setteke schreef:Nombrado, je vat hem niet, maakt niet uit. Ik sta overal voor open, maar bij jou twijfel ik er wel aan of je ergens voor open staat. Mensen met paarden vergelijken vind ik echt niet kunnen, dat is hetzelfde als een hond met een vogel vergelijken. Wat ik nou van jou wil weten, waarom je stelling niet nodig vindt en welke training je doet met je paarden, ja, laag tempo, train je mooie lange broekspier mee, maar de hele training kan toch niet in laag tempo?
Klopt Modie, jammer, het had zoveel duidelijkheid kunnen geven en begrip over en weer.
als je alle stromingen, die overigens hier ook voorbij komen, hebt gevolgt, uitgeprobeerd...blijf je uiteindelijk bij waar het daadwerkelijk om gaat..., en dat begint bij de ruiter en het bewustzijn.
een ieder die nog een volgeling is of wil zijn, van een goeroe of stroming, heeft niet begrepen dat iedereen deze gave kan ontwikkelen en onderzoeken om te rijden.
Voor mij zijn dieren, paarden , honden, mensen, unieke individuen , met ook een bewustzijn
in die zin zijn ze gelijk! Dieren zijn altijd zuiver met zuivere intenties, en ik denk zelfs dat ze de mens wat te leren hebben, ipv wat de meeste denken, wij hen.
In een laag tempo train je draagkracht, en vanuit die balans en kracht kan je uitbouwen.
je voelt dit ook als ruiter, in een laag tempo zit je lekkerder....toch? meer ontspannen
vervolgens zie ik iedereen een hoog tempo draven, waarin een paard en ruiter alles in het lijf vastzet, rug, schouders, lendenen, benen...en dat stuiterd
en alles wat stuiterd is niet ontspannen
als ik zonder zadel rijd, kan ik in ontspanning alles op zit eruit rijden, pak heel relaxed 3 pasjes passage en weer basis, ga een paar pasje verruimen en weer terug.
Daarvoor moet je zelf reteveel balans voor hebben anders glij je zo van die ronde rug
(wat overigens wel eens gebeurd is hahahahahah, ff niet opletten hé)
Wat ik hier veelal proef, is dat veel mensen wel bezig zijn met hun paard rechtrichten, eigenlijk niet weten wat hiermee bedoeld wordt, maar zelf zich niet bewust zijn van het eigen lijf.
tja.....
Stelling vind ik niet nodig, omdat ik niet een paard onnodig uit balans wil halen met handen...zijn hoofd heeft hij nodig als balans... de buiging komt automatisch in het paardenlijf als je juist inwerkt met je zit. daarin moet je snel en bewust mee omgaan.....
dat blijft een bewaking van jezelf en het paardenlijf....wat doet ie, wat doe ik nu....dit gaat heel snel. en als je het eigen maakt onbewust zelfs.