Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:08

Moll schreef:
het is bijna een gegeven dat in de klassieke dressuur een paard piaffe word aan geleerd aan de hand alvoords er iemand op gaat zitten.

mol

Toch schrijft Ernest van Loon iets heel anders.
Als een paard verzameld gaat op de goede manier, is de piaffe, alleen nog maar "doorverzamelen" met de zit.

Ernest van Loon onderscheidt daarom ook niet voor niets, het verschil tussen de rijkunstige en de kunstmatige vorm van aanleren.

Overgangen rijden, onthult de rijkunst

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:12

modie schreef:
Toch schrijft Ernest van Loon iets heel anders.
Als een paard verzameld gaat op de goede manier, is de piaffe, alleen nog maar "doorverzamelen" met de zit.

Ernest van Loon onderscheidt daarom ook niet voor niets, het verschil tussen de rijkunstige en de kunstmatige vorm van aanleren.

zo doe ik het wel in ieder geval
ik wil gewoonweg van het hoofd afblijven , dus rechtrichten (onder zadel) op zit tempo kunnen controleren en als laatste , als de spiertjes achter genoeg draagvermogen hebben, komt vanzelf de piaffe met doorverzamelen.
aan de lijnen ben je altijd weer teveel geneigt aan het hoofd te zitten , wat weer ten koste gaat van rechtheid en balans.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:16

modie schreef:

Vergeet u geen tempi?

nombrado van het geen u beschrijft zou wij alle maar al te graag foto's en filmpjes willen zien, zodat wij uw schrijven beter kunnen begrijpen en leren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:46

BBreedveld schreef:
Ik begin meestal met wat schoudervoor, slangevoltes en ubertreten en waark langzaam toe naar zijgangen in stap en vervolgens in draf. Als je de zijgangen er eenmaal in hebt, kan je redelijk 'mixen &matchen' in je oefeningen. De ene keer appuyeer ik waarna ik een halve pirouette maak om weer terug te gaan, andere keren maak ik een carré waarbij ik elke zijde afwissel enzovoorts. Draf is voor mij nog een uitdaging, dus als het goed gaat, werk ik daar ook graag naartoe.

Verder wissel ik longe-werk weleens af met wat zijgangen aan de hand (niet helemaal ideeal, maar ik vind het gewoon teveel gedoe om steeds te wisselen met kaptoom/hoofdstel en tot zover gaat het goed :o ) en sinds kort ook een beginnetje aan de halfsteps. Een half uurtje is dan zo gevuld.

Vraagje waar om noemt u de übertreten, dat is wijken voor de éénzijdige kuitdruk aan de openzijde van de volte.
Hoe kan men zijgangen aan de hand doen???
Aan de langeteugel is mij duidelijk en ook aan de dubbelelonge.
Zijgangen aan de hand is voor mij gewoon trucjes leren, omdat het geheel anders is dan onder de ruiter, de begrenzing is er niet, men kan alleen lateraal werken, wat juist met zijgangen diogonaals is, daarom begrijp ik het niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:52

Geweldig dat de piaffe vanzelf komt.
Dat is wel wat anders, Ernest van Loon kende ook de diogonaal stap, de voorbereiding van de piaffe, en dat wordt geheel vergeten in alle berichten.
Het is wel zo dat Piaffe op twee manieren geleerd kan worden.Aan de hand, wat de Klassieke ruiters doen, dan perfectioneren tussen de pilaren.
De andere die in Nederland bekend was onder de officieren, was het paard in de Schoolstap, oftewel de diogonaal stap te leren gaan.
Daaruit is het iets makkelijker voor de paarden de Piaffe te leren.
Dan is er nog een derde methode, en die is eerst de Passage te leren en daarna de Piaffe, dit hangt van het temperament en van het begrijpen van het paard af.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:52

Heel simpel: men neme een zweepje en gebruikt deze op dezelfde plaats als waar de kuit zou liggen. Je leert het paard op die hulp het achterbeen verder naar voren te brengen. Hebben ze zo door.

Voor het ubertreten geef ik een aparte stemhulp en toucher ik ongeveer ter hoogte van de knie (van het achterbeen, natuurlijk).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:05

Professor schreef:
Geweldig dat de piaffe vanzelf komt.
Dat is wel wat anders, Ernest van Loon kende ook de diogonaal stap, de voorbereiding van de piaffe, en dat wordt geheel vergeten in alle berichten.
Het is wel zo dat Piaffe op twee manieren geleerd kan worden.Aan de hand, wat de Klassieke ruiters doen, dan perfectioneren tussen de pilaren.
De andere die in Nederland bekend was onder de officieren, was het paard in de Schoolstap, oftewel de diogonaal stap te leren gaan.
Daaruit is het iets makkelijker voor de paarden de Piaffe te leren.
Dan is er nog een derde methode, en die is eerst de Passage te leren en daarna de Piaffe, dit hangt van het temperament en van het begrijpen van het paard af.

Pfffttt, prof je zou eerst eens boeken moeten lezen :+ voordat je zulke onzin schrijft.
Vooral de boeken van Ernest van Loon raad ik je aan *D

Er zijn maar 2 manieren: de rijkunstige en de kunstmatige.
De rijkunstige duurt "iets" langer en de kunstmatige gaat "iets" vlugger.
Maar de kunstmatige boet wel in aan tact, ritme en regelmaat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:07

Modie u vergeet het verschil tussen de Franse school en de Duitse school, leest u het eens na in uw rode boekje de Nederlandse Handleiding de Franse school.
Kunstmatig is poedeldressuur, de omschrijvng van poedeldressuur is u vast bekend?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 30-04-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:09

modie schreef:
Pfffttt, prof je zou eerst eens boeken moeten lezen :+ voordat je zulke onzin schrijft.
Vooral de boeken van Ernest van Loon raad ik je aan *D

Er zijn maar 2 manieren: de rijkunstige en de kunstmatige.
De rijkunstige duurt "iets" langer en de kunstmatige gaat "iets" vlugger.
Maar de kunstmatige boet wel in aan tact, ritme en regelmaat.

Beantwoord nog 1 keer uw bemerkingen.
U verondersteld of ik dhr van Loons werken niet ken, die ken ik wel degelijk, hij heeft ook een boek over circusdressuur geschreven, net zo als dhr H.J. Lijssen.
En mijnheer van Loon kende mijn leermeester dhr Everts de rechterhand van R.C. van Reede, en deze hebben mij dit verteld en het mij geleerd, de diogonaalstap.
Er zijn 2 manieren van rijden pleegde deze heren te zeggen de foute en de goede.
En daarmee bedoelde ik beide laatsten vernoemde.
Poedeldressuur is sneldressuur.
Ritme en regelmaat word geheel anders omschreven in de Nederlandse litaratuur.
Tact en takt zijn twee verschillende dingen.
Takt kende zij wel maar gebruikte het woord niet, aangezien het een andere taal is.
Laatst bijgewerkt door Professor op 30-04-10 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:11

De diagonaalstap, werd in een ander topic in een oude film teilgang benoemd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:29

Nombrado, je vat hem niet, maakt niet uit. Ik sta overal voor open, maar bij jou twijfel ik er wel aan of je ergens voor open staat. Mensen met paarden vergelijken vind ik echt niet kunnen, dat is hetzelfde als een hond met een vogel vergelijken. Wat ik nou van jou wil weten, waarom je stelling niet nodig vindt en welke training je doet met je paarden, ja, laag tempo, train je mooie lange broekspier mee, maar de hele training kan toch niet in laag tempo?

Klopt Modie, jammer, het had zoveel duidelijkheid kunnen geven en begrip over en weer.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:33

setteke schreef:
Nombrado, je vat hem niet, maakt niet uit. Ik sta overal voor open, maar bij jou twijfel ik er wel aan of je ergens voor open staat. Mensen met paarden vergelijken vind ik echt niet kunnen, dat is hetzelfde als een hond met een vogel vergelijken. Wat ik nou van jou wil weten, waarom je stelling niet nodig vindt en welke training je doet met je paarden, ja, laag tempo, train je mooie lange broekspier mee, maar de hele training kan toch niet in laag tempo?
Klopt Modie, jammer, het had zoveel duidelijkheid kunnen geven en begrip over en weer.

daar krijg je pas verkrampte,vasthoudende paarden van...een goede training is gevarieërd, in alles!
tempo,overgangen,zijgangen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:37

timilon schreef:
setteke schreef:

daar krijg je pas verkrampte,vasthoudende paarden van...een goede training is gevarieërd, in alles!
tempo,overgangen,zijgangen.

Die verkrampte, vasthoudende paarden krijgt men als de impuls eruit "geknepen" is ;)
Met halve en hele ophoudingen, bv :+

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:39

maar hoe wil je impuls opwekken als je alleen in een laag tempo traint?
weet je eigenlijk wel hoe een halve en hele ophouding gemaakt dient te worden, en wat het effect daarvan moet zijn?
maar ja,als je in een laag tempo traint, hoef je geen ophoudingen te maken natuurlijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:42

timilon schreef:
weet je eigenlijk wel hoe een halve en hele ophouding gemaakt dient te worden, en wat het effect daarvan moet zijn?
maar ja,als je in een laag tempo traint, hoef je geen ophoudingen te maken natuurlijk.

Ik wek geen impuls op, ik onderhoud de impuls ;)

En ik weet, heel goed, hoe halve en hele ophoudingen werken en waar ze, volgens de klassieke dressuur voor nodig zijn.
De ophoudingen zijn nodig om een paard te laten "nageven" ergens in

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:44

setteke schreef:

als je alle stromingen, die overigens hier ook voorbij komen, hebt gevolgt, uitgeprobeerd...blijf je uiteindelijk bij waar het daadwerkelijk om gaat..., en dat begint bij de ruiter en het bewustzijn.
een ieder die nog een volgeling is of wil zijn, van een goeroe of stroming, heeft niet begrepen dat iedereen deze gave kan ontwikkelen en onderzoeken om te rijden.
Voor mij zijn dieren, paarden , honden, mensen, unieke individuen , met ook een bewustzijn
in die zin zijn ze gelijk! Dieren zijn altijd zuiver met zuivere intenties, en ik denk zelfs dat ze de mens wat te leren hebben, ipv wat de meeste denken, wij hen. :+
In een laag tempo train je draagkracht, en vanuit die balans en kracht kan je uitbouwen.
je voelt dit ook als ruiter, in een laag tempo zit je lekkerder....toch? meer ontspannen
vervolgens zie ik iedereen een hoog tempo draven, waarin een paard en ruiter alles in het lijf vastzet, rug, schouders, lendenen, benen...en dat stuiterd
en alles wat stuiterd is niet ontspannen :7
als ik zonder zadel rijd, kan ik in ontspanning alles op zit eruit rijden, pak heel relaxed 3 pasjes passage en weer basis, ga een paar pasje verruimen en weer terug.
Daarvoor moet je zelf reteveel balans voor hebben anders glij je zo van die ronde rug
(wat overigens wel eens gebeurd is hahahahahah, ff niet opletten hé)
Wat ik hier veelal proef, is dat veel mensen wel bezig zijn met hun paard rechtrichten, eigenlijk niet weten wat hiermee bedoeld wordt, maar zelf zich niet bewust zijn van het eigen lijf.
tja.....
Stelling vind ik niet nodig, omdat ik niet een paard onnodig uit balans wil halen met handen...zijn hoofd heeft hij nodig als balans... de buiging komt automatisch in het paardenlijf als je juist inwerkt met je zit. daarin moet je snel en bewust mee omgaan.....
dat blijft een bewaking van jezelf en het paardenlijf....wat doet ie, wat doe ik nu....dit gaat heel snel. en als je het eigen maakt onbewust zelfs.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:46

timilon schreef:

U bedoeld natuurlijk de grote Klassieker Steinbrecht: Reite dein Pferd vorwärts und Richte es Gerade.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:47

Dat vraag ik me dus ook af, voorbarig, ik ga je bericht lezen.
Laatst bijgewerkt door setteke op 30-04-10 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:47

modie schreef:
Die verkrampte, vasthoudende paarden krijgt men als de impuls eruit "geknepen" is ;)
Met halve en hele ophoudingen, bv :+

jep...doe jezelf een bit in, en laat een ander er als je loopt eens aan gaan hangen , hele of halve ophouding en dan net iets langer dan je evenwicht je kan houden
AUW........alle spieren vast......en vervolgens moet je die weer los prutsen
of naar de fisio, osteo of kraker (of psycholoog :Y) )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:48

nombrado schreef:
setteke schreef:

als je alle stromingen, die overigens hier ook voorbij komen, hebt gevolgt, uitgeprobeerd...blijf je uiteindelijk bij waar het daadwerkelijk om gaat..., en dat begint bij de ruiter en het bewustzijn.
een ieder die nog een volgeling is of wil zijn, van een goeroe of stroming, heeft niet begrepen dat iedereen deze gave kan ontwikkelen en onderzoeken om te rijden.
Voor mij zijn dieren, paarden , honden, mensen, unieke individuen , met ook een bewustzijn
in die zin zijn ze gelijk! Dieren zijn altijd zuiver met zuivere intenties, en ik denk zelfs dat ze de mens wat te leren hebben, ipv wat de meeste denken, wij hen. :+
In een laag tempo train je draagkracht, en vanuit die balans en kracht kan je uitbouwen.
je voelt dit ook als ruiter, in een laag tempo zit je lekkerder....toch? meer ontspannen
vervolgens zie ik iedereen een hoog tempo draven, waarin een paard en ruiter alles in het lijf vastzet, rug, schouders, lendenen, benen...en dat stuiterd
en alles wat stuiterd is niet ontspannen :7
als ik zonder zadel rijd, kan ik in ontspanning alles op zit eruit rijden, pak heel relaxed 3 pasjes passage en weer basis, ga een paar pasje verruimen en weer terug.
Daarvoor moet je zelf reteveel balans voor hebben anders glij je zo van die ronde rug
(wat overigens wel eens gebeurd is hahahahahah, ff niet opletten hé)
Wat ik hier veelal proef, is dat veel mensen wel bezig zijn met hun paard rechtrichten, eigenlijk niet weten wat hiermee bedoeld wordt, maar zelf zich niet bewust zijn van het eigen lijf.
tja.....
Stelling vind ik niet nodig, omdat ik niet een paard onnodig uit balans wil halen met handen...zijn hoofd heeft hij nodig als balans... de buiging komt automatisch in het paardenlijf als je juist inwerkt met je zit. daarin moet je snel en bewust mee omgaan.....
dat blijft een bewaking van jezelf en het paardenlijf....wat doet ie, wat doe ik nu....dit gaat heel snel. en als je het eigen maakt onbewust zelfs.

Wanneer er geen stelling gerende word, wat is dan bij u lengtebuiging???

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:52

En wat is je doel of graadmeter? Ik doe niets zonder doel, nooit gedaan en ga het ook nooit doen. Ik wil weten waar ik sta en niet vd instructrice die ik uiteindelijk betaal om naar me te kijken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:54

setteke schreef:
Dat vraag ik me dus ook af, voorbarig, ik ga je bericht lezen.

ik versta onder een rechtgericht paard, een paard (en ruiter) die recht , bekken recht voor de voorhand , inbalans, verend en dragend kan bewegen.
waarin het paard een ontspanning heeft in bekken, rug, hals, hoofd,
als ruiter voel je dit, want op het moment dat het paard echt recht is..., veert het meer en worden de passen meer afgemaakt en swingend. er is regelmaat, evenwijdige beenzetting en het achterbeen spoort precies (niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen.
Ook in een volte die je inzet
dat is voor mij een rechtgericht paard. Dit is alleen mogelijk met een ontspannen rechtgerichte ruiter ;)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:54

@ prof: ik heb helemaal geen verstand van klassieke grootheden :D
ik zeg wat ik voel en zie.
nombrado: In een laag tempo train je draagkracht, en vanuit die balans en kracht kan je uitbouwen.

klopt wat je zegt, MAAR het gevaar is dat een paard het achterbeen eruit gaat duwen als je hem alsmaar op laag tempo traint.
een paard moet niet hard,maar met voorwaartsdrang lopen.
je moet het gevoel hebben dat je iets tegen moet houden zonder dit daadwerkelijk te doen.
een paard zonder ruggebruik zit ook lekker, heel stil...

nombrado:(niet in het spoor maar recht achter het spoor) van het voorbeen. als een paard met de achterhoeven niet in het spoor maar achter die van de voorhoef komt, kun je nooit een opwaartse welving van de rug verkrijgen en nooit voldoende draagkracht hebben ontwikkeld.
op deze manier rijd je een paard in 2 stukken.

naar mijn weten is het doel van dressuur het evenwicht van een paard( 60% voorhand, 40% achterhand) te veranderen naar 50-50...
dus zal het achterbeen verder onder het lichaam moeten komen, de rug omhoog moeten brengen en vandaaruit de schouders/schoft meenemen omhoog, de berg op.
Laatst bijgewerkt door timilon op 30-04-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:00

nombrado schreef:
wat is er zo fantastisch aan militaire opleiding?
allemaal egootjes creeeren
mannen die zelf niet meer mogen denken en voelen alleen drillen/machtmisbruik?
Ook naar de paarden? Bah

De oorsprong en herkomst van het Nederlandse rijden. Mag ik vragen naar uw ervaring betreft het militair rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:00

timilonklopt schreef:
wat je zegt, MAAR het gevaar is dat een paard het achterbeen eruit gaat duwen als je hem alsmaar op laag tempo traint.
een paard moet niet hard,maar met voorwaartsdrang lopen.
je moet het gevoel hebben dat je iets tegen moet houden zonder dit daadwerkelijk te doen.
een paard zonder ruggebruik zit ook lekker, heel stil...

wat bedoel je met het achterbeen eruit duwen?
het gevoel hebben iets tegen te houden herken ik niet zo...dan zit je dus eigenlijk al achter of voor de beweging/middelpunt vj paard.
voorwaartse drang herken ik , wat ik een keer meemaakte met een paard die doodleuk in de piaffe bleef hangen en niet meer voorwaarts was te krijgen...
bij mij is naveltje iets naar voren, verruimen, daar zullen ze altijd op moeten reageren.(dus eigenlijk bekken kantelen)
let erop, dat je in het begin het paard juist voor helemaal loslaat, dus mag stofzuigens over het zand *D
de spier in rug, lendenen en achterhand wordt hierbij lang
en probeer dan maar eens een kleine volte in de hoek te maken, langzaam tempo, met zit.