar goed. Ik denk dat de Nederlandse toppaarden over het algemeen beter door hun lijf bewegen dan de klassiek gereden paarden.
Professor schreef:quadripes schreef:Dan moet Racinet ook genoemd worden.
Geen vergelijk intressante man, maar ik heb hem live zien werken een mix van, en de paarden vond ik te veel van voor naar achter gewerkt, net als Baucher eerst voor losmaken dan achter??? Dat is de grote denk fout van Baucher geweest dat zijn theorie en zijn rijden een verschil waren van dag en nacht.
En dat zijn paarden geen Schwung ontwikkelden omdat hij alles in een onder tempo reed.
Baucher was een begaafd ruiter die bijna wetenschappelijk te werk ging.
quadripes schreef:ik heb trouwens nog iets over dat verlengen (en verkorten) van passen in bijvoorbeeld de draf. ik heb daar nog es over na zitten denken.
bij het verlengen van de passen kun je het frame van het paard verlengen door dus het paard toe te staan het lijf lang te maken en het hoofd dus voorwaarts te laten strekken. hiervoor is dus geen verzameling nodig en het kan het paard uitnodigen om de hand te volgen en de rug te ontspannen. waar we het al eerder ook over hadden met de discussie over tempo enz.
bij het verlengen van de passen is het nodig dat het paard dus vooral voorwaarts beweegt. je zou hier middendraf onder kunnen verstaan?
zodra je dan aan een uitgestrekte draf denkt, moet het paard wel degelijk in het kader blijven en opgericht gaan en hiervoor is dus wel verzameling nodig. hier is het nodig dat het paard voorwaarts/opwaarts beweegt en verruimde passen laat zien.