Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:48

xmarliez schreef:
Philippe Karl is Klassiek.

Hij niet maar wel hoe hij rijdt...... *\o/*

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:49

academische rijkunst is een princiepe ontworpen door Bent branderup

xmarliez

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 21:50

Haha ja ik zat nog even te twijfelen maar toen dacht ik ach, wat maakt het uit ik zal toch wel verbeterd worden :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:52

nou dan heb ik ook nog een mooie: ik ben een academica en ik rijd klassiek :D :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:54

Academische Reitkunst is een zelfbedacht iets, waardoor het intressanter klinkt, inwezen rijdt die Bent Barokke dressuur, dat is nog lang geen Klassieke Rijkunst.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:58

SparklingApp schreef:
Blijkbaar kan een paard dus wel echt goed verzamelen met het voorbeen wat terug geplaatst in de piaffe?
Ik zie in dat filmpje het paard van Philippe Karl ook dichter bij elkaar komen voor hij over gaat naar de Levade..
(of zie ik dat verkeerd? ik heb nl geen verstand van het rijden van een Levade..)

Als het paard echt met het voorbeen onderstandig komt, dan draagt de voorhand toch weer meer gewicht.

Ik heb ook geen verstand van Levade, ik zie wel dat Odin vlak voor de overgang achterwaarts gaat in piaffe. Net als met voorwaarts gaan is er beweging ook in het voorbeen dat dan momentaan niet meer loodrecht met de grond geplaatst is.
vur schreef:
Mooie foto's van de Levade, maar het filmpje is helemaal top. Dat doe ik ze niet na. Trouwens een mooie piaffe voorafgaand aan de Levade. Is dat nu academische rijkunst of klassieke?

Ik weet het eigenlijk niet. Philippe Karl, staat met name in het teken van Baucher, dat kun je haast niet klassiek noemen (of het is klassiek Frans).
Het is wel weer stik klassiek in de zin van zijn invulling van het scala.
Het is denk ik minder klassiek in de zin dat de teugel op momenten echt los mag hangen, maar dit kan ook mijn interpretatie zijn van Wenen en de duitse school

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:02

ik heb trouwens nog iets over dat verlengen (en verkorten) van passen in bijvoorbeeld de draf. ik heb daar nog es over na zitten denken.

bij het verlengen van de passen kun je het frame van het paard verlengen door dus het paard toe te staan het lijf lang te maken en het hoofd dus voorwaarts te laten strekken. hiervoor is dus geen verzameling nodig en het kan het paard uitnodigen om de hand te volgen en de rug te ontspannen. waar we het al eerder ook over hadden met de discussie over tempo enz.
bij het verlengen van de passen is het nodig dat het paard dus vooral voorwaarts beweegt. je zou hier middendraf onder kunnen verstaan?

zodra je dan aan een uitgestrekte draf denkt, moet het paard wel degelijk in het kader blijven en opgericht gaan en hiervoor is dus wel verzameling nodig. hier is het nodig dat het paard voorwaarts/opwaarts beweegt en verruimde passen laat zien.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 21-02-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:02

Citaat:
Ik weet het eigenlijk niet. Philippe Karl, staat met name in het teken van Baucher, dat kun je haast niet klassiek noemen (of het is klassiek Frans).
Het is denk ik minder klassiek in de zin dat de teugel op momenten echt los mag hangen, maar dit kan ook mijn interpretatie zijn van Wenen en de duitse school

Waar heeft u die wijsheid vandaan Philippe Karl een Baucher fan, nee een Fillis fan is hij, zelfs de teugelvoering heeft hij naar zijn voorbeeld James Fillis.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:03

ik weet niet of Karl een aanhanger is Baucher, juist niet zou ik zeggen.

de man heeft een prachtig boek geschreven, echt meer dan het lezen waard!

edit: professor was me voor :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:06

quadripes schreef:
ik heb trouwens nog iets over dat verlengen (en verkorten) van passen in bijvoorbeeld de draf. ik heb daar nog es over na zitten denken.

bij het verlengen van de passen kun je het frame van het paard verlengen door dus het paard toe te staan het lijf lang te maken en het hoofd dus voorwaarts te laten strekken. hiervoor is dus geen verzameling nodig en het kan het paard uitnodigen om de hand te volgen en de rug te ontspannen. waar we het al eerder ook over hadden met de discussie over tempo enz.
bij het verlengen van de passen is het nodig dat het paard dus vooral voorwaarts beweegt. je zou hier middendraf onder kunnen verstaan?

zodra je dan aan een uitgestrekte draf denkt, moet het paard wel degelijk in het kader blijven en hiervoor is dus wel verzameling nodig. hier is het nodig dat het paard voorwaarts/opwaarts beweegt en verruimde passen laat zien.

Maar ook in uitgestrekte draf, moet je toch iets in het frame verruimen?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:09

jawel, maar voorwaarts/opwaarts dus met oprichting en verruiming vanuit de verzameling.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:18

Professor schreef:
Citaat:

Waar heeft u die wijsheid vandaan Philippe Karl een Baucher fan, nee een Fillis fan is hij, zelfs de teugelvoering heeft hij naar zijn voorbeeld James Fillis.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Fillis het werk van Baucher weer heeft geperfectioneerd en verbeterd en dat hij een leerling was van Baucher? Of zit ik er nu compleet naast?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:22

Professor schreef:

Tja, dan heb je je overduidelijk nog niet in z'n school verdiept, met: "Die Abkau- und Biegeübungen: Schlüssel zur Philosophie der Légèreté". Met name de hoge halshouding, het zijdelings buigen van de hals en afkauwen is typisch Baucher en dit wordt in z'n boeken ook als basis aangegeven.

Hij noemt de teugelvoering "A la francaise", welke inderdaad door Fillis is gepromoot, maar volgens Karl niet door 'm is uitgevonden.

Fillis was trouwens zelf ook een aanhanger van Baucher, maar dan van de eerste methode en Karl juist van de 2e methode. Het fundamentele verschil is het gescheiden geven van de hulpen: Hand zonder been en andersom.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:23

James Fillis
James Fillis (1834-1913) was een bekende Franse berijdende meester. Een student van Francois Baucher, introduceerde hij de methodes van zijn instructeur aan zijn geboorteland aangezien hij paarden 12 jaar als Engelse chef Ecuyer van St. opleidde De Berijdende School van de Cavalerie van Petersburg. Hij ging toen in een Duits circus in 1892 opleiden, waarin hij voor de Grote Hertog Nicholas in Rusland presteerde, en werd later aangeboden een positie om de Russische Cavalerie op te leiden.

Fillis wordt gecrediteerd voor het onderwijzen van zijn paarden aan korte galop op drie benen en aan korte galop achteruit, geen van beiden waarvan aan klassieke dressagepaarden vandaag worden opgeleid, aangezien zij „als onnatuurlijke“ bewegingen worden beschouwd. Hij onderwees ook Spaanse gang, een beweging, ondanks het feit die nog vandaag wordt gezien dat het niet om „klassiek.“ wordt beschouwd als Fillis was ook de ontwikkelaar van de fillis-stijl stijgbeugel het ijzer gebruikte algemeen ruiters vandaag, en de „Greep Fillis“ van de teugels van a dubbele teugel, wat de rand maakt beteugel vooral gemakkelijk te activeren.

Bronnen
Podhajsky, Alois (1967). De volledige Opleiding van Paard en Ruiter. Doubleday en Bedrijf.

Inderdaad een student van Baucher.
Sorry voor de "slechte" vertaling, zo heb ik het gevonden op i-net :+

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:23

quadripes schreef:
ik weet niet of Karl een aanhanger is Baucher, juist niet zou ik zeggen.

de man heeft een prachtig boek geschreven, echt meer dan het lezen waard!

edit: professor was me voor :+

Moet je 'm dan nog lezen??? ha ha ha :+ }>

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:25

Citaat:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Fillis het werk van Baucher weer heeft geperfectioneerd en verbeterd en dat hij een leerling was van Baucher? Of zit ik er nu compleet naast?

Nee Fillis was een leerling van een leerling van Baucher, maar de Baucher van de 2e leer, en die was wel anders dan wat Sjefke zijn leerlingen leert dat was de eerste deel van Baucher´s denken wat hij later vereenvoudigd heeft en met meer oprichting reed.
Fillis vergelijkt steeds dingen ivb waar Baucher "fout" zat hij heeft Baucher bestudeerd jaren lang.
Maar leest u het boek van James Fillis dan word u vele dingen duidelijker.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:28

cherie78 schreef:
James Fillis
James Fillis (1834-1913) was een bekende Franse berijdende meester. Een student van Francois Baucher, introduceerde hij de methodes van zijn instructeur aan zijn geboorteland aangezien hij paarden 12 jaar als Engelse chef Ecuyer van St. opleidde De Berijdende School van de Cavalerie van Petersburg. Hij ging toen in een Duits circus in 1892 opleiden, waarin hij voor de Grote Hertog Nicholas in Rusland presteerde, en werd later aangeboden een positie om de Russische Cavalerie op te leiden.

Fillis wordt gecrediteerd voor het onderwijzen van zijn paarden aan korte galop op drie benen en aan korte galop achteruit, geen van beiden waarvan aan klassieke dressagepaarden vandaag worden opgeleid, aangezien zij „als onnatuurlijke“ bewegingen worden beschouwd. Hij onderwees ook Spaanse gang, een beweging, ondanks het feit die nog vandaag wordt gezien dat het niet om „klassiek.“ wordt beschouwd als Fillis was ook de ontwikkelaar van de fillis-stijl stijgbeugel het ijzer gebruikte algemeen ruiters vandaag, en de „Greep Fillis“ van de teugels van a dubbele teugel, wat de rand maakt beteugel vooral gemakkelijk te activeren.

Bronnen
Podhajsky, Alois (1967). De volledige Opleiding van Paard en Ruiter. Doubleday en Bedrijf.

Inderdaad een student van Baucher.
Sorry voor de "slechte" vertaling, zo heb ik het gevonden op i-net :+

Zeer slecht vertaald, hij heeft paarden in de Spaanse draf gereden, zijn grootste onzin was galop op 3 benen, maar alle Meesters na hem hebben veel van hem geleerd hij heeft de hulpen precies opgeschreven, en ook beschreven dat verzameling die Baucher reed geen verzameling was, net zo als de artiesten in de internationale ring die LDR rijden.
Het zijdelings buigen van de nek, wat nu de paarden knijpers zo noem ik dat doen, om blokkades op te heffen dat beschrijft hij allemaal en het boek van hem is in het Frans en in het Duits zeer goed geschreven wat hij trouwens gedikteerd heeft.
De Spaansestap word ook Klassiek gebruikt, juist om het paard meer vrijheid te leren in de voorhand.
Fillis was een begaafd ruiter die zelfs achterwaarts kon galoperen, hij reed hoofdzakelijk Volbloeds, het mooie van hem hij beschrijft van begin af aan hoe hij een paard traint.
De Nederlandse militairen hebben in Belgie Fillis zien lesgeven de officieren die werden later ook zo getraind in de Handleiding kunt u nalezen het zijdelings inbuigen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 21-02-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:30

Dan moet Racinet ook genoemd worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:35

Laatst bijgewerkt door cherie78 op 21-02-11 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:35

quadripes schreef:

Geen vergelijk intressante man, maar ik heb hem live zien werken een mix van, en de paarden vond ik te veel van voor naar achter gewerkt, net als Baucher eerst voor losmaken dan achter??? Dat is de grote denk fout van Baucher geweest dat zijn theorie en zijn rijden een verschil waren van dag en nacht.
En dat zijn paarden geen Schwung ontwikkelden omdat hij alles in een onder tempo reed.
Baucher was een begaafd ruiter die bijna wetenschappelijk te werk ging.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:37

vur schreef:
........De paarden geven mij niet de indruk dat ze gestoort worden door de zit en houding van de ruiters. Maar goed. Ik denk dat de Nederlandse toppaarden over het algemeen beter door hun lijf bewegen dan de klassiek gereden paarden.

Ik denk dat hedendaagse toppers andere spieren aanspreken dan degene die ze voor goed bewegen zouden moeten aanspreken. Vaak zie je dat er spieren worden vastgehouden/niet voldoende ontspannen en dat de verbinding en dan met name de "krachtsverdeling" tussen voor en achterhand niet klopt. Vaak wordt er spektakel maar niet correct bewegen getoond. Helaas scoren de combinaties daarmee wel.

Wat ik vaak zie is dat paard en ruiter zich spiegelen, wanneer een ruiter teveel spanning in de schouders heeft zie je dit terug bij het paard. Idem met de hoofd/halshouding. Ook zie je ook het verschil in krachtverdeling bij de ruiter terug bij het paard. Het swingende en de krachtige beweging van achteruit ontbreken. Het voorbeen heeft veel spektakel maar het ruggebruik en achterhand gebruik is niet correct.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:38

ik weet niet hoe die man reed, maar als je Baucher gaat bestuderen, moet je ook Racinet lezen, vind ik.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:38

Professor schreef:
quadripes schreef:

Geen vergelijk intressante man, maar ik heb hem live zien werken een mix van, en de paarden vond ik te veel van voor naar achter gewerkt, net als Baucher eerst voor losmaken dan achter??? Dat is de grote denk fout van Baucher geweest dat zijn theorie en zijn rijden een verschil waren van dag en nacht.
En dat zijn paarden geen Schwung ontwikkelden omdat hij alles in een onder tempo reed.
Baucher was een begaafd ruiter die bijna wetenschappelijk te werk ging.

Het van voor naar achter losmaken, lijkt me eigenlijk logisch :+

Lees het wel goed. Ik schrijf ook LOSMAKEN.

Als het paard in kaak, nek, hals niet LOSGEMAAKT is, komen hulpen totaal niet ACHTER door

Nog even een aanvulling: wat doet de "halve ophouding" die soms gebruikt wordt om een paard los te maken in kaak/nek :D Dat werkt ook van voor naar achter :D
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 21-02-11 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:44

Momenteel wordt er veel klassiek vergeleken met de huidige toppaarden, is dat eerlijk?
Niet iedereen bezit hetzelfde paardenmateriaal?
Want dan moeten we klassieke toppaarden van dit moment vergelijken met niet klassiek geschoolde toppaarden.
De discussie verplaatst zich een beetje die kant op ipv klassiek versus academisch.

Zeker de meeste posters hier zullen het moeten doen met een Jan Modaal paard, waar op zich niets mee is,
aangezien je daar prima klassiek op kunt rijden. (of academisch of western... of... in het bos)
Dus met toppaarden hoeven we ons nooit te meten, aangezien we rijden voor ons paard en onszelf.

Moet zeggen zet de discussie met oude meesters (in de ogen van sommigen of velen of juist weinigen meesters...)
vooral voort ondersteund met beeldmateriaal en ideeen, vind het wel heel interessant.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:46

quadripes schreef:

zodra je dan aan een uitgestrekte draf denkt, moet het paard wel degelijk in het kader blijven en opgericht gaan en hiervoor is dus wel verzameling nodig. hier is het nodig dat het paard voorwaarts/opwaarts beweegt en verruimde passen laat zien.

tevens is het verlengen nodig om tempi te rijden, er is onderzoek gedaan en ongv. 35 tot 45 % van de propioceptie van het paard zit in zijn hals. denk in overdreven vorm aan het renpaard dat vertrekt uit zijn box , of het uit zijn dak gaande paard in vrijheid dat remt vlak voor de draad je ziet dat het paard doormiddel van zijn hals zijn loodlijn of verder naar voren brengt of verder naar achteren.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 21-02-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt